View Full Version : Onko LCD tekniikka todellakin näin huono?
Voi olla että ylireagoin nyt hiukan mutta uusi Samsung LE27T51B televisio jonka ostin muuta päivä sitten ei kyllä ollenkaan vastaa odotuksiani. Kuvan tummat tai mustat kohtaukset näyttävät todella huonoilta, kuvaruutu oikein loistaa kuin mikäkin loisteputki ja musta muuttuu vaaleanharmaaksi ja kuva on muutenkin kuin sen olisi peittänyt vaalealla hunnulla. Olen kokeillut analoogista ja digitaalista TV kuvaa ja PC-VGA kuvaa sekä DVD:tä komponentin kautta. Sama juttu kaikissa. Onko tämä nyt todellakin ominaisuus vai voisiko tämä minun televisioni olla maanataikappale?
Hmmm.
Olisikohan tosiaan maanantaikappale, koska mun samussa on mielestäni hyvä kontrasti katsoi sitä pimeässä tai valoisassa... :confused:
Itse olen lykännyt lcd:n ostoa juuri noiden asioiden takia mitkä mainitsit. Musta on harmaata ja kuvanpäällä näkyy juuri mainitsemasi huntu jne... Eli kylläpä se taitaa olla kaikissa lcd töllöissä sama juttu. Toki eriäviä mielipiteitäkin löytyy varmasti sillä kaikkia ei häiritse että musta on harmaata ja valovuotoa esiintyy jne... Haluaisin kuulla mielipiteitä tuosta kuvanlaadusta sellaisilta tyypeiltä jolla on lcd töllö jossa on LEDEILLÄ toteutettu taustavalaistus jne... SED näyttöjä tässä lähinnä odotellut mutta niitä ei varmaan saada tänne pohjolan perukoille vasta kuin 2008 aikaisintaan, jos nyt edes silloinkaan..
Jep.
Kyllä kyllä sen mustan vuotamisen huomaa kun rupeaa oikein tiiraamaan, mutta ei se nyt sentään vaaleanharmaata ole :eek:
Outoa...
The Ahonen
19.10.2005, 12:13
Voi olla että ylireagoin nyt hiukan mutta uusi Samsung LE27T51B televisio jonka ostin muuta päivä sitten ei kyllä ollenkaan vastaa odotuksiani. Kuvan tummat tai mustat kohtaukset näyttävät todella huonoilta, kuvaruutu oikein loistaa kuin mikäkin loisteputki ja musta muuttuu vaaleanharmaaksi ja kuva on muutenkin kuin sen olisi peittänyt vaalealla hunnulla. Olen kokeillut analoogista ja digitaalista TV kuvaa ja PC-VGA kuvaa sekä DVD:tä komponentin kautta. Sama juttu kaikissa. Onko tämä nyt todellakin ominaisuus vai voisiko tämä minun televisioni olla maanataikappale?
Taisit ostaa postimyynnistä kun noin yllätyksenä tuli? Muutenhan varmaan olisit huomannut jo liikkeessä onko kuva myös esittelykappaleessa samanlaista vai onko tämä viallinen yksilö. Se hyvä puoli kivijalkakaupoissa on että voi kokeilla ennen ostopäätöstä että ei tule niin yllätyksiä. Mites muuten kun sitä vertaa liikkeissä näkemiisi toisen merkkisiin LCD:hin, onko omassasi huonompi kuva?
LG LP1:ssä on led taustavalot ja musta ei nyt ihan mustaa ole, vaan "valoisaa mustaa". Eipä tuo nyt käytännössä hairitse, siihen tottuu. Kuva on mielestäni hyvä, erittäin hyvä kun DVD:ltä katsoo leffoja.
Alussa ekassa makkarin (joku 17 " phillips) LCD telkassa tämä häiritsi
mutta siihenkin on tottunut. LG:ssä musta on huomattavasti mustempaa.
Kannattaa kiinnittää katseluetäisyyteen huomiota. Älä osta liian isoo LCD telkkua. Suurin osa huonosta kuvasta johtuu varmaan liian pienestä katseluetäisyydestä.
Fakta lienee että kunnon CRT pesee lcd:t ja plasmat tämän päivän TV:n katselussa. DVDtä katsellessa asia lienee toistepäin ?
Taisit ostaa postimyynnistä kun noin yllätyksenä tuli? Muutenhan varmaan olisit huomannut jo liikkeessä onko kuva myös esittelykappaleessa samanlaista vai onko tämä viallinen yksilö. Se hyvä puoli kivijalkakaupoissa on että voi kokeilla ennen ostopäätöstä että ei tule niin yllätyksiä. Mites muuten kun sitä vertaa liikkeissä näkemiisi toisen merkkisiin LCD:hin, onko omassasi huonompi kuva?
Ostin kyllä ihan kivijalkaliikkeestä. Ongelmahan on se että liikkeen loisteputkivalossa vaaleanharmaa on kyllä mustaa. Mutta pitää nyt kuitenkin käydä tänään paikallisessa Gigantissa katsomassa muita jos tämä nyt todellakin sattuisi olemaan viallinen kappale.
Ostin kyllä ihan kivijalkaliikkeestä. Ongelmahan on se että liikkeen loisteputkivalossa vaaleanharmaa on kyllä mustaa. Mutta pitää nyt kuitenkin käydä tänään paikallisessa Gigantissa katsomassa muita jos tämä nyt todellakin sattuisi olemaan viallinen kappale.
Tämä on tosiaan ongelma noissa lcd-telkuissa. Valoisessa ja koko ruudun peittävällä kuvalla kuva on hyvä. Mutta jos katsoo televisiota hämärässä tai pimeässa, niin mustan läpi paistaa valo. Lisäksi elokuvissa on monesti paljon kohtauksia pimeässä jolloin lcd näyttää heikot puolensa.
Tämä on tosiaan ongelma noissa lcd-telkuissa. Valoisessa ja koko ruudun peittävällä kuvalla kuva on hyvä. Mutta jos katsoo televisiota hämärässä tai pimeässa, niin mustan läpi paistaa valo. Lisäksi elokuvissa on monesti paljon kohtauksia pimeässä jolloin lcd näyttää heikot puolensa.
Niinpä.
Esim. HIFI-lehden testissä 26" LCD testivoittaja Philips oli huompi kun useat siinä testissä pimeässä huoneessa, kannattaa ottaa olosuhteet huomioon.
Muistaakseni Samsung oli parempi hämärässä...
Skanneri
19.10.2005, 15:09
Enpä sitten tiedä tuosta "hunnusta" joka monen mielestä LCD-televisioita vaivaa... Tuntuu vähän riippuvan DVD-levystä jota katsoo. Itselläni Philipsin 37PF9830:lla The Returnerin britti-versiossa oli eräänlainen outo huntu koko leffan ajan, mutta sen sijaan muilla kokeilemillani elokuvilla (Black Hawk Down 3 DVD:n paketti, LotR EE:t, Star Wars-elokuvat, Blueberry, etc...) en huomannut mitään vastaavaa, kuva oli kirkas ja terävä. Ja olen sentään aika tarkka kuvanlaadun suhteen. :)
LCD telkkarit muistaakseni (jostain foorumista lukenut :) ) toistavat hyvin hyvät DVD:eet ja huonot tosi huonosti..
LCD telkkarit muistaakseni (jostain foorumista lukenut :) ) toistavat hyvin hyvät DVD:eet ja huonot tosi huonosti..
Itse katson leffat pimeässä, joten mustan "mustuus" on erittäin tärkeää. Onko nyt sitten näin, että musta on todellakin uusillakin LCD:illä hyviin plasmoihin verrattuna oleellisesti harmaampaa? Ei niistä silloin leffakäyttöön ainakaan minulle vielä ole.
Itse katson leffat pimeässä, joten mustan "mustuus" on erittäin tärkeää. Onko nyt sitten näin, että musta on todellakin uusillakin LCD:illä hyviin plasmoihin verrattuna oleellisesti harmaampaa? Ei niistä silloin leffakäyttöön ainakaan minulle vielä ole.
Itsellä LG32LX2:nen, ja tuossahan on joku EELF taustavalo. Rehellisesti täytyy kyllä myöntää että ei tuo musta ole mustaa nähnytkään, vaan ennemminkin "valoisa" musta kuvaa tuota paremmin. Toisaalta mitä olen videotykkejä katsellut LCD tekniikoilla (esim. Sanyo Z3) niin ihan samanlaista mustaa siitäkin irtosi. Eli käytännössä tuo on LCD-tekniikan ominaisuus, kannattaa katsella muita tekniikoita (tai sitten odotella muutama vuosi), mikäli haluaa tosi mustaa. Itse olen kuitenkin tyytyväinen ostokseeni, vanha CRT-hirvityksen sai pois rumistamasta tiloja ja musta on ihan ok, jos ruudulla on muitakin värejä :).
Kyllä se niin on. LCD on parhaimmillaan valoisassa ja plasma pimeässä.
Huhuh sentään, onneksi en näköjään ole ainoa joka näkee LCD:n heikot puolet. Pitänee yrittää tottua tuohon sitten ja laittaa joku sopiva valonlähde television taakse, tämä kyllä paransi tilannetta hiukan kun sitä eilen kokeilin.
Huhuh sentään, onneksi en näköjään ole ainoa joka näkee LCD:n heikot puolet. Pitänee yrittää tottua tuohon sitten ja laittaa joku sopiva valonlähde television taakse, tämä kyllä paransi tilannetta hiukan kun sitä eilen kokeilin.
Mutta miksi sinnitellä LCD:n kanssa, kun plasma sopisi sinun katselutottumuksiisi paremmin (puhumattakaan muista plasman eduista, jotka eivät ole riippuvaisia ympäristövalaistuksesta)?
Mutta miksi sinnitellä LCD:n kanssa, kun plasma sopisi sinun katselutottumuksiisi paremmin (puhumattakaan muista plasman eduista, jotka eivät ole riippuvaisia ympäristövalaistuksesta)?Niinpä.
Vie takas liikkeeseen ja sano et ei sopinut oikein tarkoitukseen.
Voi kai sen vaihtaa plasmaan.
Ensimmäisenä olisi varmaan paree olla varma että on omat jauhot puhtaita...
Onko sinulla jotain testi DVD:tä jolla voit varmistaa ettei valoisuus ole säädetty taivaaseen?
Omassa LCD:ssäni oli aikas reippaasti säätövaraa juuri alaspäin käytettävissä ja kuva parani huomattavasti pienellä perussäädöllä.
-M
Ensimmäisenä olisi varmaan paree olla varma että on omat jauhot puhtaita...
Onko sinulla jotain testi DVD:tä jolla voit varmistaa ettei valoisuus ole säädetty taivaaseen?
Omassa LCD:ssäni oli aikas reippaasti säätövaraa juuri alaspäin käytettävissä ja kuva parani huomattavasti pienellä perussäädöllä.
-M
Taustavaloa ei Samsungissa pysty säätämään. Valoisuus on ollut nollassa muttei auttanut. Mutta kokeilen säätää minkä ehdin, jos vaikka vielä löytyisi se oikea säätö. Toinen ongelma on kuvan rakeisuus digiboksista ja DVD:ltä. Kuva näyttäisi muodostuvan pienistä ehkä 8x8 pikselin kulmioista jotka ovat pelkkää mössöä. Tämä ei ehkä johdu televisiosta, vaan lähteestä?
Mr.Hankey
20.10.2005, 04:50
Juuri näiden syiden takia uuden television hankintaa aion lykätä mahdollisimman pitkälle. Sama homma tietokoneen näytön kanssa. Oli se sit SED, OLED tai LED-valoilla toteutettu LCD. Noita ledejä pitäisi olla yksi jokaista pikseliä kohti, LG:ssä tais yksi ledi valaista kymmentä pikseliä.
Tietokonepuolella tarkkuus&muotoilu saa ihmiset ostamaan LCD-näyttöjä. Sitten kun pelataan jotain "pimeää" peliä niin ihmetellään miks tää näyttö killottaa ihan valkoisena...
Televisiopuolella litteiden myyntiä edistää huhujen mukaan pieneen kokoon ja tyylikkääseen muotoiluun hullaantuneet naiset. Miehet eivät tiedä mitä ajatella, kun kyllähän tän vehkeen pitäisi olla hyvä kun kerta kakstonnia maksoi.
LCD:n mustan taso:
- säädöt kuntoon
- ei katsota pimeässä
- siihen totutaan
Eilen katsoin omassa Sonyssani uudemman Solariksen. Siinä on niin paljon tummaa, että piti laittaa säädöt erityisen tummiksi. Taustavalo on normaalistikin minimissä, mutta tuon kanssa kytkin vielä television virransäästön päälle, joka auttaa vielä lisää, mutta vie vähän turhan paljon kuvan kirkkaudesta.
Omassa televisiossani pitäisi olla LCD:ksi hyvä musta. Taisi olla ennen aika kamalaa?
Onko kenelläkään muuten ehdotusta sopivasta valaisimesta television taakse? Televisio ei ole seinässä kiinni, mutta aika lähellä kuitenkin. Varmaan joku pienikokoinen ja pienitehoinen joka suuntaan säteilevä olisi hyvä.
Toinen ongelma on kuvan rakeisuus digiboksista ja DVD:ltä. Kuva näyttäisi muodostuvan pienistä ehkä 8x8 pikselin kulmioista jotka ovat pelkkää mössöä. Tämä ei ehkä johdu televisiosta, vaan lähteestä?LCD tuo liian suuren pakkauksen pikselirakenteen tosi selvästi esiin. Valikoista voi kyllä löytyä joku suodatin MPEG-pikselöitymistä vastaan, mutta se tavallaan myös huonontaa kuvaan. Joka tapauksessa katseluetäisyyshän vaikuttaa pikselimössön silmille hyppimiseen merkittävästi. Kun kauempaa katsoo, ei sitä niin huomaa.
Eilen katselin tuota omaa Samsungin plasmaa lähes pimeässä ja ei siinäkään musta ole aivan mustaa, käytännössä jo sen vuoksi että näyttöpinnan väri on tumman harmaa ja kun plasman kytkee päälle kuva vielä vaalenee hiukan. Sama juttu on muuten perinteisissä putkitelkkareissakin, musta ei ole aivan mustaa ja näytön fosforit loistavat hieman pimeässä. Tosin mustan taso LCD:ssä on kyllä selvästi huonompi kuin plasmassa tai crt:ssä. Mikään kuluttajien saatavilla oleva tekniikka ei tällä hetkellä taida tarjota oikeasti täydellistä mustaa.
Mustassa kuvassa näkyy plasman retentiojäljet (voisi kai kutsua jälkiloisteeksi) läheltä katsottaessa aika selvästi hieman vaaleampina, esim. ylen kanavalogo on luettavissa, tekstityksen jäljet ja ylipäätään kaikki kirkas mikä on ollut kuvaruudulla näkyy hieman vaaleampana tuossa 'mustassa' ruudussa. Kun sitten näyttää muutaman sekunnin tasaisen vaaleaa kuvaa jäljet häipyvät. Kauempaa katsottuna näyttää siltä että tasaisen musta ruutu on hieman läikikäs johtuen juuri tuosta retentiosta. Plasma on kyllä uusi vasta muutaman kymmenen tuntia katsottu, en tiedä pieneekö tuo retentiovaikutus plasman ikääntymisen myötä. Sinällään tuo ei ainakaan minua häiritse harvoin tulee tasaisen mustaa ruutua pimeässä tuijotettua.
Taitaa olla omissa silmissäni sitten vikaa, mutta ainakin 37'' 9986 näyttää mustan mustana myös pimeässä, kuvan selkeänä ja kirkkaana valoisassa ja analogisenkin signaalin kunnollisena. Ennen ostoa testasin plasmoja ja minusta ne taas eivät näyttäneet värjeä ja liikkuvaa kuvaa oikein eikä siten mustaakaan...
Kaiken lisäksi en edes huomaa sitä, onko kuva digi vai analoginen ilman vilkaisua digiboksiin (onko päällä eli ei). Taustavaloa telkkarin taakse toki kaipaan minäkin, mutta se löytyy telkkarista kun vaan Ambit päälle laittaa.
Mutta kaipa tämä on sitten huonoa tekniikkaa.
Itse aion laittaa telkkarin taakse tuollaisen ikean huurrelasista valmistetun pöytävalaisimen (hintaa taisi olla 5 euroa aikoinaan). Muutenkin nuo pienet kuution ja pallon muotoiset huurrelasivalaisimet sopivat tehtävään mainiosti. Hehkulampuille saa edullisia himmentimiäkin, mikäli tarvitsee. Lisäksi minulla on 20w vaijerispotteja valaisemassa tv:n takana olevaa seinää (20 euroa per 3 kpl setti). Myös tv-tasoni on lasia (Jyskistä 50 euroa), joten valo pääsee tuosta loistamaan joka suuntaan, myös alaspäin. Telkkari on ainut mikä enää puuttuu ;)
Tottuuhan tähän, ja kuten alussa totesin niin ehkä ylireagoin hiukan, mutta otti vain jotenkin se "loistava" musta silmiin tosi paljon ensin. Mutta kyllä, säädöillä ja pienellä viivellä tuohon tottuu, koska onhan siinä kuvassa paljon yksityiskohtia myös tummissa kohtauksissa, vaikka se musta yhäkin loistaa pimeässä.
Löysin Prismasta hienon taustavalon, puujalalla olevan valaisimen jossa nyt on 25 W hehkulamppu. Suosittelen taustavaloa.
No no, Hankey! Ostaminen kannattaa aina, ainakin kansantalouden kannalta ;)
Taustavaloa ei Samsungissa pysty säätämään. Valoisuus on ollut nollassa muttei auttanut. Mutta kokeilen säätää minkä ehdin, jos vaikka vielä löytyisi se oikea säätö. Toinen ongelma on kuvan rakeisuus digiboksista ja DVD:ltä. Kuva näyttäisi muodostuvan pienistä ehkä 8x8 pikselin kulmioista jotka ovat pelkkää mössöä. Tämä ei ehkä johdu televisiosta, vaan lähteestä?
Ja katseluetäisyys oli ?
Katseluetäisyys on noin 2 metriä. Ja DVD levyiltä tullut pikselöitynyt kuva oli peräisin DVD Shrink ohjelmalla uudelleen pakatusta elokuvasta. Digitv taas on mitä on, esim. kolmonen on joskus pelkkää mössöä.
Katseluetäisyys on noin 2 metriä. Ja DVD levyiltä tullut pikselöitynyt kuva oli peräisin DVD Shrink ohjelmalla uudelleen pakatusta elokuvasta. Digitv taas on mitä on, esim. kolmonen on joskus pelkkää mössöä.
DVD pakkaukseen kannattaisi käyttää laadukkaampaa CCE pakkeria, vaatii tosin koneelta potkua että saa pakkausajan kohtuulliseksi...
Joo, kyllä CCE on tuttu jo monen vuoden takaa, mutta kyseessä oli lasten piirretty elokuva jota en ollut jaksanut pakata CCE:llä.
Saas nähdä miten tässä nyt käy, soitin eilen Veikon Koneelle josta ostin Samsungin ja lupasivat järjestää että se tullaan vaihtamaan paikan päältä. Ei vaan ole nyt soitettu takaisin ja vahvistettu vielä.
Juuri näiden syiden takia uuden television hankintaa aion lykätä mahdollisimman pitkälle. Sama homma tietokoneen näytön kanssa. Oli se sit SED, OLED tai LED-valoilla toteutettu LCD. Noita ledejä pitäisi olla yksi jokaista pikseliä kohti, LG:ssä tais yksi ledi valaista kymmentä pikseliä.
OLED itseasiassa valaisee itse itsensä, sehän koko teknologian hienous onkin. Jotenkas siinä ei taustavaloja tarvita. Mustan pitäisi siis olla mustaa, ongelmat ovat tällähetkellä hieman eri alueilla.
Iznogoud
31.10.2005, 13:28
Saas nähdä miten tässä nyt käy, soitin eilen Veikon Koneelle josta ostin Samsungin ja lupasivat järjestää että se tullaan vaihtamaan paikan päältä. Ei vaan ole nyt soitettu takaisin ja vahvistettu vielä.
Minkä vuoksi menee vaihtoon?
Minkä vuoksi menee vaihtoon?
Koska elokuvien tummissa kohtauksissa tuo loistaa kuin loisteputki pimeässä huoneessa. Kuvan päällä on kuin vaalea huntu koko ajan. Jos myös perjantaina haettava toinen yksilö on samanlainen niin ei siinä sitten voi muuta kuin todeta että pitänee katsoa vain materiaalia jossa on kirkaita värejä ja kaikki tapahtuu päivänvalossa jolloin TV:n kuva todellakin on "loistava" :)
Noniin, sain television vaihdettua ja onhan tässä toisessa nyt aivan toisenlainen "musta". Toki ei vieläkään aivan tummaa mutta nyt tuo valoisuuden säätö vaikuttaa kuvaan, eli saan kuvan niin tummaksi ettei sitä enää pysty katsomaan. Edellisessä maanantaikappaleessa valoisuuden säätö ei vaikuttanut mihinkään.
Nyt voin arvioida kuvan hyväksi, olen televisioon tyytyväinen ja katselen sitä ihan mielelläni. Ja mielenkiintoinen asia on se että tykin 800:1 kontrasti tuntuu nyt aivan riittävältä kun ei enää ole mitään "mustempaa" mihin verrata :)