View Full Version : Parasta mitä olet maistanut
Limapallo
07.08.2005, 09:26
Itselläni tulee mieleen pari:
McDonaldsin mansikkapirtelö
Hunajamarinoitu kana riisin kera (m-m-mmmm)
Itselläni tulee mieleen pari:
:D
Vaatimustasosi ei taida olla kovin korkea?
Pirtelöstäkin saa ihan hyvää, kun itse tekee tuoreista marjoista. Tuo mäkkärin pirtelö on hyyyyviiiiin kaukana kunnolliesta, itse tehdystä pirtelöstä.
(punaisesta purkista maitoa, runsaasti tuoreita mansikoita, muutama ruokalusikallinen itsetehtyä mansikkahilloa, _runsaasti_ vaniljakermajäätelöä, tehosekoittimeen ja sekaisin - njam)
No, jos puhutaan parhaista ruokakokemuksista niin tässä joitain parhaasta päästä:
Sisäfilepihvi kerran Laternassa, sattui täydellinen kypsyysaste, kastike loistavaa, hyvät röstiperunat, paras pihvi mitä olen syönyt.
Thai-Illallinen Lontoon Blue Elephantissa. Ravintolan miljöö uskomaton orkideoineen ja ravintolan läpi polveilevine puroineen, ruoka parasta thai-ruoka jota olen syönyt, maut uskomattoman hyvin yhteensopivia.
Palmurapu-illallinen Monbassan Tamarind-ravintolassa. Kuulemma Afrikan parhaita ravintoloita, enkä epäile hetkeäkään.
Simpukoita Pariisiissa pienessä Belgialaisravintolassa. Loistavaa.
Simpukkakeitto Seatlessa.
Itsetehdyt karitsan sisäfileet kerran, kun kypsyys sattui natsahtamaan juuri kohdalleen, ja marinaadikin oli onnistunut 100%.
Limapallo
07.08.2005, 10:07
:D
Vaatimustasosi ei taida olla kovin korkea?
No jos otetaan huomioon ruoan monipuolisuus, niin ei todellakaan. Ruokamieltymykseni on harvinaisen suppea ja inhoan monia ruokia. Tosin olen vielä 16-vuotias.
Sinclair
07.08.2005, 16:52
- Häämatkalla nautittu tuoreesta tonnikalasta väännetty pihvisetti riisin kera. Mmm...
- Toinen sija Etelä-Dakotassa nautittu biisonihampurilainen ja maustetut curlyfries ranskalaiset. :love:
Nyt tuli nälkä...
Kokeilkaa tätä:
Lämmitä iso valurauta pannu jossa on kansi ja ruskista kevyesti 100-200 g voita. Ruskista kevyesti jäniksen paistia. Sekä selkä että jalat käy. Fileet voi unohtaa. Lisää sitten 300 g smetana/kg lihaa. Kypsennä 4-5 tuntia 150 C uunissa. Lisukkeeksi punaviinissä kypsytettä punakaalia ja voissa paistettuja ruusunkaalia. MMMmmmm....
Lahden El Toron pippuripihvi kermakastikkeessa on aika lähelle yksi parhaista kulinaristisista nautinnoista mitä olen kokenut. Tiedoksi sitten, että esimerkiksi Tampereen El Torossa tuo pippuripihvi ei ollut mikään kummoinen, tuotiin vääränlaisella valurautapannulla ja perunoissa oli jotain pahanmakuista kastiketta. Joten suosittelen ainoastaan Lahden El Toroa. Juomista en oikein osaa valita suosikkiani, mutta maito on kyllä yksi suosikeistani.
Noista pikaruokala pirtelöistä sen verran, että kaikkien muiden pirtelöt maistuvat aivan räälle ja liimalle paitsi Carrollsin jota nyt ei tietenkään enää ole. Niillä oli loisto pirtelöt. Jos oikeaa pirtelöä haluaa niin kannattaa kysyä jostain muualta kuin jostain McDonaldsista tai Hesestä..
Hesburgerin se isoin ateria :D Ja sitten kotitekoiset pitsat :thumbsup: Ja en ole ravintola ihminen. En ymmärrä mitä järkeä on laittaa jopa 50e ruokaan josta ei saa edes mahaa täyteen :confused:
En ymmärrä mitä järkeä on laittaa jopa 50e ruokaan josta ei saa edes mahaa täyteen :confused: Käyt väärissä ravintoloissa tai tilaat vääriä ruokia. Jos mahan haluaa täyteen niin käyppäs esimerkiksi Pancho Villassa vetämässä heidän pippuri sisäfilepihvi joka kustantaa 22 euroa. Siihen tulee päälle kasa ISOJA ranskalaisia tai VIELÄ ISOMPIA lohkoperunoita ja paistettuja vihanneksia. Tai sitten vedä siellä hamppari joka kustantaa joku 7 euroa.. Ei varmasti jää vatsa tyhjäksi.
*edit* Tai siis käy sitten kun palaat Kemistä tänne ihmisten ilmoille.
Jos mahan haluaa täyteen niin käyppäs esimerkiksi Pancho Villassa vetämässä heidän pippuri sisäfilepihvi joka kustantaa 22 euroa.
Ei Jeesus! Tuohan on jo kolmen päivän ruokabudjetti ja silloinkin mennään törsäten. En tosin ymmärrä näitä 3e hamppareitakaan, sillä rahalla pitää saada jo koko ateria.
Parhaita fiiliksiä sai joskus Pizza Hutin jättilätystä jossa oli lihaa neljässä eri muodossa (lammasta, possua, nautaa ja salamia). Ei ihme, että Jenkit lihovat kun moista kiskovat. Cape Coralissa oli myös joku meidän RAXia vastaava mesta, mutta ruoka oli halvempaa ja parempaa (perunoita,pastaa, lihapullia, soosia).
Ei Jeesus! Tuohan on jo kolmen päivän ruokabudjetti ja silloinkin mennään törsäten. En tosin ymmärrä näitä 3e hamppareitakaan, sillä rahalla pitää saada jo koko ateria. Köyhät kyykkyyn..
Kaikkien aikojen parhaana annoksena on jäänyt mieleen Krakovassa syöty illallinen, joka koostui röstiperunasta, lankkupihvistä, bernaise kastikkeesta ja muista lisukkeista. Oli vaan kertakaikkiaan niin mahtava kokemus hyvän punaviinin kanssa.
Myös pari viikkoa sitten nautittu ravintolaillallinen Roomassa oli todella luksus. Se oli parasta pekonipastaa mitä olen ikinä syönyt. Myös ravintolan viinilista jäi vahvasti mieleen, sillä sieltä löytyi viinejä varmaan ~400kpl.
En ymmärrä mitä järkeä on laittaa jopa 50e ruokaan josta ei saa edes mahaa täyteen :confused:
:hitme:
Ootkos ikinä kuullut että tuota 50 euroa (halvemmallakin selviää helposti) ei makseta pelkästään ruoasta vaan myös paikasta.
Sitä & tätä:
Lontoon
Monbassa
Pariisiissa
Seatlessa.
Elämäsi matkakohteet vai kenties ne oikeasti parhaat ruoat ilman ulkomaanlisää?
(viesti ei ole suoranaista vittuilua, vaan joillakin, esim. yhdellä naapurifooruminkaverilla, on lievä tarve hehkuttaa viimeistä matkakohdettaan)
(viesti ei ole suoranaista vittuilua, vaan joillakin, esim. yhdellä naapurifooruminkaverilla, on lievä tarve hehkuttaa viimeistä matkakohdettaan)
No Glottis nyt hehkuttais Myllykoskeakin jos siellä kävis.
Tietenkin ruuassa tulee ulkomaanlisää. Nautitavuuteen vaikuttaa kokonaisuus paljon. Ja lisäksi Berlusconi on oikeasti aika lähellä totuutta suomalaisesta ruuasta puhuessaan. Ja, ei, nuo eivät ole ainoat maat (ja matkat) minulle. Jos viitseliäisyyttä löytyy, dvdplazastakin löytyy jo ehkä hiukan vanhentunut lista maista joissa olen käynyt, useimmissa enemmän kuin kerran.
IsoArska
31.08.2005, 00:19
Nainen....:rolleyes:
Ylivieskan Kärkkäisillä käydessäni syön aina Pedrinaksessa annoksen numero 18. Kermaperunat ja häränfile valkosipulilla ja maustevoilla. Eipä tuota parempaa ole olemassakaan :thumbsup:
Olisihan täällä Kokkolassakin Pedrina's, mutta jostain syystä siellä ei vaan tule käytyä.
Ite hiiloksella grillattu Euroshopper kyljys. :love:
8 päivää kun oli oltu vaeltamassa ja sieltä palattiin takaisin ihmisten ilmoille, niin pysähdyttiin automatkalla vaimokkeen kanssa jollekin paikalliselle huoltoasemalle. Paras safka ikinä oli tuossa gourmet keitaassa nautittu rasvassa uiva pizza ja iso tuopillinen Pepsiä! Normaalisti en moista moskaa olis syönyt ja Pepsiäkään en tavallisesti juo, mutta kun oli suola- ja nestetasapaino viturallaan, energiat aivan finaalissa, retkimuonat alkoi tulemaan jo korvista ja olutta eivät enää myyneet... Paras safka ikinä!
Toinen erityisen hyvä ja merkittävä safka oli, kun ekan kerran väkästin pippuripihvin himassa (kotitaloustunnilla opettaja kertoi miten se jumalainen kastike tehdään;)) . Pippuripihvistä tuli hyvää ja ymmärsin että "ravintolaherkkuja" voi tosiaan tehdä ihan itsekin eikä edes maksa älyttömiä. Tuo onnistuminen kasvatti kriittisyyttä ravintoloita kohtaan, joissa safkan valmistavat ammattilaiset. Tehkööt parempaa ruokaa kuin minä...
Ja vielä hinnasta, toki ruoka-annos voi maksaa 50 € tai vaikka 100 €. Tuon hintaisessa safkassa ei enää osteta mahan täytettä, siinä ostetaan elämys. Kallein maksamani ravintolalasku kahdelta henkilöltä on ollut n. 350 €. Vedettiin vaimokkeen kanssa pitkän kaavan mukaan ja juhlistettiin meille merkittävää päivää. Vielä vuosia myöhemmin nainen kehuu kavereilleen tuon illan hienoudella. Vaikka sama nainen oli syömässä vaelluksen jälkeen siellä huoltamolla pizzaa, niin hän todennäköisesti asettaisi tämän ravintolaillan ruuat listansa kärkeen... Samat ihmiset, samat paikat, samat kokemukset... eri arviot paremmudesta. Eli kyllä se mäkkärin mansikkapirtelö voi olla parasta mitä on maistanut. Kerrankin puhtaasti makuasioita, joista toki voi väitellä:D
Pääruokana vaikkapa kanttarellikastike, jälkiruokana itse käsin vatkattu vispipuuro puolukoista ja lopuksi piirakka itsepoimituista mustikoista.
Nämä äidin tekemänä mökillä. Siitä ei ruoka ole parantunut, mitä hienoa ikinä onkaan tullut syötyä.
Kankkushamppariateria (mega) jossain Tampere-Lahti välillä olleessa Hesburgerissa. Ai pojat (ja tytöt) että oli makunautinto... Muut kulinaristiset makunautinnot (kreikkalainen, thai) jää kauas taakse.
Kallein maksamani ravintolalasku kahdelta henkilöltä on ollut n. 350 €. Vedettiin vaimokkeen kanssa pitkän kaavan mukaan ja juhlistettiin meille merkittävää päivää.
No huh huh.. Aika kallis, vaikka en sitä kielläkään että varmasti vaimo oli sen arvoinen, mutta ainakin meidän suunnassa tuo kauniimpi wannabe-puolisko on ihan hyvinkin tyytyväinen vaikka käydäänkin ihan perusruokaravintolassa (yleensä kreikkalainen tjsp).. Ei se paljon ruoka maksaa vaan seura. Tietysti pitäähän vanhan parin tonnimarkan hintaiseen ruokaan saadakin vastinetta, mutta mieluummin itse henkilökohtaisesti vedän Krug Grande Cuveen ja punaviinihärän kotosalla...
No huh huh.. Aika kallis, vaikka en sitä kielläkään että varmasti vaimo oli sen arvoinen, mutta ainakin meidän suunnassa tuo kauniimpi wannabe-puolisko on ihan hyvinkin tyytyväinen vaikka käydäänkin ihan perusruokaravintolassa (yleensä kreikkalainen tjsp).. Ei se paljon ruoka maksaa vaan seura. Tietysti pitäähän vanhan parin tonnimarkan hintaiseen ruokaan saadakin vastinetta, mutta mieluummin itse henkilökohtaisesti vedän Krug Grande Cuveen ja punaviinihärän kotosalla...
Elämä on... En tiedä vaimokkeen arvosta, kun en osaa rahalla toista ihmistä arvottaa, mutta kyllä meilläkin normaalisti ilallinen kaksin jossain paikallisessa ravintolassa on riittävä. Pitää kai vähän selittää tuota kertaa, ettei tule mitään vääriä käsityksiä perheemme normaaleista viikonloppusyömingeistä! Meillä oli toisaan merkittävä päivä tulossa ja oltiin varattu matka, joka kuitenkin peruuntui ja piti sitten keksiä jotain korvaavaa. Valittiin hieno rafla, johon tuskin muuten tulis mentyä (Helsingissä ei ole montaa noin hyvää ja hintavaa raflaa, ja silloisella asuinpaikkakunnallamme tuskin ensimmäistäkään). Päätettiin unohtaa hinnat ja vedettiin tosiaan ihan koko setti ja eri brenkut kyytipoikana. Oli oikeasti hyvää safkaa, ja kyllä tuo oli kokemuksena ikimuistoisempi, kuin joku apaattinen kaupunkilomaviikonloppu yhdessä Euroopan metropoleista. Käytiin me siinä kaupungissakin sitten myöhemmin, mutta tuota reissua useammin vaimoni puhuu raflaillasta.
Parasta mitä olen koskaan maistanut, oli makaroonilaatikko joskus yläasteella. Sen jälkeen en ole koskaan maistanut yhtä hyvää ruokaa, harmi vain että sitä ei silloin aikoinaan osannut arvostaa tarpeeksi.
Huom! Asuin pienempänä maalla, enkä käynyt mitän isoa koulua, jossa ruoka on yleensä "teollisen" makuista.
ElvisThePelvis
02.09.2005, 05:49
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: En mielelläni haluaisi alkaa avautumaan täällä mun seksielämästä, joten jätetään se siihen :cool:
Vakavasti puhuen, pidän erityisesti banaani-maapähkinä-voileivistä :D Enemmän vakavasti puhuen, eräät kotiruoat, kiinalainen ruoka ja hyvä lehtipihvi-uuniperuna-annos ravintolassa tuovat parhaat makuelämykset minulle.
Houstonissa joskus vetäisin TEX-MEX ravintolassa ihan tajuttoman hyvät Beef Faijtakset.
Joskus reilatessa Etelä-Italiassa eksyttiin hiukan ja saavuttiin sitte bussilla johonkin hikikees kyläpahaseen, missä oli sadonkorjuujuhlat menossa. Torille kaikki mammat olivat sitten tuoneet ruokiaan joita sai maistella sitä mukaa mitä he tarjolle toivat sopivaan hintaan. Ai että kun rosmariinilla ja muilla mausteilla kypsytetty kokonainen possu oli herkkua.
Ja kyllä suomestakin saa hyvää ruokaa, mutta tunnelma on hiukan eri kun ruuat tekee ja tarjoilee ihminen, jonka kansanruokia ne ovat. Helsingin paras ravintola on Villetta:D
Limapallo
03.09.2005, 14:22
Yksi parhaista ateroista mitä olen syönyt on Manhattan Stake Housen grillipihvi maustevoilla ja ranskalaisilla, mikä yleensä hieno elämys. Varsinkin kun maustevoita on liikaa. :thumbsup:
papukaija
27.09.2005, 02:55
Parasta, mitä olen maistanut? Kyllä se on EHDOTTOMASTI savustettu Pallas. Harmi vaan, että sitä saa todella harvoin, kun ei oo tapana ostaa valmiiks savustettua ja itsellä ei oo oikeen savustusmahdollisuutta, kuin mökillä käydessä. Ja pitkästä välimatkasta johtuen siellä tulee käytyä harvoin. Toisella sijalla on sitten poronkäristys muusilla...
Yksi parhaista ateroista mitä olen syönyt on Manhattan Stake Housen grillipihvi maustevoilla ja ranskalaisilla, mikä yleensä hieno elämys. Varsinkin kun maustevoita on liikaa. :thumbsup:
Samaisessa paikassa kävin lehtipihvin med ranskalaiset vetämässä naamariin ja ihan hyvähän ruoka oli. Palvelu myös oli erittäin hyvää :thumbsup:
Hattori Hanzo
28.02.2007, 13:44
Kaikkien aikojen parhaana annoksena on jäänyt mieleen Krakovassa syöty illallinen, joka koostui röstiperunasta, lankkupihvistä, bernaise kastikkeesta ja muista lisukkeista. Oli vaan kertakaikkiaan niin mahtava kokemus hyvän punaviinin kanssa.
No niin, muistellaan menneitä eli muistatko ravintolan nimeä? Olisi meinaan Krakovan reissu edessä tuossa keväämmällä ja voisi käydä testaan...
Mielialasta ja päivästähän tuo tuppaa mulla riippumaan mikä on parasta. Joskus nuotiolla paistettu A-luokan grillimakkara maistuu parhaalta ja joskus iso kokoinen hummeri hienossa ravintolassa. :P Mutta alkuruuista mieleenpainuvin on ollut pehmeä ja äärimmäisen kermainen korvasienikeitto.
Gourmetjutuista:
- Täytetty marenkiputkilo, jossa marjavaahtoa sisällä. Käsittämättömän hyvä tuntuma, perusmaut ja upea annos hivelevät kaikkia aisteja. Chez dominique.
- Tuoreet paistetut pienet katkaravut barcelonassa Cal Pepissä.
Raaka-aineiden tuoreus yhdistettynä nopeaan tarjoiluun ja nopeaan paistotekniikkaa äyriäismakujen keskellä.
- Suklaafondant, juustokakku ja mansikkamelba
Yksinkertaisista perusmauista:
- Meksikömättö. Jossa itse tehty maissitortilla, tuoreesta lihasta jauhettu kastike, raskankerma, tuoreista tomaateista tehty tomaattikastike, tuore cheddarkastike, itse tehty cuagamole ja iso lasi kylmää colaa jäillä ja sitrusviipaleella
- Sinisimpukat valkkariliemessä (paljon timjamia ja valkosipulia) ja tuore leipä
- 53 asteeseen paistettu sisäfile ja paahdettu pippurikastike
- Graavilohi
Hellxraiser
12.04.2007, 20:06
Heitetäänpä nyt tähän jotain...
Mikkelissä käyvien ja hyvästä ruuasta pitävien kannattaa käydä Fernandossa, täällä vaikka Aurapihvi on aika loistava, oikeastaan yhtään ainutta huonoa ruokaa en ks. ravintolasta ole saanut ja käyntikertoja on lähemmäs 20 nykyään.
Tuossa viimeaikaisista syömisistä mieleenjäänyt on "grillikauden avajaiset" pari viikonloppua sitten, grillattiin päivän mittaan kolmeen kertaan kaikenlaista hyvää.
Possun ulkofilettä + perunoita
Perunanyytti tuorejuustolla ja koskenlaskijalla + kanan minuuttipihvejä
Härän sisäfilettä perunanyytissä tuorejuustolla
Kaikki eväät onnistuivat erinomaisesti ja jäivät hyvin mieleen nam nam nam...
jarski1516
13.04.2007, 00:24
Morjensta vaan kaikille, ekaa kertaa postaan tänne :king:
Paras sapuska löytyy lappeenrannasta Tuen grilliltä. Sieltä kun ottaa mukaan tuplajuustohampurilaisen ja kebabin ranskalaisilla niin avot! Nälkä lähtee pakosti ja parempaa en ole syönyt. Jälkiruoaksi Rosson juustokakkua :thumbsup:
jurriaivo
13.04.2007, 01:08
Onneksi nykyään ei enää kovinkaan usein saa huonoa ruokaa ravintolassa. Tai sitten mulla on käynyt hyvä tuuri.
Mutta niitä hyviä mainitsemisen arvoisia ovat vaikkapa Saludin pippuripihvi ja El Toron maksa, molemmat Tampereella hyväksi havaittuja. Tuota jälkimmäistä suosittelen erityisesti niille, joille on jäänyt kammo maksaruokia kohtaan koulun maksa-porkkanakastikkeesta. :thumbsup:
Professional
13.04.2007, 01:18
koulun maksa-porkkanakastike
:sick:
Voi niitä muistoja
Paras sapuska löytyy lappeenrannasta Tuen grilliltä. Sieltä kun ottaa mukaan tuplajuustohampurilaisen ja kebabin ranskalaisilla niin avot! Nälkä lähtee pakosti ja parempaa en ole syönyt. Jälkiruoaksi Rosson juustokakkua :thumbsup:''
Morgo vaan sinnekin,
Hyvä viesti ekaksi kotiteatteri/DVD -aiheiseksi postaukseksi :thumbsup: .Ei maar tervetuloa vaan tänne sekalaiseen kerhoon sekalaisia viestejä kirjoittamaan, vaikka olisihan se nyt jollain tapaa kiva, jos edes ensimmäinen viesti käsittelisi jossain määrin kotiteatteri/dvd -aihepiiriä :) .
ErgoWanker
13.04.2007, 10:01
Hyvä viesti ekaksi kotiteatteri/DVD -aiheiseksi postaukseksi :thumbsup: .Ei maar tervetuloa vaan tänne sekalaiseen kerhoon sekalaisia viestejä kirjoittamaan, vaikka olisihan se nyt jollain tapaa kiva, jos edes ensimmäinen viesti käsittelisi jossain määrin kotiteatteri/dvd -aihepiiriä :) .
Et kertonut, että maistuiko hyvältä?
Ei nyt ihan parasta, mutta kyllä koulun maksaporkkanakastike oli herkullista.
Mistähän muuten johtuu, että ulkoilmassa ruoka maistuu paremmalta kuin sisällä? ;)
Yksi parhaimmista makukokemuksista tapahtui intin luonnonmuonaharjoituksessa. Edellispäivänä oli pistetty poro kylmäksi ja raaputettu lihat irti, seuraavana päivänä laitettiin poronlihat pannuun pottujen kera, ai perhana kun oli maukasta syötävää keskellä luonnonhelmaa. Eipä tuota tuoreempaa poronlihaa juuri voi ollakaan :thumbsup: Eikä siinä vielä kaikki, leirin lopuksi laitettiin loimulohet tulille, kylläpä maistui hyvältä sekin. Mistään kovin eksoottisista ravintolaruuista meikäläisellä ei ole niin kokemusta, mutta nämä luonnossa syödyt herkut ovat jääneet hyvin mieleen, olivat sen verran herkullisia. :thumbsup:
Toisinaan tietyissä tilanteissa kunnon grillihamppari ranskalaisilla ja kolalla on roskaruokien aatelia!
Paras riippuu tilanteesta, mutta jos yksi valitaan niin sitten se on savustetut muikut (+ ripaus suolaa), joiden seurana uusia perunoita, tilliä ja nokare voita. Kylkeen vielä viileä lasi tunturipurojen raikasta kraanavettä ja kauraleipää + juustoa niin alkaa olla maut kohdallaan.
Kristian
13.04.2007, 14:28
Helsingin Maharaja-ravintolassa Chicken Tikka Masala.
Mutta en tosiaan voisi valita vain yhtä suosikkia ja syödä sitä ikuisesti... Suomalaisista ruoista lähes mikä tahansa mihin on laitettu maksaa on herkkua. Saarioisten maksalaatikko kulkee omassa kielessäni nimellä "Jumalten ruoka".
Kotona (vaimon tekemänä) saamista ruoista keskiaikainen hunaja-valkoviinikana ohrapedillä... tai ehkä pestoleivät... niitä riittää! :)
Paras sapuska löytyy lappeenrannasta Tuen grilliltä. Sieltä kun ottaa mukaan tuplajuustohampurilaisen ja kebabin ranskalaisilla niin avot! Nälkä lähtee pakosti ja parempaa en ole syönyt.
On tullut myös testattua, hyvin toimi. :thumbsup:
Mutta parasta mitä olen maistanut on poron lämminsavustettu paisti. Aijaijai, kun siitä leikkaa sellasia parin millin paksuisia palasia ja nauttii sellaisenaan tai leivän päällä. Herkkua. :king:
Freekster
13.04.2007, 18:01
Omalla pihalla duunattu 4kg lampaan rosvopaisti :thumbsup:
Nykyään oon tosin kasvissyöjä joten eipä tule lamapasta enää syötyä.
Tän hetken lempilounas on Himalayan joka tiistainen Shai Paneer eli Leipäjuusto, tomaatti-kerma-voikastikkeessa. Se on vaan niiiiin hyvää. Enkä taida olla ainoa joka pitää siitä, kun joka tiistai himalayaan joutuu jonottamaan lounasaikaan :D
Grilli päälle, kylmä tumma olut, hyvää lihaa grilliin/pannulle, pekoniin käärittyjä sieniä sinihomejuustotäytteellä, kylmäsavulohisalaattia ja jälkkäriksi grillattu suklaatäytteinen banaani vaniljajäätelöllä. Kesä voi alkaa.
Saludista sisäfile valkosipuliperunoilla.
Ja grillilempparina rullakebab.
Miquel007
17.04.2007, 01:11
Paras mansikkapirtelö, minkä olen ikinä saanut oli New Yorkissa, Brooklyn sillan vieressä olevasta Brooklyn Ice Cream Factoryn puljusta. Käyttivät siihen heidän omaa mansikkajäätelöä ja tuoreita mansikoita.
Se oli amerikkalaista unelmaa parhaimmillaan.
käytiin viikonloppuna syömässä kavereiden kanssa chezzissä, paras ateria tähänmennessä:
1. Granny Smith-omenoista tehty sorbetti ja hyytelö, kurkkugaspacho.
2. Tomaattimansikka ja tomaattiliemi
3. Korianterilla maustettua tonnikalaa, soijavaahtokarkki
4. Ankanmaksaa ja tähtianisvaahtoa
5. Grillattu kampasimpukka, artisokkavaahtoa, kaviaaria ja grillattu kalmari
6. Haudutettua ruijanpallasta, inkiväärikastiketta, kukkakaalipyrettä, latva-artisokkaa ja äyriäisrisottoa
7. Ankanmaksaterriiniä, kirsikkasorbettia ja -kompottia, meloniravioli
8. Fenkolijäätelöä, ananasgranite, tillihyytelöä ja -jäätelöä.
9. Ankanmaksalla täytettyä kyyhkyä, tryffelillä maustettua valkokaalia, sieniravioli ja kyyhkyconsomme.
10. Vuohenjuustoa, brietä, appfenzelleriä, viikuna- ja kvittenihilloa, lakritsilla maustettua aprikoosia, soijapähkinöitä ja pähkinäleipää.
11. Mansikkajäätelöä, touille-keksi ja vanilijajäätelö
12. Creme brulee, raparperijäätelöä ja -lientä.
13. Paistettu suklaamousse, maitojäätelöä, kaffirlimettivaahtoa ja lakritsia
14. Kahvi/tee ja petit fours.
:king:
käytiin viikonloppuna syömässä kavereiden kanssa chezzissä, paras ateria tähänmennessä:
6. Haudutettua ruijanpallasta, inkiväärikastiketta, kukkakaalipyrettä, latva-artisokkaa ja äyriäisrisottoa
9. Ankanmaksalla täytettyä kyyhkyä, tryffelillä maustettua valkokaalia, sieniravioli ja kyyhkyconsomme.
10. Vuohenjuustoa, brietä, appfenzelleriä, viikuna- ja kvittenihilloa, lakritsilla maustettua aprikoosia, soijapähkinöitä ja pähkinäleipää.
Pätemistä... ;)
ElvisThePelvis
11.06.2007, 16:08
Amarillon Whiskey Steak -pihviaterian mukana tuleva Amarillon viskiöljyssä uitettu grillattu maissintähkä. :naminami: :naminami: :naminami: :naminami: :naminami:
winterland
12.06.2007, 00:46
Kaikki samalla kertaa? :hitme:
Kaikki samalla kertaa? :hitme:
Kyllä joo. Annoskoko ei tietysti ole kovin suuri ja aikaa tossa meni viitisen tuntia, mutta kyllä nuo hyvin syödä jaksoi. Annokset on kuitenkin suunniteltu niin, että suositeltavaa olisi syödä vähintään kuusi ruokaljia jos todellinen nälkä on ja haluaa vatsan todella täyteen.
Kokoluokasta saa käsityksen tästä kuvasta. Villiparsan pituus ehkä 4cm.
http://www.chezdominique.fi/files/chezdom/sivusto/yllatysmenu1.jpg
Tuossa meillä oli tilattuna yhdeksän ruokalajia+viinit eli keittiön tervehdyksiä tuli yhteensä 5kpl.
Näistä 14:a annoksesta jokainen oli sellainen, jota olisi kotona tehnyt vähintään tunnin, osa olisi vaatinut yli vuorokauden valmistelut. Vaikka ruoka ei halvimmasta päästä olekaan, sitä mielummin maksaa ainutkertaisesta kokemuksesta ja syö harvemmin, kun käy perusraflassa ja harmittelee hutiloitua annosta. Esim. omalla kohdalla olen viimeksi maksanut ravintolasta (pl pikaruokapaikat) viime jouluna sipulissa ja sitä ennen vuosi sitten chezzissä. IMO parempi kerran kaksi vuodessa parasta kuin kuusi kertaa hutioitua :)
Tällä kertaa meitä oli kahdeksan henkeä syömässä ja jokainen ylisti tämän kerran reilusti parhaaksi ravintolakokemukseksi elämänsä aikana... parhaan vastaanoton saivat omassa seurueessa ruijanpallas ja kyyhky, itse pidin kyyhkyä ehkäpä parhaana annoksena mitä olen koskaan syönyt.
Jos on edes snadisti sitä tyyppiä joka nauttii hyvästä ruoasta ja osaa arvostaa täydellisesti suunniteltua kokonaisuutta, chez on paikka, jota voi kyllä lämpimästi suositella :)
Säätäjä, Paljos oli hintaa tuollaisella aterialla ja missä kyseinen rafla sijaitsee? Alkoi tekemään mieli joskus käydä kokeilemassa kyseisen mestan sapuskat.
ErgoWanker
13.06.2007, 09:34
Chez Dominique (http://www.chezdominique.fi/yhteystiedot).
mikkol79
13.06.2007, 09:36
Säätäjän illallinen olisi kyllä täydellinen jos sitä ei pitäisi pulittaa omasta pussista :)
Säätäjä, Paljos oli hintaa tuollaisella aterialla ja missä kyseinen rafla sijaitsee? Alkoi tekemään mieli joskus käydä kokeilemassa kyseisen mestan sapuskat.
Viinien kanssa 9 ruokalajia on 250e/naama ja 6 ruokalajia about 200e. Päälle tulee vesi, jota menee helposti 10e edestä. 4 ruokalajia on myös listassa, mutta tuon kanssa on vaara, että ihan oikeasti ei täyty jos on kova nälkä eli kuutta suosittelisin. Hinta/laata on imo paras tossa ysissä.
Hesburgerin se isoin ateria
Itse kyllä luokittelisin tuon aterian Pahinta mitä olet maistanut (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59548) threadiin. Tuli vähän aikaa sitten kiireessä ja nälässä ostettua tuollainen ja oli suorastaan :sick:
lumikola
18.06.2007, 13:54
Itse kyllä luokittelisin tuon aterian Pahinta mitä olet maistanut (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=59548) threadiin. Tuli vähän aikaa sitten kiireessä ja nälässä ostettua tuollainen ja oli suorastaan :sick:
:D Perjantaina tulin taksilla kotiin ja poikettiin matkalla hakemassa drive-in:istä tuollainen. Söin sen reilussa humalatilassa kotona ja kyllähän se alas meni!
Mutta parhaita kokemuksia on monenlaisia. Ruoka maistuu hyvältä ulkona ja useat ulkona grillatut loimulohiateriat ovat melkoisia kokemuksia minulle, erityisesti talvella.
Intiassa Panajilla on 'Delhi Darbar' -niminen huippuravintola, jossa saa suurin piirtein parasta kuviteltavissa olevaa ruokaa ja palvelua. Esim. vessassa pesevät kätesi (!) ja pöydässä sen voi tehdä ruusun terälehdillä koristelluissa vesikulhoissa. Naispuolisten asiakkaiden partnereille annetaan ruusu, joka on sitten tarkoitus ojentaa daamille. Ruoka on intskuruokien aatelia, suosittelen kokeilemaan. Hintahan on sitten eri juttu, max 20 euroa juomineen per asiakas. Sillähän syö tosin Intiassa kuukauden:)
Uskomatonta parhautta on Texas Chili (http://chat.yle.fi/ylex/ubbthreads/printthread.php?Board=koti&main=1322466&%20;type=pos)! Ei vaan voi käsittää miten jotain tuollaista tehdessä saa niin hyvää ja niin paljon :king: Vuosien varrella muutamalle naisihmiselle tuollaista tehnyt, ja reaktiot ovat tähän mennessä olleet erittäin halutunlaisia. Lauantaina pitäisi koittaa, onko kahta ilman kolmatta... :cool:
Viinien kanssa 9 ruokalajia on 250e/naama ja 6 ruokalajia about 200e. Päälle tulee vesi, jota menee helposti 10e edestä. 4 ruokalajia on myös listassa, mutta tuon kanssa on vaara, että ihan oikeasti ei täyty jos on kova nälkä eli kuutta suosittelisin. Hinta/laata on imo paras tossa ysissä.
Ihanan kallista?
mikkol79: Säätäjän illallinen olisi kyllä täydellinen jos sitä ei pitäisi pulittaa omasta pussista
Yleensä noi mestat on sellaisia, joihin mennään syömään firman rahoilla, ei omilla.
Ihanan kallista?
Ei tossa IMO mitään ihanaa hinnan puolesta ole, ruoassa kyllä. Hinta tuskin on ruoassa kenelekään itseisarvo, sen sijaan ruoan taso taas voi olla.
Se on lähinnä makuasia mistä tykkää ja mikä on taso, jota ravintolalta odottaa. Jos harrastaa ruoanlaittoa edes hieman vakavammin, ei perusravintola kykene tarjoamaan mitään uutta, erikoista tai edes kovin hyvää ruokaa. Lähinnä käy harmittamaan, kun maistaa vaikka ranskalaista lihapataa, jossa on purkkiherkkuseiniä, grillattua lohta jossa oikea kypsyys ylitetty kymmenellä minuutilla tai simpukoita valkoviinissä ilman kunnon valkoviinin makua :(
Tuore ja oikeassa kypsyysasteessa / lämpötilassa tarjottu ruoka vaatii paljon keittiötyövoimaa ja tarjoilijoita. Korkeista työvoimakustannuksista johtuen suuri määrä työvoimaa näkyy hinnoissa ja siten kalliimmalta ruoalta voi odottaa paljon. Jos ottaa esimerkin, niin pääruokaa tarjoili chezzissa kahdeksan hengen pöytään neljä tarjoilijaa. Lautasten lämpötila vielä lähes polttava ja kyyhky melkein tirisi :)
Tottakai omilla tuloilla kirpaisee pahasti maksaa omasta pussista satoja euroja ruoasta ja juomasta, mutta kun ravintolasta kävelee ulos ilman, että illasta on pienintäkään huomauttamista, tietää ostaneensa hyvän tuotteen. Tällaisen tuotteen ostan toisenkin kerrran.
Yleensä noi mestat on sellaisia, joihin mennään syömään firman rahoilla, ei omilla.Pääosin, mutta suunta on ehkä vähän myös muuttunut.
Esim meitä oli 8 tyyppiä, kaikki normaaleja 25 - 30 nuoria, jolla rahaa ei ole missään nimessä liikaa. Meitä yhdisti rakkaus ruokaan ja monet joukosta harrastavat ruoanlattioa hieman vakavammassa mielessä. Porukasta jokainen maksoi itse ja kaikki olivat sitä mieltä, että tämä ei taatusti ollut viimeinen kerta chezzissä.
Samanlaisia nuoria tai vähän vanhempiakin löytyy koko ajan enemmän :)
Täytyy kyllä todeta Pariisissa asuneena että minkään ravintolan kutsuminen "Chezziksi" on kyllä aikamoinen junttiuden merkki tai vähintään asiaa tai kyseistä sanaa ymmärtämättömän juttu... :D
Siis vähän kuin kutsuisi jotain tiettyä kahvilaa "Cafeeksi" tai jotain tiettyä baaria "Baariksi" tai tiettyä parturia "saloniksi" jne.
Chez tarkoittaa "luona" ja Ranskassa ravintoloiden nimissä sitä käytetään muodossa "kokin luona" eli esimerkiksi Chez Dominique on suomeksi "Dominiquen luona" eikä tuo Chez viittaa mitenkään tiettyyn ravintolaan tai edes ravintolan tasoon. About lähes jokainen ravintola on siis nimeltään Chez "jokunimi" ja se Chez tässä siis käytetään kuten vaikka "Bar DVDPlaza" tai "Café DVDPlaza" tai ravintolan kyseessä ollessa tämä olisi "Chez Mika"
Chez Dominique-nimisessä ravintolassa siis merkitsevä osa on se Dominique eikä se Chez-osa joka kertoo sen olevan vain ravintola.
Taidan käydä viikonloppuna syömässä Restaurantissa, se on tosi hyvä paikka... :D
Täytyy kyllä todeta Pariisissa asuneena että minkään ravintolan kutsuminen "Chezziksi" on kyllä aikamoinen junttiuden merkki tai vähintään asiaa tai kyseistä sanaa ymmärtämättömän juttu... :D
Mulla ei ole pienintäkään käsitystä ranskasta, jos merci ja bonjouria ei lasketa :D
Suomessa chez alkuisia paikkoja en muita tiedä, joten taidan jatkaa tällä linjalla, oli se kuinka junttia tahansa :)
Suomessa chez alkuisia paikkoja en muita tiedä, joten taidan jatkaa tällä linjalla, oli se kuinka junttia tahansa :)
Aivan samoilla linjoilla olen. Ja tämänkin juntin tekisi mieli syömään Cheziin.
Uskomatonta parhautta on Texas Chili (http://chat.yle.fi/ylex/ubbthreads/printthread.php?Board=koti&main=1322466&%20;type=pos)! Ei vaan voi käsittää miten jotain tuollaista tehdessä saa niin hyvää ja niin paljon :king: Vuosien varrella muutamalle naisihmiselle tuollaista tehnyt, ja reaktiot ovat tähän mennessä olleet erittäin halutunlaisia. Lauantaina pitäisi koittaa, onko kahta ilman kolmatta... :cool:
Tuli tehtyä itsekin hehkutuksesi innoittamana ja eikä ruoka jättänyt kylmäksi! Missään määrin parhaimpiin ruokiin en tätä sijoittaisi. Viikonloppuna syömäni hirven vasan ulkofilepihvi kanttarellimuhennoksen kanssa kuitenkin tavoittelee sitä kirkasta kärkeä!
Fatbastard
25.07.2007, 23:06
Noin 4 vuotta sitten söin Tallinnassa Olde Hansassa todella laajan kirjon eri ruokia. Joukossa oli aivan älyttömän hyvää kermaista hirveä, varmasti parhaita maistamiani ruokia.
Suurena äyriäisten ystävänä melkein noloa että vasta tänään maistoin ensi kertaa hummeria, aina ennen rafloissa on ollut jotain muuta joka on kiinnostanut enempi tai ollut halvempaa mutta nyt ite duunasin himassa hummeria ja voi veljet:p
Thaikuissa ja muualla on tullut kaikkia mahdollisisa rapuja ja muita örviäisiä vedettyä mutta hummeri on kuningas, seuraavalla kerralla täytyy kyllä raflassakin käydä altaasta kattomassa virkeä veikko:D
Aiempi äyriäissuosikki oli muuten Farougessa nautittu grillattu scampi/merirapu, suli suussa.
Bagheera
27.11.2008, 20:23
Suurena äyriäisten ystävänä melkein noloa että vasta tänään maistoin ensi kertaa hummeria, aina ennen rafloissa on ollut jotain muuta joka on kiinnostanut enempi tai ollut halvempaa mutta nyt ite duunasin himassa hummeria ja voi veljet:p
Thaikuissa ja muualla on tullut kaikkia mahdollisisa rapuja ja muita örviäisiä vedettyä mutta hummeri on kuningas, seuraavalla kerralla täytyy kyllä raflassakin käydä altaasta kattomassa virkeä veikko:D
Aiempi äyriäissuosikki oli muuten Farougessa nautittu grillattu scampi/merirapu, suli suussa.
Jos ymmärsin oikein, että keitit ton itse elävänä, niin ole sitten myös tarkkana missä raflassa tota hummeria tilaat, ja että todellakin keittävät sen siellä itse. On nimittäin melko kummallista millaista kuivaa moskaa kehtaavat kalleissakin paikoissa hummerin nimellä tarjota.
Ulkomailla kun joskus saa oikein tuoretta scampia, niin kyllä se on herkkua. Suomessa minulle kelpaa myös keittämättömänä pakastetut jättikatkaravut (saa ainakin Stockalta). Niitä kun paistaa muutaman minuutin grillipannussa (tai ulkona grillissä) ja sitten tarjoaa jonkun sopivan kastikkeen kanssa - NAM.
Jos ymmärsin oikein, että keitit ton itse elävänä, niin ole sitten myös tarkkana missä raflassa tota hummeria tilaat, ja että todellakin keittävät sen siellä itse. On nimittäin melko kummallista millaista kuivaa moskaa kehtaavat kalleissakin paikoissa hummerin nimellä tarjota.
Ulkomailla kun joskus saa oikein tuoretta scampia, niin kyllä se on herkkua. Suomessa minulle kelpaa myös keittämättömänä pakastetut jättikatkaravut (saa ainakin Stockalta). Niitä kun paistaa muutaman minuutin grillipannussa (tai ulkona grillissä) ja sitten tarjoaa jonkun sopivan kastikkeen kanssa - NAM.
Esikypsennetyn jäädytetyn hummerin kanssa olin tekemisissä, ikävä kyllä.
Varmasti onnistuin jonkin verran sitäkin pilaamaan kun en jaksanut antaa hiljaa jääkaapissa sulaa vaan vähän avitin hanan alla:rolleyes:.
Silti kokemus oli erittäin onnistunut.
Luulisi että raflaannoksen tuoreus on kunnossa jos itse valvoo kaverin matkan altaasta grilliin/kattilaan saakka:D.
Parasta mitä kaupoista Suomessa olen äyriäisosastolla vetänyt(ennen tätä siis) on Arvokokkosen Jättikatkarapu vartaat(kypsentämättömät, http://www.arvokokkonen.fi/fileet/tuotefile/jkatk_varras.htm ), prismasta saa joku 5€ kolme varrasta, aivan tajuttoman hyviä ihan vaikka paistinpannullta.
Damissa sai juu tuoretta Scampia(oikeita merirapuja http://www.arvokokkonen.fi/fileet/tuotefile/merirap_tuore.htm, Suomessahan melkein aina kyseessä on jättiläiskatkikset kun "scampi" nimeä käytetään) , olin vaan sen verran kujalla että siitä ateriasta en muista juuri mitään, kaveri sanoi että oli vaikenanäköistä kun kuorin niitä;)
HOT TIP äyräisten ystäville:
Vii Voan Hämeenkadulla on itämaiseen ruokaan (eniten taitaa olla thaikkua) erikoistunut liike. Pakasteesta löytyy:
- Suurikokoisia kampasimpukan lihoja, 1kg pakkaus, mäti poistettu (=todella hyvä asia) ja 40e/kg!!
- Pakastettuja raakoja Black Tiger Prawneja kuorineen, kokoluokka suurin mitä löytyy eli 8/12, 1kg pussi ja hinta muistaakseni 24e/kg
- Pakastettuja raakoja Prawneja ilman kuoria, mutta pyrstö jäljellä, kokoluokka muistaakseni 10/12 ja hinta muistaakseni 26e/kg
Jos näitä löytää jostain k-kaupasta, stockalta tmv hiin hinnat yleensä kampasipukalle 60-80e, tikeereille 40-50 ja prawneille 40-50.
Kaupasta löytyy toki sitten kaikkea muutakin hyvää todella edulliseen hintaan. Itse käydään hakemassa tuolta esim hapanimeläkastikkeet, chilisoossit, pavut, sitruunaruohot, kaffirlimen lehdet, säilötyt inkiväärit/tamarindit/galagalat sun muut. Hinnat about 20-50% vähemmän kuin normaaleissa kaupoissa eli vuositasolla säätöä älyttömiä määriä.
Itse topiciin: joku aikaa sitten söin elämäni parhaimman pihvin ja jälkiruoan:
Pihvi oli jotain paikallista lihaa, rotua en kyllä muista. Lisukkeena oli perunapuikkoja, ruusukaalia ja marinoituja sipuleita. Pihvi kirjaimellisesti suli suuhun ja lihan maku oli taivaallista. Yleensä ravintolassa ei tule tilattua pihviä, sillä harvoin perusliha voi olla mitään erikoista... tällä kertaa onneksi toisin. Sinänsä muuta erikoista ruokalajissa ei tullut, erikoista oli lähinnä laatuliha.
Jälkiruoka puolestaan oli muunnelma omenapiirakasta vanlijajäätelöllö ja siirapilla. Kakkupalan taikina oli todella kuohkeaa ja sisälsi hiukan omenan makua. Päällä oli vanilijakuorrute, jossa vanilijan siemeniä juuri sopiva määrä. Sivussa puhtaanvalkoista jäätelöä, joka maistui todella ruskeaksi paistetulta voilta ja sen alla siirapissa karamellisoituja omenakuutioita. Lisukkeena kuivattu omenalastu, omenasta pyöritetty pallo ja pari omenaviipaletta. Erikoiseksi tämän ruokalajin teki yllättävä yhdistelmä (jäätelö+ruskean voin maku) sekä erilaiset tuntumat: todella rapsakka kuivattu omenalastu, tiukka omenapallo ja suussa sulava piirakka.
Liitteenä kuvat, laatu tosin heikko kun otettu kamerakännyllä :(
Bagheera
28.11.2008, 10:16
Vii Voan Hämeenkadulla on itämaiseen ruokaan (eniten taitaa olla thaikkua) erikoistunut liike. Pakasteesta löytyy:
Kiitos vinkistä. Noi hinnat eivät todellakaan ole pahoja. Itse olen yleensä ostanut näitä hiukan isompaa määrää, kun joskus normikaupoissa on tarjouksessa. Riittää sitten yleensä kuukausiksi eteenpäin. Mereneläviä, kun ei ihan joka viikko viitsi syödä, vaikka hyvää onkin. Mutta ei taida Stockan tarjoushinnatkaan ihan noille pärjätä.
Vii Voanissa joskus vuosia sitten viimeksi käynyt ja meinasinkin seuraavaksi täällä kysellä vinkkejä että mistä noit äyriäisiä ostatte. Pitää käydä uudella visiitillä:)
Missäpäin tuommoiset mätöt Säätäjä sait? Aika nätti asettelu, ei näytä tosiaan miltään perusbiffiltä.
Itse topiciin: joku aikaa sitten söin elämäni parhaimman pihvin ja jälkiruoan:
Ja paikka oli? Tuli kauhee nälkä tota kirjotusta lukiessa..poistun aikaiselle lounaalle :D
Kiitos, hyvä vinkki onkin!
- Suurikokoisia kampasimpukan lihoja, 1kg pakkaus, mäti poistettu (=todella hyvä asia) ja 40e/kg!!
Kampasimpukoissa on aika erilainen hinnoittelu riippuen niiden alkuperämaasta, onko mätiä, onko elävä jne, mutta äkkisältään tuntuu edulliselta.
Ja paikka oli? Tuli kauhee nälkä tota kirjotusta lukiessa..poistun aikaiselle lounaalle :D
Raflan nimi Perse :p
http://www.perseny.com/
Kiitos vinkistä. Noi hinnat eivät todellakaan ole pahoja. Itse olen yleensä ostanut näitä hiukan isompaa määrää, kun joskus normikaupoissa on tarjouksessa. Riittää sitten yleensä kuukausiksi eteenpäin.
Joo, just tällätavalla paras: ostaa pari kassillista pakasteita ja käyttää tarpeen mukaan. On aika luksus herkutella vaikka arki-iltana:
Kampasimpukat sulamaan
Kattilaan
- 1 pieni shalotti
- pieni valkosipulinkynsi
- snadisti valkopippuria
=> vähän freesaa
- kukkakaalia pari nyrkillistä
=> kääntele
- Sokeria tujaus
=> karamellisoi vähän
- 1dl kermaa ja maitoa sen verran, että peittyy juuri ja juuri kukkakaali
- snadi tujaus kasvisfondia
=> Keitä kukkakaali kypsäksi ja soseuta sauvasekottimella
Valurautapannu kuumaksi. Suolaa kampasimpukat. Ihan pieni tikka öljyä ja kampasimpukat siihen. Paista 1min toiselta puolelta, käännä ja grillaa muutama sekunti.
Kukkakaalipyree lautaselle ja kampasimpukka päälle. Nautitaan hyvän valkkarin kanssa.
Jos on poikamies niin tällä pitäisi lähetä naiselta vähintään tussua! :king:
Mitäs tuohon Texas chiliin tulee? Tuo linkki on wanha
Mitäs tuohon Texas chiliin tulee? Tuo linkki on wanha
Tuossa on toimiva linkki: ttp://pastanjauhantaa.blogspot.com/2007/11/texas-chili.html (http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2007/11/texas-chili.html)
Bagheera
28.11.2008, 18:18
- kukkakaalia pari nyrkillistä
...
Valurautapannu kuumaksi. Suolaa kampasimpukat. Ihan pieni tikka öljyä ja kampasimpukat siihen. Paista 1min toiselta puolelta, käännä ja grillaa muutama sekunti.
Kiinnostavaa, ei tule kukkakaali ihan ensimmäiseksi mieleen kampasimpukoitten kanssa, mutta kyllähän yllättävät kombinatiot usein herkkuja onkin.
Noi paistoajat eivät kuitenkaan tunnu kovin realistisilta, vai jätätkö oikeasti simpukat keskeltä kokonaan raaoiksi? (jos Vii Voan kampasimpukat ovat niin pieniä, että ne kypsyy minuutissa, niin 40€/kg ei ole enää kovin halpaa).
Itsetehty Pizza lehtitaikinapohjalla,sulatejuustoa pohjaan ensin, sitten tomaattimurskaa, valkosipulia, kinkkua, meetvursetia, juustoa ja ananasta!
Eikä maksa ku ~10€/pelti
Noi paistoajat eivät kuitenkaan tunnu kovin realistisilta, vai jätätkö oikeasti simpukat keskeltä kokonaan raaoiksi? (jos Vii Voan kampasimpukat ovat niin pieniä, että ne kypsyy minuutissa, niin 40€/kg ei ole enää kovin halpaa).
Kampasimpukkaa ei kannata ihan läpikypsäksi paistaa, kuumalta pannulta nostettaessa kypsyminen jatkuu vielä pitkään ja kuuma kukkakaali kypsentää lisää ja vaikuttaa erityisesti sille "raaemmalle" puolelle. Jos kampasimpukan laittaisi samantien suuhun, toi olisi liian vähän.
Bagheera
28.11.2008, 19:28
Kampasimpukkaa ei kannata ihan läpikypsäksi paistaa, kuumalta pannulta nostettaessa kypsyminen jatkuu vielä pitkään ja kuuma kukkakaali kypsentää lisää ja vaikuttaa erityisesti sille "raaemmalle" puolelle. Jos kampasimpukan laittaisi samantien suuhun, toi olisi liian vähän.
Eli vastauksena kysymykseeni. Jätät ne keskeltä kokonaan raaoiksi. Ja tarkemmin ajatellen: käytetäänhän kampasimpukkaa myös sushissa, joten miksi ei (äyriäishygienia tekee joskus ylivarovaiseksi).
Itse asiassa tajusin myös vasta vähän aikaa sitten, että hyvää tonnikalaa kannattaa myös paistaessa jättää "sushiraaksi" keskeltä - Eli jopa raaemmaksi kuin hyvää pihviä (mikäli mahdollista).
Aina oppii lisää. :thumbsup:
Itse asiassa tajusin myös vasta vähän aikaa sitten, että hyvää tonnikalaa kannattaa myös paistaessa jättää "sushiraaksi" keskeltä
Jos aikoo tonnikalaa paistaa läpikypsäksi, niin kannattaa suosiolla pitäytyä niissä Euroshopperin valmiiksi tölkitetyissä tuotteissa... :)
Otsikon kysymykseen en rehellisesti osaa vastata, koska kokonaisvaltaiseen "kulinaristiseen kokemukseen" kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä ruuan maku. Minä en ainakaan osaa laittaa arvojärjestykseen ulkosaaristossa vodkalla, sitruunalla ja puolukoilla graavattua siikaa tai Negrescossa nautittua kuuden lajin illallista. Molemmissa on omat viehätyksensä, vaikka melkoisia ääripäitä edustavatkin. Yhdistävä tekijä näissä on kuitenkin aina ollut se kokonaisvaltainen tunnelma ja jonkinsortin rakkaus sitä ruokaa kohtaan.
Bagheera
20.12.2008, 09:29
Jos aikoo tonnikalaa paistaa läpikypsäksi, niin kannattaa suosiolla pitäytyä niissä Euroshopperin valmiiksi tölkitetyissä tuotteissa... :)
Otsikon kysymykseen en rehellisesti osaa vastata, koska kokonaisvaltaiseen "kulinaristiseen kokemukseen" kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä ruuan maku. Minä en ainakaan osaa laittaa arvojärjestykseen ulkosaaristossa vodkalla, sitruunalla ja puolukoilla graavattua siikaa tai Negrescossa nautittua kuuden lajin illallista. Molemmissa on omat viehätyksensä, vaikka melkoisia ääripäitä edustavatkin. Yhdistävä tekijä näissä on kuitenkin aina ollut se kokonaisvaltainen tunnelma ja jonkinsortin rakkaus sitä ruokaa kohtaan.
Puolustuksena täytyy todeta, että en ole koskaan tonnikalaa kypsäksi asti paistanut. Aikaisemmin tähtäsin kuitenkin enemmän roosaan sisäosaan, kun nykyään annan sille mieluummin pelkän paistopinnan ja jätän sisäpuolen rehellisesti raaksi.
Viestin loppuosaan on helppo yhtyä. Hyvin kiteytetty. :thumbsup:
Hattori Hanzo
07.01.2009, 12:57
Kaksi ruokalajia joita ei saa enää mistään (tai ainakaan en ole vastaavia maistanut):
Äidin äidin tekemät rieskamaiset leivät. Juurileivoittuina voin ja kylmä maidon kanssa ehkä parhautta. Pettymykseni oli suuri kun sain äidin äidin kuoleman jälkeen tietää että kukaan ei tiedä niiden valmistuksesta yhtään mitään.
Isän äidin tekemä pannukakku. Se oli paksu ja kuohkea ja juuri oikeanlainen maultaan ja koostumukseltaan. Tämäkin taito meni taitajansa mukana hautaan.
...Negrescossa nautittua kuuden lajin illallista. Molemmissa on omat viehätyksensä, vaikka melkoisia ääripäitä edustavatkin. Yhdistävä tekijä näissä on kuitenkin aina ollut se kokonaisvaltainen tunnelma ja jonkinsortin rakkaus sitä ruokaa kohtaan.
Ihan mielenkiinnosta kyselen mikäli haluat kertoa lisää tuosta Negresco-kokemuksesta... Koska kävit kokeilemassa? Mimmoinen kokemus oli? Jne.
Omat kokemukseni ko. hotellista ovat jostain reilun viiden vuoden takaa ja silloin tuo kokemus oli jossain huvittavan ja säälittävän välisessä rajamaastossa suhteutettuna hotellin vanhaan viiden tähden tai ehkä pikemminkin loistohotellin maineeseen. Aamiaista ja hotellin baaria enempää ei sitten huvittanutkaan Negrescon ravintolapalveluja käyttää kun Nizzasta löytyy sen verran loistavaa ruokatarjontaa muutoinkin.
Joulun aikaan tuli taas syötyä kylmäsavulohisiivuja ja piparjuuritahnaa, tuo on kyllä niin lähellä täydellisyyttä kun nyt äkkiseltään pystyn kuvittelemaan. Lohisiivuja kun dippailee tuohon vaahtomaiseen piparjuurimössöön, niin lopputulos on niin makoisaa että tuntuu kun vetäisi jotain herkullista jäätelöä naamariin. :)
Kanniston Leipomon kauraleipä oli suuri herkku aikanaan kun asuin Leipomon yläkerrassa. Nykyään samanlaista kauraleipää ei tuosta putiikista saa. Parasta leipä tietysti oli jos sen sai uunituoreena heti aamusta:) Samantyylistä ruisleipää sentään saa lähi Prismastakin mitä aikanaan Kannistosta. Samoin Kanniston "legendaariset" nakkipiirakat olivat aivan järkyttävän hyviä. Nykyään nekin ovat vain hyvä muisto menneestä.
Lisäksi on mainittava suklaa. Monissa eri muodoissa:) Tumma suklaa ehkä eniten kutkuttaa makuhermoja. Näistäkin tietysti löytyy jo mieletön määrä erilaisia variaatioita.
Bagheera
07.01.2009, 17:59
Joulun aikaan tuli taas syötyä kylmäsavulohisiivuja ja piparjuuritahnaa, tuo on kyllä niin lähellä täydellisyyttä kun nyt äkkiseltään pystyn kuvittelemaan. Lohisiivuja kun dippailee tuohon vaahtomaiseen piparjuurimössöön, niin lopputulos on niin makoisaa että tuntuu kun vetäisi jotain herkullista jäätelöä naamariin. :)
Kuullostaa villiltä, mutta kiinnostavalta. Mitä tarkoitat "piparjuuritahnalla"? Voitko tarjota reseptin tai tuotemerkin? Se piparjuuritahna jota itse ostan kaupasta ei ole kyllä yhtään vaahtomainen ja vielä aivan liian paksua dipattavaksi.
Ihan mielenkiinnosta kyselen mikäli haluat kertoa lisää tuosta Negresco-kokemuksesta... Koska kävit kokeilemassa? Mimmoinen kokemus oli? Jne.
Olisikohan ollut -93 tai -94. En ole sen jälkeen Nizzassa käynyt, joten en osaa nykytilasta sanoa mitään. Kokemuksena se oli mielestäni upea, joskin olin tuolloin vain 15 tai 16 vuoden ikäinen, joten saattaa tuossa olla jotain pientä "nuoruudenviehätystäkin" mukana. Ruoka oli kuitenkin aivan loistavaa, sen muistan vieläkin, vaikken tarkkaan enää noita ruokalajeja muista.
Jarkko G.
16.08.2009, 21:59
No nyt kuulostaa niin elitistipaskalle että on varmaan vaikea kuvitella sen olevan hyvää, mutta eilen Ravintola Olossa söin sellaista herkkua että meinasin huutaa.
Sokerisuolattua siikaa, jonka ympärille kaadettiin kylmää omena/kurkkusosekeittoa.
Ei tuota makua voi oikein kuvailla, mutta kun kirpeä omena täydensi täyteläisen kurkkusosekeiton makua niin tiesi että nyt syö jotain todella hyvää.
Pääruokana oli mm. ylikypsää vasikanposkea joka sekin oli melkolailla taivaallista.
Olo on kyl hyvä paikka, hieman yllätyin kun menetti bib gourmand maininnan tälle vuodelle.
Itse tuli myös viikonloppuna juhlittua viikonloppuna hyvän ruoan parissa. 2v hääpäivä + lasten syntymää juhlittiin chez dominiquessa ja täytyy sanoa, että kylläpä oli taas hyvää. Paikoitellen täysin *** tähden arvoista, mutta saa nähdä, onnistuvatko viimeistä tähteä saamaan. Pääruokana oli tällä kertaa kyyhky, versionumero taisi olla 12 ja täytyy sanoa, että jaetulla ykkössijalla per-se:ssä tarjoillun pihvin kanssa all time top listassa.
wickerman
17.08.2009, 20:52
Jengi täällä heittää vaa ihme gurmee paskaa vaikka parasta makua on jauhelihakastike hyvin maustettuna spaghetin kanssa. Tai hyvin tehty lasagne missä vaikka fetajuustoa tai aurajuustoa seassa.
Jarkko G.
19.08.2009, 01:51
Jengi täällä heittää vaa ihme gurmee paskaa vaikka parasta makua on jauhelihakastike hyvin maustettuna spaghetin kanssa. Tai hyvin tehty lasagne missä vaikka fetajuustoa tai aurajuustoa seassa.
tai
Baphomet
19.08.2009, 09:07
Lagavulin DE 1991.
ElvisThePelvis
19.08.2009, 09:20
Yksi "paras" on paikallisen mutta jo edesmenneen ravintolabaarin legendaarinen muna-pekoni-kana klubileipä, jossa kokonaisuuden kruunasi sivussa ollut leikattu maustekurkku. Kyseinen annos ei maksanut kuin seitsemän euroa, mutta se maistui käsittämättömän hyvältä ja se oli niin iso, että siitä lähti nälkä takuuvarmasti aina. Kyse ei ollut mitenkään "mättötyylillä" tehdystä annoksesta, sillä se oli lautaselle suhteellisen näyttävästi aina aseteltu ja paikan pääkokki teki toista duunia muistaakseni Matalassa (se Oulun kansainvälistäkin mainetta saanut ravintola, jota parempi Suomessa taitaa vain se säätäjän Chez olla) tai jossain hienommassa hotelliravintolassa.
tai
Ei sitten oikeaa mansikkapirtelöä ole eläessäsi maistanut?
Ja nuo valmiit marinadipaskassa olevat teurasjätteet saisi viedä suoraan sikaloihin, sianruuaksi ne korkeintaan kelpaavat. Tosin epäilen, että sika viisaana eläimenä ei moiseen glutamaattimössöön koskisi.
code.666.
19.08.2009, 09:42
Jonkin aikaa sitten tuli käytyä Luomossa (http://www.luomo.fi/), ja kyllä siinä jäi Demot yms. toiseksi.
5h ja 7 annosta (+2 tais tulla extrana) myöhemmin ei voinut kuin hymyillä. Edullinen ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen paikka. Listakin vaihtuu joka 6 viikko, joten mielenkiintoa riittää käydä toistamiseenkin.
:love:
Valion Uuniomena-jogurtti :thumbsup:
Farangin maistelumenu:)
Ei jeesus kun oli hyvää, paras ateria mitä olen ikinä syönyt.
Thaimättö ja muutenkin Kaakkois-Aasialainen on lähellä sydäntä ja kun ne ateriat tehdään tuommoisella huolella, huhhuh.
Suussa oli juhlat jotka keskeytyi vain hetkeksi ikävä kyllä kun tofua en voi sietää, muuten täys 10.
Tarttui Kampin K-marketista kuningasravun koipea matkaan ja järkyttävän hyvää oli. Tykkäsin vielä enemmän kuin meriravusta tai hummerista, harmi vaan että kyseistä elikkoa saa aniharvoin mistään täälläpäin. Tai jos saa niin hinta on 70€ kilo.
Farangin maistelumenu:)
Ei jeesus kun oli hyvää, paras ateria mitä olen ikinä syönyt.
Thaimättö ja muutenkin Kaakkois-Aasialainen on lähellä sydäntä ja kun ne ateriat tehdään tuommoisella huolella, huhhuh.
Suussa oli juhlat jotka keskeytyi vain hetkeksi ikävä kyllä kun tofua en voi sietää, muuten täys 10.
Komppaan kyllä, itsekin kävin viikko takaperin Farangissa maistelemassa "nao nahm"-maistelumenun ja oli muuten erittäin hyvää! Harmi kun Kuopiosta tulee sen verran matkaa Helsinkiin, ettei voi käydä useammin Farangissa syömässä... :)
Farang on kyllä tosiaan safkan puolesta todella jees ja menu kokonaisuudet on kaikilla käyntikerroilla rakennettu taidokkaasti. Annoksissa näkyy myös kokkien "michelinhistoria" asteen pidemmälle vietyinä yksityiskohtina.
Toisaalta ainakin itseäni häiritsee tuossa paikassa parikin asiaa.
Ensinnäkin salissa on järkyttävän kova meteli ja keskustelu yhden paikan yli suuressa seurueessa on käytännössä mahdotonta. Katto kaipaisi pikaisesti akustointia.
Toisekseen paikassa ei pöytäliinoja, mikä vielä jotenkin voisi mennä, jos pöydät tai muu kokonaisuus olisi vimpan päälle. Tässä paikassa näin vaan ei ole ja salin ilme ei vastaa aasialaista fine dining ilmettä.
Kolmanneksi palvelu on välillä luokattoman hidasta ja muutenkin välillä vähän töksähtelevää. Alkudrinkkejä on joskus saanut odotalla naurettavan pitkään ja heti perään onkin tullut safkat, jolloin koko alkudrinkin idea vesittyy. Viinien ajastaminen safkan kanssa tuntuu myös tökkivän, kuten myös lasien täydennys niin viinin kuin vedenkin osalta. Lisäksi suuren seurueen kanssa jaettavien annoksien "jako" on välillä kaikkea muuta kuin toimivaa ja suurempi seurue saattaa joutua toden teolla temppuilemaan, jotta jokainen saa maistettua kaikkea mitä ruokaan kuuluu. Sinänsä nämä virheet olisi valmis sietämään, jos paikka olisi rehellisesti jotain muuta kuin fine diningia, mutta tässä paikassa näin ei ole.
Lopulta safkan ainutlaatuisuus kompsensoi paikan muut virheet.... mutta siltikin jokaiselta vierailukerralta jää asteen viimeistelemätön fiilis, koska salin taso jää niin kauas keittöstä.
Täytyy myöntää että itseänikin häiritsi kova meteli salissa. Jotain olisi tosiaan syytä tehdä, jotta sali saadaan hieman keskusteluystävällisemmäksi.
Itsellä ei ollut ongelmia palvelun kanssa ja myös ruoat tulivat erittäin nopeasti.
Viimetalven luonnonmuonaleiri (eli 4 päivää ilman ruokaa ja telttoja metsässä). Nälissään tehtiin tuoretta loimulohta pakkasessa nuotiolla. Voi jeesus miten hyvää se rasvainen loimulohi oli! Tuota makuelämystä en unohda koskaan.
Kuullostaa villiltä, mutta kiinnostavalta. Mitä tarkoitat "piparjuuritahnalla"? Voitko tarjota reseptin tai tuotemerkin? Se piparjuuritahna jota itse ostan kaupasta ei ole kyllä yhtään vaahtomainen ja vielä aivan liian paksua dipattavaksi.
...nyt kun nämä herkut ovat taas ajankohtaisia, niin voisi viimein laittaa vastauksen :)
Eli piparjuurikastikkeeseen tulee piparjuuritahnaa, smetanaa ja vatkattua kuohukermaa. Sitten vaan lapataan tuota niin paljon lohen päälle kun kerralla saa mahtumaan (tai kehtaa mättää) ja avot :D
...nyt kun nämä herkut ovat taas ajankohtaisia, niin voisi viimein laittaa vastauksen :)
Eli piparjuurikastikkeeseen tulee piparjuuritahnaa, smetanaa ja vatkattua kuohukermaa. Sitten vaan lapataan tuota niin paljon lohen päälle kun kerralla saa mahtumaan (tai kehtaa mättää) ja avot :D
Annappas vielä noiden sekoitusuhteet niin voisi pian testailla :thumbsup:
Annappas vielä noiden sekoitusuhteet niin voisi pian testailla :thumbsup:
Kuulemma smetanaa (tai ranskankermaa) ja kermavaahtoa suurin piirtein yhtä paljon, vähän sokeria ja suolaa, ja sitten tuota piparjuuritahnaa lisätään oman maun mukaan. Eli vähän näppituntumalla :)
Hyvää oli edelleen, juuri saatiin jouluruoka syötyä :thumbsup:
Bagheera
24.12.2010, 22:29
Thanx. Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.:thumbsup: Se joka hyvää odottaa...
Persearska
24.12.2010, 22:32
16v. tytön jalkoväli. :thumbsup:
Attitude
24.12.2010, 23:13
16v. tytön jalkoväli. :thumbsup:
:thumbsup:
ElvisThePelvis
17.09.2011, 19:36
Taffel Sweet sixteen... Eikun Sweet Chili -dippi. :D Ehdottomasti paras maistamani sipsivalmistajan dippi, joka toimii niin uuniperunoiden, sipsien kuin vihannestenkin kanssa. :thumbsup:
Tilt-type
17.09.2011, 19:40
Hesen majoneesit