View Full Version : HK:n soittimet - DVD vs. CD
Olen vähän kahden vaiheilla. Vaihtoehtoina on ostaa joko HK:n DVD 22 -DVD-soitin (ja myydä nykyinen DVD-soitin) tai hankkia HK:n HD 970 -CD-soitin. Kysymys kuuluukin, onko DVD-soittimessa selkeästi huonompi ääni? Kaiuttimet ovat hyvät, Amphion Argon2:t. Olisiko DVD 22 heikko lenkki hyvän äänenlaadun tuottamisessa?
CD-soitin tulisi n. 200 € kalliimmaksi, joten hinnalle täytyy löytyä muutakin katetta kuin parempi käytettävyys.
OrganGrinder
30.11.2005, 19:00
Sattuipas sopivasti, olen itsekin kahden vaiheilla kumpi olisi parempi. Toivottavasti tulee järkevää kommenttia asiasta eikä mitään "musta tuntuu" kommenttia. :)
Hifi Studio 17:n myyjä ei "suostunut" myymään mulle HK:n HD 970:ää (sitä CD-soitinta), koska niissä on ollut ongelmia. Niille oli juuri palautunut yksi, joka ei soittanut vanhoja, ihan kaupasta ostettuja levyjä.
Ostin sitten DVD 22:n tänään samassa paketissa vahvistimen (HK 3480) kanssa. Ei ainakaan vielä ole äänenlaadussa mitään valittamista. Vertailemalla ehkä löytyisi jotain, mutta tosiaan ei ainakaan näin ole mitään valittamista äänessä. Kelaus ja kappaleen vaihto toki ovat varmasti kankeampia kuin kunnon CD-soittimessa, mutta kompromisseja, kompromisseja... CD-soitinhankinnasta kun olisi tullut reilusti kalliimpi, nyt kun myyn vanhan DVD-soittimen kaverille. Pikaisella katselulla HK:n kuva on muuten todella terävä. Voisin olla varma peräjälkeen vertailemattakin, että paljon parempi kuin mun pari vuotta vanhassa Sonyssä.
Hk dvd 22 on kehuttu ja myöskin haukuttu laite cd -käytössä.
Sama pätee myös cd -soittimeen Hk hd 970. Kehuja olen kyllä merkittävästi enemmän kuullut ja lukenut kuin haukkuja.
Itsellä on Onkyo 402 dvd -soitin, ei huono laisinkaan cd -käytössä sekään.
Ongelmaksi tuli se, että Sennheiser hd 650 kuulokkeet vuotavat ääntä melkoisesti lävitseen. Iltaisin ja öisin kun kuuntelen musaa, niin piti vierashuoneeseen vetäytyä dvd -soittimen kanssa.
Nyt päätin perustaa vierashuoneeseen kuulokekuuntelupisteen.
Laitteisto on seuraavanlainen:
Harman Kardon HD 970 cd -soitin (335e paikkakunnan Tekniset -liike)
Kuulokevahvistin Corda HA1 mk II (375e www.meier-audio.de)
Sennheiser HD 650 kuulokkeet (285e kitupiikki.net)
Piuhat halpaa mutta paksua elektroniikkaliikekamaa.
Kuulostaa hyvältä!
En voi vielä ainakaan vannoa että kuitenkaan hirmuisesti paremmalta kuin Onkyolla.
Jos tarvitset kuvaa osta ihmeessä dvd!
Jos et tarvitse kuvaa, niin miksi ihmeessä et ostaisi pelkkää cd -soitinta?
Samaan laitepinoon en ostaisi hyvän dvd -soittimen rinnalle cd -soitinta. Mutta nyt kun erillinen kuuntelutila piti laittaa pystyyn, niin cd puolustaa paikkaansa.
HK 970:ssa on digisisääntuloja. Eli jos käyttää kaksikanavaista vahvistinta voi cd-soittimen DA-muuntat hyödyntää digiradios,tv:s, datis tai minidv:s. DVD:ssä ei ole mitään sisääntuloja. Teknisten tietojen perusteella cd on parempi, mutta kuuluko se riippuu tietysti muusta laitteistosta.
Itseä kiinnostais tuo cd, mutta kun vanhakin on ihan hyvä ja dvd-pitäisi hankkia niin enpä taida nyt ostaa..
Olen itse funtsinut liitäntäongelmia. Onko tiedossa DVD-soitinta tai digiboxia, joka veisi rgb-signaalin scartilla läpi niin saisi VHS:n ketjutettua jompaan kumpaan, kun telkkarissa on huonot liitännät.
Onkohan vaikutuksia kuvaan?
ja.
Onko mahdollisesti olemassa DVD-soitinta, jossa kohtuu hyvä DA-muunto ja digisisääntuloja?
Nyt kun on kuunnellut HD 970 cd -soittimella hiukan pidempään totean seuraavaa...
Kaiutinkuuntelussa erot ovat vähäisempiä, mutta jostakin ihmeen syystä miellän kuulokekuuntelussa Harman/Kardon HD 970 cd -soittimen aivan selkeästi paremmaksi kuin Onkyo 402 dvd -soittimen. Etenkin erottelukyky alataajuuksilla on h/k:lla paremmin hallussa.
Eihän tämä hulluus lopu koskaan. Pitäiskö perhana joku kalliimpi STAX -setti laittaa ja vaikkapa NAIM cd -soitin?