PDA

Siirry lukemaan sivun täysversiota: : Digiboxia ostamassa

Hareworth
19.01.2009, 01:43
Forumilla on paljon tarinaa digiboxeista ja nyt itsellekin on tullut tarve ostaa kyseinen laite. Telkkarissa oleva viritin on riittänyt tähän saakka, joten en ole seurannut yhtään testejä tai mitään, mistä voisi saada vinkkejä ostopäätökseen. Voisitteko antaa laadukkaimmat mallit, joita voisi vertailla? Omat vaatimukseni on:

- hintaluokka 200-400 euroa
- kiintolevy vähintään 320 Gb
- kaksi viritintä
- HDMI-liitäntä

Miten tuo teräväpiirtotekniikka, olen ymmärtänyt, että markkinoilla olisi teräväpiirtoboxeja, onko nuo tässä vaiheessa rahanhaaskausta vai varteenotettava vaihtoehto?

Haulla ei saa oikein selvää kuvaa viimeisimmistä malleista, joissa on hyvä hinta-laatu -suhde.

Kiitokset.

EDIT: unohtui mainita, että asumme tällä hetkellä kaapelitaloudessa, mutta olisi hyvä, jos boksi kävisi molempiin, eikä mahdollinen muutto antennitalouteen aiheuttaisi boxin vaihtoa.

mabe
19.01.2009, 14:02
Itse halusin noiden vaatimustesi lisäksi automaattisen hakusanatallennuksen lisäajalla.
Silloin lähti suurin osa bokseista pois.

Lähdin topfield tf500 boksia hakemaan kaupasta mutta 600nen lähti mukaan kun ei sopivaan (300e) rahaan ollut mukaan otettavaa kappaletta missään. Otin siis tuon 600sen ja pistin siihen muutaman TAP-softan. Varauksettomasti en suosittele koska silloin tällöin on mennyt ajastuksia pilalle. Saattaa johtua plasmaEPGstä tai koneen bugisesta firmwaresta.

Ei-topfield bokseihin taas ei tuota automaattisesti EPGstä hakusanalla tallennusta ole saatavana. Manuaalisesti kyllä toimii hakemalla ohjelma nimellä ja merkkaamalla tallennukseen. Tämä kai maximumeissa toimii ainakin.

Teräväpiirtobokseja on harvassa, WBOX taitaa olla melkein ainoita. Antennissa ei tule hd-tavaraa ollenkaan ja kaapelissakin vapaassa jakelussa vain hdksi skaalattu nelonen. Maksupakettien kanssa rupeaa tulemaan mutta silti hinta on melko korkea.

Xinot
19.01.2009, 14:28
Maximum 8000 sopisi myös hinnaltaan tuohon. 199-249e näyttänyt olevan ja mielestäni hinta/laatu suhde kohdallaan tuolla hintaa.

IRa
19.01.2009, 18:33
Ei-topfield bokseihin taas ei tuota automaattisesti EPGstä hakusanalla tallennusta ole saatavana. Eikös Procastereissa ole nykyisin hakusana tallennus. Suoratoimituksina Tallinnasta PVR-6102T 230€ ja PVR-6500 340 €. Molemmissa HDMI, 6120 320Gb ja 6500 500 Gb.

Kaapeliverkkon taitaa löytyä 1 kpl Humaxeja (myydään myös Wbox nimellä) teräväpiirtovirittimellä mutta antenniverkkon malleja taitaa olla yksi vähemmän vähemmän boksi puolella, PC + digiTV korteilla se toki onnistuu jos ei korttiparituksia tarvita.

hartzu
19.01.2009, 19:02
Forumilla on paljon tarinaa digiboxeista ja nyt itsellekin on tullut tarve ostaa kyseinen laite. Telkkarissa oleva viritin on riittänyt tähän saakka, joten en ole seurannut yhtään testejä tai mitään, mistä voisi saada vinkkejä ostopäätökseen. Voisitteko antaa laadukkaimmat mallit, joita voisi vertailla?

Valikoimaa on melko paljon, jopa kaapelipuolelle, mutta Handania kannattaa oman kokemuksen perusteella vältellä. Laadussa ei ole kehumista, eikä myöskään maahantuojan asiakaspalvelussa.

Hensu
19.01.2009, 20:51
Liekö semmoista boksia vielä tehtykään jossa olisi C+T tuplavirittimet? Itse en kyllä tuota miettisi, tietysti jos on useasti muuttavaa sorttia niin ehkä sitten.

Dreambox 7025:ssä on tietysti vaihdettavat virittimet, mutta ei muuten osu noihin kriteereihin eli on kalliimpi eikä ole HDMI:tä, kovalevyäkään ei oletuksena ole mutta saa toki niin sisäisen kuin ulkoisenkin levyn. Ja mabelle tiedoksi, tuossa on hakusana-ajastuskin ja on oletuksenakin lisäajat.

mabe
19.01.2009, 21:08
Juu, kyllä dreamboxin tiesin. Sitä vaan ei saa samalla hintaluokalla. Ja sekin oli tiedossa että siinä on nuo vaatimani ominaisuudet vakiona.

Viidensadan korvilla oleva hinta ilman kovalevyä on vain monelle hieman liikaa kun "vastaavan" saa noin kolmeen sataan. Virittelijän unelmahan se dreami on.

Hybridinä löytyy ainakin tf650 mutta se maksaa myöskin liikaa kysyjälle, gsmstoressa 545e.

arskaxx
19.01.2009, 21:39
Liekö semmoista boksia vielä tehtykään jossa olisi C+T tuplavirittimet? Itse en kyllä tuota miettisi, tietysti jos on useasti muuttavaa sorttia niin ehkä sitten.

Tuo Finnsat on tuplaviritin hybridi, HDMI:tä ei vissiin ole.
http://www.finnsat.tv/fsh2500pvr.html

Hareworth
19.01.2009, 23:32
Olen nyt tutkinut asiaa, miltä kuulostaisi, jos ostaisi boksin, johon saa liitettyä ulkoisen kovalevyn, jolloin leffat saisi helposti siirrettyä myös koneelle? Mitä vaihtoehtoja tähän?

Minulla on langaton verkko kotona ja ajattelin, että tiedonsiirto koneelle tapahtuisi langattomasti, kun laitan ulkoisen kovalevyn kiinni verkkopiuhalla WLAN-modeemiin (Zyxel). Onko sellaisia ulkoisia kovalevyjä olemassa, jotka kommunikoivat kannettavan (Vaio) kanssa langattomasti ja mikä tekniikka on kyseessä?

Okaro
20.01.2009, 02:40
Miten tuo teräväpiirtotekniikka, olen ymmärtänyt, että markkinoilla olisi teräväpiirtoboxeja, onko nuo tässä vaiheessa rahanhaaskausta vai varteenotettava vaihtoehto?

Welholla on kaapeliin yksi laite. Antenniverkkoon toimiva HD-bokseja tai TV:itä ei vielä ole (ei vaikka kuinka joku mainostaisi sellaista).

unreal
20.01.2009, 10:57
Welholla on kaapeliin yksi laite. Antenniverkkoon toimiva HD-bokseja tai TV:itä ei vielä ole (ei vaikka kuinka joku mainostaisi sellaista).

Tarkennus:

Sellaisia ei ole, jotka toimivat tulevaisuudessa hyvin todennäköisesti HD-lähetyksille käytettävän DVB-T2:n kanssa. Sellaisia toki on, jotka toimivat nykyisellä DVB-T:llä lähetettävän HD-materiaalin kanssa, eli ovat näyttäneet mm. tähän mennessä antenniverkossa (joskin vain pääkaupunkiseudulla) tehtyjä koelähetyksiä.

Asian kannalta tällä ei sinällään ole merkitystä, eli tuolle terrestriaaliverkon "HD-kyvylle" laitteissa en ainakaan itse laittaisi juurikaan arvoa. En usko, että DVB-T:llä tullaan välttämättä ikinä näkemään Suomessa maanlaajuisia HD-lähetyksiä edes koemielessä, vaan laajamittaiset lähetykset aloitetaan sitten T2:lla, kun aikanaan aloitetaan.

hkj
20.01.2009, 11:25
Topfield TF-550PVR ei varmaankaan ole täysin paska, mutta valitettavasti ethernet uupuu :( Hintakaan ei taida olla monessa kaupassa aivan kohdillaan.

IRa
20.01.2009, 18:23
Liekö semmoista boksia vielä tehtykään jossa olisi C+T tuplavirittimet? Ainakin Topfield 550 ja 650, molemmissa myös HDMI

Hensu
20.01.2009, 19:42
Ainakin Topfield 550 ja 650, molemmissa myös HDMI
Olen kuvitellut että noissa olisi vain yksi molempia virittimiä, tuo Finnsat kuulosti aidosti (2xc/t) tuplavirittimelliseltä laitokselta. Yhdellä C:llä ja T:llä ei sinällään kuuta taivaalta haeta jos asutaan T-taloudessa.

hex
20.01.2009, 20:22
Olen kuvitellut että noissa olisi vain yksi molempia virittimiä, tuo Finnsat kuulosti aidosti (2xc/t) tuplavirittimelliseltä laitokselta. Yhdellä C:llä ja T:llä ei sinällään kuuta taivaalta haeta jos asutaan T-taloudessa.Kyllä noissa Toppyissä on myös 2XC/T viritintä.

Hensu
20.01.2009, 20:28
Meikäläinen väärässä, taas... No sitten kuulostavat ihan päteviltä laitteilta.

LeMuerte
22.01.2009, 17:10
Mites muuten, onko olemassa semmoista boksia joka tallentaa ohjelman semmoiseen muotoon mikä toimii mukisematta suoraan tietokoneelta kun sen sinne siirtää? Esim. wmv, avi tai joku. Helpottais aika kovasti.

Itelläkin uuden boksin osto edessä kohta puoliin ja melko lailla samoilla linjoilla mennään kuin ketjun aloittaja, HDMI:tä en nyt niin kauheasti tarvi, mutta hintaa saisi olla melko lailla tuo 300€ maksimissaan. Tällä hetkellä hyviltä vaikuttais ProCaster PVR-6102C ja Toppyn TF500PVRc. Procasterin sais vielä Verkkokaupasta korottomalla osamaksullakin mikä olis plussaa. Muutenkin Toppy on vähän kalliimpi ja siinä pitäis taistella niiden Tappien kanssa mikä ei oikeen kiinnostais, mielestäni vehkeen pitäis toimia kertaheitolla just oikein.

Niin ja sitäkin piti vielä kysellä että onnistuuko jotenkin semmoinen että hommaa jonkin tikkuboksin minkä tinttaa koneeseen kiinni ja tallentaa ohjelmat jotenkin suoraan tietokoneen kovalevylle? Semmonen olis helppo repiä irti mikäli sattuu tv-lupanatsi osumaan ovelle.. hehheh.

arskaxx
22.01.2009, 17:46
Mites muuten, onko olemassa semmoista boksia joka tallentaa ohjelman semmoiseen muotoon mikä toimii mukisematta suoraan tietokoneelta kun sen sinne siirtää? Esim. wmv, avi tai joku. Helpottais aika kovasti.
Eiköhän ne kaikkien boxien tallenteet toimi mukisematta oikealla ohjelmalla eli VLC:llä http://www.videolan.org/ :)

Ei taida yksikään boxi tallentaa suoraan wmv, avi tai muuhunkaan tunnettuun tiedostomuotoon ja hyvä niin. Kuvan laatu ei huonone ja tekstityksetkin pysyy mukana, eikä taida boxien tehotkaan riittää uudelleen pakkaukseen/muunnokseen :)

Hareworth
22.01.2009, 20:34
Jees päädyin tuohon Maximumin 8000-sarjalaiseen. Toivottavasti ei satu maanantaikappale minun kohdalle. :)

Kiitokset kaikille vastauksista.

Jaakko80
01.02.2009, 14:11

Itelläkin uuden boksin osto edessä kohta puoliin ja melko lailla samoilla linjoilla mennään kuin ketjun aloittaja, HDMI:tä en nyt niin kauheasti tarvi, mutta hintaa saisi olla melko lailla tuo 300€ maksimissaan. Tällä hetkellä hyviltä vaikuttais ProCaster PVR-6102C ja Toppyn TF500PVRc. Procasterin sais vielä Verkkokaupasta korottomalla osamaksullakin mikä olis plussaa. Muutenkin Toppy on vähän kalliimpi ja siinä pitäis taistella niiden Tappien kanssa mikä ei oikeen kiinnostais, mielestäni vehkeen pitäis toimia kertaheitolla just oikein.

Niin ja sitäkin piti vielä kysellä että onnistuuko jotenkin semmoinen että hommaa jonkin tikkuboksin minkä tinttaa koneeseen kiinni ja tallentaa ohjelmat jotenkin suoraan tietokoneen kovalevylle? Semmonen olis helppo repiä irti mikäli sattuu tv-lupanatsi osumaan ovelle.. hehheh.

Itse päädyin tuohon Procaster PVR-6102C:hen ja täytyy sanoa että olen kyllä tyytyväinen... Toki se boksissa alunperin ollut 209c firmware oli melko perseestä mutta kun päivitin 209d:hen niin ongelmat loppui täysin.

Ainoa miinus tuossa 6102c:ssä on se että USB:tä ei löydy

LeMuerte
02.02.2009, 00:38
Itse päädyin tuohon Procaster PVR-6102C:hen ja täytyy sanoa että olen kyllä tyytyväinen... Toki se boksissa alunperin ollut 209c firmware oli melko perseestä mutta kun päivitin 209d:hen niin ongelmat loppui täysin.

Ainoa miinus tuossa 6102c:ssä on se että USB:tä ei löydy
Juurikin tuon usbin puuttumisen takia jäi tuo Procasteri pois meikän listalta. Tällä hetkellä kiikarissa olis tuo Kansalaisboksin combotallennin mihin vois tökätä ulkoisen kovalevyn, mutta kysymyksiini ei ole vielä vastattu kyseistä laitetta käsittelevässä ketjussa niin ei tiedä mitä tekisi :weep:

harrastelija
18.02.2009, 21:22
Itsekin olen tässä selaillut tallentavia digibokseja ja mietin tuota HDMI-liitännän hyötyä. Telkkarina minulla on Samsungin PS42A416 jossa on integroituna hydridi digiboksi mutta nyt pitäisi saada korttipaikka ja ajattelin ostaa tallentavan, saa rahalle "enemmän vastinetta" mitä pelkällä kortinlukijalla. Vaikea itse ennen ostoa tietää HDMI-liitännän hyötyä koska tutuillakaan ei ole boksia jossa ko. liitäntä olisi jotta pystyisi vertaamaan..

LeMuerte
24.02.2009, 19:46
Perkele en osta mitään poksia. Olkoon. Telkkarista tulee pelkkää paskaa päivät pitkät ja elokuvat ja sarjat saa rahalla kaupasta. Jos käytän vuodessa saman verran rahaa ostettuihin elokuviin/sarjoihin kuin mitä tv-lupa maksaa niin saan jo kattoa melko perkeleesti kaikkea.

karppa78
04.04.2009, 18:49
onko olemassa ns viisasta digiboksia johon ei tarvitsis tallentaessa kaikkea näpytellä itse, siis päivämääriä, kellonaikoja jne, joo pieni homma, mutta tosi ärsyttävää.... eli olisiko sellaista boksia jossa mennään esim guidessa tietyn ohjelman kohdalle ja voisi siitä samantien painaa nappia tyyliin>> nauhoita tämä sarja ja poksi tajuaa tallentaa sitten joka jakson. lisäksi boksissa olisi hyvä olla mahdollisuus selata guidea ilman, että kanavat vaihtuu kuten tän hetkisessä visionissa:mad:. onko tälläista viisasta boksia olemassa vai onko kaikki tollasia aneemisia kuten tuo vision. eli olen laiska ja haluaisin tallennella mahollisimman vähillä näppäilyillä kokonaisia sarjoja. visionissakin voi kyllä ohjelman kohdalle mennä guidessa ja ajastaa ohjelman, mutta ei tuo tollo poksi tajua tallentaa ku yhden ohjelman kerrallaan. jos koko sarjan haluaa tallentaa niin se on sitten käsin naputeltava.

Kung Foo
04.04.2009, 18:58
onko olemassa ns viisasta digiboksia johon ei tarvitsis tallentaessa kaikkea näpytellä itse, siis päivämääriä, kellonaikoja jne, joo pieni homma, mutta tosi ärsyttävää.... eli olisiko sellaista boksia jossa mennään esim guidessa tietyn ohjelman kohdalle ja voisi siitä samantien painaa nappia tyyliin>> nauhoita tämä sarja ja poksi tajuaa tallentaa sitten joka jakson.

Ei ole. Suoraan laatikosta siis.
Mutta tuon saa kyllä aikaan Topfieldillä lisäohjelmilla kuten UK Auto Scheduler tai Jag's EPG. Noita on tullut kumpaakin käytettyä ja täytyy sanoa että enää ei ole paluuta "manuaaliseen" tallenteluun saati livetelkkarin katsomiseen (poislukien urheilu).

UK Auto Schedulerilla saa sarjan kaikki jaksot talteen kun menee vaan tuetun EPG:n (kuten EPG Navigator) kautta ohjelman kohdalle ja painaa nappia (konffattavissa). Jos välttämättä haluaa editoida detaileja (päiviä milloin tallennellaan tms) niin sekin toki hoituu ja optioita on riittävästi. Lisäksi tuon pitäisi tukea uusintojen ignoroimista, mutta sitä en ole kokeillut..

Vielä kun joku tekisi suoraan digiboxin joka pääsisi edes lähellekkään tätä..

karppa78
04.04.2009, 19:25
Vielä kun joku tekisi suoraan digiboxin joka pääsisi edes lähellekkään tätä..

joo ei auta ku odotella ku tuo "säätäminen" ei ole meikäläisen alaa ;). kumma että nää boksit on näinkin lapsen kengissä vielä vaikka on jo useamman vuoden vanha keksintö:OI