View Full Version : digi-tv ja sen heikko kuvanlaatu !
kimmonet
03.05.2002, 10:32
olen todella pettynyt maanpäälliseen digi-tv:n kuvanlaatuun. Hankin digi-boxin, mutta pari päivää katsottuani palautin sen myyjälle. Kuvanlaatu on niin rakeista ja liikkuvassa kuvassa pixelöityvää, ettei sitä pystynyt katsomaan. Varsinkin urheilulähetykset, jossa on paljon liikettä oli aivan toivotonta puuroa. Itselläni on tosin huipputarkka 50", plasma - tv progressiivisella kuvalla (eli kaikki pienetkin virheet erottuvat selvästi). Vika on siinä, että kanavia on liikaa, eikä yhdelle kanavalle riitä tarpeeksi bittivirtaa. Satelliitista näkyneneet kolmos- ja neloskanavat olivat laadultaan todella huippuluokkaa, varsinkin nelonen. Sääli, että niitä ei enää näe sieltä. Kehottaisinkin päättäjiä vähentämään maanpällisiä digi-kanavia, jolloin saataisiin lisää bittivirtaa kanaville ja kuvanlaatu paranisi, koska ihmiset ovat siirtymässä kokoajan yhä suurempiin kuvaruutuihin. Muuten hyvä idea kuolee ahneuteensa.
Blizzard
04.05.2002, 00:16
Valitettavasti on luvassa käänne - pahempaan päin!
"Kolme uutta digi-tv-lupaa haettavaksi"
Juuri näin! :grr: :hitme:
Menee pian siihen, että on hyväksyttävää katsoa esim. analogista paskempaa kuvaa kunhan kanavia vaan riittää..:rolleyes:
Muutamaan otteeseen olen kodinkoneliikkeissä tms. digikuvaa tiiraillut. 32" laajakuvatöllö riittää ihan hyvin paljastamaan karun totuuden.
Kuvan laatu on paikoitellen säälittävän ja surkean välimaastossa.
Eniten harmittaa se, että järjestelmässä
on oikeasti potentiaalia, mutta sitä ei ainakaan näillä näkymin tulla hyödyntämään. :mad:
Eikä näiden karvalakkidigiboksien osto ihmeemmin minua tällä hetkellä houkuttele.
Tullapa markkinoille inhimillisellä käyttöliittymällä varustettu DVB-T & C-yhteensopiva boksi, jossa standardi ide-väyläinen kovalevy päivittäisiä nauhoituksia varten, niin sitten voisi jo harkita ostoa. (Olettaen tietenkin, että kuvaan saadaan jollain aikavälillä edes jonkinlaista parannusta...)
--vmv
Olen kaverilla tiiraillut tuollaista digi-tv-korttia ja kyllä siinä on selvästi analogitöllöä parempi kuvanlaatu. Huonona puolena on se, että häiriöitä ja pikselöitymistä siinä on harmittavan paljon. Se on siis DVB-T.
Kyllähän digi-tv:ssä kuvanlaatu on riittävää verrattuna analogiseen.
Mitään rakeisuutta ei voi olla, koska kuva pikselöityy pahasti jos signaali ei riitä.
Ongelmana on vain se, että signaali ei ole riittävä.
Meillä kotona voi katsoa 3, 4, ja subtv:tä normaalisti, mutta Ylen kanavat eivät jaksa näkyä.
Surkeata touhua, kun ajattelee että Ylehän on se, jonka nimenomaan pitäisi näkyä kunnolla.
Nokian mediamaster 9828T on myöskin harvinaisen keskeneräinen tuote.
Jatkuvaa kaatuilua ja päivityksistä ei tietoakaan.
Kai tästä joskus jotain tulee...:D
Ainakin kaapelista tuleva digikuva on aika hyvää. Väripinnat ovat häiriöttömiä, mutta esim. joissakin sarjoissa kuvanlaatu onkin heikompi kuin analogisissa lähetyksessä jos siitä ohjelmaa nauhoitettaessa on käytetty tiukkaa pakkauskerrointa. Se asia, joka digilähetyksissä häiritsee enemmän on kuvan pehmeys. Sattaapi myös olla boxin "ominaisuus"...
Maxi
(tässä n. kuukauden tauon jälkeen palaillaan taas tänne trabaankin ainakin vähäksi aikaa, saa nähdä miten tässä ehtii täällä poikkeilemaan)
Digi-tv:n kuvanlaatu on kyllä hyvä, ainoastaan MTV3:n kanavanipussa kuvanlaatu on surkea, eikä se ole teknologian takia vaan tuon onnettoman firman ammattitaidottomuuden syystä. Ylellä ja Nelosella esimerkiksi kanavilla on erinomainen kuvanlaatu. Tuo digivastaanotin on käytössä ollut minulla jo puolisen vuotta enkä todellakaan siitä luopuisi. Enhän myöskään pitänyt NMT:tä parempana kuin GSM tai VHS:ää parempana kuin DVD, miksi ihmeessä katselisin analogisia tv-lähetyksiä letterboxina kun voin katsella anamorfisia digitaalisia lähetyksiä (YLEllä).
Digiboksin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (ja minä käytän sitä aika paljon) ja softapäivityksen jälkeen aikaisempi satunnainen jumiutuminenkin on loppunut kokonaan. Boksina siis Salora 410T.
Originally posted by Ari
(tässä n. kuukauden tauon jälkeen palaillaan taas tänne trabaankin ainakin vähäksi aikaa, saa nähdä miten tässä ehtii täällä poikkeilemaan)
Digi-tv:n kuvanlaatu on kyllä hyvä, ainoastaan MTV3:n kanavanipussa kuvanlaatu on surkea, eikä se ole teknologian takia vaan tuon onnettoman firman ammattitaidottomuuden syystä. Ylellä ja Nelosella esimerkiksi kanavilla on erinomainen kuvanlaatu. Tuo digivastaanotin on käytössä ollut minulla jo puolisen vuotta enkä todellakaan siitä luopuisi. Enhän myöskään pitänyt NMT:tä parempana kuin GSM tai VHS:ää parempana kuin DVD, miksi ihmeessä katselisin analogisia tv-lähetyksiä letterboxina kun voin katsella anamorfisia digitaalisia lähetyksiä (YLEllä).
Digiboksin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (ja minä käytän sitä aika paljon) ja softapäivityksen jälkeen aikaisempi satunnainen jumiutuminenkin on loppunut kokonaan. Boksina siis Salora 410T.
No hoh. Johan oli.
Eli ainoastaan mtv3:n kanavanipussa surkeaa.
Jaa mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa.
Kyllähän sinun pitäisi digi-tv käyttäjänä tietävän kanavaniput.
Itsellä ollut digi-toosa myös liki puoli vuotta, mutta mitäs nämä YLE:n anamorfiset digitaaliset lähetykset tarkoittavat? En ole paljon nähnyt.
Letterboxit analogisena ovat täällä hetkellä samaa p*skaa myös digi-bokseista. Valitettavasti.
Ja lisäyksenä Nokia 9828T:lle ei ole tullut päivityksiä. Edelleen valitettavasti.
Toivottavasti korjaat käsitykseni asiasta. :D
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
... Enhän myöskään pitänyt NMT:tä parempana kuin GSM ...
--------------------------------------------------------------------------------
Mutta olihan NMP äänenlaatu parempi kuin GSM:ssä alunperin - siis kun radiotie ei generoinut omia häiriöitään. Vasta myöhemmin GSM parannettujen puhekoodekkien kanssa on saavuttanut saman perusäänenlaadun. :hitme:
Itse asiassa boxin kautta juuri eilen tuli jokin mitätön sarja yle1 -kanavalta, jossa ei ollut letterboxausta vaan litystyksen "pääsi" tekemään tv:n puolelta. Ensimmäiseksi tuli mieleen epäuskoisuus: Häh? Ei Yle ole voinut alkaa lähettämään tämmöistä kunnollista kuvaa...
Toivottavasti alkavat lähetämään lisää tätä "kunnollista" kuvaa :)
Ja jos ei voi litistää kuvaa tv:n puolelta niin osaa boxikin myös litistää sen, joten ongelmia ei vanhojen televisioiden suhteen pitäisi olla.
Tosiaankin, tuo kuvanlaadullinen probleema on pääasiassa ollut maikkarin puolella. Yle ja Nepa tuntuvat osaavan hoitaa homman järkevästi.
Maxi
Kyllähän YLEltä on tullut jonkin verran sarjoja (esm. Todella upeeta, Ponille kyytiä, kotimaisia sarjoja, dokumentteja yms.) sekä elokuvia (esm. Star Wars: The Phantom Menace ) anamorfisella kuvalla.
Ja eikös urheilukanava tule kokonaisuudessaan anmorfisena (ei ole tullut niin sitä seurattua)?
Originally posted by Meizi
Olen kaverilla tiiraillut tuollaista digi-tv-korttia ja kyllä siinä on selvästi analogitöllöä parempi kuvanlaatu. Huonona puolena on se, että häiriöitä ja pikselöitymistä siinä on harmittavan paljon. Se on siis DVB-T.
Ei ymmärrä. Siis kuva on hyvä mutta siinä on paljon häiriöitä....???? Miten häiriöinen kuva voi olla hyvä? Selvennystä, kiitos.
Originally posted by KaKui
Ja eikös urheilukanava tule kokonaisuudessaan anmorfisena (ei ole tullut niin sitä seurattua)? Ainakin silloin kun minulla oli boxi lainassa, niin Urheilukanavalta kyllä tuli aina signaali, joka rämpäytti litistyksen päälle telkkarista, mutta joskus sieltä tuli kuvaa myös 4:3-suhteella, joka näytti tietenkin litistyneeltä.
Originally posted by Maxi
Häh? Ei Yle ole voinut alkaa lähettämään tämmöistä kunnollista kuvaa...
Yle on lähettänyt digipuolella anamorfista kuvaa aina kun lähdemateriaali on sen sallinut ihan alusta asti. Eli eipä ole varsinaisesti mikään upouusi asia ainakin jos digilähetyksiä on katsonut vähänkin pidempään.
Originally posted by anttiv
Yle on lähettänyt digipuolella anamorfista kuvaa aina kun lähdemateriaali on sen sallinut ihan alusta asti. Eli eipä ole varsinaisesti mikään upouusi asia ainakin jos digilähetyksiä on katsonut vähänkin pidempään.
Eipä varmaan ole, mutta kun asiaa ei voi suoraan yleistää digi-telkkariin. Siitähän lienee kyse. Kai.
Itselläni edelleenkin (Espoossa) Ylen kanavat näkyvät huonoimmin (silloin tällöin pikselimömmöä). Kun kerran jaksan jankuttaa ;), niin meillä kyllä tämä toinen kanava rypäs on parempi.
Urheilukanava anamorffisena? En paljon katso. Ei paljon katsottavaa (poikkeuksena salibandyn finaalit).
Varmaan sitten tulee kuitenkin jotain anamorfisena, mutta edelleenkin, vähissä ovat. Tai sitten olen puusilmä. :D
Itseäni veetuttaa kun ei näe esim. Yle Teemalta tulevia tiede-ohjelmien uusintoja. Esim. Prisma tulee sellaiseen aikaan etten ole kotona, siis analogiselta puolelta.
Onhan toi Ylen puuhastelu aivan hämmästyttävää, ottaen huomioon että Espoo oli joskus kokeilu alueena...
prkll...:(
Olisiko jollain muulla kokemuksia Espoon digi-tv tarjonnasta, vai olenko väärin sijoittunut?
Blizzard
24.05.2002, 22:59
Originally posted by jmo
..., vai olenko väärin sijoittunut?
Olet.
Ei pitäisi asua Espoossa... ;)
Originally posted by jmo
No hoh. Johan oli.
Eli ainoastaan mtv3:n kanavanipussa surkeaa.
Jaa mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa.
Kyllähän sinun pitäisi digi-tv käyttäjänä tietävän kanavaniput.Todellakin, MTV3:n kanavanipussa ovat MTV3D, subtv ja Urheilukanava ja nämä kanavat ovat juuri ne digikanavat joilla on erittäin paljon huonompi kuvanlaatu kuin millään muulla kanavalla. He käyttävät siis huonompia parametrejä ja rankempaa pakkausta MPEG2-koodauksessa. YLE:n ja Nelosen kanavat näkyvät minulla ainakin erittäin korkealaatuisina.
Itsellä ollut digi-toosa myös liki puoli vuotta, mutta mitäs nämä YLE:n anamorfiset digitaaliset lähetykset tarkoittavat? En ole paljon nähnyt.
Letterboxit analogisena ovat täällä hetkellä samaa p*skaa myös digi-bokseista. Valitettavasti.Kyllä YLE lähettää lähes kaiken 16:9-tavaran digi-tv:ssä anamorfisena, kun samat tulevat analogipuolella letterboxeina. YLE lähettää erittäin harvoin letterboxia, ainoastaan silloin kun eivät saa materiaalia muussa muodossa. Tietysti jos digiboksisi on kytketty SCART-johdolla tv:seen, se osaa vaihtaa automaattisesti tv:si 16:9-tilaan, jolloin välttämättä et huomaa sitä muutakuin paremmasta kuvanlaadusta. Letterboxit anlogipuolella eivät todellakaan ole samaa tavaraa digipuolella. Ylen kanavat (YLE TV1D, YLE TV2D, YleTeema, YLE FST, YLE24) lähettävät aika paljon anamorfista ohjelmaa. Jos et ole digilähetyksiä katsonut, vaikka boksi olisikin ei se tarkoita ettei niitä ohjelmia olisi.
Myös urheilukanavalla on anamorfisia lähetyksiä joskus, valitettavasti vain kämmäysfirma joka tuota pyörittää lähettää myös 4:3-materiaalin tuossa tilassa, onneksi ne pystyy manuaalisesti katsomaan 4:3-tilassa. Sitä en ymmärrä kun kanava lähettää kaiken tuossa 16:9-tilassa, niin miksi jotkut ko. kanavalle tehdyt ohjelmat on silti tehty 4:3-kuvasuhteella!!! Uskomatonta ammattitaidottomuutta ko. lafkalta ja ohjelmantuottajilta.
Tuossa eilen illalla viimeksi katsoin SVHS-nauhalta viime viikonloppuna nauhoittamaani Dune-minisarjaa joka oli myös anamorfinen (ja JVC:n 9700 SVHS-nauhuri osaa jopa tallettaa tuon kuvasuhteen ja jopa vahvarin kautta kierrätetyn S-videosignaalin mukana osaa vaihtaa tv:n kuvasuhteen automaattisesti).
Ja lisäyksenä Nokia 9828T:lle ei ole tullut päivityksiä. Edelleen valitettavasti.
Toivottavasti korjaat käsitykseni asiasta. :D No minä en ole syyllinen siihen että menit ja ostin halvimman mahdollisen digi-tv-vastaanottimen jossa on bugeja. Salora/Finlux 410 toimii nyt virheettömästi.
Ja antennini ei todellakaan ole mikään ihmeellinen, onneton aktiivinen sisäantenni länsi-Helsingissä.
Originally posted by jmo
Eipä varmaan ole, mutta kun asiaa ei voi suoraan yleistää digi-telkkariin. Siitähän lienee kyse. Kai.Ei, vaan nuo anamorfiset lähetykset jotka lähetetään sitten letterboxeina liittyvät juuri nimenomaan digi-tv:seen.
Itselläni edelleenkin (Espoossa) Ylen kanavat näkyvät huonoimmin (silloin tällöin pikselimömmöä). Kun kerran jaksan jankuttaa ;), niin meillä kyllä tämä toinen kanava rypäs on parempi.Kannattaa varmaan laittaa tuo antenni kuntoon, kun minulla näkyy sisäantennillakin ilman ongelmia, niin sinulla on kyllä antennisignaalissa jotain pielessä. Se ei ole digi-tv:n vika.
Urheilukanava anamorffisena? En paljon katso. Ei paljon katsottavaa (poikkeuksena salibandyn finaalit).
Varmaan sitten tulee kuitenkin jotain anamorfisena, mutta edelleenkin, vähissä ovat. Tai sitten olen puusilmä. :DNyt kyllä epäilen että todellakin olet puusilmä, sillä juuri nuo salibandyottelut tulivat kaikki anamorfisina. Itse katselen Urheilukanavalta ainoastaan moottoriurheilua, joka tulee 4:3-materiaalina väärällä kuvasuhdeinfolla varustettuna.
Itseäni veetuttaa kun ei näe esim. Yle Teemalta tulevia tiede-ohjelmien uusintoja. Esim. Prisma tulee sellaiseen aikaan etten ole kotona, siis analogiselta puolelta.No se Prismakin tulee yleensä anamorfisena digipuolella, ja letterboxina analogipuolella, kun näitä esimerkkejä ihan itse luettelet kerran... Laita ihmeessä se antennisi kuntoon!
Onhan toi Ylen puuhastelu aivan hämmästyttävää, ottaen huomioon että Espoo oli joskus kokeilu alueena...
prkll...:(
Olisiko jollain muulla kokemuksia Espoon digi-tv tarjonnasta, vai olenko väärin sijoittunut? Älä syytä YLEä rikkinäisestä omasta antennistasi. Tai sitten sijaintisi on todella jossain katveessa. Itse asun Helsingin puolella ja vielä mäen takana lähettimen suuntaan ja silti näkyy hyvin.
No niin.
Lyhyesti sanottuna kyse on siitä, että miksi Ylen kanavat näkyvät huonommin.
En, kuten ei moni muukaan, meinaa/halua rakennella mitään sisä-antenni viritelmiä minnekään.
Jos halutaan digi-vastaanoton lisääntyvän, niin kyllä sen täytyy näkyä kunnolla normaalilla taloyhtiön antennilla.
Ja nelonen ei ainakaan meillä kuulu Ylen kanava ryppääseen.
Anamorfisuudesta Urheilukanavalla en väittänytkään ettei salibandyn finaalit olisi näkyneet siten.
Nokian toosasta vielä, että vaikka onkin halvin, sillä ei varmasti ole mitään tekemistä näkyvyyden kannalta. Käytettävyyden kylläkin, joten kritiikkisi asian tiimoilta on lähinnä turhaa.
Valitan vehkeen ongelmista, koska oletan siitä olevan hyöytyä niille, jotka miettivät kyseisen toosan hankintaa.
Se on hienoa jos olet saanut viritelmiesi jälkeen kaiken toimimaan. Minä valitettavasti haluan, että homma toimii ilman mitään antenniviritelmiä. Eikös ne kuulu lähinnä satelliitti-kanavien katseluun. On se hyvä jos sinulla toimii, mutta turha yleistää, koska ongelma Ylen kanavaryppään kanssa on todellinen minulle käytettäessä talon antennia.
Sitä siis tässä lähinnä valitan.
Eli rautalankainen malli: 3, 4, subtv, urheilukanava nakyvät hyvin.
Miksei siis Ylen kanavat.
Originally posted by Blizzard
Olet.
Ei pitäisi asua Espoossa... ;)
Eikä Vantaalla...;)
MTV3:n kuvanlaadusta puheen ollen, näinkö näkyjä vai oliko tuossa su Monacon GP:ssä vähemmän palikkamaisempi kuva kuin tähän asti.
Näytti ainakin melko hyvältä suurimmaksi osaksi, välillä tietysti oli jotain häröä, mutta muuten ihan hyvän laatuinen kuva. Vaikuttaako asiaan kisojen olo lähempänä euroopassa vai onko systeemiin tehty muutoksia?
Originally posted by jmo
No niin.
En, kuten ei moni muukaan, meinaa/halua rakennella mitään sisä-antenni viritelmiä minnekään.
Jos halutaan digi-vastaanoton lisääntyvän, niin kyllä sen täytyy näkyä kunnolla normaalilla taloyhtiön antennilla....Miksei siis Ylen kanavat.
Taloyhtiöön ei varmaan vielä ole tehty muutoksia niin että digikanavat näkyisivät kunnolla.
Sama juttu mullakin on taloyhtiön antennilla, YLE:n kanavat eivät näy joten käytän sitten omaa antennia.
Originally posted by kallela
Ei ymmärrä. Siis kuva on hyvä mutta siinä on paljon häiriöitä....???? Miten häiriöinen kuva voi olla hyvä? Selvennystä, kiitos.
No siis kuvanlaatu on erittäin hyvä, mutta tasaisin väliajoin (1-2min) tulee kuvaan tuota palikoitumista ja välillä kuva sekoaa noin sekunnin ajaksi kokonaan. Käytössä on siis sisäantenni.
Itse olen sitä mieltä, että parempi pieni taustakohina koko ajan kuin välillä tuleva koko ruudun sotkeva häiriö, joten pysyn analogisen töllön käyttäjänä vielä jonkin aikaa. Eiköhän nuo häiriöt ole jo vuoteen 2006 mennessä korjattu.
Originally posted by jmo
Jos halutaan digi-vastaanoton lisääntyvän, niin kyllä sen täytyy näkyä kunnolla normaalilla taloyhtiön antennilla.
Normaali taloyhtiön antenni on käsitteenä hyvin venyvä. Eihän tässä sinänsä ole mitään uutta tai ihmeellistä, aika moni tarvitsi antenniremonttia jo kolmoskanavan näkyville saamiseenkin. Et mainitse minkä ikäisestä talosta on kyse, joten arvailujenkin esittäminen on mahdotonta, mutta kuten DigiTV-sivut (http://www.digitv.fi/sivu.asp?path=1;651;673;916;1122) kertovat, parhaimmillaan kyse ei ole kovinkaan isosta operaatiosta, se on vain taloyhtiön saatava tehdyksi ennemmin tai myöhemmin. Minä kyllä valitsisin tuon ennemmin ja ottaisin asian esille jo hyvissä ajoin.
Originally posted by jmo
No niin.
Jos halutaan digi-vastaanoton lisääntyvän, niin kyllä sen täytyy näkyä kunnolla normaalilla taloyhtiön antennilla.Juu, ilman muuta, mutta kuten olet varmaan lukenut tai kuullut, digi-tv:n virheetön toiminta taloyhtiön antennilla edellyttää taloyhtiön antenniverkon kunnonstamista digi-tv-kelpoiseksi, jollainen se selvästikään ei teidän taloyhtyössä ole. Ei meilläkään, siksi käytän omaa antennia.
Ja nelonen ei ainakaan meillä kuulu Ylen kanava ryppääseen.En ole missään niin väittänytkään, olen maininnut YLE:n ja Nelosen erikseen ja jopa luettelin YLE:n kanavat nimeltäkin erikseen. Kanavanippujahan on siis käytössä 3 kappaletta tällä hetkellä, joista YLE:n kanavat ovat omallaan (mukana myös 3 digiradiokanavaa), MTV3:n kanavat omallaan (MTV3D, subtv, Urheilukanava) ja Nelonen omallaan (myös Nelonen Plus ja turha wellnet joka ei ole vieläkään aloittanut ohjelmatoimintaa). Näistä ainoastaan tuossa MTV3:n nipussa on huono kuvanlaatu. Se ei parane millään muulla kuin lähetyspään vähemmällä pakkaamisella. Muiden kanavien huonoon näkyvyyteen vaaditaan kunnollinen antenni. Tai edes jonkunlainen antenni jossa tarvittava taajuusalue menee läpi!
Nokian toosasta vielä, että vaikka onkin halvin, sillä ei varmasti ole mitään tekemistä näkyvyyden kannalta. Käytettävyyden kylläkin, joten kritiikkisi asian tiimoilta on lähinnä turhaa.
Valitan vehkeen ongelmista, koska oletan siitä olevan hyöytyä niille, jotka miettivät kyseisen toosan hankintaa.Vaikka itse olen töissä Nokialla, en suosittele tuon Nokian DVB-vastaanottimen ostoa, sillä siinä on osoittautunut olevan enemmän bugeja kuin Salora/Finlux-vastaanottimessa ja lisäksi siinä ei ole edes s-video eikä komponenttivideoulostuloa kuvalle eikä optista ulostuloa digitaaliäänelle. Itse käytän s-videota, rgb:tä ja optista liitäntää digi-tv:n katseluun, Nokian boksissa ei edes ole kahta noista, ja vahvistimessani on digi-tv:n liitännässä äänelle vain s-video ja optinen liitäntä jotka tuosta Salorasta löytyvät, mutteivat Nokiasta.
Se on hienoa jos olet saanut viritelmiesi jälkeen kaiken toimimaan. Minä valitettavasti haluan, että homma toimii ilman mitään antenniviritelmiä. Eikös ne kuulu lähinnä satelliitti-kanavien katseluun.Satelliittikanavien katseluun tarvitaan lautasantenni, maanpäällisten lähetysten katseluun tarvitaan myös oikean taajuusalueen antenni. Mikä tässä nyt mättää. Se, että samalla kun ostin digiboksin, ostin myös tuon aktiiviantennin, laitoin siitä johdon digiboksin taakse, toisen johdon "töpseliin" ja antennin subbarin päälle, missä se ihmeellinen viritelmä oli? On olemassa myös huomaamattomia taulumallisia sisäaktiiviantenneja jotka ovat vielä helpompia asentaa huomaamattomasti.
On se hyvä jos sinulla toimii, mutta turha yleistää, koska ongelma Ylen kanavaryppään kanssa on todellinen minulle käytettäessä talon antennia.
Sitä siis tässä lähinnä valitan.
Miksei siis Ylen kanavat. Koska taloyhtiönne antennijärjestelmä ei ole digi-tv-yhteensopiva. Lue lisää www.digitv.fi . Ja minulla esimerkiksi Nelonen on analogipuolella taloyhtiön antennilla lähes katselukelvoton kohinan takia, mutta digitv:ssä täysin häiriötön tuolla sisäantennillakin.
Ja lisää ohjeita ohessa http://www.sant-ry.com/.
Originally posted by jmo
Miksei siis Ylen kanavat.
Vielä kerran. Siis tästä on kyse. Tottakai voi laittaa sisäantennia jos ei muuten näy.
Nokian toosa on buginen roju, mutta kuvanlaatuun sillä ei liene merkitystä, vaan käytettävyyteen. Kuten ei myöskään sillä, että Ari on töissä Nokialla.
Eli se on tässä tapauksessa yksi hailee onko antenniverkko kunnostettu vai ei.
Oleellista tässä asiassa on se, että miksi muut kanavat näkyvät vaikka huonommallakin antenniverkolla, mutta Ylen ei.
Siis kenenkään muun mielestä asiassa ei ole mitään ihmeellistä?
Okei.
Minulla taitaa olla näemmä todella huono ulosanti. :rolleyes:
Pahoittelen.
KOSKA YLEN KANAVANIPPU ON SELLAISELLA TAAJUUSALUEELLA JOKA EI MENE TEIDÄN TALOYHTIÖN DIGI-TV-YHTEENSOPIMATTOMASTA YHTEISANTENNIJÄRJESTELMÄSTÄ LÄPI. PISTE. Mistään muusta ei ole kyse. Anteeksi huutaminen.
Todennäköisesti taloyhtiössänne on 606 MHz:n ns. "ketju 600" antennijärjestelmä josta osa digi-tv-taajuuksista menee läpi, mutteivat kaikki, siihen vaaditaan 862 MHz:n kaistan läpi päästävä verkko, kuten "tähti 800" tai "ketju 800". Myös satelliittiantennijärjestelmissä käytetty 2 GHz:n verkko tietysti kelpaa myös DVB-T:n 800 MHz taajuuksille.
Oleellista tässä asiassa on nimenomaan ja yksinomaan juuri se, onko se antenniverkko "kunnostettu" DVB-T-yhteensopivaksi vai ei. Se verkkonne ei ole siis mitenkään huonolaatuinen tms, vaan vääräntyyppinen, ja suunniteltu vain analogisten kanavien katsomiseen. Se on vain eri asia että osa digikanavista näkyy myös noilla matalammilla taajuuksilla.
Katso seuraavasta kuvasta taajuusalueen käyttö antennikäytössä:
http://www.yle.fi/tekniikka/tklehti/tk76/kuvat/luokittelu.gif
Digi-tv näkyy oikein hyvin jopa todella onnettomalla antennilla, kunhan vain siinä on oikeat taajuudet olemassa. Samalla antennilla on analogisen tv:n kuva aivan surkea ja katselukelvoton mistä saa vielä erinomaisen digikuvan.
Originally posted by Ari
KOSKA YLEN KANAVANIPPU ON SELLAISELLA TAAJUUSALUEELLA JOKA EI MENE TEIDÄN TALOYHTIÖN DIGI-TV-YHTEENSOPIMATTOMASTA YHTEISANTENNIJÄRJESTELMÄSTÄ LÄPI. PISTE. Mistään muusta ei ole kyse. Anteeksi huutaminen.
Kiitos.
Kyllä se läpi tulee, mutta huonosti.
Anteeksi olemassaoloni. Asia lienee tällä selvä.
Vieläkin jäi epäselväksi (valitettavasti). Olen pahoillani.
Miksi Ylen kanavat kuitenkin näkyy, vaikka huonommin (pikselöityy).
Anteeksi vielä kerran tyhmyyttäni...ei edelleenkään ymmärrä.
Jutustasi sain sen käsityksen että Ylen kanavat eivät näy ollenkaan, jos verkko ei ole sopiva. Vai. Anna nyt lisää rautalankaa idiootille.
jarmosoft
29.05.2002, 08:39
Eiköhän tuo huomaamasi outous johdu pelkästään siitä, että kaikki kanavaniput eivät tule samalla voimakkuudella. Lisäksi olen huomannut, että sisäantennini täytyy suunnata Ylen kanavanippua varten hieman erilailla kuin muita varten.
Voin olla tässä asiassa täysin väärässä, mutta tämä on sellainen mutu-asia.
Jarski
Originally posted by jmo
Vieläkin jäi epäselväksi (valitettavasti). Olen pahoillani.
Miksi Ylen kanavat kuitenkin näkyy, vaikka huonommin (pikselöityy).
Anteeksi vielä kerran tyhmyyttäni...ei edelleenkään ymmärrä.
Jutustasi sain sen käsityksen että Ylen kanavat eivät näy ollenkaan, jos verkko ei ole sopiva. Vai. Anna nyt lisää rautalankaa idiootille.
Kaikki taajuudet eivät tule antenniverkon läpi samalla voimakkuudella. YLEn kanavat tulevat jonkin verran läpi, mutta voimakkaasti vaimentuneena. Digiboxin virheenkorjaus yrittää sitten luoda kuvaa kohinaisesta ja heikkotasoisesta signaalista, josta seuraa palikoitumista. Kuten tuosta Arin lähettämästä kuvasta näkee, niin "ketju 600" taajuusalue yltää osittain myös digi TV:n taajuuksille, mutta ei kata sitä kokonaan.
Originally posted by jarmosoft
Eiköhän tuo huomaamasi outous johdu pelkästään siitä, että kaikki kanavaniput eivät tule samalla voimakkuudella. Lisäksi olen huomannut, että sisäantennini täytyy suunnata Ylen kanavanippua varten hieman erilailla kuin muita varten.
Voin olla tässä asiassa täysin väärässä, mutta tämä on sellainen mutu-asia.
Jarski
Saman olen huomannut minäkin. Ilmeisesti jos hyvän lopputuloksen haluaa, antennin paikka pitäisi hakea oikein mittarin kanssa digi puolellekkin.
Niin. Mutta edelleenkin. Eikös Ylen pitäisi tarjota sitä parasta signaalia jo ihan periaatteesta? Sehän tätä digi-puuhailua vie eteenpäin massiivisesti. Selittäkää nyt joku tämä asia tämmöiselle ääliölle.
Eiköhän ne lähtevät signaalit liene jotakuinkin yhtä voimakkaita, vastaanotto päässä signaalin voimakkuus sitten heittelee sen mukaan minnepäin lähettimet ovat ja miten antennit on suunnattu.
Sekä tietysti antennien, vahvistimien, antenniverkon, rasioiden yms. kunto ja sopivuus digilähetyksiin.
Joten, jmo, sinun tapauksessa vika on luultavasti talon antenniverkossa joka ei päästä signaalia kunnolla läpi, eli ei ole täysin "digivalmis". Osa kanavista tulee hyvin läpi ja toiset huonosti/ei ollenkaan.
Ongelma vaivaa eniten varmaankin vanhoissa kerrostaloissa jonne ei ole antenniverkko korjauksia tehty.
Mutta jankun, jankun...
Miten Yle:n lähetykset eivät "löydä" oikeaa paikkaansa, kun aina on katsottu Yle:n suoranaista omaa tarjontaa. Sama suuntaus kuin ennenkin, luulisi näkyvän. Siis miten muiden kanavatarjonta voi näkyä paremmin. Ei, ei mene jakeluun.
Kyse ei edelleenkään ole taloyhtiöiden antenneista ja verkoista.
Vaan siis, miksi minulla näkyy Nelonen, Kolmonen ja SubTV hyvin, mutta ei Ylen viralliset kanavat.
Kyse on periaatteesta, eikä talojen antenniverkoista tai tarvittavista antenniviritelmistä.
Jos tähän löytyisi kommenttia? :)
Miksi tavallisella ULA-radiolla ei voi kuunnella esim. viranomaisten tai radioamatöörien lähetteitä? Siksi, että sen vastaanotin toimii eri taajuusalueella, kuin lähettimet.
Miksi YLE:n digikanavat näkyvät huonosti taloyhtiösi antenniverkossa? Siksi, että antenniverkko ei ole suunniteltu läpäisemään sitä taajuusaluetta, jolla YLE:n digikanavat alueellasi lähetetään.
Syy eri taajuusalueen käyttämiseen on mutu-pohjalta 100% tekninen, ei poliittinen eikä kiusantekeminen.
Se, että muut kanavaniput näkyvät hyvin, johtuu onnellisesta sattumasta. Eli, muiden kanavien lähetystaajuudet ovat sillä alueella, jotka läpäisevät taloyhtiönne antenniverkon.
Mielestäni Ari, Jyrki ja KaKui antoivat riittävän selvityksen kysymyksiisi. Jos tietoa ei löydy Digitan sivuilta suoraan, pyydä esim. sähköpostilla sieltä vastaus aiheeseen, tai tutustu netin ja kirjastojen tarjontaan radiotaajuuksien etenemisestä, suodattamisesta ja vaimennuksista. Hakusanat varmaan on jo tiedossa....
T: Kohinaisen kaapeli-tv:n asiakas, laadukkaampia ohjelmia odotellessa
Okei.
Lopetan jankkaamisen.
Kiitos kaikille kärsivällisyydestä.
ps. on se vaan niin mielenkiintoista seurata eri ihmisten suhtautumista tyhmiin kysymyksiin.
Kyllä on yllättävän kärsivällistä väkeä. Vain Arilla meni huutamiseksi, mikä sekin oli hyvin ymmärrettävää.
Pyydän anteeksi typeryyttäni.
Ei antennit mitään salatiedettä ole.
Esimerkiksi Digita:n kotisivuilla on hyvää tietoutta asiasta.
(www.digita.fi)
Ja suositeltavan dokumentin nimi on:
"Pientalon Antennilaitteet"
Ja lisäksi heillä on puhelinpalvelu.
Valtakunnallinen numero on:
0800 124 124.
Älkää pähkäilkö itse. Hakekaa nämä ammattilaisten dokumentit tai soittakaa heidän puhelinpalveluun.
He tulevat vaikka paikanpäälle tarkistamaan antennilaitteiston kunnon ja laadun. (se voi ehkä maksaa?)
T. LAre
Originally posted by Ari
(Digi-tv:n kuvanlaatu on kyllä hyvä, ainoastaan MTV3:n kanavanipussa kuvanlaatu on surkea, eikä se ole teknologian takia vaan tuon onnettoman firman ammattitaidottomuuden syystä.Olen ymmärtänyt tämän johtuvan siitä, että MTV3 maksaa Digitalle lähetyksistään käyttämänsä kaistan mukaan ja koska digi-tv-kanavilla on vielä vähän katsojia, pihtailevet bitratejen kanssa. Eivät taida pässit tajuta, että tällä tapaa kanava ei ainakaan vastaa lupauksiin paremmasta kuvanlaadusta.
Ylellä ja Nelosella esimerkiksi kanavilla on erinomainen kuvanlaatu.Oletko verrannut niiden kuvanlaatua TV 1000:een satelliittilähetyksenä? Siinä on minusta vielä selvästi parempi kuva, jo hyvin lähelle DVD-laatua. Havaintoa tukee se, että kanavan käyttämä bitrate on huomattavasti korkeampi. Vielä kun pukkaisivat äänet Dolby Digitalina, voisi minuakin kiinnostaa elokuvien katsominen muuten kuin DVD-kiekoilta.
t. tero
Originally posted by ebo
Olen ymmärtänyt tämän johtuvan siitä, että MTV3 maksaa Digitalle lähetyksistään käyttämänsä kaistan mukaan ja koska digi-tv-kanavilla on vielä vähän katsojia, pihtailevet bitratejen kanssa. Eivät taida pässit tajuta, että tällä tapaa kanava ei ainakaan vastaa lupauksiin paremmasta kuvanlaadusta.Eivätkä lähetä edes anamorfista tavaraa MTV3D-kanavalla, vaikka usein näkee että heidän lähetysmateriaalinsa on ollut anamorfista, kun kanavalogokin on litistetty lähetyspäässä letterboxauksessa. Miksi näin, digikanavalla! Ja Urheilukanavalla on wide-flag päällä koko ajan vaikka ohjelma olisi 4:3.
Oletko verrannut niiden kuvanlaatua TV 1000:een satelliittilähetyksenä?En ole päässyt vertaamaan, kun ei itsellä ole kuin vanhat analogiset satelliittivehkeet BBC Worldin ja Top Gearin katsomista varten...
Originally posted by Ari
Eivätkä lähetä edes anamorfista tavaraa MTV3D-kanavalla, vaikka usein näkee että heidän lähetysmateriaalinsa on ollut anamorfista, kun kanavalogokin on litistetty lähetyspäässä letterboxauksessa. Miksi näin, digikanavalla!Hohoh. Tuota on vaikea tulkita muuksi kuin puhtaaksi ammattitaidottomuudeksi. Alhainen bitrate menee enemmänkin sen piikkiin, että Maikkari on peeaa.
t. tero
aarno2815
03.06.2002, 17:48
Oletko verrannut niiden kuvanlaatua TV 1000:een satelliittilähetyksenä? Siinä on minusta vielä selvästi parempi kuva, jo hyvin lähelle DVD-laatua. Havaintoa tukee se, että kanavan käyttämä bitrate on huomattavasti korkeampi. Vielä kun pukkaisivat äänet Dolby Digitalina, voisi minuakin kiinnostaa elokuvien katsominen muuten kuin DVD-kiekoilta.
t. tero [/QUOTE]
Oletko katsonut Canal+ lähetyksiä? Siis oletko päässyt vertaamaan Canal+ kuvaa tv1000:n? Kiinnostaisi tietää onko jompikumpi parempi kuvanlaadultaan.
Jos joku muu on päässyt tekemään vertailua, kertokaapa! Voisi kiinnostaa moniakin harrastajia. Itse en ole nähnyt tv1000 kuvan laatua sen jälkeen, kun se digitalisoitiin.
Originally posted by aarno2815
Oletko katsonut Canal+ lähetyksiä? Siis oletko päässyt vertaamaan Canal+ kuvaa tv1000:n? Kiinnostaisi tietää onko jompikumpi parempi kuvanlaadultaan.Tarkoitatko digitaalista versiota Canal Digitalia? Minulla oli sellainen ennen. Kuvanlaatu oli todella hyvä. En kuitenkaan osaa tarkasti arvioida eroa TV 1000:n kuvaan, koska näiden välillä oli yli vuosi aikaa. Lonkalta heitettynä en nähnyt kummassa on parempi kuva, mutta mitä nyt olen bitrate-lukuja kuullut, TV 1000:n pitäisi olla hieman parempi kuin CD.
t. tero
aarno2815
04.06.2002, 08:01
Originally posted by ebo
Tarkoitatko digitaalista versiota Canal Digitalia? Minulla oli sellainen ennen. Kuvanlaatu oli todella hyvä. En kuitenkaan osaa tarkasti arvioida eroa TV 1000:n kuvaan, koska näiden välillä oli yli vuosi aikaa. Lonkalta heitettynä en nähnyt kummassa on parempi kuva, mutta mitä nyt olen bitrate-lukuja kuullut, TV 1000:n pitäisi olla hieman parempi kuin CD.
t. tero
Canal+ on ollut jo kauan vain digitaalinen. Tv1000 on ollut muistaakseni vain joitain kuukausia digitaalinen. Tietysti kuvan laadun vertaaminen on vaikeaa. Eri leffoissa kuvan laatu vaihtelee. Joillain trabalaisilla on kuitenkin molemmat(c+ ja tv1000). Mitä mieltä te olette vertailtuanne lähetyksen kuvanlaatua?
Originally posted by aarno2815
Canal+ on ollut jo kauan vain digitaalinen. Tv1000 on ollut muistaakseni vain joitain kuukausia digitaalinen. Tietysti kuvan laadun vertaaminen on vaikeaa. Eri leffoissa kuvan laatu vaihtelee. Joillain trabalaisilla on kuitenkin molemmat(c+ ja tv1000). Mitä mieltä te olette vertailtuanne lähetyksen kuvanlaatua?
..minulla näkyy molemmat ja kuten mainittiin kuvanlaatu riippuu aika paljon elokuvasta. Kuvanlaadun ollessa parhaimmillaan eroa kanavien välillä ei huomaa - se on erinomainen molemmilla, sellainen mutu fiilis minulla kuitenkin on että TV1000:lta tulee useammin huippulaatuista kuvaa kuin Canal+:lta, mutta toisaalta anamorfista kuvaahan sieltä ei valitettavasti tule ollenkaan :( . Signaalin voimakkuus on minulla 8.9 canal+:lla ja 9.6 TV1000:lla. (vastaanotin on Triax 65)
Muistikuvani oli, että ne pari TV 1000:lta näkemääni leffaa olisivat olleet anamorfisia, mutta eivät sitten olletkaan. Siinäpä toinen vika korjauslistalla ennen kuin tarvitsee harkita asiakassuhdetta.
En ymmärrä miksi kannattaisi maksaa erikseen elokuvakanavasta, jos sieltä ei tule anamorfista kuvaa ja DD-ääniä. DVD-leffojen harrastajana on jo tottunut pitämään näitä perusvaatimuksina.
t. tero
edit: typoja
Hain kotikaupungin kodinkoneliikkeestä jonkun Grundigin digiBoxin koekäyttöön.
Omakotitalossa oma antenni. Analogipuolella Yle 1 ja MTV3 näkyvät oikeastaan erinomaisesti, mutta Yle 2 ja Nelonen ovat aika kohinaisia ja satunnaisia varjokuviakin löytyy.
No nyt kun kokeilin tuota em. boxia, niin laite löytää kaikki muut kanavat paitsi juuri Nelosta, jota juuri itse kaikkein mieluiten katselen.
Nyt kiinnostaisi tietää onko noilla laitteilla suuria eroavaisuuksia noitten kanavien löytämisen suhteen? Äijä siellä liikkeessä sanoi, että jos tämä boxi ei löydä kanavia, niin mikään boxi ei niitä löydä...
Kuvan laadusta... mielestäni Ylen lähettämissä oli kuva todella hyvä, mutta MTV3:n pixelöityi alvariinsa.
Onko kukaan Valkeakoski - Toijala -linjalla saanut kaikkia kanavia näkymään?
Luultavasti sulla on antenniongelma. Kuten aiemmin tässä säikeessä kerrottiin, kaikki antennit/antennijärjestelmät eivät käytä / päästä läpi oikeata taajuusaluetta.
Turun TV-tehtaalla tehtiin silloin kun heidän boxinsa oli uusi, sellainen demo jossa ne vei pari tvkonetta kellariin/pommisuojaan. Kytkivät muutaman euron (ei siis muutaman kymmennen tai sadan vaan jonkun halpisliikkeestä ostetun) sisäantennin suoraan tavalliseen analogitv:seen ja siitä saivat hienoa lumisadetta. Toiseen koneeseen laitettin digiboxi kiinni ja saatiin virheetöntä kuvaa.
Eli jos antennisysteemi on kondiksessa, ts. toimii tarvittavalla taajuusalueella, niin ainakin Finlux/Salora boxi toimii sellaisellakin signaalilla jossa analogiviritin jo on talvilomalla.
Jos omakotitalon antenni on liian vanha, ei se ymmärrä kaikkia taajuuksia.
P.S. Meidän taloyhtiössä pantiin kuntoon tämä digivalmius, ja koska systeemi oli aika uusi, v. 95 rakennetut talot, tarvittiin vain 3 vahvistinta (1/kanavanippu, eikä ne paljoa maksa) ja halvalla tosi hyvää kuvaa.
P.P.S. Etelä-Espoossa Ylen nippu antaa parasta kuvaa ja Ylellä anamorfiakin on otettu huomioon. Nelonen on ok mut MTV3 ja Subtv pitää katsojia hölmöinä. Laittakaa niille muuten palautetta! Eikä vaan normaalin palautekanavan kautta vaan suoraan dirikoille niitten meiliin, kohteliaasti mutta määrätietoisesti.