Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 13 / 13

Aihe: Kaiuttimien sisäänajo?

Question Kaiuttimien sisäänajo?

Tässä kysäri tosi kultakorville: Muuttuuko kaiuttimen "ääni / soundi" merkittävästi ajan kuluessa, taikka pian ostamisen jälkeen?

Olen nimittäin nyt hankkimassa vihdoinkin pääkaiuttimieni kaveriksi saman valmistajan samaa tuoteperhettä olevan keskikaiuttimen. Pääkaiuttimet ovat olleet päivittäisessä käytössä jo toista vuotta ja nyt tulisi äänikenttään mukaan käyttämätön kaiutin.

Tietenkin voin testikohinoilla yrittää itsekin ihmetellä moista, mutta jos löytyisi kokemuksia olisi kiva lukea niistä...

Vode's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2001
    Sijainti
    Tre
    Ainakin isompien bassoelementtien (10"->) sointi muuttuu pienen käytön jälkeen mutta tuntuisi että ei keskarien ja diskanttien ääni mihinkään muutu.

Toinen asia on sitten se että mitä tapahtuu äänelle jakosuotimen komponenttien vanhetessa...

kaapeleiden sisäänajo

hifilehden keskustelupalstalta löytyy ne fanaattiset kaapelifriikit

itse en allekirjoita noita muutoksia, mutta jokainen tyylillään...

Rekisteröitynyt
    tammi  2003
    Sijainti
    JKL
    Muusta en tiedä, mutta bassoelementit muuttavat ominaisuuksiaan(löystyvät) aika nopeasti uutena ja tavallaan siirtyvät valmistajan haluamalle tasolle(tulipas sanottua vammasesti). Ainakin itse huomasin tämän omalla XLS10:llä. Joten reilu sisäänajo vaan --> namiskat kaakkoon.

Mag's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    LV-426
    Originally posted by Mikkoz81
    Ainakin itse huomasin tämän omalla XLS10:llä. Joten reilu sisäänajo vaan --> namiskat kaakkoon.
    Huom! NamisKA! Älkää nyt perhana niihin vääristimiin koskeko. Voi sisäänajosta tulla helposti loppuunajo.

benighted's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Kaikkien tän hetkisten kaiuttimieni ohjekirjoissa sanotaan että kaiutin ei soi optimaalisesti ennen sisäänajoa, mikä voi vaihdella jostain about 20h ja ylöspäin. Eli kyllä siinä jotain todellisuudenperää pitää olla.

Originally posted by Vode
    Toinen asia on sitten se että mitä tapahtuu äänelle jakosuotimen komponenttien vanhetessa...
    Eli jos käyttää 5.1-systeemin pääkaiuttimia pelkästään myös musiikin kuunteluun, niin tällöinhän käytöstä johtuen äänikuva muuttuu verrattaessa pääkaiuttimia muihin 5.1:n kaiuttimiin, jos ovat samoilla elementeillä varustettuja No onneksi en ole kultakorva

Mag's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    LV-426
    Mikäli suotimissa ei käytetä elkoja, ei niiden vanhentumisesta tarvitse mielestäni juurikaan välittää.

Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Yleensä ihmiset jotka väittävät ettei sisäänajolla ole merkitystä eivät ole viitsineet itse koskaan ainakaan sokkotestillä tätä testata.

Keskikaiuttimeksi tulee siis tämä:

http://international.jbl.com/home/pr...nguage=ENGLISH

Ja nykyiset pääkaiuttimet ovat nämä:

http://international.jbl.com/home/pr...nguage=ENGLISH

Jotenkin on vain kauhuskenaario äänierosta testikohinalla kuunneltaessa...

Rekisteröitynyt
    heinä  2001
    Sijainti
    Ulvila
    Kun monikanavajärjestelmässä käytetään esim. 5 kpl samanlaisia kaiuttimia, niin niitä pitäisi siis vaihdella eri paikkoihin tasaisen kulutuksen takaamiseksi. Vähän niin kuin autonrenkaita. Kylläpä tuli taas fanaatikoille yksi hyvä syy menettää yöunet sopivaa vaihtokuviota ja ajoitusta miettiessä. Tuleeko oikealta ja vasemmalta puolelta elokuvissa yhtä paljon signaalia? Miten taajuustasapaino ja energiasisältö vaikuttavat?

Eroja on helppo kuulla, mutta vaikea todistaa. Itse olen huomannut äänessä selvän muutoksen kun elementin ripustukset ovat pettäneet.

"JTX: en wareta" marcoolio's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Turku
    Leffaluettelo

Talking

Originally posted by Ykskytä
    Kun monikanavajärjestelmässä käytetään esim. 5 kpl samanlaisia kaiuttimia, niin niitä pitäisi siis vaihdella eri paikkoihin tasaisen kulutuksen takaamiseksi. Vähän niin kuin autonrenkaita.
    Niin ja tasapainotus pitää myös muistaa ettei vaan ala resonoimaan korkeilla volyymeilla...

petepeluri's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2002
    Sijainti
    Pääkaupunkiseutu
    Itselläni on kotiteatterissa sekä hylly että lattiakaiuttimia. Molemmissa käytetään samoja elementtejä. Lattiakaiuttimet ovat olleet käytössä n.1 vuoden ja hyllykaiuttimet 1kk. Hyllykaiuttimien elementti on PALJON jäykempi kuin lattiakaiuttimien vaikka olen niitä hyllykaiuttimia musiikin kuuntelussakin käyttänyt.