PDA

View Full Version : Mikä äänikortti HTPC:een ?

Terävä
22.01.2002, 23:50
Ajattelin kallistua HTPC:n käyttäjäksi sekä koota myllyn itse, koska olen väsäillyt vuosien saatossa 6-7 konetta ja hyllyssä on parikin ylimääräistä emolevyä, kiintolevyä ym. projektiin joutilasta kamaa. Olen ajanut WINDVD:ta softapurkuna juohevasti 500 Mhz Celeronilla, ja arvelen koota koneen juuri tuon prossun ympärille, olkoonkin että se jää jo vähän "jalkoihin". Vaan entäpä tuo äänikortti ?
Käsittääkseni PC:n kannattaisi olla aivan projektorin välittömässä läheisyydessä ja monitoriliitännän kautta kytkettynä parhaan kuvanlaadun varmistamiseksi ja toisaalta äänipiuha AVR:le saa olla varsin pitkäkin ( tarvitaan 6 m ) jos käytetään koaksiaalia digitaaliannosta. Tietääkö kukaan viisaampi, onko esim. SounBlasterin uudemmissa malleissa Digit. ulosantoa koaksiaalisena ja kysyn myös eikö periaatteessa ja käytännössä yhdessä koaxiaalidigipiuhassa kulje kaikki 5.1 kanavaa? AVR:n puolella ei ole tulopiuhoitusongelmia, siellä on H-K AVR 4000.
Muistelen vielä, että S-B:n joissakin uudemmissa karvalakkimalleissakin voidaan yksi kaiutinulosanto määrittää digital-out-portiksi ?

benighted
23.01.2002, 07:19
Jos kone tulee pelkästään HTPC-käyttöön, eikä analoogisella äänen ulostulolla tai 3D-äänillä ole niin kauhean paljoa väliä (kortti ei siis tule pelikäyttöön), niin suosittelen jonkun toisen merkkistä korttia. Itse ostin joku aika sitten Aureal Vortex 2-kortin, ja siinä on koaksiaalinen ulostulo suoraan RCA-plugina, eikä mikään pikkupikkuplugiviritys, ja yhteensopivuus on ollut moitteetonta DVD-purkuohjelmien kanssa, eli 5.1-äänet ovat toimineet poikkeuksetta, toisin kuin SoundBlastereilla..jos kone siis tulee pelkästään HTPC-käyttöön, voin suositella tätä korttia aika varauksetta, saatavuus taitaa tosin olla nykyään aika kiven takana.

hrantala
23.01.2002, 09:45
Sound Blaster Live! Player on ihan passeli kortti. 3,5mm plugiin tarvitset sellaisen nulkin, joka muuntaa sen kahdeksi RCA:ksi. Noista toisesta tulee digitaaliset äänet ulos, toinen jää killumaan tyhjänpantiksi. Kannattaa kuitenkin huomioida, että SB tarjoaa (ilmeisesti?) hieman jytyä signaalia ja oliko lie Denonin vahvistimet, joita on kuulemma paukkunut tuon takia. Itselläni on Yamahan persiissä tuo em. SB kiinni ja hyvin toimii - ainakin W98:ssa. W2k tarvitsee ainakin SP2:n, että digitaalinen ulostulo toimisi (pass through -ongelma).

Jonez
23.01.2002, 15:27
Live! korteissahan kaikissa on tuo coax digital out. Ja saa 5.1 ääntä ainakin Live!5.1:stä. Jostain kuulin että 5.1 kuuluisi normaalista Live!stä??
Itse kallistun kuitenkin oman suosikkini Creative Audigyn puoleen enkä enää koske Liveihin, koska on pelikäyttöäkin. Kaikissa Soundblastereissa on tuo digiout tuolla jackilla eli pikkupiuhalla. Mitä merkitystä sillä on onko RCA vai jackki? Ei minusta tuntuisi olevan mitään? No ainakin RCA pysyy paremmin paikoillaan.

JM

hrantala
23.01.2002, 16:44
Originally posted by Jonez
Itse kallistun kuitenkin oman suosikkini Creative Audigyn puoleen enkä enää koske Liveihin, koska on pelikäyttöäkin.
Tässä kuitenkin kyseltiin korttia HTPC-koneeseen, eikä pelaamiseen. HTPC-rekkulaan kannattaa ostaa joko halvin SB Live! eli juuri tuo Player, joka maksaa ~50€. Kalliimpiin SB:n kortteihin ei kannata ropoja laittaa. Jos haluaa tuosta playerista parantaa, on harkittava muiden valmistajien kalliimpia kortteja, joista on kirjoiteltu jo jossain aikaisemmassa threadissa. Kuten myöskin SB Live! -korteista..

Terävä
23.01.2002, 17:47
HTPC-projektini on tarkoitettu todellakin vain kotiteatterikäyttöön, joten peli- ja muut tarkoitukset voin äänikortin osalta unohtaa. Taidan kallistua tuollaiseen halpis-SB-korttiin, koska ajuripolitiikka ei luultavasti pahemmin töki ja tarkoitushan on vain saada digitaalisignaali luotettavasti raakana ulos AVR:n purtavaksi. Muuten, ajattelen hakea verkkokauppa.com:in sivuilta koteloksi "vanhanmallisen" vaakakotelon, sen asento istuu paremmin muiden vermeiden linjaan, spraykannusta ei kun kiiltomustaa pintaan. Ja sitten ( tästä aiheesta pitäis vissiin periaatteessa avata uusia threadi ): Onko kellään kokemuksia Logitech Chordless Desktop:ista ( näppis ja hiiri ) nimenomaan näissä HTPC-sovelluksissa? Onko näiden langattomien vermeiden suuntaamisen ja etäisyyden kanssa kuinka nuukaa ?

hrantala
23.01.2002, 18:11
Suosittelen HTPC:n kaveriksi TrackBallia. On erittäin hyvä käyttää ja voidaan asentaa kiinteästi esim. sohvan nojalle (näin meillä), koska ei tarvitse itse hiirtä liikuttaa. Myös johdon saa kätevästi piiloon, koska sekään ei luonnollisesti liiku. Myös optisia trackballeja on markkinoilla - tuolloin johto on vielä paremmin piilossa :rolleyes:

Itse ostin käytettynä, mutta täysin uudenveroisena, Micro$oftin Trackballin huuto.netistä hintaan 20€ ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Näppistähän HTPC ei tarvitse ollenkaan, josta muuten kyssäri: minkälainen dongle ps/2 -porttiin pitäisi laittaa, ettei tule tuota surullisen kuuluisaa ''Keyboard not found. Press F1 to resume'' Eli tarvitseeko muuta, kuin yhdistää jotkut pinnit tms.

HTPC:n käyttikseksi ei sitten kannata asentaa win2k/xp vaan ehkäpä paras käyttis on win98 (ME:stä ei kokemusta, mutta vaikea kuvitella että olisi järkevä ratkaisu).

Susikasihan:

* on melko kevyt käyttöjärjestelmä, joten 128MB RAM riittänee
* vie vähän kiintolevytilaa
* on ajuririntamalla varmaan kaikkein tuetuin
* takaa sen, että ongelmia digiäänen kanssa ei ole(pass through)
* käynnistyy erittäin nopeasti
* ...

Tässäpä kuva tuosta Mikki$oftan rotastani:
http://www.microsoft.com/catalog/22/images/boxshot/10561_fl_144.jpg

Pentele
23.01.2002, 19:17
Originally posted by hrantala
Näppistähän HTPC ei tarvitse ollenkaan, josta muuten kyssäri: minkälainen dongle ps/2 -porttiin pitäisi laittaa, ettei tule tuota surullisen kuuluisaa ''Keyboard not found. Press F1 to resume'' Eli tarvitseeko muuta, kuin yhdistää jotkut pinnit tms.

Ei siihen mitään donglea tarvita. Kannattaa katsastaa bios asetuksia. Yleensä siellä on oletuksena "HALT ON ALL ERROR" tai jotain vastaavaa, muuta se "HALT ON ALL, BUT KEYBOARD" niin pitäisi pelittää.

hrantala
23.01.2002, 19:20
Originally posted by Pentele
Ei siihen mitään donglea tarvita. Kannattaa katsastaa bios asetuksia. Yleensä siellä on oletuksena "HALT ON ALL ERROR" tai jotain vastaavaa, muuta se "HALT ON ALL, BUT KEYBOARD" niin pitäisi pelittää.
Kappas.. pitääpä tarkistaa - ei tullut mieleenkään mitään noin yksinkertaista.

mrmr
23.01.2002, 20:15
Onko kellään kokemuksia Logitech Chordless Desktop:ista ( näppis ja hiiri ) nimenomaan näissä HTPC-sovelluksissa? Onko näiden langattomien vermeiden suuntaamisen ja etäisyyden kanssa kuinka nuukaa ?

Hyvin toimii jos etäisyys htpc:stä on max 3 m. Muutaman kerran on hiiri seonnut lopullisesti ja vaatinut bootin.
Suuntaamisella ei näytä olevan vaikutusta (siis ko LT cordeless-systeemiin).

_mr

Jumpe83
23.01.2002, 20:27
Entäs Hercules Game Theater XP? Olen itsekin nimittäin ostamassa uutta äänikorttia HTPC:hen.

Pertti
23.01.2002, 21:15
Originally posted by Terävä
näppis ja hiiri ) nimenomaan näissä HTPC-sovelluksissa? Onko näiden langattomien vermeiden suuntaamisen ja etäisyyden kanssa kuinka nuukaa ?

Nuohan toimii enimmäkseen radioaalloilla joten eivät tarvitse
suuntailua. Lähetintehot niissä on niin pienet että toimintaetäisyydet on 2-3m max.

Pertti.

Terävä
23.01.2002, 23:47
Juu, mihinkä sitä näppistä tosiaan HTPC:sa tarviikaan, varsinkin kun ne leffat mitä katselen on yleensä jo suomeksi tekstitettyjä [ vitsi, huono sellainen ;-) ]. Mulle kyllä sopisi parhaiten langaton ratkaisu, kun perheessä on noita nelijalkaisia ystäviä, mopsit eivät varsinaisesti järsi piuhoja, mutta niiden etenemiskyky on maastossa heikko kun vielä näkevät luonnostaan kaiken kahtena.....Pitää tutkia noita Trackball-ohjaimia, en tiennytkään, että noita on FM-aalloilla kulkevia, olen aina kuvitellut niiden olevan infrapunalinkitettyjä. Tsekkaan asiaa ja kiitos vinkeistä...

Jarppa2
05.02.2002, 12:57
Nyt on viimein sitten minullakin digital out. Tässä positiiviset kokemukseni:
SB Live 5.1:n ostin kärkkäiseltä hintaan 50€. Mukana tuli ajuricd ja yllätyksekseni asentui ilman mitään ongelmia (WinME). Koska PC on ~8m päässä TV:stä+dekooderista, vedin 10m:n svideo ja rca kaapelit tuohon välille. RCA on ihan normaalia mustaa lakua, SP-elektroniikasta ostin kaapelit. RCA:sta vain toinen kaapeli on käytössä, se on adapteriplugilla kiinni Liven digitaalilähdössä.

Ja hyvin toimii. Vaikka joka puolella varoiteltiin että 10m spdif vedot vaatii kunnon koaksiaalia, toimii ihan hyvin (=täydellisesti).
Dekooderina on Technics SH-AC500 (http://www.panasonic.fi/technics/index.asp?nr=296191&VirtualSGID=9&sivu=1) ja ainakin sille signaalin taso on siis riittävä.

veeku
05.02.2002, 15:19
[QUOTE]Originally posted by Jarppa2
[B]Nyt on viimein sitten minullakin digital out

Jees, tuosta 5.1:stä mullakin ääni tulee digitaalisena ulos (mono plugilla/johdolla).
Mutta kysymys:
Kun käytän tietty vahvaria dts/dd purkuun, joutus aina pelaamista varten muuttelee nuo piuhat erillailla (viedä vahvarin multi in:iin joka kanava erikseen), jotta vois peleissä nauttia noista 3D äänistä, niin onko joku testaillut tuota verkkokaupan myymää halpaa lisä palikkaa (Hoontech SB Digital Bracket III for SB Live!), jolla saa nuo optiset lähdöt ym.?
Onnistusko tolla saada toimiin niin, että valitsis vaan vahvarista, että käyttääkö digitaalista tuloo leffoille tai multi in:iä pelejä varten? (ja käsitin ite ainakin, että toi toimii myös 5.1:ssä?, osuinko oikeaan)

drpeber
09.02.2002, 13:26
Originally posted by benighted
Jos kone tulee pelkästään HTPC-käyttöön, eikä analoogisella äänen ulostulolla tai 3D-äänillä ole niin kauhean paljoa väliä (kortti ei siis tule pelikäyttöön), niin suosittelen jonkun toisen merkkistä korttia. Itse ostin joku aika sitten Aureal Vortex 2-kortin, ja siinä on koaksiaalinen ulostulo suoraan RCA-plugina, eikä mikään pikkupikkuplugiviritys, ja yhteensopivuus on ollut moitteetonta DVD-purkuohjelmien kanssa, eli 5.1-äänet ovat toimineet poikkeuksetta, toisin kuin SoundBlastereilla..jos kone siis tulee pelkästään HTPC-käyttöön, voin suositella tätä korttia aika varauksetta, saatavuus taitaa tosin olla nykyään aika kiven takana.

Blasterien takana oleva digitaalinen ulostulo (S/P-DIF) tarvitsee oikean liittimen, siinä ei toimi tavallinen mono/stereo-plugi, pitää olla 6-kantainen digitaaliplugi. Löytyy Creativen online-shopista...

lmfmis
17.02.2002, 12:44
Originally posted by veeku
[QUOTE]Originally posted by Jarppa2
[B]Nyt on viimein sitten minullakin digital out

Jees, tuosta 5.1:stä mullakin ääni tulee digitaalisena ulos (mono plugilla/johdolla).
Mutta kysymys:
Kun käytän tietty vahvaria dts/dd purkuun, joutus aina pelaamista varten muuttelee nuo piuhat erillailla (viedä vahvarin multi in:iin joka kanava erikseen), jotta vois peleissä nauttia noista 3D äänistä, niin onko joku testaillut tuota verkkokaupan myymää halpaa lisä palikkaa (Hoontech SB Digital Bracket III for SB Live!), jolla saa nuo optiset lähdöt ym.?
Onnistusko tolla saada toimiin niin, että valitsis vaan vahvarista, että käyttääkö digitaalista tuloo leffoille tai multi in:iä pelejä varten? (ja käsitin ite ainakin, että toi toimii myös 5.1:ssä?, osuinko oikeaan)

Itse hankin juuri tuollaisen ja testit on vähän kesken.

Mutta juuri tuollain tuon pitäisi toimia. Ainakin odotukset on korkealla...

tv mika

veeku
18.02.2002, 08:13
Originally posted by drpeber

Blasterien takana oleva digitaalinen ulostulo (S/P-DIF) tarvitsee oikean liittimen, siinä ei toimi tavallinen mono/stereo-plugi, pitää olla 6-kantainen digitaaliplugi. Löytyy Creativen online-shopista...

Ja että miten niin?, mulla kumma kyllä tuntuu vaan toimivan. On mono liitin tuossa lähdössä ja johto vahvariin ja hyvin pukkaa digitaalisena ulos. (kortti siis SB 5.1):thumbsup:

Jarppa2
18.02.2002, 09:02
Kuten myös. Mulla on stereoplugi ja toisesta kanavasta pukkaa digitaalia, voipi olla että myös toisesta, en ole kokeillut kun toimi kertaheitolla :)

veeku
22.02.2002, 11:21
Originally posted by lmfmis

Itse hankin juuri tuollaisen ja testit on vähän kesken.

Mutta juuri tuollain tuon pitäisi toimia. Ainakin odotukset on korkealla...

tv mika

Jokohan olet saanut testailtua? Saatko pelien äänet oikein ulos/DD ja DTS äänet oikein tulemaan ilman johtojen siirtelyjä paikasta toiseen? Innolla odottelen! Jos toimii, niin laitan heti tilaukseen! Viitsitkö valaista hieman (tai laita mailia)