View Full Version : Closed captioned
mikä,miten toimii? olen kuvitellut että se on kuuroille tekstitys. mutta nyt ilmestyi levy jolla on kyseinen feature muttei tekstiä.
On kuuroille tekstitys mutta ei taida toimia suoraan vaan tarvitsee lisälaitteen näkyäkseen, siis DVD:ssä. Tietokoneen softa-playerillä saa tekstyksen kyllä näkymään pelkästään valitsemalla sen.
Kyseinen toiminta tarkoittaa tekstitystä joka "kertoo" katselijalle mitä tapahtuu. Esim. Metallican DVD levyillä kun laittaa kyseisen tekstitys tyypin päälle on tekstin päissä nuotin kuvat jos ulos tuleva ääni on laulua ja kun puhetta, niin nuotin kuvat puuttuu. Kuuroille tekstitys, monissa elokuvissa, on tekstitys tyyppi jossa myöskin "kerrotaan" mitä taustalla kuuluu ja kuka puhuu jos puhuja ei ole itsestään selvä eli suu näkyy. Mitään lisälaitteita se ei tarvi vaan se valitaan tekstitysten joukosta päälle samoin kun esim. suomi tekstitys. Yleensä kuuroille tektitys on vain englanniksi ja saksaksi
[Edited by Jaska (09-11-2000 at 15:14).]
Jaska,
Jenkeillä noita tekstitystyyppejä on ties kuinka monta (subtitles, captions, CC jne) mutta noista "Closed Caption" tarkoittaa nimenomaan sellaista tekstitystä joka vaatii joko lisälaitteen tai sitten pc:n softa-playerin.
Tuossa tuo tekstitys on koodattu tuohon NTSC-signaaliin ja tämä on se syy miksi se vaatii lisälaitteen. Normaali tekstityshän tulee DVD:llä muualta ja lätkäistään vaan signaalin päälle.
Taustaa tuolle sen verran, että CC-dekooderi on jenkkien laissa määrätty pakolliseksi ominaisuudeksi yli 13" tv-vastaanottimissa. Lisäksi tuo pitää sisällään juuri noita kuvaavia termejä kuten puhelin soi jne.
Sitten nota subtitlejä voi olla erilaisia. Normaalit subtitlet ovat lähinnä Suomen tv:ta vastaavia eli puheen teksitys. Välillä tuohonkin voidaan sitten liittää noita ympäristöä kuvaavia tekstejä.
Itselläni toimii tuo ihan vain valitsemalla se valikosta, soitin on Pioneer 535...
phiit, jos saat kuuroille tarkoitetun kuvaavan tekstityksen näkyviin soittimen subtitles-valikosta, niin kyseessä on aivan normaalilla tavalla dvd:lle tallennettu tekstitys erillään kuvasignaalista.
Tyypillinen merkintä tällöin on esim. Subtitles: english, captioned. Se on siis eri asia kuin Closed Captions, joka on, kuten Mika jo selvensikin, tallennettu kiinteästi kuvasignaaliin. Näin CC-tekstejä voidaan tallentaa myös kaseteille, tv-lähetyksiin, LaserDisceille jne.
[Edited by anttiv (09-12-2000 at 21:16).]
Tyypillinen merkintä tällöin on esim. Subtitles: english, captioned. Se on siis eri asia kuin Closed Captions, joka on, kuten Mika jo selvensikin, tallennettu kiinteästi kuvasignaaliin. Näin CC-tekstejä voidaan tallentaa myös kaseteille, tv-lähetyksiin, LaserDisceille jne.
Hmm. Mitäs se sitten meinaa, kun mun DVD-soittimen valikoissa on valittavissa Closed Captions (ON/OFF)? Voiko olla mahdollista, että DVD-soitin osaisi itse purkaa noita kuvaan.
Eli ettei tuota ominaisuutta tarvittaisi enää TV:ssä?
Soitin on muuten United 4064M.
Olen juuri tilannut jenkeistä kasan leffoja, sittenhän sen näkee. Mulla tulee kuva tosin tietokoneesta TV-kortin inputin ja Dscalerin kautta, joten tarvittaessa saan ehkä siinä päälle Closed Captionsit.
Mutta periaatteessa olis hauska tietää onko joissakin DVD-soittimissa mahdollista purkaa tuo signaali itsessään. Miksi muuten valikossa olisi tuo kohta?
- Jouni
Hmm. Mitäs se sitten meinaa, kun mun DVD-soittimen valikoissa on valittavissa Closed Captions (ON/OFF)?
Niinpä niin, myös minulla on kakkossoittimessa (samainen valmistaja, malli 4062M) piilotekstitys on/off, mutta eipä tuntunut toimivan sellaisella R1 NTSC levylläkään, missä luki takakannessa "closed captions". Otithan huomioon, että threadin viestit ovat yli 3 vuotta vanhoja, jonka jälkeen on tullut useita DVD-soittimia (ainakin näiltä halpismerkeiltä) joiden valikossa Closed Captions tosiaan on - mutta itsekin kaipaisin vastausta siihen, että toimiiko tämä esim. Unitedin soittimissa kenelläkään?
Jostain olin ostamassa Dead Like Me Season 1 R1:stä ja mainostettiin kovasti tuotetiedoissa englanninkielisiä subtitlejä mutta kun tsekkasin dvdcompare.netistä niin lukee "Subtitles: English CC, no".
Eli tuo CC on vielä eri asia vai kuin Closed Captions? Kun Mika luetteli 4 vuotta sitten erikseen "subtitles, closed captions, cc". Mikäs tuo CC sitten on?
Kun Mika luetteli 4 vuotta sitten erikseen "subtitles, closed captions, cc". Mikäs tuo CC sitten on?
Eikös Mikan viestissä ollut "subtitles, captioned, cc" eli kyllä tuo cc on juuri closed captions. Mutta mikä ero on sitten captioned ja closed captions välillä?
Eikös Mikan viestissä ollut "subtitles, captioned, cc" eli kyllä tuo cc on juuri closed captions. Mutta mikä ero on sitten captioned ja closed captions välillä?
heh juuri näin, taas tuli kirjotettua soopaa, mutta siis cc on nyt kuitenkin varmasti tuo closed captions eli ei taida pelata subit täkäläisillä soittimilla. ainakaan useimmiten.
tämmöstä löysin googlella:
Closed Captions
In the USA, DVD-Video discs can also provide Closed Captions (CC), which is a feature of a standard NTSC television signal for encoding text, like a simplified version of the teletext services used in Europe. A CC button on the player's remote control is used to display closed captions.
The closed caption data is stored on the DVD disc in the user data in the GOP layer. The player will then output the data on line 21 of the analogue video signal. TVs in the USA include decoders for line 21 data and will display the closed captions on the TV screen.
ei mun pioneerin dv-370:ssa ainakaan mitään cc-valintaa ole, että turha toivo taitaa olla closed captionsien toimimisesta.
ps. en löytänyt googlella ainakaan pikaisesti mitään mukavaa sivua, jossa olisi kerrottu ja vertailtu kaikkia noita usa:n subtitle-muotoja.
Mutta mikä ero on sitten captioned ja closed captions välillä?
Käsittääkseni Captions tarkoittaa tavallsta kuuroille tarkoitettua tekstitystä kun taas Closed Captions vaatii dekooderin toimiakseen.
carpenter83
22.07.2004, 18:21
Hmm. Mitäs se sitten meinaa, kun mun DVD-soittimen valikoissa on valittavissa Closed Captions (ON/OFF)? Voiko olla mahdollista, että DVD-soitin osaisi itse purkaa noita kuvaan.
Eli ettei tuota ominaisuutta tarvittaisi enää TV:ssä?
Soitin on muuten United 4064M.
- Jouni
Schneider Silva soittimessa löytyy myös setup-valikon kautta tuollainen säätönappi... Eipä ole kuitenkaan ole ollut käyttöä, kun R1 leffoisa joita omista on löytynyt englanninkieliset tekstit ihan subtitles valikostakin (niissä leffoissa, joissa olen tekstitystä tarvinnut)
SamSonite
22.07.2004, 21:43
Ostin pikkusiskolleni synttärilahjaksi kyseisen Unitedin ja testasinkin sitä juuri tämän tekstityksen takia, cc:tä se ei näyttänyt. Koitin usealla eri R1-levyllä.