Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 12 / 12

Aihe: Rookie!

Rekisteröitynyt
    tammi  2001
    Sijainti
    3rd Rock From The Sun

Rookie!

Tere!
    Olen ostamassa videotykkiä alle 2000 euroa ja nyt tarvisin hiukan
    suosituksia. (löytyy varmasti muistakin thredeista)
    Eli voisitteko lyhyesti suositella jotain hyvää tykkiä ja paikkaa
    josta sellaisen saa. (etelä-Suomi)

Olen hieman lukenut noita muita viestejä ja kovasti tunnutaan
    Panasonicin AE 100:sta ja 300:sta, sekä Sanyon Z1:stä kehuttavan. Onko jokin näistä aloittelijalla OK? Ja hinta?

Kävin Gigantissa kattoos Sonyn (en muista numeroita) alle 2000
    euron tykkiä ja yksi asia ainakin mua häiritsi. Eli sonyssa näytti olevan sellainen "lepattava" kuvanreuna, joka varmasti pidemmän päälle alkaa häiritsemään. Onkohan muissa vastaavaa ominaisuutta?

Toinen asia on kankaan osto. Ajattelin itse rakentaa ja se vaatii
    varmasti jonkin spesiaali-kankaan. Kumpi koko kannattaa muutenkin rakentaa 16:9 vai 2.33:1?

Kiitoksia!

Ugh! DIAR's Avatar
    Rekisteröitynyt
    tammi  2003
    Sijainti
    Vantaa
    Leffaluettelo
    Osa trabalaisista käy varmaan jo aika kuumana uuden threadisi vuoksi. Näitä asioita on tosiaan käsitelty jo vaikka kuinka ja paljon. Ei tarvitse edes etsiä kun ovat niin tuoreita keskusteluja, että näkyvät ensimmäisellä sivulla

tykki alle 2000

valkokangas

ostopaikat

mdf-levystä valkokangas

Ja se kuvan värinä johtuu epäilemättä dvd-lätystä...

Ja mä suosittelisin 16:9 kangasta, koska tykkisi kuva on 16:9.
    Muita kuvakokoja katsottaessa osa kuva-alasta jää mustaksi.

Joku teki valkokankaalle reunat, jotka taitettiin aina kuvakoon mukaan. Eli kankaan päälle taitettuna 2.33:1 (tai jotain) ja ulospäin taitettuna seinää vasten kankaan koko 16:9. Tajusitko Vähän huono selitys...

Re: Rookie!

Originally posted by DJ
    Tere!
    Olen ostamassa videotykkiä alle 2000 euroa ja nyt tarvisin hiukan
    suosituksia. (löytyy varmasti muistakin thredeista)
    Eli voisitteko lyhyesti suositella jotain hyvää tykkiä ja paikkaa
    josta sellaisen saa. (etelä-Suomi)

Olen hieman lukenut noita muita viestejä ja kovasti tunnutaan
    Panasonicin AE 100:sta ja 300:sta, sekä Sanyon Z1:stä kehuttavan. Onko jokin näistä aloittelijalla OK? Ja hinta?

Kävin Gigantissa kattoos Sonyn (en muista numeroita) alle 2000
    euron tykkiä ja yksi asia ainakin mua häiritsi. Eli sonyssa näytti olevan sellainen "lepattava" kuvanreuna, joka varmasti pidemmän päälle alkaa häiritsemään. Onkohan muissa vastaavaa ominaisuutta?

Toinen asia on kankaan osto. Ajattelin itse rakentaa ja se vaatii
    varmasti jonkin spesiaali-kankaan. Kumpi koko kannattaa muutenkin rakentaa 16:9 vai 2.33:1?

Kiitoksia!
    Panasonic PT-AE100-mallia ei kannata enää harkita vakavissaan. Sanyo Z1 ja Panan AE300 ovat jo molemmat paljon kehittyneempiä. Sanyota saa Suomestakin jo reilusti alle 2000 eurolla, AE300 on hieman kalliimpi.

Itse en luottaisi liiaksi Gigantin kykyyn demota tykkejä . Kuvailemasi "lepattaminen" tuskin on tuon Sonyn ominaisuus, edellyttäen tosiaan oikeat säädöt.

Tee Se Itse-puolella on ollut runsaasti keskustelua DIY-screeneistä, ja järkevin tapa on rakentaa se MDF-levystä. Anttimien screenin työvaiheita pääset tarkastelemaan tästä. Kooksi valitset luonnollisesti 16:9-paneeliselle tykille 16:9.

edit: damn I'm slow

Z1:ta on kehuttu kovasti täällä. Maksaa n. 1900-2000e.

Rekisteröitynyt
    tammi  2001
    Sijainti
    3rd Rock From The Sun
    Miten mahtaa olla ae 100:n ja Z1:n kuvanlaadun laita.
    Huomaako niissä käytännössä jotankin radikaalia
    kuvanlaadun eroa? Kuvasta tulisi noin 2 metriä leveä.

Z1:ssä on näyttää olevan suurempi resoluutio ja kontrasti, mutta toisaalta Z1:ssä väitetään olevan ns. kanaverkko-ominaisuus. Miten mahtaa olla ae 100:ssa?

ae 300:seen ei taida olla varaa, joten noiden kahden välillä
    päätös olisi tehtävä. 100:nen näyttää olevan videotykissä
    hieman halvempi.

supa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2000
    Sijainti
    Helsinki
    Originally posted by DJ
    Z1:ssä on näyttää olevan suurempi resoluutio ja kontrasti, mutta toisaalta Z1:ssä väitetään olevan ns. kanaverkko-ominaisuus. Miten mahtaa olla ae 100:ssa?
    AE100:ssa on pienempi resoluutio joten tämä ns. "kanaverkko ominaisuus" näkyy todennäköisesti hieman selvemmin. Täällä useat kuitenkin tykkäävät käyttää pienoista ohitarkennusta jotta tuon kanaverkon näkyminen saadaan minimoitua.

Ugh! DIAR's Avatar
    Rekisteröitynyt
    tammi  2003
    Sijainti
    Vantaa
    Leffaluettelo
    Musta tuota Z1:n kanaverkko-ongelmaa vähän pullistellaan näillä foorumeilla. Totta hitossa kanaverkko on olemassa ja näkyy jos kuva on tarkennettu. Kun tekee itselle sopivan kompromissin kuvan terävyyden ja kanaverkon näkymättömyyden välillä, niin saa varmasti tyydyttävän kuvan. Luonnollisesti dvd-soitinkin pitää olla iskussa, mutta progesoitinkaan ei ole mielestäni läheskään välttämätön (itselläni on Sony dvp ns900).

Eli pientä epätarkkuutta fokusointiin ja se on siinä. Ei näy kanaverkkoa ja kuva on edelleen riittävän tarkka.

Kestää toki hetken ennen kuin löytää itselleen sopivan tarkennuksen. Itselläni kävi niin, ettei demossa eikä aluksi kotona kanaverkko häirinnyt, mutta muutaman kymmenen tunnin jälkeen kanaverkko alkoi häiritä ja aloin etsiä sopivaa defocusta. Nyt se on löytynyt eikä kanaverkko häiritse enää kuten ei myöskään defukusoinnista johtuva kuvan pehmeys.

Eli: 1. muutaman minuutin demon perusteella voi olla vaikea päättää mitä mieltä kanaverkosta on ja 2. kunhan jaksaa säätää kuvaa, niin siitä saa kyllä todella hyvän.

Katseluetäisyys on 2,8 m ja kuvan leveys 173 cm.

Onko tällä boardilla ollenkaan ylläpitoa, joka ohjaisi Rookiet vanhoihin ketjuihin ja pistäisi nämä lukkoon? Meinaan että jouluun mennessä boardi on täysin käyttökelvoton, kun täällä on sata lukitsematonta threati tästä aiheesta sekä tykin ostosta ulkomailta. Ns. Muropaketti-ilmiö.

Eli ripi rapi tämä Mika voisi ottaa boardille Moderaattoreita. Yksi mode ei voi hallita tällaista boardia, vaan joka alueella pitää olla pari-kolme heppua tekemässä lukijoiden olo mukavammaksi.

Kiitos.
    Viestiä muokkasi viimeksi Jore; 27.05.2003 kello 13:43.

supa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2000
    Sijainti
    Helsinki
    Originally posted by Jore
    Onko tällä boardilla ollenkaan ylläpitoa, joka ohjaisi Rookiet vanhoihin ketjuihin ja pistäisi nämä lukkoon?
    Ei ole.

Rekisteröitynyt
    tammi  2001
    Sijainti
    3rd Rock From The Sun
    Kiitoksia Teille kärsivällisille vastaajille!

Käsittääkseni tämä homma toimii täysin vapaaehtoisesti, eli
    ei näitä kaikkia thredejä/viestejä tarvitse pakkomielteisesti lukea.
    Etenkään ei tarvitse vastata, jos siltä tuntuu. Nämä
    "turhat" thredit kyllä tippuvat muutamassa päivässä näkymättömiin jos niihin ei vastaa. Itse olen lukenut
    palstaa (epäsäännöllisesti) yli pari vuotta ja hyvin tämä tuntuu
    toimivan. Tuskin palsta piloille vielä jouluna menee

Rekisteröitynyt
    kesä   2002
    Sijainti
    Etelä-Suomi
    Originally posted by DJ
    Kiitoksia Teille kärsivällisille vastaajille!

Käsittääkseni tämä homma toimii täysin vapaaehtoisesti, eli
    ei näitä kaikkia thredejä/viestejä tarvitse pakkomielteisesti lukea.
    Etenkään ei tarvitse vastata, jos siltä tuntuu. Nämä
    "turhat" thredit kyllä tippuvat muutamassa päivässä näkymättömiin jos niihin ei vastaa. Itse olen lukenut
    palstaa (epäsäännöllisesti) yli pari vuotta ja hyvin tämä tuntuu
    toimivan. Tuskin palsta piloille vielä jouluna menee
    Samaa mieltä! Ei sekään ole kivaa kun yhessä jossain tietyssä aiheessa on yli 500 postausta. Lue niitä sitten läpi...
    meni vähän OT:ksi sori

Rekisteröitynyt
    joulu  2001
    Sijainti
    Pori
    Musta on aika irrelevanttia kyllä, lukeakko 500 viestiä samassa threadissa, tai 500 viestiä 100 threadissa.

Ja turhista threadeista on se haitta, että kukaan ei jaksa seuloa 667 turhan threadin kaaoksesta niitä paria säädyllistä. Ja turhat threadit on tosiaan turhia; "Turhuus on sielun vihollinen" - Benedictus Nursialainen.