PDA

View Full Version : HDTV lähetykset, DRM ja HDCP ??

nokipoika
23.08.2005, 12:23
Tietääkö kukaan miten HDTV lähetysten kopiosuojaus aiotaan hoitaa ?
Ja mitä rajoitukisa siitä tulee seuraamaan nykylaitteiston käytölle ?

HD-DVD ja Blue-Raylle on ainakin tulossa pakolliseksi käyttää HDCP supportoivaa näyttölaitetta. Tämä estää HDTV katsomisen esim. nyky PC laitteistolla (useimmat monitorit ja vanhat projektorit yms. eivät tue HDCP:tä)

Myös jenkkilässä kaapelibokseissa on sama rajoitus eli 720p/1080i signaalia saa ulos vain HDCP tukevilta näytöiltä. Analogia liittimistä tulee ainoastaan 480p.

Olen siis varma, että kun esim canal+ aloittaa omat HD lähetyksensä niiden katsominen tulee vaatimaan HDCP näytön. Samalla myös PC kortin ja MPEG2/4 dekoodaus softan yhteiskäyttö estetään (ainakin kunnes saataville tulee HDCP tukevat SW+HW), myös nille jotka ostivat video tykin ennen HDCP yleistymistä on ikävä yllätys tiedossa...

Voi tietenkin olla, että joku murtaa tämänkin kuten esim. DVD:lle kävi, mutta itse ainakin aion laittaa jäitä hattuun ennen kuin ryntään laitekauppaan. (ostamaan DVB-S korttia PC:lle jotta pääsisin ekojen joukossa katsomaan HD lähetyksiä)

timola
23.08.2005, 13:13
>Myös jenkkilässä kaapelibokseissa on sama rajoitus eli 720p/1080i signaalia saa ulos vain HDCP tukevilta näytöiltä. Analogia liittimistä tulee ainoastaan 480p.>

Ei pidä paikkaansa. Olen asentanut useita HD kaapeliboxeja Kaliforniassa ja esim. Comcastin HD box antaa ulos analogista komponenttía (RGB) ja sen lisäksi DVI:tä. Ääni joko RCA tai Optisena.

HDMI ulostuloa ei Comcastin kaapeliboxeista vielä löydy, mutta esim. heiltä saa jo nk. Cablecard- korttia joka korvaa kokonaan erillisen boxin. Siinä on vain se huono puoli, ettei se tue vielä PPV (pay Per View) ja ON Demand ohjelmia. Homma kuulemma korjataan vuoden loppuun mennessä.

DirecTV satelliitti boxeissa taas on jo HDMI ulostulo jo käytössä ja se korvaa kokonaan DVI liitännän.

Muuten FCC hävisi oikeudessa HDCP (Broadcast Flag) jutun, joka tarkoittaa sitä että kopiosuojausta ei tarvitse laittaa HD laitteisiin Yhdysvalloissa (ks. uutinen http://news.com.com/2100-1030_3-5697719.html.

pede
23.08.2005, 14:02
Muuten FCC hävisi oikeudessa HDCP (Boadcast Flag) jutun, joka tarkoittaa sitä että kopiosuojausta ei tarvitse laittaa HD laitteisiin Yhdysvalloissa (ks. uutinen http://news.com.com/2100-1030_3-5697719.html).

koska FCC:lle ei lainsäädännössä tuollaista säädösvaltaa ole annettu

linkisi ei minulla toiminut, mutta tuon saitin searchillä juttu löytyi + löytyi myös että mediateollisuus on jo yrittänyt ujuttaa tuota valtaa lakiin. eka yritys stoppasi, mutta arvaa onko mediateiollisuudella rahaa ostaa lisää senaatorreita. sori, eiväthän he osta vaan lobbaavat ja antavat vaaliavustuksia jotka asiat eivät liity toisiinsa. näin se toimii mailman johtavassa demokratiassa

toivottavasti suomessa, tai oikeammin EU:ssa pidetään järki mukana