PDA

View Full Version : Miten päivitän Humaxin?

taylor
28.08.2007, 18:09
Tiedän että tästä on ollut monen monta keskustelua, mutta minun kallooni ei mene perille kuinka tuo Humax PVR9200 oikein päivitetään. Läpärissäni ei ole sarjaporttia, joten kävin Clas Ohlsonista hakemassa adapterin jossa toisessa päässa on USB, ja toisessa päässä serial. Tähän väliin ostin vielä gender changerin, koska kaapelin serial-pää oli uros (Humaxiin liitetään naaras).

Toimin sitten päivitysohjeiden mukaisesti, mutta softan lataus ei vain ala kun johdot on kytketty ja boxi laitettu päälle. Ilmoittaa vaan että "Waiting for Humax..plaplaa".

Onko kaapelini vääränlainen, ja jos on, niin minkälainen sitä pitäisi hankkia, ja mistä niitä saa?

Vastauksista kiitollinen.

arskaxx
28.08.2007, 18:54
Eli sinulla ei ole lainkaan nollamodeemikaapelia ??? Jos ymmärsin oikein ??

taylor
28.08.2007, 21:02
Ilmeisesti tuo ostamani piuha ei ole nollamodeemikaapeli (ei paketissa ainakaan semmoista lue). Itse asiassa en edes tiedä mikä on nollamodeemikaapeli... Saako sellaisia jossa on toisessa päässä USB ja toisessa serial?

Jossain toisessa threadissa suositeltiin Verkkokauppa.comin tuotetta numero 14777, mutta ilmeisesti sekään ei ole nollamodeemikaapeli?

arskaxx
28.08.2007, 21:34
Eli se kaapeli, jonka ostit on pelkkä sarjaporttiadapteri, joka muuntaa USB:n sarjaportiksi ja edelleen se sukupuolenvaihtaja on suoraankytketty eli sinulla on tavallaan suoraan kytketty kaapeli, nollamodeemikaapelissa pitää olla pari piuhaa ristiin kytketty.

Tuo verkkokaupan tuote 14777 on samantapainen sarjaporttiadapteri, joka sinulla jo on.

Oikeanlainen kaapeli olisi esim. tuollainen http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11282
mutta verkkokaupassa on myyty paljon viallisia nollamodeemikaapeleita eli ehkä sieltä ei kannata ostaa.

Kannattaa käydä vielä siellä Clas Ohlsonilla ja pyydät sieltä nollamodeemikaapelin, niin saat luultavasti toimivan kaapelin.

Edit: Niin joo, ei ole sellaista, jossa toisessa päässä olisi USB ja toisessa serial eli sen adapterin tarvitset kuitenkin.

taylor
28.08.2007, 21:39
Ongelma on vaan se että koneessani ei ole sarjaporttia. Voiko nollamodeemikaapelin yhdistää sarjaporttiadapteriin?

Kicker
28.08.2007, 21:44
Ongelma on vaan se että koneessani ei ole sarjaporttia. Voiko nollamodeemikaapelin yhdistää sarjaporttiadapteriin?

Se taitaa olla sinun ainut vaihtoehto. Eli kokonaisuudessaan paketti on seuraava: sarjaporttiadapteri kiinni tietokoneen USB-porttiin, nollamodeemikaapelin toinen pää kiinni adapterin sarjaporttiin ja toinen pää kiinni digiboksin sarjaporttiin. Siirtosofta käynttiin...

taylor
28.08.2007, 22:04
Se taitaa olla sinun ainut vaihtoehto. Eli kokonaisuudessaan paketti on seuraava: sarjaporttiadapteri kiinni tietokoneen USB-porttiin, nollamodeemikaapelin toinen pää kiinni adapterin sarjaporttiin ja toinen pää kiinni digiboksin sarjaporttiin. Siirtosofta käynttiin...

Itse asiassa löysin kaapin kätköistä äsken tuon nollamodeemin näköisen kaapelin, kytkin sen ohjeidesi mukaisesti, mutta ei vaan lataus ala toimimaan. Pitääkö tässä asentaa jotain ajureita?

arskaxx
28.08.2007, 22:33
Itse asiassa löysin kaapin kätköistä äsken tuon nollamodeemin näköisen kaapelin, kytkin sen ohjeidesi mukaisesti, mutta ei vaan lataus ala toimimaan. Pitääkö tässä asentaa jotain ajureita?

Olen töissä asentanut yhden "usb to serial" adapterin ja siihen ainakin piti asentaa ajuri, ajurilevy tuli adapterin mukana, onko tuo asennettu vai tuliko siinä mitään levyä mukana ?

taylor
28.08.2007, 22:41
Paketissa ei tullut mitään ajuria mukana, pelkkä kaapeli. Merkki on Wiretek ja "malli" USB1.1 to RS-232 Cable. En tuolta Wiretekin sivuilta myöskään mitään ajureita löytänyt.

arskaxx
28.08.2007, 23:12
Huh :( Aina vaan menee hämärämmäksi. Muutaman tuotekuvan netistä löysin Wiretekin adapterista ja niissä ainakin oli ajurilevy mukana :(

Esim. tuollainen http://www.duchware.cz/default.asp?cls=stoitem&stiid=31360

On tuolla Wiretekin sivulla ainakin joku USB 1.1 TO RS232 Cable W/DB9F/DB25M adapterin ajuri http://www.wiretek.com.cn/driver/USB%20TO%20RS232%20Cable/pcdriver.zip en kyllä tiedä uskaltaako kokeilla :(

Kicker
28.08.2007, 23:43
Niin pakkohan on siihen jonkun ajurin asentaa, jolloin koneeseen tulee "virtuaalinen" COM-portti, jota sitten kommunikointisofta käyttää.

veikkonen
29.08.2007, 17:09
Itse olen käyttänyt nollamodeemikaapelin lisäksi jostain kaapin kätköistä löytynyttä Palmin kämmenmikron USB-sarjaporttimuunninta, ja on se silläkin lailla onnistunut. Tosin olen joutunut useamman kerran yrittämään ennen kuin homma on toiminut loppuun saakka, mutta onhan valmiissa maailmassa aikaa yrittää.

Kannattaa katsoa mikä COM-portti sillä muuntimella onkaan käytössä, koska aina se ei ole COM1 vaan jokin toinen.

taylor
30.08.2007, 20:32
Jep, nyt sain homman pelaamaan. Asensin tuon ajurin johon yllä viitattiin, ja vaihdoin com-portin oikeaan. Harmittaa vaan kun laitteen päivittämiseen meni 35 euroa (USB-adapteri + nollamodeemikaapeli). Minkäs teet. Kiitos kaikille avusta.