View Full Version : Kaupallisten kaiuttimien magneetti suojaaminen.
Onko mahdollista tehdä magneetti suojaus ostettuihin suojaamattomiin kaiuttimiin jälkikäteen?
Tarkoituksena olisi suojata KEF Cresta 2 kaiutin. Riittääkö pelkkä basson suojaaminen vai tarviiko diskanttikin jotain?
Mistä noita vastamagneeteja löytyy ja tarviiko olla jonkin tietynlainen?
Tuo magneettisuojauksen teko tehdasvalmisteisiin kaiuttimiin riippuu kovasti itse siitä kaiuttimesta. Eli esim mahtuuko vastamagneetin laittamaan elementin ja takaseinän väliin ja kuinka helposti tuon itse pöntön saa avattua. Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tuosta KEFin kaikattimesta joten en siitä kommentoi enempää.
Noita magneetteja voipi ainakin kysellä HIFITALOLTA (http://www.hifitalo.fi)
Originally posted by masa
Onko mahdollista tehdä magneetti suojaus ostettuihin suojaamattomiin kaiuttimiin jälkikäteen?
Tarkoituksena olisi suojata KEF Cresta 2 kaiutin. Riittääkö pelkkä basson suojaaminen vai tarviiko diskanttikin jotain?
Mistä noita vastamagneeteja löytyy ja tarviiko olla jonkin tietynlainen?
Riippu todellakin kaiuttimesta, mutta kyllähän sen periaatteessa pitäisi onnistua. Tosin itse en ole suojannut ainoatakaan spiikkeriä, joten mistäpä minä tiedän. Sfnet:stä http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/kaiuttimet.html#suojaus löytyy jotakin aiheesta.
Jos löytyy oikeanlainen magneetti tarkoitukseen, onnistuu.
Diskanttia ei pidä unohtaa.
Itse olen magneettisuojannut Wharfedale 7.2 A kaiuttimen, magneetit tilasin Hifitalolta.
Kerrotko Clonkku (ja muut) miten homma käytännössä onnistui? Itselläni on tarve suojata 3kpl B&W jalustakajareita. Koska olen itse aika kädetön asennusasioissa yleensäkin, niin vaihtoehtona ajattelin kääntyä Accusound Speakers Oy:n puoleen, jos heiltä vaikkapa halvalla saisi magneettisuojauksen. Tietenkin, jos juttu on helppo yritän tehdä sen itse :D
Onkohan muita liikeitä jossa näitä operaatioita tehdään?