View Full Version : Sony VPL-CS2 service mode
Pentele sullaha oli kokemuksia ko. tykäristä ja sen service modesta..
oisko sulla (tai miksei muillaki) tarkempaa tietoa ton moden eri säädöistä, niitä kun riittää aikamoiseks listaks ja niistä kaikista lyhenteistä ei ota porokaan selvää. En haluis pamauttaa kallista lelua heti kättelyssä säätämällä jotai mihi ei ois pitäny koskea http://www.dvdplaza.fi/ubb/smilies/smile.gif
Erityisesti väritasapainon virittelymahdollisuuksia tuntuis olevan turhanki monta, mitä niistä sitte tulis käyttää kun kuva on yleisesti vähän turhan sinertävä?
Kiitosch
Itse asiassa siinä on aika vähän säätöjä itse väreille. Eli löytyy Gain ja Bias säätö eli yht. 6 säätöä. Käsittääkseni tuota Gain arvoa muuttelemalla voi korjata aika turvallisesti väritasapainoa mutta ilmeisesti tuo Bias liittyy jotenkin tulevan signaalin tasoon tai jotain eli siihen ei välttämättä kannata koskea.
Ne pari muuta service menun valikkoa kannattanee jättää rauhaan. Eivät liittyne suoranaisesti värien säätöön.
Kovin paljon tuota Gainia ei kannata nostaa koska ainakin omassani huomasin, että jos sen nostaa vaikka 2x alkuperäisestä menee kuva tosi suttuiseksi. Jossain saitilla näin ohjeita VW10HT:lle joissa kehoitettiin nostamaan punainen väri tappiin ja muut sitten suhteutettuna siihen mutta ainakaan CS2 sitä ei kestänyt tehdä.
Niin tuota väritasapainoa sai silmämääräisesti paremmaksi, kun vähensi vihreää n. 10% ja vähän lisäsi punaista mutta ei ne varmaankaan kohdallaan vieläkään olleet mutta silmämääräisesti näytti vähän paremmalle.
Ja ihan ensiksi kannattaa kirjoittaa alkuperäiset arvot ylös ennekuin muuttaa yhtään mitään!!!!!!!!!!
joohs. noi väritasapainot näköjään heittelee eri yksilöiden välillä kohtalaisesti, mulla kun oli tehtaan pojat lykänny low gainille(rgb) arvot 64,57,62. Mukavastiha tuosta sai säädettyä omaan makuun sopivan yhdistelmän, ja se kai on tärkeintä.
Ne muut valikot olikin tosiaan _factory_ moden (2xent,vasen,ent) takana, ei ton servicen. Mahtaakohan ite rotiskon suunnittelijatkaan tietää mitä kaikista niistä tapahtuu, senverra epämääräsesti on lyhennelly niitä http://www.dvdplaza.fi/ubb/smilies/smile.gif
On näköjään yksilöeroja aika paljon. Mulla nuo kaikki arvot oli melkein samat (64/62/62). Vissiin eivät ole kiireessä kalibroineet sitä tehtaalla lainkaan http://www.dvdplaza.fi/ubb/smilies/smile.gif
Se kait kuvassa on tärkeintä, että se katsojan silmää miellyttää. Itse huomasin suht koht hyvänä apuna värisäädössä sen, että syötin kuvaa samanaikaisesti Wega telkkariini ja säätelin tykin värit silmämääräisesti tv kuvaa vastaaviksi (siis niin lähelle kuin sen sai)
Nuo Factory Moden asetukset näytti tosiaan semmoisilta, että parempi vaan olla koskematta niihin...
Miten muuten vertaisit Wegan ja CS2:n kuvanlaatua? Olen meinaan ajatellut hommata tuota CS2:sta taas yhdeksi väliaikaisratkaisuksi (nykyinen telkka 32FX60 Wega).
Eli CS2:n omistajat, kannattaako purkkia harkita vai jatkanko suosiolla vielä säästämistä hetken (seuraava hintaluokka nimittäin jota harkitsen on 40-50 tmk eli projari saa olla joko halpa tai hyvä, välimallia en taida viitsiä hankkia).
Nyt kriittistä kommenttia CS2:sta, kiitos!
>Miten muuten vertaisit Wegan ja CS2:n >kuvanlaatua? Olen meinaan ajatellut hommata >tuota CS2:sta taas yhdeksi >väliaikaisratkaisuksi (nykyinen telkka >32FX60 Wega).
Kyllähän iso kuva on vaikuttava mutta on se kaukana Wegan kuvasta... Kontrasti on aika heikko.
>Eli CS2:n omistajat, kannattaako purkkia >harkita vai jatkanko suosiolla vielä >säästämistä hetken (seuraava hintaluokka >nimittäin jota harkitsen on 40-50 tmk eli >projari saa olla joko halpa tai hyvä, >välimallia en taida viitsiä hankkia).
Kannataa katsastaa muitakin merkkejä. Itse olen tutkiskellut Necin VT540 mallia. Tästä on olemassa VT440 (SVGA) malli myös ja hintaero CS2:seen ei ole suuri. Kontrasti paljon parempi.
>Nyt kriittistä kommenttia CS2:sta, kiitos!
-Lamppuja paukkuu tiheään.
-Erittäin terävä kuva
-liikkuvassa kuvassa ei näy pahemmin virheitä
Minkäslaisia lamppuja tuo CS2 käyttää? Halogeeni? Metallihalidi? (halidilamppujen paukkumien tulee ainakin kalliiksi jos siinä sellainen on)
Olen käyttänyt CS2:sta noin 150 tuntia. Olen ollut tyytyväinen. Lamppu tms ongelmia ei ole ollut. Huonoimmat puolet ovat kontrasti ja meteli. Kuvan laatu on riittänyt ainakin itselleni. Leveytenä pidän 2 metriä. Onko kukaan nähnyt luonnossa sekä CS2:sta että Necin VT440:sta(Pentele ehkä..)? Olisi kiva tietää kuinka suuri käytännössä kontrastin ero on. Hifi-lehden mukaanhan tuossa Nec:ssä musta on mustaa...
>Onko kukaan nähnyt luonnossa sekä CS2:sta >että Necin VT440:sta(Pentele ehkä..)? Olisi >kiva tietää kuinka suuri käytännössä >kontrastin ero on. Hifi-lehden mukaanhan >tuossa Nec:ssä musta on mustaa...
Olen vertaillut CS2 ja VT540 (XGA) mallia ja kyllä Necissä kontrasti on silminnähden parempi. Musta ei ole sinertävää kuten CS2:sessa. Molemmissa tykeissä on kuitenkin hyvät ja huonot puolensa... Jotenkin tuntuu, että sonyssä on parempi skaalain tai sitten XGA jotenkin näyttää kaikki virheet paremmin. Miten muuten on kumpi loppujen lopuksi on parempi DVD käytössä XGA vai SVGA?
Ari, se CS2 lamppu on UHP ja maksaa reilu 3000,- (valmistajan mukaan kestää 2000 tuntia)