View Full Version : Pieni Subbari autoon (Ei tilaa paljoa)
makeu2happy
21.04.2006, 01:18
Kuten otsikko kertoo. Pitäisi katsoa pieniä koteloita ja subbareita, Koska sitä tilaa ei juuri paljoa ole käytettävissä (ei rahaakaan paljoa). Penkinalle mahtuisi 300mm x 300mm x 100mm kokoinen kotelo. Olisiko mitään vaihtoehtoa tai ideaa teillä? Minulla olisi 6.5tuumaiset mid bassot ylimääräisenä, mutta näistä tuskin on subin korvaajaksi.
Autona Volkswagen Transporter (T4)
Vahvisimena on Xetecin 4 kanavainen.
Edessä DLS 224 Koksut (isommat ei mahdu reikiin)
Soittimena Pioneer DEH4700MP
Penkin alla pienissä lautakoteloissa 6.5tuumaiset halppis erillis sarjat.
Olisi kivMinä olisin tyytyväinen jo siihen, jos saisi pikkaisen bassoa lisää. Eli äänenlaatu kun saadaan paremmaksi kuin 2001 luvun Golfissa niin olen tyytyväinen. Soi muuten tosi hyvin musiikki vakikajareilla ilman vahvaria ja paremmin kuin minulla vahvarin kanssa.
papukaija
22.04.2006, 20:04
N.4 litraiseen (Bruttosisätilavuus) koteloon ei kyllä pahemmin subia pistetä.
Uhraa hieman takakontista ja laita JL Audio 6W0. Tarvii 5l (netto) sisävuutta. Tuskin vie takakontistakaan niin paljoa tilaa, että siitä mitään haittaa olis... http://www.ah-hifisystems.fi/common/showpic.asp?id=4086
Edit: ei pitäis pikku maisteissa vastailla. Siis tarkoitin, että uhraa hieman sieltä tavaratilasta... Pakussa tuskin tuollainen alle 10l kokonaisuudessaan vievä subikotelo vielä tuntuu. Välisenään pieni reikä (6") ja kotelo sille kohtaa. Siististi tekee, niin tuskin haittaa ketään. Tietenki ongelmaksi tulee myyntihetkellä se reikä,jos sen subin ottaa pois, mutta miks sitä tarvis pois ottaa? Jättää seuraavalle omistajalle sen. Saahan seuraavaan autoon sitten uuden...
makeu2happy
27.04.2006, 00:31
Uhraa hieman takakontista ja laita JL Audio 6W0. Tarvii 5l (netto) sisävuutta. Tuskin vie takakontistakaan niin paljoa tilaa, että siitä mitään haittaa olis... http://www.ah-hifisystems.fi/common/showpic.asp?id=4086
Pienessä maistissa tulee sanottua asiat rehellisesti ja säälimättä. Ei se ole paha juttu. Kiitos kuitenkin kommenteistasi. Pitänee katsoa totakin mallia.
Reikä olisi jo valmiina, koska auto on ollut yrityksen vanha. Muistelisin reiäin olevan 6tuuman kokoinen. Jotain sähköfirman putkea siinä on kuljetettu. Enpä ole Golf IV (vm2000) mallistakaan sitä subbaria löytänyt ja jytkettä irtoaa vaki kajareilla ja vanhalla pioneer CD soittimen rouskulla.
Putkibassojakin olen katsonut, mutta ei niitä juuri saa minnekkään mahtumaan. Penkkien taakse se olisi hyvä saada, mutta sinnekkään sitä ei saa mahdutettua. Tavaratilaan kyllä mahtuu, mutta se laatikko on varmasti rikki aika nopeasti. Olen nähnyt autoihin myytävänä tälläisiä pieniä valmis bassoja joissa vahvistin. Termiä en muista näille, mutta niitä ei varmaan voi käyttää vahvistimen kanssa. Tämän perusteella mietin, että pieneen tilaan mahtuu.
http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=541
Mikäs tuo ylhäällä oleva sitten on? Hintaa sikana, mutta ainakin pitäisi kuulemma mahtua.
Hertz Hs 165 supparielementin jos jotain löytää, niin se voisi soidakin ihan ok. Tuota ei taideta enää valmistaa. Muistelen kyllä jotain 8 litran tilavuutta vaativan.
Ingraver
27.04.2006, 11:39
Hertzin 8" ääni täältäkin... menee pieneen tilaan ja soi kyllä nätisti!
-I-
makeu2happy
01.05.2006, 21:16
Kiitoksia taas kerran :) Pitää muistaa nämä vinkit.
Focalin pikkusubitkaan (Utopia 5WS) ei vaadi liikaa kotelotilavuutta. Näillähän on myös Hifi-lehden pikkusubbaritestin voitto plakkarissa, eli ei mitään turhia laitteita.
Olisi pari kappaletta sattumoisin myynnissä Jyväskylän suunnalla. Laita mailia/privaa jos kiinnostaa.
makeu2happy
08.05.2006, 21:59
Eli olisi nyt hyvä verrata vaikka seuraavia. Molemmat ovat todella pieniä ja soinniltaan varmaan ihan kivoja kokoonsa nähden. Millaisia eroja ko subeilla on? Tekniset tiedot eivät paljoa minulle kerro.
Kumpi olisi järkevämpi? Hinnat ovat suht samoja.
Focal Utopia 5WS
JL Audio 6W0 6,5
Jos rahaa olisi enemmän niin Phase Evolution Aliante 8 olisi miltei täydellinen.
28.5.2006 Lisäys
Nyt testasin AutoStudion x-10. Soi ihan hyvin, mutta sitten huomasin, että se ei mahdu penkin alle :D Mitatkin olen ottanut.
Kotelo joka mahtuu leikiten on 60cm leveys, 40cm pitkä, ja korkeus 17cm. Korkeus on kriittisin asia. Koska tuossa sub saisi olla korkeudeltaan 15cm. Tällöin jäisi 0.5cm pohjan ja kannen paksuudelle ja subin kalvolle 0.5cm liikerataa ja subin pohjaan 0.5cm ilmatilaa.
mistyflip
01.06.2006, 20:22
Mulla olisi kanssa hiukan samanlainen ropleema ja olen miettinyt että toimisiko kuinka hyvin ja olisiko järkevää laittaa hattuhyllylle pari JL:n 6" tai 8" subbaria? Takakontti on aika tiivis ja selkänoja ja hattuhylly on tukevaa matskua, eikä takakontissa ole mitään kamaa. Tätä ajattelin koska saa takakontin mahdollisesti muuhun käyttöön tai myöhemmin voi rakennella lisää sinne.. :) Eteen tulisi Infinityn erillissarja kappa 50.7 cs ja soittimeksi Pioneer deh-p80mp. Ei muuta kun mielipiteitä tulemaan :thumbsup: