View Full Version : Ride With the Devil (Paholaisen satulassa)
Monille varmaan tämä Ang Leen sisällissotaeepos on jo tuttu, mutta itse näin sen ensimmäistä kertaa vasta eilen. Ja on sen verran hyvä elokuva, että oli pakko heti kirjoittaa tänne, semminkin kun ko. leffaa saa ilmeisesti vielä parin päivän ajan halvalla Anttilan varastotyhjennyksestä.
Itse elokuvasta lyhyesti: rankka ja kaunistelematon, upeasti kuvattu ja näytelty sotadraama. Jossain määrin samoissa ympyröissä ja teemoissa pyöritään kuin "Patriotissa", vaikka eri sodasta onkin kysymys. Mutta Leen elokuva hakkaa tuon Gibson-patsastelun 6-0 oikeastaan joka osa-alueella, ennen kaikkea luovuudessa ja rehellisyydessä. Ja jos "Patriotin" isänmaallinen paatos aiheutti näppylöitä, niin "Ride With the Devil" on mitä parhainta vastalääkettä.
Kun vielä DVD-version laatu on kutakuinkin moitteeton, niin kaikki kipin kapin ostamaan (mutta jättäkää minulle yksi!)
Enpä muista tuollaiseen törmänneeni? Mihin ajankohtaan tuo sijoittuu, ts. ei ole juurikaan minulla tullut vinkuintian historiaa opiskeltua...:D
Originally posted by Mag
Enpä muista tuollaiseen törmänneeni? Mihin ajankohtaan tuo sijoittuu, ts. ei ole juurikaan minulla tullut vinkuintian historiaa opiskeltua...:D
Hehhee, vai vielä vinkuintia...
No siis tuohan sijoittuu Yhdysvaltojen sisällissotaan, pari vuotta vanha pätkä. Pitääkin tänään katsoa josko löytyisi ale-laareista.
Originally posted by Mag
Vinkuintian sisällissotaan tietenkin :D
Ei vaan, USA:n sisällissotaa (1861 - 1865) tuossa soditaan, varsin kaunistelemattomaan sävyyn. Hämmästyttävän vähälle huomiolle jäänyt elokuva, ottaen huomioon, että tuo on valmistunut kahden niinkin hienon leffan kuin Jäämyrsky ja Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme välissä. Mistään välityöstä ei kuitenkaan kannata puhua. Mullekin tuli tosiaan The Patriot tuosta mieleen, vaikka tapahtumilla onkin ajallista etäisyyttä melkein sata vuotta. Ja kuten Agrado sanoi, pisteet Ang Leelle selvin numeroin.
Kiitos tarkennuksesta, Samppa (edit: ja Jaritt). Oli ehkä vähän harhaanjohtavaa tekstiä noin jälkikäteen katsottuna.
http://us.imdb.com/Title?0134154
Nyt olen varma etten ole tuota nähnyt kaupassa.
Agrado:
Oli ehkä vähän harhaanjohtavaa tekstiä noin jälkikäteen katsottuna.
Niin siis minua hämäsi vähän tuo Ang Lee + "eri sodasta... " -juttu, eli kuvittelin (varsinkin Crouchin Tiger.. jälkeen) että kyse on jostain kaukoidän kähinöistä...:o
Tämäkin oli semmoinen yllärileffa anttilan alelaarista. Voin suositella!
Originally posted by Warrior
Tämäkin oli semmoinen yllärileffa anttilan alelaarista. Voin suositella!
Löytyi myös Lappeenrannan Anttilasta. Ei kuitenkaan tarttunut mukaan, sillä en ollut koskaan kuullutkaan ko. pätkästä.
Jarkko G.
05.10.2001, 14:30
Olin kuullut elokuvasta ja piti mennä katsomaan teatteriin, mutta en ehtinyt ja nyt DVD odottaa hyllyssä katsomista..Niin ja anttilastahan tuon otin 79:llä markalla ..
Originally posted by Jarkko G.
Olin kuullut elokuvasta ja piti mennä katsomaan teatteriin, mutta en ehtinyt
Pyörikö tämä teatterilevityksessä? Muistatko milloin? Itseltäni meni ainakin totaalisesti ohi.
Originally posted by MauriE
Löytyi myös Lappeenrannan Anttilasta. Ei kuitenkaan tarttunut mukaan, sillä en ollut koskaan kuullutkaan ko. pätkästä.
Se on muuten sääli miten tuollaisia hyviä leffoja joskus menee aivan ohi koska siirtyvät Suomessa suoraan videolevitykseen. Ride With the Devilin lisäksi esimerkiksi Loiston ohjaajan Scott Hicksin viimeisin leffa, visuaalisesti ja muutenkin aika hieno draama Snow Falling on Cedars (Lumi peittää setripuut). Oli todella positiivinen yllätys kun vuokrasin tuon DVD:n jokin aika sitten. Nyt löytyi myös ainakin Porin Anttilan alelaarista.
edit: ahaa, tuo olisi ollut teattereissakin. No, kuitenkin moni hyvä vähemmälle huomiolle jäänyt leffa voi aina livahtaa täysin ohi.
Ride with the Devil on jäänyt katsomatta runsaan teilaavan kritiikin takia, mutta täytyypä tsekata kun hintakaan ei päätä huimaa.
jansku76
05.10.2001, 17:13
Tänään juuri Anttilassa pyörittelin käsissäni kyseistä leffaa, mutta ei tarttunut mukaan ainakaan vielä.
Mielestäni aika mitäänsanomaton ja tylsähkökin pätkä.
En kyllä yhdy ollenkaan tuohon hehkutukseen.
Hetken aikaa käpistelin Anttilassa levyä käsissäni, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen, ettei kokoelmani kaipaa kyseistä leffaa.
Kannattaa melkein vuokrata ennemin.
Ihan kohtalainen pätkä, saa minulta vahvat kolme naamaa :):):). Alku lähti aika takerrellen liikkeelle, mutta elokuva parani selvästi ensimmäisen puolentunnin jälkeen. Suositeltavahan tuota on, varsinkin jos tuo Vinkuintian sisällissota kiinnostaa.
Jarkko G.
08.10.2001, 08:57
Originally posted by Agrado
Pyörikö tämä teatterilevityksessä? Muistatko milloin? Itseltäni meni ainakin totaalisesti ohi.
En nyt ajankohtaa muista, mutta täällä Helsingissä se pyöri, kai ainoastaan, pienessä Kaurismäkien omistamassa Andorrassa, joka on erittäin mukava teatteri kaiken kaikkiaan.
Jarkko G.
21.01.2002, 23:03
DVD ostettu 2.10.2001, katsottu 21.01.2002.
Elokuva sai heti paikkansa minun kaikkien aikojen kauniimpien elokuvien listalla.
Ja jotta pysytään DVD-sivustolle sopivalla linjalla, niin mainitsen että kuva pikselöityi ja ääni särähti elokuvan n.keskivaiheilla.
Harmittaa kun Anttilan alehyllyssä olisi paljon mielenkiintoisia leffoja, jotka joutuu jättämään hyllyyn kirotun pakkotekstityksen vuoksi. prkl.
Nice Guy Eddie
22.01.2002, 07:12
Mielestäni aika juoneton tai oikeastaan ei varsinaista päämäärää leffasta löydy. Ei huono, mutta odotin parempaa. Rooli hahmojen muut elokuvat kummittelivat koko rainan ajan niin pahasti, että odotin Skeet Ulrichin vetävän haamun naamarin jostain esiin:D
Sahlstedt
22.01.2002, 22:49
Meitä on tosi moneen junaa, mutta mielestäni se on TODELLA HUONO elokuva ja ilman muuta halpakori tavaraa!
Onneksi en sentään vaan vuokrasin sen! Harmittaa vaan, kun tuhlasin 2 tuntia elämästäni sen katsomiseen...
Vuokrasin ja katselin sen eilen ihan tämän topicin perusteella. Pidin erittäin paljon. Komeempia maisemakuvia kuin olen aikohin nähnyt. Muutenkin rauhallinen ja seesteinen tunnelma leffassa miellytti. Kuitenkin aihe varmasti varmaankin amerikkalaisille hiukan arkaluontoinen, joten siinä varmasti syy siihen, että suuri markkinakoneisto ei hypettänyt sitä aikanaan.
Originally posted by Samppa
Se on muuten sääli miten tuollaisia hyviä leffoja joskus menee aivan ohi koska siirtyvät Suomessa suoraan videolevitykseen. Ride With the Devilin lisäksi esimerkiksi Loiston ohjaajan Scott Hicksin viimeisin leffa, visuaalisesti ja muutenkin aika hieno draama Snow Falling on Cedars (Lumi peittää setripuut). Oli todella positiivinen yllätys kun vuokrasin tuon DVD:n jokin aika sitten. Nyt löytyi myös ainakin Porin Anttilan alelaarista.
Ositn tuon leffan viime vuonna lokakuussa anttilasta Tobey Mguire:n ja ohjaajan Lee Ang:in vuoksi. Katsomiseen vierähti sitten liki puoli vuotta. Leffa oli kaunis, seesteinen kuvaus nuoren miehen kehityskaaresta, uskottava sellainen. Suosittelen ****
Matti
Originally posted by scorps
Vuokrasin ja katselin sen eilen ihan tämän topicin perusteella. Pidin erittäin paljon. Komeempia maisemakuvia kuin olen aikohin nähnyt. Muutenkin rauhallinen ja seesteinen tunnelma leffassa miellytti. Kuitenkin aihe varmasti varmaankin amerikkalaisille hiukan arkaluontoinen, joten siinä varmasti syy siihen, että suuri markkinakoneisto ei hypettänyt sitä aikanaan.
edit: postini koskee Snow Falling On Cedars