PDA

View Full Version : tw-5000 ja kalibrointiin APUA!

oppander
11.07.2009, 13:15
moikka

olen siis eilen ensimmäistä kertaa ikinä tutustunut eye-one display LT laitteeseen ja DVE hd basics levyä
näillä yritin säätää asetuksia kuntoon... :OI

muutamia kysymyksiä kuitenkin nousee pintaan, kun ei se ole vielä valmis lainkaan tuo kalibrointi.... tätä ohjetta "for dummies" olen käyttänyt....

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

1. ohjeessa neuvotaan näin:
• Set the contrast as in the previous section and record the Y value (light output) on the 100 IRE window pattern.
• Display the 10 IRE window pattern.
• Adjust the brightness so that the Y reading of the 10 IRE window pattern measures as close as possible to 0.65% of the Y reading of the 100 IRE white pattern. For example: At 100 IRE we measured a Y value of 47.387. 0.65% of this is 47.387 x 0.0065, or a Y value of 0.308. We would therefore adjust the brightness until the Y value reads 0.308.
• This sets your gamma at 2.2 for the the 10 IRE window pattern which is typically the perfect gamma value as explained previously. In most cases this will be the correct setting for brightness. If your display has an unusually high or low gamma or a non-linear gamma, this method may give you the wrong result such that you can't see the 2% or 4% PLUGE bars (black clipping) or the black background is far too grey. In that case, adjust the brightness setting using the traditional method described previously using the PLUGE pattern.

pitääkö siis katsoa tuo luku isosta Y vai pienestä y kohdasta? ymmärsin että isosta ja arvoksi tulisi 45,74x0,0065 ja arvoksi tulisi 0,297. on todella tumma jos tuon arvon tahdon Y kohtaan... ei nimittäin näy enää 2% mustan palkkia.
Onko väliä käytänkä ps3:lla toistettaessa RBG VAI Y Pb / Cb Pr / Cr tilaa?

2.ohjeessa myös sanotaan että vihreetä offset/gain ei tulisi säätää vaan punaisen ja sinisen tasoa ainoastan? omassa tykissä kuva on melkos vihertävä ellen laita vihreää gainia paljon miinukselle.
offset/gain
OR 11
OG 0
OB 11
GR 30
GG -27
GB 3

tuollaisilla sain värit hyvin lähelle oikeita ja delta-e oli lähes kaikissa alle 3....

3. Gamma olikin sittten ongelma. se alkaa 2.1 ja päätyy 2.0. eli ei hyvä. mitenkäs tuota gammaa sitten pystyy säätämään. tykissä on oletuksena 2.2
-pitääkö tykistä säätää ja ropeltaa gamma valikkoa,,,, custom? tähän mä sitten jäinkin... =(

onkos ideoita?

karrih
11.07.2009, 14:24
Minulla ei ole TW5000 tykkiä, mutta noin yleisesti ottaen voin sanoa:

1. Minä ainakin olen säätänyt mustan tason niin, että tumman sävyt erottuvat, enkä ole välittänyt mittauksista tässä vaiheessa. Valkoisen puolestaan olen laittanut niin kirkkaaksi kuin sen saa oikean värisenä.

2. Sitten olen laittanut värien gainit ja offsetit kuntoon kymmenelle harmaan sävylle. Jokin väreistä todellakin 'loppuu kesken' ja se ei minullakaan ollut vihreä.

3. Gamman heiton todellista syytä kannattaa tutkia tarkemmin ennen kuin lähtee niihin valikoihin. Voi esimerkiksi olla, että kirkkautta on yritetty laittaa suuremmaksi, kuin mihin projektori pystyy. Minulla henkilökohtaisesti tummien sävyjen gamma ei ole standardinmukainen.

HCFR softaan kannattaa tutustua, varsinkin kun sinulla on yhteensopiva mittalaite.

northrob
11.07.2009, 20:15
Jos toinen testilevy kiinnostaa, niin tutustu AVS HD 709:n. Täällä on siitä juttua: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496

Tällä voi säätää mittarin avulla esim. kontrastin tarkasti HCFR:n near white mittauksella. Samoin kirkkauden säätöön (tummien erottelu, near black) löytyy testikuvat.

oppander
12.07.2009, 14:25
moi taas

HCFR ja AVS HD 709:n on tuttu ja on sitä katsellut. tosin ohjeessa oli tuo DVE levy niin näin noviisina on helmpompi takertua suoraan ohjeessa neuvottuun levyyn...

1. mistähän voi johtua että vihreää väriä on todella paljon enemmän kuin muita?
red=82%
green=113%
blue=89%

On hankala saada kompensoitua noin paljo pelkästään sinistä/punaista säätämällä. ja kun kuva mukamas on kohdillaan kaikissa n100% niin kuva on todella punertava. avs kontrasti testissä harmaat vilkkuvat palkit valkoisella pohjalla ovat vaaleanpunaisia?!?!?? ärh....
tykissäni on konvergenssiä 1,5pikselin verran vihreätä... jotuiskohan siitä tuo vihreän yli lyönti?

"""3. Gamman heiton todellista syytä kannattaa tutkia tarkemmin ennen kuin lähtee niihin valikoihin. Voi esimerkiksi olla, että kirkkautta on yritetty laittaa suuremmaksi, kuin mihin projektori pystyy. Minulla henkilökohtaisesti tummien sävyjen gamma ei ole standardinmukainen."""

itselläni gammat on aikas tasaisena viivana ennenkuin alan säätää gainia ja offsettiä. sen jälkeen kun ovat 100% ja tsekkaan "grey scale" niin gamma on mennyt 2.0 paikkeille.... :eek: ei tää osaa..... :weep:

tmtm
03.12.2009, 21:49
Päätin kokeilla tykin kalibrointia. Epson TW-5000 heijastaa kuvaa reilu 100-tuumaiselle valkoiselle kankaalle. Kuvalähde on PS3 ja testilevy AVS HD 709. Kolorimetri on Spyder3 Elite.

HCFR-ohjeiden (http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457) mukaan pitäisi tähdätä noin 12-16 ftL:n luminanssiin, mutta Spyder3 näyttää korkeintaan yhdeksää. Käyttämilläni asetuksilla se on noin 7-8. Kuinka oleellista luminanssiarvon nostaminen on? Testit näyttävät luminance-käyrän kulkevan käytännössä täydellisesti referenssikäyrää pitkin.

Gamman olen asettanut tykissä arvoon 2,4, joka on valmiista gamma-arvoista Spyderin mukaan lähimpänä referenssiä. Kuitenkin ainakin tuntuu siltä, että tummissa kohtauksissa yksityiskohdat hukkuvat mustaan. Toisaalta toinen ääripää (taisi olla 2,0?) ei näytä sen paremmalta.

Eli mahtaako tumman pään ongelmien ratkaisu piillä heikossa luminanssissa vai mistä on kyse? Entä kuinka tarkkaa sensorin sijoittaminen ihanteelliseen paikkaan ja kulmaan loppujen lopuksi on?

tmtm
08.12.2009, 00:13
Nyt on harmaasävyt kalibroitu ja gamma on koko skaalalla erittäin lähellä 2.2-standardia (keskiarvo 2.19). Kontrasti ja kirkkaus on silmämääräisesti säädetty AVS HD 709:n testikuvilla. Kuitenkin tummat yksityiskohdat hukkuvat. Onko Spyder 3:een ollenkaan luottaminen, vai mistä voisi kiikastaa?

karrih
08.12.2009, 09:33
Onko huoneesi pimeä, entä ovatko seinät tai katto valkoisia, ja mahdollisesti kankaan lähellä? Joka tapauksessa mustan erottelu on projektoreiden kanssa usein se ongelmakohta, vaikka kyseessä olisi hyväkin projektori. Ja ei tuo Spyderikään taida olla parhaimmillaan mustan mittauksessa, kun muillakin mittareilla on ongelmia.

tmtm
08.12.2009, 11:41
Ei ole musta huone. Katto ja osa seinistäkin osittain ovat valkoisia. Mutta jos oletetaan, että Spyder 3 näyttäisi absoluuttisen totuuden, niin eikö mitattu gamma-arvo 2.2 näkyisi oikein (kun tykki on muuten kalibroitu kunnolla), oli huone millainen tahansa?

karrih
08.12.2009, 13:39
No ainakin pimeässä huoneessa täyden kuva-alan mittauksilla pitäisi tulla oikea tulos.

mattilaj
05.01.2010, 09:22
Ei ole musta huone. Katto ja osa seinistäkin osittain ovat valkoisia. Mutta jos oletetaan, että Spyder 3 näyttäisi absoluuttisen totuuden, niin eikö mitattu gamma-arvo 2.2 näkyisi oikein (kun tykki on muuten kalibroitu kunnolla), oli huone millainen tahansa?

Tumman pään tukkoisuus lienee näiden seikkojen yhteisvaikutus: 1) Spyder 3 ei näytä absoluuttista totuutta ja 2) TW5500 väriliuku mustasta valkoiseen ei ole lineaarinen.

Ykköskohtaan ei voi edullisesti vaikuttaa. Avsforumilta voit löytää jotain vinkkejä spyder 3:n kalibrointiin, kuten vertailuarvoja ammattilaislaitteisiin yms. Jälkimmäiseen voisit kokeilla oheisen threadin 75%:n kalibrointimenetelmää: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1134710 Kehuvat kuvan tulevan erittäin hyväksi sillä menetelmällä ja tumma pää saa lisää erottelua.