View Full Version : 10HT ja progressivuus
Tervehdys
Viitaten keskusteluun Barco vs 11HT ja siinä mainittuun 10HT:n
progressiivisen pal / ntsc signaalin hyväksymiseen.
Käytän itse 10:ä Sonyn 9000ES DVD-soittimen kanssa, joten voin ottaa kantaa ainoastaan ntsc:n laatuu. Mielestäni kuvasta tulee
"rauhallisempi" ja kontrastikin paranee hiukan. Ihmeitähän se
ei tee, koska 10HT:n omakin skaalain hoitaa hommansa kohtuullisesti. Olen kuitenkin ajatellut kokeilla 10HT:ä ja
Iscan Pro tuplainta, mutta ottaisin mielelläni palautetta em.
tuplaimen omistajilta tai jotai siitä ja sen sopivuudesta =
tarpeellisuudesta 10HT:n (LCD) kanssa. Toinen mistä on
ollut puhetta lähinnä muissa foorumeissa on PSM-1 eli
DVD soittimeen asennettava skaalain / tuplain viritys.
Onko kellään tästä mitään kokemuksia ? Itse en ainakaan vielä
ole valmis rei-ittämään soitintani.
Ystävällisesti: Otto
Klemmari
10.03.2002, 22:02
Ei tuon Iscanin pitäisi muuttaa kuvaa nykyiseen systeemiisi verrattuna juuri lainkaan. Onhan siinä parempi interlacer mutta jos katselet enimmäkseen "normaalia" hollywood-kamaa, niin päällimmäiseksi mielikuvaksi voinee jäädä Iscanin suurempi kohina.
En minä sinuna viitsisi edes kokeilla tuota Iscania koska ei se edes teoriatasolla tarjoa mitään uutta. Ellei sitten lasketa PAL-toistoa.
Jotenkin sille Sonylle pitäisi saada syötettyä suurempaa resoluutiota. PSM-1 on voisi ehkä toimiakin vaikka sekin on kaikkea muuta kuin ongelmaton ratkaisu. Bugeja on kai vieläkin turhan paljon.
Eikä sinun kannattane nykyistä soitintasi PSM-1:n takia teurastaa. Osta soitin, jossa se on jo valmiiksi asennettuna.
Eikös täällä Trabantissakin joku kertonut käyttävänsä nimenomaan yhdistelmää Sony 10 & PSM-1? Herra (?) on hyvä ja ilmoittautuu, kommenttien kerta.
MKL
Jatkankin tähän threadiin Skyworth ja 10HT-kokemuksia, otsikko kun paremmin vastaa aihetta...
Eli nyt vähän lisää testanneena on hieman enemmän kokemusta. DRC tosiaan jää pois progresiivisen signaalin kanssa joka vaikuttaa näkyvään resoluutioon hieman käytettäessä skaalattuja tiloja, skaalain ohitettuna (jolloin joka puolelle jää siis mustaa aluetta) ilmiötä ei ole ja se on aika pieni skaalattunakin.
Mutta kun laitoin soittimeen tuon vanhan lempilevyni, eli Super Speedway IMAX-leffan ja testasin sitä progressiivisena, olen nähnyt valon! High-definition-materiaalille kuvatuissa panoroinneissa kaikki nykiminen, repeily ja juovavälkyntä loistaa täysin poissaolollaan. Kyllä tuo Skyworth tuossa on ja pysyy siis. Kyllä siis tuon progesignaalin edut hakkaavat tuon pienen Sonyn tekniikasta johtuvan haitan mennen tullen. Tämä on siis PAL anamorfinen levy, ja 575/50p on näyttötila Sonyn mukaan ja liitäntätapa edelleen progressiivinen komponentti, VGA on vielä kokeilematta tarpeeksi pitkän VGA-kaapelin puuttuessa.
Näköjään aivan pientä väreilyä tulee joskus kameran liikkuessa tekstityksen ja kuvan rajapinnassa. Tuota ei näy jos tekstitys on pois päältä. Nuo panoroinnit ovat kyllä yhtä juhlaa tuolla progesignaalilla. Ei voi mitään.
Toisaalta luulin aina että Pioneerissa on rumat OSD-näytöt, mutta kyllä Skyworth vetää niissä voiton, aivan kaamean näköisellä OSD:llä, mutta sehän on sivuseikka. Aika kaamean näköinen tuo "levy-animaatiokin" tuossa näytössä on...
Skyworthista tuli mieleen, tuossa tänään ennen Happinessia tuli dokumentti kiinalaisesta tanssijasta jossa eräässä kohdassa autolla ajaessa kadun varressa näkyi valtavankokoinen Skyworthin ulkomainos... :) Sama logo kuin tuo taustakuva 1050P:ssä. (saakohan sitä muuten jostain vaihdettua joksikin yksiväriseksi taustaksi?)
SarkaPRO
11.03.2002, 10:35
Klemmari, tarkoititko että parannusta ei tule LCD, DLP ja CRT tykin kanssa ?
Minkä tykin ja DVD soittimen kanssa sait kohinaa aikaiseksi ?
Tähän mennessä mitä me testejä ollaan tehty niin emme ole törmänneet moisiin ongelmiin.
Asiakas oli saanut CRT tykillä parannusta nimenomaan NTSC kuvalle.
Meiltä et ainakaan ole kysynyt tuotetta testiin. Hintatiedustelua kylläkin.
t:SarkaPRO
Klemmari
11.03.2002, 11:08
Originally posted by SarkaPRO
Klemmari, tarkoititko että parannusta ei tule LCD, DLP ja CRT tykin kanssa ?
Tähän mennessä mitä me testejä ollaan tehty niin emme ole törmänneet moisiin ongelmiin.
Asiakas oli saanut CRT tykillä parannusta nimenomaan NTSC kuvalle.
Kyllähän minä asian täysin yksikäsitteisesti sanoin mutta kerrotaan se vielä: parannusta ei pahemmin tule, jos käytössä on toimiva progressiivinen DVD-soitin. Sellaiseenhan sinunkin asiakkaasi tuplainta vertasi? ;)
Pieni kohina ei ole ensisijaisesti IScanin ongelma vaan se suurin osa tulee jo siitä, että sen inputtina on lomitettu video, jonka kaista on aika pieni. AD-muunnos lisää sitä vain lievästi.
Kyllä minä ymmärrän, että sinä koitat myydä DVDO:ta mutta turha sinun on silti kiukutella jos paljastuu, ettei se olekaan optimaalisin ratkaisu ihan kaikkeen.
DVDO on erinomainen laite, mutta DVD:n tuplaus kannattaa tehdä jo soittimessa. DVDO voikin sitten hoidella kaiken muun.
MKL
SarkaPRO
11.03.2002, 12:08
Se siitä iSCAN:n huonoista ja hyvistä puolista. Tarjosin mahdollisuuden testata iSCAN:ia jotta kommentit eivät jäisi pelkästään ruutupaperille teoriaksi.
Itse en uskaltaisi lähteä arvioimaan laitteen hyviä taikka huonoja puolia jos en ole laitetta fyysisesti testannutkaan.
Näin ainakin meillä toimitaan.
Klemmari
11.03.2002, 12:45
Originally posted by SarkaPRO
Se siitä iSCAN:n huonoista ja hyvistä puolista. Tarjosin mahdollisuuden testata iSCAN:ia jotta kommentit eivät jäisi pelkästään ruutupaperille teoriaksi.
Itse en uskaltaisi lähteä arvioimaan laitteen hyviä taikka huonoja puolia jos en ole laitetta fyysisesti testannutkaan.
Näin ainakin meillä toimitaan.
t:SarkaPRO Sinulla on myynnissä hyvä tuote. Älä turhaan syö sen uskottavuutta fanaattisilla kommenteilla. Asiallisetkin kehutkin kokevat inflaation, jos pientäkään negatiivista piirrettä ei koskaan löydy eikä saakaan löytyä.
Ei, minä en ole testannut Iscania itse. Minä en ole myöskään hypännyt parvekkeelta testatakseni teoriaa, jonka mukaan se on vaarallista. Muiden kokemuksethan ao. hypystä eivät ilmeisesti kelpaa edes suuntaa antaviksi?
Olen nähnyt tuosta DVDO:sta testejä ja mittaustuloksia. Niiden mukaan se on hyvä laite mutta ei täydellinen. Uskon tähän johtopäätökseen, koska mitään muutakaan täydellistä laitetta ei ole vielä keksitty.
Jos tämä sinua nyt kuitenkin aivan kauhiasti riipii niin lähetä yksi Iscan tänne firmaan (Tietoniksi Oy, onko osoite tallessa?) testattavaksi.
Voin testata sen erilaisilla projektoreilla ja kuvalähteillä ja laittaa jutun tuonne Laitearvostelut -osastoon.
Ok?
MKL
SarkaPRO
11.03.2002, 13:29
Älä nyt, ei tämän pitänyt olla negatiiviinen hyökkäys.
Siitä iSCAN:sta on tulossa juttu.
Siinä asiassa yhdyn kyllä, että kaikissa laitteissa on jotakin vikaa. Virhe on lähtöisin jo Hollywoodista, että DVD levyn kuva on masteroitu väärin ja huonosti, DVD -soittimen kuvanlaatu on liian pehmeä tai ylikorostunut vain huonosti toteutettu, DCDi tai Silicon Image piiri on integroitu DVD -soittimeen huonolla menestyksellä, satelliitin kuvanlaatu on sekin huono liian alhaisen bittivirran takia, iSCAN PRO on sekin jossain määrin huono sekä tykki katossa sekin hieman arvelluttaa.
Itseasiassa kaikki nämä tuotteet ovat hyviä jos vain korviemme välit antaa sellaiselle tilaa.
Klemmari
11.03.2002, 16:05
Itse asia taisi sujuvasti unohtua eli sitä Iscania ei enää tarjotakaan testiin?
MKL
Originally posted by Ari
Eli nyt vähän lisää testanneena on hieman enemmän kokemusta. DRC tosiaan jää pois progresiivisen signaalin kanssa joka vaikuttaa näkyvään resoluutioon
Ja tässä itse itselleni jatkaen (otsikon aiheeseen liittyen, tuossa välissä kun puhuttiin ihan muusta kuin 10HT:sta ja progressiivisuudesta) totean että tuon resoluutioeron huomaa parhaiten elokuvan lopputeksteissä, esimerkiksi Skyworthin S-videoulostulosta Sonyn DRC:llä teksti on erittäin tarkan ja selkeän näköistä mutta elää liikkuessaan hieman, progressiivisena komponenttina taas teksti ei elä, mutta on selvästi karkeampaa ja huonommin luettavissa.
Siis sekä aidolla progressiivisella signaalilla että tuolla Sonyn DRC:llä on omat erittäin hyvät puolensa, ja valitettavasti niitä ei VW10HT:lla pysty yhdistämään, vaan joutuu valitsemaan joko progressiivisen kuvan hyvät puolet tai DRC:n tuottaman paremman skaalauksen. Suunnitteluvirhehän tuo selkeästi on, eihän tuolle mitään teknologista syytä pitäisi olla.
Ja sen verran vielä tänne loppuun, että molemmilla tavoilla kuvan laatu on erinomainen, vaikka molemmissa onkin virhettä mukana.
Klemmari
11.03.2002, 22:50
Originally posted by Ari
VW10HT:lla pysty yhdistämään, vaan joutuu valitsemaan joko progressiivisen kuvan hyvät puolet tai DRC:n tuottaman paremman skaalauksen. Suunnitteluvirhehän tuo selkeästi on, eihän tuolle mitään teknologista syytä pitäisi olla.
Oletko sinä yhä menossa testaamaan mallia 11 tuon Skyworthin kanssa? Olisi mukava saada tietää, onko tuota progressiivisen signaalin skaalausta saatu parannettua siinä uudessa mallissa.
MKL
Palatakseni taas itse asiaan, kysyisin seuraavaa.
Jos ostan Iscan Pro tuplaimen LCD-tykin pariksi (10HT) niin
saanko näkyvää parannusta nykyiseen
kokoonpanooni, vai saanko kivan mustan laatikon, jolla ei tee
mitään (huom! LCD:n kanssa, CRT on asia erikseen).
Tarkoituksenani olisi kytkeä Iscan Pro:n kanssa DVD-soittimen
lisäksi Triax 65 digitaalinen sateliittivastaanotin sekä videonauhuri.
Onko siis kellään kokemusta em. laitteesta LCD tykin parina ?
Jos tykissä on kohtuullinen skaalain (10HT) niin onko
laitteesta mitään todellista hyötyä ?
T: Otto
Originally posted by Otto
Onko siis kellään kokemusta em. laitteesta LCD tykin parina ?
Jos tykissä on kohtuullinen skaalain (10HT) niin onko
laitteesta mitään todellista hyötyä ?
Arin kokemuksien valossa tuntuisi hieman kalliilta päivitykseltä saatavaan hyötyyn nähden. Signaali on kuitenkin periaatteessa samaa mitä Skyworthista saadaan.
SarkaPRO
12.03.2002, 14:13
Testaamme loppuviikolla 11HT ja PHILIPS MONROE LCD tykkejä iSCAN PRO:n kanssa.
Testituloksista voipi tiedustella sitten myöhemmin.
SarkaPRO
12.03.2002, 14:37
Niin ja vielä...
Ainakin Ruotsin maassa on jo myyty n. 1200 iSCANia nimenomaan LCD tykeille.
HemmaBio -lehti Nro. 5 2001 kirjoitti 10HT ja iSCAN testissään, että sahalaidat poistuivat iscanilla. Myöskin kuva ja värit olivat parempia iscanilla. Testasivat Gladiaattori ja Nothing Hill DVD levyillä.
Gladiaattori chapter 12 ja Nothing Hill chapter 12.
Täytyypi myös testailla edellämainittuja kohtauksia.
Luin tuossa eilen 10HT:n manuaalia pitkästä aikaa ja kyllähän sielläkin on taulukot sun muut progressiivisen signaalin tuesta. PAL 575/50p on muuten ihan viralliesti tuettu manuaalinkin mukaan.
Ja samassa manuaalissa myös kerrotaan että progressiivisella signaalilla DRC-MF-kuvankäsittely ei ole käytössä ja tuo tekee todella hyvää jälkeä paikallaan olevalle kuvalle, varsinkin vinossa liikkuva (esim yläviistosta alaviistoon kulkeva) yhtäaikainen hidas panorointi ja tilttaus ovat paha pala DRC:lle. Eli noissa liikkuvissa kohdissa progressiivinen signaali on ylivoimasesti parempi, toisaalta paikallaan pysyvässä kuvassa DRC-MF:n käsittelemä signaali taas on selkeästi parempi ja nimenomaan kaikki sahalaidat loistavat poissaolollaan.
Pienet lopputesktit, scrollaavat sekä ei-scrollaavat ovat erittäin tehokasta demomateriaalia noiden erojen huomaamiseen. Mutta jos 10HT:lle syötetään ei-natiivia resoluutiota progressiivisena, EN USKO että kuvassa ei ole sahalaitoja. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Jos iSCAN osaa lähettää natiivin resoluution progressiivista HDTV-komponenttia, asia on eri, mutta jos sieltä tulee 480/60p:tä tai 575/50p:tä (kuten Skyworthista), niin sahalaitaa löytyy 100% varmuudella. En usko siis ainakaan ellen itse näe ja totea.