PDA

View Full Version : "Ensisilmäys" uudesta kokoonpanosta

derbyram
03.03.2002, 23:35
2 päivää on ollut seuraava kokoonpano:

Yamaha RX-V1200 AV-viritinvahvistin
(mm.DD matrix 6.1,DTS ES 6.1,Pro Logic 2)

Sony DVP-NS400 DVD-soitin

Chorus Mondo Center
4 X Chorus Mondo 77i

Kaiuttimista :
Ensi vaikutelma on todella hyvä n.10h muusiikin kuuntelua takana ja jokaisen levyn jälkeen tuntuu kuin kaiuttimet kuulostaisivat paremmilta upea "neutraali" soundi bassotoisto jaksaa yllättää toiminta elokuvissa tuntuu painetta riittävän tarpeeksi Matrixissa vain yhdessä tai kahdessa kohtauksessa huomasi subbarin poissaolon saa nähdä jääkö Vertigo XLS ostamatta jos miinuksia lähdetään etsimään niin ikävä kyllä ainakin pari löytyy korkeimmat äänet tietyillä levyillä kuulostavat hieman räikeiltä mutta aika harvinaista omasta kokoelmasta tähän asti 26 levyä kahdessa huomasin mutta älkää ymmärtäkö väärin ainakaan itseäni tämä ei häiritse oikeastaan lainkaan johtuu kyseisten levyjen äänitystavasta (korkeita ääniä korostettu) koekuuntelussa oli myös argonit ja omamielipide on (huomaa omamielipide) argonit painii alemmassa painoluokassa kuin mondo 77i mutta kyllä argonitkin todella hyvältä kuulosti
Kouluarvosana : 8½
Hinta/Laatusuhde: 9+

Vahvari :
Hieno vekotin ei voi muuta sanoa ja Pro Logic II on kyllä parasta mitä monikanava toistossa on tapahtunut sitten DD 5.1 jälkeen varsinkin musiikin kuuntelussa PL2 toimii mielestäni erinomaisesti
tuo todellisen muutoksen kaksikanava toistoon ja sitten siihen parhaimpaan ominaisuuteen elokuvat kuulokkeilla yammun silent cinema on itselleni uusi kokemus ja tajunnan räjäyttävä systeemi
mutta toisaalta myös ensimmäiset laadukkaat kuulokkeet joten osa kiitos menee varmaankin niille
Kouluarvosana : 9
Hinta/laatusuhde: 8-

DVD soitin :
Mitä tästä nyt vois sanoa ajaa asiansa tässä hintaluokassa ne on kaikki melkein samanlaisia
Kouluarvosana : 8
Hinta/laatusuhde: 9

Tero78
03.03.2002, 23:56
Originally posted by derbyram
..ja sitten siihen parhaimpaan ominaisuuteen elokuvat kuulokkeilla yammun silent cinema on itselleni uusi kokemus ja tajunnan räjäyttävä systeemi...

Kerropa hieman tarkemmin tuosta SSan toiminnasta kuulokkeilla. Kiinnostaa vaan tuo kun ei ole ollut mahd. kokeilla itse. Kuinka lähelle kaiuttimien kautta saatavaa tilantuntua ym SSlla pääsee? Olen itse nimittäin harkinnut kyseisen jammun ostoa.

Nipa
04.03.2002, 01:08
Ensi vaikutelma on todella hyvä n.10h muusiikin kuuntelua takana ja jokaisen levyn jälkeen tuntuu kuin kaiuttimet kuulostaisivat paremmilta upea "neutraali" soundi bassotoisto jaksaa yllättää toiminta elokuvissa tuntuu painetta riittävän tarpeeksi Matrixissa vain yhdessä tai kahdessa kohtauksessa huomasi subbarin poissaolon saa nähdä jääkö Vertigo XLS ostamatta jos miinuksia lähdetään etsimään niin ikävä kyllä ainakin pari löytyy korkeimmat äänet tietyillä levyillä kuulostavat hieman räikeiltä mutta aika harvinaista omasta kokoelmasta tähän asti 26 levyä kahdessa huomasin mutta älkää ymmärtäkö väärin ainakaan itseäni tämä ei häiritse oikeastaan lainkaan johtuu kyseisten levyjen äänitystavasta (korkeita ääniä korostettu) koekuuntelussa oli myös argonit ja omamielipide on (huomaa omamielipide) argonit painii alemmassa painoluokassa kuin mondo 77i mutta kyllä argonitkin todella hyvältä kuulosti

Karmee pötkylä. Eikö siinä näppiksessä ole pistettä ollenkaan?

Ari
04.03.2002, 02:16
Chorus Mondo Center
4 X Chorus Mondo 77i
Onneksi olkoon uusille laitteille.
Itsekin messuilla noita 77i-Mondoja kuunnelleena pidin erittäin paljon niiden äänestä. Mutta sellaista vain olisin kysynyt että mikset hankkinut viittä 77i:tä, eli miksi otit keskelle tuon Centerin? Halusit laittaa keskikanavan tv:n päälle ilmeisesti? Mahdollisesti vielä paremman äänikuvan olisi ehkä saanut laittamalla keskellekin 77i pystyyn tv:n vierelle (minulla on Center niin sijoitettuna).

derbyram
04.03.2002, 03:49
Originally posted by Ari

Onneksi olkoon uusille laitteille.
Itsekin messuilla noita 77i-Mondoja kuunnelleena pidin erittäin paljon niiden äänestä. Mutta sellaista vain olisin kysynyt että mikset hankkinut viittä 77i:tä, eli miksi otit keskelle tuon Centerin? Halusit laittaa keskikanavan tv:n päälle ilmeisesti? Mahdollisesti vielä paremman äänikuvan olisi ehkä saanut laittamalla keskellekin 77i pystyyn tv:n vierelle (minulla on Center niin sijoitettuna).

Keskikanavassa piti alunperin olla 77i, mutta olis pitäny ostaa uus tv-taso tai sijottaa se pystyyn tv:n päälle, se taas olis vaatinut lisää rahaa budjettiin joka tuli muutenkin ylitettyä n.6000 mk:lla, (emäntä meni sekasin ku kerroin varmaanki oli vaan iloinen)joten päädyin centeriin. Ihan tyytyväinen oon ollu ratkaisuun koska ei mielestäni huomattavaa eroa äänikuvassa, ja samalla center näyttää hyvältä töllön päällä.

derbyram
04.03.2002, 03:58
Originally posted by Tero78

Kerropa hieman tarkemmin tuosta SSan toiminnasta kuulokkeilla. Kiinnostaa vaan tuo kun ei ole ollut mahd. kokeilla itse. Kuinka lähelle kaiuttimien kautta saatavaa tilantuntua ym SSlla pääsee? Olen itse nimittäin harkinnut kyseisen jammun ostoa.

No ei se nyt kovin kaukana siitä ole, mutta esim. kun katsoin eilen matrixia niin tietyt toiminta kohtaukset toistuvat hienosti, mutta sitten seuraavassa toiminta kohtauksessa tilantuntu saattaa olla aika olematon, tiedä mistä johtuu, mutta kannattaa ihmeessä mennä kuuntelee itse, jos vaan mahdollista sillä se saattaa alkaa häiritsee joitain se epätasaisuus.

Tero78
04.03.2002, 09:04

No ei se nyt kovin kaukana siitä ole, mutta esim. kun katsoin eilen matrixia niin tietyt toiminta kohtaukset toistuvat hienosti, mutta sitten seuraavassa toiminta kohtauksessa tilantuntu saattaa olla aika olematon, tiedä mistä johtuu, mutta kannattaa ihmeessä mennä kuuntelee itse, jos vaan mahdollista sillä se saattaa alkaa häiritsee joitain se epätasaisuus.

Täytyy juu käydä testaamassa jossain. Ettei vaan tuo mainitsemasi "epätasaisuus" olisi vaan leffakohtaista.

Yorcci
04.03.2002, 20:18
Originally posted by Tero78

Minä kerron myös :D

Silent Cinemaa olen kokeillut muutaman kerran rx-v3000:lla ja eihän tuolla systeemillä päästä kovinkaan lähelle oikeata 5.1-systeemiä. Väliin korvia huijataan kohtuuhyvin, välillä taas ei. Suurin puute on etu/takakanavien välisen suuntainformaation puute eli panoroinnit etu- ja takakanavien välillä eivät toimi täysin uskottavasti. Myöskään keskikanava ei "loksahda" kohdalleen, vaan kuulostaa vähän epämääräiseltä. Dynamiikka tuntuu myös hieman latistuneelta, mutta se voi olla kuulokkeiden ominaisuus. Ja tietysti puuttuu se subbarin "perstuntuma" räjähdyksistä kuulokkeista riippumatta. :rolleyes:

Kyllähän tuolla tavalla myöhään illalla tai yöllä leffaa katsoo joskus, mutta ei jatkuvasti.

Kuulokkeina AKG:n K 240.

Mag
04.03.2002, 21:10
Eikös tuo ole aika vaarallista kuuloa ajatellen? Vai käytetäänkö vakiona jotain dynamiikan supistusta?

Tero78
04.03.2002, 22:46
Originally posted by Yorcci

Minä kerron myös :D

Silent Cinemaa olen kokeillut muutaman kerran rx-v3000:lla ja eihän tuolla systeemillä päästä kovinkaan lähelle oikeata 5.1-systeemiä. Väliin korvia huijataan kohtuuhyvin, välillä taas ei. Suurin puute on etu/takakanavien välisen suuntainformaation puute eli panoroinnit etu- ja takakanavien välillä eivät toimi täysin uskottavasti. Myöskään keskikanava ei "loksahda" kohdalleen, vaan kuulostaa vähän epämääräiseltä. Dynamiikka tuntuu myös hieman latistuneelta, mutta se voi olla kuulokkeiden ominaisuus. Ja tietysti puuttuu se subbarin "perstuntuma" räjähdyksistä kuulokkeista riippumatta. :rolleyes:

Kyllähän tuolla tavalla myöhään illalla tai yöllä leffaa katsoo joskus, mutta ei jatkuvasti.

Kuulokkeina AKG:n K 240.

Kiitoksia vaan erittäin informatiivisesta ja tyhjentävästä vastauksesta :thumbsup:

Käikäle
05.03.2002, 10:10
Derbyram: Mitkäs jalustat sulla on noille 77i:lle? Itsellä ovat nuo kaiuttimet ostoslistalla niin olisi kiva tietää mitkä jalustat niille olisi sopivat.

Yorcci
05.03.2002, 16:39
Originally posted by Mag
Eikös tuo ole aika vaarallista kuuloa ajatellen? Vai käytetäänkö vakiona jotain dynamiikan supistusta?

Jaa miksi vaarallista kuuloa ajatellen? Toimii se volyyminsäätö samalla tavalla kuin kaiuttimillakin ;)

Itse asiassa (suljetuilla) kuulokkeilla pystyy kuuntelemaan halutessaan hiljempaa, koska kuulokkeet eristävät taustamelua -> saa paremmin selvää elokuvan äänistä.

Dynamiikan supistus toimii samalla tavalla kuin kaiuttimillakin, asetettavissa (Jammussa) kolmeen eri asentoon.

Käytännön haittana kuuloa ajatellen voisi olla se, että lähtee mopo käsistä, kun ei sitä räjähdystä tuntenutkaan kannikassaan...

Mag
05.03.2002, 17:32
Yorcci: Jaa miksi vaarallista kuuloa ajatellen? Toimii se volyyminsäätö samalla tavalla kuin kaiuttimillakin
Postauksesi viimeinen lause oli osapuilleen sitä mitä ajoin takaa.

derbyram
05.03.2002, 17:46
Originally posted by Käikäle
Derbyram: Mitkäs jalustat sulla on noille 77i:lle? Itsellä ovat nuo kaiuttimet ostoslistalla niin olisi kiva tietää mitkä jalustat niille olisi sopivat.

Edessä Tanskasta ostetut CD tornit (korkeus 1m), ja takana choruksen omat mustat HS-600:set (60 cm).