PDA

Siirry lukemaan sivun täysversiota: : Hyvät aktiivikaiuttimet



LasseS
30.09.2009, 03:41
Olen aikeissa tilata kohtapuoliin aktiivikaiutinparia, mutta olen niiden kanssa aivan sameissa vesissä uiskentelija. Ajattelin laittaa 2.1 setin (on myös 5.1 setti elokuville) kuntoon samalla subbarin osalta (Monolith) tilaamalla BFD:n ja mikin. Kaiuttimet tulevat kiinni Yamaha rx-v650 vahvistimen pre-outteihin ja/tai suoraan kiinni M-Audio audiophile 192 -äänikortin lähtöihin kun haluan tuoda mahdollisimman puhdasta ääntä balansoiduista lähdöistä esim. miksatessa.

Osaisiko joku opastaa hyvän aktiiviparin löytämisessä? Käyttötarkoitus 80% musiikki (kuuntelu sekä miksaus) ja 20 % elokuvat. Laitoin ketjun tälle osastolle, koska luultavasti tätä lukee suurin osa keskustelijoista.

Kuten monitoreissa kuuluu ollakin, soundin pitää olla ensisijaisesti erotteleva ja neutraali/hieman kirkkaaseen päin kallellaan.

Hintahaarukka on suuri, vertailuun otetaan niin 250 euron mallit kuin 800 euron mallit.

Onko jollain kokemusta seuraavista malleista:

Tannoy Reveal 6D
Yamaha HS80M
Tascam VL-A8
Behringerin uudet mallit 3030A ja 3031A
KRK Rokit RP6 G2
?

Ehdottakaa hyviä kandidaatteja, ja mielellään kuuntelukokemusten ja soundin luonnehdinnan kera.

wickerman
30.09.2009, 04:35
Miksaus? selvä vaihtoehto on sitten Genelec. Elä edes ajattele muita.

tikox
30.09.2009, 11:00
Olen pyytänyt Hifimaailmalta testiä/vertailua noista Behringerin uutuuksista sekä HS80M ja Adam A5, kajareista, saapa nähdä toteutuuko ja jos teteutuu niin koska toteutuu..

pjoot
30.09.2009, 11:32
Itsellä on tuollaiset B3031A:t kun sain haettua lähistöltä halvalla. Kohtuu massiiviset pelit ja nuo nauhadiskantit ovat ihan kiva juttu. Kyllä nämä myös olohuoneessa musiikkia varten nätisti menevät, mutta miksaus onki sitten aivan eri tieteenlajinsa. Ikävä kyllä näillä puukorvilla ei vielä paljoa muuta kerrota, kun korvat vaan eivät ole vielä harjaantuneet erottamaan kaikkea tärkeää pikkuominaisuutta.

Aluksi listalla olivat Genen 8020-sarja, mutta varmaan 8030 olisi ollut se tarpeeksi iso vaihtoehto. Genejä on tullut kuunneltua, mutta vähän vaikea verrata kun silloinen musiikki oli itselle ihan sokkona tullutta. Ainakin nämä toistavat huomattavasti 8020:a matalammalta ja yllättävän puhtaasti lähtee nuo ala- ja ylätaajuudet. Joku toinen voi kyllä olla sitten aivan eri mieltä...

LasseS
30.09.2009, 12:20
Itsellä on tuollaiset B3031A:t kun sain haettua lähistöltä halvalla. Kohtuu massiiviset pelit ja nuo nauhadiskantit ovat ihan kiva juttu. Kyllä nämä myös olohuoneessa musiikkia varten nätisti menevät, mutta miksaus onki sitten aivan eri tieteenlajinsa. Ikävä kyllä näillä puukorvilla ei vielä paljoa muuta kerrota, kun korvat vaan eivät ole vielä harjaantuneet erottamaan kaikkea tärkeää pikkuominaisuutta.

Aluksi listalla olivat Genen 8020-sarja, mutta varmaan 8030 olisi ollut se tarpeeksi iso vaihtoehto. Genejä on tullut kuunneltua, mutta vähän vaikea verrata kun silloinen musiikki oli itselle ihan sokkona tullutta. Ainakin nämä toistavat huomattavasti 8020:a matalammalta ja yllättävän puhtaasti lähtee nuo ala- ja ylätaajuudet. Joku toinen voi kyllä olla sitten aivan eri mieltä...

Miten se nauhadiskantti erottelee mielestäsi esim. high hat eli suomeksi "haikan" iskut ja millaista kaiutinta on kuunnella n. metrin päästä? Entä keskialue? Onko kaiuttimissa hallitsevaa osa-aluetta ala/keski/ylä, ja minkälaiset säädöt näille alueille löytyy kaiuttimen takaa käytettäväksi huonesovituksessa?

Behringer sanoo toimittavansa yksilöllisen taajuusvastemittauksen jokaisen parin mukana, mutta en jaksa moiseen oikein uskoa tuolla hinnalla. Kuriositeettina kuitenkin voit mainita millaisen käyrän toimittivat niiden mukana.

tikox: olisi mukava nähdä tuo testi, oletko itse kuunnellut jotain noista?

wickerman: Genelec on varmasti pätevä merkki, mutta isommat kaverit menevät budjetin yli ja pienimpiä 3" tai 4" basso/keskiäänisillä olevia versioita vähän epäilen. Miten muuten nuo viimeksimainitut pikkugenet saa sovitettua muihin kuin genen omiin subeihin (itsellä monolith kertauksen vuoksi)?

pjoot
30.09.2009, 13:04
Miten se nauhadiskantti erottelee mielestäsi esim. high hat eli suomeksi "haikan" iskut ja millaista kaiutinta on kuunnella n. metrin päästä? Entä keskialue? Onko kaiuttimissa hallitsevaa osa-aluetta ala/keski/ylä, ja minkälaiset säädöt näille alueille löytyy kaiuttimen takaa käytettäväksi huonesovituksessa?

Behringer sanoo toimittavansa yksilöllisen taajuusvastemittauksen jokaisen parin mukana, mutta en jaksa moiseen oikein uskoa tuolla hinnalla. Kuriositeettina kuitenkin voit mainita millaisen käyrän toimittivat niiden mukana.


Haikat kyllä kuuluu kuin unelma - en nyt muista mitä biisiä eilen soittelin, mutta varsinkin taitava haikkojen käyttö kuului nätisti läpi. Hallitsevat osa-alueet ovat vielä itsellä kuuntelun alla, koska en ole mielestäni noita saanut vielä säädettyä kunnolla. Lähinnä olen ihannoinut uskomattoman nätisti lähteviä korkeita ääniä, mutta ehkä se keskitaso löytyy nimenomaa noista keskiäänistä. En vaan tosiaan osaa tarkemmin vielä sanoa :/

Säätöjähän tuosta löytyy higheille +2dB - -6dB ja loweille nollasta -6dB asti. Sitten on tuo yleinen Room Compensation kanssa nollasta miinus kuuteen dB:n.

Kalibroinnista sen verta, että sain kaksi "dokkaria" joissa oli allekirjoitukset, mittausolosuhteet ja käyrät. Käyrät olivat mallia tämä: http://www.aijaa.com/v.php?i=4972304.jpg

Voisiko joku noista enempi tietävä oikolukea käyrän merkityksen näin puhekielelle?

Himppe
30.09.2009, 13:44
wickerman: Genelec on varmasti pätevä merkki, mutta isommat kaverit menevät budjetin yli ja pienimpiä 3" tai 4" basso/keskiäänisillä olevia versioita vähän epäilen. Miten muuten nuo viimeksimainitut pikkugenet saa sovitettua muihin kuin genen omiin subeihin (itsellä monolith kertauksen vuoksi)?

Tsekkaa Laatulaitteen tarjous (http://www.laatulaite.com/Genelec.htm) Genelecin 8030:ista.
Sanon saman minkä wickerman: älä edes mieti muita vaihtoehtoja jos aiot miksata ja haluat hyvät aktiivikaiuttimet.

alspe
30.09.2009, 13:51
Tsekkaa Laatulaitteen tarjous (http://www.laatulaite.com/Genelec.htm) Genelecin 8030:ista.
Sanon saman minkä wickerman: älä edes mieti muita vaihtoehtoja jos aiot miksata ja haluat hyvät aktiivikaiuttimet.

Miksei kannata edes miettiä? Ootko kokeillut monia muita ja todennut ne huonoiksi? Esim. Adan Audio A7 on 8040:n kokoinen, 50% hinnalla.
http://www.adam-audio.de/studio/

LasseS
30.09.2009, 13:54
Haikat kyllä kuuluu kuin unelma - en nyt muista mitä biisiä eilen soittelin, mutta varsinkin taitava haikkojen käyttö kuului nätisti läpi. Hallitsevat osa-alueet ovat vielä itsellä kuuntelun alla, koska en ole mielestäni noita saanut vielä säädettyä kunnolla. Lähinnä olen ihannoinut uskomattoman nätisti lähteviä korkeita ääniä, mutta ehkä se keskitaso löytyy nimenomaa noista keskiäänistä. En vaan tosiaan osaa tarkemmin vielä sanoa :/

Säätöjähän tuosta löytyy higheille +2dB - -6dB ja loweille nollasta -6dB asti. Sitten on tuo yleinen Room Compensation kanssa nollasta miinus kuuteen dB:n.

Kalibroinnista sen verta, että sain kaksi "dokkaria" joissa oli allekirjoitukset, mittausolosuhteet ja käyrät. Käyrät olivat mallia tämä: http://www.aijaa.com/v.php?i=4972304.jpg

Voisiko joku noista enempi tietävä oikolukea käyrän merkityksen näin puhekielelle?


Ok, olisi mukava kyllä koekuunnella noita. Missähän Turun seudulla olisi paljon monitoreita vertailuvalmiina?

Tuosta käppyrästä sen verran, että siitä väitetysti käy ilmi valmistajan ilmoittama kyseisen omistamasi kaiuttimen taajuusvaste vapaakentässä. Koko taajuusvaste on pääsoin 2-3dB:n sisällä yhtä -4dB kohtaa lukuunottamatta n. 2,3 Khz:n kohdilla. Bassopää on keskimäärin 2dB voimakkaampi kuin keski ja yläpää (mikä ei sinänsä haitanne, koska ihmisen korva ei kuule bassoja niin kovaa kuin keski- ja ylätaajuuksia). Sana väitetysti siksi, että tuota ei ole ulkopuolinen testaaja varmistanut, ja valmistajan ilmoittamiin käppyröihin kannattaa aina suhtautua varauksella.

Oletko soitellut noilla lujaa? Miten käy tällöin äänen, muuttuuko "kovaksi" tai alkaako bassopäästä tulla löysä? Onko bassopää ylipäänsä enemmän pyöreä (booom booom) vai napakka (bum bum), kun kuuntelet esim. jotain peruskiksua?

LasseS
30.09.2009, 14:10
Tsekkaa Laatulaitteen tarjous (http://www.laatulaite.com/Genelec.htm) Genelecin 8030:ista.
Sanon saman minkä wickerman: älä edes mieti muita vaihtoehtoja jos aiot miksata ja haluat hyvät aktiivikaiuttimet.

Onko Geneistä (vaikka useammastakin mallista) jossain labra-raportteja arvostelun yhteydessä? Studiomonitorit ovat mielestäni aivan mahdollisia valita pelkästään näiden datojen perusteella, koska niitä ei osteta musiikin kuunteluun (voi toki käyttää) vaan toistamaan äänisgnaalit sellaisena kuin ne oikeasti ovat.

Taajuusvaste vapaakentässä ja soundin värittymättömyys/vaimentuminen nopeasti(vastakohtana soimaan jäämiselle) kiinnostavat.

RoopeB
30.09.2009, 14:59
Minkälainen tila sinulla on, johon monitoreja olet hankkimassa?

jardahl
30.09.2009, 15:09
Onko Geneistä (vaikka useammastakin mallista) jossain labra-raportteja arvostelun yhteydessä? Studiomonitorit ovat mielestäni aivan mahdollisia valita pelkästään näiden datojen perusteella, koska niitä ei osteta musiikin kuunteluun (voi toki käyttää) vaan toistamaan äänisgnaalit sellaisena kuin ne oikeasti ovat.

Taajuusvaste vapaakentässä ja soundin värittymättömyys/vaimentuminen nopeasti(vastakohtana soimaan jäämiselle) kiinnostavat.

Ei Genelec ihan tyhjän takia ole ansainnut mainettaan ja ammattipiirien vankkumatonta kannatusta ympäri maailman.

Jos haluat parhaat monitorit miksauskäyttöön, niin älä edes harkitse muita. Jos haluat päästä halvemmalla, niin hyviä vaihtoehtoja varmasti ovat esim. Mackie ja Adam.

Juustojen- ja viinienmaistelijoille on sitten aivan eri laitteet musiikista "nauttimiseen". Minkä linnunpöntön/maitopurkin taajuusvaste nyt sattuu kyseistä satunnaista "vaikkukorvaa miellyttämään. ;)

pjoot
30.09.2009, 15:10
Oletko soitellut noilla lujaa? Miten käy tällöin äänen, muuttuuko "kovaksi" tai alkaako bassopäästä tulla löysä? Onko bassopää ylipäänsä enemmän pyöreä (booom booom) vai napakka (bum bum), kun kuuntelet esim. jotain peruskiksua?

Minusta tuo basso pysyy kohtuu napakkana ihan alusta loppuun. Miksauksesta luonnollisesti tuntuu riippuvan miten ja millaisena basso erottuu, mutta tuntuu pysyvän samassa muotissa volumesta riippumatta. Olen bassoon ollut tyytyväinen juuri tuon jämäkkyyden vuoksi. Toisaalta omat kokemukset näistä laitteista ovat vielä hyvin puutteelliset, ja voin vuoden päästä haukkua laitetta ihan romuksi.

Mitä nyt tuntuvat tällä hetkellä hyvin erottelevilta, ei ole mitään jälkisointia ja kohtuu jämäkkä kokonaisvaikutelma on jäänyt. En ainakaan sijoitukseen nähden kadu ostosta tippaakaan. Ehkä sitä sitten jossakin kohtaa päivittää G:n tuoteperheeseen. En usko näiden kauppaamisen mikään ongelma olevan.

alspe
30.09.2009, 15:13
Ei Genelec ihan tyhjän takia ole ansainnut mainettaan ja ammattipiirien vankkumatonta kannatusta ympäri maailman.

Jos haluat parhaat monitorit miksauskäyttöön, niin älä edes harkitse muita. Jos haluat päästä halvemmalla, niin hyviä vaihtoehtoja varmasti ovat esim. Mackie ja Adam.

Juustojen- ja viinienmaistelijoille on sitten aivan eri laitteet musiikista "nauttimiseen". Minkä linnunpöntön/maitopurkin taajuusvaste nyt sattuu kyseistä satunnaista "vaikkukorvaa miellyttämään. ;)

Jaa sitä aletaan apinoimaan isoa M:ää.:D Ootkos kuullut Adam Audiota vaiko vain vatkannut datalehtiä?

jardahl
30.09.2009, 15:27
Jaa sitä aletaan apinoimaan isoa M:ää.:D Ootkos kuullut Adam Audiota vaiko vain vatkannut datalehtiä?

Menee off-topikiks... mutta jos otetaan pois ehdotus halvemmista Adamista ja Mackiestä niin mikä tuossa kirjoittamassani ahdistaa mieltäsi?

Aloittaja kyseli hyvien aktiivikaiuttimien perään (miksauskäyttöön), ja tuntuu muutamalle foorumin käyttäjälle olevan vaikea ymmärtää että tässä maassa tehdään oikeasti jotain mikä on lajissaan maailman terävintä kärkeä. Studiomonitorin äänen ei ole tarkoitus miellyttää korvaa, vaan kertoa totuus äänitteen laadusta.

alspe
30.09.2009, 15:35
Menee off-topikiks... mutta jos otetaan pois ehdotus halvemmista Adamista ja Mackiestä niin mikä tuossa kirjoittamassani ahdistaa mieltäsi?

Aloittaja kyseli hyvien aktiivikaiuttimien perään (miksauskäyttöön), ja tuntuu muutamalle foorumin käyttäjälle olevan vaikea ymmärtää että tässä maassa tehdään oikeasti jotain mikä on lajissaan maailman terävintä kärkeä. Studiomonitorin äänen ei ole tarkoitus miellyttää korvaa, vaan kertoa totuus äänitteen laadusta.


Vain se, että asioita julistetaan totuutena. Oliko sitä kokemusta Adamista vai ei? ;)

Äläkä jauha miellyttävyydestä, kaikki maailman laitteet värittävät ääntä. Se onkin eri asia millä ratkaistaan mikä vähiten.

LasseS
30.09.2009, 15:44
Minkälainen tila sinulla on, johon monitoreja olet hankkimassa?

Akustoimaton, kalustettu huone (sohva, paksu matto, verhot, 2x kirjahyllyä, 2 pöytää, vaatekaappi yms., eli perus opiskelijakaksion olohuone/keittö), oliskohan n. 30 neliötä. Muodosta sen verran, että huone on L:n muotoinen 6-kulmio.

Kaiuttimet tulevat n. 1,5 metrin päähän korvista lähelle (n. 20cm) seinää television/monitorin molemmille puolille jalustoille. Seinät, ml. lattia ja katto, ovat betonia. Bassotoistoa huone korostaa, mutta seikka että monitorit tulevat lähelle naamaa, jolloin myös muut äänet kuuluvat kovempaa, kompensoi tätä.

Thingy
30.09.2009, 15:44
Hintahaarukan yläpäähän ehdottomasti menee, mutta ovat ainakin pirun hyvät!

Servo 299L aktiivikaiutin (http://www.dspeaker.com/fi/tuotteet/dspeaker-servo-299b.shtml)

Himppe
30.09.2009, 15:52
Äläkä jauha miellyttävyydestä, kaikki maailman laitteet värittävät ääntä. Se onkin eri asia millä ratkaistaan mikä vähiten.

Sen voin ainakin sanoa tämän testin (http://www.adam-audio.de/downloads/A5_stereoplay.pdf) perusteella, että Adam Audio A5 värittää ääntä kohtuu reilusti :rolleyes:

Tuota kun käyttää monitorina miksatessa, tulee aika bassoköyhää jälkeä...

Himppe
30.09.2009, 15:58
Onko Geneistä (vaikka useammastakin mallista) jossain labra-raportteja arvostelun yhteydessä? Studiomonitorit ovat mielestäni aivan mahdollisia valita pelkästään näiden datojen perusteella, koska niitä ei osteta musiikin kuunteluun (voi toki käyttää) vaan toistamaan äänisgnaalit sellaisena kuin ne oikeasti ovat.

Taajuusvaste vapaakentässä ja soundin värittymättömyys/vaimentuminen nopeasti(vastakohtana soimaan jäämiselle) kiinnostavat.

Tsekkaa Hifimaailma 3/2008. Siinä oli testissä iso kasa aktiivikaiuttimia, mm. Genelec 8020 ja 8040 ynnä muita.

Genelecien vapaakenttävasteet löydät Genelecin nettisivuilta. Tässä esimerkki 8030 (http://www.genelec.fi/ht/documents/datasheets/DS8030a.pdf):sta(pdf, ks viimeinen sivu).

LasseS
30.09.2009, 16:13
Tsekkaa Hifimaailma 3/2008. Siinä oli testissä iso kasa aktiivikaiuttimia, mm. Genelec 8020 ja 8040 ynnä muita.

Genelecien vapaakenttävasteet löydät Genelecin nettisivuilta. Tässä esimerkki 8030 (http://www.genelec.fi/ht/documents/datasheets/DS8030a.pdf):sta(pdf, ks viimeinen sivu).

Sattuuko kellään olemaan lehteä lähettyvillä ja scanneria :) Tein kyllä aineistopyynnon yliopiston kirjastoonkin, notta huomenna pääsee malttamaton lukemaan vasta, ellei löydy. Kiitos vinkistä!

thaimonen
30.09.2009, 16:21
jollain näytti olevan aktiivi adameista kokemusta ei kellään sattuis näistä passiiveista olemaan. http://www.adam-audio.de/studio/

tikox
30.09.2009, 16:35
http://www.aijaa.com/v.php?i=4972304.jpg


Jaajaa, että -6db vapaakentässä 30Hz. NOT Onhan se kiva käppyrä mutta mutta.

Tuon lehden mukaan ovat kyllä virittäneet tuon A5 niin päin honkia että huh, minkälainen mahtaa olla ryhmäviive tuolla hyppyrin alueella.

Mutulla mennään, en ole kuunnellut mitään näistä. Mutta kiinnostaa siksi että jotkin aktiivit joskus pitää emu 0404 ja kuulokkeiden kaveriksi hommata.

jusky
30.09.2009, 16:36
Genelec 8020 riittää sekin aika pitkälle, varsinkin lähikentässä. Subbari jos löytyy, niin ei pitäisi bassojen ulottuvuudenkaan suhteen olevan hankalaa. Itsellä on ollut 8020 pari tietokoneen kaiuttimena jo 2v. Ilman subbaria toistoa löytyy ~55-60hz kieppeille tavallisessa huoneessa. Tuohan riittää periaatteessa musiikin kuunteluun, mutta mixatessa bassokitaran alimmat nuotit jäävät kuulumattomiin, tai kuuluvat erittäin vaimeina. Basso on napakka ja puhdas, tosin dippikytkimien 0-asennolla tavallisessa huoneessa turhankin runsas, niinpä dippejä kannattaakin rohkeasti käyttää. Subbaria sovitettaessa bass roll off säädöstä on paljon apua (-6db 85hz), mutta tällöin subbarin pitää kyetä siistiin ja napakkaan yläbassotoistoon ongelmitta korkealla jakotaajuudella (80-100hz). Itsellä on tällä hetkellä DIY Peerless XLS10"+ XLS10" passiivi 30L kotelossa. Jakarina on Reckhorn S-1. Tämä paketti tuntuu toimivan erittäin hyvin Genelecien kanssa korkealla jaolla. Tuo bass roll off alkaa tomia jo aika korkelta (~300-400hz) loiventaen periaatteessa taajuusvasteen muotoa. Tämä tekee sen, että subbarin vaihe on helpompi sovittaa (varsinkin loivemmalla jakosuotimella) Geneleceihin. Tuo bass roll off on alunperin tarkoitettu käytettävän Genelecin omien subbareiden kanssa, mutta tuntuu ko. säätö toimivan myös muidenkin subbasten sovittamisessa.

LasseS
30.09.2009, 16:36
Mielipidettä kaipailisin myös seuraavasta:

Nyt vaihtoehtona on myös, että ostan passiiviset monitorit, mutta samalla upgreidaan vahvistintani esim. Denon 1910:aan, jota on kovasti kehuttu musiikintoistossa. Ei siinä, niin kehuttiin aikoinaan tätä omistamaani yamaha rx-v650:aakin.

Kummalla tavalla pääsee parempaan lopputulokseen ja miten aktiivimonitoreiden sisäinen vahvistin suhteutuu laadussa ulkoisiin (av-) vahvistimiin kuten mainittu Denon?

Tai sitten ostan sekä Denonin että aktiiviparin, ken tietää kun nälkä kasvaa syödessä.

amphosa
30.09.2009, 19:33
Mielipidettä kaipailisin myös seuraavasta:

Nyt vaihtoehtona on myös, että ostan passiiviset monitorit, mutta samalla upgreidaan vahvistintani esim. Denon 1910:aan, jota on kovasti kehuttu musiikintoistossa. Ei siinä, niin kehuttiin aikoinaan tätä omistamaani yamaha rx-v650:aakin.

Kummalla tavalla pääsee parempaan lopputulokseen ja miten aktiivimonitoreiden sisäinen vahvistin suhteutuu laadussa ulkoisiin (av-) vahvistimiin kuten mainittu Denon?

Tai sitten ostan sekä Denonin että aktiiviparin, ken tietää kun nälkä kasvaa syödessä.
Denon 1910:sta puuttuu aktiivikaiuttimien tarvitsema preout, vasta Denon 2310:ssä on tuo.

LasseS
30.09.2009, 20:25
Denon 1910:sta puuttuu aktiivikaiuttimien tarvitsema preout, vasta Denon 2310:ssä on tuo.

No hemmetti, pitänee katsoa ihan uudella silmällä noita vahvistimia, jotenkin on automaattinen oletus että nuo ovat uusissa alemman keskiluokan malleissa kun jo omassa yammussakin ovat.

Kävin joutessani koekuuntelemassa (tosin melko nopeasti), hieman kehnoissa olosuhteissa M-Audio BX5A, BX8A ja Yamaha HS50M -kaiuttimia (+ Behringer B2030A ohimennen).

Näistä ainoat, joista voidaan puhua äänenlaadun kanssa samassa lauseessa olivat Yamaha ja varauksella pienempi kirkasääninen M-Audio, jossa soundi oli valovuoden edellä isompaa versiota. HS50M:ssä sekä BX5A:ssa jousisoittimien (Mozart) äänet toistuivat heleästi ja akustinen kitara oli hyvän kuuloinen. Ihan hyvä yleissoundi molemmissa. Yamaha oli näistä luonnollisempi ja nopean kokeilun pohjalta melko mukavan oloinen kaiutin. M-Audio oli hieman liian kirkas, mutta ei huono sekään. Vaikka pidän kirkkaasta soundista en voi monitoreiksi kelpuuttaa sellaisia, vaan haen neutraalia ja värittymätöntä ääntä.

Behringer oli onton kuuloinen ja kumiseva, tosin ei niin kumiseva kuin M-Audion BX8A, joka myös oli tunkkainen siinä missä pienempi malli BX5A oli kirkas. Todella heikkoja esityksiä nopean kokeilun pohjalta. Tosin kuunteluolosuhteet eivät olleet aivan parhaat mahdolliset, mutta eivät ne sitä olleet muillakaan kaiuttimilla.

jardahl
30.09.2009, 21:25
Vain se, että asioita julistetaan totuutena. Oliko sitä kokemusta Adamista vai ei? ;)

Äläkä jauha miellyttävyydestä, kaikki maailman laitteet värittävät ääntä. Se onkin eri asia millä ratkaistaan mikä vähiten.

Pakkohan siitä on jauhaa kun ei tunnu ymmärrystä riittävän sille, että kaiuttimen mutkitteleva vaste on äänen värittymistä. Hyvässä akustiikassa (studioympäristö) on helpompi saada suorempi taajuusvaste hyvällä monitorilla, kuin vähemmän hyvällä. Merkeistä nyt sitten sen enempää enää puhumatta. Pahoittelut off-topicista ketjun aloittajalle.

LasseS
30.09.2009, 21:26
Löytyi jonkinlainen sivusto, vaatii rekisteröitymisen 2min. Testien laatu ei ole kovin tieteellinen, käyrät puuttuvat: http://www.musictechmag.co.uk/mtm/studio-monitors

Hyviä arvosanoja olivat saaneet juurikin Yamahan HS-sarja, tuolla testattiin HS80M. Tannoyn Reveal -perheen kaiuttimista myös tykättiin kovasti. Myös Genejä arvosteltut usea malli.

alspe
30.09.2009, 22:14
Pakkohan siitä on jauhaa kun ei tunnu ymmärrystä riittävän sille, että kaiuttimen mutkitteleva vaste on äänen värittymistä. Hyvässä akustiikassa (studioympäristö) on helpompi saada suorempi taajuusvaste hyvällä monitorilla, kuin vähemmän hyvällä. Merkeistä nyt sitten sen enempää enää puhumatta. Pahoittelut off-topicista ketjun aloittajalle.

Mielipiteensä jokaisella. Jos noin kovaa uskoo suoraan vasteeseen niin varmaan sitte G 8260 tms, on maailman paras kaiutin. period. Etuvaste suora kuin viivottimella olis piirretty. Ainut vaan, että se ei kuvaa todellisuutta, ei edes studiossa. Period.:D

Eikä tää mitään offtopiccia ole, liittyy kaiuttimiin.

toiminto
01.10.2009, 04:02
Ei Genelec ihan tyhjän takia ole ansainnut mainettaan ja ammattipiirien vankkumatonta kannatusta ympäri maailman.

Jos haluat parhaat monitorit miksauskäyttöön, niin älä edes harkitse muita. Jos haluat päästä halvemmalla, niin hyviä vaihtoehtoja varmasti ovat esim. Mackie ja Adam.

Juustojen- ja viinienmaistelijoille on sitten aivan eri laitteet musiikista "nauttimiseen". Minkä linnunpöntön/maitopurkin taajuusvaste nyt sattuu kyseistä satunnaista "vaikkukorvaa miellyttämään. ;)

Genelecit ovat hyvät monitorit miksauskäyttöön mutta en niitä parhaiksi tai ainoaksi vaihtoehdoksi rohkenisi väittää. Itse olen työskennellyt Genelecin eri malleilla monia vuosia, kotistudiooni ostin Adamit aikanaan kuunneltuani niitä ystäväni studiolla noin viiden minuutin ajan. Niillä olen onnistuneesti tässä nyt vuoden verran miksannut ja tyytyväinen ollut.

Rohkenen myös väittää että kuuloni on suhteellisen skarppi. Vaikkuakaan ei pitäisi olla :)

tässä vielä muutamia mittauksia eri huoneista matkan varrelta: (Adam A7+chorus vertigo XLS 07)

http://www.hear.fi/~toiminto/mittaus7.jpg



http://www.toiminto.net/sub.jpg

http://www.toiminto.net/top.jpg

http://www.toiminto.net/uus_sub.jpg
http://www.toiminto.net/uus_top.jpg

viimeisimpään huoneeseen rahtasin just läjän vuorivillaa jolla lähden kamppailemaan tuota yläbassoaluetta kuriin :)

En suinkaan siis mitenkään väheksy Genelecejä mutta tuntuu että Genelecin omistajat tuntuvat väheksyvän muita kaiutinmerkkejä. Jos mun pitäs monitoreita jollekin suositella niin omakohtaisella kokemuksella sanoisin että hyviä vaihtoehtoja on ainakin Genelec, Dynaudio ja Adam.

edit: sen verran vielä tuosta A5:sta että sitä en ole kuullut, mutta A7:aa suosittelen. Hinta/laatusuhteeltaan kärkikastia minun mielestäni. Noita uusia sx-sarjan malleja himistelisi kyllä kuulla, mutta hinta on halvimmalla s1x:lläkin jo 900e kpl

jardahl
01.10.2009, 19:27
Mielipiteensä jokaisella. Jos noin kovaa uskoo suoraan vasteeseen niin varmaan sitte G 8260 tms, on maailman paras kaiutin. period. Etuvaste suora kuin viivottimella olis piirretty. Ainut vaan, että se ei kuvaa todellisuutta, ei edes studiossa. Period.:D

Eikä tää mitään offtopiccia ole, liittyy kaiuttimiin.

Älä laita sanoja toisten suuhun. En ole sanonut Geneleciä maailman parhaaksi kaiuttimeksi. Sen sijaan se on studiomonitorien eli ammattityökalujen ehdotonta aatelia. ;)

Kun monitorin vapaakenttävaste on mahd. suora, on todennäköisempää että se on suorempi myös sisätilassa (kun akustiikka on edes kohtalainen) kuin jonkun vähemmän suoraan vasteeseen vapaakentässä kykenevän monitorin.

jardahl
01.10.2009, 19:38
Rohkenen myös väittää että kuuloni on suhteellisen skarppi. Vaikkuakaan ei pitäisi olla :)

Tarkoitin vaikkukorva-heitollani näitä jotka arpovat eri passiiviämyreiden kanssa olohuonekuuntelussa. Minkä pömpelin vaste kuulostaa omassa kämpässä, omilla levyillä ja omaan korvaan parhaimmalta. Se on arpapeliä jos joku. Studiomonitorit ovat ensisijaisesti työkaluiksi suunniteltu, äänentarkkailuun, ei siitä nauttimiseen. Hyvä dynamiikka, riittävästi äänenpainetta pienellä säröllä sekä mahdollisimman tasaisella taajuusvasteella, siinä pääkriteerit studiomonitorille.

Jotkut toisaalta jopa kuuntelevat studiomonitoreilla ihan nautiskellen. ;)

mhelin
02.10.2009, 17:46
Onko noista mitään särömittauksia ja vasteita muista suunnista kuin suoraan edestä? Magnetostaatti ja varsinkin EMT (Adam) -tyyppisissä diskanteissa on aika pahat säröt ja vasteet:

(Mark&Daniel DM4 mittauksia):
http://www.zaphaudio.com/tidbits/M&D-DM4-FR-IMP.gif
http://www.zaphaudio.com/tidbits/M&D-DM4-HD.gif

Vrt. säröjä esim. tähän Seasiin:
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/Seas_27TBFCG-HD.gif

Behringerissä jakotaajuus on aika korkealla, 3.6 kHz, jolloin tuo keskiääninen 8.3" suuntaa jo aika voimakkaasti, (teho- ja sivuvasteissa) varmaan kohtuullinen kuoppa keskialueella / alemmilla diskanteilla, kun vielä reunaheijastuksetkin ottaa huomioon. Tekisivät 3-tiekaiuttimen jossa keskiääniselläkin olisi suuntain.

alspe
02.10.2009, 18:16
Älä laita sanoja toisten suuhun. En ole sanonut Geneleciä maailman parhaaksi kaiuttimeksi. Sen sijaan se on studiomonitorien eli ammattityökalujen ehdotonta aatelia. ;)

Kun monitorin vapaakenttävaste on mahd. suora, on todennäköisempää että se on suorempi myös sisätilassa (kun akustiikka on edes kohtalainen) kuin jonkun vähemmän suoraan vasteeseen vapaakentässä kykenevän monitorin.


En tarkoittanut, että sanoit niin. Minähän sen sanoin. Tavoittena suora vaste, ostakaamme siis G 8260 koska siinä on suorin vaste. Case closed. :thumbsup: Ei kannata tutkia asiaa enempää.

jardahl
02.10.2009, 23:31
En tarkoittanut, että sanoit niin. Minähän sen sanoin. Tavoittena suora vaste, ostakaamme siis G 8260 koska siinä on suorin vaste. Case closed. :thumbsup: Ei kannata tutkia asiaa enempää.

Vai samalla rahalla Behrun Truutteja huone täyteen... ;) :D

jusky
03.10.2009, 12:33
Behringerin truthit on hyviä kaiuttimia musiikin kuunteluun. Monitorointi/miksaus käyttöön niistä ei oikein ole, tai vähintään pitää sitten tuntea ja tietää kaiuttimien "ominaisuudet". Trutheista saa hiukan parempaa soundia ulos, jos viitsiää avata kotelot ja tilkkiä kaikenlaiset mahdolliset pienet vuodot + laittaa hiukan lisää vaimennusta koteloon. Kotelo on sinänsä melko tukevaa ja paksua tavaraa. Varsinkin tuo isompi (vanha) truth 2031 on aika ontto ja honottava sävyltään. Yläbassoissa on jotain epätarkkuutta ja onttoa sävyä. Nämä siis ainakin vanhoissa malleissa... en tiedä millasia on noi uudet mallit, jossa nauhadiskanttikin.

jardahl
03.10.2009, 15:42
Behringerin truthit on hyviä kaiuttimia musiikin kuunteluun. Monitorointi/miksaus käyttöön niistä ei oikein ole, tai vähintään pitää sitten tuntea ja tietää kaiuttimien "ominaisuudet". Trutheista saa hiukan parempaa soundia ulos, jos viitsiää avata kotelot ja tilkkiä kaikenlaiset mahdolliset pienet vuodot + laittaa hiukan lisää vaimennusta koteloon. Kotelo on sinänsä melko tukevaa ja paksua tavaraa. Varsinkin tuo isompi (vanha) truth 2031 on aika ontto ja honottava sävyltään. Yläbassoissa on jotain epätarkkuutta ja onttoa sävyä. Nämä siis ainakin vanhoissa malleissa... en tiedä millasia on noi uudet mallit, jossa nauhadiskanttikin.

Hyvä pointti.. "melkein" mikä tahansa monitori sopii miksaukseen kun miksaaja itse tuntee tarkasti sen ominaisuudet tietyssä akustiikassa. Useinhan työn tulos tarkistetaan useammilla laitteilla, esim. kuulokkeilla tai toisilla monitoreilla jne.

Vanha kunnon Yamaha NS10 löytyy erittäin monesta studiosta ympäri maailman, juurikin siitä syystä että se kuulostaa hirveältä. Jos niillä onnistuu saamaan edes kohtalaisen kuuloista soundia, voi onnitella itseään hyvästä työstä...

http://www.skidmore.edu/academics/music/att/yamahaspeakers.jpg

jusky
03.10.2009, 20:47
Jeps...useissa studioissa on useammat kaiuttimet, voi kuunnella soundia erilaisista pöntöistä + varmaan vielä on erilaisia luurejakin. Hyvät kuulokkeet onkin monesti akustiikasta riippumaton musiikintekijän ja miksaajan paras työkalu. Kuuloke on ihan armoton vivahteille ja rosoille, eikä akustiikka vaikuta piirun vertaa.

unreal
13.10.2009, 15:47
Lainataanpas tätä ketjua, kun ei viitsi uuttakaan aloittaa simppelin kysymyksen takia... Eli, onko kellään kokemusta M-Audion AV 40 aktiivimonitoreista? Yritin searchilla täältä etsiä, mutta aika vähän löytyi viestejä. Google toki antaa vaikka minkälaisia reviewejä (pääosin varsin positiivisia), mutta lähinnä ajattelin metsästää "oikeita" käyttäjäkokemuksia aiheesta. Lähinnä kiinnostaa käytössä havaitut hyvät / huonot puolet, sekä tietenkin mahdolliset vertailut muihin kaiuttimiin.

LasseS
13.10.2009, 19:14
Ilman empiirisiä havaintoja voin arvata, että hintaisekseen varmasti pätevät. Riippuu käyttötarkoituksesta. Mihin olet ostamassa niitä?

DV247 myy alle sataseen: http://www.dv247.com/studio-equipment/m-audio-studiophile-av-40-desktop-speaker-system--40032

unreal
13.10.2009, 21:26
Ilman empiirisiä havaintoja voin arvata, että hintaisekseen varmasti pätevät. Riippuu käyttötarkoituksesta. Mihin olet ostamassa niitä?

DV247 myy alle sataseen: http://www.dv247.com/studio-equipment/m-audio-studiophile-av-40-desktop-speaker-system--40032

Joo itse asiassa tuli nuo jo tilattua HTFR:stä suurinpiirtein samaan hintaan, lähinnä tässä nyt odotellessa ajattelin kysellä, että pitääkö pettyä etukäteen :D

Käyttö on suht monipuolista, koti-dj-soittelua, harrastemusisointia ja tietokoneen kaiuttimina satunnaista muutakin musiikin kuuntelua varmaan lähinnä noilla tullaan harrastamaan. Skobet ovat tulossa korvaamaan nykyiset Behringerin MS20:t, kun "studio" siirtyy vähän isompaan huoneeseen. Toki tiedossa on, että oikea muusikko hankkisi kotistudioonsa Genet, mutta onneksi en olekaan mikään oikea muusikko...

Vaihtoehtona olisi budjetin puolesta ollut lähinnä "suora upgrade" Behringerin MS40:n, mutta valinta kääntyi M-Audioon lähinnä arvostelujen ja omien M-Audio-kokemusten perusteella, vaikka olenkin noihin MS20:n ollut suhteellisen tyytyväinen, hintaansa nähden siis. Koneessa on suht ok M-Audion 24/96-äänikortti, joten Behringerin digitaalitulo ei enää ole kovinkaan välttämätön ja toisaalta uudesta mikseristä löytyy balansoidut kaiutinlähdöt, joten nuo M-Audion balansoidut tulot tulevat sopivasti käyttöön.

Eivät siis ole tulossa miksikään kotiteatterikaiuttimiksi, mutta noin musisoinnin puolesta arvostaisi amatöörinäkin ainakin suht puhdasta sointia. Jos joltain löytyy vielä ihan "real life"-kokemuksia noista musiikkikäytössä, niin arvostan kovasti, vaikka tosiaan mielipiteillä ei enää sinänsä vaikutusta varsinaiseen valintaan olekaan.

LasseS
13.10.2009, 22:06
Raportoi ihmeessä äänenlaadusta kunhan olet muutaman päivän ajellut niitä sisään. Kaiutin on nätti kuin mikä, toivottavasti soi myös hyvin.

Itse päädyin ostamaan Tannoy Reveal 6D:t edellisen sivun musictechmag:n arvosteluiden perusteella kun niin halvalla lähti. Näyttävät olevan Kööpenhaminassa tulossa.

Punnan kurssin takia jouduin samalla tilaamaan myös AKG K 141 mk II -kuulokkeet, e-mu 1212m -äänikortin, Behrun BFD:n ja Axiom 49 -kiipparin. :thumbsup:

Uusien lelujen odotus on aina yhtä ahdistavaa.

unreal
14.10.2009, 00:31
Raportoi ihmeessä äänenlaadusta kunhan olet muutaman päivän ajellut niitä sisään. Kaiutin on nätti kuin mikä, toivottavasti soi myös hyvin.

Itse päädyin ostamaan Tannoy Reveal 6D:t edellisen sivun musictechmag:n arvosteluiden perusteella kun niin halvalla lähti. Näyttävät olevan Kööpenhaminassa tulossa.

Punnan kurssin takia jouduin samalla tilaamaan myös AKG K 141 mk II -kuulokkeet, e-mu 1212m -äänikortin, Behrun BFD:n ja Axiom 49 -kiipparin. :thumbsup:

Uusien lelujen odotus on aina yhtä ahdistavaa.

On, erittäin ahdistavaa. Sitä silmällä pitäen lähdin tännekin kyselemään. Itsellä vasta tilaus vasta käsittelyssä... aargh :D

Pitää tosiaan raportoida fiiliksiä, sen verran vähän tuntuu ko. kajareista olevan juttua täällä. Aina kuitenkin mukavampi lukea plazalaisten mielipiteitä monista asioista, arvostelut kertovan jotain, kun osaa valikoivasti lukea, mutta käyttäjäkokemukset ovat kullan arvoisia.

OT: aika samoilla linjoilla ollaan hankintojen kanssa, joskin minulla muutaman stepin alaspäin: kuulokkeet on AKG K 518 DJ, äänikortti M-Audion 24/96 ja keyboardi Oxygen 49. BFD:tä ei ole lainkaan, mutta mikseri on kyllä Behringer :thumbsup:

K.IlpoP
16.10.2009, 14:55
En suinkaan siis mitenkään väheksy Genelecejä mutta tuntuu että Genelecin omistajat tuntuvat väheksyvän muita kaiutinmerkkejä.

Genelecin perustajana ja omistajana haluaisin tietää, mihin tämä väite perustuu?

idlehiiri
16.10.2009, 16:14
Genelecin perustajana ja omistajana haluaisin tietää, mihin tämä väite perustuu?

Rankasti yleistämällä dvdplazalla riehuva Maverick kuvaamaan perus Genelecin omistajaa. Tämä siis oma villiveikkaus asiasta.

*edit: Tosiaan kuten marcoolio tarkentaakin, niin eiköhän toiminto tarkoita Genelec kauittimien omistajia eikä Genelec firman omistajia*

Harry
16.10.2009, 16:33
Rankasti yleistämällä dvdplazalla riehuva Maverick kuvaamaan perus Genelecin omistajaa. Tämä siis oma villiveikkaus asiasta.

No ompa typerä yleistys. Kyllä niitä omistajia löytyy paljon muitakin kuin Maverick.

marcoolio
16.10.2009, 16:33
Genelecin perustajana ja omistajana haluaisin tietää, mihin tämä väite perustuu? Tarkoittanee toki Gelenec-kaiuttimien omistajaa tms. yksityishenkilöä, joka kuuntelee niillä kotioloissa. Ja en ota itse väitteeseen muuta kantaa.

Zipman
16.10.2009, 16:40
Tarkoittanee toki Gelenec-kaiuttimien omistajaa tms. yksityishenkilöä, joka kuuntelee niillä kotioloissa. Ja en ota itse väitteeseen muuta kantaa.
Ihan hyvä tarkennus, mutta tuskimpa Ilpokaan tuossa edellä kuvitteli nimim. "toiminto":n viittaavan Genelec Oy:n osakkeenomistajiin, vaikka toki itse (myös) sellainen onkin. :)

LasseS
17.10.2009, 20:29
Noniin, Tannoy Reveal 6D:t saapuivat. Prima facie ovat erittäin pätevät kaiuttimet. Jo ilman sen suurempia huonevasteen säätöjä, suotimet anechoic flat -asennossa, kaiuttimien ääni on tasapainossa. Ääni on luonnollinen, rasittamaton ja eri soittimien erottelukyky toisistaan on suorastaan mahtava. Myös soittimien kompressoidut soundit, kaiut yms. erottaa vaivatta. Taas vanhat ja huonosti miksatut äänitteet kuulostavat juuri itseltään.

Rakennuslaatu on täyden kympin arvoinen. Keskiääni/baaso-elementti on kiinni 10 ruuvilla ja vahvistin on omassa suljetussa tilassaan. Kotelo on konaisuudessaan erittäin tukevan tuntuinen. Ainoa asia mikä huolettaa on vahvistimen kuumeneminen; vahvistimen jäähdytinrivasto on 6h pienitehoisen kuuntelun jälkeen todella kuuma, voin vain kuvitella kuinka kuuma vahvistimen boksissa on. Lämpö kumuloituu mitä pidempään kaiuttimet ovat päällä. Vähän kummeksuttaa miksi lämpöä täytyy tuottaa myös pienillä voimakkuuksilla kuunteltaessa, eikö vahvistin "osaa olla tyhjäkäynnillä"? Miten on muiden aktiivimonitorien lämmöntuoton kanssa?

Pääsen ajelemaan REW:iä vasta ensi viikolla, sillä mukavasti SLSX:stä tilatulla emu 1212m:llä kestää lähes kaksi viikkoa tulla Ruotsista Suomeen. En tiedä kenellä ei ole homma oikein hanskassa, mutta on erittäin kummallista, että lähetys UK:sta tulee nopeammin kuin naapurimaasta. Laitan käppyrää kunhan pääsen mittaamaan.

jusky
17.10.2009, 22:49
Rakennuslaatu on täyden kympin arvoinen. Keskiääni/baaso-elementti on kiinni 10 ruuvilla ja vahvistin on omassa suljetussa tilassaan. Kotelo on konaisuudessaan erittäin tukevan tuntuinen. Ainoa asia mikä huolettaa on vahvistimen kuumeneminen; vahvistimen jäähdytinrivasto on 6h pienitehoisen kuuntelun jälkeen todella kuuma, voin vain kuvitella kuinka kuuma vahvistimen boksissa on. Lämpö kumuloituu mitä pidempään kaiuttimet ovat päällä. Vähän kummeksuttaa miksi lämpöä täytyy tuottaa myös pienillä voimakkuuksilla kuunteltaessa, eikö vahvistin "osaa olla tyhjäkäynnillä"? Miten on muiden aktiivimonitorien lämmöntuoton kanssa?

Enemmän huolettaisi se, jossei jäähdytysripa kuumenisi lainkaan. Nythän se kertoo sen, että se toimii kuten se on suunniteltukkin, eli tuo lämmön pois vahvistimesta. Päätekivet ovat luultavasti suoraan kiinni jäähdytyselementissä kotelon toisella puolella. Se ripa saattaa olla se kuumin kappale vahvistimessa, eli ei se tarkoita että vahvistimen kotelossa olisi yhtä kuuma. Lämpö kertonee ab-luokan toiminnasta. Lepovirtoja on jonninverran.

unreal
23.10.2009, 01:54
On, erittäin ahdistavaa. Sitä silmällä pitäen lähdin tännekin kyselemään. Itsellä vasta tilaus vasta käsittelyssä... aargh :D

Pitää tosiaan raportoida fiiliksiä, sen verran vähän tuntuu ko. kajareista olevan juttua täällä. Aina kuitenkin mukavampi lukea plazalaisten mielipiteitä monista asioista, arvostelut kertovan jotain, kun osaa valikoivasti lukea, mutta käyttäjäkokemukset ovat kullan arvoisia.

OT: aika samoilla linjoilla ollaan hankintojen kanssa, joskin minulla muutaman stepin alaspäin: kuulokkeet on AKG K 518 DJ, äänikortti M-Audion 24/96 ja keyboardi Oxygen 49. BFD:tä ei ole lainkaan, mutta mikseri on kyllä Behringer :thumbsup:


No niin, M-Audio AV 40:t saapuivat lopulta turhan kauan matkalla seikkailtuaan ja ovat tuossa hetken nyt soineet koneen perässä.

Ensifiilis on kyllä erinomainen. Kaiuttimet ovat laadukkaan oloisesti ja tukevasti tehdyt ja ennen kaikkea soivat omaan korvaani hyvin. Testimateriaalin määrä on toistaiseksi minimaalinen, mutta ennen kaikkea olen hyvilläni siitä, miten puhtaasti kaiuttimet toistavat kaikki äänialueet ja miten erotteleva ääni on verrattuna nyt vaikkapa noihin vanhoihin Behringereihin. Toki tiedostan, että laittamalla vielä enemmän rahaa saisin vielä parempaa ääntä, mutta hintaluokassaan nämä tarjoavat minusta kyllä erinomaista vastinetta rahalle nimenomaan äänenlaatumielessä.

Kokonaisuutena noiden kaiuttimien arvosteleminen omaan käyttöön on vielä tietenkin alkutekijöissään, koska en ole niitä varsinaisesti päässyt kokeilemaan levynsoittopuuhissa, enkä musiikinteossa. Ihan nopeasti omia biisejä tuosta musiikkiohjelman läpi soitettuna kykeni kyllä heti sanomaan, että aika metsässä on masterointi monessa ollut. Nimenomaan tuontyyppisessä "tarkkailussa" nämä ovat melko raa-at pelit, kaikki vähänkin huono erottuu "ärsyttävän hyvin" ja todennäköisesti edessä on isoa remonttia monelle biisille tulevaisuudessa... sitten kun joskus pääsee noita ajelemaan Genejen läpi, niin todennäköisesti uudestaan, mutta mikäs sen hauskempaa :D

Yritän kirjoitella lisää fiiliksiä, kun pääsee muuttohässäkästä parin viikon päästä ja saa todella testattua noita sellaisessa käytössä, missä niitä käyttämään tullaan. Nyt jo uskaltaa kuitenkin noita suositella, jos joku etsii aktiivikaiuttimia nimenomaan tuossa 100 euron hintaluokassa, eikä digital in ole välttämätön ominaisuus.

toiminto
23.10.2009, 09:16
Tarkoittanee toki Gelenec-kaiuttimien omistajaa tms. yksityishenkilöä, joka kuuntelee niillä kotioloissa. Ja en ota itse väitteeseen muuta kantaa.

Juu ehkä tuossa tuli hieman sorruttua yleistämiseen, pahoitteluni siitä - toki tarkoitin siis kaiuttimien omistajia, en tietenkään itse firmaa. Ja lähinnä vaan tartuin ajattelematta sen enempää tähän, että genejä tässäkin threadissa useaan otteeseen sanotaan ainoiksi oikeiksi tai parhaiksi monitoreiksi miksauskäyttöön ja ettei muita kannattaisi harkitakaan. Itsehän samassa postauksessa myös suosittelin kys. firman ämyreitä!

TheriumX
24.10.2009, 02:46
Tsekkaa Hifimaailma 3/2008. Siinä oli testissä iso kasa aktiivikaiuttimia, mm. Genelec 8020 ja 8040 ynnä muita.

Genelecien vapaakenttävasteet löydät Genelecin nettisivuilta. Tässä esimerkki 8030 (http://www.genelec.fi/ht/documents/datasheets/DS8030a.pdf):sta(pdf, ks viimeinen sivu).


ja behringerin pöntot voitti tuon testin.
tuossa linkki:http://www.powerset.fi/ammattiaanentoisto/behringer/b2030a-hifimaailma.html

pitää muistaa, että testissä haettiin kaiuttimia juurikin kuunteluun, eikä miksaukseen.

miksaukseen testissä olleet pikkugenet olisivat varmaan olleet paremmat, tai kuka tietää...

missähän olisi koko testi luettavana?

TheriumX
24.10.2009, 02:52
tuossa saman testin pari muuta kaiutinta. huom pdf. muodossa

http://www.profel.fi/pdf1/hm032008.pdf

Zipman
24.10.2009, 03:00
ja behringerin pöntot voitti tuon testin.
tuossa linkki:http://www.powerset.fi/ammattiaanentoisto/behringer/b2030a-hifimaailma.html

pitää muistaa, että testissä haettiin kaiuttimia juurikin kuunteluun, eikä miksaukseen.

miksaukseen testissä olleet pikkugenet olisivat varmaan olleet paremmat, tai kuka tietää...

missähän olisi koko testi luettavana?
Ja mistäs kaiuttimista kyseiset B2030A:t ovat enempi vähempi suorat hiilikopiot?

Vinkki: myös mallinimi täsmää lähes melkein ;)

TheriumX
24.10.2009, 13:48
tiedossa on, että ovat lähes suorat kopiot genelecin venhemmista malleista.

jusky
24.10.2009, 14:01
Genelec 80xx on valovuosia edellä äänessä ja tekniikassa verrattuna Behringerin B2030A. Eipä ole Behringerit tulleet takaisin tietokoneesen ostettuani 8020 parin, vaikka Behrutkin minulta löytyvät. Behringereitä käytän lähinnä matkakaiuttimina mökillä yms. Ovat siihen tarkoitukseen oikein hyvät.

TheriumX
24.10.2009, 14:31
eikös samassa testissä ollut myös genelec 8020 ja 8030???

ja kuitenkin behrun kopiot vei tuon testin, mutta oliskohan tuossa taas hieman katsottu hintaa, suhteutettuna ääneen ?

Zipman
24.10.2009, 14:50
eikös samassa testissä ollut myös genelec 8020 ja 8030???

ja kuitenkin behrun kopiot vei tuon testin, mutta oliskohan tuossa taas hieman katsottu hintaa, suhteutettuna ääneen ?
Samassa testissä (HM 3/2008) olivat 8020A ja 8040A.

8040A palkittiin "toimituksen valinta" -leimalla, jonka lisäksi sai kommentin "paras äänenlaatu".

ajej
24.10.2009, 15:17
Tekniikan Maailmakin on testaillut Geneleccejä seuraavasti:
17/2008 TM testi: Genelec 6010A -aktiivikaiutin
20/2005 TM testi: Genelec 8020A -aktiivikaiutin
20/2005 TM testi: Genelec 8040A -kaiutin
2/2004 TM testi: Genelec 6040A -kaiutin
16/2002 TM pikakoe: Genelec LSE 7070A -subwoofer

Myös muita merkkejä on testattu:
3/2005 TM vertailu: Aktiivikaiuttimet alle 600 euroa pari
- Alesis M1 Active
- Behringer B2031A
- Fostex NF01A
- M-Audio Studiophile BX8
- Phonic P8A
- Profel Pro Audio 30
- Roland DS5A
- Tannoy Reveal Active
- Tapco S5
- Yamaha MSP5A

Tämän vertailun voitti Yamaha, mutta myöhemmin (20/2005) 8020:n testissä todettiin, että Gene olisi voittanut tuon studiomonitorien testin.

Joistain noista löytyy tiivistelmä ja kestotilaajille on tarjolla myös PDF:t.

aheikkinen
13.06.2010, 20:50
Nostoa.
Olisivatko nuo Yamaha HS80M (http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs80m.htm) pätevät pöntöt nyky mittapuulla? Ainakin thomannilla on noita jonkin verran mennyt, ovat aktiivimonitorien ranking ykkösenä. Kakkos sijaa pitää sama kaiutin jalustojen kanssa bundlena.. :rolleyes:
Hinta on meikäläisen rahatilanteen kestokynnyksen ylärajalla.
Verrokkina esim Behringer B3031A (http://www.thomann.de/fi/behringer_b3031a_truth.htm) (uusi nauhadiskantilla varustettu malli), joka on satasen halvempi, kumpi olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi?

Pohdin tuota liitettävyyttä, nykyisessä viritinvahvistimessani ei ole pre outteja laisinkaan, joten daccia tarvitsisi ilmeisesti väliin. Paitsi jos hankin digitaalisella sisäänmenolla varustetut pömpelit. Esimerkiksi M-Audio EX66 (http://www.thomann.de/fi/maudio_ex66.htm). Mikäli nyt oikein tulkitsin kuvasta (http://futuremusic.com/news/images/M-Audio_EX66_back.jpg), niin sisäänmeno hoituisi coax rca:lla. Samaisella piuhalla on myös S/PDIF out, josta signaali viedään toiselle pöntölle. Digisignaalista toistettavaksi valittava kanava valitaan erillisellä kytkimellä. Varsin mielenkiintoinen ratkaisu tämä. En ollut koskaan ennen tällaisesta kuullutkaan.
Tässäkin tosin joutuu äänikorttiostoksille, nykyinen USB-äänikortti (verkkokaupan parin kympin tikku-mallinen mikä-olikaan) antaa vain optista digitaalista. Viritinvahvistimessa ei muistaakseni myöskään digitaalista ulostusta ole minkäänlaista. M-Audiot maksavat jalustabundlena satasen enemmän kuin Yamaha samoilla jalustoilla. M-Audio tosin menee kokonaista 5hz alemmas kuin Yamaha. Painetta luvataan M-Audio stereoparilla metriin 115db :thumbsup:
Räppiä, 'modernia' R'n'B:tä ja muuta elektronista clubimusiikkia tulee enimmäkseen kuunneltua nykyisin..

Sippe jr
15.11.2010, 22:52
Nostoa.
Olisivatko nuo Yamaha HS80M (http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs80m.htm) pätevät pöntöt nyky mittapuulla? Ainakin thomannilla on noita jonkin verran mennyt, ovat aktiivimonitorien ranking ykkösenä. Kakkos sijaa pitää sama kaiutin jalustojen kanssa bundlena.. :rolleyes:
Hinta on meikäläisen rahatilanteen kestokynnyksen ylärajalla.
Verrokkina esim Behringer B3031A (http://www.thomann.de/fi/behringer_b3031a_truth.htm) (uusi nauhadiskantilla varustettu malli), joka on satasen halvempi, kumpi olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi?

Pohdin tuota liitettävyyttä, nykyisessä viritinvahvistimessani ei ole pre outteja laisinkaan, joten daccia tarvitsisi ilmeisesti väliin. Paitsi jos hankin digitaalisella sisäänmenolla varustetut pömpelit. Esimerkiksi M-Audio EX66 (http://www.thomann.de/fi/maudio_ex66.htm). Mikäli nyt oikein tulkitsin kuvasta (http://futuremusic.com/news/images/M-Audio_EX66_back.jpg), niin sisäänmeno hoituisi coax rca:lla. Samaisella piuhalla on myös S/PDIF out, josta signaali viedään toiselle pöntölle. Digisignaalista toistettavaksi valittava kanava valitaan erillisellä kytkimellä. Varsin mielenkiintoinen ratkaisu tämä. En ollut koskaan ennen tällaisesta kuullutkaan.
Tässäkin tosin joutuu äänikorttiostoksille, nykyinen USB-äänikortti (verkkokaupan parin kympin tikku-mallinen mikä-olikaan) antaa vain optista digitaalista. Viritinvahvistimessa ei muistaakseni myöskään digitaalista ulostusta ole minkäänlaista. M-Audiot maksavat jalustabundlena satasen enemmän kuin Yamaha samoilla jalustoilla. M-Audio tosin menee kokonaista 5hz alemmas kuin Yamaha. Painetta luvataan M-Audio stereoparilla metriin 115db :thumbsup:
Räppiä, 'modernia' R'n'B:tä ja muuta elektronista clubimusiikkia tulee enimmäkseen kuunneltua nykyisin..

Nuo Yammut näyttäis lähtevän tuolta viel edullisemmin kuin Thomannilt, karvan verran alle parin satkun

http://www.dv247.fi/invt/30741/

Itse meinaan varmaan jossain kohtaa tuollaiset tilailla, mutta hauskaa olis jotain kuuntelukokemuksii noista saada. Tietty demo kuuntelusessio maistuis kaikkein eniten, mutta missä, siinä kysymys:confused:

aheikkinen
16.11.2010, 00:05
...
Ostinkin sitten sokkona KRK Rokit RP5 (www.thomann.de/fi/krk_rp5_g2_rokit.htm) monitorit ja 0404 Emu äänikortin. Tyytyväinen olen näihin edelleen, vaikka sokkona hankinnan teinkin :) Tästä ketjusta (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=82217) voi lukea kokemuksia, viestistä 11 alkaen. Myöskin nimimerkki vi$ion osti saman setin, eikä hänkään ihan täysin tyrmännyt näitä pönttöjä.

Yamahan veljekset ovat näköjään thomanin top listan kärjessä edelleen. Yammujen perässä adam A7X ja "heti kolmantena" ovat sitten nämä KRK:t, eli ilmeisen suosittuja nämäkin ovat tuolla maailmalla. Hintaeroa 9euroa/kpl (yamahan eduksi) ja luvatut speksitkin ovat saman kaltaiset; Molemmat ovat 5" elementillä, taajuusvasteet KRK 53Hz-20kHz, Yamaha 55Hz-20kHz. Yamahassa on laajemmat huonesäädöt, KRK:ssa vain diskantin taso -2, 0, +2db.