PDA

View Full Version : Sampo pankki - ei toimi, grr

Sedator
25.03.2008, 18:59
Nyt odotellut 50min Sampo pankin palvelunumerossa ja kuunnellut englannin kielistä viestiä "all of our service providers are busy at the moment, please wait...":grr:

Hintaa tälle huville on 0,3Eur min. + ppm, joten siinä mielessä on hyvä mieli kun saa mahdollisuuden omalta osaltaan paikkailla Danske bankin luottotappioita. Pieniähän ne meikäläisen avustukset tässä asiassa on, mutta Sampo pankillahan on vielä tänään 800.000 kaltaistani ääliötä.

Mikäs olisi vielä ihan suomalainen pankki? Voisin mielelläni viedä asunto yms. lainani korot jonkun kotimaisen pankin tilille.

KaKui
25.03.2008, 19:26
Mikäs olisi vielä ihan suomalainen pankki? Voisin mielelläni viedä asunto yms. lainani korot jonkun kotimaisen pankin tilille.

Paikallisosuuspankki (https://www.paikallisosuuspankit.fi/VerkkopalvelutWeb/)?

Tapiola (http://www.tapiola.fi/www/yksityisasiakkaat)?

niiles
25.03.2008, 19:46
Sedatorin kanssa siinä samoilla linjoilla, että yhden yhdistyksen rahastonhoitajana ihmettelen kuukausittaisia lähes kymmenen euron pankkimaksuja. Tilitapahtumia on 10-20 kpl kuukausittain ja muut palvelut paperilaskua myöten on karsittu minimiin. Jos esim. POP tai Tapiolalla on ilmainen rahojen säilytys ja siirtäminen, niin ihan kiva potti säästyisi vuosittain.

juhaa
25.03.2008, 19:50
Itselläni toimi, muutaman laskun pistin maksuun. Ainoa ongelma oli Firefox 3 Beta 4, joka kaatui hieman ennen sisäänkirjautumista.

ElvisThePelvis
25.03.2008, 19:56
Nyt odotellut 50min Sampo pankin palvelunumerossa ja kuunnellut englannin kielistä viestiä "all of our service providers are busy at the moment, please wait...":grr:

Hintaa tälle huville on 0,3Eur min. + ppm, joten siinä mielessä on hyvä mieli kun saa mahdollisuuden omalta osaltaan paikkailla Danske bankin luottotappioita. Pieniähän ne meikäläisen avustukset tässä asiassa on, mutta Sampo pankillahan on vielä tänään 800.000 kaltaistani ääliötä.

Niin tuota... Mikäs tässä olikaan nyt se ongelma? Sampo pankin (joka omaa minun ja perheeni jäsenyyden) korko- yms. politiikasta voi olla montaa mieltä, mutta ymmärsin, että ketjun otsakkeen mukaisesti Sedatorilla kiehuu Sammon "ruuhkan" takia. Kysehän nimittäin juuri on siitä, että Sampo pankin omistus vaihtui, ja (olikose) viime torstai-illasta lähtien systeemejä on uusittu. Sampo on tiedottanut asiasta moneen kertaan sivustoillaan sekä kirjeitse, ja kun Sampo tosiaan on suosittu pankki Suomessa ja tänään on ensimmäinen päivä milloin "uudet systeemit" toimivat, niin ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista ruuhkiin tai siihen, että Sammon sivusto lagaa/ei toimi vielä kunnolla (verkkopankki toimii jotenkuten); asiasta tiedotettiin.

Sedator
25.03.2008, 20:09
Niin tuota... Mikäs tässä olikaan nyt se ongelma? Sampo pankin (joka omaa minun ja perheeni jäsenyyden) korko- yms. politiikasta voi olla montaa mieltä, mutta ymmärsin, että ketjun otsakkeen mukaisesti Sedatorilla kiehuu Sammon "ruuhkan" takia. Kysehän nimittäin juuri on siitä, että Sampo pankin omistus vaihtui, ja (olikose) viime torstai-illasta lähtien systeemejä on uusittu. Sampo on tiedottanut asiasta moneen kertaan sivustoillaan sekä kirjeitse, ja kun Sampo tosiaan on suosittu pankki Suomessa ja tänään on ensimmäinen päivä milloin "uudet systeemit" toimivat, niin ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista ruuhkiin tai siihen, että Sammon sivusto lagaa/ei toimi vielä kunnolla (verkkopankki toimii jotenkuten); asiasta tiedotettiin.

Juuh, voisin olla sitä mieltä, että ruuhka on tällaisissa järjestelyasioissa hyväksyttävää (mitä se ei muuten ole), mutta kun jo viime viikolla yritin hoitaa laina-asioita, niin silloin neuvottiin ottamaan yhteyttä uudelleen "kun ollaan saatu uusi järjestelmä käyttöön". Joten tästä syystä olen nyt jonottanut 1h 55min. Tunnin jälkeen katkaisivat minut linjalta, joten tod.näk. ulosheitto on minuuttien kysymys. Ehkä tässä tuo koko Sampo-Danske Bankin toiminta kiehuttaa:grr:

Olen muuten jo katsellut noita pankkeja, ja tuo OP yhtymä näyttää tällä hetkellä parhaimmalta. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, että en pysty lopettamaan tilejäni ja lainojani tuolla Sammossa, kun sinne ei enää saa yhteyttä.

ElvisThePelvis
25.03.2008, 20:26
Juuh, voisin olla sitä mieltä, että ruuhka on tällaisissa järjestelyasioissa hyväksyttävää (mitä se ei muuten ole), mutta kun jo viime viikolla yritin hoitaa laina-asioita, niin silloin neuvottiin ottamaan yhteyttä uudelleen "kun ollaan saatu uusi järjestelmä käyttöön". Joten tästä syystä olen nyt jonottanut 1h 55min. Tunnin jälkeen katkaisivat minut linjalta, joten tod.näk. ulosheitto on minuuttien kysymys. Ehkä tässä tuo koko Sampo-Danske Bankin toiminta kiehuttaa:grr:

Ahaa, tästä on siis kyse. Tiedän kokemuksesta mistä puhut, sillä itselläkin oli tässä ennen systeemien uusimista tehdä muutoksia Sampo-profiiliini, mutta tosiaan pyysivät tulemaan saman asian kanssa takaisin uusimisen jälkeen. Tänään sitten yritin taas uudestaan paikan päällä hoitaa asioita, mutta virkailija tuli neuvomaan minua käymään parin päivän päästä uudestaan (ruuhkan takia, ja myöskin ilmeisesti sen takia, että systeemeissä voi olla vielä bugeja/tottumiskysymyksiä).

Onhan tuo kieltämättä vähän inhottava tilanne, mutta toisaalta nyt puhutaan aika lyhyestä ajasta minkä asiakas joutuu tämän uumisen takia odottelemaan.

uppiskuppis
25.03.2008, 20:45
Jos on etukäteen kerrottu muutoksesta. Ja varmaan joka uutisissa on ollut juttua että systeemit jumittaa, niin miksi sinne pitää puolen miljoonan ihmisen soittaa sinne yhtä aikaa ja kertoa heille että systeemi jumittaa? :OI

KaKui
25.03.2008, 23:41
Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, että en pysty lopettamaan tilejäni ja lainojani tuolla Sammossa, kun sinne ei enää saa yhteyttä.

Ei siitä tarvitse huolehtia, kyllä ne uudessa pankissa hoitaa lainojen siirron ja tilien lopettamisen entisestä pankista.

peergunt
25.03.2008, 23:50
Sain tiistaiyönä noin klo 01-02 aikoihin maksettua yhden "roikkuvan" laskun ilman ongelmia. Mutta, verkkopankin tiliote (otot/panot jne) näytti melkein tyhjältä, vaikka pitäisi olla pitkä lista tapahtumia (maksan yleensä ostokset kortilla). Pitänee katsoa tilannetta huomenissa uudelleen.

Tällähetkellä Sampopankin etusivulta puuttuvat kokonaan ääkköset; :thumbsup:

Palvelussa ruuhkaa
Sampo Pankin palvelussa voi olla tll viikolla ruuhkaa. Kotisivusto pyritn avaamaan kokonaisuudessaan mahdollisimman pian.

Lue lis

DVB-G
26.03.2008, 00:14
Kuvitelkaa mitä seuraisi, jos Samperon Pankkipellet päästettäsiin suunnittelemaan avaruussukkuloiden softapäivityksiä. 100% sukkuloista tulisi murusina alas. Nyt tulee vain 50% kun NASA hoitaa softapäivitykset.

Kotisivuja lainatakseni: ei hyvlt nyt tllainen shlminen.
(panin liitteeseen äskeiseltä riviltä kateisiin jääneet ääkköset)

Sille taas ei oikein voi mitään, että serverit ovat tukossa, sehän voi tapahtua ihan jokaiselle firmalle, jos palvelun käyttäjiä on tilapäisesti liikaa jollain hetkellä. Mutta tähänkin olisi pitänyt varautua ennakolta, kasvattamalla konekalustoa ja nettiväyliä moninkertaisiksi, tilapäisesti vaikkapa viikon-kahden ajaksi. Kasvatetaanhan kapasiteettia mm. äänestysten ajaksi missikisoissa ja muissa tv-ohjelmissa, joissa kansa äänestää puhelimitse/netitse.

Jazo
26.03.2008, 00:27
Harvinaisen huonosti tuntuu olevan tuo sivujen muutostyö toteutettu, vaikka sille oli varattu ruhtinaalliset 5 päivää.

Itse en oikein pidä noista uusista sivuista, sillä ne eivät tunnu olevan aivan yhtä selkeät ja helppokäyttöiset kuin vanhat, logout -nappiakin piti ihan etsimällä etsiä.

winterland
26.03.2008, 02:57
Harvinaisen huonosti tuntuu olevan tuo sivujen muutostyö toteutettu, vaikka sille oli varattu ruhtinaalliset 5 päivää.

Itse en oikein pidä noista uusista sivuista, sillä ne eivät tunnu olevan aivan yhtä selkeät ja helppokäyttöiset kuin vanhat, logout -nappiakin piti ihan etsimällä etsiä.

Samaa mieltä. Vanhat oli paremmat. :/

ElvisThePelvis
26.03.2008, 08:10

Samaa mieltä. Yleisesti ottaen tuo uusi verkkopankki on huomattavasti epäselvempi. Toisaalta, parannuksiakin on tehty kuten se, että nyt ei tarvi mennä saajaluettelon kautta, jos haluaa käyttää tallennetun saajan tietoja, ja se, että enää ei tarvi maksun varmistamiseksi ottaa "avainkortista" kuusinumeroista numerosarjaa vaan riittää pelkkä verkkopankin (muuttumaton) salasana.

Retro
26.03.2008, 08:34
Onpas ihmisten hermot kireällä. Haukkuminen on kivaa ja sitä tuntee itsensä niin erinomaiseksi, kun sitä tekee netissä niin saa vielä paljon lukijoita. Asia oli hyvin tiedoitettu asiakkaille joten siihen olisi luullut jokaisen varautuvan, pysyvän poissa sivuilta ja ymmärtävän että isossa muutoksessa ei kaikki aina mene ihan kuten on suunniteltu.
Sampo pankillahan on vielä tänään 800.000 kaltaistani ääliötä.Kiitos vaan nimityksestä. On meissä ääliöitäkin näköjään aivan liikaa.
Voisin mielelläni viedä asunto yms. lainani korot jonkun kotimaisen pankin tilille.Korot on vietävä samaan pankkiin josta on saanut lainan. Korjaan, ottanut lainan.

KinZZa
26.03.2008, 09:25
Korot on vietävä samaan pankkiin josta on saanut lainan. Korjaan, ottanut lainan.

Mitä tällä tarkoitat? Meinaatko, ettei yksityisasiakas voi enää lainannoston jälkeen kilpailuttaa lainoja tai vaihtaa pankkia? Ei se taida ihan niin mennä.

Kola
26.03.2008, 10:03
Arvelluttaa tuo uusi, kuuleman mukaan halpatyönä teetetty, verkkopankki, jonka toteutuksena mm. Javaa ja JavaScriptiä. Tilit nyt sitten tanskalaisten (danske bank) järjestelmissä...:rolleyes:

Viestintäjohtaja julkeaa vielä vähätellä maksuongelmia:
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=20088462

Taitaa pankki vaihtua muutenkin johonkin halvelmpaan, suomalaiseen pankkiin.

Samppa
26.03.2008, 10:24
Tietokone-lehden blogia koskien Sammon uutta java-kikkaretta.

linkki (http://blogit.tietokone.fi/tietojakoneesta/?p=345)

mr.hat
26.03.2008, 10:37
Paras vitsi irtosi eilen kun menin Sämpön etusivulle. Tuli vain ilmoitus että sivuissa on ongelmia ja vieressä oli linkki "kirjaudu verkkopankkiin". Sen verran herätti luottamusta, että en kirjautunut.

Pitää kaydä katsomassa pölyn laskeuduttua josko sinne tilille olisi päivitysten johdosta tullut vahingossa ylimääräistä pätäkkää :D

Retro
26.03.2008, 11:00
Mitä tällä tarkoitat? Meinaatko, ettei yksityisasiakas voi enää lainannoston jälkeen kilpailuttaa lainoja tai vaihtaa pankkia? Ei se taida ihan niin mennä.Pankkia saa varmaankin vaihtaa milloin vaan ja kilpailuttaa vaikka kuinka mutta minä olen joutunut maksamaan korot aina lainan antajalle. Jos nykyään saa ottaa lainan yhdestä pankista ja maksaa sen korot toiseen pankkiin niin siitä en tiedä mitään. En ole tutustunut lainojen ehtoihin viimeaikoina.

Jos yksi naapurini lainaa rahaa toiselle naapurilleni, olisi toki kivaa jos lainan saaja maksaisi korot minulle.

Sedator
26.03.2008, 12:16
Pankkia saa varmaankin vaihtaa milloin vaan ja kilpailuttaa vaikka kuinka mutta minä olen joutunut maksamaan korot aina lainan antajalle. Jos nykyään saa ottaa lainan yhdestä pankista ja maksaa sen korot toiseen pankkiin niin siitä en tiedä mitään. En ole tutustunut lainojen ehtoihin viimeaikoina.

Jos yksi naapurini lainaa rahaa toiselle naapurilleni, olisi toki kivaa jos lainan saaja maksaisi korot minulle.

Ilmeisesti sarkasmia:confused:

Toivon mukaan siinä vaiheessa kun siirrän lainat toiseen pankkiin (maksan lainat pois samansuuruisella uudella lainalla toisesta pankista) niin korkojen maksu lakkaa alkuperäisin pankin kanssa.

Ja alkuperäiseen valitukseen. 3,5 tunnin puhelinjonotuksen jälkeen pääsin sisään, ja puheluni käännettiin väärään numeroon. Väärästä numerosta ilmoitettiin vain, että joku ottaa minuun yhteyttä. Olen hieman epäileväinen, että kukaan ottaa minuun yhteyttä. Toivottavasti olen väärässä.

Valittamisesta: mielestäni pankin pitäisi edustaa suurta luotettavuutta, suurempaa kuin esimerkiksi käytettyjen autojen kauppa, ja sen takia ei mielestäni ole hyväksyttävää, että asiat eivät toimi. Ennakkoilmoituksen ruuhkasta ja palvelun riittämättömyydestä ei pitäisi olla oikeutus siihen, että asiat ei yksinkertaisesti toimi.

Retro
26.03.2008, 12:24
Toivon mukaan siinä vaiheessa kun siirrän lainat toiseen pankkiin (maksan lainat pois samansuuruisella uudella lainalla toisesta pankista) niin korkojen maksu lakkaa alkuperäisin pankin kanssa.Nyt tuli niin selvää tekstiä että minäkin ymmärrän, kyllä se silloin lakkaa.

Edit: Vielä ei ole ilmennyt mitään mikä olisi horjuttanut minun luottamustani pankkiin. Aina voidaan määritellä että mikään ei ole hyväksyttävää sille että asiat eivät toimi täydellisesti. Asialla ovat vain ihmiset, virheitä sattuu ja eilen oli 10 -kertainen kävijäennätys. En väitä etteikö asiaasi ole hoidettu huonosti, mutta tässä tilanteessa pitäisi käsittää että tilanne pankissa on ollut poikkeuksellinen. Ennakkoilmoituksen perusteella jokainen järkevä ihminen varautui ongelmiin, nykyään ei ihmiset enään viitsi varautua mihinkään ja pieninkin häiriö aiheuttaa kauheaa parkumista.

winterland
26.03.2008, 12:31
Tuli Sampo aikoinaan otettua sen takia, koska sen Visa Electron oli ainoa, mikä toimi ulkomailla. Nykyään kun kortin toimivuus on luokkaa nolla eri putiikeissa, niin voisi vaihtaa semmoseen, mikä toimii.

rez
26.03.2008, 13:32
Sampo pankin sivut avoinna kalastelijoille
http://www.digitoday.fi/tietoturva/2008/03/26/Sampo+pankin+sivut+avoinna+kalastelijoille/20088576/66

Palvelimen verkkopankki.sampopankki.fi:n järjestelmä sallii käyttäjän lähettää sivulle url-pyyntöjä joissa on mukana javascript-koodia. Tuo koodi päätyy suoritettavaksi sivun kontekstissa.

edit: käytännön esimerkki http://tinyurl.com/2wqzhw

DVB-G
26.03.2008, 16:45
Mitä tuo käytännön esimerkki oikein tekee? En näe sivulla mitään outoa, mutta en myöskään rupea klikkaamaan mitään kohtaa, jos se vaikka olisi vaarallista puuhaa.

BTW: olen disabloinut selaimestani kaikki jaavanderit sun muut flässit ja aktiiviäksät, eli minkäänlaiset animaatiot ja videot ja äänet ja poppi-ikkunat eivät tänne asti etene.

ElvisThePelvis
26.03.2008, 17:21
Mitä tuo käytännön esimerkki oikein tekee? En näe sivulla mitään outoa, mutta en myöskään rupea klikkaamaan mitään kohtaa, jos se vaikka olisi vaarallista puuhaa.

BTW: olen disabloinut selaimestani kaikki jaavanderit sun muut flässit ja aktiiviäksät, eli minkäänlaiset animaatiot ja videot ja äänet ja poppi-ikkunat eivät tänne asti etene.

OT: En tarkoita tätä ivallisesti, mutta kylläpäs hetken piti hieroa silmiään oliko tämän viestin postaaja DVB-G; oli nimittäin sen verran lyhyt kommentti. :)

DVB-G
26.03.2008, 17:36
OT: silmät verille tässä hieromisessa menee, koska RedStar ei olekaan viiveettä ulisemassa, että missä viipyvät digikuvat todisteeksi siitä, että olen edes käynyt kyseisellä nettisivulla. Ja missä ovat digikuvat siitä, että juuri minun sormeni painoi hiiren nappia, jolla pääsi kyseiselle sivulle. Ja digikuvat todisteeksi siitä, että minä olen ylipäänsä maksanut sen hiren, enkä varastanut sitä. Entä missä ovat digikuvat siitä, että tämä teksti ylipäänsä tässä on, kaikkihan voi olla pelkkää harhaa. Ilman digikuvia ei ole todellisuutta.

ElvisThePelvis
26.03.2008, 18:51
OT: En tarkoita tätä ivallisesti, mutta kylläpäs hetken piti hieroa silmiään oliko tämän viestin postaaja ElvisThePelvis; oli nimittäin sen verran lyhyt kommentti. :)

OT: En tarkoita tätä ivallisesti, mutta kylläpäs piti hetken hieroa silmiään oliko tämä minulle tarkoitettu kommentti; oli nimittäin sen verran vähän viittauksia korkeampaan kosmetiikkaan sekä digikameran hankintaan. :)

JPH
26.03.2008, 22:49

Olisikohan sieltä löytynyt jotakin alla olevan kuvan tapaista:

http://www.poikamiesyhdistys.com/upload/files/03-08/sampo2.jpg

Kai tuo sitten on nyt korjattu. Sivusto siis mahdollisti XSS-hyökkäykset (Cross-site scripting).

juhaa
26.03.2008, 22:52
https://verkkopankki.sampopankki.fi/html/index.html?site=SBNBFI&ProdCode=WP&producsecsystem=E2&serviceProviderName=%3Cscript%3E;document.write('% 3cimg%20src%3dhttp:%2F%2Fimg233.imageshack.us%2Fim g233%2F8300%2Fhannuvuolakp8.jpg%20width%3d768px%20 height%3d578px%3e');%3C/script%3E&secsystem=E2

http://img233.imageshack.us/img233/8300/hannuvuolakp8.jpg

Laffer
27.03.2008, 01:40
Mihinkään jumiaikaan en ole tuonne edes yrittänyt mutta muuten tuo uusi pankki on paljon epäselvempi ja ominaisuuksia puuttuu vanhaan verrattuna tai sitten en niitä vaan tuosta sillisalaatista löytänyt.

Jos ei olisi lainaa tuolla niin pistäisin kiinni koko tilin, muutenkin jo ollut pitkään moinen mielessä kun en ole niin tyytyväinen asiakas ollut.

Jupe
27.03.2008, 12:29
Niin tuota... Mikäs tässä olikaan nyt se ongelma? Sampo pankin (joka omaa minun ja perheeni jäsenyyden) korko- yms. politiikasta voi olla montaa mieltä, mutta ymmärsin, että ketjun otsakkeen mukaisesti Sedatorilla kiehuu Sammon "ruuhkan" takia.

.....
); asiasta tiedotettiin.
Ei tässä nyt ihan pelkästä tiedotuksen puutteesta eikä lageista ole enää kyse. Järjestelmä on täysin susi. Esimerkiksi pien- ja keskisuurienkin yrityksien osalta tiettyjen keskeisten toimintojen osalta nettipankki on jopa olennaisesti heikentynyt. Eräs kohtuullisen paljon nettipankkitoimintoja käyttävä työntekijä juuri äsken mainitsi: "On kuin olisivat siirtyneet 80-luvulle takaisin." Minä pyysin näyttämään ja sen perusteella mitä muista pankeista tiedän, hän oli mielestäni vielä kohtelias, koska 80-luvun lopulla tuli ensimmäinen Nordean (silloisen Sypin) sähköinen pankkiasiointi ja se oli modeemikäyttöisenäkin nykyistä Sampoa edellä paljon. Tämä on valittava fakta.

Esimerkiksi: Tiliotetta ei pysty hyödyntämään pikalistauksella mitenkään, koska kaikissa asioissa mitä olet maksanut lukee vain "Siirto". Siis SIIRTO, ei esimerkiksi siirto Pekka Möttösen tilille. Jos maksuja on listalla >20, on täysin mahdoton tarkistaa ilman helvetillistä ajan käyttöä sattuiko Pekka Möttösen palkkaennakko olemaan maksettu, vai maksoiko vahingossa Emppu Pekkaselle. Ennen myös homman saattoi tulostaa, nyt tulosteessa näkyy myöskin erittäin epäloogisesti vain "siirto". Sarakkeita pystyy lisäämään kai kymmeniä muttei ainuttakaan mistä näkisi joko "kuka on maksanut tilille päin" tai "kenellä päin ollaan maksettu". Ainoa tapa kompensoida asiaa on koneellinen tiliote mutta kun nettipankkiahan käytetäänkin usein nopeita tarinoita varten, niin voi voi sentään miten kankeata.

Toinen seikka on maksun lähetyksessä. Jos sattuu maksamaan verkkopankin kautta, ohjelman hyväksymistoiminta pyytää "tarkistamaan" maksun tiedot huolellisesti. Niinpä, maksun tietojen joukossa ei kuitenkaan tässä vaiheessa näy kuka on saaja.

Muutenkin systeemi on järkyttävän kankea ja vaikea. En voi käsittää miten noin testaamatonta roskaa tulee enää läpi 2010 vuoden lähestyessä.

Chauron
27.03.2008, 12:35

Itse olen maanantaina menossa siirtämään pankkipalvelut Sammosta Nordeaan (http://www.nordea.fi/700000.html). Nettihinnastoja selaten edullisin vaihtoehto minulle.

Chauron
27.03.2008, 12:38
Itselläni toimi, muutaman laskun pistin maksuun. Ainoa ongelma oli Firefox 3 Beta 4, joka kaatui hieman ennen sisäänkirjautumista.

Itsellä on uusin versio java(kikkareesta) ja tällöin sivustot toimivat ainoastaan IE:tä käyttäen. Operalla ei saatu jostain kumman syystä syötettyä sitä turvakoodia ruutuun (ei saatu valittua koko lootaa :confused:) ja firefox kaatumisen jälkeen teki samaa yllämainittua.

peergunt
27.03.2008, 14:45
Tuli vain mieleen että sama systeemi pelittää ilmeisesti Tanskassa ihan ok. No onhan siellä tosin ollut aikaa laittaa homma toimimaan. Vai eivätkö tanskalaiset vaan tiedä paremmasta.. ;)

hkj
27.03.2008, 15:52
Tuli vain mieleen että sama systeemi pelittää ilmeisesti Tanskassa ihan ok. No onhan siellä tosin ollut aikaa laittaa homma toimimaan. Vai eivätkö tanskalaiset vaan tiedä paremmasta.. ;)

Samat Javascript phishingit pyörii myös niiden verkkopankissa, käyttäjät eivät ole vaan laulaneet tästä ongelmasta toisin kuin täällä Suomessa.

DVB-G
27.03.2008, 16:02
Itse olen maanantaina menossa siirtämään pankkipalvelut Sammosta Nordeaan (http://www.nordea.fi/700000.html). Nettihinnastoja selaten edullisin vaihtoehto minulle.

1,00 euron kuukaudessa maksaapi minulle Nordean käyttö, sillä saa käyttöönsä automaattikortin ja nettitunnukset ja xx kpl maksutapahtumia kuukaudessa voi tehdä.

4 vuodessa eli 48 kuukaudessa taulukkolaskentafileeni on edennyt noin riville 1200, eli kuukaudessa tapahtumia on noin 25 kpl, joista 2 on inforivejä ja noin 3 riveistä käteisnostoja, eli enintään 20 oikeaa laskua netitse maksan kuukaudessa, yhdellä eurolla tämä hoituu.

Jupit eli miljardin tuntipalkkaa nauttivat tai ulosottajan ihannepotilaat eli turbovelkaantuneet saavat pankkipalvelunsa ilmaiseksi, mutta keskiluokka siis joutuu palvelusta maksamaan, yhden euron kuussa.

JaniH
27.03.2008, 17:15
Eipä päässyt äsken verkkopankkiin Firefoxilla, viiden minuutin päästä voi onnistua, kerrassaan hieno päivitys. Kyllä tämän sähläyksen keskellä pankin vaihto on alkanut hieman kiinnostaa. Tähän asti Sampo on kuitenkin toiminut ilman ongelmia.

Visa-kortti voipi aiheuttaa hieman ongelmia minun kohdallani. Pankkia vaihtaessa kun pitää laittaa uusi hakemus vetämään. Nykyinen Visa on hankittu opiskeluaikana ja määräaikaisella työsopimuksella uuden kortin saaminen ei olekaan ihan triviaalia. Sammon Visa-kortin palveluthan ovat siirtymässä Luottokunnalta Sammon oman palvelun piiriin, mikä ei ainakaan ennakkoon kuulosta täysin lupaavalta.

Jazo
27.03.2008, 17:35
Eipä päässyt äsken verkkopankkiin Firefoxilla, viiden minuutin päästä voi onnistua, kerrassaan hieno päivitys. Kyllä tämän sähläyksen keskellä pankin vaihto on alkanut hieman kiinnostaa. Tähän asti Sampo on kuitenkin toiminut ilman ongelmia..Itse yritin juuri tehdä tilisiirtoa firefoxilla, niin en saanut maksua hyväksyttyä, vaikka kuinka yritin. :mad:

Sedator
28.03.2008, 10:46
Tähän mennessä on kulunut n.5 tuntia puhelimessa (jonotukseen tästä ajasta on mennyt n. 97%) ja verkkopankissa asioinnin yrittämiseen. Olen tuon aikana onnistunut olemaan yhteydessä pankkiin jo useita kertoja, ja loppujen lopuksi myös tuloksellisesti. Kiitos erään konttorin henkilökunnan asenteen ja pyyteettömältä tuntuvan auttamisen halun takia, olen pikku hiljaa saamassa järjestelyt kuntoon pankin sisällä.

Jos joku ihmettelee miksi ihmeessä on tarvinnut olla yhteydessä useita kertoja, niin ko. järjestelyt eivät vain olleet edenneet teknisten ongelmien takia yksinkertaisimmalla tavalla. Puoleltani oli aikataulupaineita, joiden takia päädyttiin ei ehkä kaikkein suoraviivaisimpiin, mutta kylläkin nopeimpiin, ratkaisuihin.

Ilman tuota henkilökunnan panosta ja yrittämistä olisin jo siirtymässä joko OP:n, POP:n tai Handelsbankenin asiakkaaksi. (nuo olivat top kolme pankkia; Nordea ei oikein innosta)

Mika
28.03.2008, 10:48
Vai eivätkö tanskalaiset vaan tiedä paremmasta.. ;)

Muutenkin systeemi on järkyttävän kankea ja vaikea. En voi käsittää miten noin testaamatonta roskaa tulee enää läpi 2010 vuoden lähestyessä.

Tämän päivän HS (b7):

Schleidt (Danske Bankin tietotekniikasta vastaava johtaja) kertoo, että Danske Bankin ja sen Irlannista ostamien pankkien tietojärjestelmien yhdistämisessä jouduttiin ottamaan huomioon se, että Irlanti on tietotekniikan kehityksessä Tanskaa jäljessä. "Ihmiset eivät olleet tottuneet henkilökohtaisiin tietokoneisiin (pc). Suomessa tilanne on päinvastainen. Sampo Pankki ja Suomi ovat tietotekniikassa erittäin edistyneitä. Meille on siitä erittäin paljon hyötyä", Schleidt sanoo.

<Sarkasmia>

Toisin sanoen edistyneisiin palveluihin tottuneille markkinoille tuotiin palvelu, jota on kehitetty tekniikan kehityksessä jäljessä olevassa maassa jossa ei olla totuttu kotitietokoneiden käyttöön. :hitme:

Voidaanko luottaa siihen, että järjestelmän jonka tulisi perustua viimeisen päälle olevaan tietotekniikan osaamiseen (mm. tietoturvan takia) on kehitetty maassa joka on yleisesti ottaen teknisesti kehityksestä jäljessä? Löytyykö tästä kohtaa selitys mm. näille Cross-site scripting (XSS)-tietoturva aukoille?

Eli koska Danske Bank on mennyt ostamaan Irlannista tietojärjestelmän ja Suomesta pankin (ilmeisesti siis pelkät asiakkaat ja rahat - kehittynyt tietojärjestelmä olisi tullut ikään kuin kaupanpäälle) niin eihän se nyt tietenkään olisi käynyt päinsä, että Danske Bank olisi ottanutkin käyttöönsä Sampo Pankin ilmeisesti kehittyneemmän järjestelmän. :cool:

No, ehkäpä Danske on oppiva organisaatio keksiessään pyörän uudestaan kun sitten aikanaan liittää Sampo Pankin palvelussa jo olleita toimintoja uutena tähän "uuteen" järjestelmään.
</Sarkasmia>

Vakavasti - pankkijärjestelmä on yksi tärkeimpiä ja vaativimpia tietotekniikan järjestelmiä eli on jokseenkin eri asia jos jokin muu, kuten vaikkapa kaupan varastojärjestelmän hallinta tökkii. Vaikka tuota yrittäisi miten positiivisesti nähdä niin jos se vielä on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, että ei olla osattu varautua johonkin tilapäiseen kävijämääräryöppyyn (oli kyseessä sitten nettipalvelu tai puh.aspa) niin on täysin käsittämätöntä, jos itse palvelu tuodaan ominaisuuksiltaan "rikkinäisenä" ja vielä erityisesti sisältäen tietoturva-aukkoja.

Jupe
28.03.2008, 14:04
Onhan mokaa sentään katsottava seuraavasta olennaisesta näkökulmasta: Järjestelmä TOIMI vielä 15.3.2008 moitteetta. Siinä oli silloin käyttäjän kannalta keskeiset palvelut. Se ei ollut kankea silloin, vaan valtakunnan lähes huipputasoa. Ja Suomi on huipun lähellä maailmanlaajuisesti.

Ennenkuin Mikko vertaat tätä jonkun foorumin myyntipalstaan tai mahdollisesti vedät liikaa yhtäläisyysmerkkejä tämän tai tuon huonon toiminnan kanssa vähätellen pankkialan merkitystä, kannattaa ehkä muistaa että foorumin palstan liikevaihto vuodessa on ehkä hyvälläkin foorumilla korkeintaan joitain satoja euroja päivässä. Pankin liikevaihto näillä tileillä liikkuu miljardiluokassa tai päivittäin heikoimpinakin päivinä vähintään miljoonissa. Sen käyttäminen joustavasti vaikuttaa hemmetisti suomalaiseen yhteiskuntaan.

Kyseessä on juuri saman tasoinen asia kuin Lahden ja Helsingin välinen moottoritie ajettaisiin alas ja tilalle rakennetaan 80-luvulla samassa paikassa ollut vanha tie. Vaikutukset on niin mittavia, että ne jopa näivettää Suomea. Vaikka olisi kuinkakin "yksityisen puolen" asia omistaa vaikkapa Word tekstinkäsittely, riittävän monta tämmöstä vaihdettuna kirjotuskoneeseen takaisin merkitsee, että suomalainen ei kilpaile enää maailmalla. Kun merkittävä asia on riittävän huonosti hoidettu, siitä vaan tulee yleinen asia, haluttiin tai ei.

Tässä on kyseessä paljon isompi ongelma kuin julkisuudessa päällepäin annetaan ymmärtää. On tosiaan toivottavaa, että pankki tekee asialle jotain.

Laffer
30.03.2008, 19:19
Käyttäjien vikahan se tietysti on :hitme:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=10900

McFly
30.03.2008, 21:16
Enpä jäänyt katsomaan Sampon idioottimaista toimintaa, vaihdoin pankkia. Omia rahojani en pidä pankissa, joka menee kehityksessä taaksepäin eikä pidä rahoistani riittävän hyvää huolta.

Trent
31.03.2008, 12:12
Käyttäjien vikahan se tietysti on :hitme:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=10900

"Vuola ei pysty veikkaamaan, kuinka monta ongelma-asiakasta on vielä jäljellä."

Eiköhän enimmät "ongelma-asiakkaat" ole jo vaihtaneet pankkia... :thumbsup:

AaHoo
31.03.2008, 12:36
Eilen ihan testiksi kokeilin tuota Sampon nettipankkia ja tämmöstä totesin: Kaksi kertaa meni selain ihan jumiin ladatessaan ilmeisesti jotain javakikkaretta. Ensimmäinen kerta tämä tapahtui ennenkuin ehdin edes kirjautua nettipankkiin ja toisen kerran silloin kun aloin tarkistamaan tilitapahtumia. Rastista piti laittaa koko selain kiinni. Uudelleen selainta avatessa tuli ilmoitus että firefox prosessi jauhaa taustalla eikä selainta voi avata ennenkuin prosessi on task managerista lopetettu.

Tilitapahtumissa näkyi ylimääräinen 850 euron nosto, joka kuitenkin oli "lopetettu" tms. tilassa eikä "erääntyvä" kuten muut nostot.

Kuulin myös että joillain olisi avautunut jonkun toisen ihmisen tilitiedot heidän kirjautuessaan omilla tunnuksillaan.

Kaiken kaikkiaan ärsyttävä muutos.

Jupe
31.03.2008, 12:42
"Teknisen virheen takia osassa tilitapahtumia on tapahtuman seliteteksti väärin. Tapahtumien summat ovat kuitenkin oikein. Virhe korjataan muutaman päivän kuluessa. " (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=10824)

Ei muuten ole korjattu, eikä ongelma rajoitu pelkkään selitetekstiin. Tapahtumien sisällöstä ei listauksen perusteella ota mitään tolkkua. Se on pelkkä lista numeroita ja mitään kertomatonta "siirron" tai vastaavan koodimerkinnän toistoa. Yksilöivä selite ei vain ole epätäsmällinen siten, vaan yksinkertaisesti puuttuu kokonaan. Sitä ei ilmeisesti edes ole tulossakaan. Ehkä tanskalaiset koodarit ei vaan osaa...

Sammon käyttöä varjostaa tällähetkellä erittäin suuri epävarmuus monesta eri näkökulmasta. Se on kuin avaisi ykskaks tuntemattomaan Pietarilaiseen pankkiin palkkatilin tai firman laskutustilin.

wickerman
31.03.2008, 17:59
Onhan noi pankkijärjestelmät aika monimutkaisia, paljon monimutkaisempia kun esimerkiksi "erään" foorumin myynti palsta joka tuodaan ominaisuuksiltaan "rikkinäisenä" käyttöön. Erona tosin on se että sampo pankissa toivottavasti tehään duunia että homma saatais toimimaan.

Kahvit lensi näppikselle. Tän vuoden hauskin postaus. Kaikenkukkuraksi pitää vielä täysin paikkaansakkin :D

ElvisThePelvis
31.03.2008, 18:12
Mainitaanpa jälleen yhdestä ongelmasta... Tänään kun nuo VISA-maksut erääntyvät, niin ainakaan omalta tililtä ei ole kyseistä maksua lähtenyt (viimeksi tarkistin sen muutama tunti sitten) mikäli on Sammon verkkopankkiin uskomista. Aiemminhan VISA-maksut lähtivät välittömästi kuukauden viimeisen päivän tai eräpäivän aamuna.

En tiedä sitten onko kyseessä uusi käytäntö (uudistushan koski myös Sammon VISA-kortteja) vai onko tämä selkeä ongelma, mutta sinänsä inhottava sellainen, koska olisihan se kiva tietää mahdollisimman pian paljonko jää rahaa käytettäväksi tuleviksi viikoiksi ennen tilipäivää.

Oikeastaan... Listaanpa nyt omat näkyvimmät risut ja ruusut tästä uudesta verkkopankista:

+ enää ei tarvitse saajaluettelon kautta mennä maksamaan (koska saajat löytyvät itse maksupohjalta).
+ maksun hyväksymiseen ei tarvitse enää avainkortin turvalukua, vaan pelkkä verkkopankin salasana riittää
- sivuston yleisilme erittäin epäselvä ja vanhentuneelta näyttävä
- maksuluettelosta ei ilmeisesti näe eräpäiviä milloin maksut lähtevät
- maksujen tietoja näkee rajoitetusti
- eri tilit lajiteltu epäselvästi
- VISA-maksu peritään viiveellä?
- VISA-kortin tietoja rajoitettu vanhasta systeemistä

EDIT: Äsken käväisin verkkopankissa, ja nyt oli VISA-maksu mennyt. Mainitaan myös tuohon risuuni maksujen kommenteista, että kyllä niistä näköjään saa enemmän irti kun klikkaa tiettyyn maksuun, mutta kyllä se tuntuu aikaavievää puuhalta (jos tilitapahtumissa siis pitää erikseen alkaa jokaiseen, poikkeuksia lukuunottamatta, maksuun klikkaamaan, jos haluaa esim. nähdä mihin baareihin on viikonloppuna tuhlannut). Entinen systeemihän näytti tilitapahtumissa valmiiksi yleensä kaikissa maksuissa sen paikan, joka on veloittanut kyseisen maksun.

Uskoisin kuitenkin, että nämä joidenkin pankinvaihtamispuuhat ovat hätiköityjä, koska onhan se nyt aika varmaa, että näin voimakkaan kritiikin edessä Danske Bank/Sammon on pakko tehdä jossakin vaiheessa verkkopankistaan käyttäjäystävällisempi. Ihmiset kuitenkin valitsevat pankkinsa monesti juuri käyttäjäkommenttien perusteella, ja kun käsittääkseni Sampo ei alhaisilla lainankoroillakaan loista Suomessa, niin eipä heillä ole varaa jättää asiakkaan mielipidettä pimentoon.

McFly
31.03.2008, 21:25
Uskoisin kuitenkin, että nämä joidenkin pankinvaihtamispuuhat ovat hätiköityjä, koska onhan se nyt aika varmaa, että näin voimakkaan kritiikin edessä Danske Bank/Sammon on pakko tehdä jossakin vaiheessa verkkopankistaan käyttäjäystävällisempi. Ihmiset kuitenkin valitsevat pankkinsa monesti juuri käyttäjäkommenttien perusteella, ja kun käsittääkseni Sampo ei alhaisilla lainankoroillakaan loista Suomessa, niin eipä heillä ole varaa jättää asiakkaan mielipidettä pimentoon.

Markkinataloudessa, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on sellainen iloinen asia, että yritykset pääasiassa pyrkivät tuottamaan mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen. Tässä tiimellyksessä asiakkaat vain tuppaavat monesti unohtumaan. Jos ihmiset eivät oikeasti tee konkreettisia päätöksiä, yritykset eivät opi huolehtimaan asiakkaistaan. Siinä vaiheessa johtoporraskin alkaa ymmärtää asian laidan, kun ihmiset alkavat boikotoimaan firmaa ja kun sen idioottimaiset toimenpiteet alkavat näkyä tuloksessa. Tuottamalla yritykselle näin taloudellista vahinkoa, toimintatapoja on pakko muuttaa. Hyssyttely vain hidastaa palvelun kehitystä.

Tilanne näkyy hyvin siinä, että pitkästä asiakkuudesta, esim. pankissa (itsellä ollut tili koko ikäni Sampossa ja sen edeltäjissä), ei hirveämmin palkita. Etuja ei joko ole tai ne ovat aivan mitättömät. Hyöty siis odottelusta ja asiakkaana pysymisestä on siis nolla. Miksi en siis vaihtaisi kilpailijaan?

ElvisThePelvis
31.03.2008, 21:39
Tilanne näkyy hyvin siinä, että pitkästä asiakkuudesta, esim. pankissa (itsellä ollut tili koko ikäni Sampossa ja sen edeltäjissä), ei hirveämmin palkita. Etuja ei joko ole tai ne ovat aivan mitättömät. Hyöty siis odottelusta ja asiakkaana pysymisestä on siis nolla. Miksi en siis vaihtaisi kilpailijaan?

En tässä mielipiteessä mitään väärää näe. Pointtini nyt oli vaan sanoa, että vaikka näyttää siltä, että nykyisellään Sampo ei liene eri asiakastyypeille kokonaisuudessaan mielekkäin vaihtoehto pankiksi, niin annetaan nyt heille vähän aikaa. Eihän tällaisia ongelmia pitäisi tietenkään tulla, mutta joidenkin mielipiteet näyttävät omaavan sitä asennetta, että Sampo on nykyisellään huono pankki eikä se siitä miksikään muutu.

Toivotaan nyt, että tämä erittäin voimakas ja otsikoitu kritiikki tuottaa tulosta, ja Sammolla porukka ryhdistäytyy. Toki voit olla oikeassakin siinä, että lopulta siihen vaaditaan juuri sitä, että asiakkaat alkavat siirtymään muihin pankkeihin (kuten nyt vaikka siihen Handelsbankeniin).

rez
31.03.2008, 22:05
Pointtini nyt oli vaan sanoa, että vaikka näyttää siltä, että nykyisellään Sampo ei liene eri asiakastyypeille kokonaisuudessaan mielekkäin vaihtoehto pankiksi, niin annetaan nyt heille vähän aikaa.
Ihan mielenkiinnosta, miksi antaisit Sampolle aikaa? Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tuo on toki ystävällistä, mutta miksi suuren yrityksen kanssa?

winterland
31.03.2008, 23:46
Antoi maksaa äsken kaksi laskua, sitten aloitti jumimaan. Ihme touhua, kun vieläkin tällaisia ongelmia.. Luulisi, että olisivat jo saaneet toimimaan. Muutenkin uusi verkkopankki on suoraan sanottuna todella paska.

Jazo
01.04.2008, 00:04
Antoi maksaa äsken kaksi laskua, sitten aloitti jumimaan. Ihme touhua, kun vieläkin tällaisia ongelmia.. Luulisi, että olisivat jo saaneet toimimaan. Muutenkin uusi verkkopankki on suoraan sanottuna todella paska.Joo, kyllä tässä ollaan menty käytettävyydessä vuosia taaksepäin.

ElvisThePelvis
01.04.2008, 08:53
Ihan mielenkiinnosta, miksi antaisit Sampolle aikaa? Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tuo on toki ystävällistä, mutta miksi suuren yrityksen kanssa?

Kuten aiemmin mainitsinkin, niin eihän sitä periaatteessa pitäisikään antaa aikaa. Kuitenkin muistetaan nyt se, että Sammolla on kuitenkin suuri systeeminvaihdos takana, ja harva pankki, yritys tai mikä tahansa taho onnistuu tuollaisesta ilman bugeja. En tässä kuitenkaan yritä armahtaa Sampoa, koska onhan esim. tuo verkkopankki edelleen aika armottoman heikko verrattuna muiden pankkien vastaaviin saati sitten Sammon aiempaan erinomaiseen verkkopankkiin.

Jupe
01.04.2008, 10:45
+ enää ei tarvitse saajaluettelon kautta mennä maksamaan (koska saajat löytyvät itse maksupohjalta).

Hyvähän se on nähdä hyviäkin puolia mutta mitäs jos kelattaisiin asiaan liittyvää heikompaa osuutta tähän väliin. Heitän tähän mikroskooppisen osan tämän päivän reskontranhoitajan valituksista.

No ensinnäkin jos saajia sattuu olemaan vähän enemmän, niin ne ovat käsittämättömässä (ei missään) järjestyksessä ja saajaluettelo on maksettaessa haettava näkyviin. Jos haluaa löytää oikean saajan nimen, niin se vaatii kaksi klikkausta aakkosjärjestykseen tai yksi öökkös. (Ensimmäinen klikkaus järjestää listan öökkösjärjestykseen, joka on uskomaton valinta sinänsä mutta toki arvoneutraali). Valitettavasti lista alkaa aina alusta, joten on klikattava saajista tietty sivunumero 1-2-3-4-5 ja siinä pitää tosiaan tietää millä sivulla asia on, mitään järkevää aakkosilla hakumahdollisuutta kun ei ole.

Ennen asia löytyi listasta aakkosjärjestyksestä kaikki saajat tilinumeroittain, joka oli yhden klikkauksen vaatima homma.

Nyt alkaakin sitten tosi hidaste. Jos saajalla on useita tilejä, niin ennen näkyi saajaluettelossa suoraan sen tilinro. Esimerkiksi Soneralla voisi olla useita saajaorganisaatioita, rahoitusyhtiösaajat tms. Nyt listauksessa näkyy vain saajan nimi, joten kahden tilin tapauksissa nimestä on lievän hankala päätellä mihin maksetaan. Tilinumerohakukaan ei saajalistassa toimi oikein. Tässä ei kuitenkaan vielä ole pahin.

Lisäksi usein järjestelmä poistaa satunnaisesti "toisen" tai vähintään "kolmannen" saajatilin. Poistoista ei kerrota, eikä kysytä mitenkään.

Se siitä "enää ei tarvitse mennä..." joka voitaneen kai korjata muotoon "enää ei käytännössä VIITSI mennä...".

Ennen tätä järjestelmää pystyi käyttämään hyödyntämättä ulkopuolista pankkiohjelmaa varsin hyvin. Nyt se VAATII ulkopuolisen pankkiohjelman. Valitettavasti sekään ei auta. Viimeksi eilen Sampo oli uutisten mukaan siirtänyt joidenkin 8000 maksua myöhässä, koska "aineisto oli viallinen". JEES!

Lisänä listauksissa näkyy luottamusta vähemmän herättäviä aprillipiloja kuten "Maksuyment". Todella uskottava suomalainen palvelu. Piti hieraista silmiä muutenkin kun kävin tänään viran puolesta katsomassa mikä siinä maksujen myöhästelyssä nyt voi mättää.

Jupe
01.04.2008, 10:51
En tässä mielipiteessä mitään väärää näe. Pointtini nyt oli vaan sanoa, että vaikka näyttää siltä, että nykyisellään Sampo ei liene eri asiakastyypeille kokonaisuudessaan mielekkäin vaihtoehto pankiksi, niin annetaan nyt heille vähän aikaa. Eihän tällaisia ongelmia pitäisi tietenkään tulla, mutta joidenkin mielipiteet näyttävät omaavan sitä asennetta, että Sampo on nykyisellään huono pankki eikä se siitä miksikään muutu.
Siis asiakkaan kannaltahan tilanne on sellainen, ettei kukaan ole toistaiseksi vakuuttanut näiden vikojen korjautuvan. Minä en harkitsisi pankin vaihdon ehdottamista ja Sampo-laskuttamisen keskeyttämistä hippustakaan, jos sieltä olisi selvästi viestitetty järjestelmän kehittämisestä mutta viesti on päinvastainen. He KEHUVAT järjestelmäänsä kilvan. He väittävät ongelmaa löytyvän vain tietyissä viipeissä tms. teknisissä pikkuseikoissa. Ne kyllä tuleekin korjautumaan joskus aika kohtuullisella oletuksella. Todellinen ongelmahan on, että koko typerä järjestelmä on susi. Se pitäisi heti vaihtaa vanhaan tai uudistaa 2000-luvulle, no 1990-lukukin riittäisi kyllä mulle ihan hyvin. Ei kannata käsittää väärin, en minä ole mitenkään vaativa. Me pystytään sopeutumaan hyvinkin jäykkään järjestelmään mutta Sampohan vetää tässä vuosisadan pohjia heti italialaisen kirjanpitovihkon peesissä.

Jupe
01.04.2008, 10:56
...En tässä kuitenkaan yritä armahtaa Sampoa, koska onhan esim. tuo verkkopankki edelleen aika armottoman heikko verrattuna muiden pankkien vastaaviin saati sitten Sammon aiempaan erinomaiseen verkkopankkiin.Tosiaan. Se olikin todella hyvä. Vasta nyt sen puuttuessa tajuaakin miten se aikaansai suoranaisia taloudellisia säästöjä ollessaan niin kätevä. Panee miettimään kuinkahan suuri osuus Suomen Tanskaa paremmasta kilpailukyvystä aiheutuu meidän hyvistä pankkisysteemeistä (ja toivottavasti tää ei nyt mene takasin päin).

Heze79
01.04.2008, 12:40
Jaa, miten lieneekään Operan tuki tällä uudella sivustolla.. Ainakin eilinen laskunmaksu ei onnistunut mitenkään, Javascript-linkit pisti koko verkkopankin jumiin ja ainoa mikä toimi, oli "Kirjaudu ulos" :OI Kokeilin useita kertoja ja katoin huvikseni Error consolesta, niin virhelistahan oli pitkä kuin nälkävuosi.. Hienoa, hienoa.

Teinpä huvikseni myös sen "tarkista tietokoneesi" -toiminnon, joka ennen päivitystä antoi vihreää valoa kaikilta osin, mutta nyt selain-kohdassa oli kysymysmerkki ja viesti tyyliin "emme voi taata palvelun toimivuutta bla bla blaa.."

Piti sitten maksaa lasku upealla ja hienolla mobiilipankilla, huoh...

ElvisThePelvis
01.04.2008, 12:48
Tossa vähän aikaa sitten kävin hoitelemassa Sammon Oulun konttorissa asioita, ja jopas kuului asiakasjonosta paljon nurinaa. Itse olin menossa tili-/korttipuolelle, johon ei tarvinnut jonottaa varttia pidempää. Sen sijaan seisontajonoa jollekin puolelle (onko se juuri laskujenmaksu yms. puoli mikä on ikkunaa lähinnä mistä Rotuaari näkyy) oli aika pitkäksi, ja siinä juuri useampikin asiakas nurisi muun muassa siitä, kun asiakaspalvelijoita oli vain yksi. Osa sitten hiljoitellen lähti jonosta pois päivitellen Sammon toimintaa.

No, eipä se ole mitenkään uutta millekään suurimmista pankeista, että joutuu jonottomaan päiväsaikaan. Tässä ehkä ihmiset purkivat turhautumistaan tähän uuteen systeemiin. Tosin pakkohan se on sanoa, että monet kerrat olen itse kironnut päässäni sitä, kun tosiaan niitä asiakaspalvelijoita ei yleensä ole kuin 1-2 kpl, vaikka koppeja on vapaana. Jotkut asiakaspalvelijoista lyövät numerolampun kiinni ja alkavat omiaan puuhaamaan siellä (toki tähän on varmaan ihan oikea syykin; pitäähän heidän hoitaa eteenpäin asiakkaiden asioita) ja joskus on käynyt niin, että yhtä lukuunottamatta kaikki asiakaspalvelijat lähtevät lähes yhtäaikaa kopiltaan pois eikä heistä kuulu pitkään pitkään aikaan mitään.

Jupe
01.04.2008, 13:23
Onhan tuo ennenkuulumatonta, että ylipäänsä pitää käydä erillisesti jossain pankissa. Minulla on ollut yhteys pankkiin voimassa jo ennen internettiä. Tästä perspektiivistä tuntuu aivan ihmeelliseltä, että nyt joutuu edes soittamaan pankkiin yhteyksien heikon toiminnan takia. (Toki eihän sinne läpikään pääse, eikä kukaan tiedä mitään jos pääsee, joten samapa tuo.) Sammon kuuluisi nyt ilmoittaa palauttavansa vanhan systeemin toimimaan. Kysykööt käyttäjiltä tyytyväisyysprosenttia. Veikkaan olevan alle 1%.

Vielä ihmettelevät kovaa yhtäaikaista kävijämäärää verkkopankissa, menee muka linjat tukkoon selittämättömästi. No minäpä kerron selityksen ja toivottavasti Plazan lukijoista joku sattuisi olemaan Sammon jossain korkeamman kerroksen duunissa, että asia menee perille: Kävijämäärä nousee siksi, että ennen meni verkossa 10 minuuttia mutta nyt menee 10 tuntia. Sama jonon muodostus tapahtuu nähtävästi samoista syistä myös kivijalkapankissa. Siellä on reskontraosastoilla mielenkiintoista kun tilanne vastaa sitä, että joka ikinen päivä olisi inventaariopäivä. Aikun on tehokasta.

Kyllä ne jonot kohta itsekseen lähtee kun firmojen sekä yksityisten on pakko tehdä oma johtopäätös. Siellä on jo minun tietääkseni ensimmäiset pienemmät yritykset poistaneet Sampoa väliaikaisesti laskulomakkeiltaan. Saa nähdä käykö pako niin merkittäväksi, että tilanteeseen tulee jotain vaikutustakin.

Laffer
01.04.2008, 14:09

Minua ei kiinnosta toimia Sammon beta-testaajana kun ne eivät minulle mitään maksa, päinvastoin minä maksan heille palveluista ja tuollaiset verkkopankit pitäisi sisäisesti testata ennen kuin ne raakileena pistää julkiseen käyttöön.

Sammon asiakkaana olen ollut jotain 15v eikä pitkästä asiakassuhteesta mitään hyötyä ole ollut joten syytä odotella ei ole. Ainut asia joka tällä hetkellä pitää asiakkaana on opintolaina jota en laiskuuttani jaksa tuon verkkopankki mokan takia sentään alkaa siirtämään mutta pitää sitten tarkistaa tilanne uudestaan kun on velat maksettu pois.

juhaa
01.04.2008, 21:21
Mites tuolla nykyään maksetaan Masterin lasku etukäteen?
tai muuten vaan siirretään masterille rahaa, pitäis saada lisä limittiä

Chauron
01.04.2008, 23:25
Minua ei kiinnosta toimia Sammon beta-testaajana kun ne eivät minulle mitään maksa, päinvastoin minä maksan heille palveluista ja tuollaiset verkkopankit pitäisi sisäisesti testata ennen kuin ne raakileena pistää julkiseen käyttöön.

Sammon asiakkaana olen ollut jotain 15v eikä pitkästä asiakassuhteesta mitään hyötyä ole ollut joten syytä odotella ei ole. Ainut asia joka tällä hetkellä pitää asiakkaana on opintolaina jota en laiskuuttani jaksa tuon verkkopankki mokan takia sentään alkaa siirtämään mutta pitää sitten tarkistaa tilanne uudestaan kun on velat maksettu pois.

Samaa mieltä, ehdottomasti pitäisi testata tuhanteen kertaan suomalaisilla (ei tanskalaisilla) että toimiiko systeemit.

Ja opintolainaahan ei kannatakaan lähteä siirtämään Sammosta pois, sillä Sampo Pankki perii usean sadan euron korvauksen opintovelan siirtämisestä pankista pankkiin B. Osuuspankin ja Nordean välillä opintolainan siirto onnistuu toisin kuin yllä, maksutta. Tai näin ainakin nordean virkailija kertoi.

Fakiiri
03.04.2008, 14:25
Sampo Pankin tili tyhjä - mies riehui kirveellä (Kauppalehti)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=11065

Todennäköisesti sopisi myös tuonne "Etninen enemmistö vauhdissa" -ketjuun.

Chauron
03.04.2008, 15:01
Asiakkaat pakenemassa Sampo Pankista

Nordea ja OP-Pohjola-ryhmä ovat saaneet satoja yhteydenottoja pankin vaihtoa harkitsevilta Sampo Pankin asiakkailta, kertoo Helsingin Sanomat verkkosivuillaan.

Lehden mukaan pankista toiseen on haluttu vaihtaa erityisesti viime viikon loppupuolella ja tämän viikon alussa. Syyksi arvellaan asiakkaiden kyllästymistä Sampo Pankin verkkopankki-, maksu- ja tietoturvaongelmiin. Ongelmat ovat jatkuneet pääsiäisestä asti. OP-keskukseen on tullut vähintään sata yhteydenottoa päivässä pankin vaihtoa harkitsevilta Sampo Pankin asiakkailta. Myös Nordea on saanut satoja yhteydenottoja.

Sampo Pankin viestintäjohtaja Hannu Vuola myöntää Helsingin Sanomille, että ongelmat ovat verottaneet pankin asiakaskuntaa. Pankki ei Vuolan mukaan kuitenkaan vielä osaa arvioida, kuinka suuri asiakaskato on.

STT

http://www.kaleva.fi/plus/juttu720913_page0.htm

Samppa
04.04.2008, 17:21
Ja kehnommaksi vain menee - tänään Sammon pankkikortti ei toiminut avovaimolla S-marketin kassalla.

Jupe
04.04.2008, 21:58
Itseasiassa tää palaute alkaa olemaan siinä määrin rankkaa, että olisiko peräti toiveissa nähdä piakkoin pankin myönteinen reaktio. Ainut oikea reogointi tähän on tietysti paluu vanhaan toimivaan järjestelmään. Pakko Sampon on jotain tehdä jos asiakaspako paisuu tuhansiin. Ei sellaista telkkarimainosta pysty filmaamaan, millä samat houkutellaan takaisin nopeasti.

Laffer
04.04.2008, 22:14
Ei sellaista telkkarimainosta pysty filmaamaan, millä samat houkutellaan takaisin nopeasti.

Eikös se ärsyttävä valomainos ollut sammon tekeleitä? Sillä ainakin saa lisää karkoitettua asiakkaita jos pistäisivät vaikka uudestaan pyörimään sen.

janolle
04.04.2008, 22:29
Tänään todistin kolmessa eri paikassa kuinka sammon electron- ja pankkikortit hylättiin kassoilla. Kyllä nolotti asiakkaita kun tavarat on jo kasseissa eikä käteistä ole mukana. Nordean kortti toimi kuitenkin kaikissa paikoissa joten maksupäätteet oli kunnossa. Kyllä tommonen on aika noloa kun kassa tokaisee että kortille ei anneta myyntilupaa ja sit tyhjin käsin ihmettelemään mistähän sitä käteistä saisi... :grr:

McGnus
04.04.2008, 23:29
Tosiaan on ongelmia ollut uudistuksen jälkeen useita. Laskujen hyväksyminen ei ole onnistunut, eikä muutenkaan maksaminen verkkopankin tunnuksilla (esim. junalippujen ostaminen). Olen myös yksi niistä, joilta jäi tänään ostokset hihnalle. Kahden tutun Sampo Pankkia käyttävän kortit eivät myöskään olleet tänään toimineet kassalla. Tilitapahtumissa tuntuu olevan selittämättömiä varauksia.

Pakkohan tässä on alkaa käydä läpi muiden pankkien tarjontaa.

juhaa
06.04.2008, 17:21
Nyt tuli ekat ongelmat itselleni, ei onnistu sitten millään rahan siirto Netelleriin mastecardilla, homma kaatuu siihen kun pitäisi kirjautua sampopankkiin vahvistamaan suojakoodilla tuo siirto.

Touniks
09.04.2008, 05:48
Mulla ei ole toiminut verkkopankki kertaakaan uudistuksen jälkeen firefoxilla,mutta explorerilla toimii! Firefox kaatuu samantien kun kirjautuu sisään.

Akustik
09.04.2008, 10:18
Mulla ei ole toiminut verkkopankki kertaakaan uudistuksen jälkeen firefoxilla,mutta explorerilla toimii! Firefox kaatuu samantien kun kirjautuu sisään.

:mad: Yhdyn edelliseen!

Mikähän tuon tekee?

ElvisThePelvis
09.04.2008, 13:18
Täällä taas Firefox ei ole kaatunut kertaakaan Sammon verkkopankkiin loggautuessa (kahden eri tietokoneen kokemuksien perusteella). Kerran sattui sellainen kumma juttu, että loggautumisvaiheessa se tila, johon pitää avainkortista katsoa avainta vastaava tunnus, oli kadoksissa (ihan kuin sivusto/selain olisi jättänyt lataamatta sen). Muutoin ongelmia ei ole ilmennyt...

Kyllä tuohon Sammon uuteen verkkopankkiin on alkanut tottumaan, ja jos ei muuta, niin onhan sen peruskäyttö tilisiirroissa/laskujen maksamisessa nopeampaa kuin esim. vanhassa systeemissä. Toisaalta, edelleen kyllä tuo sivuston askeettisuus ja tietojen epäselvyys ärsyttävät hitusen.

JTX
09.04.2008, 13:33
Tänään sitten tökkäsi kun ei irronnut enää automaatista käteistä :rolleyes:

Ja lähimmässä konttorissa järkyttävä jono.

McGnus
09.04.2008, 15:16
Kuvittelin tosiaan pahimpien alkuvaikeuksien jo hellittäneen. Taisin olla hieman naiivi, kun kuvittelin hymyn palaavan huulille. :rolleyes:

Verkkopankki jo joten kuten toimii ja laskujen hyväksyminen onnistuu, mutta tänään oli kortin kanssa taas ongelmia. Paikallisen kaupan kassalla ei Sammon kortit olleet tänään toimineet, eikä rahaa irronnut kumpaisestakaan automaatista, joita kokeilin. :sleep: Jos kuitenkin vaihtaisi... :confused:

sakali
09.04.2008, 16:00
Ootte kyllä aika pitkämielisiä... omalla kohdalla olisi pankki jo vaihtunut.

JTX
09.04.2008, 16:12
Autovaraosaliikkeessä aamulla toimi electron, äsken kyselin lähimmästä k-supermarketista ja sanoivat että ei pelaa. Lidlissä vaimo kävi ostoksilla ja kortti toimi ok. Tämänpäiväiset ongelmat ovat meidän kohdallamme ensimmäiset. Verkkopankki on toiminut alusta asti. Pankin vaihto on silti edessä.

paaton
09.04.2008, 16:12
Kyllä tuohon Sammon uuteen verkkopankkiin on alkanut tottumaan, ja jos ei muuta, niin onhan sen peruskäyttö tilisiirroissa/laskujen maksamisessa nopeampaa kuin esim. vanhassa systeemissä. Toisaalta, edelleen kyllä tuo sivuston askeettisuus ja tietojen epäselvyys ärsyttävät hitusen.

No eihän uudelta järjestälmältä voi kaikkea kerralla toivoa, jos laskun maksu jo jotenkin onnistuu, niin eihän samana päivänä kortin tarvitse toimia.

Saattaisi oikeasti alkaa jurppimaan, ainakin aamuyöstä baariin edessä noituessa.

JTX
09.04.2008, 16:22
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id87521.html

Touniks
09.04.2008, 18:38
Jepjep,kyllä alkaa olemaan pankin vaihto lähellä pikkuhiljaa:OI

Se on luxusta se kun saa rahaa automaatista ja ostokset maksettua kassalla:thumbsup:

McFly
09.04.2008, 18:52
Hyvä, että tuli vaihdettua pankkia pari viikkoa sitten. Tänään tuli vielä kaikki tarpeelliset kortitkin postissa, niin voin siirtää viimeisetkin roposet pois Sampoa kiusaamasta.

Ei siinä. Kolmatta viikkoahan näitä Sampon ongelmia on jatkunut. Sampon viestintäjohtaja antoi jo ajat sitten ymmärtää, että ongelmat on takana. :hitme:

Vaikka ei minua enää koskekaan, niin luulisi, että päitä alkaisi jo putoamaan.

Oceansoul
09.04.2008, 19:53
YLE TV1 A-plus klo 21.40

Sammon nettipankin taonta. Studiossa Sampo Pankin toimitusjohtaja Ilkka Hallavo.

Chauron
09.04.2008, 21:04
Oli taasen hienoa kun ei voinut maksaa kassalla, onneksi oli käteistä.

Pitääpä katsoa tuo A-plus(jos lätkä sallii), kiitti vinkistä.

Jupe
10.04.2008, 10:34
A-Studion lähetys oli surkein pankin nuoleskelu aikoihin. Ei oltu vaivaudutta kaivamaan ainuttakaan sellaista kriitikkoa, jolla on varaa sanoa miten asiat ovat. Täydellinen pohjanoteeraus pyytää haastateltavaksi jotain Tietoenatorin ihmisiä, keille ei ole edes teoriassa mahdollisuus alkaa arvostelemaan pankkia - entistä ja potentiaalista tulevaa asiakastaan. Oli kokonaan unohduksissa sekä ylimieliseltä pankin johtajalta, että myös toimittajalta olennaiset tekniset heikkoudet, jotka ei yksinkertaisesti voi poistua muuten kuin vaihtamalla takaisin suomalaiseen järjestelmään. Haastateltavaksi olisi varmaan suostunut vähän ulkopuolisempaakin väkeä, esim. Matti Nikkiä, jotain yksityisyrittäjää tms. vastaavaa ulkopuolista tapausta, joilla on havaintoa oikeista ongelmista. Nyt näkyneet tapauksethan on oikeastaan vasta pintaa, koska järjestelmän tehottomuus vie pienyrityksissä tunnin päivässä. Lasketaanpa 10.000 sammon pienyritystä ja niille 1 h päivässä lisää töitä ja kerrotaan se 250:llä työpäivällä. Tämä on lasku Suomelle ja tän maksaa kaikki suomalaiset.

Nyt se näyttää siltä, että suomalaisille pienille tai kassatapausten määrästä riippuen keskikokoisille yrityksille ja yksityisille kansalaisille ei ole toivoakaan paremmasta Sammon kanssa. Tuon lähetyksen viesti oli yksiselitteinen, muutosta takaisin hyvään ei ole luvassa, vaan pankki meinaa räätälöidä nykyistä avutonta romuliittymää sitkeästi.

Se joka haluaa antiikkisen ja kankean nettipankin kalliimmalla, sammosta sitä saa. Sitä saa tosin haluamattaan nekin joiden on joistain sopimusteknisistä syistä pärjättävä sammolla jonkun aikaa. Muille on onneksi vaihtoehtoja. Nähdyllä virheitä vähättelevällä ja kiertävällä asenteella Sammolla ei ole Suomessa pahemmin toiveita pärjätä. Korkeintaan suuryrityksiä he pystyy palvelemaan oletettavasti normaalisti.

DVB-G
10.04.2008, 14:19
Jos pankkiasoiden hoito haittaa pienyrityksen kannattavuutta, pankki vaihdetaan, kannattavuus palautetaan. Kuka hullu jatkaa tuottamattoman työn ääressä, kun ei ole pakko.

Pankkisuhteeni on peräisin kivikaudelta, KOP-SYP-ajoilta, en muista tarkemmin mikä pankki se aikoinaan oli. Lukuisten pankkifuusiokierrosten jälkeen pankin nimi on tänään Nordea. En siis ole itse tätä pankkitiliä vaihtanut, vaan pankki on morfautunut itsekseen vuosien varrella. Palvelu on silti tominut hyvin kymmenien vuosien ajan, myös fuusiomuunnosten aikoina. Hyvä kun älysin kivikaudella valita oikean pankin, ei tarvitse nyt taistella ja itkeä.

Tilijärjestelmien muutokset ja pankkifuusiot siis voidaan tehdä asiakasystävällisesti. Sampolaisten olisi kannattanut käyttää samoja guruja, jotka ovat vastuussa Nordean ja sen lukuisien esiäitien sujuvista päivityksistä.

Jupe
10.04.2008, 16:12
Jos pankkiasoiden hoito haittaa pienyrityksen kannattavuutta, pankki vaihdetaan, kannattavuus palautetaan. Kuka hullu jatkaa tuottamattoman työn ääressä, kun ei ole pakko.Yrityksissä vääjäämättä vaihdetaan kun tieto leviää. Näissä vain tie ei ole yritysten koosta vähän riippuen ihan niin lyhyt kuin tavallisten perheiden matka naapuripankkiin, koska taustoilla vaikuttaa vuosikausien liikesuhteet. Jos firmalla on esimerkiksi lainoja Sammosta, näiden vaihtaminen saattaa olla tilanteen mukaan ylimääräisen työn takana, jota ei viitsitä suurenkaan nettiongelman takia tehdä heti. Halutaan ensin katsoa onko kysymys pysyvistä ongelmista. Lisäksi maksuliikenteen tilit ei voi muuttua päivissä, joten halusi yritys tai ei, ainakin jotain kustannuksia tulee.

Sampolaisten olisi kannattanut käyttää samoja guruja, jotka ovat vastuussa Nordean ja sen lukuisien esiäitien sujuvista päivityksistä.
Eli niitä joita he käyttivätkin ennen? Ei järjestelmää oikeasti olisi tarvittu vaihtaa ollenkaan, hehän vaihtoi koska intiasta saa halvemmalla. Halpa on halba ja hyvä on esimerkiksi toimiva, kuten entinen oli.

Muutostyö maksoi 200 miljoonaa, ennakoitu vuosisäästö investoinnin tuloksena 80 miljoonaa. Heitänpä tähän rajun arvauksen; Entinen lasku Tietoenatorille sekä entiselle sammon tietoliikenneyksikön kustannuslaskennasta yhteensä esimerkiksi 120 miljoonaa. Nykyiset kulut jostain vinkuintiasta 40 miljoonaa = 80 millii säästöä. Heillä on vaan tupsahtanu siellä johtoportaassa tosi fiksu idea, että pystyyhän Intialainenkin pankki pärjäämään halvemmmalla.

Mahtoi ollakin yllätys kuin suomipojan palvelu ei ollutkaan vain kallis, vaan samalla myös tuottoisa ja yksi tärkeä kilpailutekijä. Yksi syy siihen miksi suomessa EI normaalisti tartte pitää pankkeja yöllä auki.

Mige
10.04.2008, 17:19
Eilen oli mulle eka kerta kun tuli ongelmia sampon kanssa. Ei toiminutkaan kortti kun yritin paria dvd:tä maksaa kortilla. Prkl. No onneks ei ollut tuon tärkeämmästä kyse. Vähän eri tavalla ois hermoja koeteltu jos olisin ollu lähikaupassa ruokaa ostamassa ja oliskin joutunu keskustaan asti lähtemään pyörällä rahaa hakemaan (autoahan siis en omista) :hitme:
Verkkopankin kanssa en muista, että olis ollut mitään ongelmia ja useita laskuja jo maksellut jnejne.

Yrityksillä toki isompi säätäminen jos pankkia meinaa vaihtaa, mutta kyllä uskoisin, että ne yritykset ovat myös ne jotka isoiten takkiin tällaisen pelleilyn seurauksena ottaa. Oletankin, että kyllä asiakkaita lähtee niin yksityis-, kuin yrityspuolelta tällaisen pelleilyn seurauksena oli se sitten helpompaa tai vaikeampaa tapauksesta riippuen.

JTX
10.04.2008, 17:26
Täytynee tässä syynätä tänään kunnolla tilit että kaikki täsmää. Maanantaina sitten uudelle pankille valtakirjat käteen ja paipai Sampopankki. Lähes 20 vuotta asiakkuutta takana, ystävällistä palvelua sain aina.

JaniH
14.04.2008, 17:48
Uuden verkkopankin kätevä fiitseri on viikonloppuna toiseen pankkiin suoritetun maksun näkyminen epämääräisenä varauksena maanantaihin asti, jonka jälkeen se vasta muuttuu oikeilla tiedoilla olevaksi laskuksi. Tuollaisesta onkin näppärä ottaa kuvakaappaus. :hitme:

Noh, tänään aukesi tili Osuuspankkiin. Asuntolainastakin sain paremman tarjouksen sieltä.

johannesk
14.04.2008, 19:22
Ite oon ollut myös about 30 vuotta Sammon asiakas. Mut nyt saa kyl riittää, ei jaksa katella jotain tanskan ibarin vaiheiluja jne. :sleep: Eilen jäi ostokset ostamatta kun luottokortti ei pelannut.

Onks Tapiola hyvä pankki? Meillä on vakuutukset siellä, joten jos se on muuten hyvä niin siirretään asuntolaina ja tilit sinne...

Zanytwo
14.04.2008, 20:00
Itselläni on lainat, vakuutukset ja pankkipalvelut Tapiolassa. Ei ole kyllä ollut valittamisen aihetta.

Yksi asia kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. Tapiolassa ei ole lainkaan kassapalveluita, eli ei voi marssia tiskille nostamaan käteistä. Jotkut voivat tarvita, minä en (tosin toivotaan ettei pankkikortit mene jumiin). :D

winterland
14.04.2008, 21:11
Lauantai-sunnuntai-yönä ei electron pelittänyt grillillä. Onneksi sai sentään rahaa nostettua.

Hihuu
14.04.2008, 22:55
Jos vaikka olo helpottuisi kun avautuu tännekkin....
Ensimmäinen kokemus SampoPankin verkkotunkista. Elisan sivujen kautta ei puhelinlaskun maksu toiminut (korjattu jo??). Kuudennella yrityksellä onnistuin copy/pastaamaan tiedot verkkotunkkiin ja saamaan laskun maksetuksi. Pankki jumissa tuon tuosta. Onnistuneesti esimerkiksi kursorin fokusta ei saanut avainten kyselyyn ja kirjautuminen pissi siihen(tämä tuntuu korjaantuneen jo).
Viestin lähetys verkkopankista ei tietenkään suostunut toimimaan. Pääsivujen yhteydenoton kautta sentään pääsi avautumaan tilanteesta.

Pienen tahimisen jälkeen nyt toisella kerralla alkaa jo hahmottumaan mihin linkkeihin ei kuulu koskea. Esim keskellä olevien sinisten laatikoiden sisällä olevat JavaScript linkit antaa seuraavan virheviestin pankin jumiutuessa:

com.opera.OriginNotAllowedException: LiveConnect origin check failed for JavaScript trying to access Java object, caller=https://suomi.sampopankki.fi/Link/accountinformation, callee=https://verkkopankki.sampopankki.fi/html/java/GWPKI/SAM/InterfaceWeb.jar
at com.opera.LiveConnectPrivilegedActions.originCheck (LiveConnectPrivilegedActions.java:98)
at com.opera.LiveConnectPrivilegedActions.invoke(Live ConnectPrivilegedActions.java:36)
at com.opera.InvocationThread.run(MethodResolver.java :381)
No, Operahan ei ole verkkotunkin tuettujen selainten listalla joten pankki pistänee tuon Operan syyksi.

Pelkästään kirjautuminen heittää läjän java.lang.NullPointerException, java.io.IOException: HTTP Connection failed ja java.security.PrivilegedActionException: java.lang.ClassNotFoundException: java.lang viestejä.
Uloskirjautuminenkin pissii virheisiin:

eSafekey (build JW410062) started.
Exception in thread "AWT-EventQueue-16" java.lang.NullPointerException
at dk.danskebank.ec.ec.esafekey.InterfaceWeb.invokeJS Fun(Unknown Source)
at dk.danskebank.ec.ec.esafekey.InterfaceWeb.unFocus( Unknown Source)
at dk.danskebank.ec.ec.esafekey.InterfaceWeb.focusLos t(Unknown Source)
at java.awt.AWTEventMulticaster.focusLost(Unknown Source)

Pälkästään tuonne verkkopankin sivuille eksyminen saa aikaiseksi ison kasan virheilmoituksia:

CSS - https: // verkkopankki.sampopankki.fi/html/css/SAM.css
Linked-in stylesheet
Unknown pseudo class
Line 252:
.TSL TR TD:last-child,.TSL TR TH:last-child{padding-right:6px;}
-------------------------------------------^
CSS - https: // verkkopankki.sampopankki.fi/SP?wlog=ok
HTML style attribute
Declaration syntax error
Line 1:
height=1px;
-----------^
CSS - https: // suomi.sampopankki.fi/Common/Styles.nsf/StyleFiles/DanskeBank
Linked-in stylesheet
Invalid value for property: float
Line 1:
g:0;margin:0;}#frfunctions #container{width:100%;padding:0 0 0 28px;float:clear;
--------------------------------------------------------------------------------^

Ja mitä sitten... No ei anna kovin hyvää kuvaa ja turvallisuuden tunnetta.

Laskujen maksu nyt toisella käyttökerralla pysähtyi laskujen hyväksymiseen joka tyssäsi isoon tekstiin "Transmission stopped" ja pankki hyytyi. Uudelleen kirjautuminen ja tarkistamaan menikö ne laskut maksuun vai tuliko jumi ennen sitä... maksettu on.
Ja siitä turvallisuudesta... miksi ihmeessä ei tuossa laskujen hyväksynnässä enään kysellä kertakäyttötunnuslukuja. Ainoastaan salasanaa, käyttäjätunnuskin on mukavasti esitäytetty. Jos tuonne joku rosmo pääsee sisään niin kai se sen salasanan muistaa vielä tässäkin kohdassa.

Nyt näyttää sentään viestin lähetys verkkopankista onnistuvan joten kerroin mielipiteitäni nykytilanteesta. Maksimi koko viestillä näyttää olevan 3900 merkkiä sisältäen max 48 riviä. Sainpa viestin lähetyksestä myöskin valkoisen ruudun jossa selvästi kiroiltiin minulle eriskummallisella kielellä jotain:
"Fejl ifm. Email: Teksten i felt 26 er for stor"

No ainakin pankkikorttini on toistaiseksi toiminut eikä automaatilla ole edes ollut tarvetta käydä.

Huh.. joo helpotti vähän.

johannesk
14.04.2008, 23:22
En tajunnu juuri mitään, mutta hyvä että helpotti :D

Jos sitä vähän itekkin...

http://www.nancarrow-webdesk.com/warehouse/storage2/2008-w07/img.127056_t.jpg

Hihuu
14.04.2008, 23:58
En tajunnu juuri mitään, mutta hyvä että helpotti :D
Joo... Sampopankin sivuilla vierailun jälkeen ajatus juoksee yhtä selkestä kuin tuo verkkopankki.
Edellinen höpinäni lyhennettynä: Se on paska! :sick:

winterland
16.04.2008, 10:14
Nopeaa toimintaa. (http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1519873)

Jupe
16.04.2008, 12:01
Sampo Pankki lupaa asiakaspalvelun kuntoon - kesäkuussaAikaa kuluu siis 22.3. - 1.6. asti 2 kuukautta. Kuullostaa pitkältä muttei ole sitä. Heillähän on käytössä nyt vanhanaikaiset sovellukset muihin pankkeihin verrattuna, joten matkakin on pitkä.

En uskokaan tavoitteen toteutumiseen. Noilla työkaluilla mitä heillä on selvästikin käytössä, järjestelmän muuttaminen vaatii jonkun meille ulkopuolisille tuntemattoman asian liikaa. Jos jotain olisi tehtävissä tuolle järjestelmälle, kyllä sieltä ne yksinkertaisimmat pelkkään sivuinformaatioon siirtomateriaalin joukossa liittyvät detaljit oisi korjattu. Tilille tulevien suoritusten maksaja näkyisi jossain, etc. Kai niistä JOKU on pankin tietotekniikasta vastaavalle osastolle saanut kerrottua, vaikkei heidän palautekanava toimikaan.

Ihan vain, jotta käsitteet tulisi selväksi havainnollistan:
Katso tästä konekielinen tiliote sivu 9 kenttä 14 (http://www.nordea.fi/sitemod/upload/root/fi_org/liite/s/yritys/pdf/konek_tiliote.pdf)
Siinä Suomessa normaalistikin käytetty standardi jos hakee simppelin "konekielisen" tilioteaineiston pankista, eli kyseessähän on merkkijonoa vieläpä tasapitkinä tietueina. Tarvittaessa maksajan näkee vaikka notepadilla. Olennaista on, että samaisessa ASC tekstiä sisältävässä muodossa on tapahtuman perustietueella kentässä 14 tieto siitä kuka sinulle maksoi ja kaikki tämä selvällä suomen kielellä. Näitä aineistoja mistä tahansa pankista saa tilaamalla ja siinä kirjaimellisesti lukee esim. TAUNO TAVALLINEN. Kuinka vaikeaa näistä Sampo pankinkin varmuudella samankaltaisista tiedoista jonkun niin naurettavan pienen seikan kuin "maksajan nimen" poimiminen heidän nettisivun käyttöliittymälle enää voi olla? :OI Ilmeisesti se on tanskalaisille jopa mahdotonta.

Tietysti jos maksajan nimeä EI OLE Dansken aineistossa lähteissäkään, silloin tilanne onkin jo ihan jotain muuta - jotain paljon huolestuttavampaa. Näistä pienimmistä seikoista koostuu yhteensä ruuhka pankkiin. Yhä useampi maksaja tekee pienen virheen, yhä useammalle tulee kysyttävää saapuvista. Tilanne on epäselvä koska tiedot on epäselviä. 800.000 asiakkaasta 10% kysäisee kerran, onhan se 80.000 pientä kysymystä lisää entisten töiden päälle. Entä jos kysymykset toistuvat viikoittain?

Mites muuten mahtaa Sampopankilla käydä henkilöstön lomien aikaan? Johto pysyttelee niin itsepintaisen ylpeänä vielä toimimattomassa softassaan kiinni, ettei sitä enää lomien alkaessa kerkeä vaihtamaan takaisin toimivaksi. Takaisin siirtyminen voi muutenkin jo alkaa olla likimain mahdotonta. Epäilemättä uusi kankeampi systeemi on kankeampi myös takaisinpäin siirryttäessä.

Siellä alkaa kesällä vääjäämättä hätätyö. Voi vain toivoa pankin syyttömälle henkilöstölle jaksamista.

Samppa
16.04.2008, 12:47
Mites muuten mahtaa Sampopankilla käydä henkilöstön lomien aikaan?

Lomakielto on Sammossa nyt ainakin toukokuun loppuun asti voimassa, mutta mahtaakohan tosiaankaan riittää.

Chauron
16.04.2008, 14:36
Vaihtui viikko sitten päivittäiset raha-asiat nordeaan. Lisäksi pankki hyvitti 30 euroa plussaseteleinä vaihdosta (kun laittoi plussakortin electronin yhteyteen). Palvelualttius samoin on ollut erinomaista; - Sampoa ei todellakaan ole tullut ikävä.

johannesk
16.04.2008, 17:07
Sampoa ei todellakaan ole tullut ikävä.

yt-neuvotteluita odotellessa...

ElvisThePelvis
16.04.2008, 18:10
Nyt kun on Sampo Pankille tullut pelkkiä risuja, niin pistetäänpäs pari ruusia joukkoon. Uuden verkkopankin ominaisuuksista vanhaan verkkopankkiin verrattuna kätevä on se, että laskutietojen tulostamiseen on ihan oma "painikkeensa". Tosin eihän se nyt paljoa aikaa säästä, mutta on kuitenkin kätevä.

Toinen ruusu (joka tosin voi olla ihan sattumanvarainen) oli ERITTÄIN nopeasta palvelusta/vastaamisesta, kun soitti verkkopankista saatavaan asiakaspalvelunumeroon. Lyhyesti kyse oli siitä, että käyttötilille oli tullut iso varaus, jonka selitystekstissä oli jotain sepostusta englanniksi ja sitten luottokortin numero. Jälkeenpäin osottautui, että jostain syystä ruokakaupan tiliä maksettaessa tyhjäksi se maksu oli kai mennyt VISA:n puolelle (vaikka kuitissa kyllä lukee, että pankkikortilta se on veloitettu). Anyway, ennen kuin tämä selvisi, tonne asiakaspalvelunumeroon soitettiin, ja ei tarvinnut odottaa luurissa kuin varmaan kahdeksan sekuntia, niin jo tuli asiakaspalvelija toiseen päähän selvittämään ongelmaa. Toki tässä nyt voi piillä tietenkin risu, ja Sampon Pankin sekaisin olevien systeemien takia tuollainen varaus sitten tuli.

Maxi
16.04.2008, 19:10
Tänään meinasi käydä nolosti: taksireissun jälkeen kuski ei hyväksynyt Sampo Pankin pankkikorttia maksuvälineeksi, koska oli kuulemma jäänyt maksuja saamatta ko. pankin korttia käyttäviltä. Kuskin ilme muuttui pahoittelevasta iloiseksi kun kaivoin luottokortin esiin ja lukijakin ilmoitti "Kortti kelpaa!". Tämä oli omalta osaltani eka kerta, kun olin joutua noloon tilanteeseen pankkikorttini kanssa. Jos ei olisi ollut luottokorttia... Verkkopankissa ainakin minulla kaikki on toiminut sen jälkeen kun laitoin hieman lisää verkkopankin käyttämiä palvelimia IE:n luotettujen sivujen listalle, tuostakin olisivat saaneet tiedottaa etukäteen enemmän. Kuinkahan monella verkkopankki ei toimi, koska aikaisemmin hyvin toimineet tietoturva-asetukset eivät toimikaan uuden verkkopankin kanssa ja käyttäjälle asiasta näkyy vain joku mystinen virheilmoitus ?

monkeyalert
16.04.2008, 19:45
Ehkä hieman OT. Tiedättekö miten kauan pankit säilyttävät tiliotteita? Tuli mieleen, notta sellainen olisi ihan kuningasjuttu näihin verkkopankkeihin, että voisi luokitella laskun 'verovähennyskelpoiseksi'. Nythän verovähennyksiin laitettavia kuitteja ei tarvitse liittää veroehdotuksiin, mutta ne pitää tarvittaessa säilyttää (oliko joku 7v tms.). Nyt tuolla tavalla luokitellut laskut olisivat vuosittain pankin tietokannassa, josta ne voisi tarvittaessa tilata, mikäli verottaja jostain syystä kyselee kuitteja vuosien kuluttua. En tosin tiedä käykö pelkkä tiliotteen osa verottajalle (vai tarvitseeko tarkemmin osoittaa), mutta useimmissa paikoissahan se käy kuitista.

Jupe
16.04.2008, 20:17
Nyt kun on Sampo Pankille tullut pelkkiä risuja, niin pistetäänpäs pari ruusia joukkoon...
Kyllä sun mainitsemat hyvät puolet on suoraan sanottuna naurettavia ja vieläpä ne ei edes kokonaisuutena tarkastellen ole positiivisia puolia.

Tulosteista juuri puuttuukin tietoa

Vaikka tulostamista varten olisi kultainen nappi keskellä ruutua, kyllä minä otan kankeankin valikon, kunhan siinä perhanan tulosteessa vaan lukisi KUKA on maksanut tai mihin tilin omistaja on maksanut, eikä esimerkiksi SIIRTO tai OTTO vielä pahempaa tanskaksi.

Homma kun olisi edes kuvaamasi ruusuinen. Käyttöliittymähän on niin syvältä, että ei siinä ole mitään joustavia puolia. Tulostaminenkin onnistuu paljon helpommin ja monipuolisemmin muissa nettipankeissa.

Sammon alennustilaa tällähetkellä kuvaa mainiosti se, että nettipankki toimii olennaisesti heikommin kuin esimerkiksi vasta-alkajana koettu S-pankki. S-pankkihan sentään aloitti äskettäin hela pankkitoiminnan, jolle olisi ennustanut moisia ongelmia mutta hehän aloittikin homman aika toimivana. Nyt S-pankki on Sammon rinnalla suorastaan loistava vaikkei monipuolisuudessa pärjääkään pisimpään palveluaan kehittäneelle Nordealle.

Toiseen esimerkkiisi voi vain todeta, se ei vain ole totta. Kukaan ei pääse läpi asiakaspalveluun 8:ssa sekunnissa. Nettiviestien vastaamisen aikaa ei tiedä kukaan, koska ainakaan tuntemieni esimerkkien osalta ainoastaan nobody on saanut vastauksen. Pankin lupaama viikko on huttua.

ElvisThePelvis
16.04.2008, 20:43
Toiseen esimerkkiisi voi vain todeta, se ei vain ole totta. Kukaan ei pääse läpi asiakaspalveluun 8:ssa sekunnissa.

Niin no voidaan me alkaa väittelemään, mutta kun soitettiin siihen 0200 jotain numeroon, niin toisessa päässä vastattiin kevyesti alle 10 sekunnissa, ja tämä henkilö sitten ohjasi asian kuultuaan oikeantyyppiselle asiakaspalvelijalle, johon yhdistämiseen meni aikaa vielä vähemmän. Mitä voin sanoa, kai tämä oli sitten se once-in-a-lifetime puhelu tai jotain, mutta totta kuitenkin.

Vai naurettavia... Totta kai olen samaa mieltä kanssasi, että käyttöliittymä on surkea, mutta toisaalta verraten vanhan verkkopankin käyttöön (jota tuli käytettyä vuosia), niin kyllä tuo "Tulosta..." on helpottanut hitusen elämää -- etenkin vanhempieni, jotka eivät tahtoneet aina osata "manuaalisesti" tulostaa. Olet oikeassa siinä, että Sampo Pankin nykyiset maksutiedot yms. ovat aika "sieltä jostain", mutta toisaalta noita laskutapahtumia yms. tulee tulostettua vain sen takia, että niiden avulla voi todistaa maksun tapahtuneen. Ehkä ne tulosteiden tiedot ovat puutteellisia tai epäselviä, mutta takuulla ne on tehty niin, että se tuloste käy todisteesta, ja että siinä jonkinlaisia tietoja on, minkä pohjalta asian voi todeta.

En tässä yritä (enkä ole yrittänytkään, vaikka olenkin kommentteissani ollut suopeampi kuin moni muu) armahtaa Sampo Pankkia, ja osa minusta haluaisi vaihtaa pankkia vaikka saman tien. Ehkä kuitenkin olen sitten liiallisen anteeksiantavainen ja laiska ihminen, kun en niin tee.

Sergei
23.04.2008, 14:15
Eiliseen asti naureskelin näille Sampo-pankin sotkuille, oma pankki kun on OP. Vaan eipä naurata enää. Sain pysäköintisakon 17.3. joka maksettiin esbån kaupungin tilille sampo pankkiin 20.3. Noh, pysäköintisakon maksaminen tietysti v*tutti, mutta oma mokahan tuo kun unohdin parkkikiekon. Eilen sitten tuli postissa "pysäköintivirhemaksun korotus" 20€. Soitin pysäköinninvalvontaan ja kyselin, että mitäs helvettiä. "Maksu on kirjautunut tilillemme 3.4. kun eräpäivä oli 30.3." oli vastaus. Ehdotukset, että vika olisi sampo-pankissa eivät kelvanneet vaan täti puhelimessa vaati todisteita maksun suoritusajankohdasta. Tänään lähtee sitten Espoon kaupungin pysäköinninvalvontaan oikaisuvaatimus, sekä vittuillessani pistän myös 20€ korvausvaatimuksen käyttämästäni ajasta heidän virheen korjaamiseen.

Pahoittelut avautumisesta... :OI

Fakiiri
23.04.2008, 15:03
"Maksu on kirjautunut tilillemme 3.4. kun eräpäivä oli 30.3." oli vastaus. Ehdotukset, että vika olisi sampo-pankissa eivät kelvanneet vaan täti puhelimessa vaati todisteita maksun suoritusajankohdasta.Kyllähän normaalit pankit tarjoavat tilille tulleesta rahasta ihan automaattisesti tiedon arvopäivän lisäksi maksupäivästä (joka voi normaalistikin olla pari päivää aikaisempi, kun maksetaan pankista toiseen). Ei sitä tarvitse maksajalta tivata. Sammolla on kai sitten tässäkin ihan omia ominaisuuksia.

Nyt Sampo Pankki on luvannut hyvittää asiakkaille 4 kuukauden palvelumaksun. Toisin sanoen "parhaat" asiakkaat eivät saa mitään hyvitystä, kun eivät mitään palvelumaksujakaan joudu maksamaan.

Trent
24.04.2008, 09:49
Sampo taas vauhdissa... (http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/04/638566)

peergunt
24.04.2008, 11:48
Tuntuu että tässä hakataan pyöreää palikkaa kanttiseen reikään... väkisin.

Laffer
24.04.2008, 12:49
500 Internal Server Error

Juu näin sen pankin pitää toimia.

ElvisThePelvis
24.04.2008, 13:25
500 Internal Server Error

Sama täällä. Tosin tämä on vasta toinen kerta uudistumisen jälkeen, kun mennessäni verkkopankkiin se ei ole pelannut.

DVB-G
24.04.2008, 13:32
Unexpected system error. System wll shut down in
39 seconds.
38 seconds.
37 seconds.
36 se
U:\>x.com
U:\>Formatting Drive C: .........█

Tuollainen olisi sangen ikävä kauhutilanne.

Jazo
24.04.2008, 14:27
Tuntuu että tässä hakataan pyöreää palikkaa kanttiseen reikään... väkisin.Ei vaan kanttista palikkaa pyöreään reikään.

PeteP
24.04.2008, 14:45
Sama täällä. Tosin tämä on vasta toinen kerta uudistumisen jälkeen, kun mennessäni verkkopankkiin se ei ole pelannut.

500 Internal server error täälläkin ... Aamulla oli lainaneuvottelut uuden pankin kanssa. Meille riitti, marginaalistakin lähti 0.1 pois ihan pyytämättä, ei haittaa :D

peergunt
24.04.2008, 16:47
Ei vaan kanttista palikkaa pyöreään reikään.

Mitä väliä? Ei ne palikat (http://www.kodin1.com/images/3444/small/7038060.jpg) sovi vääriin reikiin kuitenkaan.

Jazo
24.04.2008, 17:48
Mitä väliä? Ei ne palikat (http://www.kodin1.com/images/3444/small/7038060.jpg) sovi vääriin reikiin kuitenkaan.Jaa, niitäkö on tommosiakin. Mulla oli lapsena sellainen leikkikalu jossa pyöreä esine mahtui neliskanttiseen reikään, muttei päinvastoin. Pyöreän esineen halkaisija oli siis yhtä suuri, tai pienempi kuin neliön sivu.

peergunt
25.04.2008, 08:14
Asiakkaat alkaa hermostua jo tosissaan.

Sampo Pankista tutkintapyyntöjä (http://www.kaleva.fi/plus/juttu725074_page0.htm)

ElvisThePelvis
26.04.2008, 20:11
Pikkuhiljaa minäkin alan ärsyyntymään... Nyt ei pääse edes Sampo Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. "404 multifail" viesti tulee tyhjän valkoisen sivun ylälaitaan, kun yrittää kyseiselle sivustolle mennä. :mad:

Nobody
26.04.2008, 20:41
Pikkuhiljaa minäkin alan ärsyyntymään... Nyt ei pääse edes Sampa Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. "404 multifail" viesti tulee tyhjän valkoisen sivun ylälaitaan, kun yrittää kyseiselle sivustolle mennä. :mad:

Minulla toimisi Sampo Pankin nettisivut vielä noin 20min sitten. Nyt minullakin tulee "404 multifail" viesti. Ongelma tuli kun poistin KOLME vanhaa java versiota koneeltani ja asensin uusimman Java 6 Update 5 version (jre-6u5-windows-i586-p-s.exe). Vanhat versiot oli Java 6 Update 3, Java Update 2 ja jokin vielä vanhempi versio. Asensin uusimman version, koska vanhoissa on turva-aukkoja.

Jupe
27.04.2008, 00:16
Siitä sitä vasta riemu repeää kun porukalle selviää kohta käytännössä ne muut tietoturvapuutteet mitä heidän koneilleen on valitettavasti Sampo pankin pakottamana istutettu. Voi olla, että ne haitat on lopulta suurempia kuin koko esiintynyt yleinen toimimattomuus tähän mennessä. Edelleenkään pankki ei ole onnistunut esittämään ainuttakaan syytä näihin jaavasekoiluihin. Itseasiassa kaiken muun mokailun voisi vielä tavallaan käsittää mutta juuri tätä jaava-sekoilua ei kyllä oikeasti voi. Eikö ollut henkilöä, joka olisi osannut selittää johtoportaalle ettei jaava ole tässä yhteydessä oikea valinta, vaikka asia tiedettiin pankin ulkopuolellakin jo viime vuonna?

Ai ette usko, no lue:
http://teknoetlogia.blogspot.com/2007/12/sampo-pankin-verkkopankki-vaarallinen.html
Ja qooglesta lisää...

Asia on ollut tiedossa traileritasolla. Porukka jakautuu tässä kysymyksessä kerrankin erikoisesti yksimielisesti kahteen. Ensimmäiset uskoo jaavan olevan vain pankin käyttäjän kannalta paha tietoturvapuute. Toiset uskoo saman olevan myös pankin itsensä kannalta paha puute. KUKAAN ei usko, että jaava aikaansaa tietoturva parannusta. :) No, eräs uskova löytyy, pankissa kyllä edelleen kiven kovaan kerrotaan jaavan tuoneen tietoturvaparannuksen. Minulle tuli enää yksi kysymys: Miten huono se pystyi sitten ennen olemaan?

Ensimmäinen korjaus mitä he voi nyt tehdä on nopeasti luopua jaavasta asiakaslaitteissa. Se antaisi edes mahdollisuuden palata turvallisuuskartalle mutta onhan heillä käsittämätön matka edessä. Vanhaan järjestelmään ilmeisesti ei voida palata.

Jupe
27.04.2008, 00:30
http://www.digitoday.fi/keskustelut/thread.jspa?threadID=111689
Jo on komediaa. :D

KinZZa
27.04.2008, 01:12
Niin, kyllä tuo varmasti Sampo Pankin työntekijöitäkin rassaa. Lomakiellot on päällä, eikä töissä varmasti tällä hetkellä hirveän viihtyisää ole. Voi olla, että työpaikan vaihtamiseen kynnys selvästi madaltuu. Saa nähdä, mitä tuosta vielä tulee. Tällä hetkellä vaikuttaa katastrofilta.

Chauron
27.04.2008, 01:31
Jahas, taasen se pätkii. Pitäisi saada viimeisetkin rahat siirrettyä pois, mutta eipä näköjään saa yhteyttä verkkopankkiin.

Ja aikamoista ilosanomaa yllä, huh.

EDIT

Nyt sai, näyttää kumminkin palveluiltaan kovin riisutummalta kuin viimeksi (pari viikkoa sitten).

http://img132.imageshack.us/img132/9166/sampotoimiinr2.jpg

winterland
27.04.2008, 13:50
Electron ei toiminut viime yönä. GG.

ElvisThePelvis
27.04.2008, 13:58
Electron ei toiminut viime yönä. GG.

No sitä sentään ei voi pistää noin vaan Sampo pankin niskoille. Esimerkiksi kavereiden Nordea-Electronit tuon tuosta jättävät toimimatta niin päivällä kahvilassa kuin illalla baarissa. Kysehän on jopa niin yleinen ongelma, että moni baari ihan tunnetusti suhtautuu oletuksena erittäin kielteisesti Electroneihin.

DVB-G
27.04.2008, 14:35
Onko siis Sampoon jotenkin liittyvissä LUOTTOkorteissa toimimattomuuksia?

Vähän noloa jos ulkomailla (tai kotimaassa) luottokortti ei kelpaa ja se jopa leikataan saksilla poikki ja käyttäjä viedään linnaan väärennöksestä epäiltynä.

MaterCardini (Nordean) ei ole koskaan kieltäytynyt toimimasta, satoja maksutapahtumia kortti on moitteetta suorittanut.

Ehkä luottokortit toimivat eri tekniikalla kuin pankki- ja reaaliaikais-tiliveloituskortit?

Joka tapauksessa minä en siedä korttien kenkkuiluja ja käytän pelkkää luottokorttia, koska se on toiminut moitteetta aina. Vasta 10000 euron kuukauspalkkaa ja ilmaisia viiveettömiä helikopterinoutoja vastaan uskaltaisin koskea muuntyyppisiin kortteihihn. Epäluotettaviin, tien päälle jättäviin. Kun ei saakaan bensaa/ruokaa/lentolippua/jne. Hyi hitto. Kortin epäluotettavuus on saman luokan mokaus kuin jos kerhotapaamisestaan taksilla kotiin palaava lakanapukuinen KKK-veikkonen potkitaan ulos taksista kesken matkan, keskelle Harlemia.

peergunt
27.04.2008, 16:22

Vähän noloa jos ulkomailla (tai kotimaassa) luottokortti ei kelpaa ja se jopa leikataan saksilla poikki ja käyttäjä viedään linnaan väärennöksestä epäiltynä.

Ihan kylmä hiki nousee pintaan. Lähiaikoina voi olla tiedossa viikon mittaisia ulkomaanreissuja kerran-pari kuussa ja tuolloin saatan joutua maksamaan hotellin, autovuokran jne. kortilla. Kiva tilanne syntyy kun kortti "ei toimikaan" tai "ei ole katetta". Tässä joutuu ihan oikeasti miettimään pankin vaihtoa.

Nobody
28.04.2008, 10:51
Minulla toimisi Sampo Pankin nettisivut vielä noin 20min sitten. Nyt minullakin tulee "404 multifail" viesti. Ongelma tuli kun poistin KOLME vanhaa java versiota koneeltani ja asensin uusimman Java 6 Update 5 version (jre-6u5-windows-i586-p-s.exe). Vanhat versiot oli Java 6 Update 3, Java Update 2 ja jokin vielä vanhempi versio. Asensin uusimman version, koska vanhoissa on turva-aukkoja.

Nyt tuota virheilmoitusta ei tule enään. Tämä oli varmaankin joku viikonlopun bugi. Käynnistin ainakin oman koneeni uudelleen kun asensin uusimman Javan...

Maxi
29.04.2008, 12:02

Eikös tuo ongelma liittynyt Electroniin, joka ei ole "aikuisten oikea" luottokortti vaan tuolla on kytkös jotenkin pankkiin eli veloitukset lähtevät tililtä saman tien ? Ainakaan ko. pankin Mastercardin kanssa ei ole ollut ongelmia lainkaan.

Asiasta toiseen; omat vanhemmat suorittivat juuri pankin vaihdon ja tätäkin "rottaa" alkaa kiinnostamaan uppoavan laivan jättäminen oman onnensa nojaan. On viime aikoina tullut käytettyä Sampo Pankin mobiilipankkia jo aika moneen otteeseen (joka oli kyllä omalaatuinen kokemuksensa)...

Chauron
29.04.2008, 12:12
Mitä, onko joku vielä Sammon asiakas? Varo ettei sinua kivitetä torilla kun moista uskallat sanoa.

:D

Maxi
29.04.2008, 22:29
Mitä, onko joku vielä Sammon asiakas? Varo ettei sinua kivitetä torilla kun moista uskallat sanoa.

:D

No joo, ei tämä asiakkuus nyt ole mikään ylpeyden aine. Ainoa välittömän pankinvaihdon estävä asia on laiskuus, mutta tuokin tekosyy häviää varsin nopeasti, jos ongelmat jatkuvat. Hyvä Luoja, että on kökkö toteutus verkkopankista...

Slayer
03.05.2008, 11:25
Vähän OT mutta mitähän tarkoittaa tuo Sammon Mastercardin ehdoissa lukeva: "Tilinhoitopalkkio on 3 euroa/lasku."

janolle
03.05.2008, 12:09
Vähän OT mutta mitähän tarkoittaa tuo Sammon Mastercardin ehdoissa lukeva: "Tilinhoitopalkkio on 3 euroa/lasku."
Hyi miten kallista! Yök...

ElvisThePelvis
03.05.2008, 12:53

Pakko kai tuon on tarkoittaa sitä, että jos käytät korttiasi kuukausittain, niin kuukausittain sinulta veloitetaan tuo kolme euroa. Toisaalta, tuo tuntuisi vähän oudolta muistaen, että eihän VISA:n käytöstäkään tuollaista veloiteta. En tiedä sitten peritäänkö Mastercardista vuosimaksua VISA:n tapaan...

Chauron
03.05.2008, 13:19
Vähän enemmän OT... Itselle on tulossa Mastercard Sammon kautta, mutta minulta tuota tilinhoitopalkkiota ei ainakaan veloiteta. Syy piilee siinä, että Mastercard tulee Stockmannin kautta (Stocka uudistaa korttinsa).

Hm... eikös nämä tule ihan Nordealta? Vai onko sinulla sitten kaksi master-korttia tai vastaavaa?

http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/Kortit%2bja%2bmaksut/Kortit/Stockmann%2bMasterCard/1027262.html?lnkid=fi/stockmann_c08/week16-31/salesbox/portal_fp/readmore

ElvisThePelvis
03.05.2008, 13:28
Hm... eikös nämä tule ihan Nordealta? Vai onko sinulla sitten kaksi master-korttia tai vastaavaa?

http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/Kortit%2bja%2bmaksut/Kortit/Stockmann%2bMasterCard/1027262.html?lnkid=fi/stockmann_c08/week16-31/salesbox/portal_fp/readmore

Eikun joo... :o Nordeastahan se tosiaan tulee. Muistelin toista, kun sen Stockan Mastercard-tilauksen tein netin kautta, ja siinähän piti Sammon verkkopankkiin loggautua (varmennuksen saamiseksi), että homma lähti pelaamaan (ellen tätäkin muista väärin). Pahoittelen erehdystäni.

Chauron
03.05.2008, 13:55
Ei mitään ^^
Aina sattuu ja tapahtuu.

Hengga
04.05.2008, 03:14
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?jari=129103

winterland
09.05.2008, 02:41
Tuli hommattua jokunen aika sitten tuo Sammon Mastercard-pankkikortti ja olen tehnyt sillä nyt ostoksia viime päivinä. Tiliä katsoessani kuitenkaan sieltä ei ole lähtenyt yhtään rahaa pois?? Kun tällä kortillahan ei ole luotto-ominaisuutta, vaan rahat veloitetaan heti pankkitililtä. Tilin saldo ja käyttövara näyttävät samaa, ja yhteissumman pitäisi olla paljon pienempi. On tämä Sammon touhu ihmeellistä.

Zanytwo
09.05.2008, 08:10
Nyt avaa uusi tili toiseen pankkiin, osta vielä jotain kallista, siirrä tilillä näkyvä raha sinne uudelle tilille ja lopeta Sampo yhteistyö. :D

hkj
09.05.2008, 08:21
Osuuspankki väittää saaneensa Sammolta yli 10000 uutta asiakasta, Sammon viimeisin kommentti oli että heiltä on lähtenyt noin 5000 asiakasta. Nähtävästi Sampo on menettänyt asiakkaita ihan siihen tahtiin että näkynee jo seuraavassa tuloksessa.

Vekka
09.05.2008, 08:28
Osuuspankki väittää saaneensa Sammolta yli 10000 uutta asiakasta, Sammon viimeisin kommentti oli että heiltä on lähtenyt noin 5000 asiakasta. Nähtävästi Sampo on menettänyt asiakkaita ihan siihen tahtiin että näkynee jo seuraavassa tuloksessa.

Nordea ja OP-Pohjola-ryhmä kertovat saaneensa pääsiäisen jälkeen Sampo Pankista yhteensä lähes 20 000 uutta asiakasta. OP-Pohjolalle asiakkaita on tullut yli kymmenentuhatta ja Nordealle vähän alle kymmenentuhatta.

YLE uutiset

Ei taida vielä tähän jäädä, koska ongelmia tuntuu edelleen riittävän varsinkin verkkopankin puolella.

ElvisThePelvis
09.05.2008, 08:54
Sammon asiakkaana minä (ja vanhempanikin) aion pysyä, mutta pakko on avautua... Kävinpä eilen sekä Sampo Pankin konttorissa (Rotuaari) että (sitä vastapäätä olevassa) Nordean sellaisessa. Tarkoitus oli neuvotella Visa-kortin ehdoista ensiksi mainitussa. Otin vuoronumeron (tämä oli joskus klo 14:n aikoihin), ja oma vuoroni oli noin 13 vuoron päässä. Pistin merkille, että SP:llä (Sampo Pankilla) oli jokaista palvelukohdetta kohden vain yksi työntekijä. Kassapalveluissa oli vain yksi työntekijä, tilit/kortit yms. pisteessä oli vain yksi työntekijä jns.; työntekijöiden kopit ammottivat tyhjyyttään.

Päätinpä lähteä sitten siinä asioille, joissa menikin useampi kymmenen minuuttia. Näihin kuului kortin hakeminen Nordeasta, jossa minulla muuten ei ole mitään tiliä. Kun astuin sisään kyseiseen konttoriin, pistin merkille, että oikeataan jokainen työntekijäkoppi oli käytössä. Menin infotiskille, ja selvitin asiana. Yllätyksekseni infotiskin asiakaspalvelija ei edes antanut minulle vuoronumeroa, vaan lähti oitis hoitamaan asiaani (koska kyseessä oli vain kortin luovutus). Palattuaan alle viiden minuutin hän hymysuin selosti kaiken tarpeellisen, ja tarjoutui vielä leikkaamaan vanhan korttini pois käytöstä. Lähdin todella hyvillä mielin Nordean konttorista pois, ja tässä suhteessa kyllä SP:n ja Nordean välinen ero on kuin yöllä ja päivällä -- SP:ssä oikeastaan aina asiakaspalvelija tuntuu olevan jotenkin elämäänsä kyllästynyt ihminen, joka imperatiivein mutisee asiakkaalle väsyneesti.

Palasin sitten Sampo Pankkiin (aikaa oli vuoronumeron ottamisesta vierähtänyt noin 40 minuuttia). Ellen väärin muista, niin edelleen vuoroni olisi ollut 13 vuoron päässä. Istuin ja odotin muutaman minuutin, ja sitten suosiolla luovutin.

Tähän uuteen Sampo Pankkiin olen pikku hiljaa mukautunut täysin, mutta ainakin täällä Oulussa tuo on kyllä anteeksiantamatonta, että asiakaspalvelijoita on usein vain yksi per palvelukohde, vaikka jonoa on pitkästi. Toisaalta, näin on täälläpäin ollut ennenkin -- tai no ehkä tilanne on pahentunut hieman.

Vekka
09.05.2008, 09:30
Sammon asiakkaana minä (ja vanhempanikin) aion pysyä, mutta pakko on avautua...

...Tähän uuteen Sampo Pankkiin olen pikku hiljaa mukautunut täysin, mutta ainakin täällä Oulussa tuo on kyllä anteeksiantamatonta, että asiakaspalvelijoita on usein vain yksi per palvelukohde, vaikka jonoa on pitkästi. Toisaalta, näin on täälläpäin ollut ennenkin -- tai no ehkä tilanne on pahentunut hieman.

Tyypillistä suomalaista jupinaa. Puutteet kyllä huomioidaan, mutta asian hyväksi ei tehdä mitään. Pankin vaihtaminen on itseasiassa yllättävän vaivatonta.

ElvisThePelvis
09.05.2008, 09:43
Tyypillistä suomalaista jupinaa. Puutteet kyllä huomioidaan, mutta asian hyväksi ei tehdä mitään. Pankin vaihtaminen on itseasiassa yllättävän vaivatonta.

Ai nytkö aletaan ihan yleistämään? :) No eikö senkin voisi laskea kliseiseksi toiminnaksi, että (ja puhun kuvainnollisesti) heti kun tulee karikkojan vastaan, niin hylätään laiva. Kyllä, Sampo Pankin karikot ovat tällä hetkellä jopa jättiläismäisiä, mutta koska minulle ei ole tähän päivään saakka kertynyt periaatteessa mitään haittaa tästä SP:n uudistuksesta, niin en aio kuluttaa aikaani pankin vaihtoon. Tuolla konttorissakaan ei tule asioitua kuin korkeintaan kerran vuodessa, niin eipä tarvi katastrofaalista asiakaspalvelua kestää.

Sitä paitsi mikään pankki, ei Nordea eikä Handelsbanken, ole täydellinen. Puutteiden huomiointi on rakentavaa palautetta (joskaan SP nyt ei taida tätä ketjua lukea :D) ja yleistä keskustelua, ja se on käsittääkseni ihan yleinen käytöntä inhimillisyydessä, että jos homma toimii, niin harvoinpa siitä mainitaan yhtä hanakasti.

Vekka
09.05.2008, 10:08
Ai nytkö aletaan ihan yleistämään? :) No eikö senkin voisi laskea kliseiseksi toiminnaksi, että (ja puhun kuvainnollisesti) heti kun tulee karikkojan vastaan, niin hylätään laiva. Kyllä, Sampo Pankin karikot ovat tällä hetkellä jopa jättiläismäisiä, mutta koska minulle ei ole tähän päivään saakka kertynyt periaatteessa mitään haittaa tästä SP:n uudistuksesta, niin en aio kuluttaa aikaani pankin vaihtoon. Tuolla konttorissakaan ei tule asioitua kuin korkeintaan kerran vuodessa, niin eipä tarvi katastrofaalista asiakaspalvelua kestää.

Sitä paitsi mikään pankki, ei Nordea eikä Handelsbanken, ole täydellinen. Puutteiden huomiointi on rakentavaa palautetta (joskaan SP nyt ei taida tätä ketjua lukea :D) ja yleistä keskustelua, ja se on käsittääkseni ihan yleinen käytöntä inhimillisyydessä, että jos homma toimii, niin harvoinpa siitä mainitaan yhtä hanakasti.

No jos koet olevasi jotenkin kiitollisuudenvelassa niitä elämäänsä kyllästyneitä imperatiivein mutisevia asiakaspalvelijoita kohtaan, niin ymmärrän kyllä kantasi.

JTX
09.05.2008, 10:23
Sitä paitsi mikään pankki, ei Nordea eikä Handelsbanken, ole täydellinen.

No, muissa pankeissa nyt jostain syystä ei ilmesty yllättäviä nollia lainasaldojen perään tai ylimääräisiä satasia lainan kuukausieriin. Puhumattakaan palvelumaksuista jotka tupsahtavat vaan jostain *puff* ja joita edes pankin edustajat eivät osaa selittää. Sinuna vetäisin pörröisen turkiksen päälleni ja marssisin toisen pankin konttoriin valtakirjaa allekirjoittamaan.

Fakiiri
09.05.2008, 10:46
En halua pilkata, mutta teinpähän vain koosteen siitä, miksi ihmettelen.

1)
…Yleisesti ottaen tuo uusi verkkopankki on huomattavasti epäselvempi.

...Mainitaanpa jälleen yhdestä ongelmasta...

…onhan esim. tuo verkkopankki edelleen aika armottoman heikko verrattuna muiden pankkien vastaaviin…

…Toisaalta, edelleen kyllä tuo sivuston askeettisuus ja tietojen epäselvyys ärsyttävät hitusen.

Originally Posted by Laffer
500 Internal Server ErrorSama täällä.

…Pikkuhiljaa minäkin alan ärsyyntymään... Nyt ei pääse edes Sampo Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. "404 multifail" viesti tulee tyhjän valkoisen sivun ylälaitaan, kun yrittää kyseiselle sivustolle mennä.

…Kyllä, Sampo Pankin karikot ovat tällä hetkellä jopa jättiläismäisiä…

…ja kun käsittääkseni Sampo ei alhaisilla lainankoroillakaan loista Suomessa…

Selvä.

…mutta koska minulle ei ole tähän päivään saakka kertynyt periaatteessa mitään haittaa tästä SP:n uudistuksesta, niin en aio kuluttaa aikaani pankin vaihtoon.

Ai näinkö tosiaan?

2)
a) …Tänään sitten yritin taas uudestaan paikan päällä hoitaa asioita, mutta virkailija tuli neuvomaan minua käymään parin päivän päästä uudestaan (ruuhkan takia, ja myöskin ilmeisesti sen takia, että systeemeissä voi olla vielä bugeja/tottumiskysymyksiä).

…Tosin pakkohan se on sanoa, että monet kerrat olen itse kironnut päässäni sitä, kun tosiaan niitä asiakaspalvelijoita ei yleensä ole kuin 1-2 kpl, vaikka koppeja on vapaana

b) …pakko on avautua...
…Lähdin todella hyvillä mielin Nordean konttorista pois, ja tässä suhteessa kyllä SP:n ja Nordean välinen ero on kuin yöllä ja päivällä -- SP:ssä oikeastaan aina asiakaspalvelija tuntuu olevan jotenkin elämäänsä kyllästynyt ihminen, joka imperatiivein mutisee asiakkaalle väsyneesti.

Palasin sitten Sampo Pankkiin (aikaa oli vuoronumeron ottamisesta vierähtänyt noin 40 minuuttia). Ellen väärin muista, niin edelleen vuoroni olisi ollut 13 vuoron päässä. Istuin ja odotin muutaman minuutin, ja sitten suosiolla luovutin.

…täällä Oulussa tuo on kyllä anteeksiantamatonta, että asiakaspalvelijoita on usein vain yksi per palvelukohde, vaikka jonoa on pitkästi. Toisaalta, näin on täälläpäin ollut ennenkin -- tai no ehkä tilanne on pahentunut hieman.

c) …Tossa vähän aikaa sitten kävin hoitelemassa Sammon Oulun konttorissa asioitaSelvä.

Tuolla konttorissakaan ei tule asioitua kuin korkeintaan kerran vuodessa...

…itselle ei ole näitä varsinaisia ongelmia ilmennyt.
Ai näinkö tosiaan?

3)
...osa minusta haluaisi vaihtaa pankkia vaikka saman tien. Ehkä kuitenkin olen sitten liiallisen anteeksiantavainen ja laiska ihminen, kun en niin tee.Selvä.

Ihmis(t)en ymmärtämättömyys, jos ei halua muiden ihmisten varsinaisten ongelmien takia hylätä näiden ongelmien tuottajaa, etenkään kun itselle ei ole näitä varsinaisia ongelmia ilmennyt. Mutta niin... kaipa vaan joidenkin on tarve seurata enemmän kuin johtaa. ;)Ai näinkö se menikin?

JTX
09.05.2008, 10:53
En halua pilkata, mutta teinpähän vain koosteen siitä, miksi ihmettelen.

Hieno kooste, kiitos siitä. Menee samaan aivopieruosastoon tekoturkiksen ostamisen moralisoinnin kanssa. Näitähän täytyy alkaa keräämään talteen.

Sergei
09.05.2008, 11:05
Hieno kooste Fakiiri. Naureskelin samaa, että etp:n puheet ovat kovin ristiriitaisia, mutta laiskana miehenä en jaksanut postata. Jokainen saa hakata omaa päätään seinään, jos niin haluaa. Toiset näyttää jopa pitävän siitä. ;)

Jupe
09.05.2008, 11:56
Olen nyt kuullut (sekä vakuuttavat todisteet juuri nähnyt) että lainatilit Sammossa on jossain määrin epäluotettavat. Esimerkki. Oli tapaus missä lainan hoidosta oli sovittu tavanomaisen sitä varten perustetun lainanhoitotilin kautta. Tämä on yrityksissä melko normaali käytäntö, koska lainojen säännönmukainen hoitaminen on toki sielläkin kriittinen toimi. Käytäntöä myös usein tietyissä tapauksissa pankki itse jopa edellyttää, tosin kaikkien eduksi. Nämä on myös kirjanpidollisesti 'käteviä'.

Maksaminen tilille oli hoidettu säännöllisesti ja kassatilanteen mukaan pääsääntöisesti rahaa on tilillä reilusti ainakin viikkoa ennen eräpäivää, joten hoito varmuus on ollut 100 - 110%. Tältä tililtä pankki oli myös ottanut kaiken sopimuksen mukaisen rahan säännöllisesti niinikään sopimuksen mukaan - tähän asti. Luonnollisesti tilillä ei yritystoiminnan kyseessä ollen kuitenkaan sijoiteta ylimääräisiä hoitovaroja, vaan varoja käytetään juuri laskennallisen tarpeen verran. Yllättäen näin ei enää ollutkaan, vaan uudistuksen jälkeen oli otettu vain lyhennys ja tietenkään vuosia toimineen järjestelmän jälkeen kukaanhan ei maksuhetkillä tarkista automaattisiirtoja.

Nyt oli tullut seuraava lasku jossa asiakkaalta peritään sekä lyhennys, korko + edellinen korko sekä VIIVÄSTYSKORKO, joka pienuudessakin aiheuttaa sen, ettei seuraavassa automaattikuukaudessa olekaan rahaa lainan hoitoon, joka aiheuttaa...

Voinette itse päätellä loput sekä miettiä työmäärää. Asian huomasi sattumalta hommaa täsmentävä kirjanpitäjä, jolle erityistä ongelmaa aiheutti kuulema se, että Sammon tiedot on eri tavalla esillä paperi- ja verkkoversioissa. Niitä on äärimmäisen vaikea kirjausketjun säilyttäen kuulema edes seurata. (Kirjanpitäjälle katkeamaton kirjausketju on uskonto ja täsmennys harjoittamismuoto.)

Pahinta on se, että tarina ei ole mikään poikkeus, qoogle vahvistaa tämän selkeästi. En voi käsittää oikeastaan mitään asian tiimoilta. Omalta osaltani tärisin yöni hikisenä, jos rahaasiani olisi Sampo Pankin hoidossa. Anteeksi vaan mukavat Sampo Pankkilaiset mutta minä kaipaan omalta pankiltani ensisijaisesti luotettavuutta, lottoa voi pelata R-kioskillakin. Teillä ei valitettavasti ole luotettavuutta myytäväksi tällä hetkellä.

Tuokaa vanha järjestelmä takaisin ja palataan asiaan.

ElvisThePelvis
09.05.2008, 12:09
Vaikka tässä ketjussa lapsellisuus näyttää vallitsevan tällä hetkellä, niin toisaalta se on hyväkin... Kaihoisasti niitä aikoja muistelen, kun sai kunnolla väitellä näitä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja vastaan. No, huumorilla huumorilla...

Tiedän mitä olen kirjoittanut aiemmin SP:stä, ja ymmärrän kyllä jos haluatte nähdä siinä ristiriitoja -- painosanalla haluatte. Ensinnäkään minä tai perheeni ei ole kokenut esimerkiksi JTX:n mainitsemia ongelmia, jotka tosiaan ovat jo sellaisia, jos ne omalle kohdalle sattuisi, niin pankin vaihto olisi ajankohtaisempaa.

Toiseksi, se, että SP:n verkkopankki on reistaillut ja asiakaspalvelu mättää eivät ole kohdallani varsinaisia ongelmia. Kuten olen kirjoittanut, verkkopankki on reistaillut tasan kaksi kertaa minulla, ja pitkään aikaan vastaavaa ei ole ilmennyt. Jos joku haluaa tällaisen "superongelman" laskea syyksi vaihtaa pankkia, niin väittäisin sitä jotain erityisen herkäksi. Mitä tulee verkkopankin askeettiseen ulkoasuun, niin jälleen tuo on tottumuskysymys, ja käsittääkseni monilla muilla pankeilla on jo muutenkin ollut aika köykäiset verkkopankit. Asiakaspalvelu konttorissa taas on siinä mielessä yhdentekevää, koska ei siellä tule käytyä kuin korkeintaan hoitamassa yksinkertaisia asioita, joita ei hoideta kuin kerran. Tänään muuten sen sain hoidettua yllättävän nopeastikin.

Pointti? Kyllä, SP:llä on ongelmia, mutta koska ne eivät kosketa minua sillä tavalla, että siitä olisi varsinaista haittaa, niin en näe syytä muiden huonojen kokemusten takia vaihtaa pankkia, jonka asiakas olen ollut lähemmäs kaksikymmentä vuotta. Jos jonkun mielestä tämä on outoa, niin sitten on. Käsittääkseni en ole ainoa SP:n asiakas, joten voitte poijaat kohdistaa ne haukut myös siihen erittäin suureen ihmismäärään, jotka edelleen ovat SP:n asiakkaita. En lähde väittämään kuitenkaan SP:tä parhaaksi pankiksi (varmasti senkin käsityksen vedätte teksteistäni :D), koska sitä se ei todellakaan ole: pankin mokailut ovat olleen paikoitellen erittäin törkeitä.

srout
09.05.2008, 13:21
Pakko kai tuon on tarkoittaa sitä, että jos käytät korttiasi kuukausittain, niin kuukausittain sinulta veloitetaan tuo kolme euroa. Toisaalta, tuo tuntuisi vähän oudolta muistaen, että eihän VISA:n käytöstäkään tuollaista veloiteta. En tiedä sitten peritäänkö Mastercardista vuosimaksua VISA:n tapaan...

Eikös tämä ole lähes tapa näissä uusissa eri yritysten tarjoamissa Visa/Mastercad/Ym. korteissa. mainostetaan vuosimaksuttomaksi ja otetaan se(ja enemmän) sitten 2-3 euron laskutuspalkkiossa.

Vekka
09.05.2008, 14:09
En halua pilkata, mutta teinpähän vain koosteen...

Heh, aikamoinen tuuliviiri.

Vaikka tässä ketjussa lapsellisuus näyttää vallitsevan tällä hetkellä, niin toisaalta se on hyväkin... Kaihoisasti niitä aikoja muistelen, kun sai kunnolla väitellä näitä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja vastaan. No, huumorilla huumorilla...

Nojoo, mutta eikö tämänkaltaiset hieman ristiriitaiset itsetutkiskelut ja "miltä minusta tänään tuntuu" lämpimikseen lörpöttelyt sitten kannattaisi kirjoittaa mieluummin vaikkapa jonnekin blogiin, kuin aiheuttamaan hämmennystä foorumille?

Pahoittelut off topicista.

Jupe
09.05.2008, 16:39
...Jos joku haluaa tällaisen "superongelman" laskea syyksi vaihtaa pankkia, niin väittäisin sitä jotain erityisen herkäksi. Mitä tulee verkkopankin askeettiseen ulkoasuun, niin ....Haloo, "superongelma" on tässä tapauksessa täysin oikea ongelma. Jos lainat lisääntyy ja arpa käy välillä napsimassa tililtä sitä tai tätä, niin haluan kysyä missä kohtaa mielestäsi asia kenenkään mielestä pääsääntöisesti liittyy ulkonäköön?

Pahvikin tajuaa käyttää pankkia jos se on vähän eri värinen mutta jos rahat puuttuu niin siitä nousee jo meteli. Koitahan nyt herätä sinäkin.

ElvisThePelvis
09.05.2008, 17:09
Haloo, "superongelma" on tässä tapauksessa täysin oikea ongelma. Jos lainat lisääntyy ja arpa käy välillä napsimassa tililtä sitä tai tätä, niin haluan kysyä missä kohtaa mielestäsi asia kenenkään mielestä pääsääntöisesti liittyy ulkonäköön?

Missasit sitten pointtini aivan totaalisesti. Jos olisit lukenut tekstini kunnolla, niin tietäisit, että olen täysin samaa mieltä kanssasi. SP:llä nuo ongelmat ovat suuria, ja ymmärrän hyvin näiden ongelmien uhrien halut vaihtaa pankkia. Mutta (ja ole nyt tarkkana)... Kun minulla ei näitä "lainat lisääntyy ja arpa käy välillä napsimassa tililtä sitä tai tätä" ongelmia ole ollut, ja käsittääkseni en ole ainoa. Ehkä tässä pelaan venäläistä rulettia, kun jään oikein odottelemaan, että SP:n sekoilut aiheuttavat minulle vihdoin oikeita ongelmia (esim. rahallisia menetyksiä), mutta jos realisteja ollaan, niin voinen uskaltaa sanoa 99.9%:n varmuudella, ettei näin tule käymään. Eikä siinä myöskään ole mitään ristiriitaista, että olen kritisoinut SP:tä. Aika monen asian joutuisi elämässä keskeyttämään/lopettamaan, jos syyksi riittäisi pelkkä epäkohtien löytyminen.

Minun siis pitäisi vaihtaa mielestänne pankkia, koska SP on kohdellut kaltoin joitakin muita, eli jos toiselle tulee paha mieli ja haluaa lähteä leikistä pois, niin sekö tarkoittaa, että minunkin pitäisi. :hitme:

Vekka, sinne blogiin voisi oikeastaan kaikki henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit ja epäloogiset piikittelyt pistää. Mutta juu, olen minä sitten kai erittäin tyhmä ihminen, kun muiden mielipahan takia en halua pankkiani vaihtaa. :rolleyes:

monkeyalert
10.05.2008, 11:16
Onnistuuko kuitin tilaaminen postitse vielä jotenkin..? Ei meinaa millään löytyä kohtaa mistä tämä optio valitaan.. :hitme:

Samppa
13.05.2008, 08:41
Sampo se pysyy otsikoissa. Nyt tietosuojavaltuuttettu on tutkimassa kerääkö Sammon verkkopankkijärjestelmä ylimääräisiä tietoja asiakkaiden koneilta.

Kauppalehti (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=11892)

Mama
13.05.2008, 11:35
Sampo se pysyy otsikoissa. Nyt tietosuojavaltuuttettu on tutkimassa kerääkö Sammon verkkopankkijärjestelmä ylimääräisiä tietoja asiakkaiden koneilta.

Kauppalehti (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=11892)

Tämä on minulle nyt kynnyskysymys pysynkö pankissa vai ei. Ei minulle tule pankkikaan asentamaan turvakameraa kämpilleni että josko ne maksulaput kirjoittaakin joku muu.
Toivottavasti nyt saadaan ihan virallinen kanta miksi ylimääräisiä härpäkkeitä pitää asennella.

Maxi
16.05.2008, 18:01
Saamari soikoon, että on tämä Sampo Pankki ihmeellinen: yrittivät veloittaa 15. päivä erääntyneen asuntolainen lyhennyksen samana päivänä kahteen kertaan, mutta onneksi toinen virheellinen siirto oli merkitty jo poistetuksi. Käykäähän ko. pankin asiakkaat katsomassa omia tilitapahtumianne, ettei vain olisi käynyt samalla tavalla.

JTX
16.05.2008, 18:11
Saamari soikoon, että on tämä Sampo Pankki ihmeellinen: yrittivät veloittaa 15. päivä erääntyneen asuntolainen lyhennyksen samana päivänä kahteen kertaan, mutta onneksi toinen virheellinen siirto oli merkitty jo poistetuksi. Käykäähän ko. pankin asiakkaat katsomassa omia tilitapahtumianne, ettei vain olisi käynyt samalla tavalla.

Noita taitaa olla jokaisella asuntolainallisella sampopankin asiakkaalla. Sukulainen valitteli kun lyhennykseen oli tullut jostain syystä 300 euroa lisää, eli tililtä oli veloitettu 300 euroa ylimääräistä, siitä parin puhelun ja asian perinjuurisen selittelyn jälkeen virkailija puhelimen toisessa päässä myönsi virheen ja lupasi korjata asian. Seuraavana päivänä verkkopankki kertoi että lainasaldo oli kasvanut 300 eurolla. Oikein hienoa toimintaa. Pankki on vaihtumassa hänelläkin.

Laffer
16.05.2008, 22:29

Oli minullakin op. laina merkattu kahteen kertaan onneksi sentään oli se ylimääräinen poistettu tilassa, ei vaan kyllä nappaisi itse tarkkailla tiliä sen takia ettei sampo "varasta" jotain sieltä.

Maxi
17.05.2008, 20:17
Oli minullakin op. laina merkattu kahteen kertaan onneksi sentään oli se ylimääräinen poistettu tilassa, ei vaan kyllä nappaisi itse tarkkailla tiliä sen takia ettei sampo "varasta" jotain sieltä.

Tämähän tässä on pahinta; ei voi luottaa siihen että kaikki sujuvat vaan tiliä pitää vahtia ettei omituisuuksia tapahdu. Viestiketjun otsikkoa lainatakseni: "ei toimi, grr"

KipaK
18.05.2008, 17:19
Taitaa olla Sampo Pankin työntekijät ihan yhtä täynnä tätä muutosta kuin asiakkaatkin. :OI

goddam
18.05.2008, 22:07
Sammossa on ollut tili vain koska OP ei ole toiminut nettiliikkeiden kanssa. Tähän on ilmeisesti tullut muutos, joten voisihan tuon Sammon tilin vaikka lakkauttaa...

KipaK
19.05.2008, 21:38
OP tosiaan viime kuussa laski sitä turvallisuustasoa korteissa ja nyt toimii joka puolella jossa hyväksytään Visa.

Gambit
20.05.2008, 08:53

Sama homma, tosin tuossa poistetussa oli mukana lainaturvamaksu, jonka ilmoittivat unohtaneen velottaa. En sitten tiedä johtuiko tuo poistaminen tuosta syystä.

jantze
27.05.2008, 23:36
No nii, eli mihin pankkiin kannattaa siirtyä Sammosta? Luulisi että muutkin ovat kartoittaneet nämä vaihtoehdot.

janolle
27.05.2008, 23:42
No nii, eli mihin pankkiin kannattaa siirtyä Sammosta? Luulisi että muutkin ovat kartoittaneet nämä vaihtoehdot.
Ellei ole asuntolainaa tai muuta suurempee se taitaa olla aika sama mille pankille ne rahat antaa. Minulla on sekä Nordea ja OP, kumpikin on hoitanut asiansa moitteettomasti.

Trent
28.05.2008, 09:16

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=68482

tpi
28.05.2008, 09:37
Ålandsbankeniin olen ollut erittäin tyytyväinen. Kaikki pelannut hienosti, palvelu viimeisen päälle, konttorissa silloin harvoin kun pitää käydä ei juurikaan jonoja. Aikanaan kun pankkiin menin, lainatarjous oli ihan eri planeetalta kuin aikaisemman pankin (osuuspankki, johon olin joutunut säästöpankin "konkurssin" vuoksi).

Kola
28.05.2008, 09:49
Itse vaihdoin Tapiolaan. (vielä tosin tili Sammossakin jonkin aikaa)
Verkkopankki ihan eri kaliberia kuin Danskella ja on miellyttävä käyttää. Ehkäpä tämän hetken paras verkkopankki Suomessa...? Keskittämällä saa isohkot kk-maksut kokonaankin pois.

tpi
28.05.2008, 10:15
Itse vaihdoin Tapiolaan. (vielä tosin tili Sammossakin jonkin aikaa)
Verkkopankki ihan eri kaliberia kuin Danskella ja on miellyttävä käyttää. Ehkäpä tämän hetken paras verkkopankki Suomessa...? Keskittämällä saa isohkot kk-maksut kokonaankin pois.

Näyttääpäs muuten Tapiolan verkkopankki kovin tutulta. :)
Taitaa ostaa ko. palvelun Ålandsbankenilta, kuten myös S-pankki tekee.

Kola
28.05.2008, 10:37
Näyttääpäs muuten Tapiolan verkkopankki kovin tutulta. :)
Taitaa ostaa ko. palvelun Ålandsbankenilta, kuten myös S-pankki tekee.

Kyllä näköjään:
"Crosskey Banking Solutions on Ålandsbankenin omistama tytäryhtiö, joka kehittää ja toimittaa pankkialan tietojärjestelmiä kaikenkokoisille yrityksille. Crosskeyn järjestelmäratkaisuja käytetään tällä hetkellä Tapiola Pankissa, Det Norske Bankissa, SOK:ssa ja Ålandsbankenissa. Yhtiössä on yli 100 työntekijää."

http://www.alandsbanken.fi/info/content/fi/about/news/press/news_0001.html

juhaa
12.06.2008, 20:58
Saako enää missään pankissa valita itse pankkikortin tunnuslukua?

Laffer
16.06.2008, 11:17
Lisää tarinoita Sampopankkilandiasta.

1. Oli tarvetta saada paperikuitti eräästä laskusta joten klikkasin itselleni sellaisen verkkopankin kautta. Tästä on nyt mennyt kohta 2 viikkoa eikä kuittia ole näkynyt, onneksi ymmärsin käydä konttorissa sen hakemassa sillä muuten olisi mennyt rahaa hukkaan.

2. Opintolainassa on kuukausittainen könttäsummalyhennys ja n 6kk välein isompi lyhennys, nyt kuitenkin näyttäisi olevan kesäkuussa ja heinäkuussa isompi summa menossa. :hitme:

On se vaan jännä pankki, ei tässä enää tarvitse mitään online nettipelejä pelata kun riittää että kirjautuu sampopankkilandiaan ja taistelee pahoja bugeja vastaan.

Juksa
16.06.2008, 13:17
2. Opintolainassa on kuukausittainen könttäsummalyhennys ja n 6kk välein isompi lyhennys, nyt kuitenkin näyttäisi olevan kesäkuussa ja heinäkuussa isompi summa menossa. :hitme:

Soittelin samasta syystä aamusella tonne asiakaspalveluun ja siellä totesi kaveri, että heidän uusi "systeemi" lukee tuon edellisen kuukauden veloitukset ja laittaa ne automaattisesti myös seuraavalle kuukaudelle.

Eli "systeemi" tekee omat maksusopimukset, keltään kysymättä.. :D

Eniveis, se korjaantuu automaattisesti jonkin ajan kuluttua ja ne katevaraukset häipyy sieltä ajan myötä (ennen eräpäivää)..

Jotenki tämäkin vaikuttaa niin alkeelliselta erheeltä, "systeemi" ymmärtää ottaa jonkun kerran vuodessa veloitettavan joka kuukautiseksi maksuksi.. En mikään asiantuntija ole, mutta ei vaikkuttais kovin isolta koodin pätkältä korjata..

Eikös danskebankilla ollu ihan toimivat systeemit, mutta miten voi olla niin vaikea liittää yksi pankki lisää siihen..??

ElvisThePelvis
16.06.2008, 14:02
Minä taidan olla niitä yksi miljoonasta -ihmisiä. Kävi nimittäin hauska sattuma tuossa eräänä päivänä. Olin tilapäisesti unohtanut PIN-koodini yhdistelmäkortistani (pankkikortti/VISA), ja itsepäisenä ihmisenä tietenkään en voinut sitä lapulta (joka oli muualla) tarkistaa, vaan muistella automaatilla mikä se voisi olla. Liian monen väärän PIN-koodin jälkeen tapahtui lukitus, eikä enää voinut muuta kuin ottaa yhteyttä Sampo Pankin asiakaspalveluun. Päädyin siis soittamaan heidän asiakaspalveluunsa, ja sainkin asiakaspalvelijan luurin toiseen päähän n. 10 sekunnin odotuksen jälkeen.

Aiemminhan tulin maininneeksi tässä ketjussa kuinka vastaavanlaisesti parisen kuukautta sitten sain asiakaspalveluun yhteyden samankaltaisen ajan kuluessa -- itse asiassa silloin aika taisi olla lähempänä n. 5 sekuntia. Tätähän sitten ei millään meinattu täällä uskoa, ja eräskin leimasi minut muitta mutkitta likaiseksi valehtelijaksi.

Harmi kyllä viikonloppuna se loton päävoitto ei osunut minulle, vaikka lottosin, mutta näköjään Sampo Pankin pahamaineisen asiakaspalvelulinjan kanssa minulla näyttää poikkeuksetta menevän "seitsemän oikein".

Laffer
16.06.2008, 15:12
Soittelin samasta syystä aamusella tonne asiakaspalveluun ja siellä totesi kaveri, että heidän uusi "systeemi" lukee tuon edellisen kuukauden veloitukset ja laittaa ne automaattisesti myös seuraavalle kuukaudelle.

Eli "systeemi" tekee omat maksusopimukset, keltään kysymättä.. :D

Tämä selventääkin asiaa, kiitos. :)
Voisin tehdä oman maksuohjelma "systeemin" myös, mutta tietysti niin että joudun maksamaan 1/10 alkuperäisestä summasta, jos alkavat rahojaan periä niin sanon että soittakaa Tanskaan, ne on tän systeemin mulle väsänneet.

Vekka
17.06.2008, 12:05
...ja eräskin leimasi minut muitta mutkitta likaiseksi valehtelijaksi.

Hygieniafriikistä tuo on varmasti julmin mahdollinen loukkaus.

JaniH
23.06.2008, 19:02
Ei tästä taida valmista tulla: Sampo Pankin järjestelmässä taas ongelmia (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1547781).

OP:n palvelut ovat toimineet omalta kohdaltani pankinvaihdon jälkeen moitteetta. Verkkopankki ei ole kuitenkaan ikävä kyllä vanhan Sammon veroinen.

srout
23.06.2008, 20:31
Siltä se alkaa vähän tuntua. Mulla sinänsä ei ole ollut ongelmia kuin silloin heti pääsiäisen jälkeen ja pari kertaa automaatilla mutta kassalla toiminut. Tuosta uudesta verkkopankista en kyllä tykkää yhtään.

Vaihdon kannalta Nordea vaan tökkii niin pahasti (sinänsä varmaan mitään vikaa ole muttei koskaan), OP:ssa ei kiinnosta pätkääkään alkaa niitä "bonuksia" keräilemään. Kakarana eka pankki oli säästöpankki, pitäisiköhän taas palata tai ennakkoluulottomasti S-pankkiin.

Vekka
27.06.2008, 11:05
Sampo pankin asiakkaiden kannattaa tarkistaa opintolainan korkolaskut. Taloussanomat raportoi. (http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2008/06/27/sampo-pankki-tyri-nyt-opintolainojen-korot/200817211/12)

Jürgen
27.06.2008, 11:15
*golf-aplodit Sammon suuntaan* :thumbsup:

Trent
02.07.2008, 21:04
Lainaus Ylen Teksti-TV:stä 2.7.2008: (http://www.yle.fi/tekstitv/html/P169_01.html)

Sampo Pankin korttinostoissa sekaannus

Pankin yhdistelmäkortilla suoritetut käteisnostot kirjautuvat verkkopankkissa kahteen kertaan.

Luottokunnan mukaan se ei kuitenkaan peri virheellisesti Visa-tilille kirjautuneita nostoja.

Sampo Pankin viestintäjohtaja kertoo, että kyseessä ei ole verkkopankin virhe vaan ominaisuus, joka korjataan seuraavassa päivityksessä.

Talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnarin (sd.) mukaan Sampo Pankki on pettänyt valiokunnalle antamat lupauksensa tietojärjestelmäongelmien korjaamisesta kesään mennessä.

:thumbsup:

Jupe
02.07.2008, 23:42
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id95253.html][/url]

Sampo Pankin viestintäjohtaja Hannu Vuola kertoo, että kyseessä ei ole verkkopankin virhe vaan ominaisuus, joka korjataan seuraavassa päivityksessä.
Hehheh, täähän kuuluis melkein siihen kuluttajakeskusteluun. Aika klassinen: "ei virhe vaan ominaisuus". :p

Laffer
03.07.2008, 01:41
Pitääköhän tuonne jokaisen noista ylimääräisen opintolainan maksun saaneista soittaa Sampoon kun näkyy vieläkin heinäkuulle se kesäkuun summa. No odotellaan vielä viikko ja tarkastetaan erääntyvät sitten uudestaan. Jos vaikka saisi näiden sotkujen takia enemmänkin noita palvelumaksuja ilmaiseksi niin pääsisi niissä halvemmalla ennen kuin pankkia vaihtaa.

Juksa
03.07.2008, 08:50
Pitääköhän tuonne jokaisen noista ylimääräisen opintolainan maksun saaneista soittaa Sampoon kun näkyy vieläkin heinäkuulle se kesäkuun summa.

Asiakaspalvelussa sanottiin, että ne lähtee sieltä ajan myötä pois. Eli voi lähteä esim. vasta 13. pvä. Mutta jos ei saa mielerauhaa, niin kannattee soittaa aspaan, niin ne ajavat siellä manuaalisesti ne ohjelmat...

duderino
03.07.2008, 09:08
Vanha juttu tämä viestintäpäällikön haastattelu, mutta jaksaa viihdyttää edelleen!

http://www.youtube.com/watch?v=re804LViLqo

johannesk
03.07.2008, 09:11
Ite oon ollut myös about 30 vuotta Sammon asiakas. Mut nyt saa kyl riittää, ei jaksa katella jotain tanskan ibarin vaiheiluja jne. :sleep: Eilen jäi ostokset ostamatta kun luottokortti ei pelannut.

Onks Tapiola hyvä pankki? Meillä on vakuutukset siellä, joten jos se on muuten hyvä niin siirretään asuntolaina ja tilit sinne...

No nyt on lainat ja tilit Tapiolassa...

Mama
03.07.2008, 09:28
Nyt vois joku A-studio ottaa tuon viestintäjohtajan haastatteluun ja käydä kunnolla läpi nämä termit 'virhe' ja 'ominaisuus'. Jos se on ominaisuus, niin silloinhan sitä ei tarvitse korjata, vai mitä?

Ei jessus, kai tässä pitää syntymästä saatu pankki vaihtaa kun minä en vain kestä sitä että puhutaan paskaa asiakkaille. Ehkä ne haluakaan että kaikki joille nuo selitykset uppoaa, jäävät. Harmi vaan että veikkaan että ovat ne hyvätuloset, jotka eivät noita jaksa kuunnella.

duderino
03.07.2008, 14:02
Kaipaatko haasteita ja miellyttävää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa?

http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7013007&index=18&anchor=7013007

Vekka
14.07.2008, 15:39
Päivän Sampo Pankit:

YLE Uutisten mukaan Viestintäviraston tv-maksujen laskutusjärjestelmä kaatui maanantaiaamuna, kun viikonlopun aikana Sampo Pankista siirtyneet tv-maksut tulivat järjestelmään kahteen kertaan.

Järjestelmävian takia aamun aikana asiakaspalvelunumeroon tehdyt ilmoitukset esimerkiksi television käyttöönotosta tai osoitteenmuutoksista eivät ole tulleet perille.

Taloussanomat (http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2008/07/14/sampo-pankki-kaatoi-tv-maksujen-laskutusjarjestelman/200818427/12)

juhaa
18.10.2008, 12:18
Onko joku vielä minun lisäkseni sampopankin asiakas?
Pääseekö kirjautumaan sisälle? Tuossa olin pistänyt laskuja odottamaan hyväksymistä ja ennen viimeistä laskua päätti jämähtää, nyt ei pääse enää kirjautumaankaan.

edit: Eipä näytä luottokorttivarmennuskaan toimivan.

Retro
18.10.2008, 12:42
Pääseekö kirjautumaan sisälle? Tuossa olin pistänyt laskuja odottamaan hyväksymistä ja ennen viimeistä laskua päätti jämähtää, nyt ei pääse enää kirjautumaankaan."Internet Explorer ei voi näyttää WWW-sivua". Firefox ilmoittaa myös aikakatkaisun. Ei siis pääse kirjautumissivulle.

ElvisThePelvis
18.10.2008, 12:54
Pääseekö kirjautumaan sisälle?

Täällä ollaan myös Sampo Pankin asiakkaita. Eipä näytä pääsevän verkkopankkiin kirjautumaan (Firefox 3).

juhaa
18.10.2008, 13:04
"Internet Explorer ei voi näyttää WWW-sivua". Firefox ilmoittaa myös aikakatkaisun. Ei siis pääse kirjautumissivulle.

Täällä ollaan myös Sampo Pankin asiakkaita. Eipä näytä pääsevän verkkopankkiin kirjautumaan (Firefox 3).

Kiitos. Jos sitä vihdoin saisi aikaiseksi pienen pankin vaihdon.

Jazo
18.10.2008, 13:08
Nyt näyttää toimivan.

Jos tuo verkopankin sivu on alhaallla, niin usein kuitenkin mobiili-versio (https://suomi.sampopankki.fi/link/3gmobilbank) toimii, eikä se edes vaadi javaa toimiakseen.

juhaa
18.10.2008, 13:18
Kiitos. Jos sitä vihdoin saisi aikaiseksi pienen pankin vaihdon.

Nyt toimii taas, joten saakoot hieman lisäaikaa ;)

Jackal
18.10.2008, 13:31
Hyvin tuntuu ainakin tällä hetkellä kirjautuminen sujuvan.

edit: kannattaisi vilkaista myös viimeinen sivu ennen replyä. =)

hkj
18.10.2008, 16:45
Nyt toimii taas, joten saakoot hieman lisäaikaa ;)

Muutamassa paikassa huomasin viime viikolla, että Sampon kortit toimivan vain erillisen varmistusjärjestelmän kautta (kortin numero yms. piti näppäillä järjestelmään ja näyttää henkilötodistus alle 50 euron ostoillakin). Itselläni ei moista korttia siis ole, mutta muiden asiakkaiden hidastelua ihmetellässäni huomasin tämän.

duderino
25.10.2010, 14:12
Tässä linkissä avoin kirje Sampo-pankille. Erittelee ongelmat varsin ansiokkaasti.

http://jussi.ruokomaki.fi/sampo/pankki.html

Kari Häkkinen
25.10.2010, 15:12
Olin vuoden 200? alussa ruokaostoksilla Viiskulman Alepassa. Kassalla ilmoitin maksavani pankkikortilla. Kassa ynnäsi ostokset, mutta kutsui sitten myymäläpäällikön paikalle. Supisivat keskenään aikansa ja kehottivat odottamaan hetken.

Vartin päästä paikalle löntysti kaksi isokokoista poliisia ja kaupan turvamies: "Kenens kortilla täällä ostellaan? Henkilöllisyystodistus!".

Kerroin käyttäväni omaa korttiani. Kyttä vertaisi henkariani pankkikorttiini ja takaisin, eikä joko tajunnut tai uskonut asiaa, kun vielä varmisti: "Omaako korttia olit käyttämässä?".

Sitten minut vietiin kadulle ja kyttäautoon kaltereiden taa, jossa luin odotellessani Oliver Stonen haastattelun Hesarin Nyt-liitteestä. Lopulta poliisit tulivat takaisin: "Mene kotiis! Me pidämme kortin, sillä (Sampo)pankki on ilmoittanut sen varastetuksi."

Niin loppui asiakassuhde Sammon kanssa. Jos tilillä ei ollut katetta, niin pankin olisi oston yhteydessä kuulunut - minun mielestäni - ilmoittaa automaattisesti kassalle, ettei tilillä ole katetta. Sitä vartenhan Suomeen on kehitetty isolla rahalla tietoverkosto. Tai pankki olisi voinut yksinkertaisesti sulkea tilin. Mutta - vittu! - pankki menee valehtelemaan poliisille, viranomaisille, että kortti on varastettu! Mikä tarkoittaa, että pankki oli tehnyt poliisille perättömän ilmiannon, jonka johdosta minua oli lähikaupassani kohdeltu kuin rikollista, minkä voisi tulkita kunnianloukkaukseksi.

Nykyisin olen Helsingin Osuuspankin 100% tyytyväinen asiakas.:king:

CeeLo
25.10.2010, 19:29
Mutta hei, Sampo on aiföynissä!!!

Jupe
25.10.2010, 19:35
Olin vuoden 200? alussa ruokaostoksilla Viiskulman Alepassa. Kassalla ilmoitin maksavani pankkikortilla. Kassa ynnäsi ostokset, mutta kutsui sitten myymäläpäällikön paikalle. Supisivat keskenään aikansa ja kehottivat odottamaan hetken.

Vartin päästä paikalle löntysti kaksi isokokoista poliisia ja kaupan turvamies: "Kenens kortilla täällä ostellaan? Henkilöllisyystodistus!".

Kerroin käyttäväni omaa korttiani. Kyttä vertaisi henkariani pankkikorttiini ja takaisin, eikä joko tajunnut tai uskonut asiaa, kun vielä varmisti: "Omaako korttia olit käyttämässä?".

Sitten minut vietiin kadulle ja kyttäautoon kaltereiden taa, jossa luin odotellessani Oliver Stonen haastattelun Hesarin Nyt-liitteestä. Lopulta poliisit tulivat takaisin: "Mene kotiis! Me pidämme kortin, sillä (Sampo)pankki on ilmoittanut sen varastetuksi."

Niin loppui asiakassuhde Sammon kanssa. Jos tilillä ei ollut katetta, niin pankin olisi oston yhteydessä kuulunut - minun mielestäni - ilmoittaa automaattisesti kassalle, ettei tilillä ole katetta. Sitä vartenhan Suomeen on kehitetty isolla rahalla tietoverkosto. Tai pankki olisi voinut yksinkertaisesti sulkea tilin. Mutta - vittu! - pankki menee valehtelemaan poliisille, viranomaisille, että kortti on varastettu! Mikä tarkoittaa, että pankki oli tehnyt poliisille perättömän ilmiannon, jonka johdosta minua oli lähikaupassani kohdeltu kuin rikollista, minkä voisi tulkita kunnianloukkaukseksi.

Mikä tapaus! Täytyy sanoa, että sinulle oltiin kyllä jokaisessa vaiheessa tylyjä, oli tapauksen syy mikä olikaan.

ElvisThePelvis
25.10.2010, 19:36

Niin Sampo Pankkiko tässä on nyt se, joka on menetellyt tökerösti? :hitme:

aheikkinen
25.10.2010, 19:45
Olin vuoden 200? alussa ruokaostoksilla Viiskulman Alepassa. ...
Kai he muistivat sentään veloittaa kortin poisottopalkkion? Esimerkiksi osuuspankin hinnastossa ko maksu on 150euroa ja se peritään kortin haltijalta jos kauppa ottaa pankin pyynnöstä kortin pois käyttäjältä.

Jos asiakas käyttää korttiaan korttiehtojen vastaisesti (ylittää tiliään) tai pankki on asettanut kortin käyttökieltoon, on pankilla oikeus periä kortinhaltijalta kaupalle maksettu poisottopalkkio.
Tässähän oli tilin ylittämisestä kyse, niin jonkinlainen sakko olisi paikallaan?

E: Ymmärrän poliisin ja vartijan jokseenkin happaman reaktion asiaan. Heille varastetuilla korteilla makselevien pikkusyöpäläisten kiusanteko on arkipäivää ja ovat aivan tarpeeksi leipiintyneitä ko hommaan. Eipä niille näpistelijöille ja pikkukkonnille oikein hymyilläkään jaksa vuodesta toiseen. Ikävää toki on kun sinut aiheetta korttivarkaaksi leimattiin, mutta eihän poliisi syyttömyyttäsi voinut etukäteen tietää, vaan automaattinen oletus heillä oli "jaahas, taas yksi näpistelijäpaskaläjä".
Olisko vika voinut olla kenties kyvyttömän kassatyöläisen, joka luuli "ei katetta" ilmoituksen tarkoittavan varastettua korttia ja panikoi sen takia (en tiedä kassakoneista tai niiden ilmoituksista yhtään mitään, edes sitä, olisiko moinen väärinkäsitys edes mahdollinen)? Tai sitten sampon solmussa oleva systeemi lähettikin kassakoneelle katehälytyksen sijaan rosmohälytyksen? Ehkä emme saa koskaan tietää tämän järisyttävän mysteerin perimmäistä syytä ja alullepanijaa.

Kari Häkkinen
26.10.2010, 16:56
HOP:issa tietysti kovin ihmettelivät kohteluani Sammossa. HOP:n pankkineiti näytti näppäimistöltä miten kortti ilmoitetaan "kadonneeksi" ja sanoi "varastettu" näpyttelyn olevan ihan siinä vieressä. Eli periaatteessa tuo olisi voinut olla näppäilyvirhe, mutta kun kortti ilmoitetaan "varastetuksi", niin se ei voi - tai ainakaan saa - mennä läpi yhdellä näppäimen painalluksella. Pankkivirkailijan pitäisi käydä noin vakavasta ilmoituksesta palaveria työtovereidensa ja esimiehensä kanssa.

Harry
26.10.2010, 17:17
Niin Sampo Pankkiko tässä on nyt se, joka on menetellyt tökerösti? :hitme:

No kukas sitten jos ei pankki :hitme:

ElvisThePelvis
26.10.2010, 18:00
No kukas sitten jos ei pankki :hitme:

Niin sinun mielestäsi Harry esimerkiksi poliisi tässä tilanteessa toimi täysin oikein ja asiallisesti? :hitme:

x_jmt_x
26.10.2010, 18:07
No kukas sitten jos ei pankki :hitme:Kauppa ja sen henkilökunta sekä poliisi, jos kaveri henkilöllisyystodistuksen mukaan käyttää ihan omaa korttiaan. Pankin ilmoitus mitä ilmiselvimmin oli virheellinen, eikä kortin takavarikoimiseen ollut mitään perustetta; henkilöllisyyden totesi oikeaksi viimeistään poliisi.

OT:
Tosin juurikin tuon poliisin käytöksen perusteella on hieman vaikea uskoa tuota tarinaa - sama kaveri kun on saanut maksuhäiriömerkinnän maksamattoman CDON:in laskun perusteella jo siinä vaiheessa, kun maksu oli myöhässä, vaikka Kuluttajaviranomaisen (http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/2ff9062b-86a0-4ca7-a977-fb34b853673f.aspx)mukaan:

Pelkästään maksun myöhästyminen ei aiheuta luottotietomerkintää. Yksityishenkilön maksuhäiriömerkintä voidaan tallentaa luottotietorekisteriin, kun

* velkojan ilmoittaman kulutusluoton maksu on myöhässä yli 60 päivää
* tuomioistuin on antanut velkomistuomion, jossa se määrännyt sinut maksamaan velan
* ulosotto on todennut sinut varattomaksi
* sinulle on myönnetty yksityishenkilön velkajärjestely tai olet vapaaehtoisessa velkajärjestelyssä

Luottotietolaista (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070527?search[type]=pika&search[pika]=luottotietolaki) voi käydä ihan itse tarkistamassa asian.

Niitä tilanteita, milloin se häiriömerkintä on mahdollista saada ilman maksutuomiota, on esimerkiksi kulutusluotot. CDON ei taida myöntää kulutusluottoja.

Muistaaks ketkä kaikki niitä tyyppejä, jotka hiekkalaatikolla kerto mahtavia tarinoita vaikka mistä, mitkä ei ehkä sit kuitenkaa ollut totta?

aheikkinen
26.10.2010, 18:57
Tosin juurikin tuon poliisin käytöksen perusteella on hieman vaikea uskoa tuota tarinaa - sama kaveri kun on saanut maksuhäiriömerkinnän maksamattoman CDON:in laskun perusteella jo siinä vaiheessa, kun maksu oli myöhässä,..?
Eihän se noin mennyt!
Laskun kyllä Kari maksoi kun huomautus tuli, mutta hän kieltäytyi maksamasta uuteen laskuun lisättyä 5 euron muistutusmaksua! Tämä vitosen maksamaton myöhästymissakko sittemmin aiheutti tietojen menetyksen. Tämä on jo niin moneen kertaan puitu forumilla että pitäisi olla luupäisimmälläkin lukijalla jo kuvio ulkomuistista selvillä.
Tietysti on muvampaa vain yrittää päteä ja huudella omia oletuksiaan ja vaikkapa pasteta vielä pari sivullista jotain virallisen kuuloista mihinkään liittymätöntä tekstiä vielä omaa egeoa buustaamaan, kaikki tämä ilman että oikeasti tietää mistään mitään.

x_jmt_x
26.10.2010, 19:51
OT:
Eihän se noin mennyt!
Laskun kyllä Kari maksoi kun huomautus tuli, mutta hän kieltäytyi maksamasta uuteen laskuun lisättyä 5 euron muistutusmaksua!Kaivetaan nyt sitten vaikka se postaus CDON:in omasta threadista, mutta väite tuolloin oli oli, että ns. maksuhäiriömerkintä tuli ilman, että ko. laskulle oli maksutuomiota. Mikä on ns. paskapuhetta, kun oli sitten kyse koko laskusta tai vain osasta siitä, kuten tässä nyt sitten ilmeisesti huomautusmaksun osuudesta, ei sitä maksuhäiriömerkintää lain mukaan saa tehdä, ennenkuin siitä on maksutuomio.

EDIT: tarkennetaan nyt sen verran, että kommentoin tuota aikanaan CDONin threadilla, jossa epäilin, josko on ihan luottotiedot menneet vai eivät, kysyin nimenomaan, onko CDON hakenut ja saanut maksutuomion (edes yksipuolisen) saatavalleen. Joku muu esitti, että luottotiedot eivät olisi tässä tapauksessa menneet, jota Kari kommentoi (http://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1349765&postcount=582) toteamalla, että oli saanut kirjallisen ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä ja maksavansa kyseisen "6e + korot" jossain vaiheessa.

Edelleenkin, lain mukaan se merkintä tässä tapauksessa edellyttäisi maksutuomiota. Ja siitä aiheutuneet kulut, pelkät käräjäoikeuden veloittamat maksut, olisivat jotain ihan muuta kuin "korot". Puhutaan kolminumeroisista summista.

Jos näin oli, niin ihmettelen, ettei asiaa kommentoitu tältä osin. Että moko 6e muistutusmaksu tuli maksamaan yli 20x summan. Jos taas ei ollut, niin miksei Kari samantien nosta meteliä lain vastaisesta luottotietomerkinnästä, kun tuntuu olevan niin suuri periaatteen mies?

Harry
26.10.2010, 20:49
Niin sinun mielestäsi Harry esimerkiksi poliisi tässä tilanteessa toimi täysin oikein ja asiallisesti? :hitme:

Tottakai se toimi oikein :hitme:

Mitä taas tuohon asiallisuuteen tulee, niin siihen on vaikea ottaa kantaa kun en ole asiasta lukenut kuin tuon yhden version. Ja se että se on Kari Häkkisen, ei tee siitä mitenkään päin absoluuttista totuutta :rolleyes:

ElvisThePelvis
26.10.2010, 21:05
Tottakai se toimi oikein :hitme:

Tässä tietenkin herää sellainen kysymys, että mitä virkaa henkilöllisyystodistuksella on. Jos poliisi toimi tilanteessa täysin oikein, niin sehän tarkoittaa silloin sitä, että kannamme moista todistusta täysin turhaan lompakoissamme. Olen ainakin itse elänyt siinä käsityksessä, että henkilöllisyystodistus on juuri sitä varten olemassa, että vaikkapa tällaisissa tilanteissa voi todistaa olevansa se keneksi itseään väittää -- samainen kaveri, jonka nimi "varastetussa" kortissa lukee.

Kai Harry nyt tällä hetkellä leikkaat omia henkkareitasi kahtia, jos tosiaan poliisi toimi oikein sivuuttaessaan täysin henkilöllisyystodistuksen vastaavuuden "varastetun" kortin kanssa ja heittäessään "varkaan" kaltareiden taakse poliisiautoon. ;)

Harry
26.10.2010, 21:19
Tässä tietenkin herää sellainen kysymys, että mitä virkaa henkilöllisyystodistuksella on. Jos poliisi toimi tilanteessa täysin oikein, niin sehän tarkoittaa silloin sitä, että kannamme moista todistusta täysin turhaan lompakoissamme. Olen ainakin itse elänyt siinä käsityksessä, että henkilöllisyystodistus on juuri sitä varten olemassa, että vaikkapa tällaisissa tilanteissa voi todistaa olevansa se keneksi itseään väittää -- samainen kaveri, jonka nimi "varastetussa" kortissa lukee.

Kai Harry nyt tällä hetkellä leikkaat omia henkkareitasi kahtia, jos tosiaan poliisi toimi oikein sivuuttaessaan täysin henkilöllisyystodistuksen vastaavuuden "varastetun" kortin kanssa ja heittäessään "varkaan" kaltareiden taakse poliisiautoon. ;)

En pidä sitä vääränä toimintana, että Häkkinen on häkkiin hetkeksi laitettu odottamaan. Siinä on tarkastettu haut ym. ja todettu kaiken olevan kunnossa ja Kartsa on laskettu matkoihinsa. Edelleen painotan sitä, että nyt on kerrottu vain yksi versio tapahtumista ja jos tuota kertomusta hiemankaan tarkemmin lukee, niin siitähän paistaa selvä asenteellisuus virkamiehiä kohtaan ja se saattaa helposti laittaa kirjoittajan hieman ns. värittämään tarinaa.

Olen tyytyväinen että vaihdoin aikanaan pois Sammosta ja olen saanut ensiluokkaista palvelua osuuspankista, niin kuin Karikin.

McFly
26.10.2010, 21:28

Heh, et ilmeisesti keksi mitään muuta käyttöä henkilöllisyystodistukselle. Mulla ei ainakaan kortissa lue henkilötunnusta (jolla tosiasiassa voidaan selvittää kuka on kuka). Samannimisiä henkilöitä löytyy varmasti useita Suomesta, joten se siitä nimen hyödyllisyydestä kortissa.

Eiköhän se ole jokaisen pankin intressissä saada se kortti pois liikenteestä sen jälkeen, kun kortti on merkitty kadonneeksi/varastetuksi riippumatta siitä, onko merkintä virheellinen vai ei. Pankin virhe, tosin poliisi toimi tapausselostuksen perusteella hieman tökerösti.

x_jmt_x
26.10.2010, 22:33
"Oikein", missä mielessä?

Noin äkkipäätä tulee mieleen, että kyseessä olisi todennäköisesti RL 37 luvun mukainen maksuvälinepetos, mahdollisesti lievässä muodossa. Noin kymmenessä sekunnissa.

Ammattitaitoinen poliisi olisi tässä tapauksessa puhuttanut asiakasta jossain muualla, kuin 'maijan takapenkillä', todennut viidessätoista sekunnissa, että henkilö on se, kuka hän väittääkin olevansa eli henkilöllisyystodistus on Karin oma, kuten on myös pankkikortti, pahoitellut tilannetta ja kehoittanut selvittämään asian oman pankin kanssa.

Tuollaisessa tilanteessa ei todellakaan aleta ottamaan henkilöä kiinni ja istuttamaan auton takapenkillä sillä aikaa, kun poliisi selvittelee asiaa.

Mama
14.04.2011, 17:35
Tässä vaiheessa haluan kiittää...kaikkia niitä suomalaisia koodareita jotka koodasivat Sammon järjestelmiä ennenkuin ne siirrettiin tanskalaisten vastuulle. Teitte hienoa työtä! Niin hienoa ettei aiemmin tarvinnut edes sitä miettiä koska kaikki toimi paremmin kuin se junan vessa.

Nyt sivut ovat olleet tautisen hitaat jo pitemmän aikaa. ''Odota hetki,tietoja haetaan....................'. Joskus haetaan, joskus ei.

Samaten huomasin juuri että eräs kuukausittainen maksuni jonka olin merkinnyt maksupäiväksi 'viimeinen pankkipäivä' maksettiinkin 2.5 eli automaatti merkkasi päiväksi 30.4 mistä sitten se siirrettiin pari päivää eteenpäin kun yllätys yllätys 30.4 ei ollut pankkipäivä...

SamTheMan
11.10.2011, 16:42
Onko muilla ongelmia päästä Sampopankin nettisivuille? Ei pääse Firefoxilla eikä Explorerilla... Sivun lataamisvirhettä vaan pukkaa.

edit: nyt toimii taas, oli ilmeisesti vaan sivut jostain syystä alhaalla...

juhaa
11.10.2011, 16:55
Onko muilla ongelmia päästä Sampopankin nettisivuille? Ei pääse Firefoxilla eikä Explorerilla... Sivun lataamisvirhettä vaan pukkaa.

Ei näytä pääsevän.

http://www.downforeveryoneorjustme.com/sampopankki.fi
http://www.downforeveryoneorjustme.com/www.danskebank.com/