PDA

View Full Version : Miten luetteloit HD-leffasi

Leterface
19.06.2010, 14:36
Miten te luetteloitte HD-leffanne vai luetteloitteko niitä ollenkaan?

Mitä kaikkia tietoja elokuvista luetteloitte? Itselläni on nyt vasta: leffan nimi, leffan valmistusvuosi, formaatti (BD/HD DVD/ehkä DVD myöhemmin :hitme:), ostohinta ja maa josta julkaisu on peräisin. Mietin vielä lisätä suomitekstirivin kavereita varten..

Itse olen juuri saanut melkein valmiiksi Excelissä HD-leffa luetteloni. Olenkin tullut siihen tulokseen että Excel on minulle paras luettelointiin. Ennen käytin lähinnä vain IMDB:n My Movies kataloogia. Excel antaa kuitenkin eniten mahdollisuuksia lajitteluun. Tosin Exceliin on aika hidasta luoda uusi luettelo eikä kansikuvien liittäminen siihen liene niin yksinkertaista? Entä miten kaverit pystyisivät yksinkertaisimmin käyttämään Excel tietokannan tietoja ja vaarantamatta tietokantaa?

Leterface
19.06.2010, 14:38
Jos ilmenee kiinnostusta HD-leffojen lajitteluun niin voin lisätä pollin aiheesta!

tpi
19.06.2010, 15:00
Kannattaa tutustua DVDProfileriin. Toimii HD-levyilläkin yhtä hyvin kuin DVD-levyillä.

Jarzki
19.06.2010, 15:19
Movie Collectorilla tullee kaikki leffat listattua.

Leterface
19.06.2010, 15:28
Movie Collectorilla tullee kaikki leffat listattua.Itsekin käytin ennen DVD-leffoihin Movie Collectorz ohjelmaa..mutta kun tietokone hajosi eikä lisenssiä ohjelmaan ole niin onkohan edes mahdollista saada DVD-tietoja pelastetuiksi jos kiintolevy on säilynyt?

Mutta pakko myöntää että pidin Movie Collectorz ohjelmasta..vaikka kyllähän siilläkin luettelonti kesti aika kauan, varsinkin kun ennen Internet-yhteys oli 14,14kb..Mutta ohjelman etuja ovat esitys kansikuvineen ja yhteenvetoineen.

Löytyykö tosiaan k.o. ohjelmasta nykyään "kaikki" HD-elokuvatkin? Muistan että vain muutamaa DVD-leffaa ohjelma ei löytänyt.

Kannattaa tutustua DVDProfileriin. Toimii HD-levyilläkin yhtä hyvin kuin DVD-levyillä.
Tämä vaikuttaa suositulta. Pitänee tutustua tuohon joskus jos vain viitsii.

Kari Häkkinen
19.06.2010, 16:42
FileMaker Pro (http://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker)lla.

Elokuvan perustietojen - maa, ©-vuosi, ohjaaja, elokuvan eri nimet, kaikki näyttelijät, juonitiivistelmä - lisäksi itse levystä ostopäivä, alue, kuvasuhde ja tarkka kesto.

pykmie
19.06.2010, 18:33
DVDPedia (http://www.bruji.com/dvdpedia/) on mac-käyttäjille aivan mainio luettelointiohjelma. Osaa mm. hakea tiedot suoraan imdb:stä, amazonista, discshopista ja monilta muilta sivuilta. Tietoja saa jokaiselle leffalle valtavan määrän, ja lisäksi elokuville voi lisätä myös omia tietoja. HTML-ulosvienti onnistuu suoraan ftp:lle, kätevä ja erittäin toimiva ohjelma (vaikkakin suhteellisen kallis). Osaa myös hakea tiedot suoraan kun näyttää julkaisun viivakoodia koneen sisäänrakennetulle iSightille, vaikkakin viivakoodihaku toimii lähinnä importeille, suomijulkaisuja ei tunnista. Tässä esim. meikäläisen tämänhetkiset blu-rayt DVDpedialla luetteloituna: http://www.pykmi.net/bluray (http://www.pykmi.net/bluray/)/ .

Jarzki
19.06.2010, 18:58
Itsekin käytin ennen DVD-leffoihin Movie Collectorz ohjelmaa..mutta kun tietokone hajosi eikä lisenssiä ohjelmaan ole niin onkohan edes mahdollista saada DVD-tietoja pelastetuiksi jos kiintolevy on säilynyt?

Mutta pakko myöntää että pidin Movie Collectorz ohjelmasta..vaikka kyllähän siilläkin luettelonti kesti aika kauan, varsinkin kun ennen Internet-yhteys oli 14,14kb..Mutta ohjelman etuja ovat esitys kansikuvineen ja yhteenvetoineen.

Löytyykö tosiaan k.o. ohjelmasta nykyään "kaikki" HD-elokuvatkin? Muistan että vain muutamaa DVD-leffaa ohjelma ei löytänyt.

Tämä vaikuttaa suositulta. Pitänee tutustua tuohon joskus jos vain viitsii.

Pitäs olla mahdollista pelastaa tiedot vaikka ei lisenssiä olekaa, mut en mene varmaksi sanomaan. Kannattaa kokkeilla.
Kyllähän sillä löytää HD-leffatkin, mut en tiiä löytyykö kaikkia. Ei kaikkia DVD-elokuvia edes löydy jos viivakoodilla hakee. Mulle kun ei oo niin väliä noitten levyjen tietojen kans vaan kunhan saan leffat listattua johonki. Itselläni on elokuvista vain tiedot leffan nimi, originaali nimi, suomenkielinen nimi,väri vai mustavalko, genre, leffan valmistusvuosi, formaatti (BD/DVD), elokuvan maa ja kieli, ohjaaja, kuvaaja, kirjoittajat, musiikki, näyttelijät, juonitiivistelmä, kesto ja sit jotain omia tietoja.

Minusta DVD Profiler on sekava kun mikä. Movie Collector paljon selvempi homma.

Jarzki
19.06.2010, 19:00
FileMaker Pro (http://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker)lla.

Elokuvan perustietojen - maa, ©-vuosi, ohjaaja, elokuvan eri nimet, kaikki näyttelijät, juonitiivistelmä - lisäksi itse levystä ostopäivä, alue, kuvasuhde ja tarkka kesto.

Mitenkäs tämä toimii?
Pittääkö itse syöttää kaikki tiedot vai...?

KenSu
19.06.2010, 19:10
Nahkakansissa eli omassa päässä. Hyvät hankinnat muistaa helposti ja huonot onkin syytä unohtaa. Ei tietty ole tuhansia nimikkeitä hyllyssä, mutta tämä systeemi on mulla toiminut riittävän hyvin jokusen sadan leffan, kirjan ja äänilevyn kataloogiin.

Crimson
20.06.2010, 08:29
DVDPedia (http://www.bruji.com/dvdpedia/) on mac-käyttäjille aivan mainio luettelointiohjelma. Osaa mm. hakea tiedot suoraan imdb:stä, amazonista, discshopista ja monilta muilta sivuilta. Tietoja saa jokaiselle leffalle valtavan määrän, ja lisäksi elokuville voi lisätä myös omia tietoja. HTML-ulosvienti onnistuu suoraan ftp:lle, kätevä ja erittäin toimiva ohjelma (vaikkakin suhteellisen kallis). Osaa myös hakea tiedot suoraan kun näyttää julkaisun viivakoodia koneen sisäänrakennetulle iSightille, vaikkakin viivakoodihaku toimii lähinnä importeille, suomijulkaisuja ei tunnista. Tässä esim. meikäläisen tämänhetkiset blu-rayt DVDpedialla luetteloituna: http://www.pykmi.net/bluray (http://www.pykmi.net/bluray/)/ .

Ihan sopivan simppeli toi sun html-layout. Mä joskus testasin musahommissa CDPediaa, mutta se oli ehkä jotenkin turhan momimutkanen. Collectorz (http://www.collectorz.com/music/) vaikuttaa hieman simppelimmältä käyttää. En tiedä onko leffapuolella samoin, mutta onhan noista onneks ilmaiset trialit, joilla voi testata.

equilibrer
20.06.2010, 10:53
Tässä omia kokemuksia (käytössä siis OS X)

DVDpedia:

- Näppärän oloinen ja tyylikäs. Mutta aivan liian rajoittunut "totaaliseen" kokoelman hallintaan. Muutenkin tämmöisissä ei-niin-laajalle levinneissä ohjelmissa on ongelmana tietokannan kattavuus. Jenkkijulkaisuja varmasti löytyy, mutta muut maatkin onkin sitten eri juttu.

DVDProfiler (Win only ohjelma, virtuaalikoneen kautta):

- Aivan ylivoimainen mitä tulee itse julkaisujen määrään ja kansikuviin, eri maiden julkaisujen vertailuun jne. Täältä löytyy suuri osa skandijulkaisuistakin. Kansikuvien laatu ja koko ylivoimainen. Iso miinus on sitten tuo käyttöliittymä, joka tekee minulle tuosta vain työkalun kansikuvien hakemiseen ja tekstitystietojen yms. tarkistukseen.

Movie Collector (Mac-versio rajoittunut, käytössä siis Win versio virtuaalikoneen kautta)

- Versio 5.6.2 + loistava imdb skripti jolla saa haettua imdb:stä mitä tahansa maan ja taivaan väliltä elokuvista (Nimi: "Aqua", käyttäjän DaveC tekemänä)
Tällä hetkellä käytössä itse elokuvien listaukseen. Tietokanta ei niin laaja kuin DVDProfilerissa. Sen takia otankin dvd-profilerista kansikuvat ja movie collectoria käyttän itse tietokannan ylläpitoon.

- Versiosta 6 eteenpäin on poistettu jostain syystä mahdollisuus lisätä tietoa IMDB:stä ja on ruvettu käyttämään Collectorzin omaa tietokantaa. Ohjelman foorumeilla vähän väliä edelleen valitellaan kyseistä "temppua" vaikka 6-versiosta on jo kohta pari vuotta aikaa. Tämä on valtava miinus ja tekee ohjelmasta minulle käyttökelvottoman. Luonnollisesti IMDB:n tietokannan kanssa on aika hankala kilpailla.

Yhteenveto: DVD Profiler kansikuvien hakuun ja Movie Collector 5.6.2 (joku vuoden 2008 versio) + imdb scripti itse tietokannan hallintaan.

tpi
20.06.2010, 11:11

- Aivan ylivoimainen mitä tulee itse julkaisujen määrään ja kansikuviin, eri maiden julkaisujen vertailuun jne. Täältä löytyy suuri osa skandijulkaisuistakin. Kansikuvien laatu ja koko ylivoimainen. Iso miinus on sitten tuo käyttöliittymä, joka tekee minulle tuosta vain työkalun kansikuvien hakemiseen ja tekstitystietojen yms. tarkistukseen.

Öh. Mikä siinä käyttöliittymässä on vikana?
Sehän on melkoisessa määrin konfiguroitavissa, ja layoutteja löytyy vaikka kuinka. Ja raporttien tekeminen oman mielen mukaan on myös melkoisen yksinkertaista.

equilibrer
20.06.2010, 12:35
Öh. Mikä siinä käyttöliittymässä on vikana?
Sehän on melkoisessa määrin konfiguroitavissa, ja layoutteja löytyy vaikka kuinka. Ja raporttien tekeminen oman mielen mukaan on myös melkoisen yksinkertaista.

Toinen toistaan hirveämpiä ne layoutit on. Näyttäviähän ne on ja äkkiseltään kivoja, mutta jo parin minuutin kuluttua alkaa puuduttaa. Sellainen Excel-tyylinen luettelointi on hyvä lähtökohta, kuten Movie Collectorissa. Ja siitä profilerin paneeli-systeemistä en pidä lainkaan.

Voi olla, että Profilerissa sen saa loppujen lopuksi luettelomaiseksi, mutta ainakaan itse en ole sillä "custom viewillä" vielä onnistunut.

Siis näkymä täytyy olla siten, että saan näkymään kaikki mahdolliset haluamani tiedot julkaisusta omissa sarakkeissaan. Sen lisäksi pitää saada layoutiin mahtumaan yhteenveto aina kulloinkin valitusta elokuvasta. Itse olen ratkaissut tilanteen niin, että ylempi puolisko näytöstä on kokoelma kaikkine sarakkeineen (tekstit, ääniraidat, region, julkaisija, jne.) ja alempi puolisko esittää valitusta elokuvasta kansikuvat, juonen yms. Enpä löytänyt äkkiseltään yhtään screenshottia netistä, joissa olisi tuolla tavoin valittu asettelu Movie Collectorissa.

Crimson
20.06.2010, 12:51

DVDpedia:

- Näppärän oloinen ja tyylikäs. Mutta aivan liian rajoittunut "totaaliseen" kokoelman hallintaan. Muutenkin tämmöisissä ei-niin-laajalle levinneissä ohjelmissa on ongelmana tietokannan kattavuus. Jenkkijulkaisuja varmasti löytyy, mutta muut maatkin onkin sitten eri juttu.

Movie Collector (Mac-versio rajoittunut, käytössä siis Win versio virtuaalikoneen kautta)

- Versio 5.6.2 + loistava imdb skripti jolla saa haettua imdb:stä mitä tahansa maan ja taivaan väliltä elokuvista (Nimi: "Aqua", käyttäjän DaveC tekemänä)
Tällä hetkellä käytössä itse elokuvien listaukseen. Tietokanta ei niin laaja kuin DVDProfilerissa. Sen takia otankin dvd-profilerista kansikuvat ja movie collectoria käyttän itse tietokannan ylläpitoon.

- Versiosta 6 eteenpäin on poistettu jostain syystä mahdollisuus lisätä tietoa IMDB:stä ja on ruvettu käyttämään Collectorzin omaa tietokantaa. Ohjelman foorumeilla vähän väliä edelleen valitellaan kyseistä "temppua" vaikka 6-versiosta on jo kohta pari vuotta aikaa. Tämä on valtava miinus ja tekee ohjelmasta minulle käyttökelvottoman. Luonnollisesti IMDB:n tietokannan kanssa on aika hankala kilpailla.

Yhteenveto: DVD Profiler kansikuvien hakuun ja Movie Collector 5.6.2 (joku vuoden 2008 versio) + imdb scripti itse tietokannan hallintaan.
Kiitoksia raportista. Kerrohan kommentteja myös siitä millaisia eri ohjelmat ovat (OS X-)käytössä, sen jälkeen kun tiedot on saatu (vaikka käsin) syötettyä tietokantaan?
Minä jaksan vaikka naputella tiedot käsin, kunhan käyttöliittymä ja käytettävyys on sen jälkeen viimeisin päälle kunnossa. Toki esimerkiksi webbikameran käyttö viivakoodinlukijana ei haitaksi ole sekään, mutta tärkeintä on päivittäinen käyttö tietojen syöttämisen jälkeen. Esimerkiksi Collectorzin saa mukaan iPhoneen, jolloin tiedot omasta kokoelmasta kulkee aina näppärästi mukana. ;)

peejiitee
20.06.2010, 18:16
Eipä tuota luettelointia ole tullut/tarvinnut käyttää, kyllä muisti vielä toimii.
Tottunut tuohon jo vhs-kaudella, ja nyt kun noita dvd julkaisuja on jo pitkästi yli pari tuhatta ei ole ongelma. HD puolella mennään 500 hujakoilla, ei ongelmaa.

Danko
20.06.2010, 19:54
Pidän luetteloa kotipalvelimen MySQL-kannassa. Tein sitten pienen tietokantasovelluksen, jolla tietoja voi katsella ja hakea (DVD-katalogi (Muu)-linkin takaa löytyy).

Mietin mitä kaikkea tietoa haluan elokuvista laittaa kantaan, ja päätin keskittyä elokuvan tietoihin, eli ohjaajaan, näyttelijöihin, valmistumisvuoteen jne. Itse julkaisusta laitan vain formaatin, ja kommenttiosioon sitten mahdollisesti jotain lisätietoa (pidennetty versio tms.). Saattaa olla, että laajennan tuota joskus niin, että esim. ääniraidat, tekstitykset ja sen sellaiset tulee mukaan. Saapa nyt nähdä.

Leterface
20.06.2010, 21:48
No niin nyt luetteloni on taas asteen valmiimpi. :)

Mutta uusi ongelma on minulla nyt se kuinka järjestän leffat hyllyyn? Olen jo järjestänyt leffat aakkosten mukaan...mutta nopean "katson tämän leffan valinnan" kannalta olisi parasta järjestää leffat lajityypeittäin...toisaalta pidän siitä että leffat ovat aakkosjärjestyksessä..tosin tilanpuutteen ja estetiikan takia on HD DVD- ja BD-leffat erikseen ja lisäksi ainakin isoimmat boksit erillään.

Miten te muut olettekaan järjestäneet leffat (hyllyyn)? Olisiko tämä parempi kysymys polliin? Onko kannatusta?

Eipä tuota luettelointia ole tullut/tarvinnut käyttää, kyllä muisti vielä toimii.
Tottunut tuohon jo vhs-kaudella, ja nyt kun noita dvd julkaisuja on jo pitkästi yli pari tuhatta ei ole ongelma. HD puolella mennään 500 hujakoilla, ei ongelmaa.
Juu en minäkään tarvitse luettelointia muistin apuvälineeksi. Toivottavasti ei jakossakaan tarvitse. Mutta muistan kyllä että sarjakuvakeräysaikoinani
tuli muutaman kerran ostettua saman lehden, olisiko joskus tullut ostettua jopa 2 kertaa jo omistamani lehden..:)

-Tinke-
21.06.2010, 12:04
Works Tietokanta ohjelma todettu toimivaksi.

Tietuet järjestyksessään:
Katsottu - Alkuperäinen nimi - Suomennettu nimi - Arvosana (1-10) - Nähty viimeksi - kesto - Valmistusvuosi - Genre - Ohjaaja - Käsikirjoitus - Maa - lainassa - Julkaisu (maa) - Formaatti - Aluekoodaus - Tekstitys - Levyjen määrä - Lisähuomiot

Ohjelmassa saa päättää minkä tietuen mukaan lista järjestetään, kätevää :)

Käytin joskus samankaltaista listaa exelillä mutta pitemmällä tähtäimellä hieman kankeaa verrattuna tietokantaohjelmaan. Myös erinäisiä DVD luetteloita olen käyttänyt, mutta aina ongelmaksi on tullut valittujen tietojen rajoittuneisuus.

EDIT: Tietokannassa siis mukana myös DVD-elokuvat. Formaatti-tietue erottelee DVD:n ja BD toisistaan jos tarvetta.

T.Toivonen
30.06.2010, 22:23
DVD Profileria tullut käytettyä jo vuosia. Sen 25 taalaa maksoi aikoinaan ihan mielellään.
Hyllyssä leffat ovat aakkosjärjestyksessä alkuperäisen nimen mukaan, jolloin ne on mielestäni helpoimmin löydettävissä.
Pari kertaa on tullut vahingossa ostettua leffa joka jo hyllystä on löytynyt, mutta saahan ne onneksi palauttaa...:hitme:

Jarzki
01.07.2010, 11:08

DVDpedia:

Tuo on tosiaan typerä kun otettiin pois tuo ettei voi ohjata tietoa IMDB:stä ennää. Movie Collectorin oma tietokanta kun puhuu ihan läpiä päähänsä joittenkin leffojen tiedoista joiltain osin. Itte käytän uudempaa versiota, mut käyttäsin tuota vanhempaa, mut ei taida saada lisenssiä mistään siihen ennää.

beddis
01.07.2010, 11:08
Ilmaista nettipalvelua Dvdaf.comia käytän, riittää meikäläisen tarpeisiin:
http://starbuck75.dvdaf.com/

CharlesBronson
02.07.2010, 11:21
Parin vuoden tauon jälkeen tuli päivitetty DVDprofileriin leffat. Piti ihan käydä viivakoodinlukija ostamassa sitä varten, ettei ikä, terveys ja hermot menneet leffoja luetteloidessa. Tosiaan vuonna 2008 olin viimeeksi päivittänyt tiedot profileriin ja näköjään yli puolella oli kokoelma kasvanut siitä. :eek:
Yksi omituinen juttu tullu tuossa DVDprofilerissa vastaan, se näköjään jostain syystä skippailee jotain leffoja, kun kokoelman uploadaa tuonne sivustolle. Eli tuosta numeroinnista huomaa, että jotkut leffat uupuvat tuolta sivuilta, mutta itse ohjelmassa ne näkyvät ihan normaalisti. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia?

koomapoika
02.07.2010, 11:57
Ylä-asteella luetteloin wordilla VHS kasetit, vieläkin taitaa paperiprintti olla jossain. Avokin kans kun lyötiin leffat samaan hyllyyn, niin olihan upgreidaus, mutta ei kyllä enää tulis mieleenkään luetteloida.

kulju
02.07.2010, 17:28
Yksi omituinen juttu tullu tuossa DVDprofilerissa vastaan, se näköjään jostain syystä skippailee jotain leffoja, kun kokoelman uploadaa tuonne sivustolle. Eli tuosta numeroinnista huomaa, että jotkut leffat uupuvat tuolta sivuilta, mutta itse ohjelmassa ne näkyvät ihan normaalisti. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia?

Tarkista sekä ohjelman että web-sivuston Parental Control asetukset.

Tools>Options>Parental Control....

Tolla saa piilotettua halutessaan softat joiden joko genre tai rating on esim. "adult"

kulju
02.07.2010, 17:31
Ylä-asteella luetteloin wordilla VHS kasetit, vieläkin taitaa paperiprintti olla jossain. Avokin kans kun lyötiin leffat samaan hyllyyn, niin olihan upgreidaus, mutta ei kyllä enää tulis mieleenkään luetteloida.

Siinä vaiheessa kun leffoja alkaa olemaan nelinumeroisia lukuja en ymmärrä miten niitä enää löytää ilman jotain softaa. Mieleenkään ei tulisi järjestäminen esim. aakkosellisesti, menisi kokopäivätyöksi. Paljon helpompaa vain merkitä hyllyyn numeromerkinnät esim. 50 välein ja lyödä aina uusin leffa viimeiseksi. Softasta voi sitten pyöritellä niitä esim. aakkos tai ihan mihin tahansa järjestykseen.

kulju
02.07.2010, 17:41
Toinen toistaan hirveämpiä ne layoutit on. Näyttäviähän ne on ja äkkiseltään kivoja, mutta jo parin minuutin kuluttua alkaa puuduttaa. Sellainen Excel-tyylinen luettelointi on hyvä lähtökohta, kuten Movie Collectorissa. Ja siitä profilerin paneeli-systeemistä en pidä lainkaan.

Voi olla, että Profilerissa sen saa loppujen lopuksi luettelomaiseksi, mutta ainakaan itse en ole sillä "custom viewillä" vielä onnistunut.

Siis näkymä täytyy olla siten, että saan näkymään kaikki mahdolliset haluamani tiedot julkaisusta omissa sarakkeissaan. Sen lisäksi pitää saada layoutiin mahtumaan yhteenveto aina kulloinkin valitusta elokuvasta. Itse olen ratkaissut tilanteen niin, että ylempi puolisko näytöstä on kokoelma kaikkine sarakkeineen (tekstit, ääniraidat, region, julkaisija, jne.) ja alempi puolisko esittää valitusta elokuvasta kansikuvat, juonen yms. Enpä löytänyt äkkiseltään yhtään screenshottia netistä, joissa olisi tuolla tavoin valittu asettelu Movie Collectorissa.

DVDProfilerissa valitset vain haluamasi panelit näkyviin ja raahailet ne siihen kohtaan ruutua kun haluat. Tai sitten voit rakentaa oman html-layoutin. Oikeastaan vain mielikuvitus (ja taito) asettaa rajat.

pykmie
03.07.2010, 01:25
Kiitoksia raportista. Kerrohan kommentteja myös siitä millaisia eri ohjelmat ovat (OS X-)käytössä, sen jälkeen kun tiedot on saatu (vaikka käsin) syötettyä tietokantaan?
Minä jaksan vaikka naputella tiedot käsin, kunhan käyttöliittymä ja käytettävyys on sen jälkeen viimeisin päälle kunnossa. Toki esimerkiksi webbikameran käyttö viivakoodinlukijana ei haitaksi ole sekään, mutta tärkeintä on päivittäinen käyttö tietojen syöttämisen jälkeen. Esimerkiksi Collectorzin saa mukaan iPhoneen, jolloin tiedot omasta kokoelmasta kulkee aina näppärästi mukana. ;)

Dvdpedialla saa ainakin html-ulosviennissä iPhone-layotin jos sellaista tarvii. Dvdpediassa on kiva kun pystyy lisäämään omia custom-tietoja leffoille ja järjestämään kokoelmaa erilaisiin smart foldereilla, itellä esim. "katsomattomat", "boxsetit", "blu-ray:t", "katsomattomat blu-rayt", "digiboxissa", "koneella" jne. Itsellä on tällä hetkellä kokoelmassa n. 500 leffaa eikä ainakaan omaan käyttöön ole yhtään "rajoittunut", päinvastoin.

equilibrer
03.07.2010, 09:10
DVDProfilerissa valitset vain haluamasi panelit näkyviin ja raahailet ne siihen kohtaan ruutua kun haluat. Tai sitten voit rakentaa oman html-layoutin. Oikeastaan vain mielikuvitus (ja taito) asettaa rajat.

Koko lähtöajattelu DVDProfilerissa on liian vähän tietokantamainen ja liikaa juuri tuollainen paneeli -lähtöinen. Ja sen lisäksi käyttöliittymä omien layoutien rakenteluun on vähän liian epäintuitiivinen. Tällaisissa ohjelmissa nimenomaan käytettävyys on tärkeää.

Ainiin, yksi mukava asia vielä Movie Collectorissa. Filter-toiminnolla saa luotua kätevästi erilaisia suodatustapoja kokoelmalle, kuten:
- "suomitekstit, ei katsottu, koko ruudun kuvasuhde ja lossless-ääniraita"
tai
- "kesto alle 2h, kuvanlaatu avs pq tierillä 0 tai 1, näyttelijänä tom cruise, mutta ei jamie foxxia" :)

Ehkä muissakin saa, mutta jälleen kerran tuo on suoraan käytettävissä sarakkeen nimellä ja totuusoperaattoreilla AND / OR / NOT. Erittäin intuitiivista.

Leterface
10.08.2010, 03:25
Excelistä saakin suht helposti julkaistua oman luettelonsa nettiin:

http://leterface.bravehost.com/

Willo
14.08.2010, 20:20
Koko lähtöajattelu DVDProfilerissa on liian vähän tietokantamainen ja liikaa juuri tuollainen paneeli -lähtöinen.

Juu, koko softan tietorakenne on pahemman kerran päin persettä. Mutta järjen häivääkään ei ole siinä, että siellä toistetaan samat tiedot niin moneen kertaan kuin on julkaisuja samasta leffasta. Ihan turha puhuakaan tietojen virheettömyydestä ja viite-eheydestä, kun softan kantarakenne tekee ne molemmat suorastaan mahdottomaksi. Esim. näyttelijöillehän on suorastaan kielletty käyttämästä imdb:n indeksiä --> saman nimisiä näyttelijöitä ei voi eritellä mitenkään, cast & crew viittaukset ovat tietenkin myös metsässä. Ottaen huomioon sen kuinka perustavaa laatua olevia nuo viat ovat, softa toimii yllättävänkin hyvin.

Andrei3000
14.08.2010, 22:01
DVD Plazan luettelointi.:king:

Johtunee pakonomaisesta tarpeesta saada myös levyillä mahdollisesti olevat lyhytelokuvat ja "oikeat" dokumentit luetteloitua.
Monia hienoja ohjelmia löytyy jotka hakevat julkaisuiden tiedot automaattisesti verkosta, mutta itse haluan eritellä kaikenlaisten boxien leffat.

Otetaan esimerkiksi vaikka There Will Be Blood-julkaisulla oleva mykkädokumentti The Story of
Petroleum
(http://www.silentera.com/video/storyOfPetroleumHV.html), haluan muistaa että moinen dokumentti löytyy kokoelmista.
Tai sitten monet tuplajulkaisut kuten Sister Streetfighterit ja Paul Nachyn ihmissusileffat. DVD puolella vielä viiden, kymmenen, kahdenkymmenen ja jopa viidenkymmenen elokuvan boxit.

Plazan luettelointiin perustiedot sekä julkaisijan/levittäjän. Jokaiseen elokuvaan olen myös pyrkinyt laittamaan linkin josta niitä yksityiskohtaisia tietoja sitten saa. Statistiikkakikkailuna olen laittanut hinnan kohdalle valmistusvuoden jotta saa joskus yleiskuvan miltä vuosikymmeniltä niitä leffoja on eniten siunaantunut.

kulju
17.08.2010, 02:20
Juu, koko softan tietorakenne on pahemman kerran päin persettä. Mutta järjen häivääkään ei ole siinä, että siellä toistetaan samat tiedot niin moneen kertaan kuin on julkaisuja samasta leffasta. Ihan turha puhuakaan tietojen virheettömyydestä ja viite-eheydestä, kun softan kantarakenne tekee ne molemmat suorastaan mahdottomaksi. Esim. näyttelijöillehän on suorastaan kielletty käyttämästä imdb:n indeksiä

Tuo pitää ikävä kyllä paikkaansa...

--> saman nimisiä näyttelijöitä ei voi eritellä mitenkään, cast & crew viittaukset ovat tietenkin myös metsässä.

Tuo taas on ihan puuta heinää. Syntymävuosikentällä saa linkkaukset kohdalleen. Lokaalisti sitä voi käyttää vielä luovemminkin. Siltikin...kökkö ratkaisu, mutta mahdollista.

Ottaen huomioon sen kuinka perustavaa laatua olevia nuo viat ovat, softa toimii yllättävänkin hyvin.

Parempaakaan ei vielä ole tullut vastaan.

theshrike
23.08.2010, 09:35

Tätä komppaan. DVDProfilerin tietokanta on aivan mieletön, reilun tuhannen leffan kokoelmasta kourallinen jäi ilman tietoja, muihin tuli kansikuvia myöten kaikki infot. Vielä kun tietokannalle on kunnon säännöt, niin voi luottaa päivityksien laatuun.

Movie Collector

Juuri 5.x -> 6.x vaihdoksessa otin tämän käyttöön, juurkin DVDProfilerin oudon käyttöliittymän takia. Muutaman kuukaudne käytön jälkeen vasta huomasin, että 6.x:n tietokanta on kasa haisevaa paskaa, laatu vaihtelee kohtalaisesta täysin naurettavaan, koska mitään selkeitä standardeja datan syöttöön ei ollut ainakaan oman käyttöni aikana.

Windows-alustalle ehdoton suosikki: DVDProfiler, löytyy harvinaisempaakin suomireleasea kansikuvineen ja täydellisillä tiedoilla. Pieni miinus valmistajan oman webbiexportin kammottavasta ulkoasusta (http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/shrike)

Jarzki
18.01.2011, 13:12
Sitä ei taida olla olemassa sellaista katalogi ohjelmaa joka hakisi IMDB:stä tiedot automaattisesti??

theshrike
18.01.2011, 13:16
Sitä ei taida olla olemassa sellaista katalogi ohjelmaa joka hakisi IMDB:stä tiedot automaattisesti??

Ei, koska IMDBn lisenssi kieltää datan käytön.

sokka
18.01.2011, 13:26
Kysymys herää, että miksi IMDb ei ole itte kehittäny sovellusta DVD Profilerin tapaan, jolla sais listattua leffat kasaan. Ehkä tuossa on markkinat sitten, niin pienet tai jotain.

Vox
18.01.2011, 14:04

Lisenssikysymysten lisäksi on toinenkin syy: IMDB:n data ei myöskään ole aivan luotettavaa eikä sovellu kovin hyvin mediajulkaisujen (eli ominaisuuksiltaan toisistaan eroavien DVD- ja BD-levyjen) luettelointiin.

DVD Profiler (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=10272) käyttää samanlaista lähestymistapaa, mutta tiedot haetaan firman omasta tietokannasta, jonka anti ei välttämättä ole etenkään uutuusnimikkeiden suhteen yhtä runsas kuin IMDB:n. Silti DVD Profilerin oman tietokannan sisältö on ainakin periaatteessa tarkempaa, erotteleehan se eri levyjulkaisut toisistaan (IMDB:hän luetteloi vain elokuvia, ei elokuvajulkaisuja). DVD Profilerin tietokannan sisältö on ohjelman käyttäjien tuottamaa sisältöä, mutta hyvin tarkkkaan ohjeistettua.

Jarzki
18.01.2011, 14:51
Lisenssikysymysten lisäksi on toinenkin syy: IMDB:n data ei myöskään ole aivan luotettavaa eikä sovellu kovin hyvin mediajulkaisujen (eli ominaisuuksiltaan toisistaan eroavien DVD- ja BD-levyjen) luettelointiin.

DVD Profiler (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=10272) käyttää samanlaista lähestymistapaa, mutta tiedot haetaan firman omasta tietokannasta, jonka anti ei välttämättä ole etenkään uutuusnimikkeiden suhteen yhtä runsas kuin IMDB:n. Silti DVD Profilerin oman tietokannan sisältö on ainakin periaatteessa tarkempaa, erotteleehan se eri levyjulkaisut toisistaan (IMDB:hän luetteloi vain elokuvia, ei elokuvajulkaisuja). DVD Profilerin tietokannan sisältö on ohjelman käyttäjien tuottamaa sisältöä, mutta hyvin tarkkkaan ohjeistettua.

Minulle riittäisikin vain elokuvien luettelointi. DVD- ja BD-levyjen tiedoille ois ihan sama vaikka niitä ei näykkää. Elokuvan tiedot riittäis siis. Mulle kun ei oo niin väliä noitten levyjen tietojen kans vaan kunhan saan leffat listattua mitä on ittellä. Elokuvista riittäs vain tiedot: leffan nimi, originaali nimi, suomenkielinen nimi,väri vai mustavalko, genre, leffan valmistusvuosi, formaatti (BD/DVD), elokuvan maa ja kieli, ohjaaja, kuvaaja, kirjoittajat, musiikki, näyttelijät, juonitiivistelmä, kesto ja sit jotain omia tietoja.
Kyllä IMDB:n tiedot ovat luotettavia. DVD Profileria kokeilin tuossa ja paljon on virheitä tiedoissa. Pitäs kaikki leffat käydä läpi ja tarkistaa sitten.

Crimson
18.01.2011, 15:18
Putoisko tää: http://www.collectorz.com/movie/

Jarzki
18.01.2011, 15:43
Putoisko tää: http://www.collectorz.com/movie/

Muuten hyvä, mut noitten oma database ei ole hyvä mistä se tiedot ottaa, eikä aina paikkaansa pitävä. Puuttuu tietoja.

theshrike
18.01.2011, 15:45
Kyllä IMDB:n tiedot ovat luotettavia. DVD Profileria kokeilin tuossa ja paljon on virheitä tiedoissa. Pitäs kaikki leffat käydä läpi ja tarkistaa sitten.

Onko antaa esimerkkejä leffoista missä tiedot on väärin? Onko ihan mainstream-leffoja vai jotain todella pienen julkaisun genreleffoja?

Ne saa myös itse korjattua + lähetettyä arvosteltavaksi kaikille muille softaa käyttäville, jos muutokset hyväksytään, ne tulevat kaikille muille seuraavassa päivityksessä.

Riffi
18.01.2011, 21:44
Itse käytän EMDB nimistä ohjelmaa ja se hakee elokuvan tiedot IMDB:stä. Ohjelma on helppokäyttöinen ja minun tarkoituksiin riittävä (noin 3000 elokuvaa ja TV-sarjaa). Löytyy osoitteesta www.emdb.tk (http://www.emdb.tk)

temeksi
19.01.2011, 06:22
Movie Collector 5.6 (last of the great breed),eli sisältää automaattisen imdb-haun, jota tosin joutuu skripteiltään aina silloin tällöin päivittämään.

Todella monipuolinen, helppokäyttöinen, valtava määrä erillaisia haku/järjestelymahdollisuuksia, statistiikka jne.

Miinuspuolena, en tiedä pystyykö tuota vanhaa versiota enään ostamaan. :D

P.Kosunen
19.01.2011, 16:09
Mitkä noista tukee leffojen syöttöä viivakoodilukijan kanssa?

theshrike
19.01.2011, 16:11

DVDProfiler ainakin. Reilun tuhannen leffan kokoelmasta jäi ehkä kymmenisen löytymättä.

Ainoa "ongelma" on, että joskus skandinaaviajulkaisuista (suomi+ruotsi+norja+tanska samalla levyllä) arvataan väärä region, saattaa tulla esim Norjakannet.

peacemaker
20.01.2011, 21:57
DVD profiler, josta puuttuu n 300 BD:n kokoelmasta noin 30 leffaa. Ikävän iso prosentti. Suurin osa noista puuttuvista on suomi/nordic julkaisuja.

DVD leffoja on noin 600 niistä puuttuu ehkä 10 kpl (harvinaisimmat collectors jne editionit).

Softa on loistava ja jos olisi aikaa tältä kaikelta muulta elämän säädöltä voisi tehdä itse nuo puuttuvat profiilit ja julkaista tuonne.

Kannan saa myös synkattua iPhoneen, mikä on parhautta valita leffa sohvalta, eikä ensiksi koneelle kyttäämään tai selaamaan hyllyä. :naminami:

Mikke
21.01.2011, 19:31
DVD Profiler täälläkin, 131 BD-leffan joukosta jäi 19 löytymättä. Ei kovin häävi prosentti tosiaankaan.

tpi
21.01.2011, 19:35
DVD Profiler täälläkin, 131 BD-leffan joukosta jäi 19 löytymättä. Ei kovin häävi prosentti tosiaankaan.

Itse en ole ollut aina turhan tarkka localitystä. Ja kun hakee nimellä, niin on kyllä äärimmäisen harvinaista, että jokin jäisi löytymättä.

Mikke
21.01.2011, 19:44
Itse en ole ollut aina turhan tarkka localitystä. Ja kun hakee nimellä, niin on kyllä äärimmäisen harvinaista, että jokin jäisi löytymättä.No joo, jos hakukriteeriksi riittää se että edes joku julkaisu samasta leffasta löytyy, niin ei varmaan montaa jää löytymättä. Oletko kuitenkin tarkka formaatin suhteen, vai eikö silläkään niin väliä ole?

tpi
21.01.2011, 21:04
No joo, jos hakukriteeriksi riittää se että edes joku julkaisu samasta leffasta löytyy, niin ei varmaan montaa jää löytymättä. Oletko kuitenkin tarkka formaatin suhteen, vai eikö silläkään niin väliä ole?

Formaatin suhteen olen tarkka. Ja aina välillä kun on tyhjää aikaa, niin sitten editoin ne localityt oikeaksi, tarkistan muut tiedot ja lisään päätietokantaan.

Nimimerkillä:
"Accepted Profile Contributions: 419
Accepted Image Contributions: 309
Contribution Votes Cast: 786"

Mikke
21.01.2011, 21:06
Formaatin suhteen olen tarkka. Ja aina välillä kun on tyhjää aikaa, niin sitten editoin ne localityt oikeaksi, tarkistan muut tiedot ja lisään päätietokantaan.No hyvä :thumbsup:
DVD-aikana minäkin jaksoin tuota vielä tehdä, mutta jostain syystä en ole enää jaksanut.

a.r.
18.08.2012, 18:09
Tässä listaa luettelointisoftista ja -palveluista. http://forum.dvdtalk.com/dvd-talk/574554-catalog-dvd-cataloging-software.html

Mulla on haussa mieluiten online-systeemi, jolla saisi elokuvat listattua. Formaatin detaljit, kansikuva yms. eivät relevantteja. Pääasia, että elokuvat löytyvät hakemalla, eikä kaikkia infoa käsin kirjoittamalla.

Onko suosituksia?

Leterface
18.08.2012, 21:00
Blu-ray.comin muutamakuukautta vanha Android-sovellus osaa myös käyttää puhelimen kameraa skannerina. Tosin mielestäni ehkä nopeampaa hakea leffaa. Mutta pohjoismaiset julkaisut ovat hyvin vähissä tuolla ellei niitä itse tee.

Itse siis edelleen käytän Exceliä jonka kunhan viitsisin siirtäisin verkkoon. Minun järjestelmän pointti on hakemani arvostelut joka leffalle jotka kertovat elokuvan olennaiset asiat. Sitten lisään minkä maan julkaisu on kyseessä, leffan valmistusvuoden ja hinnan postikuluineen.

Silenssi
18.08.2012, 21:15
Blu-ray.comin muutamakuukautta vanha Android-sovellus osaa myös käyttää puhelimen kameraa skannerina. Tosin mielestäni ehkä nopeampaa hakea leffaa. Mutta pohjoismaiset julkaisut ovat hyvin vähissä tuolla ellei niitä itse tee.

Itse siis edelleen käytän Exceliä jonka kunhan viitsisin siirtäisin verkkoon. Minun järjestelmän pointti on hakemani arvostelut joka leffalle jotka kertovat elokuvan olennaiset asiat. Sitten lisään minkä maan julkaisu on kyseessä, leffan valmistusvuoden ja hinnan postikuluineen.

Tuli tuossa pari kuukautta sitten lisättyä koko kokoelma tuonne Blu-ray.comin järjestelmään ja samalla tuli lisättyä/muokattua suomalaisia/pohjoismaisia julkaisuja yli 200 viivakoodeineen. Loppujen lopuksi tuosta android softasta ei ollut itselle paljon hyötyä, mutta ompahan aina käden ulottuvilla kokoelman tiedot.

kulju
21.08.2012, 19:57
Tuli tossa vilkastua niin DVD Profiler pitää sisällään HD nimikkeitä 51 547 joista kotomaisia 1682, jos jotain kiinnostaa...

Kutis
27.08.2012, 15:49
Tuli tuossa pari kuukautta sitten lisättyä koko kokoelma tuonne Blu-ray.comin järjestelmään ja samalla tuli lisättyä/muokattua suomalaisia/pohjoismaisia julkaisuja yli 200 viivakoodeineen. Loppujen lopuksi tuosta android softasta ei ollut itselle paljon hyötyä, mutta ompahan aina käden ulottuvilla kokoelman tiedot.

Blu-ray.comia on tullut käytettyä luettelointiin, en ole turhan tarkka suomi vs. UK julkaisun tiedoista. Pari kuukautta sitten joutui kyllä tekemään hieman inventaaria, kun Blu-ray.com kaatui ja joutuivat palauttamaan hieman vanhemman backupin.

Ennen sen luettelon sai linkattua täälläkin oman id:n yhteyteen, mutta se taisi kadota forumin uudistuksen myötä?

Tommy200rs
03.09.2012, 05:56
Kokeilin viikonloppuna DVD profiler ohjelmaa ja kovasti puuttui skandinaavia jakeluja ja löysin tämän luettelointivaihtoehtosoftan testiin. Tässä muitakin vaihtoehtoja:
http://forum.dvdtalk.com/dvd-talk/574554-catalog-dvd-cataloging-software.html

Tanskalainen MyMovies, jonka voisi kuvitella sisältävän pääosin Skandinaavijulkaisuja. Sisältää mahdollisuuden tallettaa myös CD yms julkaisujen tietoja samaan kantaan. En ole tuota vielä testannut, mutta demovideolla kohtuu ergonomia.
http://www.mymovies.dk/how-to/video-tutorials.aspx

Esittelyä:
Yllä olevan linkin sivulta " Creating and contributing new title ( demon kesto 5 minutes and 49 seconds) "

ipeniemela
03.09.2012, 09:38
DVD Profileria käytän jo yhdeksättä vuotta, olkoonkin, ettei sieltä kaikki julkaisut löydy. Jotkut tiedot on sitten eri, mitä hyllyssä oikeasti on, mutta täyttää joka tapauksessa tarkoituksensa.

kazzo
08.09.2012, 19:37
DVD Profiler on ollut käytössä vuodesta 2000 ja jos jotain julkaisua ei ole löytynyt, olen tekaissut elokuvan profiilin itse, useimmiten jostain saman elokuvan ulkomaisesta profiilista, kun skanneri jne.

Klimppi
21.11.2012, 21:01
Olen tähän mennessä listannut omat leffani EMDB-softalla, mutta ajatellut siirtyä johonkin toiseen, mahdollisesti DVD Profileriin. Miten tuossa onnistuu viivakoodinlukijan käyttö? Lukijaa ei itselläni vielä ole, mutta ei sellainen montaa kymppiä maksakaan. Kännykkään (Xperia S, android) saisi ilmeisesti jotain softia, jotka käyttävät puhelimen kameraa. Onko jollain kokemusta moisista? Leffakokoelma sisältää runsaat 200 bd ja dvd levyä.

tpi
21.11.2012, 22:34
Olen tähän mennessä listannut omat leffani EMDB-softalla, mutta ajatellut siirtyä johonkin toiseen, mahdollisesti DVD Profileriin. Miten tuossa onnistuu viivakoodinlukijan käyttö? Lukijaa ei itselläni vielä ole, mutta ei sellainen montaa kymppiä maksakaan. Kännykkään (Xperia S, android) saisi ilmeisesti jotain softia, jotka käyttävät puhelimen kameraa. Onko jollain kokemusta moisista? Leffakokoelma sisältää runsaat 200 bd ja dvd levyä.

Viivakoodinlukija toimii pääsääntöisesti oikein hyvin dvdprofilerin kanssa, jos ei ole kovin eksoottisia levyjä.

Riffi
23.11.2012, 12:36
Kysymys niille, joilla on kohtuullinen määrä levyjä. Minulle on tärkeätä tietää missä fyysinen levy sijaitsee (elokuvan nimi, alkuperäinen nimi, ohjaaja, näyttelijät ym. ja missä levy on). Käytän tällä hetkellä EMDB:tä, mutta harkinnut siirtoa ohjelmaan, jossa olisi viivakoodin lukumahdollisuus. Muuten EMDB toimii mainiosti. Olen pikaisesti katsellut muita ohjelmia, mutta tarpeisiin sopivaa ei ole löytynyt. Siis tärkeätä on löytää levy nopeasti noin 3000 nimikkeen joukosta. EMDB:n sarakeista löytyy sijainti suoraan ruudulla selatatessa. Miten tämä hoituu muissa ohjelmissa?

kulju
23.11.2012, 23:50
DVD Profilerissa on Location kenttä.

mopsi
28.11.2012, 16:42
Itselläni on lista vain excelissä.

Mutta mitä leffojen kokonaiskappalemäärään tulee, niin lasketaanko useita leffoja sisältävä boksi "yhdeksi leffaksi" vai lasketaan kukin boksin leffoista erikseen leffalistassa? Vaikuttaa kokonaiskappalemäärään huomattavasti :D Makuasia?

Leterface
28.11.2012, 16:52
Itselläni on lista vain excelissä.

Mutta mitä leffojen kokonaiskappalemäärään tulee, niin lasketaanko useita leffoja sisältävä boksi "yhdeksi leffaksi" vai lasketaan kukin boksin leffoista erikseen leffalistassa? Vaikuttaa kokonaiskappalemäärään huomattavasti :D Makuasia?Minä ainakin listaan leffaboksejen leffat erillisinä mutta TV-sarjaboksit yhden boksin kokonaisuuksina. Niin itse käytän myös edelleen pelkkää Exceliä, ainoana muutoksena sen tähden kun myin HD DVD-leffani, että tyyppi (HD DVD/BD) sarake on muuttunut leffan kestoksi. :)