Whoo.. Sain tuossa vihdoin päivitettyä vanhan Yamaha Dolby Surround vahvarin DD:ksi (A1 !!! ;-) ja en olisi ikipäivänä uskonut miten suuri ero voi olla DPL:llä ja DD:llä. Vanhoilla rupuisillakin kaiuttimilla joilla ei juuri viitsi musiikkia kuunnella ääni on suorastaan läkähdyttävän hämmästyttävä.
Olihan DPL tietty ihan ok, mutta tuo äänikentän syvyys ja kirkkaus joka DD:ssä on kyllä aivan mahtava! Puhumattakaan siitä, että nyt äänet tulevat aidosti eri suunnista kun DPL:ssä äänimaailma on kyllä ympärillä, mutta syvyyssuunnassa ei ole mitään havaittavissa.
Jep!! Samat tunteet oli itsellänikin kun pari päivää sitten sain Dolby Digital-äänet Pro Logicin sijaan..
Saa nähdä tuleeko DD vs. DTS vielä yhtä vahva ero..
Ei kannata odottaa moisia eroja DD:n ja DTS:n välillä enää. DTS vaatii todella paljon kaiuttimilta että äänestä kaikki saadaan irti tai edes eroja kunnolla DD-ääneen kuuluu. DTS potkii bassoja alle 20Hz taajuuksilta kun taas DD:n toisto päättyy 20Hz:n. Se, että onko tämä hyvä vai huono asia on eri juttu. Kuitenkin hyvillä kaiuttimilla dts pesee DD:n, mutta ero ei todellakaan ole mitään Pro-Logic / DD eroa vaan voi olla niin pientä luokkaa että ei edes harjaantumaton kuuntelija tätä eroa huomaa.
Sensijaan voin kertoa että pelkästään Dolby Digital vahvistimen vaihdolla voi äänenlaatu parantua huimasti. Itse vaihdoin Yamahan DSP-A1:n Sonyn etuseen (9000ES) jonka perässä on kolme Rotelin 2 kanavaista päätevahvistinta. Eroja tuli uuden systeemin eduksi huomattavasti kun esim South Park - BLU:sta löytyi yksityiskohtia keskikanavasta joita ei A1:lläkään kuulunut kunnolla. Äänen kirkkaus, selkeys ja bassopään kontrolli ovat aivan eri luokkaa.
Eli moni asia voi vaikuttaa tuohon äänen paremmuuteen. Kannattaa kuitenkin pitää laitteisto mittasuhteissa, eli esimerkiksi ei ole mitään järkeä ajaa 15-20 000mk vahvarisetillä tonnin kaiuttimia. Kaiuttimien vaihdolla kun päästään lähes poikkeuksetta suurimpaan parannukseen äänenlaadussa.
Olin itsekin iloisesti yllättynyt kuinka hyvä on DD-ääni. Katsoin ekana Heatin, jossa oli tosi makoisat äänet katutaisteluissa. Konepistooli tuntui aidolta ja äänet kaikuivat talojen seinistä. Tämä oli siis vain esimerkki, eikä välttämättä tarkoita, että aina pitäisi olla räiskettä ja rytinää leffoissa. Tämä minun uusi viritinvahvari on Denonin AVR-3300, johon olen tyytyväinen.
MikkoJ: Millaisia yksityiskohtia löysit "South Park - BLU" -leffasta uudella laitteistollasi, joita DSP-A1 ei soittanut? Kerro kohtia niin testaan DSP-AX1:lläni!