View Full Version : Topfieldin äänekäs kovalevy?
Onko Topfieldin 5100 PVRc:n muilla käyttäjillä erityistä huomauttamista kovalyn äänestä? Itselläni kovalevy pitää kohtuullista "rutinaa" kun nauhoitan/katson jotain ohjelmaa. Rutinaa voisi kuvailla jopa häiritseväksi, jos huoneessa on hiljaista ja tv:ssä äänet ovat hiljaisella. Minulla oli tätä ennen Medionin 4400 boxi testissä ja siinä oli huomattavasti hiljaisempi kovalevy. Onko minulle sattunut huono versio vai onko kovalevy sijoitettu boxiin siten, että sen ääni kuuluu paremmin kuin medionissa?
Saisko muilta käyttäjiltä mielipiteitä kyseisestä "ongelmasta".
Onko Topfieldin 5100 PVRc:n muilla käyttäjillä erityistä huomauttamista kovalyn äänestä? Itselläni kovalevy pitää kohtuullista "rutinaa" kun nauhoitan/katson jotain ohjelmaa. Rutinaa voisi kuvailla jopa häiritseväksi, jos huoneessa on hiljaista ja tv:ssä äänet ovat hiljaisella. Minulla oli tätä ennen Medionin 4400 boxi testissä ja siinä oli huomattavasti hiljaisempi kovalevy. Onko minulle sattunut huono versio vai onko kovalevy sijoitettu boxiin siten, että sen ääni kuuluu paremmin kuin medionissa?
Saisko muilta käyttäjiltä mielipiteitä kyseisestä "ongelmasta".
Ainakin minulla TAP HDDInfo 1.0 ratkaisi ongelman. AAM säätö medium tai silence niin ei kovalevy rutise.
Mulla viikon vanha boksi joka ei rutise ollenkaan...
Ainakin minulla TAP HDDInfo 1.0 ratkaisi ongelman. AAM säätö medium tai silence niin ei kovalevy rutise.
Hmm, eikös toppyssä ollut defaulttina kovo, jonka ääniasetuksia ei päässyt säätämään?
Hmm, eikös toppyssä ollut defaulttina kovo, jonka ääniasetuksia ei päässyt säätämään?
Ekassa T- mallissani oli seagate joka ei äännellyt ja en koskaan kokeillut HDDInfo tapia siinä. Nyt 3vk sitten vaihdoin C malliin ja kovalevynä on Samsung joka rutisi aika pahalla äänellä samanaikaisella tallennuksella ja katselulla. HDDInfo tap poisti ongelman.
Eli ainakin Samsungin levyillä HDDinfo TAP toimii hyvin.
Kiitos infosta...pitää hommata kyseinen TAP.
Mulla kaapeliversio on ollut hiljainen. Nokian 260 on huomattavasti äänekkäämpi. Lienee jotain vikaa boksin kiintolevyssä? Tai sitten sen saa fiksattua tuolla TAP:lla.
Kaapelimalli mullakin. Kovalevy on käytännössä äänetön kun nauhoitetaan yhtä kanavaa tai katsotaan kovolta jotain.
Ääni kasvaa kovasti kun nauhoitetaan ja katsotaan kovolta jotain. Ääni eli tässä tapuksessa rutina on kieltämättä häiritsevää jos huone on hiljainen.
Soppa2000
17.10.2005, 11:24
Mun Toppyn kovalevy pitää myös todella kovaa rutinaa. En tiedä liittyykö seuraava ongelma rutinaan vai johonkin maadoitusongelmaan: Kun boxilla tallentaa yhtä ja katsoo toista kanavaa, niin kuvassa esiintyy "välkkymistä", huom. ei pikselöitymistä. Parhaiten välkkymisen huomaa kun pysäyttää kuvan.
Välkkyminen on välillä aika häiritsevää ja se esiintyy kovalevyn "rutinan" tahdissa.
Onko kukaan muu huomannut samanlaista ongelmaa?
Rutinaa kuuluu kun on kaksi onhjelmaa yhtäaikaa tallennuksessa. Ei tuo normaalisti haittaa mutta jos yrittää nukkua, niin sitte..
Muita ongelmia ei rutinaan liittyen ole ollut.
Kirvasto
17.10.2005, 12:16
Laitteessa ei todennäköisesti ole vikaa vaan erot äänekkyydessä johtuvat käyttäjien korvien "herkkyydestä". Minun mielestä toppy on äänetön vasta kun kovalevy menee standby tilaan. Normaalitilassa kovalevyn hurina kuuluu aika selvästi jopa toiseen huoneeseen asti. Tallennuksen aikana kuuluu myös lukupään aiheuttamaa rutinaa joka ei häiritse minua niin paljoin kuin tuo kovalevyn pyörimisääni.
Myös laitteen paikka vaikuttaa. Minulla laite on dvd tallentimen päällä. Tallentimen kotelo lisää jonkinverran hurinaa :-( Ei auta pehmustetut tassut toppyn jalkojen alla tai mitkään muutkaan. Eipä se hurina niin kauheasti minua haittaa (vähän kuitenkin). Enkä tosiaankaan tee mitään rumia tukia, jotka mahdollistaisivat toppyn olevan tuen päällä (joka taas ottaisi tukea tallentimen reunoista), eikä keskellä tallentimen koteloa.
Jos hurina on liian kovaa, kannattaa myös koittaa painella laitteen koteloa joka suunnasta. Ehkä joku osa pääsee heilumaan ja siitä johtuu ääni (näin kävi minulla aluksi etulevyn kanssa, mutta kevyt peikalon painallus oikeasta kohdasta ja sen jälkeen hurina oli tiessään)
Kirvasto
17.10.2005, 13:34
Jos hurina on liian kovaa, kannattaa myös koittaa painella laitteen koteloa joka suunnasta. Ehkä joku osa pääsee heilumaan ja siitä johtuu ääni (näin kävi minulla aluksi etulevyn kanssa, mutta kevyt peikalon painallus oikeasta kohdasta ja sen jälkeen hurina oli tiessään)
Joo, olen kyllä kuullut myös tuon koteloresonassista aiheutuvan melun. Kutsuisin sitä jo lähes pölynimuria vastaavaksi mölytoosaksi. :eek:
Kiitos infosta...pitää hommata kyseinen TAP.
Mikäs tämä kyseinen TAP oikein on? Mun TF5100PVRc pitää ainakin aivan tajutonta rutinaa... Elikkä mitä mun oikein täytyy tehdä? Jos joku viittii selittää yksinkertaisesti?
Mikäs tämä kyseinen TAP oikein on? Mun TF5100PVRc pitää ainakin aivan tajutonta rutinaa... Elikkä mitä mun oikein täytyy tehdä? Jos joku viittii selittää yksinkertaisesti?
HDDInfo, löytyy mm. TAPWorldistä. Sillä saa mahdollisesti säädettyä kovalevyn ääniasetuksia hiljaisemmalle.
Kirvasto
21.10.2005, 10:14
Onkohan noissa uusimmissa malleissa eri kovalevy kun tuo AMM säätö ei kai ole toiminut vielä kenelläkään muulla kuin Timm:llä. Itse sain toppy siedettävän hiljaiseksi ottamalla jatkuvan ajansiirron pois päältä jolloin kovalevy sammuu jos se ei ole käytetty 5 minuuttiin. Normaalisiti kovalevy sammuu 10 minuutissa mutta säädin sen 5 minuuttiin HDDInfolla. Tuo on ainut säätö joka toimii minun 5100PRVC:n kovalevyllä.
Onkohan noissa uusimmissa malleissa eri kovalevy kun tuo AMM säätö ei kai ole toiminut vielä kenelläkään muulla kuin Timm:llä. Itse sain toppy siedettävän hiljaiseksi ottamalla jatkuvan ajansiirron pois päältä jolloin kovalevy sammuu jos se ei ole käytetty 5 minuuttiin. Normaalisiti kovalevy sammuu 10 minuutissa mutta säädin sen 5 minuuttiin HDDInfolla. Tuo on ainut säätö joka toimii minun 5100PRVC:n kovalevyllä.
Joku sanoi että uudemmissa C bokseissa olisi samsungin levy, jolla AMM säädöt toimivat
Joo, olen kyllä kuullut myös tuon koteloresonassista aiheutuvan melun. Kutsuisin sitä jo lähes pölynimuria vastaavaksi mölytoosaksi. :eek:
Jep, itselläni Topi piti mekkalaa joka johtui juuri tuosta resonoinnista. Laitoin tassujen alle huopapalat, jolloin hurina kyllä vaimeni. Jokatapauksessa päätin laittaa vehkeen huoltoon. Sain tilalle uuden Topin joka on käytännössä äänetön kuuntelupaikalle (3m). Jos kämppä on aivan hiljainen (yöllä) saattaa kuuntelupaikalla aistia pienen pientä hurinaa. Edelliseen verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä. Eli jos hurinat häiritsee, voi sen laittaa huoltoon jos haluaa.
Nyt :love:
Kirvasto
21.10.2005, 12:43
Joku sanoi että uudemmissa C bokseissa olisi samsungin levy, jolla AMM säädöt toimivatMinkä merkkinen levy vanhoissa malleissa sitten on? Muistelin että se nimeomaan olisi ollut Samsung.
Minkä merkkinen levy vanhoissa malleissa sitten on? Muistelin että se nimeomaan olisi ollut Samsung.
seagate?..
Minunkin Toppy piti uutena ihan mahdotonta meteliä. Hetken tutkittuani totesin metelin tulevan siitä että kotelo resonoi kovalevyn pyöriessä. Alusta jolla laite on ei myöskään ollut ihan tasainen (puulevy) joten laite oli käytännössä kolmen tassun varassa. Janilxx:n mainitsena etulevyn painelu auttoi hetkellisesti mutta meteli tuli aina takaisin. Lopullisesti hommaan auttoi se, että leikkasin vaimon jumppamatosta kaksi sentin levyistä suirua ja laitoin ne Toppyn alle sen omien tassujen väliin pitkittäin siten että koko kone on muutaman millin irti alustasta ja siis noiden jumppamattosuirujen varassa. Suirut ovat aika hyvin piilossa tassujen takana joten päällepäin tämä "viritys" ei edes näy. Siihen loppui surinat ja pörinät ja nyt on jo lähes puoli vuotta vietetty ongelmatonta yhteiseloa.
Se on totta, kuten jo aiemminkin on mainittu, että jos samaan aikaan tallentaa ja katsoo nauhotettua ohjelmaa niin silloin kovalevy rapisee hiukan, sen kuulee lähinnä jos muuten on hiljaista. Rapina johtunee siitä kovalevyltä luetaan ja kirjoitetaan eri paikoista jolloin lukupällä hiukan enemmän hommaa ja se liikuskelee levyllä enemmän. Itse en edes kiinnitä huomiota siihen nykyään - kaikken näköjään tottuu.
Joku sanoi että uudemmissa C bokseissa olisi samsungin levy, jolla AMM säädöt toimivat
Pitää paikkansa! (oman C boxini ostin kesäkuussa). Vaihdoin tänään tuon Samsungin 160GB kovalevyn tilalle 300GB Seagate Barracuda levyn.
Harmi kun en tuolla Samsungilla koittanut tuota HDDinfo tapia, mutta käsittääkseni pitäisi sillä toimia, sillä Samsung kun tukee tuota S.M.A.R.T:ia.
No, ei tuo Seagate ainakaan mitenkään hiljaisempi ole, mutta HDDinfo toimii siinäkin ja kunhan kerkeän virittelemään, niin näkeepä mihin lopputulokseen päästään.
Näihin ääni ongelmiin vielä senverran, että tuo Toppyn kotelo lienee aika herkkä resonoimaan, sillä uuden levyn asennuksen jälkeen alkoi kotelo resonoimaan suoraan levyn yläpuolelta, mutta ääni hävisi painelemalla.
Ostin 5100 kaapelimallin vehkeen ja siinä on seagaten 160 giganen kovalevy mallia ST3160212ACE. Harmikseni havaitsin, että kovalevystä lähtee tasainen vinkuminen joka tunkeutuu normaalin kuunteluvolumen läpi katsojan korvaan. Tyypillistä kovalevyn rutinaa ei kuulu kuin ihan lähietäisyydelle, mutta koska 100 Hz:n telkkarikaan ei vingu niin tämä ääni pääsee tunkeutumaan ikävästi korviin. Vinkuminen ei ole alustasta kiinni, koska laite pitää ääntä vaikka sen nostaisi ilmaan.
Omistan kuitenkin ensimmäistä kertaa tallentavan boksin, joten onko kyseessä ominaisuus johon on totuteltava, vai voiko siitä päästä eroon esimerkiksi kovalevyn vaihdolla? HHDinfo tapia testailin, mutta kovalevy ei tue aam, apm toimintoja.
ArttuPrkl
29.10.2006, 13:26
Omistan kuitenkin ensimmäistä kertaa tallentavan boksin, joten onko kyseessä ominaisuus johon on totuteltava, vai voiko siitä päästä eroon esimerkiksi kovalevyn vaihdolla? HHDinfo tapia testailin, mutta kovalevy ei tue aam, apm toimintoja.
Ei kai siihen muu auta kuin kovalevyn vaihto, mahdollisesti takuun menetyksen kustannuksella.
Mun Topparissa on Samsungin levy ja sekin pitää ärsyttävää vinkumista, eikä siihen oikein noilla äänenvaimennustoiminnoilla voi vaikuttaa kun se kerran kuuluu levyn laakereista. Itse asiassa eipä tuolla AAM:llä tunnu olevan vaikutusta edes siihen lukupäiden rutinaan.
Ei kai siihen muu auta kuin kovalevyn vaihto, mahdollisesti takuun menetyksen kustannuksella.
Ok. No pitää tässä totutella ääneen ja taidan käydä teetättämässä tuommosen liukulasilevyn hajonneen lasilevyn tilalle tuohon tv-tasoon. Se varmaan vaimentaa tarpeeksi. Pitää vaan katsoa, että ilma pääsee kiertämään.
...Itse asiassa eipä tuolla AAM:llä tunnu olevan vaikutusta edes siihen lukupäiden rutinaan...
Vaikutus onkin täysin mallikohtaista. Eli ero on joko suuri, täysin olemattoman pieni tai jotain siltä väliltä. Esim. MikroBitti 6/2005:ssä testattiin (http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/06/kiintolevyt/) muutama 3½" IDE-levy (SATA-liitäntä), joista annettiin arvosana vakiona ja erillisen apuohjelman avulla hiljaiseen tilaan asetettuna. Samsung oli 160 GB versio, kaikki muut 250 GB. Alla ko. lehden testaajien näkemys siitä, miten paljon parannusta kunkin levyn kohdalla tuli vai tuliko lainkaan ("Äänekkyys" vs. "Äänekkyys vaiennettuna"):
Hitachi Deskstar 7K250: 6 ==> 8
Maxtor DiamondMax 10: 7 ==> 10
Samsung Spinpoint P80: 8 ==> 9
Seagate Barracuda 7200.8: 8 ==> 8
Western Digital Caviar SE: 8 ==> 10
Myös Toms Hardwaren testejä ja vastaavia kannattaisi katsella. Eli niistä etsiä ensin viileimpinä käyvät ja hiljaisimmiksi mainitut mallit ja vasta sitten koko vs. hinta vertailu. Ja toppyyn ei SATA suoraan käy, vaan pitää olla se perinteinen rinnakkaisliitäntä eli "PATA". Kts. kuvitettu SATA vs. PATA (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?p=714545#post714545) -viestini.
Toki jos toppyn -ja muidenkin digiboksien- kiintolevy olisi parempien PC:ien tapaan kumilenkkien, silikonitassujen tms. rakennelman varassa, niin sen värinät eivät välittyisi kuoreen ja laite olisi paljon hiljaisempi. Tämä olisi ollut mielestäni varsin kohtuullista vähintäänkin sellaiselta laitteelta, jonka nimessä esiintyy sana "Masterpiece". Toki myös kansipellit tai vaikka koko boksinkin olisi voinut vaimentaa PC:n laatukoteloiden tapaan, jäähdytyksestä yhtään tinkimättä. Tässä vielä yksi linkki: fi.wikibooks.org: Kiintolevyn vaihto (http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00#Kiintolevyn_vaihto).
PS.
Älkää sanoko vain että "Samsung", sillä useimmilla valmistajilla on joka vuosi hurja määrä erilaisia malleja, jopa useita samankokoisiakin. Eli siksi "Samsung" voi ainakin periaatteessa olla hiljaisempi ja parempi kuin kuumana käyvä ja äänekkäästi rutiseva "Samsung", joka on joko edellistä vuosimallia taikka sitten vain hieman eri mallia.
kuparsaa
31.10.2006, 10:56
Snip... auttoi se, että leikkasin vaimon jumppamatosta kaksi sentin levyistä suirua ja laitoin ne Toppyn alle sen omien tassujen väliin pitkittäin siten että koko kone on muutaman millin irti alustasta ja siis noiden jumppamattosuirujen varassa. ... end Snip
Mahtaisko kukaan tietää saako jostain jotain geelitassuja tms. joka ajaisi tuota samaa vaimennusasiaa?
Toppyssä on Samsungin CE-malli (consumer electronics), joka on hiljaisempi kuin PC-mallit (tietokoneisiin tarkoitettu malli). CE-malleja ei yleensä edes saa kaupoista (jotkut saksan nettikaupat myyvät niitä).
Itse kokeilin omaan toppyyn 400Gt PC-mallia ja AAM-säätö täysillä.
Kovo oli muuten riittävän hiljainen, mutta sen resonanssit tärisyttivät koko koteloa (vaikka välissä oli kumipalat reunoilla ja pohjassa).
Tämä Toppyn tärinä aiheutti todella karseita resonanssiääniä toppyssä.
Eli en suosittele.
En muuten pidä MikroPiltin testiä paljon minkään arvoisena noiden kovalevyjen vaimentamisen suhteen. Taas ovat testipojat testailleet ymmärtämättä kunnolla, miten pitää testata. Kaikessa testaamisessa metodologia, laitteisto ja päättely ovat A&O. Ilman niiden kuntoon laittamista tuloksista voi päätellä ihan mitä puppua haluaa.
Alan parhaat testit tekee silentpcreview.com.
Ensinnäkin akustiset mittaukset on tehty kunnon laitteistolla ja metodologialla. Lisäksi kaikista levyistä on testiäänitys (sama äänitysherkkyys), joita voi kuunnella itse.
Desibeliluokitus kun ei kuitenkaan kerro sitä, kuinka ärsyttävältä kovalevyn ääni kuuluu (tämä vaatisi subjektiivisen sone-skaalan).
Arvioissa on huomioitu kunnolla myös kovalevyn värinä.
Itse olen "testeissäni" huomannut, että suurinta ääntä pitää ehdottomasti kotelo ja siihen johtuva kovalevyn värinä. Tuon voi testata helposti, menee vaan ja nostaa toppyn ilmaan, niin kuulee kuinka hiljainen se voisi olla.