rahaa olisi noin600€
Haluaisin taakse satelliitti kajarit...minkälaisia paketteja suosittelisitte?![]()
rahaa olisi noin600€
Haluaisin taakse satelliitti kajarit...minkälaisia paketteja suosittelisitte?![]()
Viestiä muokkasi viimeksi Mika; 18.12.2003 kello 12:23.
Perinteinen vanha testivoittajatyöjuhta: KEF KHT 1005 -sarja noin 669 euroa:Viestin alkuperäinen lähettäjä: taneman
http://www.hifikrug.fi/26.html
KEF KHT-sarjoja on testattu pilvin pimein. Jos kiinnostaa niin etsi netistä itse testejä malleista 1005, 2005, 3005. Maistiaisiksi tämä 3005-testi käppyröillä (538 kt PDF):
http://www.kef.com/reviews/pdfs/KHT_...d_2003_Jan.pdf
1) siksi, koska HighEnd-periaate vaatii jokaiseen kanavaan samanlaisen elementin, muuten äänikuva on kuvottavaa oksennusta, lyhyesti ilmaisten. Kokonaisuuden äänikuvan yhtenäisyys hakkaa moninkertaisen hintaiset amatöörin kasaamat sekalaiset systeemit, joissa käytetään erilaisia kaiuttimia. Sokkotestissä kuulee alle sekunnissa onko äänikenttä eheä vai pirstaleinen.
2) KHT-sarjoissa tulee mukana eräänlainen lelusubbari, joka paikkaa satelliittielementtien puuttuvaa alapäätoistoa. Se EI KORVAA kunnon subbaria, vaan on tarkoitettu jatkamaan nimenomaan noiden pikkukaiuttimien toistoa. Eli turboteholuukuttaja tarvitsee lisäksi järeän subbarin jos haluaa ikkunoita rikkoa äänenpaineella.
A) jos osaisit itse rakentaa ja mitata, vastaavantasoisen systeemin kasaa itse noin 200 eurolla (600 eurolla rakennettu ja itse kalibroitu systeemi hakkaa kaikki 1800 euron valmispaketit mennen tullen, kaupallisia nimittäin ei ole symmetriaparitettu, itse tehdyt taas ovat).
B) pc-kaiutinpaketeissa joissain on vastaavaa teknologiaa käytetty, tosin yksitiekartioilla eikä koaksiaalisilla. Jos ostaisi 2 samanlaista pc-5.1-kaiutinsarjaa yksitiekartioilla ja kasaisi niistä mittaamalla parhaan paketin niin loppuhinnalla 200-400 euroa voi saada KEFiäkin paremman toiston. Lisäksi ne mittauksissa "hylätyt" elementit voi viedä muihin huoneisiin tai muuhun B-laatukäyttöön. KEF-tuotteissa maksaa nimi, kun kiinalaisissa halpatuotevastineissa nimi ei maksa mitään. Kauniimmat kotelot pitää itse tehdä/pinnoittaa entiset, jos rumat vakiot eivät miellytä. Omat mittaukset ovat pakollisia kinuski-laadunvaihtelun varmistamiseksi ja korjaamiseksi.
PS. KEFin valmistamista KHT-tyypin (niitä on useita erilaisia) kaiuttimista kannattaisi valita varaosana tietyt tuotteet 5 kpl täysin samanlaista, noissa valmispaketeissa kun on kahta erilaista satelliittityyppiä käytetty. Mummokuulija ei eroa äänessä huomaa, vaikka tarkkakorva ja mittaus erot todistavakin. Siis joko vaakamallisia tai pystymallisia munia pitää käyttää, ei molempia sekaisin (vaikka kotelot ovat elementteineen lähes identtisiä, eivät ole täysin). Mummokuulija siis ei eroa kuule, varoitin vain täydellisyyteen pyrkijöitä noista kriittisistä koteloeroista.
Jos et ole huomannut, niin porukat on innolla tilaamassa Britteinsaarilta Tannoyn kaiuttimia. Tannoy fx 5.1 satelliittisetti maksaa siellä 220£ = 313,3€ + postikulut. Sama satsi suomessa 785€.Viestin alkuperäinen lähettäjä: taneman
Jos nyt unohdetaan ensin highend-sana kun nyt puhutaan entrylevel kamasta.Viestin alkuperäinen lähettäjä: DVB-G
Tuo KEF:in sarja kyllä on varmaan hintansa arvoinen, mutta rajoituksia tuollaisella systeemillä luonnollisesti on. Suuria äänenpaineita ei varmaan tuolla saa, mikä nyt ei välttämättä kerrotalossa ole ongelma, mutta omakotitalossa tai hyvin akustoidussa huoneessa voi tulla pettymys. Uskon myös että musiikinkuunteluun tuo setti ei varmaan paras ole, riippuu tietysti tottumuksesta, ja minkälaista ääntä tykkää kuunnella, mutta neutraalia ääntä tuskin tulee saamaan.
Miksi? HighEnd on asenne, jossa ei hyväksytä huonoa vaihtoehtoa jos paras vaihtoehtokin on olemassa. Asenne, joka hyväksyy huonotkin vaihtoehdot, on nimeltään: ostin sitä mitä kaupan setä minulle myi. Koskaan ei saa uskoa sitä, jonka leipä on kiinni valinnasta. Myyjä ei todellakaan myy "parasta", vaan suurimman katteen tuottavaa roinaa, per käytetty myyntiaika.Viestin alkuperäinen lähettäjä: benighted
Saman rahamäärän voi sijoittaa äärettömällä tavalla:
1) kuten yllä kuvasin (antaa eheimmän äänen monikanavatoistoon)
2) pa-kaiuttimiin (saa enemmän ääntä ulos biletyskäyttöön, pari promillea päässä se äänenlaatupuute ei haittaa)
3) hyviin liittimiin (HE-miehellä jos muu laitteisto jo on priimaa, mutta liittimet taiwanilaisia puristettuja)
4) kolmeen hieman kalliimpaan kaiuttimeen (tyytyy aluksi Dolby Surroundiin Phantom-moodissa ja kun rikastuu, sitten ostaa 3 samanlaista kaiutinta lisää niin saa koko 6.x setin kasaan, kunhan subbariasiatkin muistaa hoitaa)
Joka tarpeeseen löytyy se paras vaihtoehto. Tarpeen tietää vain kysyjä itse. Koska hän on amatööri, hän ei tajunnut esittää tarpeeksi tarkkoja valintakriteerejä, joten on täysin mahdoton muiden päättää hänen puolestaan hänelle parasta ratkaisua, jokainen ehdottaja vain ehdottelee omia mieltymyksiään. Esim. minulle äänikuvan eheys on minimilähtökohta, vaadin myös 50 euron 5.0-kaiutinsatsiltakin virheetöntä äänikuvaa. Siihen päälle vielä panen sen .2 eli stereosubbarin, niin jopas on vakaa toisto, vaikka tietenkin 10 euron hintaisissa pääkaiuttimissa on taajuusvaste ja säröt mitä sattuu, mutta toisto on silti erittäin yhtenäinen. Joku muu huonokuuloisempi taas arvostaa ehkä äänenpainetta kaikista tärkeimpänä kriteerinä jne.
Lompakkorajoitteisissa tapauksissa kannattaa ajatella laitekokonaisuutta hieman pidemmälle, ajatella nyt tehtävää ostosta vasta pienenä osana tulevaisuuden kokonaissysteemiä. Ei kannata heittää joka vuosi koko laitteistoa roskapönttöön (ostella kerran vuodessa uudet romulaatuiset hilavitkuttimet), vaan kannattaa ostaa joka toinen...viides vuosi jotain tarpeeksi laadukasta, jolla on 10-100 vuoden elinkaari edessään. Ettei mitään tarvitse heittää pois huonon laatunsa takia, vasta rikkoutumisen takia. Huoltaminenhan ei kannata nykyään. Laitteet tehdään kertakäyttöiseksi.
Viestiä muokkasi viimeksi DVB-G; 18.12.2003 kello 23:59.
Jos tuo sarja kiinnostaa niin www.hifi-edition.de :stä 299 e + postit.Viestin alkuperäinen lähettäjä: jms