PDA

Siirry lukemaan sivun täysversiota: : Spray maaleilla hyvää jälkeä?



Latvela
19.03.2006, 13:01
Voiko Spray maaleilla saada edes hyvää jälkeä? Jonkun verran olen maalaillut, mutta en väitä ettäkö osaisin mitään. Olen useamman kerran huomannut, sisällä maalatessani spray maaleilla, on pinnalle ilmestynyt pieniä haituvia jotka sitten jäävät siihen kiinni. Tippuvatko nuo haituvat ilmasta, vai tulevatko ne sanomalehdestä jota pidän suojana alla? Vai pitäisikö pinta aina hioa välissä, mutta auttaako tuokaan mitään kun lopullista kerrosta ei enää voi hioa ja silloinkin haituvia ilmestyy? Kiiltävä lakkakerros on tarkoitus myös laittaa päälle. Olen kuullut että jotkut ovat laittaneet kuivumisen ajaksi maalattavan kohteen kokoisen muovilla päällystetyn kehikon päälle. Auttaako tuo mitään? Uskon että Spray maaleilla muuten saa kohtuullisen pinnan, kunhan noita ikäviä haittatekijöitä ei sattuisi. Kiitoksia vastanneille, jos kukaan ymmärtää mitä takoitan :).

DVB-G
19.03.2006, 13:22
Maalaat liian pölyisessä paikassa. Voisit pystyttää teltan tai muovipressu-umpion, jonka sisäpinnat "maalaat" maalisumulla, joka liimaa irtopölyn paikalleen, ja kun umpiossa leijuva maalisumu on laskeutunut, sitten maalaat sen hyötykappaleen. Umpioon saa viedä vain maalattavan kappaleen ja maalipurkin/ruiskun. Jopa käsi olkoon kumihanskassa tai muulla tavalla erotettu umpion ilmasta.

Tukevamman, alipainetta kestävän umpion tapauksessa imetään pölynimurilla umpion ilmaa pois, ja korvausilmareiän päälle pannaan ilmanpuhdistinkudos, luokkaa EU9 vaikkapa, ettei pääse siitepölyt ja pöpötkään koppiin. Kopissa olkoon lasinen ikkuna (lasi kestää tinneripesut yms.), jonka sisäpintaa pitkin koppiin kulkee tuoreilma, pitää lasin pidempään kirkkaana. Lasin läpi näkee mitä on tekemässä, eli ollaan kopin ulkopuolella, vain kumihanskakäsi koppiin menee, ja maalia sumuttava pistooli/purkki.

On ihan sama millä tavalla maalia sumuttaa, jos leijupöly pääsee tekemään tuhojaan.



Ellet suostu poistamaan pölyä ilmasta (myös estämään ihmispölyn generointi maalaustilaan), kannattaa käyttää "hiottavia maaleja", jotka kuivuttuaan hiotaan kiiltäväksi. 2-komponenttiset maalit voi hioa. Jopa hyttyset lähtevät näin pois pinnasta. Hiominen tehdään hiovalla vahalla tai järeämmällä tavalla jos vaha ei auta. Metalli- ja efektimaalien päälle tietenkin tulee lakkakerrokset, ja vasta ne hiotaan, ei saa hioa efektikerroksia.

Spraymaalit ovat yleensä niin huonoja ja isopartikkelisia, että niitä ei voi edes hioa kunnolla, liian kumimaiseksi pinta jää, ja kumin hiominen ei onnistu. Kuitenkaan kukaan ei jaksa odotella kuukausia sprayn kovettumista (jotta se kestäisi hionnan), ja hiontakitkan tai lämpölampun kuumuus vain sulattaa pinnan, toisin kuin 2K-maalit/lakat, jotka kovettuvat kuumuuden ansiosta.

Latvela
19.03.2006, 15:03
Ei ole oikein mahdollisuuksia päästä tekemään pölytöntä tilaa, niin kerrotko noista hiottavista maaleista vähän lisää? Mistä niitä saa, täytyykö se ruiskulla maalata ja minkälaista hiovaa vahaa tuohon sopisi käyttää? Ilmeisesti tuo "häkki" systeemi ei paljoa auta spraylla maalatessa, vai oletko sellaista kokeillut?

Weitec
19.03.2006, 15:22
voiha ne karvat nousta pystyyn ihan maalattavasta materiaalista.
esim. puuta maalattaessa ei haittaa vaikka ekan maalauksen jälkeen teet välihionnan ja sitten uutta maalia puhdistuksen jälkeen pintaan.

Latvela
19.03.2006, 15:48
En nyt kuitenkaan usko että metallipinnasta joka on pohjamaalilla käsitelty, nousee itsekseen mitään karvoja pystyyn. Ja nuo eivät sellaisia karvoja ole mitä puusta tulee, vaan sellaisia haivenia jotka kyllä näyttävät selvästi laskeutuneen siihen päälle. Mutta toimisikohan tuo koppi systeemi? Pitää yrittää väsätä jokin pieni häkki. Sitten aina ottaa vain maalauksen ajaksi pois ja nopeasti takaisin häkki kohteen päälle.

a.v.v.k
19.03.2006, 16:38
Kysyisin että kuinka tämmönen MARMOROINTIMAALI, SININEN/MUSTA toimii..
Biltemassa tota sprayta myydään ja hinta on ainakin houkutteleva,mutta osaako kukaan sanoa onko toi kestävää maalia?

Temp
19.03.2006, 18:02
Jos kotioloissa spraylla meinaat maalata, niin pölyttömimmän tilan saat tehtyä kylpyhuoneeseen.
Suihkuta seinät vedellä läpi hieman ennen maalausurakkaa, anna hetki kuivua ja sitten hommiin.
Muista myös säätää patterit "täysille".
Jos maalaat metallia niin käytä apuna kuumailmapuhallinta; lämmitä metallia kuumailmapuhaltajalla ennen maalausta, samoin voit lämmittää spray purkin pohjaa (muista kuitenkin että purkki voi liiasta kuumuudesta räjähtää) lämmittämällä saadaan kuitenkin purkin painetta hieman lisättyä mikä auttaa saamaan aikaiseksi hienojakoisemman sumun.
Maalatessa pidä kuumailmapuhallinta toisessa kädessä ja aina kerrosten välissä anna hieman lämpöä maalipinnalle (ei kuitenkaan liikaa, maali ei saa kuivua kokonaan, jotta voit kerralla maalata mahdollisimman paksun kerroksen.)
Mitä paksumman kerroksen saat kerralla maalattua, sitä parempi kiilto.
Sprayllä maalattaessa kannattaa koko maalaus homma hoitaa kerralla, koska niin kuin aikaisemmassakin postauksessa oli mainittu välihionta ei ole kovinkaan helppoa.

Kovin isoja tasaisia pintoja ei spraylla kannata lähteä maalaamaan, n. 30cm*30cm alkaa olla maksimi hyvän lopputuloksen kannalta.

Säädettäviä suuttimia maalipurkkeihin saa ainakin automaalikaupoista, jotka myyvät myös spray maaleja.

HUOM: Spray pohjamaalit ei yleensä kestä kuitenkaan lämmitystä.

shr-t
19.03.2006, 19:09
Itseäkin kiinnostaisi maalailu spray-maaleilla, isohko (48x48x60cm) subbari on työn alla... Pensselillä sutimisesta jää aina pensselin jälki ja pieniä ilmakuplia, joten sen takia haluaisin sprayaamista kokeilla.. Lisäksi ajatuksena on tehdä sapluunalla kuvioita subin kylkiin.

Onko noissa spray-maaleissa ja purkkien suuttimissa paljonkin eroa?
Biltemasta tölkit alk. 4e luokkaa, Teesissä taisi Mastonin maalit olla alkaen jopa 3.20e luokkaa, saisiko lisää sijoittamalla parempaa laatua?

Olisi faijalla varmaan joku vanha ruiskukin jossain, mutta epäilen sen antavan huonompaa laatua, kuin spray-maalin.. Se on sellaista isoa räkivää mallia, jolla on päällystetty työkoneita tms, ilman väliä maalipinnan laadusta, valumista jne...

petepeluri
19.03.2006, 20:59
Mastonin mattamustalla saa ihan hyvää jälkeä, tosin johonkin 50x50x50 kuutioon menee monta purkkia sprayta.

shr-t
19.03.2006, 21:20
Miten suurelle alalle yksi purkki riittää? Kiinnostaisi vähän erikoisemmat pinnat, kuten esim. metallinhohto sun muut, pitää miettiä toimiva värikombo, kun 2-värisen aion tehdä..

Latvela
19.03.2006, 21:53
Itse tein aikoinaan 33x33x33 subikotelon, johon riitti nipin napin 2 purkkia, joten eiköhän 50x50x50 tarvitse ainakin 3 purkkia, voi olla että sekin riittää. Toiset mokomat sitten lakkaan.

Temp
19.03.2006, 22:20
Itseäkin kiinnostaisi maalailu spray-maaleilla, isohko (48x48x60cm) subbari on työn alla... Pensselillä sutimisesta jää aina pensselin jälki ja pieniä ilmakuplia, joten sen takia haluaisin sprayaamista kokeilla.. Lisäksi ajatuksena on tehdä sapluunalla kuvioita subin kylkiin.

Onko noissa spray-maaleissa ja purkkien suuttimissa paljonkin eroa?
Biltemasta tölkit alk. 4e luokkaa, Teesissä taisi Mastonin maalit olla alkaen jopa 3.20e luokkaa, saisiko lisää sijoittamalla parempaa laatua?

Olisi faijalla varmaan joku vanha ruiskukin jossain, mutta epäilen sen antavan huonompaa laatua, kuin spray-maalin.. Se on sellaista isoa räkivää mallia, jolla on päällystetty työkoneita tms, ilman väliä maalipinnan laadusta, valumista jne...

Spray maaleissa ja suuttimissa on todella paljon eroja....
Pääsääntöisesti automaalikaupasta saat laadukkaimmat maalit ja suuttimet.
Vaikka täältä: http://www.stirwell.fi/etusivu.html
Siistin pinnan kannalta HYVÄ suutin pelastaa paljon, eli se kannattaa hommata joka tapauksessa (maksaa muutaman sentin)

Jos kuitenkin tuntuu että maalattavaa on aina silloin tällöin, kannattaa kuitenkin miettiä kynäruiskun ostamista.
Esim. Bilteman kynäruiskulla ja pienellä kompuralla saa jo paljon parempaa jälkeä kuin yhdelläkään sprayllä.

http://tinyurl.com/caue4

http://tinyurl.com/et274

http://tinyurl.com/feaxh

Viimeisen linkin tuote ehkä vähän kyseenalainen???? en ole itse kokeillut.

Temp
19.03.2006, 22:34
Miten suurelle alalle yksi purkki riittää? Kiinnostaisi vähän erikoisemmat pinnat, kuten esim. metallinhohto sun muut, pitää miettiä toimiva värikombo, kun 2-värisen aion tehdä..

1 spray pullo riittää n. puolen neliön (tai ehkä vähän yli) pintamaalaukseen jos materiaali ei ime väriä sisäänsä.

Puisen kotelon maalaamiseen suosittelisin pohjamaaliksi "ruiskukittiä" joka on hyvin peittävä ja hiottava pohjamaali.
Ruiskukitin jälkeen puukotelo ei ime enää maalia sisäänsä ja saa sillä peitettyä myös pienet (siis todellakin vain pienet) epätasaisuudet.

shr-t
19.03.2006, 23:54
Itse tein aikoinaan 33x33x33 subikotelon, johon riitti nipin napin 2 purkkia, joten eiköhän 50x50x50 tarvitse ainakin 3 purkkia, voi olla että sekin riittää. Toiset mokomat sitten lakkaan.

33x33x33 = 0,54m2 jos vain 5 sivua, mulla pinta-alaa on luokkaa 1,2m2...

Kompura kyllä löytyy, pitää tuumailla jonkun pikkuruiskun hommaamista... Joku tuon tapainen (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15453&sivu=15453.htm&ryhmaid=144&SID=199676513620262223443) löytyykin, mutta tuskin mitään laatua saa aikaan..

Temp
20.03.2006, 00:41
33x33x33 = 0,54m2 jos vain 5 sivua, mulla pinta-alaa on luokkaa 1,2m2...

Kompura kyllä löytyy, pitää tuumailla jonkun pikkuruiskun hommaamista... Joku tuon tapainen (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15453&sivu=15453.htm&ryhmaid=144&SID=199676513620262223443) löytyykin, mutta tuskin mitään laatua saa aikaan..

Suuttimestahan se taas on kiinni minkälaista jälkeä saa aikaiseksi...:)
Parhaan jäljen tuollaisella kannuruiskulla saa aikaiseksi jos siinä vain on kunnon suutin.
Osta jostain halpaa maalia ja kokeile / harjoittele.
Tosin kotona sisätiloissa ei kannata sitä tuollaisilla vehkeillä tehdä.

Kynäruiskulla saat kaikista vähiten ympäristöön sotkua aikaiseksi.

Vertti
20.03.2006, 01:48
Jos spraymaaleilla päättää maalata, ja aikoo laittaa pintaan myös (spray)lakan, niin kannattaa ostaa sitten saman merkkistä lakkaa kuin mitä se itse maali on. Itse olen karvaasti joutunut useampaankin otteeseen toteamaan että erimerkkinen maali ja lakka tuppaavat reagoimaan iloisesti keskenään... :hitme:

...ja tämä siis vaikka pinnan on antanut kuivua useita päiviä...

TTT
20.03.2006, 12:08
HUOMIO HUOMIO!! Spraymaaleina kannattaa käyttää vain ja ainoastaan AKRYYLImaaleja. Niitä saa maalikaupoista, esim. Väripolar Oulussa. Isompi 500ml purkki 5 euroa.

Akryylimaalin etuina tavallisiin on:
- parempi peittävyys
- olematon valuvuus
- kestävyys
- loistava kiilto

Puupintoja maalattaessa kannattaa pohjamaalin jälkeen käyttää sprayruiskukittiä. Sillä voi täyttää pieniä naarmuja.

Stefano_K
20.03.2006, 12:22
Enpä vielä ole törmännyt spraymaaleissa muihin kuin akryylimaaleihin..

Yussu
20.03.2006, 12:24
Hiominen tehdään hiovalla vahalla tai järeämmällä tavalla jos vaha ei auta.

Osaatko tarkemmin sanoa mitä tällaiset hiovat vahat ovat? Tuotemerkkejä tms.

TTT
20.03.2006, 12:55
Enpä vielä ole törmännyt spraymaaleissa muihin kuin akryylimaaleihin..

Kannattaa pitää silmät auki, niin näet enemmän...

Stefano_K
20.03.2006, 13:07
Kaikki maston-, hobby-, (yms. halpis) sprayt millä olen suihkinut, ovat olleet akryylipohjaisia. Ksyleeni ja asetoni ovat muistaakseni olleet noissa ohentimena.

Stefano_K
20.03.2006, 13:14
Osaatko tarkemmin sanoa mitä tällaiset hiovat vahat ovat? Tuotemerkkejä tms.
Esim. Farecla:lta löytyy paljon erilaisia hiomatahnoja..

petepeluri
20.03.2006, 14:26
Itse maalasin subin spraylla ja 2 kaiutinta, mutta 3 kaiutinta ruiskulla/spraylla (2 väriä)
10€ maksoi litra Mastonin mattamustaa, tuota meni ehkä 1-2 desiä/3 kaiutinta ja maalaaminen onnistui huomattavasti nopeammin kuin spraylla, koska ruiskusta tulee paljon enemmän maalia.
Eli jos on mahdollisuus niin ruiskulla kannattaa maalata.
Tuo Mastonin maali on pölykuivaa 30min.
Tietääkö joku jonkin hyvän mattalakan mitä myytäisiin esim. 2-5 desin purkeissa?
Ainoa mitä löysin oli jotain puolihimmeätä.
Tarkoituksena saada pinnasta hieman kestävämpi kolhuja vastaan.

Yussu
20.03.2006, 17:57
Tietääkö joku jonkin hyvän mattalakan mitä myytäisiin esim. 2-5 desin purkeissa?


Itse olen myös etsinyt mattalakkoja, mutta tarjonta on kyllä heikkoa. Ainoa mitä löysin (liuotinohenteisena), on Tikkurilan Helo. Taitaa olla mainosten mukaan pölykuiva tunnissa. Siinä mielessä miellyttävä lakka, ettei tarvitse kovin lämpimiä olosuhteita (>5 C).

petepeluri
20.03.2006, 18:33
Itse olen myös etsinyt mattalakkoja, mutta tarjonta on kyllä heikkoa. Ainoa mitä löysin (liuotinohenteisena), on Tikkurilan Helo. Taitaa olla mainosten mukaan pölykuiva tunnissa. Siinä mielessä miellyttävä lakka, ettei tarvitse kovin lämpimiä olosuhteita (>5 C).
Tuo tunti on kyllä pitkä aika, pölyä kerkeää jo leijailemaan...

Yussu
20.03.2006, 19:00
Tuo tunti on kyllä pitkä aika, pölyä kerkeää jo leijailemaan...

Tuota itsekin pelkäsin, mutta jostain syystä olen onnistunut autotalliolosuhteissa saamaan siistiä jälkeä. Tietysti nopeammin kuivuvat lakat kiinnostaisi, mutta enpä itse ole löytänyt.

Esim Tikkurilalla on erilaisia lakkoja vaikka huru mycket. Nämä vaan ovat "vain ammattikäyttöön" eikä niitä taida saada oikein mistään... Jos joku tietää mistä löytyy (vähittäismyynnistä) Tikkurilan Merit -lakkoja, niin tieto otetaan kiitollisena vastaan...

Temp
20.03.2006, 19:46
Tuota itsekin pelkäsin, mutta jostain syystä olen onnistunut autotalliolosuhteissa saamaan siistiä jälkeä. Tietysti nopeammin kuivuvat lakat kiinnostaisi, mutta enpä itse ole löytänyt.

Esim Tikkurilalla on erilaisia lakkoja vaikka huru mycket. Nämä vaan ovat "vain ammattikäyttöön" eikä niitä taida saada oikein mistään... Jos joku tietää mistä löytyy (vähittäismyynnistä) Tikkurilan Merit -lakkoja, niin tieto otetaan kiitollisena vastaan...


Jos haluaa todella hienon lakatun puupinnan, niin kokeilkaapa erillaisia venelakkoja.
Esim. viilutettu kaiutinkotelo -> 6 kerrosta venelakkaa välihiontoineen, ei paremmasta väliä..:)
Työtähän se teettää, mutta lopputulos kyllä "maksaa vaivan".

http://tinyurl.com/jhfy4

Linkissä yksi vaihtoehto, mutta venelakkojahan löytyy vaikka kuinka paljon ja eri hintaisia (Ovatrol, Hempel,...)

petepeluri
20.03.2006, 20:16
Harmi vaan että tuolla luki: "säilyttää kiiltonsa" :D
Itse haluan mielummin mattapinnan kun oma kädenjälki ei kuitenkaan ole aina mitään parasta mahdollista ja mattapinnassa ei pienet virheet näy niin helposti.

Yussu
20.03.2006, 20:37
Harmi vaan että tuolla luki: "säilyttää kiiltonsa" :D
Itse haluan mielummin mattapinnan kun oma kädenjälki ei kuitenkaan ole aina mitään parasta mahdollista ja mattapinnassa ei pienet virheet näy niin helposti.

Jep, ja korkeakiiltoisessa pinnassa, varsinkin jos pohjaväri on tumma, näkyy esim pöly erittäin helposti.

Jos korkeakiiltoista pintaa haluaa kohtuuhelpolla, saa erittäin kovan pinnan Rustin´s Plastic Coatingilla.

DVB-G
20.03.2006, 20:50
Osaatko tarkemmin sanoa mitä tällaiset hiovat vahat ovat? Tuotemerkkejä tms.
Kaikki "vanhalle maalille" tarkoitetut autovahat, niissä on hiovia aineksia, joilla on tarkoitus tasoittaa pikkuiset naarmut, ja siis myös hyttysten jättämät tahrat lähtevät pois kun vahalla hioo pintaa.

"Uuden maalipinnan vaha" uusille autoille tai juuri maalatuille EI sisällä mitään hiovia aineita, näillä vahoilla ei saa poistettua pinnan bugeja, ne ovat vain vahoja.

"Metallihohtomaalin vaha" sisältää minimaalisesti tai ei lainkaan hiovia osia, koska pintalakkaa ei saa poistaa ja metallihileet täytyy pitää lakan alla turvassa, muuten kiiltoefekti muuttuu ruman laikukkaaksi. Tämäkään ei hyttysiä ja pölyhiukkasia kunnolla poista. Siispä se "vanhan maalipinnan hiova vaha" on paras.



Luonnollisesti, jos aikoo hiomalla viimeistellä pinnan, silloin pinnan paksuus pitää olla suuri, lakkakerroksia useita tai yksi tosi paksu. Että on varaa hioa.

Jos vahalla hiomisen jälkeen vielä näkyy kuoppia, pitää hioa jollain kiillotuslaikalla ja vaikka miniporalla. Mutta se vaatii kokemusta, eli johonkin hukkapalaan ensin kokeillaan työkalun tehoa, muuten voi hupsahtaa kaikki maalit pois sekunnin murto-osassa. "Laikat" ovat kumia, puuvillaa tai muuta pehmoista, ei siis hiota millään santapaperilla, kuten paljasta puuta hiottaisiin. Oikeastaan on kyse kiillottamisesta tai kiillottamisen ja hiomisen välimaastosta.

Mikäli maalasi ilman suojalakkoja, silloin kannattaa käyttää saman väristä hiomavahaa. Eli sinisellä maalilla sinistä hiomavahaa. Suojalakattuun pintaan käytetään hiovaa vahaa, jossa ei ole väripigmenttejä seassa.



Jos koneilla hiominenkaan ei auttanut, pitää lakat ja maalit poistaa ja maalata+lakata uudelleen. Ainakin se viimeinen kerros, johon virhe syntyi. Koko pinnalta (esim. kuution yksi sivu käsitellään kokonaan), ellei osaa paikallista korjaamista. Paikalliseen korjaamiseen liittyy uuden ja vanhan lakan rajapinnan hiominen/kiillottaminen samaan kiiltoasteeseen. En suosittele, etenkin jos on koulutuksena "ostin eilen ensimmäisen spraypyrkkini".

Roskia ei välttämättä edes huomaa ennen lakkausta. Esim. designmaalauksessa ei saa hioa pintaa kun siinä on se taideteos, joten vasta suojalakkauksen jälkeen näkee, onko mukana roskia. Jos on, alkaa ankara pinnan paikkaaminen, tuhoamatta lakan alaista taideteosta.



Auto-2-komponenttilakkoja suosittelen. Vartissa valmista. Vartin päästä pöly ei enää tartu pintaan, esineen voi kiikuttaa muualle loppukovettumaan. Loppukovetus lämpimässä tunnin ajan tai vuorokausi huoneenlämmössä. Kompurahommiksi menee, "spraypurkki-ilma" ei riitä paineeltaan ja määrältään. 3 desilitran halpis-yläsäiliöruiskulla itse lakkailen, muistaakseni, maalauskamat ovat jossain tavarapinon alla kateissa. Ruisku maksoi aikanaan 300 markkaa eli 50 euroa. Tosin hinnat ovat viime vuosina alentuneet, eli nyt saa halvemmallakin tarpeeksi hyviä vastaavia. Ei siis kannata ostaa ammattilaisten tuhannen euron ruiskuja, ellei ammatikseen niitä käytä. Samanlaista jälkeä amatööri saa aikaan, oli ruisku mikä tahansa. Okei, ehkä ne 0-20 euron ruiskut ovat jo liian huonoja lakkaukseen, mutta 30-50 euroa jo riittää mainiosti.

makkis
20.03.2006, 21:13
Pienet pölyt viimeisestä lakkaerroksesta lähtee myllyttämällä eli tuolla vahalla hiomisella. Jos ei itse halua riskeerata uutta lakkapintaa niin kannattaa kysyä "automeikkaamoista" eli maalarit yms. paikat jotka pesevät autoja käsin jne.

DVB-G
20.03.2006, 21:15
Siis: oli sävymaalina mikä tahansa (esim. akryylipohjainen spray), pinnaksi pantakoon 2K-lakka (akryylipohjainen tässä tapauksessa) niin lopputulos kestää paremmin ja näyttää hyvältä. Spraymaalattu pintakin saadaan 2K-lakattuna kestämään liuotinroiskeet ja kynnet. Kissan kynsiäkin kestävä lakkaus vaatii erillisen lisäkovettimen, automaaliliikket neuvovat.

2K-lakkaa voi myös sivellä ja kappaleen voi upottaa lakkaan. Siveltimestä toki tulee entinen kun lakka jämähtää, mutta se on tuttua puuhaa, myös epoksisivelyissä siveltimet ovat kertakäyttöisiä.

Lakkasivelyyn en suosittele siveltimen toistuvaa pesemistä, kuitenkin jää kovettunutta lakkamurua jonnekin piiloon, ja ne varisevat esille ja pilaavat uuden lakkauksen armotta. Siispä budjetoidaan jokaista lakkauskertaa varten oma sivellin (6 sivellintä kuution lakkaus vaatii, jos 6 eri pintaa yksitellen lakataan).

Siveltimen voi "esipestä" eli sivelee siveltimellä pelkkää ohennetta vaikka pahviin tai puuhun tai metalliin, jotta irtoamisherkät karvat irtoavat nyt eikä vasta lakkauksessa. Samalla saa sormenjäljet ja muut pölyt pestyä pois siveltimestä.

Stefano_K
21.03.2006, 09:14
eikö ole sama säilyttää pensseli lakkauskertojen välillä esim. tinneripurkissa (ulkona toki).. pyyhkii sen sitten vaikka sanomalehtiin ennen uutta lakkausta..

MikkiHiiri
21.03.2006, 10:17
Itse olen DVB-G kanssa samoilla linjoilla, että pensselit roskiin vain heti suosista, ja uutta kehiin seuraavalle maalauskerralle. Näin itse toimin jos maalaan liuotinpohjaisilla maaleilla tai hartsin sivelyssä. Tajuttoman ikävää puuhaa tuo pensselien puhdistus, eikä uudet paljoakaan maksa (0,50€/kpl).

Itse olen alkanut suosia vesiohenteisia maaleja. Esim. vesiohenteiset kalustemaalit ovat todella käteviä kaiuttimien maalaukseen. Lisäksi kun kalustemaalit ovat hyytelömäisiä, niin niillä on taipumus tasoittua itsekseen jos maalaa reilun kerroksen kerralla. Vesiohenteisia maaleja käytettäessä tulee myös pansselit pestyä vesihanan alla.

Mutta, jottei tämä tavaaminen olisi täysin OT, niin spraymaaleilla maalatessa kannattaa kastella alusta laajalta alalta, hyvissä ajoin ennen maalausurakkaa (esim. autotallin lattia, parvekkeen lattia, piha ym.). Voi myös levittää sanomalehtiä lattialle ja kastella ne. Tämä siis sitoo kaiken irtopölyn jota alustassa saattaa olla, eikä se näin ollen lähde maalipaineen takia lentoon. Tämä auttaa huomattavasti kelvollisen maalipinnan aikaansaamisessa.

a.v.v.k
21.03.2006, 14:04
Jos subiboksin maalaa mattamustaksi spray maalilla(alla tietysti pohjamaali),niin tarvitseeko se mitään lakkapintaa? Ideana olisi käyttää vain spray maalia.

petepeluri
21.03.2006, 14:07
Ei välttämättä.
Voihan siihen suihkia yhden purkin mattalakkaa?

Stefano_K
21.03.2006, 14:17
(alla tietysti pohjamaali)
Mielestäni on turhaa alkaa pohjamaalailemaan sitä koteloa, jos kuitenkin pintaan tulee "vain" mattaspray.
Spray tarttuu varmasti riittävän hyvin mdf/lastulevyyn(hiottuun) ilman pohjamaaliakin.

petepeluri
21.03.2006, 15:04
Mielestäni on turhaa alkaa pohjamaalailemaan sitä koteloa, jos kuitenkin pintaan tulee "vain" mattaspray.
Spray tarttuu varmasti riittävän hyvin mdf/lastulevyyn(hiottuun) ilman pohjamaaliakin.
Mdf imee kyllä leikattujen saumojen kohdalla ihan helvetisti maalia.

Stefano_K
21.03.2006, 15:26
Lienee ihan maalikohtainen asia; runsaasti liuottimia sisältävät litkut (kuten tavallinen spray) saattaa imeytyä saumoihin.. itse tosin en ole huomannut moista.

DVB-G
21.03.2006, 20:00
Hyvä keino tehdä elävää pintaa arveluttavan laatuiselle pohjalle (saa virheet piiloon kivasti) on maalata koko hoito ensin mattamustalla maalilla (spray) tai silkinhimmeällä mustalla (Empire, vaahtomuovipalalla tuputtaen).

Kun pinta on kuivunut hieman, otetaan kiiltävän musta spray, jolla annetaan roiskahduksia pintaan. Eli pidetään sprayn suuntaus kohteessa ja painetaan suutinta puoleksi sekunniksi, jolloin sieltä lentää sekä alkuroiskeet että loppuroiskeet. Normaalistihan suihku aloitetaan ja lopetetaan kohteen ulkopuolelle, mutta nyt siis kohteen päällä.

Pinnasta tule eläväinen ja taiteellinen, ei pysty näkemään pinnan virheitä.

DVB-G
21.03.2006, 20:22
Köh, laiskana heppuna tulee keksittyä kiertokeinoja viimeistelypuutteiden peittämiseksi. Prototyyppilaitteita en ala nysvätä näyttelykuntoon, joten ne vaativat päälleen "taiteellisen" pinnan, jos ylipäänsä pinnoitan lainkaan.

Märkään maalipintaan voi myös roiskia tahallaan pölyä, vaikka hiekkaa. Kun maali on kuivunut, harjataan irtoava hiekka pois. Irronneet jyvät jättävät pienen kraaterin, kiinni liimautuneet pienen nyppylän. Tuon päälle kun vielä huiskii tai tuputtaa yhden ohuen maalikerroksen, jälki on mukavan rakeista.

Lakkaan voi sekoittaa mitä vain hileitä/rakeita/pölyä, ja 2K-lakka pitää roinat kiinni itsessään, eli pinta valmis lakan levityksen jälkeen. 1-komponenttiset pitää harjata, koska maali kuivuessaan kutistuu eikä kaikkia jyviä jaksa kiinni pidellä. Irtohiekkaa tms. ei saa päästää puhekelaa rikkomaan. Seosjakeita saa käyttää, kunhan lopputuotteesta niitä ei irti varise.



Jos käyttää mustaa maalia, seostaa sen metallihippusilla, ainakin pintamaalikerroksen (hiotaan hiomakoneella alumiinia pölyksi/muruiksi ja sekoitetaan hituset maalin sekaan ennen maalin levitystä), ja pinnan kovettumisen jälkeen hioo pintaa, lopputulos on sileä (= hiottu sileäksi) JA mustan seassa kimaltelee aitoa metallia.

Tuollainen musta pinta on himmeä (tai kiiltävä jos hioo arkilla numero 2000, voi portaattomasti määrätä kiiltoasteen muuttamalla arkin karkeutta), ja metallihiput loistavat seassa. Suojalakalla saa pinnan pysymään vakiona pidempään, muuten metallihippuset hapettuvat himmeäksi. Rosteripölyä kannattaa käyttää, jos haluaa ilman suojalakkausta olla. Eli hiotaan haponkestävästä tai ruostumattomasta teräksestä pölyhippusia.

Latvela
24.03.2006, 10:57
Nyt on ongelma ainakin tällä erää ratkaistu (tai sen alla). Vien osat ammattikoulun automaalaamoon maalautettavaksi tai maalaan siellä itse. En tosin ole ennen käyttänyt ruiskua, spraylla vaan pääasiassa tullut maalattua ja jostkus pienoismallien maalaukseen käytettävällä kynäruiskulla. Onko jotain vinkkejä ruiskumaalaukseen, ettei homma mene aivan kädelleen? Maalipinta ja himmeä lakka tulossa (kiiltävä lakka jos saan pohjat tarpeeksi hyvin tehtyä).

Weitec
24.03.2006, 11:05
maali ja lakka tulisi olla oikean paksuista. siihenhän on olemassa jotain mittalaseja. jossain tietyssä sekunttimäärässä pitää esim. 1dl valua kupin reiästä pois.
hyvin ohkaisia kerroksia vetelet. itse veteleisin levyn pitkittäissuuntaisesti maalit niskaan.

Stefano_K
24.03.2006, 11:13
Maalausjälki riippuu monestakin asiasta, näitä ovat ainakin:

maalin ja ohentimen oikea suhde; maali ei saa olla liian paksua, muutoin on luvassa ruiskun räkimistä ja appelsiinipintaa.. ohut maali puolestaan valuu herkästi, ja lisäksi sillä joutuu maalaamaan pari maalikerrosta enempi tasaisen peittävyyden aikaansaamiseksi.

ruiskun oikeat säädöt; viuhka säädetään pisaranmalliseksi tai pisteeksi, ei kuitenkaan tiimalasin muotoon.. myös oikea paine on tärkeä, itse olen käyttänyt 1,5 - 3 bar:in paineita (säädetään kompressorista).

pohjatyöt; olethan hionut kotelon/kotelot kunnolla? tasoittanut kolot? Pohjatyö on se, joka viimekädessä määrää lopullisen tuloksen..

Kun maalailet amiksen maalauskopissa, ei tarvitse välittää lämpötilasta, ilmankosteudesta eikä pölystä..

Toivottavasti näistä oli jotain apua.. Ei muuta kuin työniloa! :thumbsup:

I-man
31.03.2006, 12:16
http://tinyurl.com/feaxh

Viimeisen linkin tuote ehkä vähän kyseenalainen???? en ole itse kokeillut.
Ponnekaasupulloilla maalaaminen on pelkkää tuskaa. Pullon paine kestää noin minuutin, jonka jälkeen pulloa pitää ravistella/lämmittää, että paine palautuisi, jolloin pääsisi jatkamaan maalaamista. Varsinkaan isoilla pinnoilla jälki on todella laikukasta.



Tietääkö joku jonkin hyvän mattalakan mitä myytäisiin esim. 2-5 desin purkeissa?

Tikkurilan Jalo. Löytyy ainakin täällä seudulla kaikista maaliliikkeistä, ja pinta on pensselilläkin levitettynä todella hyvä.

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/jalo_himmealakka.html

SPEAR
31.03.2006, 13:41
Maalausjälki riippuu monestakin asiasta, näitä ovat ainakin:

maalin ja ohentimen oikea suhde; maali ei saa olla liian paksua, muutoin on luvassa ruiskun räkimistä ja appelsiinipintaa.. ohut maali puolestaan valuu herkästi, ja lisäksi sillä joutuu maalaamaan pari maalikerrosta enempi tasaisen peittävyyden aikaansaamiseksi.

ruiskun oikeat säädöt; viuhka säädetään pisaranmalliseksi tai pisteeksi, ei kuitenkaan tiimalasin muotoon.. myös oikea paine on tärkeä, itse olen käyttänyt 1,5 - 3 bar:in paineita (säädetään kompressorista).

pohjatyöt; olethan hionut kotelon/kotelot kunnolla? tasoittanut kolot? Pohjatyö on se, joka viimekädessä määrää lopullisen tuloksen..

Kun maalailet amiksen maalauskopissa, ei tarvitse välittää lämpötilasta, ilmankosteudesta eikä pölystä..

Toivottavasti näistä oli jotain apua.. Ei muuta kuin työniloa! :thumbsup:

Tähän voisi vielä lisätä että ruiskun suutinkin kannattaa olla sopiva.Ettei se ole minkään paksumman maalin/pinnoitteen tahi muun tuotteen jäljiltä tai ylipäätänsä väärä.
Vinkkinä voisi vielä heittää että aloitat aina "tyhjän päältä"toisinsanoen et osoita ruiskua pintaan ja paina liipasinta vaan suihku alkaa maalattavan pinnan vierestä ja jatkuu pinnan ohi.Ja että ruisku pysyy koko ajan liikkeessä eikä jää sohimaan yhtä kohtaa.
Ja ennenkuin alat tositoimiin,tee koe kappale/kappaleita jotta löydät oikean tuntuman ja jos tarvii jotaki vielä säätää kuten viskoa,painetta jne

Latvela
03.04.2006, 12:59
Kiitoksia vinkeistä! Kuulostaa tuo ruiskulla maalaaminen aika samanlaiselta kuin miten sprallakin olen maalannut. Tosin säädöt jne. ovat uutta. Soveltuuko IPA elektroniikan yleispuhdistaja maalattavan pinnan puhdistamiseen? Millä suosittelette pinnan puhdistettavan kunnolla ennen maalausta? Vielä yksi kysymys. Ahtautuuko ruiskulla maalatessa maali hyvinkin noin 1cm upotuksiin ja niiden reunoille, vai pitääkö tehdä sellainen pieni lisämaalaus suojan kanssa ensin sinne ja sitten maali päälle?

Voiko automaaleilla maalatessa pohjamaalina käyttää näitä tavallisia spraypohjamaaleja? Mastonin omaa laittaisin.

PROjector
03.04.2006, 20:54
Vinkkinä voisi vielä heittää että aloitat aina "tyhjän päältä"toisinsanoen et osoita ruiskua pintaan ja paina liipasinta vaan suihku alkaa maalattavan pinnan vierestä ja jatkuu pinnan ohi.Ja että ruisku pysyy koko ajan liikkeessä eikä jää sohimaan yhtä kohtaa.

Ja jos pinta on niin iso ettet pysty vetelemään ohi siitä, niin liipasimesta on vedettävä koko ajan niin paljon että ilma virtaa ruiskun läpi. Muuten tulee niitä roiskeita. Maalia ei tule heti kun liipasimesta vetää. Vasta sitten kun neula lähtee liikkumaan.

Kappaleet on paras sijoittaa mahdollisimman ylös tai ei ainakaan lattianrajaan. Kertyy vähemmän pölyä. Jos ripustaa roikkumaan jostain niin kannattaa tarkistaa ettei kappaleet pääse pyörimään ruiskutuksen aikana. Voit kokeilla vaikka ruiskulla siten ettet vedä liipasinta niin paljon että tulee maalia.

Älä kurottele maalattavan kappaleen päällä ja hommaa mieluiten kunnon ruiskutushaalarit eikä mitkään pölyiset puuvillahaalarit.

Tinneriä tai rasvanpoistoainetta reilusti rättiin pyyhi sillä ja kuivalla rätillä kuivaat pinnan ennen kuin tinneri ehtii haihtua. Pieniä alueita kerrallaan.
HOMMAA LIIMARÄTTI ("takkuviiperi") suuri osa pölystä on jo maalattavalla pinnalla vaikka kuinka yrittäisi pyyhkiä ennen ruiskutusta. Liimarätillä saa pölyt mahdollisimman tarkasti pois. Tämä tehdään siis ruiskutuskopissa juuri ennen ruiskutusta. Kannattaa kokeilla. Saa yllättävän pölytöntä pintaa vaikka vähän huonommassakin tilassa.

Kannattaa käyttaa 2 komponentti akryylimaaleja ja kysyä joltain miten ko. maali kannattaa ruiskuttaa. Eroja on merkkienkin välillä. Spraymaalia en laittaisi pohjalle. Voi kiehua automaalin alla eikä siitä ole juurikaan hyötyä sisälle tulevassa esineessä johon ei kohdistu mitään kummempaa rasitusta.

Ahtaisiin koloihin kannattaa ujuttaa maalia ennen muun pinnan maalaamista. Parhaiten maali menee koloihin säätämällä viuhka ympyräksi. Suuttimen voi laittaa todella lähelle ja vetää varovasti liipasimesta samalla kun liikuttaa ruiskua nopeasti. Oikein ahtaisiin koloihin voi pyyhkäistä maalia pensselillä. Kun kolo on ahdas ei pensselistä johtuva huonompi pintakaan näy. Pääsääntöisesti aloitetaan piilossa olevista pinnoista ja lopetetaan näkyvimpiin.

Jos maali lähtee valumaan sen voi kokeilla valuttaa, lisäämällä maalia entisestään, johonkin nurkkaan jossa valuma ei näy niin pahasti kuin isolla pinnalla ja sieltä se on helpompi hioa pois. Myös pensselillä voi varovasti yrittää tasoittaa joitain valumia jolloin ne on taas helpompi hioa.

Latvela
03.04.2006, 22:15
Kiitokset PROjectorille!

Olen menossa ammattikoulun autopuolelle maalauttamaan tuota, tai itse sen meinasin siellä maalata. Automaaleilla maalaus tehdään, en vaan tiedä sen paremmin että mitkä maalit on kyseessä. Eli meinaatko ettei tarvitse tai kannata laittaa spraypohjamaalia alle? Pohjatyöt on vain helpompi tehdä, jos pohjamaalin laittaa alle.

SPEAR
03.04.2006, 22:30
Tässäpä tulikin hyviä vinkkejä lisää...Saattais kai olla aihetta rustata joku ruisku ja normimaalauksen ABC tännekkin.
Haalareista...itse käytän tyvekkiä,kertakäyttöhaalareita tyyliin biohazardimalli ja niistä en ole huomannut lähtevän mitään kuitua tai vastaavaa irti.
Älä mene keskenään sotkemaan erilaisia maaleja tai jos et tiedä niiden yhteensopivuudesta.Projector taisi jo mainitakin

PROjector
04.04.2006, 00:07
Pohjatyöt on vain helpompi tehdä, jos pohjamaalin laittaa alle.

Jos haet pohjatöihin helpotusta, niin ruiskuta kunnon hiontamaali. Paksummin ruiskutettuna peittää hieman isommatkin hiomapaperin naarmut. Olisi ehkä syytä ruiskuttaa se joka tapauksessa, jos haluat hyvää pintaa, ja hioa p400:lla jos hiot käsin ja p320 riittää jos hiot epäkeskohiomakoneella. Sen jälkeen käy pinnat läpi punaisella karhunkielellä. Jos nyt aletaan oikein hienostelemaan niin tämän jälkeen pintojen pesu ja pölyn poisto ja ennen väriä ruiskutetaan läpinäkyvä tartuntamaali. Tartuntamaali tukkii vielä pienimmät naarmut. Ei ole pakollinen enkä itse jaksaisi käyttää.

Hiontamaalin hionnassa pitää välttää hiomasta sitä puhki metallipintaan asti. Metallin ja maalin raja tulee näkyviin melko varmasti. Jos maali menee puhki, siihen voi suihkauttaa ohuesti pohjamaalia ja kun se on kuivunut niin kevyesti hioa sen karhunkielellä. Hyvä kikka hiontamaalin hionnassa on roiskia sen päälle ohut kerros vaikkapa mustaa spraytä. Vain sumu riittää. Hiottaessa näkee mistä on hiomatta jos mustaa on vielä jäljellä.

Pohjamaalilla haetaan yleensä tarttuvuutta ja ruostesuojaa ym. Hiontamaalit auttavat pohjien teossa. Puun kanssa käyttäisin vain hiontamaaleja. Ruiskukitti on tästä vielä astetta tukevampi vaihtoehto (pahemmille koloille) ennen lastalla levitettävää kittiä. Spraypullossa saatavat hiontamaalit ovat hieman kyseenalaisia, koska ne ovat yleensä niin veteliä ettei niillä saa kasvatettua kunnon paksua kalvoa joka on hyvä hioa.


itse käytän tyvekkiä,kertakäyttöhaalareita tyyliin biohazardimalli ja niistä en ole huomannut lähtevän mitään kuitua tai vastaavaa irti.

Näitä juuri tarkoitin ;)

Latvela
04.04.2006, 09:20
Vielä tuohon hiontaan liittyen. Miten pinta pitäisi hioa oikein, kun on pakkeloinut tietyn kohdan, esim. reiän? Kun tuppaa pinta hioitumaan siitä pakkeloinnin ympäriltä, eikä niin että se hioituisi tasaisesti. Käytättekö tuohon sitten vain tasaista palikkaa johon laitatte hiomapaperin kiinni? Olen aloittanut hiomisen aina epäkeskohiomakoneella 260-320 hiomapaperilla, ja sitten viimeistellyt 400, 600 papereilla.

PROjector
04.04.2006, 09:28
Vielä tuohon hiontaan liittyen. Miten pinta pitäisi hioa oikein, kun on pakkeloinut tietyn kohdan, esim. reiän? Kun tuppaa pinta hioitumaan siitä pakkeloinnin ympäriltä, eikä niin että se hioituisi tasaisesti. Käytättekö tuohon sitten vain tasaista palikkaa johon laitatte hiomapaperin kiinni? Olen aloittanut hiomisen aina epäkeskohiomakoneella 260-320 hiomapaperilla, ja sitten viimeistellyt 400, 600 papereilla.

Ehdottomasti tasainen palikka alle kitin hionnassa ja oikeastaan muutenkin. Vaikeat paikat voi hioa ilman (kovasti kaarevat pinnat, kolot ym.). Pidä palikka tasaisesti pinnassa äläkä yritä kaivaa kulmalla vaikka tekisi mieli kun ei millään jaksaisi hioa ;)

Käytät hieman liian hienoa paperia kitin muotoiluun. Koneella voi tulla aaltomaista pintaa ja käsin on toivottoman hidasta. Muotoilussa voi jotain käyttää p180 paperia tai karkeampaakin jos haluaa. Sen jälkeen p320 tai p400.

Latvela
04.04.2006, 09:58
Heh, ei ihmekään kun on hiominen aina kestänyt :D. Mutta eikö tuollainen 180 paperi jo naarmuta aika pahasti alumiinipintaa, kun hio sillä pakkeloitua kohtaa? Vai tasaantuuko se sitten kuitenkin, kun hiotaan hienommilla papereilla? Kiitos kovasti :). Olen perjantaina menossa autopuolelle maalaamaan tuota, luulen kyllä että vedän silloin vasta ruiskulla hiontapohjamaalin ja sitten myöhemmin oikean maalin. Ehkä samana päivänä jos kerkeän hioa hiontamaalin?

PROjector
04.04.2006, 16:57
Vai tasaantuuko se sitten kuitenkin, kun hiotaan hienommilla papereilla?

Tasottuu viimeistään sitten kun ruiskutat hiontamaalin.

aadolf
07.04.2006, 00:44
Maalaamisessa ei ole oikotietä onneen. Työllä paras jälki syntyy. Useita maalikerroksia ja välillä hionta ja kyllä hyvä tulee. MDF tai lastulevyjen saumat taikka reuna imee maalia ja on epätasainen. Ne kannattaa tasoittaa esim. hienotasoitteella. Lastulevun pintakin on niin epätasainen, että se pitää vetää tasoitteela kauttaaltaan, niin saa nopeammin hyvän pinnan. Tasoitetta kannattaa laittaa mahdollisimman vähän, sillä (riippuen aineesta) ne kovetuttuaan ovat todella kovaa ja hiominen työlästä, jos paksu kerros on jäänyt. Pensselimaalauksella saa hyvän pinnan, itse en spraystä pidä lainkaan, tai kyllä: refleksiputki on hyvä spreijata, maalin saa tasaisesti pyöreälle sisäpinnalle! Olen maalannut varastotiloissa ja pöly taikka muut haivenet ei ole haitanneet, vaikkei avaruusteknologian tyhjiötä hommassa olekaan.

Jugga
14.04.2006, 18:20
En tiedä onko apua, mutta itse ainakin sain vinkkejä tuolta.

http://case-mods.linear1.org/case-mod-101-how-to-paint-your-computer-case-part-1/

Kohtalaisen siistiä jälkeä purkkimaaleilla... :D

shr-t
15.04.2006, 19:38
samalla sivulla näyttää olevan artikkeli myös siitä, kun kaveri maalaa tuon saman kotelon kameleonttivärillä, ihan mielenkiintoista..

Latvela
05.05.2006, 08:10
Onko kokemuksia Spray maalilla maalaamisesta automaalin päälle? Automaali on Nissanin, muuta en tiedä. Kusivat ammattikoulun pojat maalauksen ja olen nyt pinnat uudestaan hionut ja pitäisi saada nopeasti maalattua kotioloissa. Luuletteko että käy reagoimaan, automaalit ovat kuivuneet yli viikon?

PROjector
05.05.2006, 12:38
En USKO että reagoi mitenkään, mutta varmaksi ei voi sanoa. Kokeile hieman jonnekkin näkymättömään paikkaan.

Latvela
05.05.2006, 15:07
Tuota voin kyllä kokeilla näkymättömälle paikalle, mutta olen kuullut että se ei välttämättä ala reagoimaan heti, vaan voi olla että reagointi tapahtuu vasta viikonkin päästä. Mutta kokeilemallahan se selviää. Huomenna sitten maalaukseen!

DVB-G
08.05.2006, 07:39
Riippuu automaalin laadusta. Ikäloput eli museoikäiset autot maalattiin jollain oudolla maalilla, joka alkaa kuplia heti kun nykyaikainen maali siihen koskettaa, eli ei voi maalata tavallisilla maaleilla, pitää käyttää samaa ikivanhaa maalityyppiä.

Keski-ikäiset autot maalattiin liuotinohenteisilla maaleilla. Akryylipohjainen spray kelvannee uudeksi pinnaksi, mutta joku tinnerityyppinen voi silti sulattaa entisen maalin pilalle.

Uudet autot maalataan vesiohenteisilla maaleilla. Jos päällä on 2-komponenttinen lakka, sitten voi suihkia akryylispraytä, mutta tinneriset litkut saattavat taas pilata pinnan. Ainakin jos on hiottu se 2K-lakka puhki ja alla makaava 1K-sävy ei kestäkään uuden maalin ohenninta. Uusissa automaaleissa kalvonpaksuus on niin pieni, että sen hioo herkästi puhki.

Mitä maalia kusijat käyttivät, siitä ei ole hajuakaan, mutta sen mukaan pitäisi edetä. OLETAN, että käyttivät 2-komponenttista akryylimaalia/lakkaa, joten akryyleillä voi huoletta jatkaa hommia. 2K-maalit kuivatetaan vartissa...tunnissa, joten niitä voi alkaa käsitellä (hioa) heti maalauksen jälkeen, mitään viikkokausien kuivatusaikaa ei tarvita.

huu
08.05.2006, 15:35
Onko kokemuksia Spray maalilla maalaamisesta automaalin päälle? Automaali on Nissanin, muuta en tiedä. Kusivat ammattikoulun pojat maalauksen ja olen nyt pinnat uudestaan hionut ja pitäisi saada nopeasti maalattua kotioloissa. Luuletteko että käy reagoimaan, automaalit ovat kuivuneet yli viikon?
Jos haluat faktatietoa niin suosittelen lainaamaan taikka vilkaisemaan jossain kirjakaupassa seuraavaa kirjaa. Kirja löytyy myös helsingin kirjastoista.
Itse luin ko kirjan läpi ja siellä oli taulukot mitä maalityyppejä voidaan maalata päällekkäin sekä ohjeet mitenkä tunnistetaan eri maalityypit. On muutenkin ihan hyvä teos jos pitää auton maalipintaa paikkailla, kirja on kirjoitettu juuri koti fiksaajia silmälläpitäen.

Tekijä Porter, Lindsay
Teos Auton korikorjaus / englanninkielinen lähdeteksti Lindsay Porter ; suomenkielinen teksti työryhmä Riitta Kastemaa, Pekka Kastemaa ja Tom Rönnberg
Julktiedot Helsinki : Alfamer, cop. 2003

ISBN 952-5089-68-1 (sid.)

soil
01.07.2006, 13:56
Terve, tähän topikkiin ajattelin kysellä tälläistä asiaa. Spraylla maalatessa MDF- levylle pinta epäonnistui aivan täysin, ja nyt mietin millä saisi vanhat maalit pois? Maali on maalattu Kitin päällä ja sen alla on vasta MDF. Onko tietoo jostain maalinpoistoaineesta jne?

Kutka
01.07.2006, 17:47
Eikös ne hiomalla lähde?

Salival
01.07.2006, 18:04
Terve, tähän topikkiin ajattelin kysellä tälläistä asiaa. Spraylla maalatessa MDF- levylle pinta epäonnistui aivan täysin, ja nyt mietin millä saisi vanhat maalit pois? Maali on maalattu Kitin päällä ja sen alla on vasta MDF. Onko tietoo jostain maalinpoistoaineesta jne?

Pelkästään hiomalla urakka voi olla aika kova (En tiedä levyn kokoa?), mutta itse poistin ikivanhan naulakon maaleistaan Nitromors-nimisellä tökötillä - hyvin lähti. Tosin viimeistely pitää silti suorittaa hiomalla, mutta tuo auttaa jo paljon. Suosittelen käyttämään käsineitä ja suojalaseja, aika kovaa tököttiä meinaan.;)
Ainakin Turun Motonetista tavaraa löytyi, tosin minä löysin tavaran työpaikaltani.
Tsemppiä:thumbsup:

petepeluri
01.07.2006, 18:26
Pelkästään hiomalla urakka voi olla aika kova (En tiedä levyn kokoa?), mutta itse poistin ikivanhan naulakon maaleistaan Nitromors-nimisellä tökötillä - hyvin lähti. Tosin viimeistely pitää silti suorittaa hiomalla, mutta tuo auttaa jo paljon. Suosittelen käyttämään käsineitä ja suojalaseja, aika kovaa tököttiä meinaan.;)
Ainakin Turun Motonetista tavaraa löytyi, tosin minä löysin tavaran työpaikaltani.
Tsemppiä:thumbsup:
Tuota löytyy normaalista rautakaupastakin.

soil
01.07.2006, 19:24
Kiitos neuvosta. Pitää ostaa kyseistä ainetta, ja levyn koko on todellakin liian suuri käsipelillä hiomiseen.

apche
15.07.2006, 23:15
Lisään tähän topicciin kun ei viitsi uutta tehdä tyhmän kysymyksen takia...
Eli siis maalasin mdf:stä tehdyt kotelot ensin mastonin harmaalla pohjamaalilla ja sitten päälle mastonin mattamustaa. En ole tyytyväinen tuohon mattapintaan joten ajattelin vielä käsitellä noita koteloita kun ei ole vielä elementitkään saapuneet... Eli kysymys kuuluu; Voinko vahata tuon pinnan jollain hiontavahalla/vahalla kiiltäväksi ja sitten jonkin näköinen lakka päälle? Mikä lakka?

I-man
16.07.2006, 15:24
Lisään tähän topicciin kun ei viitsi uutta tehdä tyhmän kysymyksen takia...
Eli siis maalasin mdf:stä tehdyt kotelot ensin mastonin harmaalla pohjamaalilla ja sitten päälle mastonin mattamustaa. En ole tyytyväinen tuohon mattapintaan joten ajattelin vielä käsitellä noita koteloita kun ei ole vielä elementitkään saapuneet... Eli kysymys kuuluu; Voinko vahata tuon pinnan jollain hiontavahalla/vahalla kiiltäväksi ja sitten jonkin näköinen lakka päälle? Mikä lakka?
Jos kiiltävän pinnan haluat niin suihkuta päälle mastonin kiiltävä musta.

PMM
15.10.2009, 21:16
Sori todella vanhan threadin nostosta mutta sopii hyvin tarpeeseeni.

Pitäisi maalata Vogel'sin kattotelineen suojakupu ja siitä roikkuva 80cm jatkovarsi siististi mattavalkoisiksi kun projektori on valkea ja seinätkin vedetty maalarinvalkoisella lateksilla.

Tämän näköiset kapistukset: http://www.verkkokauppa.com/productimages/150px/56390_01.jpg http://www.verkkokauppa.com/productimages/150px/25051_01.jpg

Suojakuori harmaata muovia ja putki 80mm vahvaa alumiinia.

Mikä maali sopisi näiden maalaamiseen parhaiten? Löytyykö joku pohjamaalispray, joka värinsä puolesta sopisi valmiiksi kun kiiltävää pintaa en hae?