View Full Version : Epson TW100
Voiko Suomessa missään koekatsella Epsonin TW-100 videotykkiä? Tietääkö joku, onko jollain hifi- tai vast. liikkeellä demossa kyseistä tykkiä. Myin tuossa jonkin aikaa sitten Nec VT440:ni ja tuommoista Epsonia on nyt ruvennut himoittamaan.
Jos joku sattuu omistamaan kyseisen tykin, niin mielipiteenne siitä kiinnostaisi kovasti.
aarno2815
29.08.2002, 21:06
Originally posted by sni
Voiko Suomessa missään koekatsella Epsonin TW-100 videotykkiä? Tietääkö joku, onko jollain hifi- tai vast. liikkeellä demossa kyseistä tykkiä. Myin tuossa jonkin aikaa sitten Nec VT440:ni ja tuommoista Epsonia on nyt ruvennut himoittamaan.
Jos joku sattuu omistamaan kyseisen tykin, niin mielipiteenne siitä kiinnostaisi kovasti.
Vähän off topic, mutta minä myin myös tänään samanlaisen projarin. Saan huomenna käsiini uudenuutukaisen Nec LT150z tykin. Minua myös kiinnosti samainen TW100. Jäi vain tsekkaamatta samasta syystä. Tosin myös meni usko kohtuuhintaisten lcd-tykkien mustan tasoon.
LT150z:ssa sitä vastoin mustaa riittää. En halunnut muuttaa merkkiä. Oletko tsekannut?
Ainoa häiritsevä seikka 150:ssa on melko vankka puhaltimen ääni. Kaikkea hyvää ei tunnu saavan kerralla. Löytyyhän siihenkin lääkkeet tarvittaessa.
Kerropa kokemukset TW100 demosta, kun siihen pääset tutustumaan. Kiinnostaa lähinnä sen mustan taso, miksei muutenkin.
Tässä riittää vähäksi aikaa virittämistä tykin ja anamorfisen linssin kanssa, hyllyssä on 12 katsomatonta leffaa.:p
Pitää varmaan jotain tähän kertoilla kun tuollainen itseltä löytyy. Tosin en ole vielä tykkiä ihan viimoisen päälle säädellyt johtuen mdf-screeni projektista. Ennen minulla ei ollut tykkiä, joten vertailukohtiakaan ei pahemmin löydy;( Skyworth on vielä postissa, joten DVD matskunkin katsominen on ollut vain PS2:n varassa s-videon:n kautta.
Mustan tasosta en oikein osaa sanoa mitään. Minusta ihan kohtuullinen ja siedettävä. Harmaan screenin kanssa parannusta tuli myös hieman. 4:3 materiaalia katsottaessa sururaidat ärsyttävät.
Tykki on mielestäni melko äänekäs, tosin tällä hetkellä sijaitsee katselupaikan vieressä pöydällä kattotelineen ollessa vielä rakentelun alla. Epsonin alkuperäinen maksaa hieman yli 500 EUR(verkkokauppa.com), huoh.
Liitännät ok. Sekä VGA, että DVI liitännät löytyvät ja tietenkin ne perusliipännät komponentti, komposiitti ja s-video.
DCDi Faroudjan piirihän masiinassa myös on , joka tekee TV:n katsomisen projektorilla ihan nautittavaksi, vaikka signaali tuleekin komposiitilla videoista Mitsubishin 15v vanhoista Nicam stereo videoista(olivat niitä ensimmäisiä 4+2 kuvapään videoita ja toimivat vieläkin moitteetta).
Kaukosäädin ja menut ihan ok ja varsin helpot käyttää. Kivana yksityiskohtana kaken oranssi valaistus;)
Eniten projektorissa ärsyttää virtojen katkaisu. Laittamalla projektori idle tilaan, tuuletin pyörii aina, tosin hitaammin kuin normaalisti. Ainut keino saada vempele hiljaiseksi on virran katkaisu kytkimestä.
Linssin suoja on mallia extra tiukka ja sen laittaminen saa fokukset pieleen, jonka säätely ei tietenkään ylivoimaista ole, mutta selkeä virhe suunnittelussa.
Miellyttävää on myös lyhyt projisointietäisyys ja tietysti se natiivi 16:9. Ei tarvi pelleillä lisälinssien kanssa.
Kameralehden mukaan oli vuoden projektori 2002. Olikos nämä EISA awardsit(lehti kotona)?
Suosittelen varauksin ;)
Originally posted by Kema
Tykki on mielestäni melko äänekäs, tosin tällä hetkellä sijaitsee katselupaikan vieressä pöydällä kattotelineen ollessa vielä rakentelun alla. Epsonin alkuperäinen maksaa hieman yli 500 EUR(verkkokauppa.com), huoh.
Kiitos infosta. Tuo äänekkyys kyllä kuullostaa pahalta. Olen täydellisen allerginen tuulettimen melulle. On se kyllä kumma ettei insinööri saa tällaista rakkinetta hiljaiseksi.
Tätyy käydä itse kuuntelemassa, kunhan demoava liike jostain löytyisi...
Kimmo Jaskari
30.08.2002, 19:33
30db.
Sen hiljaisempaa ei juuri markkinoilta löydy.
Minua se ei ainakaan häiritse ollenkaan, koska olen verranut projektorin ääntä muihin esim töistä lainattuun ASK-projektoriin.
Jos tässä projektorissa on jotain vikaa niin tuulettimen äänen korkeus ei ainakaan ole se vika, muihin verrattuna. Se kyllä vähän ärsyttää että projektorin tuuletin käy koko pienellä teholla kuin projektori on standby-asennossa, mutta senhän saa hoidettua sillä että käyttää on/off kytkintä projektorin takapaneelissa.
Musta ei tietysti ole mustaa koska tämä on LCD-projektori, mutta 600:1 kontrasti on niin hyvä että tällä koneella saa erinomaisen kuvan.
Kannattaa käydä AVSForum.com:issa ja hakea sieltä lisätietoa.
Minun mielestäni tämä on erinomainen projektori, joka antaa todella hyvän kuvan jo normaalilla dvd-soittimella ja s-video kaapelilla.
Originally posted by Kimmo Jaskari
30db.
Sen hiljaisempaa ei juuri markkinoilta löydy.
Tottahan tämäkin. Taisin olla vähän liian ankara.
Täytyy laittaa projektori kattoon ja huoneeseen vähän vaimentavia elementtejä(=huonekaluja ja mattoja). Kämppä melko tyhjä näin muuton jälkeen.
Nyt suunnittelemaan kattotelineen rakennetta suunnittelujuomien kera. :hitme:
Onko muuten netissä saatavana pdf muodossa (tai jossain muussa) ohjekirjaa TW-100 tykille. Ainakaan ihan heti en löytänyt Epsonin sivuilta. Pitäisi tarkistaa projisointietäisyydet ym.
Originally posted by sni
Onko muuten netissä saatavana pdf muodossa (tai jossain muussa) ohjekirjaa TW-100 tykille. Ainakaan ihan heti en löytänyt Epsonin sivuilta. Pitäisi tarkistaa projisointietäisyydet ym.
Suora linkki ei näköjään onnistu, mutta mene sivulle
http://www.epson.co.uk/support/manuals/manuals_pdf.htm
ja valitse luettelosta Projectors ja valitse Go.
TW-100-manuaaleja tulee kolmekin erilaista.
Morjens kaikille!
Epson on tilattu ja suunnittelen tässä miten kytken
kuvan dvd:stä ja nokian sat virittimestä.
Eli ymmärtääkö epson scartista saatavaa rgb:tä
Vai joudunko tyytymään s-videoon.
Olikos se niin että nokian sat viritin ei tue s-videota?
Originally posted by Mikak
Eli ymmärtääkö epson scartista saatavaa rgb:tä
Vai joudunko tyytymään s-videoon.
Onnittelut hyvästä ostoksesta:thumbsup:
Meitähän on jo kolme(Jaskari ja minä ainakin):king:
Olet varmasti tyytyväinen myös s-videoon. Sen verran hyvän kuvan tuo DCDi piiri tuottaa.
Epson kyllä syö melkein mitä tahansa signaalia. Tosin liittimestä riippuu mitä signaalia ottaa vastaan. Muistelulla että VGA liitin nappaa RGB:tä, komponentti ei RGB:tä huoli(vain YbPrCr/Yp...) ja DVI:n mahdollisuuksia en muista(oli muistaakseni RGB tietysti mukana). Lukaiseppas nuo manuskat niin selviää. Scartinhan joudut kuitenkin hajottamaan komponentiksi tai ottaa siitä sitten sen s-videon. Olikos tähän scart->komponentti/VGA hommaan jotain valmiita jotain bokseja vai kaikilla DIY ratkaisu?
Searchilla varmaan löytyy jotain ratkaisua näihin liitin ja johdotusratkaisuihin.
EDIT: Omat liitännät tällä hetkellä.
Videot komposiitti(riittää TV:n katseluun mainiosti)
PS2 Komponentti
DVD VGA
Tykille menee vielä tuo s-video piuhakin, jos sille joskus muutakin käyttöä löytyy kuin HK:n OSD:n räplääminen(digiboksi mietteissä). Kytkemättä pelkästää siis tuo DVI.
Onkos sinulla vielä tuo HK-4500? Onko siinä komponentti läpiviennit? Jos on niin vahvari vaan johtohelvetin kytkimeksi:thumbsup:
Milloin onnellinen perhetapahtuma luvassa? :D
Epsonin TW-100 tykkiä voi demota IDCF:n tiloissa Tampereella. Itse demosin sitä Piano Plussan kanssa rinnakkain 2 tunnin session noin kuukausi sitten. Molemmissa käytössä sama s-video kaapeli ja Pioneerin 909 DVD/LD soitin. Kuvakoko noin 150cm leveä.
Kuvanlaadusta sen verran, että musta on Plussalla paljon parempi. Tuplahintaa Plussaan verrattuna ei mielestäni oikein voi perustella rinnakkaisen testin perusteella millään :(
Plussan ongelmat löytyivät sitten sateenkaarista, joten molemmat projarit jäivät ostamatta.
Terve taas!
Tilasin Epsonin sarkaprosta ja sen pitäisi tulla ensi viikolla.
Ilmoittelevat vielä aikataulusta tarkemmin.
Samaan pakettiin otin screenlinen pingoitetun kankaan.
HK avr 4500:sta löytyy komponenttivideon läpiviennit
kahdelle laitteelle,siksi kyselin jos epson ymmärtäisi
tuota scartista saatavaa rgb:tä
Originally posted by Jayman
Epsonin TW-100 tykkiä voi demota IDCF:n tiloissa Tampereella. Itse demosin sitä Piano Plussan kanssa rinnakkain 2 tunnin session noin kuukausi sitten. Molemmissa käytössä sama s-video kaapeli ja Pioneerin 909 DVD/LD soitin. Kuvakoko noin 150cm leveä.
Kuvanlaadusta sen verran, että musta on Plussalla paljon parempi. Tuplahintaa Plussaan verrattuna ei mielestäni oikein voi perustella rinnakkaisen testin perusteella millään :(
Plussan ongelmat löytyivät sitten sateenkaarista, joten molemmat projarit jäivät ostamatta.
No joo. DLP on DLP ja LCD on LCD. Tuplahinta? Mistä lähtien? Olisitte nyt laittaneet vähän isomman kuvan vai eikö pianon valovoima sitä kestänyt?
Eihän Epsonin parempi valoteho, resoluutio, DCDi piiri ja aidot wide paneelit tosiaankaan mitään merkitse. Eikä varmasti se vuoden proju palkintokaan. Mites muuten se pianon downscale toimi? Eikös se ota vastaan parempiakin moodeja kuten 1040i ja tekee sitten downscalen tuolle 800x600 resolle sopivaksi?
No minkäs ostit? No varmaankin CRT:n kun DLP ja LCD tulikin jo haukuttua paskoiksi. Noh laitan minäkin joskus suksiboksin katolle, auton katolle. Joskus senkin kanssa joutuu leikkimään ja laittelemaan prikkoja. Kolvia ja yleismittaria ei kuitenkaan tarvitse.
Rakastan Barcon CRT tykkejä, koska ne on cooleja, mutta myös äänekkäitä:love: <-- Flame-esto.
Originally posted by Jayman
Äkkiseltään voisin heittää kommentin tähän että ethän ole testannut yhtään mitään?! S-videolla siis ajelit dvd-kuvaa parin tunnin ajan? Mitä hyödyit kyseisestä testistä?
Uskonpa että jos jollakulla varaa ostaa tuon hintainen tykki, ei 500 euron progressive-scan dvd-soitin siinä paljoa enää tunnu... Tai tuossahan on tuo faroudjan piiri, niin riittäisikö peräti pelkkää lomitettua komponenttisignaalia ulostava dvd-soitin samaan tarkoitukseen, osaako joku kertoa vastauksen? Vai voisiko olla silti hyötyä testata progesoitinta? No mutta itse kyllä annan mennä toisesta silmästä ulos kaikki s-videolla tehdyt testit. :D
Oikeastaan arvasin että sohaisen ampiaispesään. Mutta kyllä Epsonin DCDi piirin pitäisi tuottaa lähelle progesoitinta vastaavaa kuvaa. Sikäli vertailun pitäisi olla tasapuolinen, että molemmissa on toi sama faroudjan skaalain sisällä.
Tarkoitukseni ei ollut flamettaa, kerroin vain mitä näin. Kuinka moni teistä on demonnut yleensäkin Epsonia rinnan jonkun muun tykin kanssa? Tällä hetkellä mulla on Barco data 708 enkä ole senkään kuvaan juovien takia tyytyväinen :( Tosin musta on tällä mustaa ja tumman pään sävyt ok
jjokivuo
01.11.2002, 09:15
Originally posted by Huppe
No mutta itse kyllä annan mennä toisesta silmästä ulos kaikki s-videolla tehdyt testit. :D
Kääk... se on projektorista kiinni miten hyvänä s-video näkyy. Skaala on laaja.. ja kyllä minä kattosin composiitti videollakin ettei tule yllätyksiä kun haluaa TV kuvaa kattoa. (Okay, ensiviikolla mahdolisesti jo saapuva projektorini oli sokko ostos mutta luotan Sanyoon :D ) Skaalan molemmat päät on kyllä tullut nähtyä, AE100 ja Monroe, svideolla.
Ettei menisi liian negatiiviseksi meikäläisen jutustelu niin huomaan että sinullahan oli hymiö :thumbsup:
eikös itse signaaleissa ole eroja vaikka muunnos olisi miten hyvä?
kun dvd:ltä digitaalinen muutetaan analogiseksi, siirretään huonosti (tai vielä huonommin) läpi kaapeleiden ja muutetaan taas digiksi projektorille.
taikka digi signaali sellaisenaan projektorille (dvi) niin ainakin itse näkemmättäkin uskon että eroja on.
jo s-video vastaan komponentti tulee silminnähtävä ero vaikka kuinka hyvät kaapelit olisivat kyseessä....
olen samaan mieltä että s-video testit ovat testejä joille itse en antaisi juuri mitään arvoa.
Hyvä Jayman
Ehkä tartuin kirjoitukseesi vähän liiankin kovalla kädellä, mutta mielestäni se oli aiheellista. Minusta on vain niin tympeää, että kun MikaK ilmoitti ostaneensa kyseisen projun ja odottelee sitä innolla, niin heti pitää olla projua mollaamassa. Itsellä tullainen alkaa ainakin keittää.
Itsellä Skyworth proge ja kokeilin tuota hommaa kummallakin tavalla. Tulos: Ei käytännön eroa kuvissa. Tosin VGA on kuitenkin se paras. Kuitenkin epäilys on vahva siitä, että periaatteessa käyttämällä soittimen progea saisi paremman kuvan.
Onneksi on perjantai:D
Olen pahoillani jos olen pilannut tykin odottelufiilikset. Se ei ollut tarkoitukseni. Tarkoitus oli kertoa, että tykkiä voi demota Tampereella. Ajattelin samalla jakaa omat kokemukseni.
Epsonin hyväksi voinen sanoa että olen ehkä hieman kriittisempi kuvan suhteen ja ennen tuota tykkidemoa pohjalla oli Sony 1272 demo. Olen demoillut noita digitykkejä läpi aika laajan skaalan parin viime vuoden aikana, enkä oikein löytänyt hyvää mistään hintaluokasta :(
Päällimmäiseksi fiilikseksi Epsonista jäi kuitenkin, että se vaatisi paljon twiikkausta (johon se tosin antaa hyvin mahkut). Potentiaalia siinä varmasti on, ei sitä muuten olisi avsforumilla niin paljon kehuttu :thumbsup:
mikael hakim
01.11.2002, 17:20
Minä en antaisi kovin suurta arvoa liikkeissä tapahtuneille vertailuille. Hyvin usein tykkien säädöt pielessä ja asiakkaana on vaikea sanoa, mikä tykki on huippuunsa viritetty tai millä olisi paljon potentiaalia parempaan kuvaan jos ei itse pääse virittelemään ja huoltovalikkoon "seikkailemaan".
Originally posted by mikael hakim
Minä en antaisi kovin suurta arvoa liikkeissä tapahtuneille vertailuille. Hyvin usein tykkien säädöt pielessä ja asiakkaana on vaikea sanoa, mikä tykki on huippuunsa viritetty tai millä olisi paljon potentiaalia parempaan kuvaan jos ei itse pääse virittelemään ja huoltovalikkoon "seikkailemaan".
Olen täysin samaa mieltä. Liikevertailuilla ei ole mitään
arvoa. Sen sijaan S-videolla on paljon arvoa, jos aiotaan
muutakin kuin DVD-levyjä katsella.
Myös asiallisen huoltovalikon olemassaolo ja käyttömahdollisuus
ovat erittäin tarpeellisia seikkoja. Vakionahan LCD-projektorien
väritoisto on pääasiassa aivan sontaa ja kuvan kirkkaat osat
puhki palaneet. Nuo ovat mielestäni lopulta huomattavasti
pahempia ongelmia kuin mikään kanaverkko, harmaa musta tai
edes "pystyviivat".
Epson TW-100:n väritoisto voi kuitenkin olla tehtaan
jäljiltäkin tavallista parempi.
Morjens!
Epson saapui pitkän odottelun jälkeen ja nyt on ensi
testit otettu.Ei voi kun ihailla kuvaa näin alkuun ainakin,
sillä onhan tämä ensimmäinen projektorini.
Dvd:tä katsoin ihan s-video piuhalla ja nokian 9902:sta
komposiitti piuhalla ja silläkin oli yllättävän hyvä kuva.
Kangas on screelinen pari metrinen pingoitettuna kehykseen.
Huomenna voisi yrittää koettaa vielä säätää kuvaa jos
siitä saisi vielä paremman.
Minkälaisia säätöarvoja te muut käytätte kuvan säätöön?
Huomenna pitäisi myös Epson kiinnittää kattoon,teline on
jo tehty.
Onneksi olkoon.:thumbsup:
En nyt mitään ihmeellisiä säätöjä käytä, mutta AVSForumilla on enemmän juttua Epsonin säädöistä ja ihan lukuina laitettu.
Itse kun käytän Skyworthin VGA liitäntää niin eihän siinä tarvi paljoa säädelläkään.
P.S. Tuntilaskuri taitaa sitten lähteä rullaamaan vasta kymmenen tunnin jälkeen joten älä ihmettele. Muutenkin tuntui että ensimmäisen parinkymmenen tunnin aikana kuvan laatu vaihteli aika paljon, kunnes tasoittui tuntien myötä.
Olenko ihan sekaisin vai onko muilla LCD-miehillä samanlaisia fiiliksiä?
HOX! Laske tarkkaan se kankaan yläreuna ja heittokulma, niin ei tarvitse keystonea säädellä. Helpoin tapa on ensin ripustaa tykki kattoon vaakasuoraan ja sitten vasta kangas seinälle.
jjokivuo
26.11.2002, 08:34
Originally posted by Kema
Olenko ihan sekaisin vai onko muilla LCD-miehillä samanlaisia fiiliksiä?
Z1:ssä tunteja reilun parin viikon aikana n. 112, enkä ole huomannut mitään eroa kuvassa tuon aikana. Minimaalista hienosäätöä on tullut tehtyä mutta en taida itsekään huomata eroa :D
Morjens!
Osaisiko kuka kertoa että saisiko Epsonista vielä
kuvaa paremmaksi jos hommaisi proge-dvd:n.
Sillä onhan Epsonissa se dcdi piiri ja nyt käytän
normaalia dvd:tä s-videolla.
Eli vieläkö progressiivinen soitin tuo minkälaisen
parannuksen verrattuna Epsonin dcdi piiriin verrattuna:confused:
Ajan itse TW100 Skyworthilla VGA liitännästä ja mielestäni ero ei ole suuri tai edes kovin havaittava verrattaessa soittimen ja Epsonin omaa piiriä(komponenttiliitännöillä). Mielestäni VGA tuottaa sen terävimmän kuvan. VGA liitännän ongelmat Epsoninkin kanssa kuitenkin on(kuvasuhteet). VGA/RGB ei oikein tunnu suosiolla toimivan ja kikkailujen jälkeen muutin VGA:n pukkaamaan komponenttia pihalle.
Miksi s-video? Laitappas Epsoni kiinni komponenteilla. Se kait nyt se suurin parannus olisi.
Odottelemme pteittisen vastausta tuosta Philipsin paremmuudesta ja se voisi olla se sinun soittimesi, jos piiri tosiaankin hakkaa Sky:n piirin, kuten voisi olettaa tähänastisen tappelun perusteella.
Ai niin ihan unohtui,
Smart III filtteri pitäisi lähiviikkoina tulla myös Epsonin tykille:thumbsup:
lähde: avsforum.com
Moi kaikki!
Mites se Epsoniin saisi komponenttivideon,kun minun
Pioneer dv-646a:ssa ei ole kuin scart ja s-video liitännät.
Scartista saatavaa rgb:tä minä en saanut toimimaan.
Saakos scartista komponenttivideota ja jos saa niin
mistä nastoista?
Originally posted by Mikak
Mites se Epsoniin saisi komponenttivideon,kun minun
Pioneer dv-646a:ssa ei ole kuin scart ja s-video liitännät.Soittimen vaihtaminen on helpoin ja paras ratkaisu.
Saakos scartista komponenttivideota ja jos saa niin
mistä nastoista?Ei saa.
Terve!
Osaisiko kuka sanoa toimiiko Epsonissa Scart RGB-VGA piuha.
Sillä scartista saatava rgb ei toimi ainakaan komponentti-
liittimissä.Jos se toimisi niin olisi mahdollista saada tuosta
nokian sat.virittimestä parempi kuva mitä nyt tuosta kompo-
siitista.Nokiasta kun s-videolla kuva on mustavalkoinen.
Epsonissa DVI ja VGA liittimet ottavat vastaan RGB:tä. Sitä en tiedä on kaapelisi tehty oikein ja miten tuosta scartista saa RGB:n pihalle.
Hei taas!
En ole tehnyt scart rgb-vga kaapelia vaan ajattelin ostaa
sellaisen jos se toimii niin kuin sanyo plv z1:ssä.
Sillä täällähän noita kaapelin myynti ilmoituksia on.
Tilasin täältä http://www.projected.co.uk/ Uuden H-version ja maksoin sen sinne ja kaiken piti olla selvää, mutta sitten tuli surullisia uutisia:
"Dear Kimmo
I just had a call from our Epson importer and he has told me the we can not
have the TW100 for 2 or 3 weeks.
I'm really sorry about this, i was under the impression that we could have them
on a next day basis.
I would understand if you wish to cancel your order, if so we would transfer
the money back to your account asap.
Please could you inform me how you wish to procedd.
Sorry for the hassle caused.
Sincerely,
Leamon Franklin
Phone 01603 481100
Fax 01603 481105
www.projected.co.uk
info@projected.co.uk"
No päätin jäädä odottamaan, mutta kyllä kyrsii!
Mutta asiaan, pitäisi kiinnittää tuo tykki rakentamaani kattotelineeseen. Minkä kokoisilla pulteilla se tykki tulee laittaa? Onko tykissä semmoset valmiit reiät pulteille?
Mistä saa 10m pitkän dvi-johdon Radeon Sappire 9700PRO:sta tykkiin?
Odottavan aika on niiiiin pitkä.