Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 1 / 2 12 Viimeinen
Viestit 1 - 20 / 29

Aihe: Migreeni

Scarlett Fan hasseli's Avatar
    Rekisteröitynyt
    helmi  2003
    Sijainti
    Behind Space

Migreeni

Kärsiikö monet Plazalaiset migreenistä? Itsellä alkoi kohtaukset joskus ylä-asteen aikana. Tänään lähes herättyäni alkoi tuo inhottava väreily silmissä ja nyt on taas se karmiva päänsärky Tämä on jo toinen kerta tällä viikolla ja paljon pahempi kuin mitä yleensäkkin ennen on ollut. Pitäisi varmaan lopultakin hakea resepti migreenilääkkeisiin sillä eiväthän nuo tavallisit särkylääkkeet auta mitään. Onko joku keksinyt jotain hyviä hoitokeinoja ihan kotikonstein?

Rekisteröitynyt
    marras 2002
    Sijainti
    Rivendell
    2 x Burana 400, se auttaa päänsärkyyn. Mikään vähänkään tehottomampaa on turha edes harkita. Nestemäinen Burana on vielä vähän parempaa (Burana Caps, tjsp.), alkaa vaikuttaa nopeammin.

Itselläni migreeniä oli eniten yläasteen jälkeen, mutta nyt ei ole todella moneen vuoteen ollut kohtausta kertaakaan. Toivottavasti katosivat lopullisesti...

Rekisteröitynyt
    helmi  2003
    Sijainti
    Kuopio
    Ei nuo normaalit särkylääkkeet auta kyllä yhtään. Levyllisen saa Buranaa vetää ja silloinkin maha vaan alkaa oireilemaan. Ennen auttoi sellaiset lääkkeet kuin Miranax (kivoja sinisiä tabletteja), mutta nykyään eivät nekään auta...

Pitäisi varmaan minunkin hakea resepti lääkäriltä täsmälääkkeisiin. Nuo ovat vaan melko kalliita (joku lääkäri kertoi markka-aikana kerta-annoksen olevan n.100mk). Parhaimmillaan päänsärkykohtauksia on kymmenisen kuukaudessa -tulee kalliiksi. Tosin silloin kun kunnolla särkee päätä, niin kyllä sen lopettamiseksi olisi valmis maksamaan paljonkin (mutta "normaalitilassa" rahoilla voi ostaa vaikka DVD:itä ). Pitänee varmaan ajoittaa lääkärikäynti kohtauksen ajaksi...

Ehkä se on pora. Snpp's Avatar
    Rekisteröitynyt
    maalis 2001
    Sijainti
    Turku
    Originally posted by Topias
    kerta-annoksen olevan n.100mk
    Vaimolla on kausittain migreeni usein ja noita täsmälääkkeitä (Zomig, Relert) menee silloin. Kela-korvauksen jälkeen hinta on siinä 4-5 euroa per laaki, eli ei kannata kärsiä. Sitä paitsi tuntuvat toimivan hyvin, kipu katoaa kokonaan alle tunnissa. Tavallisista särkylääkkeistä ei ole apua.

5K now, 6K later. pteittinen's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2001
    Sijainti
    Tuusula, Finland
    Leffaluettelo
    Blogi-viestejä
    23
    Olen kärsinyt (kirjaimellisesti) migreenistä viimeiset 10 vuotta, ja silkkaa helvettiähän se on. Täsmälääkkeitä en saa enää käyttää, eikä tavallisista lääkkeistä ole sitten minkäänmoista apua. Buranat sun muut ovat ihan vitsi kun migreeni iskee.

Kun polvi meni päreiksi siinä puolitoista vuotta sitten, kirjoitti lekuri särkylääkkeiksi Vioxx-nimistä mömmöä. Se ei auttanut polven kipuihin yhtään, mutta tepsii yllättävän hyvin migreeniin - kunhan ottaa tabun runsaan nesteen kera heti kun ensimmäiset kohtausta oireilevat näköhäiriöt ilmaantuvat. Kaikeksi onneksi lekuri vielä kirjoitti reseptiin 200 tablettia, joten noilla sätkii aika pitkälle.

Pari tuntia iisisti pimeässä huonessa Vioxxin ottamisen jälkeen ja lopputulos on pienoinen jomotus, josta on riesaa vain jos sattuu yskimään tai aivastamaan

Olettekos pitäneet kirjaa, mitkä asiat laukaisevat migreenikohtauksen? Äkillinen ilmanpaineen romahtaminen (kevät ja syksy = argh!), kirkkaat valot, näytön pitkällinen tuijottaminen ja jokin mausteisissa makkaroissa (kuten salami ja meetvursti) oleva aine polkaisevat mulla kohtauksen käyntiin.

Oireina ensin näkökentän piste, jossa ei ole mitään, sen jälkeen "kaleidoskooppikäärme", jonka katoamisen jälkeen on 10-15 minuutin rauha ja sitten alkaa jytistä.
    Viestiä muokkasi viimeksi pteittinen; 03.07.2003 kello 14:50.

Originally posted by pteittinen
    Täsmälääkkeitä en saa enää käyttää, eikä tavallisista lääkkeistä ole sitten minkäänmoista apua.
    UTELU: Onko noissakin joku että tietyn ajan jälkeen ne ei toimi, vai mikä siinä on ettet niitä saa enää käyttää. Eikös merkkiä/vaikuttavaa ainetta sitten voi vaihtaa?

Rekisteröitynyt
    marras 2002
    Sijainti
    Rivendell
    Olettekos pitäneet kirjaa, mitkä asiat laukaisevat migreenikohtauksen? Äkillinen ilmanpaineen romahtaminen (kevät ja syksy = argh!), kirkkaat valot, näytön pitkällinen tuijottaminen ja jokin mausteisissa makkaroissa (kuten salami ja meetvursti) oleva aine polkaisevat mulla kohtauksen käyntiin.
    Kirkkaat valot eivät minulle yksistään aiheuta kohtausta, mutta edesauttavat kylläkin sitä. Minulla kova fyysinen stressi on suurin migreenin aiheuttaja. Kumma kyllä, myös kuvaputkinäytöt ja -televisiot voivat saada kohtauksen aikaan, jos pitkään tuijottaa. Tämä johtunee kuvan välkkymisestä, sillä litteät näytöt eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet itselleni mitään vastaavia oireita (huimausta, huonoa oloa, "palloja" silmissä, päänsärkyä, tms.).

Riippunee hyvin paljon henkilöstä, mikä migreenin laukaisee.

Rekisteröitynyt
    touko  2003
    Sijainti
    Tampere

Mulla migreenin laukaisee pelkästään kirkas valo. Ensimmäinen oire on et puutuu vasen käsi. Sen jälkeen tulee sahalaidat mukaan. Sen jälkeen oksennan muutaman kerran ja yleensä nukahdan muutamaks tunniks. Sen jälkeen olo onkin huomattavasti parempi.

Ensimmäisen oireen jälkeen, jos ehdin ottaa Treon niin migreeni pysähtyy, eikä muita oireita tuu.

Treoa voin suositella kyllä muillekin....ainakin kokeiltavaksi.

Silentium est aureum steffe79's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2002
    Sijainti
    Chat-Coalition, united against others since 2004
    Leffaluettelo
    Eikös testosteroni ehkäise migreeniä ja vaimenna sen vaikutusta? Tällainen muistikuva minulla olisi. Joten ei muuta kuin kaverit salilla rautaa vääntään ja pari nappia poskeen [älkää ottako tosissanne].

Migreeni on kyllä kuulopuheiden mukaan pahimmillaan todella rankkaa, niin henkisesti kuin fyysisesti, joten voin vain kiittää ettei suvussa esiinny sitä tai ettei ole muuten vain altistunut migreenille.

Rekisteröitynyt
    huhti  2001
    Sijainti
    Tuusula, Finland
    Leffaluettelo
    Blogi-viestejä
    23
    Originally posted by steffe79
    Eikös testosteroni ehkäise migreeniä ja vaimenna sen vaikutusta?
    Ei. Tuo on ihan huppapuppaa.

Rekisteröitynyt
    huhti  2001
    Sijainti
    Tuusula, Finland
    Leffaluettelo
    Blogi-viestejä
    23
    Originally posted by MastaDJ
    Minulla kova fyysinen stressi on suurin migreenin aiheuttaja.
    Hassua, miten eri tavalla eri ihmisillä migreeni laukeaa. Unohdin omasta listastani stressin hellittämisen; jos stressaan (henkisesti siis) vaikkapa työasioista, lävähtää migreeni päälle kun duuniurakka on hoidettu alta pois.

Olenkin vikan viiden vuoden aikana opetellut pitämään pientä stressiä koko ajan päällä, vaikka keinotekoisesti jos ei muuten.

Negotiator's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Kotka, Finland
    Lievää migreeniä podetaan ainakin täällä päin. Ensimmäiset kohtaukset puolisen vuotta sitten ja aikaajoin tulee sellaisia kohtauksia, että tuntuu kuin pääirtoaisi eikä tiedä miten päin olisi.

Lääkärit totesivat, että johtuu stressistä ja määräsivät lääkettä (en muista nimeä) juuri noita migreenikohtauksia varten. Lääkkeet toimivat mainiosti. Kun kipu alkaa niin nappi huuleen ja muutama minuutti ja olen untenmailla ja kun herää kipu on ohi.

Kannattaa siis käydä lääkärissä hakemaan oikeat lääkkeet eikä hapuilla panadoleja tms. migreenikohtauksia varten!

Rekisteröitynyt
    loka   2002
    Sijainti
    Helsinki
    Migreenistä kärsin onneksi nykyisin harvoin. Ylä-asteella muistelen kärsineeni useasti ja ne olivat todella pahoja oksentaminen ja nukkumaan meno auttoivat, mutta joskus kohtaus jatkoi kolmekin päivää. Onneksi nykysin ei näitä esiinny enää ainakaan pahoina...onneksi.

Zard Beast's Avatar
    Rekisteröitynyt
    tammi  2001
    Sijainti
    Lieto
    Hassua, miten eri tavalla eri ihmisillä migreeni laukeaa. Unohdin omasta listastani stressin hellittämisen; jos stressaan (henkisesti siis) vaikkapa työasioista, lävähtää migreeni päälle kun duuniurakka on hoidettu alta pois.
    Itsellä on tämä juuri se yleisin migreenin aiheuttaja.

Nykyisin ei onneksi enää tule kärsittyä kuin kymmenkunta kertaa vuodessa moisesta vaivasta. Jos jotain huonoa hakemalla hakee, niin eilen oli taas yksi noista päivistä.

Oireet ilmenevät siten, että näkökentästä menee osa pois/pimeäksi ja sitten tulee sahalaidat ja sen jälkeen takovasarat aloittavat moukaroinnin...

Itsellä on vaivaan auttanut Clotam , kunhan sen napin ehtii vaan napata ajoissa. Yhdessä vaiheessa tuli testattua jos jotakin pilleriä ja tuo on ollut se ainoa joka helpottaa kohtuuajassa.

Originally posted by TeeTee
    Treoa voin suositella kyllä muillekin....ainakin kokeiltavaksi.
    Meikäläisellä tuo Treo sai aikaan elämäni pahimman migreenin kun aikanaan sitä testasin. Oireet tuntuivat voimistuvan ja migreenin kerpetti vielä uusi vartin päästä uudella innolla.

Valitettavasti tuntuu siltä että kaikilla on vähän eri lääkitys mikä tepsii ja se täytyy kokeilemalla löytää.

Bowman69's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Espoo, Finland
    Mulla tuli eka migreenikohtaus pari kuukautta intin jälkeen (v. 99) ja on jatkunut siitä eteenpäin säännöllisen epäsäännöllisesti tähän päivään saakka. Pahimmillaan kohtauksia tulee pari kertaa viikossa ja vilillä ei tule kertaakaan puoleen vuoteen. Mulla migreenin laukaisee lähinnä kirkkaat valot, stressin loppuminen ja pahimana kaikista, seksi!!! Todella monta kertaa aktin jälkeen on ruvennut näkymään sahalaitaa ja sitten vituttaa... Tämän olen onnistunut viime aikoina välttämään sillä, että harrastan seksiä tarpeeksi usein Liian pitkä tauko lisää riskiä todella paljon. Paljoa yli viittä päivää ei saa olla ilman (voi harmi ).

Mun migreenikohtaus etenee periaatteessa aina ihan samalla tavalla, eli ekaks tulee sahalaidat, jolloin pitää ottaa 800mg Burana ja sitten menee aika tarkkaan 15 minuuttia, niin rupea jyskyttämään oikean silmän takana. Tässä vaiheessa pitää ottaa Naramig-niminen tästälääke. Jos niitä ei ole, niin
    n. 45min-1 tunti tästä eteenpäin tulee safkat ylös ja sitten nukkumaan n. 8 tunniksi. Sitten onkin jo hieman parempi olo, mutta aina menee se n. 24 tuntia, että on taas toiminta kunnossa.

**Bowman69**

Mahoney's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2001
    Sijainti
    Jns Rock City
    Originally posted by MastaDJ
    2 x Burana 400, se auttaa päänsärkyyn. Mikään vähänkään tehottomampaa on turha edes harkita.
    Jaa... migreenistä ei ole omaa kokemusta mutta epäilen kyllä että minulta ei sellainen lähtisi moisella annostuksella... 2 x 600 mg joutuu ottamaan pienempäänkin kipuun.

Rekisteröitynyt
    marras 2002
    Sijainti
    I'll stop being an asshole if you stop being stupid
    Piti kaivaa vanha threadi pystyyn kun teki mieli avautua taas päänsäryssä. Voi perkele näin laihasti sanottuna. Minulla ei luojan kiitos ole enää nykyään kovin voimakas migreeni niin kuin lapsena (oksentelua jne.) vaan nykyään on vaan normaali päänsärky joka joskus tulee oikein voimalla. Minulla taitaa suurin tekijä olla niskojen jäykkyys. Usein kun niskat ovat illalla jumissa, aamulla on odotettavissa takuuvarma päänsärky. Kuten tänäkin aamuna jälleen. Tekisipä mieleni taas työntää korkkiruuvi ohimosta sisään..

2x400mg burana ja sellaista ice power tyyppistä härdelliä niskoille niin auttaa joten kuten välillä..

Moderaattori Samppa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2000
    Sijainti
    Pori
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: kurdt
    Minulla taitaa suurin tekijä olla niskojen jäykkyys. Usein kun niskat ovat illalla jumissa, aamulla on odotettavissa takuuvarma päänsärky. Kuten tänäkin aamuna jälleen. Tekisipä mieleni taas työntää korkkiruuvi ohimosta sisään..
    Tuohon voisi suositella nyrkkeilyä, siis ihan pelkkää säkin hakkaamista. Turpiinottaessa kipuja tulee vain muualle, joten silloin on hyöty pienempi

Itselläni oli aikoinaan myös melkoisesti niskavaivoja, mutta kun hommasin säkin ja aloin mättäämään sitä säänöllisesti niin jumitus hävisi ja päänsärkykin sen mukana. Nykyisin tuo harrastus on tosin jäänyt, mutta niskakivutkaan eivät ole enää palanneet.
    Viestiä muokkasi viimeksi Samppa; 03.03.2004 kello 10:19.

Rekisteröitynyt
    marras 2002
    Sijainti
    I'll stop being an asshole if you stop being stupid
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Samppa
    Tuohon voisi suositella nyrkkeilyä, siis ihan pelkkää säkin hakkaamista. Turpiinottaessa kipuja tulee vain muualle, joten silloin on hyöty pienempi

Itselläni oli aikoinaan myös melkoisesti niskavaivoja, mutta kun hommasin säkin ja aloin mättäämään sitä säänöllisesti niin jumitus hävisi ja päänsärkykin sen mukana. Nykyisin tuo harrastus on tosin jäänyt, mutta niskakivutkaan eivät ole enää palanneet.
    Hmm, tuotahan voisi kokeilla. Ehkä samalla vähenisivät agressiot eikä tarvisi nyyppiä retuuttaa. Siitäkään ei tule kuin sormi skrollauksesta kipeäksi.

Minulla hävisi muuten tuo lapsuuden migreeni jossain vaiheessa, ilmeisesti kun hampaani oikaistiin raudoilla joskus vuonna 3 ja 4. Eikä sitä laattailua ole kovin usein enää näkynyt sen jälkeen. Lueskelin äsken, että tämä nykyinen taitaa olla paremminkin http://www.migreeni.org/Pages/lihasjannitys.html tyyppinen päänsärky. On se perkele miten paljon ihmisillekkin on vaivoja keksitty..

Jürgen's Avatar
    Rekisteröitynyt
    tammi  2003
    Sijainti
    Joensuu
    Mulla migreeni vaivasi teini-iässä, mutta sen jälkeen helpotti ja nyt ne ovat todella harvassa. Ei voi sanoa minun tapauksessa, että johtuisi esim. stressistä vaan jostain muusta syystä. Usein keväisin päänsärky vaivaa ajoittain kun aurinko alkaa paistamaan toden teolla. Siinä ehkä suurin syy minun migreeneihini/päänsärkyihini. Stressit sun muut aiheuttavat yleensä jonkin asteista unettomuutta, mutta harvoin päänsärkyä.

Sivu 1 / 2 12 Viimeinen