PDA

View Full Version : Oletko tyytyväinen nettinopeuteesi?

ElvisThePelvis
26.01.2007, 15:37
Tässä ketjussa voi avautua omasta nettiliittymästään, sen nopeudesta ja etenkin siitä onko tullut sen kanssa toimeen -- eli onko se riittävän nopea, ja onko ollut tilanteita, joissa lisänopeutta olisi tarvittu.

Vanhempien luona meillä on Baana ADSL 4/1, ja sillä on tullut toimeen aivan loistavasti. P2P-ohjelmiahan en ole käyttänyt, mutta esim. surffaaminen, videoklippien lataus ja moninpelit ovat kaikki toimineet rouhevasti vailla hidastuksia.

Tässä on juuri meneillään pohtimisprosessi millaisen nettinopeuden ottaisin uuteen kämppään. Toki Full Rate olisi kiva, mutta toisaalta opiskelijana haluan pitää tietyt kulut aisoissa, ja olenkin miettinyt, että tulisiko 1 Mbit/s:n tai 2Mbit/s:n nopeuksilla toimeen hyvin.

erep
26.01.2007, 15:43
mä taas pohdin pitäiskö hankkia optinen piuha. ei sitten tarvis valittaa, kun olis suoraan rungossa kiinni.

ElvisThePelvis
26.01.2007, 15:51
mä taas pohdin pitäiskö hankkia optinen piuha. ei sitten tarvis valittaa, kun olis suoraan rungossa kiinni.

Hei mutta tämähän on OT:tä! :confused: :rolleyes:

Wade
26.01.2007, 16:32
heh, piuhana 512/512 kaapelin kautta, ja onhan se todettava että kun latailee vaikka applen sivulta noita HD-trailereita niin toivoisi että bitti liikkuisi vähän livakammin :)

mutta sitten taasen perussurffailussa tämä nopeus on ihan ok vaikka eihän sitä tiedä jos olisi koko ajan joku 100/100 megainen käytössä muuttuisiko mieli.

erep
26.01.2007, 16:35
Hei mutta tämähän on OT:tä! :confused: :rolleyes:

ei ole, pitää osaa lukea rivien välistä vaikka rivejä olisi vain yksi. en pohtisi tuota jollen olisi tyytymätön.

ToniKe
26.01.2007, 17:03
Mulla ollut about 5 vuotta htv:n kaapeli, aluksi oli 525 ja päivittyi nopeuteen 1mb. Ovat nostaneet sitä pari kertaa ja olen soittanut että 1mb riittää ja saanut hintaa alemmas. Ja 1mb riittää surffailuun sun muuhun vallan mainiosti ainakin mulle.

petepas
26.01.2007, 17:10
1M/1M Saunalahden liittymä riittää itselle normikäytössä hyvin. Välillä toki tulee tilanteita joissa pitäisi kaistaa olla enemmän mutta mihkäs mulla on kiire :confused:

kaarlos
26.01.2007, 17:14
Löytyy Funetin 10M/10M yhteys (Jyväskylän yliopiston opiskelijaverkko) ja täytyy sanoa, että toimii kuin unelma. Parin vuoden aikana on vasta kahdesti "jumittanut" ja silloinkin korjaus on tullut hyvin nopeasti - alle kahdessa tunnissa.

Mainitaan vielä, että taustalla on selauskokemusta lähes joka nopeusluokasta, ja aina sitä on vaikea palata siihen hitaampaan yhteyteen. Aluksi modeemilla sitä selaili nettiä, eikä edes osannut odottaa parempaa, kunnes kotiin rantautui 512/512 -adsl, jolla selaus oli taas astetta rouheampaa. Jopa nettipelaaminen tuli mahdolliseksi! Noh, ei mennyt kauaa kun palveluntarjoaja tuplasi yhteyden kaistan (kahdesti noin vuoden sisällä) ja tällöin sitä kuvitteli jo, ettei nopeammalla yhteydellä olisi enää mitään käyttöä. Viimein omaan kämppään muutettuani käytöstä löytyikin nykyinen, 10/10-kuitu, ja kyllä sitä kummasti pitää jo itsestäänselvänä, että esim. hd-trailereita voi ladata todella lyhyessä ajassa.

71 dB
26.01.2007, 17:24
Mulla ollut about 5 vuotta htv:n kaapeli, aluksi oli 525 ja päivittyi nopeuteen 1mb. Ovat nostaneet sitä pari kertaa ja olen soittanut että 1mb riittää ja saanut hintaa alemmas. Ja 1mb riittää surffailuun sun muuhun vallan mainiosti ainakin mulle.

Minäkin aloitin Welhon 525 liittymällä vuosia sitten. Nostivat sitten nopeutta hinnan pysyessä vakiona aina 6M asti kunnes alensin nopeuden (1M) ja hinta puolittui. Ihan hyvin riittää perussurffailuun. Waretustahan en harrasta.

tootsi
26.01.2007, 17:33
512/512 sonera löytyy, mutta tyytyväinen olen. Riittää hyvin dvdplazan selailuun/kirjoittamiseen :)
Sekä sillointällöin warettamiseen..
:rolleyes:

Tommy-H
26.01.2007, 20:42
Ensimmäinen ADSL oli DNA:n 512kbit, joka nousi 1Mbit:n. DNA:lla oli paljon yhteysongelmia tuohon aikaan (reilu vuosi sitten). Netti oli monesti päivisin poikki, johtuen teknisistä häiriöistä, eikä koskenut pelkästään minun konettani.

Nykyisin on Elisan 2Mbit, joka on jaettuna kahdelle koneelle. Minulla on USB-WLAN, jonka toimivuudessa oli aluksi ongelmia. Netti oli todella usein hidas, mutta nyt on tasaantunut ja kiitettävästi. Matkaa viereisen huoneen reitittimeen ei ole paljoa. A-Linkin laitteet, jotka tulivat laajakaistaliittymän avauksen mukana.

Aika paljon perussurffailua ja nettipelejä pelaan, waretusta en harrasta pahemmin.

Maxi
26.01.2007, 20:51
Jos kyse on perussurffailusta niin silloin tuo mainittu 512k molempiin suuntiin luulisi riittävän aivan mainiosti. Tietysti ohjelmien/käyttöjärjestelmän päivitysten latailu/waretus hoituu kätevimmin nopeammalla letkulla mutta silloinkin harvoin letkun koko imutuskyky on oikeassa käytössä. Usein tulee mieleen, että tavalliset netin käyttäjät maksaa tosi paljon siitä kaistasta, jota eivät oikeasti käytä. Noh toisaalta puhvelinyhtiöt tarvitsevat rahoittajansa...

niiles
26.01.2007, 21:01
Olen tyytyväinen.

Elisan 8/1 meganen, joka on jaettu kolmen kämppiksen kesken. Kaistaa riittää, kun kukaan ei aktiivisesti wareta.

jurriaivo
26.01.2007, 21:29
Täältä löytyy LanWorldin HomePNA-liittymä. Nopeus on 1 Mbit/s ja hintaa 19 euroa / kk. Surffailuun en nopeampaa kaipaa hitaan pc:n kaveriksi. Mutta jos tykkäisin/voisin katsella hd-trailereita yms. niin kyllä tällä hermot niiden kanssa menisi. Youtuben videoiden katseluun tämä vielä menettelee.

marko
26.01.2007, 21:40
Tällä hetkellä liikutaan 2M/512k-liittymällä. Eipä pienoinen lisänopeus olisi koskaan pahitteeksi, kunhan sen hinta on kohtuullinen.

Nyt on ajatuksissa ollut vaihtaa nopeampaan. Valittavana on joko pari euroa kalliimpi Soneran 8/1, tai sitten Elisan 24/1. Saas nyt nähdä mikä olisi lopullinen päätös.

cityjeesus
27.01.2007, 23:13
...mutta toisaalta opiskelijana haluan pitää tietyt kulut aisoissa

Sinullahan tuntuu muutenkin olevan sitä (isin) täpäkkää ihan riittävästi käytössä tuohon "vaatimattomaan opiskelijaelämääsi" tälläkin hetkellä, ainakin mitä elämäntyylistä ja ostotottumuksista voi päätellä, niin miksi säästää niinkin pienessä menoerässä kuin nettiyhteydessä?

Ja mitä kysymykseen tulee, niin ihan tyytyväisiä ollaan 8/1 Baanaan, mutta en pistäisi pahakseni jos 100/100 kuitu olisi tarjolla.

DVB-G
28.01.2007, 01:10
2M/512k Soneralta. Ihan ookoo vakiokäyttöön. Joskus ei toimi tilapäisesti, eli jos seuraisi videovirtaa reaaliajassa niin katkoksia taatusti olisi. Hieman useammin: sähköpostiin ei saa yhteyttä, se joskus häiritsee. Samoja pulmia oli muillakin palveluntarjoajilla, eli ei se bittivirta absoluuttisen katkeamattomaksi koskaan tule vaikka vaihtaisi kuukausittain uuteen operaattoriin. Taitaa olla hapettuneet kuparit homeessa maan alla. Vasta valokuitu auttaisi.

Sanoisin, että 1M on sopiva minimi surffailuun. 512k on hiukan liian tahmea. 2M on jo tarpeeksi vilkas.

Fileiden lataamisessa mikään ei koskaan ole tarpeeksi. Vaikka file tulisi maksimivauhdilla, niin aina se on liian hidasta kuitenkin.

Siispä haluaisin sellaisen (lisämaksuttoman) palvelun, jossa keskimääräinen nettinopeus olisi noin 1M, ja sen saisi netin kautta kauko-ohjaamalla välittömästi nostettua tilapäisesti supernopeaksi sen ajaksi kun jotain filettä latailee. Vaikkapa niin, että 5 minuuttia tai muu minuuttimäärä linja olisi nopea, sitten palautuisi vakioksi itsekseen.

ElvisThePelvis
28.01.2007, 15:30
Sinullahan tuntuu muutenkin olevan sitä (isin) täpäkkää ihan riittävästi käytössä tuohon "vaatimattomaan opiskelijaelämääsi" tälläkin hetkellä, ainakin mitä elämäntyylistä ja ostotottumuksista voi päätellä, niin miksi säästää niinkin pienessä menoerässä kuin nettiyhteydessä?

No joo, mutta osittain tämä johtuu juuri siitä, että koska pystyn pitämään tietyt kulut kurissa, niin sitten muihin, ehkä mulle tärkeämpiin asioihin, pystyn sitä pätäkkää pistämään. Mutta siis toki on niin, että ei tässä pelkällä opintotuella mennä... :)

JR1911
28.01.2007, 16:59
Elisan 512/512 ADSL on käytössä ja kyllähän tuolla perussurffailut hoitaa mainiosti, mutta videoiden katseluun tai suurten tiedostojen imuttamiseen toivoisi kyllä lisää puhtia. En nyt kuitenkaan tällä hetkellä ole nopeampaa liittymää hankkimassa, katsotaan sitten joskus tulevaisuudessa kun hinnat tippuvat.

Dr. G.
28.01.2007, 17:23
Suurinpiirtein 10 Mbps kaapeli tällä hetkellä. Ylöspäin paljon vähemmän, mutten ole tutkaillut kuinka paljon. Olen tyytyväinen.

Tämän ketjun waretuskommenteista päättelen, että minua pidetään luultavasti rikollisena... ihmeellisen tuntuisia kommentteja, kyllä sitä downloadia voi haluta, vaikkei varastaisikaan.

BitTorrenttia tulee käyteltyä ihan laillisen materiaalin lataamiseen jatkuvasti ja kun ottaa huomioon minkämoinen määrä softaa Ubuntunkin repoloissa on odottamassa, niin onhan se kiva kun se tulee vähän rivakampaan, samoin päivitykset. Juuri nyt tosin OS X käytössä. Myös levykuvien (lähinnä eri Linux-jakeluita) latailu torrentilla on yksi juttu. Jamendo, jne. palvelut... Podcastit, videocastit jne...

Vaihdan kyllä 2 megaseen jatkossa, nyt tuo kymppi kun muuta ei ollut saatavilla. Vähemmälläkin tulisi toimeen kyllä.

ElvisThePelvis
28.01.2007, 17:42
Vaikuttaa aika lailla siltä tähän mennessä tulleista kommenteista päätellen, että internetin täyspainoiseen käyttöön (mukavahkoon sellaiseen) se 2Mbit/s yhteys on minimi.

Ihan tällaisena OT-kysymykseni haluaisin kysyä (ellen taas tässä mokaa, ja se lukee suurinpiirtein jokaisen palveluntarjoajan sivuilla elefantin kokoisella präntillä), että kuinka yksinkertaista/vaikeaa on muuttaa nettinopeuttaan, jos vaikka toteaa, että 4/1 on ok, mutta 2/512:lla tulee myös toimeen. Voisin uskaltaa ajatella, että hommaan riittää soitto palveluntarjoajalle ja pienoinen odottelu, ja että kuluja ei tästä muutoksesta tulisi.

Eiköhän mulla tule se 2/512 otettua...

h3mb3
28.01.2007, 20:48
DNA Laajakaista Kiinteisto 512/256 ( 14 € / kk )

Ei oikeasti MITÄÄN valittamista! On ollut jo vuosi, ja toimii siis ihan normaalin adsl:n tavoin normaalille adsl:lle tarkoitetuin laittein. Kuullessaan sanan "kiinteistö" useimmat nauravat syljet päin naamaa, mutta oikeasti ei mitään lagia ole ollut koskaan, ei peleissä, ei latauksissa ei missään. Aina tulee yli 50 kt:n sekuntinopeudella, enkä isompaa vauhtia näe tarvitsevani, paitsi tietty jollain kamalan kokoisilla tiedostoilla, mutta kyllä sitä sitten odottelee.

Eli olen tyytyväinen. Hinta-laatusuhteelle 10 pistettä ja papukaijamerkki.

tutkija
28.01.2007, 22:01
2,3/2,3M SHDSL liittymällä ollaan pari vuotta pärjäilty.

Niksteri
28.01.2007, 22:11
Käytössä Telekarelian 2M/600k, ens kuussa lähetysnopeus nousee megaan. Nopeus riittää ihan hyvin sillä harvemmin saa edes ladattua mitään täydellä nopeudella.

Slayer
28.01.2007, 23:25
Meganen yhteys on ja olen siihen kohtuu tyytyväinen. Harvemmin tulee ladattua mitään kovin isoa ja jos tulee niin silloin ei sillä yleensä niin kiire olekaan. Nettipelien suurikokoiset päivitykset kyllä rasittavat suuresti, kun ne voivat olla kooltansa satoja megoja ja tulla ihan yllättäen. Siinä sitä kärsii 100kt/s nopeuden takia, kun himottaisi jo pelaamaan.

JR1911
28.01.2007, 23:54
Ihan tällaisena OT-kysymykseni haluaisin kysyä (ellen taas tässä mokaa, ja se lukee suurinpiirtein jokaisen palveluntarjoajan sivuilla elefantin kokoisella präntillä), että kuinka yksinkertaista/vaikeaa on muuttaa nettinopeuttaan, jos vaikka toteaa, että 4/1 on ok, mutta 2/512:lla tulee myös toimeen. Voisin uskaltaa ajatella, että hommaan riittää soitto palveluntarjoajalle ja pienoinen odottelu, ja että kuluja ei tästä muutoksesta tulisi.

Itse kysäisin tuosta kun oman liittymäni hankin ja kyllä liittymän nopeuden muuttaminen kuulemma sellaiset reilut 70e tulisi maksamaan. Tiedä häntä miten sitten oikeasti menisi, jos vaikka palveluntarjoajan vaihtamisella uhkailisi niin tulisikohan mitään maksamaan. Mutta näin siis Elisalla vajaa pari vuotta sitten.

jorhe
29.01.2007, 07:41
Käytössäni tällä hetkellä Elisan/TTV:n 5M/700 kaapelimodeemi. Hintaa tuolla hieman päälle 30 euroa kuussa, en muista tarkkaa. Muuten oikeen tyytyväinen, mutta ulospäin saisi tieto liikkua nopeamminkin. Saisi ratiot nopeammin aina kohdilleen :)

petepeluri
30.01.2007, 02:03
1/1m Adsl, riittää hyvin surffaamiseen ja nettipeleihin.
Warettamiseen turhan hidas, mutta sitä ei ole enää pahemmin tullut harrastettua...

ElvisThePelvis
31.01.2007, 13:54
Tuli sitten päädyttyä Baana 5/5:een yllättäen, kun ilokseni kuulin, että voinkin saada Baana Taloyhtiön (hinnat alemmat). Varmasti tämä on minulle enemmän kuin riittävä, mutta jos vauhti tuntuu jopa naurettavan hurjalta, niin sitten vaan otan 2/2:sen ja säästän kuusi euroa kuussa.

Vastatakseni omaan aiempaan kysymykseeni. Opoy:llä liittymänopeuden vaihto maksaa 20 euroa, mutta jos sattuu olemaan sieltä joku toinenkin palvelu (vaikka DNA kännykkäliittymä), niin vaihto on ilmainen.

DVB-G
31.01.2007, 19:51
Minunkin taloyhtiössäni toimii usea operaattori, on myös jaettuja taloliittymiä, jossa taloon tulee yksi kaista, joka jaetaan käyttäjien kesken.

Serverin pito ei kai ole sallittua noissa jaetuissa liittymätyypeissä. Että yksi nörtti p2p-imuttaisi/uppaisi koko talon kaistan tukkoon yöt ja päivät viikosta toiseen.

Siksi en voi liittyä taloliittymiin. Koska joku tyhmä nörtti kuitenkin harrastaa p2p-toimintaa ja nettiliikenne on tukossa. Hui, mikäs apina siellä peilissä vilahti? Oho, tuo on juuri se varas, joka pöllii muiden kaistan. Menenpä lyömään sitä ilkimystä naamariin. Auts. Kuka löi viatonta nörttiä.

LOP
01.02.2007, 12:53
Käytössä 1/512 ja täysin riittää satunaiseen surffailuun. 100% tyytyväinen. Ainahan voisi olla nopeampi, mutta kyllä tämäkin riittää näillä hinnoilla.

KMOK
01.02.2007, 13:55
Opoy:llä liittymänopeuden vaihto maksaa 20 euroa, mutta jos sattuu olemaan sieltä joku toinenkin palvelu (vaikka DNA kännykkäliittymä), niin vaihto on ilmainen.Itse sain nostettua Baanan nopeutta ilmaiseksi ja O'boyn setä sanoi, että jos nopeutta tarvii pudottaa niin silloin joutuu sitten maksamaan tuon 20 euroa. Nyt käytössä 5/5 ja hyvin piisaa.

Mika
01.02.2007, 14:19
512-nopeutta käyttäville vinkki, että katsokaapa operaattorinne sekä kilpailijan hinnastosta paljonko maksaa 1 megainen. Useinmiten tuo on 1 tai 2 euroa lisää / kk joten omasta mielestä 512 alkaa olla monissa tapauksissa turha nopeus jos yhdellä lisäeurolla / kk saa nopeuden tuplattua.

eddie63
01.02.2007, 14:56
Aikaisempi 1/0.5 oli vähän hidas se muutettiin sitten 8/1 ja nyt ei ole moitittavaa...

Euphemos
01.02.2007, 21:15
Megaisella ADSL:llä pärjää perusnettailussa varsin mainiosti, mutta lataillessa videomateriaalia... hmmm... Youtubesta toisinaan kyllä tekisi mieli panostaa reilusti vikkelämpiin yhteyksiin. IP-TV:stähän on täysin turha unelmoidakaan 1Mbit -yhteydellä.

Retro
02.02.2007, 16:55
512/512 kbit/s enkä ole tyytyväinen. Otin 12 kk määräikaisen paketissa jossa sain kannettavan puoleen hintaan. Sopimus päättyy maaliskuun lopussa ja syksyllä tuli jo mieleen nopeuden nosto. Elisa nosti heinäkuussa hintoja ja päätin kiusallakin maksella vanhaa hintaa koko sopimuskauden, itseäni kyllä kiusaan, alkaa käydä hermojen päälle tämä hitaus. Vaikka ei kai kaikki johdu vain yhteydestä. Huhtikuun alkuun tilasin äsken nopeuden noston, ero sitten 2 €.

Kaitzu
03.02.2007, 07:52
Opoyn Full Rate 10/10 on käytössä ja tyytyväinen olen ollut lukuunottamatta pieniä pätkäisyjä yhteydessä, todella ikäviä esim. nettipeleissä :(

5/5:llakin varmasti "kerkeäisin", mutta säästöä tulisi vasta neljän kuukauden jälkeen kun lasketaan muutosmaksu/hinnanalennus (20/5), joten olkoon nyt tuo Full Rate :D

jukkas
03.02.2007, 10:10
Oma Welho 6M (max. 6 Mbps/500 kbps) vaihtui taloyhtiön SuomiComin 1M/1M yhteyteen eikä oma nettikäyttö mitenkään vaikeutunut. Kustannukset tosin putosivat kymmenesosaan :)

Kalza
03.02.2007, 10:29
Elisan 2M/512K käytössä. Käyttiksen uudelleenasennuksen jälkeen tuntuu että nettikin toimii sutjakkaammin. Latausnopeus on täysin riittävä melkeinpä mihin vain, ainoa mikä pännii on tuo puolen megan lähetysnopeus. Sais olla edes sen megan, ärsyttävää jos pitää vaikkapa joku isompi satsi valokuvia lähettää kaverill niin siinä menee ikuisuus... 33 euroa hinta, tuntuu ehkä vähän suolaiselta. Ja pitäisi maksaa vielä 6 euroa enemmän että saisi tuon megan upin :(

Jeukkuli
09.03.2007, 19:36
Löytyy Funetin 10M/10M yhteys (Jyväskylän yliopiston opiskelijaverkko) ja täytyy sanoa, että toimii kuin unelma.

Sama ja olen myös tyytyväinen. Mutta: asuinrakennuksen aulan seinään on tullut ilmoitus, että viikonlopun aikana muuttelevat verkkotsydeemeitä ja yhteys muuttuu satamegaiseksi. Eipä tuo nopeudenlisäys itseäni hetkauta, hitaampikin kelpaisi ihan hyvin.

vicke
14.03.2007, 23:50
Elisan 3M/600K kaapelimodeemi on ollut käytössä pari vuotta, ja on toiminut vanhaan DNA:n 1M/512K ADSL:ään verrattuna sen verran hyvin ja luotettavasti, että kaapelimodeemin saatavuus alkaa oleen muuttaessa melkoinen kynnyskysymys. Pienenmpikin nopeus varmaan riittäisi, mutta tuo luotettavuus on itselle aika oleellinen juttu noissa liittymissä...

JR1911
03.08.2007, 21:38
Elisan 512/512 ADSL on käytössä ja kyllähän tuolla perussurffailut hoitaa mainiosti, mutta videoiden katseluun tai suurten tiedostojen imuttamiseen toivoisi kyllä lisää puhtia. En nyt kuitenkaan tällä hetkellä ole nopeampaa liittymää hankkimassa, katsotaan sitten joskus tulevaisuudessa kun hinnat tippuvat.

No nyt tuli tässä pari päivää sitten nopeampi liittymä käyttöön, eli Elisan 1M/512K ADSL, hintaeroa vanhaan ei ollut kuin 2,40e/kk (27,50e vs 29,90e) joten ei ollut enää mitään syytä tätä lykätä. Kahden megan liittymää harkitsin myös, mutta se olisikin tullut maksamaan sitten jo yli 40e kuukaudessa joten tähän tyydyin. Kyllähän tuo toi kivasti lisää vauhtia ihan perussurffailuunkin.

DVB-G
03.08.2007, 23:04
Nykyinen 2M/512k ja palveluntarjoaja vaihtuu 1M/1M-nopeaksi syksymmällä. Symmetrinen nopeus on parempi *köh* tietyissä tilanteissa, ja näin upporikkaana öljymiljardöörinä piti saada kuukausihintaa alenemaan. Pöpösoftan hinta nousi nollasta noin 7 euroon kuussa, ja moisen paska-kiristys-ilmiön rahoitan pudottamalla imunopeuden puoleen. Uppausnopeus onneksi tuplaantuu, ja sehän se oikeasti ratkaisee nopeudet yskänlääkettä vaativissa toimissa.

marko
03.08.2007, 23:45
Nyt on ajatuksissa ollut vaihtaa nopeampaan. Valittavana on joko pari euroa kalliimpi Soneran 8/1, tai sitten Elisan 24/1. Saas nyt nähdä mikä olisi lopullinen päätös.

No, tuossa keväällä vaihtui 2M/512k nopeus 8/1, eikä ainakaan vielä ole valittamista, varsinkaan kun hinta on sama kuin tuossa entisessä 2M:ssä.

Jos sonera on jossakin nopea, niin ainakin tällä kertaa noepuden muutos tapahtui parissa tunnissa siitä kun soitin puh.palveluun.

m1ke
05.08.2007, 15:14
10/10 ollut useamman vuoden, erittäin tyytyväinen ollut nopeuteen ja toimivuuteen. :D

Toimittajaa vaihtaessa tuli tosin kuukauden - parin painajainen.
Liittymä toimi satunnaisesti. Jos liittymä toimi niin ainakaan sähköposti ei toiminut. Jos molemmat edellämainitut toimi, niin sitten laskutus meni aivan perseelleen.

Tänä kesänä on aika monta tuntia tullut kuunneltua Soneran jonotusbiisejä. :mad:

rzzth
05.08.2007, 19:48
Saunalahden 8/1Mbit yhteys,

Toimii riittävän nopeasti, ongelmana yleensä että vastapuoli ei pysty lähtettämään yhtä nopeasti kuin minä pystyn vastaanottamaan. Tämä yleensä korostuu rapakon takaa downloadatessa. Upload on hidas eli sähköpostien lähettäminen kestää.

Asarias
06.10.2007, 01:19
Soneran 24/1, riittävän nopea.Jaettuna 3 koneelle.

DVB-G
06.10.2007, 07:11
Saunalahti toimii 12M/1M vaikka tilasin 1M/1M. En uskalla soittaa ja valittaa asiasta, kyllä "vika" korjataan joskus, ja viimeistään sitten kun lähettävät väärän laskun. Maksan vain tilaamastani 1M/1M-nopeudesta.

On se vaan pirullinen ilmiö tämä netin nopeus: 1-megaisellakin tulee toimeen, mutta 12 megaa on älyttömän paljon ergonomisempi, hukka-aika kaikenlaisessa odotteluissa vähenee merkittävästi. Viiveet eivät tietenkään vähene 1/12-osaan, turha haaveilla, koska koneteho ja pöpöskanneri kuitenkin kyykyttää yhtä pahasti riippumatta millä nopeudella data koneelle tulee. Mutta se datan tuleminen kyllä nopeutuu huomattavasti, vaikkei näytölle piirto nopeudukaan.

Vastaava seuraava hyppäys käyttömukavuudessa tulee vasta kun nopeus nostetaan noin 100M-luokkaan. Ei siis kannata nostaa 12M -> 15M tai muuta nimellistä, kymmenellä se imunopeus pitää kertoa näissä yläpään nopeuksissa, jotta jotain eroa nettiselailuun saisi.

Suurien fileiden imeminen tietenkin hyötyy suoraan kaikista nopeusparannuksista, eli piraattikamaa imeville jokainen mega lisää imunopeuteen on aina eduksi, mutta tavallisella netissä seikkailemisella eroa ei huomaa jos nopeus kasvaa megabittisekunnin hyppäyksin. En ole imenyt 12M-nopeudella mitään isoa, joten hukkaan tämäkin tilapäinen suuri nopeus (virhe) minun käytössäni menee.

Edelleenkin haluaisin sellaisen netin, että se on vakiona 1M, mutta isojen fileiden imun aikana olisi tilapäisesti ääretön nopeus käytössä, jopa valokaapelivauhti. Joko käsin moodia vaihtamalla jonkun nettisivun kautta, tai automaattisesti nopeusluokka nousten. 1M ja 1G -moodit vaihtuisivat tarpeen mukaan.

hkj
06.10.2007, 12:10
Oli aikaisemmin 20Mb/3Mb (oikeasti jotain 20-24Mb/2-3Mb välillä), mutta koska HD-tarjonta netistä vielä hieman heikkoa, niin vaihdoin 5Mb/3Mb yhteyteen ja tällä pärjätään kunnes joku kunnon HD-palvelu aloittaa toimintansa ja toimittaa myös Suomeen. Jos kaivavat kohta valokuitua tässä lähistöllä, niin silloin vaihdan luultavasti 25Mb/10Mb yhteyteen.

Eli lyhyesti sanottuna juuri nyt en ole täysin tyytyväinen netin nopeuteen, mutta 20Mb/3Mb oli jo hyvinkin riittävä.

juust0
08.10.2007, 18:16
Meillä oli ennen 1mb/512kb jonka hitaus alko tympimään, nyt sitten vaihettiin 8/1mb eikä muuta moittimista kun että upload kaista ei ole ihan sitä mitä se pitäisi, 30kb uupuu :mad:

Akustik
08.10.2007, 18:48
Tässä luukussa surraa mekanen yhteys Soneralta. Aikoinaan tilasin 256:n netin joka päivitettiin hitaita yhteyksiä karsittaessa operaattorin kohdalta 512:een, ja siitä sitten tähän megalomaaniseen. Kai mullakin on parin vuoden päästä sitten se 24 meganen tällä samalla kuukausimaksulla, koska ei ole tarvetta ollut missään vaiheessa nopeampaan ja hitaimmat yhteydet kuitenkin suljetaan aina tietyin väliajoin ;)

...noh, kyllä tämä netti nyt sutjakkaasti ainakin plazaa latailee

koomapoika
08.10.2007, 19:50
Täällä on ollu Jkl keskustassa Soneran 24 ADSL2+ ja täytyy kyllä olla tyytyväinen.. Muutamaa katkosta lukuunottamatta. Uppikaista sais toki olla vaikka edes 5Mb, mut se maksais... Käytännössä nyt on linja 20022 kbps.

Mielummin puolittaisin nettiyhteyden nopeuden kuin vaihtaisin 20% pienemmän monitorin! ;)

Yogi
08.10.2007, 20:04
Espoossa Sonera 2M/512k nopeus ja hinta 23,90 / kk - olen tyytyväinen.

hkj
08.10.2007, 20:09
Täällä on ollu Jkl keskustassa Soneran 24 ADSL2+ ja täytyy kyllä olla tyytyväinen.. Muutamaa katkosta lukuunottamatta. Uppikaista sais toki olla vaikka edes 5Mb, mut se maksais... Käytännössä nyt on linja 20022 kbps.

Mielummin puolittaisin nettiyhteyden nopeuden kuin vaihtaisin 20% pienemmän monitorin! ;)

ADSL2+ maks. upload taitaa olla sen n. 3Mb/sec, mutta VDSL2 tulee ja pelastaa tässä kohta :) tai sitten valokaapelin kaivuu. Nettiselauksessa 5Mb/3Mb ja 24Mb/3Mb on lähes yhtä nopeat, mutta isoja tiedostoja tuo 24Mb toki kiidättää linjoille paljon mukavammin.

xclone
23.10.2007, 16:57
8/1 meganen kaapelinetti on toiminut hyvin mutta Sonera ilmoittaa että nopeuteni nousee 26.11 ja dramaattisesti nouseekin. Hinta pysyy samana joka ei ole kallis työetujen takia muutenkaan. Modeemi pitää vaan uusia kun tuli uudet specsit kehiin.

100/5

Tuolla pitäis pärjätä kohtuullisesti

koomapoika
23.10.2007, 17:18
8/1 meganen kaapelinetti on toiminut hyvin mutta Sonera ilmoittaa että nopeuteni nousee 26.11 ja dramaattisesti nouseekin. Hinta pysyy samana joka ei ole kallis työetujen takia muutenkaan. Modeemi pitää vaan uusia kun tuli uudet specsit kehiin.

100/5

Tuolla pitäis pärjätä kohtuullisesti

Tässä kuvia ja videoita serverille uppiessa tulee mieleen vain että haista paska! :rolleyes:

LOP
23.10.2007, 17:24
Espoossa Sonera 2M/512k nopeus ja hinta 23,90 / kk - olen tyytyväinen.

Täälläpäin edelleen 36€/kk 1M/512k. Takapajula mikä takapajula vaikka yritykset saavatkin valokuidut. Nopeuteen olen silti enemmän kuin tyytyväinen.

Laffer
23.10.2007, 17:49
1M/512k 29€
Kyllähän tuo menettelee mutta joku 4/2 palvelisi omaa käyttöä paljon paremmin, kun joutuu töidenkin puolesta välillä uppailemaan isoja tiedostoja. Nykyisin kone onkin päällä 24/7 niin lataukset voi suorittaa pääasiassa nukkumisaikana niin ei rasita muuta netinkäyttöä hereilläolo aikana.

Kreskin
23.10.2007, 17:56
Kaapeli (3000/600) vaihtui 10/2 megaiseen valokuitupohjaiseen ja onhan sitä oltava ihan tyytyväinen. Varsinkin kun uppaa tiedostoja.

Juhe
23.10.2007, 18:08
Kaapeli (3000/600) vaihtui 10/2 megaiseen valokuitupohjaiseen ja onhan sitä oltava ihan tyytyväinen. Varsinkin kun uppaa tiedostoja.

Mitäs tuommonen valokuitupohjanen Jyväskylässä maksaa? Itsellä nytten käytössä tuo samainen kaapeli 3/0,6.

janolle
23.10.2007, 18:28
Mitenköhän noiden 100/5 liittymien aatavuus on?
Täällä ainakin mainostavat kaupunginosan tarkkuudella että pitäisi olla saatavilla. Pari kaveria on kyselly palveluntarjoajilta noita eikä kumpaankaan alle 3 vuotta vanhaan kerrostaloon kuulemma saa kyseistä liittymää. :mad:

Itsellä on 4/1 ja hyvin toimii. :thumbsup:

Jayl
02.11.2007, 13:56
Ihan tyytyväinen olen...:D

http://backup.pp.fi/Sekavaa/nettinopeus.JPG

Juhe
15.11.2007, 23:46
Dodiin, Elisalta aika hyvä tarjous mikä tuli kyllä käytettyä. 12 kuukauden ajaksi saa kertaluokkaa nopeamman netin nykyisen hinnalla. Itselle siis käytössä Elisan kaapeli (eli laajakaista heti, niin kuin Elisa on sen nimennyt) ja 10/1 meganen maksaa 27,90€/kk. Ei paha :thumbsup:

Jos nyt jotain pitää narista, niin isompi uppikaista ei olisi pahitteeksi.

Negotiator
05.12.2007, 22:53
Oli täällä puhetta noista Elisan nopeuden nostoista niin jatkan tänne enkä laita uutta threadia turhaan pystyyn.

Eli tilasin 15.11. kaapelimodeemin nopeuden päivityksen 5mb->30mb, mutta vielä tähän päiväänkään asti ei ole tapahtunut mitään vaikka nopeuden nosto piti tapahtua max. parissa viikossa. Onko kellään, kuka on tilannut tuollaisen nopeamman yhteyden, joka vaatii uuden kaapelimodeemin niin saanut vielä modeemia taikka noussut tuo nopeus?

/Janne

JR1911
05.12.2007, 23:23
Tuli itsekin eilen hyödynnettyä tuo Elisan tarjous, eli 12kk määräaikaisella sopimuksella 1M/512k -> 2M/512k hinnan pysyessä samana. Saas nähdä milloin tuo nopeuden korotus nyt sitten tapahtuu.

JaniH
06.12.2007, 14:48
Dodiin, Elisalta aika hyvä tarjous mikä tuli kyllä käytettyä. 12 kuukauden ajaksi saa kertaluokkaa nopeamman netin nykyisen hinnalla. Itselle siis käytössä Elisan kaapeli (eli laajakaista heti, niin kuin Elisa on sen nimennyt) ja 10/1 meganen maksaa 27,90€/kk. Ei paha :thumbsup:Mistä tämän tarjouksen saa, kun en ole sitä missään nähnyt? Riittääkö, että kävelee Elisa shopiin?

3 meganen kaapeli käytössä, mutta nopeus vaihtuu heti, kun pääsen nykyisistä pätkimisongelmista eroon.

JR1911
06.12.2007, 15:15
Mistä tämän tarjouksen saa, kun en ole sitä missään nähnyt? Riittääkö, että kävelee Elisa shopiin?

Itse ainakin sain Elisalta sähköpostia jossa kyseisestä tarjouksesta tiedotettiin ja annettiin linkki jossa nopeuden noston voi tilata:

http://www.elisa.fi/laajakaistamuutos?suora=1

JaniH
06.12.2007, 15:30
Kiitokset, ilman plazaa olisi mennyt tämäkin tarjous sivu suun.

Juhe
06.12.2007, 18:36
Oli täällä puhetta noista Elisan nopeuden nostoista niin jatkan tänne enkä laita uutta threadia turhaan pystyyn.

Eli tilasin 15.11. kaapelimodeemin nopeuden päivityksen 5mb->30mb, mutta vielä tähän päiväänkään asti ei ole tapahtunut mitään vaikka nopeuden nosto piti tapahtua max. parissa viikossa. Onko kellään, kuka on tilannut tuollaisen nopeamman yhteyden, joka vaatii uuden kaapelimodeemin niin saanut vielä modeemia taikka noussut tuo nopeus?

/Janne

Itsellä tosiaan kanssa 15. päivä tilattu tuo. Viime viikolla sitten tuli uusi kaapelimodeemi ja viikko sitten perjantaina nousi netin nopeus 10 megaseksi. Eli se noin kaksi viikkoa itselläni siinä meni.

Negotiator
06.12.2007, 21:30
Itsellä tosiaan kanssa 15. päivä tilattu tuo. Viime viikolla sitten tuli uusi kaapelimodeemi ja viikko sitten perjantaina nousi netin nopeus 10 megaseksi. Eli se noin kaksi viikkoa itselläni siinä meni.

Kiitos tiedosta, täytynee soitella ensi viikon alussa elisalle, jos ei ala pikku hiljaa kuulumaan modeemia :hitme:

/Janne

Jaska76
07.12.2007, 20:10
Sonera Laajakaista Extra 100/10, tyytyväinen olen..

http://koti.mbnet.fi/kallijan/nettimittari.JPG

JaniH
11.12.2007, 16:59
Eihän tuossa Elisan tarjoamassa uudessa kaapelimodeemissa vain sattuisi olemaan useampia RJ45-liitäntöjä?

Juhe
11.12.2007, 17:51
Eihän tuossa Elisan tarjoamassa uudessa kaapelimodeemissa vain sattuisi olemaan useampia RJ45-liitäntöjä?

Eipä ole ei, eikä ollut edes tämä tilalle tullut kaapelimodeemi WLANilla varustettu. Hankintalistalla onkin nyt sitten WLAN-reititin. :OI

KinZZa
12.12.2007, 18:07
Mukava lueskella täältä näitä muiden surffaajien nettinopeuksia ja niiden hintoja. Itse pohdiskelen juuri nostoa 1Mb/512Kb --> 2Mb/512Kb. Soneran tarjouksessa kun luvataan ensimmäinen vuosi samalla hinnalla kuin alempi nopeus. Kun nyt lukee näitä muun Suomen hintoja, niin tuntuu kohtuuttomalta maksaa itse tällä hetkellä 36,90€/kk noin hitaasta yhteydestä! Kaapelia en tähän osoitteeseen oikein saa.

Ja mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin olen tyytyväinen. Huvittaa vain Soneran sivuilla nykyisen nopeusluokkani kuvaus: "Nopeus, jolla pystyt lukemaan sähköpostiasi ja surffailemaan netissä." Huh! No toisaalta sitähän tässä tulee enimmäkseen tehtyä, mutta ei se ole estänyt sulavia PS3 nettipelejäkään...

Retro
12.12.2007, 19:15
Itse ainakin sain Elisalta sähköpostia jossa kyseisestä tarjouksesta tiedotettiin ja annettiin linkki jossa nopeuden noston voi tilata:

http://www.elisa.fi/laajakaistamuutos?suora=1Kysyin paikallisessa Elisan konttorissa että jos mun nykyisen 1M /512 kbit/s:n hinta laskee syksyllä ja uusi hinta on 19.90 niin saanko silloin tämän tarjouksen 2M /512 kbit/s sillä hinnalla tai voinko palauttaa nopeuden alemmaksi. Virkailija oli hämmästynyt ja sanoi että kukaan ei ole tuollaista kysynyt ja selvittelyjen jälkeen kertoi että hinta on nykyinen koko määräaikaisen sopimuksen ajan. Hinnat ovat kuulemma nyt niin alhaalla että tulevat vain nousemaan.
Pärjään nykyisellä mielestäni ihan hyvin, mitä hyötyä tuosta nopeuden nostosta on, muuta kuin että päivitykset ym. paketit tietysti latautuvat nopeammin? En ole varma saanko sellaista hyötyä että haluan sitoutua vuodeksi..

JaniH
14.12.2007, 15:41
Uusi Elisan tarjoama modeemi tuli, mutta sillä ei saa yhteyttä. Onko tosiaan niin, ettei se toimi ennen nopeudenmuutosta?

Juhe
14.12.2007, 15:46
Uusi Elisan tarjoama modeemi tuli, mutta sillä ei saa yhteyttä. Onko tosiaan niin, ettei se toimi ennen nopeudenmuutosta?

Ihan samaa ihmettelin itsekin kun modeemin sain. Soitappa suoraan tekniseen tukeen. Ilmeisesti sielä on vanhan modeemin mac-osoite ja sinne pitää syöttää tämä uuden modeemin mac-osoite niin alkaa toimia. Itselläni ainakin siis näin.

JaniH
14.12.2007, 16:50
Kertoivat asiakaspalvelusta, että vanha lopettaa toimintansa ja uusi aloittaa, kun nopeudennosto tehdään. Joten ei muuta kuin odottelua.

Bagheera
14.12.2007, 16:59
Ihan samaa ihmettelin itsekin kun modeemin sain. Soitappa suoraan tekniseen tukeen. Ilmeisesti sielä on vanhan modeemin mac-osoite ja sinne pitää syöttää tämä uuden modeemin mac-osoite niin alkaa toimia. Itselläni ainakin siis näin.

Täh:eek:.

Lukitseeko Elisa modeemin mac-osoitteen, eli eikö linjaa pysty käyttämään muulla kuin Elisan antamalla modemiilla?

xclone
15.12.2007, 12:24
Täh:eek:.

Lukitseeko Elisa modeemin mac-osoitteen, eli eikö linjaa pysty käyttämään muulla kuin Elisan antamalla modemiilla?

Lue liittymän sopimusehdot niin sieltä asia selviää. Kyllä Elisa dominoi modeemin käyttöä täysin. Näin tekevät myös muut operaattorit.

Operaattorit myös päivittävät modeemien softat tuosta vaan. Toki itsekkin niitä voi päivittää epävirallisilla firmiksillä(nostaa nopeutta) mutta siitä jos jää kiinni niin netin käyttö loppuu siihen korvausten kera.

Modeemin voi ostaa mistä tahansa ja keneltä tahansa kunhan se on docsis speksien mukainen mutta MAC numero on aina ilmoitettava aspaan muuten netti ei toimi.

lepreconn
15.12.2007, 15:44
Tällä hetkellä 1/1 meganen kaapeliyhteys DNA:lta. Mutta tilasin juuri Soneralta 10/2 kuituliittymän. Hinta pysyy silti jatkossa samana, tai itseasiassa jopa halpenee 10 senttiä 24,90 €/kk :eek:

Nykyinen on toiminut varmasti ja yhteyden katkeaminen on ollut harvinaista. Toivottavasti uudet systeemit toimii vähintään yhtä hyvin. Onko muilla kokemuksia?

Bagheera
15.12.2007, 17:08
Lue liittymän sopimusehdot niin sieltä asia selviää. Kyllä Elisa dominoi modeemin käyttöä täysin. Näin tekevät myös muut operaattorit.

Operaattorit myös päivittävät modeemien softat tuosta vaan. Toki itsekkin niitä voi päivittää epävirallisilla firmiksillä(nostaa nopeutta) mutta siitä jos jää kiinni niin netin käyttö loppuu siihen korvausten kera.

Modeemin voi ostaa mistä tahansa ja keneltä tahansa kunhan se on docsis speksien mukainen mutta MAC numero on aina ilmoitettava aspaan muuten netti ei toimi.

Jossain pakettiliitymissäkö on näin, tai missä? Itselläni on tämän vuoden aikana ollut kaksi elisa (toinen tosin saunalahden) liittymää, enkä ole koskaan ilmoittanut mitään mac-osoitetta mihinkään. Myös modeemin vaihto onnistuu ongelmitta "lennosta". :confused:

rauer
15.12.2007, 17:59
Soneralla näyttää olevan jokin "tarjous" myös menossa: sitoutumalla 18 kk sopimukseen saisi 2-megaisen yhteyden ko. ajaksi 1-megaisen hinnalla joka tällä paikkakunnalla on 29,90 tms. 18 kk jälkeen hinta nousisi "normaaliksi" 2-megan hinnaksi joka on tällä hetkellä kai 44 euroa/kk.

Sinänsä tuollainen tarjous ei iske yhtään. Nopeuden nousun pitäisi olla enemmän että sen todella huomaisi ja toisaalta en halua sitoutua minkään operaattorin asiakkaaksi noin pitkäksi ajaksi. Mutta se mikä tässä on mielenkiintoista on tämä koko tarjous. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, voi se merkitä sitä että lähikuukausina voisi olla alalla ennakoitavissa lisää kilpailua joka houkuttaisi vaihtamaan ISP:tä. Saa nähdä, kertokoon joku jos paremmin tietää...

opelman
15.12.2007, 20:10
Jossain pakettiliitymissäkö on näin, tai missä? Itselläni on tämän vuoden aikana ollut kaksi elisa (toinen tosin saunalahden) liittymää, enkä ole koskaan ilmoittanut mitään mac-osoitetta mihinkään. Myös modeemin vaihto onnistuu ongelmitta "lennosta". :confused:

mac osoite on sellaisessa modeemissa mikä kytketään kaapeli verkkoon. Eli sinne tv-antenni pistokkeeseen. Adsl modeemit toimivat kunhan vci ja vpi arvot ovat samat mitä operaattori käyttää.

Bagheera
15.12.2007, 20:52
mac osoite on sellaisessa modeemissa mikä kytketään kaapeli verkkoon. Eli sinne tv-antenni pistokkeeseen. Adsl modeemit toimivat kunhan vci ja vpi arvot ovat samat mitä operaattori käyttää.

Thanx. Sekaannuksen syy lienee siinä, että miellän Elisaa edelleen vanhanaikiasesti puhelinoperaattoriksi, enkä kaapeliTVyhtiöksi :o.

JaniH
03.01.2008, 16:59
Ei mennyt nopeuden nosto ihan ongelmitta. Tilauksen tein itsenäisyyspäivänä ja modeemi tuli noin viikossa. Tämän viikon maanantaina tuli tekstiviesti ilmoittaen nopeuden nousemisesta. No uusi modeemipa ei saanutkaan minkäänlaista yhteyttä verkkoon, eikä vanhan MAC-osoite ollut enää voimassa. Huoltomies kävi mittailemassa pariin otteeseen ja vaihtoi yhden antennipistorasian, jossa modeemi tällä hetkellä toimii. Saa käydä vaihtamassa vielä muutkin pistorasiat.

Lopputulos on kuitenkin kaiken tuskan arvoinen, kyllä tällä 30 megaisella ehtii paikasta toiseen.

kaarlos
05.04.2008, 11:27
Näemmä nettiyhteys on päivittynyt 10M/10M => 100M/100M.. Ihan hyvin tuntuu pelittävän, vaikka vanhankin nopeus kyllä riitti jo omaan käyttöön.

Juhe
05.04.2008, 11:38
Näemmä nettiyhteys on päivittynyt 10M/10M => 100M/100M.. Ihan hyvin tuntuu pelittävän, vaikka vanhankin nopeus kyllä riitti jo omaan käyttöön.

Missäspäin Jyväskylää näin on päässyt käymään ja millä hinnalla? Vai onko opiskelijakämppiä?

kaarlos
05.04.2008, 12:11
Missäspäin Jyväskylää näin on päässyt käymään ja millä hinnalla? Vai onko opiskelijakämppiä?

Opiskelijakämppiäpä hyvinkin.

Juhe
05.04.2008, 12:20
Opiskelijakämppiäpä hyvinkin.

Juu. Onhan se 100/100 varmaan kiva mutta aika turha noilla latausrajoilla :rolleyes:

erep
05.04.2008, 12:28
soneran 24 megan liittymä antaa oikeasti 18, asds-modeemi/reitittimen ilmoituksen mukaan. saisihan se antaa täydet 24, mutta tuollakin tulee toimeen.

kaarlos
05.04.2008, 13:01
Juu. Onhan se 100/100 varmaan kiva mutta aika turha noilla latausrajoilla :rolleyes:
Noo.. latausrajat voi kiertää ;)

ElvisThePelvis
05.04.2008, 15:05
Megan sekuntivauhdilla (Taloyhtiö) tällä hetkellä mennään, kun alkoi tuntumaan turhalta kululta aiempi 10/10 -- varsinkin kun lopetin online-pelaamisenkin. Noperuseroa normi-surffailukäytössä ei näy ollenkaan, ja latausajoissa vain hieman -- ellei sitten tietenkin ole jättimäinen tiedosto kyseessä. Mielummin maksan 23 euroa kuussa ja tyydyn käytössäni erittäin minimaaliseen nopeuseroon 10/10:iin verrattuna kuin sitten maksen jälkimmäisestä 39 euroa kuussa.

LOP
06.04.2008, 13:43
Tällä alueella maksetaan nyt 35 euroa kuukaudessa 4/768 liittymästä, joka on edullinen ja poikkeuksellisesti hinnoiteltu, ja lienee vähän aikaa enää voimassa. Olen muuttamassa eri paikkaan, jossa saan halvemmalla 100/100:sen, joten turha kait se on hitaanpaa ottaa.

JayDee
07.04.2008, 10:32
:hitme::hitme: Työ ja teitin nopeutenne ja hintanne!
Täällä mennää 1M/512 etanana, 36 euron kuukausihinnalla.:OI:mad::grr:

hkj
07.04.2008, 10:59
Täälläkin on vielä kohtuullisen kallista, 35 euroa 5/2M yhteydestä, tämä siis jos vertaa esim. Saunalahden 38€/kk 24/1M Kotitotaaliin. Tällä alueella Soneran ja Elisan hinnat ovat sitten jotain aivan muuta, eli taivaissa. Hetken ollut testattavana 10/2M ja 20/2M ja normaalissa surffailussa ei eroa huomaa vaikka käyttäjiä olisi kaksi, IPTVn toiminta tai suurien tiedostojen hakeminen oli toki nopeampaa.

shovi
11.04.2008, 17:09
En sitten millään. Asun korvessa ja pitäis olla meganen kaista, mutta kyllä välillä tulee mieleen v. 1998 ja modeemi. Nopeus on periaatetasolla ihan riittävä, kun kyse on duunikäytöstä eikä waretuksesta, mutta oikea nopeus on suurimmaksi osaksi ihan jotain muuta kuin tuo mega.

71 dB
11.04.2008, 19:09
En sitten millään. Asun korvessa...
Ai onkos tietotekniikka saapunut jo korpeenkin? :eek:

hkj
11.04.2008, 21:21
Saunalahden Kotitotaaliin tuli sorruttua (kesäkuussa alkaa), eli kohta on taas 24/1M käytössä, pitkälti IPTV palveluiden toivossa tuo tuli hankittua. Saa nähdä oliko ns. turha ostos jos palvelut ei kehitykään, toivossa on hyvä elää :hitme:

sukellusvene
11.04.2008, 21:56
Gigan sekuntivauhdilla (Taloyhtiö) tällä hetkellä mennään, kun alkoi tuntumaan turhalta kululta aiempi 10/10 -- varsinkin kun lopetin online-pelaamisenkin. Noperuseroa normi-surffailukäytössä ei näy ollenkaan, ja latausajoissa vain hieman -- ellei sitten tietenkin ole jättimäinen tiedosto kyseessä. Mielummin maksan 23 euroa kuussa ja tyydyn käytössäni erittäin minimaaliseen nopeuseroon 10/10:iin verrattuna kuin sitten maksen jälkimmäisestä 39 euroa kuussa.

23 euroa kuukaudessa gigasesta yhteydestä? Mistä noita saa ostaa?!

Zipman
11.04.2008, 21:59
Olisikohan ollut tarkoitus kirjoittaa 'meganen'?

ElvisThePelvis
11.04.2008, 23:26

Ei mistään. :) Pahoittelen asiavirhettä.

ElvisThePelvis
22.08.2008, 23:27
Täytyypä sanoa, että olen (vaikka kyse onkin vanhempien nettiyhteydestä, jota pääsen käyttämään vain kotona käydessäni). Hommahan meni niin, että vanhemmillani oli aiemmin Telewellin 20x-modeemi (DNA:lta saatu) sekä Buffalon tukiasema. Nettiyhteys on 2/1 (tai siitä ainakin maksavat), ja kyseinen nopeus on speedtest.netissä varmistettu suhteellisen oikeaksi. Tuossa muutamia päiviä sitten salamoi, ja molemmat laitteethan siinä sitten menivät (tukiasema ei enää reagoinut mitenkään, ja modeemi ei enää osannut yhdistää mihinkään).

Lähdinpä sitten verkkolaiteostoksille. Käväisin DNA:lla kysymässä suosituksia, mutta kun nyt tällä hetkellä kaksi Telewelliä on lakannut toimimasta oikein, niin eipä kiinnostanut merkin suositusta uskoa (etenkään kiskurimaisella 49 euron hinnalla).

Käväisin sitten Stockmannilta hakemassa ADSL-modeemiksi Zyxelin 660R-D1:n; merkkiä on suositeltu ja laite vaikutti laadukkaanoloiselta (hintakin oli alle 45 euroa), ja tukiasemaksi sai luvan kelvata Buffalon uusin 40 euron vaakatasoon asetettava laite. Olin varautunut ongelmiin modeemin kanssa, koska jostain oli tarttunut pelkotila siitä, ettei esimerkiksi Baana ala pelittämään ilman konffaamista. Onneksi tämä pelkotila oli turha, sillä laitehan alkoi pelittämään heti. Jostain syystä Buffalo ei antanut AOSS:llä yhdistää kuin yhteen läppäriin, mutta onneksi tässä parina vuotena olen vihdoin oppinut manuaalisesti asentamaan langattoman verkon (kyllä, nyt nolottaa, kun niin yksinkertaista asiaa piti vielä pari vuotta sitten todella vaikeana), ja niimpä näin maaseudella harvaanasutulla alueella perus-WEP-salaus manuaalisesti sai luvan kelvata.

Anyway, asiaan... Käynnistin speedtestin, ja ihmetyksekseni se tarjosi nopeudeksi kutakuinkin 7/1 (meillä on siis 2/1 yhteys nimellisesti). Testasin tämän useammalta läppäriltä, ja tulos oli sama. Uusien laitteiden myötä siis ainakin speedtestin mukaan nettinopeus on lähes kolminkertaistunut. :thumbsup:

En tiedä liittyykö tähän se, että Zyxel on ADSL2+ -modeemi, jota tietenkään esim. Telewellin aiempi malli ei ollut. Olen vain ymmärtänyt asian niin, että tuo ADSL2+ mahdollistaa suurempien nopeuksien käyttöönoton, muttei suinkaan nopeuta yhteyttä.

Loppuun vielä sellainen ajatelma, että hieman kaduttaa (nyt kun AOSS ei ole käytössä) etten hommannut vanhemmilleni vaikka Zyxeliltä tai D-linkiltä (kuulemma hyvä) modeemilla varustettua tukiasemaa (kaikki yhdessä laitteessa -ratkaisua). Toisaalta, Buffalo myy sen verran kuin häkä, että ei se nyt kauhean huono laitekaan voi olla.

Maverick
22.08.2008, 23:40
Anyway, asiaan... Käynnistin speedtestin, ja ihmetyksekseni se tarjosi nopeudeksi kutakuinkin 7/1 (meillä on siis 2/1 yhteys nimellisesti). Testasin tämän useammalta läppäriltä, ja tulos oli sama. Uusien laitteiden myötä siis ainakin speedtestin mukaan nettinopeus on lähes kolminkertaistunut. :thumbsup:

Porukoittesi nopeusluokka on korotettu 8 megaiseen, mutta he eivät ole vielä älynneet sitä.Muuten tuo ei ole mahdollista.

ElvisThePelvis
22.08.2008, 23:46
Porukoittesi nopeusluokka on korotettu 8 megaiseen, mutta he eivät ole vielä älynneet sitä.Muuten tuo ei ole mahdollista.

Onhan tuo tietenkin mahdollista, mutta eikö asiasta pitäisi tulla ilmoitus tai jotain. Pitääpä pyytää heitä vaikka tarkistamaan viimeksi tulleen laskun, jos asia siitä ilmenee. Homma vaan meni niin, että aiemmin oli 4/1 yhteys, ja he laskivat sen 2/1:een, kun ei ollut järkeä maksaa nopeudesta jota ei tarvi.

Muistaa pitää myös se, että tein ne speedtest.net testaukset, jotka antoivat vielä tulokseksi 2/1, ihan tässä parin viikon sisällä. Se olisi aikamoinen yhteensattuma, jos parissa viikossa (juuri kun hankittiin uudet laitteet) DNA olisi yhtäkkiä korottanut nopeutta.

Maverick
23.08.2008, 00:00
Onhan tuo tietenkin mahdollista, mutta eikö asiasta pitäisi tulla ilmoitus tai jotain. Pitääpä pyytää heitä vaikka tarkistamaan viimeksi tulleen laskun, jos asia siitä ilmenee. Homma vaan meni niin, että aiemmin oli 4/1 yhteys, ja he laskivat sen 2/1:een, kun ei ollut järkeä maksaa nopeudesta jota ei tarvi.

Muistaa pitää myös se, että tein ne speedtest.net testaukset, jotka antoivat vielä tulokseksi 2/1, ihan tässä parin viikon sisällä. Se olisi aikamoinen yhteensattuma, jos parissa viikossa (juuri kun hankittiin uudet laitteet) DNA olisi yhtäkkiä korottanut nopeutta.

Paljonko on käytännön imurointinopeus kotimaasta, maksimaalisen nopeasta lähteestä? Sanotaan vaikkapa MBnetin AjuriApajalta (http://www.mbnet.fi/ajuriapaja/) jokin iso ajuripaketti tms.

ElvisThePelvis
23.08.2008, 00:08
Paljonko on käytännön imurointinopeus kotimaasta, maksimaalisen nopeasta lähteestä? Sanotaan vaikkapa MBnetin AjuriApajalta (http://www.mbnet.fi/ajuriapaja/) jokin iso ajuripaketti tms.

No 100 megan tiedostoa ladattaessa Firefox näytti sekuntivauhdiksi n. 700kt:ä. Tosin ei ole ikinä ainakaan omilla koneilla nähnyt käyttäessä mitään nettiä, että nuo selaimissa näkyvät latausnopeudet olisivat itse nettinopeutta vastaavat.

Maverick
23.08.2008, 00:16
No 100 megan tiedostoa ladattaessa Firefox näytti sekuntivauhdiksi n. 700kt:ä. Tosin ei ole ikinä ainakaan omilla koneilla nähnyt käyttäessä mitään nettiä, että nuo selaimissa näkyvät latausnopeudet olisivat itse nettinopeutta vastaavat.

No tuo ei ole kyllä 2 megaista nähnytkään, sillä nopeus olisi jotain 200 - 230 kt/s.

Porukoillasi on siis 8 megan liittymä, onneksi olkoon.Pieni vajuma johtunee haja-asutusalueen pitkästä etäisyydestä telejakamoon.

Kyllä se selaimessa näkyvä latausnopeus vastaa hyvin lähelle liittymän todellista nopeutta, kunhan kaista on vapaa (ei muita latauksia taustalla käynnissä) ja lähde mistä impataan on maksimaalisen nopean tietoliikenneketjun päässä l. ei muodostu pullonkaulaksi.MBNet on hyvä testipaikka todelliselle imurointinopeudelle, heidän palvelimiltaan yhteydet ovat viimeisen päälle kunnossa tänne kotisuomeen.

ElvisThePelvis
23.08.2008, 00:33
Porukoillasi on siis 8 megan liittymä, onneksi olkoon.

Niin, pääasiahan tässä on, että nopeutta nyt ainakin sitten riittää, ja pilkkahintaan. :naminami:

Tuo jääköön mysteeriksi miksi parisen viikkoa aiemmin speedtest (joka aina on näyttänyt nettinopeuden liittymän nimellistä nopeutta vastaavasti) näytti nopeudeksi sen 2/1, ja nyt sitten uusien laitteiden myötä yhtäkkiä 7/1.

akomu
27.08.2008, 14:01
Ei nuo nopeudenmuutokset mitenkään harvinaisia ole. Palveluntarjoajat haluavat jatkuvasti rajata nopeusluokkia liiketoiminnalleen sopivimmaksi ja vanhat asiakkaat siirretään automaattisesti johonkin uuteen luokkaan. Ilmoitus tästä toki tulee, muttei varsinaisesti vaadi mitään toimia, joten on voinut hyvin mennä ohi vanhempiesi kohdalla.
Hiukan tapauksesta riippuen kuukausimaksut pysyvät samoina tai sitten nousevat. Itse olen kokenut molemmat vaihtoehdot (mitään pakkonousua hintoihin ei tosin tullut, mutta samalla hinnalla nopeus olisi puolittunut. Valitsin ennemmin 5x nopeuden ja hyväksyin 5€ kk-maksun korotuksen).

Eli kuten aiemmin todettiinkin, on vanhempiesi käyttämän nettiliittymän nopeutta jossain vaiheessa nostettu, millään laitteella sitä ei voida sovitusta nostaa.

Niin ja itse olen tyytyväinen nopeuteen. 10/10Mbit/s yhteys, joka ehkä on hiukan liiankin nopea. Tai ennemmin ottaisin hiukan halvemman ja hitaamman, mutta kun alempi nopeus olisi megainen....

ElvisThePelvis
27.08.2008, 14:33
Todennäköisempää taitaa olla se, että tuon valtavan ukkosmyrskyn aikana salama on tehnyt tuhojaan myös siten, että siellä palveluntarjoajan päässä on asetukset nollaantuneet, ja jostain syystä sitten nopeus on meillä 2M:n sijasta 7/1.

Kesällä palveluntarjoajan laskuissa kyllä oli kohta, jossa pystyi kolmen kuukauden ajaksi nostamaan nopeutta ilman mitään kuluja (myöskään nopeuslisästä itsestään), mutta tiedän faktana, etteivät vanhempani tarttuneet siihen, ja myöskin sen, etteivät he ole saaneet mitään nopeudenlisäysilmoitusta (olen myöskin hyvin pitkälle laskuvastaava).

Edelleenkin haluan nostaa todennäköisyyden pointiksi tähän: eikö se nyt kuitenkin aika epätodennäköistä ole, että ensin pari viikkoa sitten speedtest yms. näyttävät oikeaa 2M:n yhteyttä, sitten ukkonen tuhoaa nettilaitteet, ja kun uudet hankitaan, niin silloin yhteys onkin nopeampi. Olisi aikamoinen yhteensattuma jos juuri tuolla vajaan kahden viikon aikajaksolla palveluntarjoajalta olisi yhtäkkiä tullut yleinen nopeudenlisäys.

Eli eiköhän tässä herra ukkonen tehnyt tepposet sekä vanhempieni laitteille että palveluntarjoajan asetuksille.

hkj
27.08.2008, 14:41
Olin vielä jokin aika sitten tyytyväinen 24/1 yhteyteen (22740/1019 Kbit/s), mutta nyt kaista loppui kun katsoi esim. Olympialaisia HDna, enää ei ollut asiaa yhtäaikaiseen ison tiedoston lataukseen, Olympialaisiin ja tietokoneella nettivideon katsomiseen. Joku 30/5 liittymä olisi sellainen joka riittäisi, mutta ADSL2+ maksimi on 24/3.5. Toki ns. normaalissa käytössä nopeus on hyvinkin riittävä, mutta kun aletaan streamata HD-kuvaa niin...

säätäjä
27.08.2008, 15:58
Maksan 24/1, käytännössä on about 7/800. Toisaalta ihan jees, isoG verkkolevy, saunavisio ja netti 38e/kk ja koska en pääse 8M nopeuteen, ton voi lopettaa milloin vaan.

PimeydenPaavi
05.09.2008, 15:37
10/1 Mb yhteys pelkällä 30€ kytkentämaksulla, niin on pakko olla tyytyväinen.

winterland
05.09.2008, 19:41
Olen tyytyväinen. Ilmainen 2 megainen VDSL, vastaa ~10 megan ADSL-liittymää.

lepreconn
05.09.2008, 21:28

Ei voi pitää paikkaansa?

Maverick
05.09.2008, 21:53

2 megainen VDSL -linja vastaa 2 megaista ADSL -linjaa.

htavilap
05.09.2008, 22:04
PSOAS tarjoaa 5/3 liittymän ilmaiseksi. Pakko olla tyytyväinen.

Pelkkä 25€:n avausmaksu piti maksaa.

Kaitzu
06.09.2008, 10:29
Tuo 2 megan VDSL:hän on 2-kertaa parempi kuin tuommoinen ~10 meganen ADSL, siis sen upload-nopeuden osalta ;)

suolet
06.09.2008, 12:04
Soneran 10/10.
On toiminut kuin unelma, ei pienintäkään ongelmaa.

lepreconn
06.09.2008, 12:07
Tuo 2 megan VDSL:hän on 2-kertaa parempi kuin tuommoinen ~10 meganen ADSL, siis sen upload-nopeuden osalta ;)

Jaa, no itselläni on Sorellan 10/2 ADSL. ;)

winterland
06.09.2008, 13:16
2 megainen VDSL -linja vastaa 2 megaista ADSL -linjaa.

Eipä taida. :)

Maverick
06.09.2008, 13:28
Eipä taida. :)

Kyllä vain.
Vastaavuus on samaa luokkaa kuin 2 kilolla pumpulia kahteen kiloon dvd-levyjä.

Kaitzu
06.09.2008, 14:04
Jaa, no itselläni on Sorellan 10/2 ADSL. ;)
Ai, perskeles, yleensä tuntuu noi ADSL:t olevan tyyliin XX/1. Mullekin tyrkyttivät 24/1:stä, mutta pidin 10/10-yhteyteni. Näin säästyin modeemin ostolta :D

suolet
19.09.2008, 09:05
Soneran 10/10.
On toiminut kuin unelma, ei pienintäkään ongelmaa.

Tilasin eilen 100/10, kun kampanjahinta oli sama kuin tuolle 10/10:lle. (18kk kampanja, eikä edellytä määräaikaista tilausta)
Pari tuntia meni niin nopeus nousi. Data liikkuu todellakin sen ~10mt/s. :)

Hintahan on se 19,90eur/kk + yhtiövastikkeeseen 10eur/kk, jolla saa "ilmaisen" 1/1 yhteyden.

Sapa
19.09.2008, 10:17
Tilasin eilen 100/10, kun kampanjahinta oli sama kuin tuolle 10/10:lle. (18kk kampanja, eikä edellytä määräaikaista tilausta)
Pari tuntia meni niin nopeus nousi. Data liikkuu todellakin sen ~10mt/s. :)

Hintahan on se 19,90eur/kk + yhtiövastikkeeseen 10eur/kk, jolla saa "ilmaisen" 1/1 yhteyden.

Olisiko linkkiä tähän kampanjaan. Tämän siis sai hankittua vaikka oli jo voimassa oleva 10/10 liittymä käytössä? Kiinnostaisi vaihtaa jos kerran hinta on noin alhainen.

suolet
19.09.2008, 13:20
Olisiko linkkiä tähän kampanjaan. Tämän siis sai hankittua vaikka oli jo voimassa oleva 10/10 liittymä käytössä? Kiinnostaisi vaihtaa jos kerran hinta on noin alhainen.

Joo pystyi vaihtamaan olemassaolevaan liittymään ilmaiseksi, mutta nopeuden alentaminen sitten 18kk päästä maksaa sen 29 euroa.
Saa nyt nähdä minkälaisia laajakaistoja 1.5 vuoden päästä on tarjolla ja mihin hintaan :).

Linkkiä ei ole, mutta voit soittaa suoraan Soneran myyntipalveluun numeroon 0800 133 133 ja kysyä lisää.
Meille tuli siis mainoslappunen postin mukana.

Jage
22.10.2008, 19:08
Vähän off topic mut tarviisko joku Welhon nettiliittymää?
Kyseessä Welho 5M määräaikainen sopimus 16.8.2009 saakka:
Lisätiedot ja huudot osoitteesta:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=89250227

Myyn siis modeemin(ja siihen sidotun Welho 5M liittymän ilman lisäpalveluita) Savonlinnaan muuton takia. Haluan pitää pitkään käytössäni olleet sähköpostiosoitteet itselläni kunnes saan inffottua kaikille uudet osoitteet.

Welho toimi loistavasti useiden vuosien ajan useissa eri osoitteissa. Jos ongelmia, niin ne yleensä liittyvät vanhojen talojen heikkolaatuisiin antenniverkkoihin.

Tälläkin hetkellä käytän kaapelimodeemiyhteyttä, operaattorina vain on Savonlinna Puhelinyhdistys ja hinta on huomattavasti kalliimpi kuin uudellamaalla.

lepreconn
19.04.2012, 20:07
Nostellaanpa. Eli jatkoin tuota Soneran 10/2:sta parin vuoden sopparilla hintaan 19 euroa, kun postista tuli brosyyri, joka lupasi hinnan pysyvän samana kunhan vain tarttuu pariksi vuodeksi kiinni.

Onhan tuossa mukana nyt tuo Koti-TV:kin, mutta tavallaan olen kyllä pettynyt, että eteenpäin ei ole menty nopeuden suhteen!

prkl
19.04.2012, 20:33
saunalahden 100/10 käytössä hintaan 19,90€/kk parhaat latausnopeudet olleet 9000kts luokkaa mutta ihan tyytyväinen. Elisaviihteen olisi saanut lisäksi kympillä kuussa mutta en ottanut kun ei nappaa maksaa tv-lupaa ja ilman en viitsi katsella. Yle-vero kun tulee niin katson tilannetta uudestaan.

Hippo
20.04.2012, 09:50
Welho/DNA 100/10 8,90e/kk. Yhtiövastikkeeseen sisältyisi 10/1, mutta tuon nosto maksoi niin vähän että otin sen. Toimii hyvin ja ripeästi. Kilpailu jyllää PK-seudulla, jokainen iso operaattori veti omat kaapelinsa taloon ja tuo 10/1 yhteys joka kämppään nosti kustannuksia niin vähän ettei yhtiövastiketta ollut edes tarve nostaa. Kustannuksia toki maksetaan sen muodossa että putkirempan yhteydessä talon kaapelointi pistettiin uusiksi.

h-p
24.04.2012, 19:19
Kotona 30/10 ja opiskelijaboksissa ilmainen 10/10. Hyvin riittää toistaiseksi kumpainenkin.

Välillä piti kituuttaa 5 megan yhteydellä, ja se oli jo tuskaista kun oli tottunut tuohon 30 megaseen edellisessä kämpässä.

scented
24.04.2012, 19:44
Kaisanetin 30/1 kaapelinetti ja hinta 39 euroa kuussa. Ei ole pätkinyt kuten aikaisempi 3/0,5 netti - maksoi 33 euroa kuussa :). Pingit pyörii 17-18ms, joten nettipelitkin toimii suhteellisen hyvin. Niin ja lataus tosiaan on sen 3,4 MB/s, mikä aikaisempaan on hulppea nopeus, hihii.

ElvisThePelvis
24.04.2012, 19:58
Välillä piti kituuttaa 5 megan yhteydellä, ja se oli jo tuskaista kun oli tottunut tuohon 30 megaseen edellisessä kämpässä.

Itse kituutan DNA:n Taloyhtiö 1MB -yhteydellä (23,90 EUR/kk). Eihän se kummoiselta kuulosta, kun vertaa plazalaisten monikymmenkertaisiin nopeuksiin. Toisaalta yllättävän harvoin mitään hidastelua tulee vastaan: Plazan sivusto aukeaa sekunnin murto-osissa ja Youtube-klipit aniharvoin töksähtelevät. Asia varmaan olisi eri, jos olisin HD-matskua koko ajan lataamassa tms. Vaihtaisin mielelläni nopeampaan, jos samalla tai huokeammalla hinnalla jostain tähän kerrostaloon irtoaisi, mutta eipä ole tullut vastaan. Saunalahdelta irtoaisi kymppimeganen alle 29 euron, mutta tällaisissa asioissa pihinä miehenä koen, ettei nopeuden kasvu ole viiden euron lisän kuukausimaksuun arvoista, jos en kerran käytä nettiä juurikaan mihinkään sellaiseen, missä noista huimista nopeuksista on hyötyä.

DVB-G
24.04.2012, 20:11
KUINKA TEHOKAS TIETOKONE tarvitaan tuollaisten nopeiden nettiyhteyksien kanssa?

Onko joku teistä 10...100...1000... Mbps nettiliittymän omistajista testannut nettiliittymää eri tehoisilla koneilla? Että meneekö nopea netti hukkaan jos tietokone on liian tehoton ja rajoittaa siirtonopeutta. Tarvitaanko minimissään 4 ydintä & 8 säiettä prossuun ja 5 GHz ylikellotus nestetypen kanssa, vai riittääkö 1-ytiminen 1400 MHz Athlon Thunderbird alikellotettuna. Tai jotain siltä väliltä. Eli: vaikuttaako koneen laskentatehokkuus "netin sujuvuuteen"?

Konetehon tarve kiinnostaa siksi, koska olen lähiviikkoina uusimassa nettikonettani, ja olisi kiva tietää miten tehokas kone nettikäyttöön nykyisin (ja lähivuosina) tarvitaan. Yhden Core2Duo-koneeni voisin nettikäyttöön alistaa nyt. Joulun paikkeilla ostettava uusi 4-ydinprossukone (i7-3770K) astuu mukaan kuvioihin, ja mikäli niin tehokasta konetta netin vuoksi nykyisin tarvitaan, siitä koneesta tulee silloin myös nettikone. Jos tahmaus ei olekaan konetehosta kiinni, Pentium 4 hoitakoon nettiasioinnit.

Minulla on edelleen 2M/512k netti enkä osaa sanoa johtuuko yleinen tahmaaminen konetehon puutteesta vai nettiyhteyden hitaudesta vai käyttiksen korruptoituneisuudesta. Joka tapauksessa melko hidasta tämä on ja vuosien varrella on jatkuvasti hidastunut. Ilmeisesti nettisivustojen sisältämä datamäärä kasvaa jatkuvasti, joten nettiyhteyden (JA KONETEHON ?) pitäisi vuosittain kasvaa, ettei subjektiivista hidastumista tapahtuisi.

Molle
24.04.2012, 21:10
Itse kituutan DNA:n Taloyhtiö 1MB -yhteydellä (23,90 EUR/kk).
Oh hoh! Aika kallista. Kannattaisi ehdottomasti neuvotella sopimus uusiksi tai kilpailuttaa se. Vaikuttaa siltä, että taloyhtiönne hallitus ei ole ihan hereillä asiassa.

Taloyhtiömme hallitus, jonka puheenjohtaja olen, neuvotteli juuri DNA/Welho:n kanssa uuden sopimuksen, joka tulee voimaan elokuun alusta. Sopimuksen mukaan taloyhtiölaajakaistan perusnopeus nousee 10M/10M -tasolle (nyt 2M/2M) ja yhtiövastikkeeseen kuuluva perusmaksu laskee €9,90:een per huoneisto kuukaudessa (nyt €12,90/kk/huoneisto). Lisäksi kun teimme 24kk:n sopimuksen, taloyhtiö ei joudu maksamaan kaapeli-TV -perusmaksua lainkaan sopimuskaudella. Tuon 10M/10M:n saa sitten huoneistokohtaisesti kasvatettua 40M/10M:ksi hintaan €5,90/kk tai 100M/10M:ksi hintaan €8,90/kk.

ElvisThePelvis
24.04.2012, 21:28
Oh hoh! Aika kallista. Kannattaisi ehdottomasti neuvotella sopimus uusiksi tai kilpailuttaa se. Vaikuttaa siltä, että taloyhtiönne hallitus ei ole ihan hereillä asiassa.

Taloyhtiömme hallitus, jonka puheenjohtaja olen, neuvotteli juuri DNA/Welho:n kanssa uuden sopimuksen, joka tulee voimaan elokuun alusta. Sopimuksen mukaan taloyhtiölaajakaistan perusnopeus nousee 10M/10M -tasolle (nyt 2M/2M) ja perusmaksu laskee €9,90:een (nyt €12,90/kk). Lisäksi kun teimme 24kk:n sopimuksen, taloyhtiö ei joudu maksamaan kaapeli-TV -perusmaksua lainkaan sopimuskaudella. Tuon 10M/10M:n saa sitten huoneistokohtaisesti kasvatettua 40M/10M:ksi hintaan €5,90/kk tai 100M/10M:ksi hintaan €8,90/kk.

Sitä en tiedä, kuinka paljon sopimuksellani on sitten tekemistä taloyhtiön kanssa. Muutin tähän siinä ymmärryksessä, että minulla ei ole valmiiksi päätettyjä nettiyhteyksiä valittavana, vaan joudun (kuten vaikkapa omakotitalossa asuva) solmimaan itsenäisesti oman nettisopimuksen. Otin tuolloin DNA:han yhteyttä ja halvin netti oli juuri tämä Taloyhtiö 1MB (halvin normi-ADSL olisi ollut kalliimpi). Kyseessä on 1950-luvulla rakennettu kerrostalo ja missään taloa käsittelevässä infolappusessa tai ilmoitustaulussa ei puhuta sanaakaan netistä.

Kipee
25.04.2012, 11:13
Taloyhtiöön kilpailutettiin kuitu viime syksynä. Operaattoriksi valittiin Tampereen puhelin.

Perusliittymä (ongelmien reklamaatioiden jälkeen):
20/10M 10,70€/asunto/kk
K-TV 1,85 muistaakseni per asunto/kk
Lisänopeus 100/50 tekee 12€ lisää kuussa.

Itsellä lisänopeus käytössä. Koneena q6600 ja ei ongelmia. Nyt yksi kovalevyistä vetelee viimeisiä, joten monen yhtäaikaisen latauksen ajaminen tuppaa vetämään levyn suht joikeliin :)

Samoin alkuun vanhempi buffalon reititin ei kyennyt kuin noin 30M läpäisyyn.

lepreconn
26.05.2012, 13:33
Soneran kanssa tein 2 vuoden jatkosopimuksen samalla 19 euron hinnalla 10/2-linjasta. Jokin tuossa on kuitenkin mennyt pieleen, koska:

http://www.speedtest.net/result/1972678163.png (http://www.speedtest.net)

Ja sopimuspapereissa oli jtn. 40 € kuukaudessa. Jotain häikkää siellä systeemeissä kuulemma.

Retro
04.07.2012, 23:51
http://www.speedtest.net/result/2045596018.png (http://www.speedtest.net)

Uusi ennätys. Pari kuukautta ollut Tele Finlandin Liikkuva laajakaista 3G-verkon täysnopeudella, Huawei 586. Useimmiten download on 2,5-5 Mb/s paikkeilla. Muuten tyytyväinen, mutta yhteys katkeilee liian usein. Pitää vaihdella vielä mokkulan asetuksia ja palomuuria, pidemmän päälle tuo alkaa rasittaa.

Molle
05.07.2012, 20:26
http://www.speedtest.net/result/2047103740.png

- Welho / DNA 40/10
- D-Link DIR-825 DD-WRT -firmiksellä langattomana reitittimenä
- D-Link DIR-615 DD-WRT -firmiksellä WLAN-siltana läppärin ja langattoman verkon välillä. Läppärin ja DIR-825:n välillä on niin paljon seinää, että signaalitasot ovat 5-10%:n luokkaa ilman tuota siltaa.

Elokuun alussa tosiaan päivittyy taloyhtiölaajakaistan perusnopeus 10/10:een, jonka sitten uppaan 100/10:ksi.

KMOK
07.07.2012, 09:11
http://www.speedtest.net/result/2049840496.png

Olen tyytyväinen nopeuden lisäksi kaikin puolin yleensäkin nykyiseen Welhon kaapelimodeemiliittymään. Viime kesänä liittymän nopeudeksi valikoitui 40/2. Nyt kesäkuussa laskun välissä oli mukava ylläri, jossa kerrottiin uppikaistan nopeuden nousevan kahdeksaan Mb/s. Muutos on pysyvä ja siitä ei tule mitään kustannuksia asiakkaalle. Kiitos DNA/Welho! :thumbsup:

lepreconn
16.09.2012, 13:01
Onko Soneran verkossa jotain tiedossa olevaa ongelmaa? Kovin hidas on nyt http://nopeusmittaus.sonera.fi/, tuollakaan ei anna paria megaakaan. Tainnut olla jo muutaman päivän hidastelua. Tänään vasta sitten kiinnitin enemmän huomiota.

lepreconn
23.09.2012, 21:03
Vajaa viikko siinä meni kärvistellessä ilman internetiä. Kellarissa oli posahtanut jotain. Eikö tässä ole jo jonkinlaisiin korvauksiin oikeutuksia?

pede
23.09.2012, 22:07
KUINKA TEHOKAS TIETOKONE tarvitaan tuollaisten nopeiden nettiyhteyksien kanssa?

Onko joku teistä 10...100...1000... Mbps nettiliittymän omistajista testannut nettiliittymää eri tehoisilla koneilla? Että meneekö nopea netti hukkaan jos tietokone on liian tehoton ja rajoittaa siirtonopeutta. Tarvitaanko minimissään 4 ydintä & 8 säiettä prossuun ja 5 GHz ylikellotus nestetypen kanssa, vai riittääkö 1-ytiminen 1400 MHz Athlon Thunderbird alikellotettuna. Tai jotain siltä väliltä. Eli: vaikuttaako koneen laskentatehokkuus "netin sujuvuuteen"?

Konetehon tarve kiinnostaa siksi, koska olen lähiviikkoina uusimassa nettikonettani, ja olisi kiva tietää miten tehokas kone nettikäyttöön nykyisin (ja lähivuosina) tarvitaan. Yhden Core2Duo-koneeni voisin nettikäyttöön alistaa nyt. Joulun paikkeilla ostettava uusi 4-ydinprossukone (i7-3770K) astuu mukaan kuvioihin, ja mikäli niin tehokasta konetta netin vuoksi nykyisin tarvitaan, siitä koneesta tulee silloin myös nettikone. Jos tahmaus ei olekaan konetehosta kiinni, Pentium 4 hoitakoon nettiasioinnit.

Minulla on edelleen 2M/512k netti enkä osaa sanoa johtuuko yleinen tahmaaminen konetehon puutteesta vai nettiyhteyden hitaudesta vai käyttiksen korruptoituneisuudesta. Joka tapauksessa melko hidasta tämä on ja vuosien varrella on jatkuvasti hidastunut. Ilmeisesti nettisivustojen sisältämä datamäärä kasvaa jatkuvasti, joten nettiyhteyden (JA KONETEHON ?) pitäisi vuosittain kasvaa, ettei subjektiivista hidastumista tapahtuisi.

Vaikka kyselysi onkin jo noin ouoli vuotta sitten tehty ja olet varmaan saanut vastauksia empiirisillä tutkimuksilla, vastaan kuitenkin. Mulla on taloyhtiön kautta 10 alas, jonka lisämaksulla olen nostanut sataan.

Mulla pyörittää rutiiniasioita vanha duunin poistokone joka eläköityi konttorihommista joku 3-4 v sitten. Siellä se oli pyörinyt joku 3-4 vuotta. Useinmiten se nykyään pyörii Ubuntulla, vaikka XP:kin vielä koneelta löytyy. Iästä voit arvata prossun ja työmuistia konttorikäyttöön muistaakseni pari gigaa. Uuden verkkokortin heitin koneeseen, kun koneen oma päästi toisella käyttiksellä vain jonkun 10 Mb/s.

Zune on säädetty niin, että max 5 filua kerralla. Jos lähteet ovat hyvät tulee tuolle koneelle joku reilu 8,7 MB/s, eli noin 70 Mb/s. Reitittimestä suoraan tulee kyllä ulos 100 MB/s, mutta ethernet kaapeli on hieman pitkä, eikä tuo kaakki saa enempää.

Vaikka alas tulee tavaraa tällä vanhalla kaakilla voi surffailla samaan aikaan, kunnes on sekä firefox kolmellakymmenellä kielekkeellä ja chrome parillakymmenellä. Chromella, vaikka on nopeampi, on surkeampi muistinhallinta, koska se saa välillä koneen swappausmoodiin kun tulee avattua liikaa kielekkeitä siihen, seurauksella että kone ei reagoi.

Nykyäänhän mediasoittimissa ja NASeissakin on torrenklientit ja hyvin toimivat vaikka mediasoitin näyttäisi pätkää tai nassi toimisi rivakastikin.

Ainoa surffaamisessa joka saattaa hidastua vanhalla koneella, on kun sivustolla on raskasta jaavaa.