View Full Version : Saving private ryan
kimmosa2
12.11.2000, 16:57
Millaiset erot on Saving private ryan DTS ja DD soundtrackissä? Eli kannattaako odottaa R2 julkaisua vai hankkia R1 DTS versio?
Molemmat ovat helkutin hyviä. Näitä DVD-versioita en ole vertaillut keskenään, mutta LD:n DD-raidassa tuntui olevan jonkin verran enemmän bassoa.
Mitä näihin eroihin noin muuten tulee, niin ei niistä kannata hirveää stressiä ottaa. Kyllä netin lukuisilla kotiteatterisivuilla osataan DD:n ja DTS:n välisiä eroja hehkuttaa hienoin korulausein, mutta paljonko tavallisen (lue: noin 10-20Kmk) kotiteatteripatteriston omistaja tavallisessa kämpässään lopulta pystyy eroja kuulemaan näiden kilpailevien formaattien välillä? En väitä etteikö eroja olisi, niitä on, mutta kärpäsestä aina välillä tulee helposti härkänen. Itsekin toki valitsen aina DTS:n (jos ei muuten, niin pelkän mielenrauhan takia), mutta jos se ei ole mahdollista, niin kuin usein asianlaita on, niin eipä sen takia kannata vetää ranteitaan auki. Jos elokuvan ääniraita ei soi hyvin, niin syy siihen tuskin on DTS:n tai Dolbyn. Vika löytyy silloin varmasti jostain muualta. Jos se taas soi hyvin, niin se varmasti tekee niin molemmilla järjestelmillä.
Parasta tässä kaikessa on kuitenkin se, että kuluttajalla on mahdollisuus valita. Kilpailua pitää aina olla, eikä Dolbyn totaalinen monopoli olisi kenellekään (paitsi Ray Dolbylle) hyväksi.
The F1nn
12.11.2000, 23:41
Aivan kuten ACEMAN vertasi ja...
...onhan niitäkin, jotka väittävät kuulevansa eroa CD-tason äänessä ja 128Kbit-MP3:ssa...
Niin, kyllähän siis 128k MP3:n ja CD:n erottaa helposti, jos ei noita erota niin silloin kyllä kuuluu ns. "multakorvien" joukkoon eikä kannata pahemmin rahaa tuhlata hyviin laitteisiin kun ei eroa kuulisi niistäkään. Laita vaikka kuulokkeet päähän niin eron luulisi olevan aika selvä jos kaiuttimesi eivät ole tarpeeksi erottelevat.
DD:tä ja DTS:ää en erota kovin hyvin, tuossa viikonloppuna juuri katselin dts-T2:n, hyvältä se ainakin kuulosti, en tosin vertaillut DD-versioon.
[Edited by Ari (13-11-2000 at 13:04).]
electricboy
13.11.2000, 21:06
Heh, kyllä cd-tason äänen ja 128k mp3-äänen erottaa suhteellisen helposti. Enkä väitä, vaan tiedän.
Tosin tuosta tulikin kysymys: Jos kuuntelen normaalia cd-levyä ja mp3-käännöstä (mp3=wav=poltto cd:lle), niin ainakin minulla itse äänen VOIMAKKUUDESSA on suuri ero, ja siis mielestäni liian suuri. Ikääkuin tasoa pitäisi "nostaa".. Ja puhun myös 192K tasosta..
The F1nn
13.11.2000, 22:02
Joo, testasin myös itse ja nyt kuulokkeilla ja 128 Kbit eron huomaa, mutta ainakaan itse en enää 160 Kbit huomaa eroa CD tason ääneen. Eli tämäkin nyt kokemuksesta.
Tänään tuli juuri testattua tosissaan tuota 192kbit (riittäväkö?) vs CD audio.
Täytyy sanoa että jopa minun rupuisella vajaan 8tmk kotiteatterisetissä huomasi eron vähänkään vaativammalla musiikilla.
Mikäs tässä silti taustalla mp3akin pärryytellessä, mutta kuuntelunautintoon sillä ei pääse.
-Tommi
[Edited by Scorpio (24-11-2000 at 04:04).]