PDA

View Full Version : Tarrat irti muovista

ling-ling
03.10.2001, 23:07
Anttilan keskusvaraston tyhjennysthreadissa on keskusteltu (hälytin)tarran tai oikeastaan sen liima-aineen poistamisesta DVD-kotelosta:

Originally posted by mahoney
sai kirota tuollaisia levyjä, joissa ei ole muovikelmua eikä hälytinkoteloa... hälytintarrat jättivät vielä _puolen tunnin_ pesun jälkeenkin (ilmiveden alla) sellaiset jäljet
Uusavuttomuus on valloillaan (sorry mahoney) ja orgaanisen kemian kurssit jätetty kuuntelematta (eikä nyt tarvitse muistuttaa, että nykyisiä muoveja ei oltu edes keksitty silloin kun minä olen lukiossa ollut). Modernit tarraliima-aineet saa "näppärästi" irti muovipinnoilta seuraavilla aineilla: öljy, bensa, viina tai asetoni. Vesi ei liuota mitään, mikä on tarkoitettu varkaudenestoon tai hintalapun kiinnittämiseen.

Öljy, esimerkiksi ruokaöljy, voi, Mobil Super ja ompelukoneöljy irrottaa paperipintaisen (siis yleensä sellaisen, johon kauppa on tulostanut jotakin) tarran, mutta ei siis muovipintaista (esim. hologrammitarraa) seuraavasti: tarran päälle kaadetaan öljyä tarraa lainkaan repimättä tms. Aikaa myöden öljy imeytyy tarran läpi muoviin asti ja tarra irtoaa jälkiä jättämättä. Hyvä keino tavallisiin hintalappuihin tms.

Varoituksen sana: polttoöljy (diesel tms) ei käy laisinkaan, tarra irtoaa hyvin, mutta haju jää. No, moottorimiehet ovat erikseen. Myöskään nk. marsilainen öljy (jollaista on mm. mun Audissa, väriltään vihreää, haisee kissanpissalle ja auton tietokone kertoilee 1.000 km ennen, että pitää vaihtaa) ei käy, sillä se ei ole liuotin ollenkaan. Synteettiset öljyt käyvät yleensä, ne kun ovat 99% mineraaliöljyjä...

Seuraavissa menetelmänä on repiä tarra pois ja liuottaa liima jälkeenpäin.

Bensa, siis puhdistettu bensa (zippo, ronson tai ruiskuohenne), liuottaa eräitä liimoja ja rasvoja.

Originally posted by Agrado Hyväksi havaittu poistokeino kaiken maailman liimatahroille: puhdistettu bensa (esim. Zippojen täyttöön myytävä).
Bensa ei yleensä vahingoita muovipintaa. Älä kuitenkaan käytä 95E:tä tms, sen haju ei lähde koskaan. Moottorimiehet....

Viina eli etyylialkoholi on kanssa hyvä liuotin, eli kossua vaan tarralle ja katotaan liukeneeko. Saattaa muuttaa muovin pintaa liuottamalla kiillotusaineen siitä pinnalta (sama efekti sulaneen suklaapatukan pakastamisessa: harmaaksi menee).

Originally posted by Samppa Pirtulla lähtevä moiset jäljet todella helposti, ja voipa ottaa askarrellessan myös vähän hörppyäkin :)
Terveydenhuollossa (jos vaikka olisi sairaanhoituri-kotikissa) käytetään eetterispriitä, sillä voi pyyhkiä rasvaa ja liimaa pois. Isopropanoli (autojen lasinpesunesteen jäätymisenestoaine) liuottaa liimoja hyvin mutta pilaa 50% todennäköisyydellä muovipinnan. (Kahta viimeksi mainittua älä juo!) Olen muuten käyttänyt kossua jääkaapin pesuun jo vuosia.....

Asetoni (kynsilakanpoistoaine - kysy kotikissalta) liuottaa vaikka mitä. Myös muovia.

Kokemuksia?

Damned
03.10.2001, 23:21
Minä olen käyttänyt Sinolia noiden tarraliimojen irroittamiseen muovista. Ei sulata tai himmennä muovia.

syyskuu
03.10.2001, 23:28
Pelkkä "anttilan hintalappu" irtoaa dvd-kotelosta myös ilman mitään aineita - 10cm:n pätkä hyvälaatuista teippiä toimii myös. Ensin kannattaa nykäistä tarrasta se osa pois, joka kerralla lähtee, ja loppu lähteekin sitten sillä teipinpätkällä "nypyttämällä". Mitään jälkiä ei jää, ja on nopea toimenpide.

Valitettavasti sama teippikikka ei oikein toimi kovempi pintaiselle cd-kotelolle. Siitä hintalapun saa siististi irti vain ruokaöljyllä liottamalla.

Zero
03.10.2001, 23:52
Originally posted by syyskuu
Pelkkä "anttilan hintalappu" irtoaa dvd-kotelosta myös ilman mitään aineita - 10cm:n pätkä hyvälaatuista teippiä toimii myös. Ensin kannattaa nykäistä tarrasta se osa pois, joka kerralla lähtee, ja loppu lähteekin sitten sillä teipinpätkällä "nypyttämällä". Mitään jälkiä ei jää, ja on nopea toimenpide.

Valitettavasti sama teippikikka ei oikein toimi kovempi pintaiselle cd-kotelolle. Siitä hintalapun saa siististi irti vain ruokaöljyllä liottamalla.
Teippi toimii hyvin...aikoinaan tuon muistaakseni ihan itse kokeilemalla keksin :hitme:
Hauska kuulla etten olekaan ainoa joka nylpyttää hintalappuja pois teipin avulla :D

Maukka
03.10.2001, 23:56
Kyllähän se muovista irtoaa, mutta auta armias kun Warnerin snapperiin on kiinnitetty jotain tarrahärdellejä. Milläs niitä siitä pahvista revit? ABsoundilla kun on tapana kiinnittää koteloihinsa niitä varkaudenestotarroja.

luolamies
04.10.2001, 00:36
Tarrojen poistoon on myös olemassa oma pesuaine:

"Label Off:
Helppokäyttöinen puhdistusaine tarrojen, etikettien, liimajäänteiden, öljy- ja rasva- ym. tahrojen poistoon. Soveltuu useimmille muovi- ja maalipinnoille."

En tiedä onko tuo aine esim. pelkkää spriitä, vai onko kyseessä joku ovela seos, joka jättää muovipinnan kiiltäväksi. Spraypullo tuota maksaa noin parikymppiä.

Mag
04.10.2001, 08:30
Olen yleensä ensin ottanut mekaanisesti sen mitä irti lähtee ja sitten isopropyylialkoholilla loput. Myönteistä on se, että yhä useampi kotelo on muoveissa, joten ei niin usein tarvitse kiroilla kuin cd -koteloiden kanssa.
On toki tälläkin hetkellä hyllyssä joitain levyjä, joiden mukana tulee pari muutakin levyä kun ei ole tullut liimoja putsattua. Hyvä ettei sentään ole tarvinnut niiden saakelin hälyteippien kanssa pelleillä dvd -levyjen suhteen...

JaLe
04.10.2001, 10:52
Tarrasta jääneen liiman irroittaminen muovista onnistuu parhaiten tavallisella ruokaöljyllä. Tilkka ruokaöljyä liiman päälle ja ei kun pyyhkäiseen muutaman kerran talouspaperilla niin kylä lähtee.

Veka
04.10.2001, 18:29
Ei välttämättä pidä alistua kohtaloon ja sitten kyynel silmäkulmassa hinkata koteloita. Aina pitää muistaa pitää kovaääninen valitus kassalla kun ostaa tuotteen jossa on tarroja "väärissä" paikoissa. "Tästä varmaan saa 10mk alennusta kun kotelo on pilattu tähän kuntoon." "Kuka aivoton imbesilli teillä oikein kiinnittää näitä hintalappuja näihin, tämä kotelo on nyt pilalla, saan kai uuden tilalle että päästään kauppoihin?" ;)

Jos kauppiailta muuten tulee palautuksina kasetteja jakelijan varastoon ja niissä on hintalappuja menee kotelo vaihroon ja työ laskutetaan päälle.

Originally posted by ling-ling
Olen muuten käyttänyt kossua jääkaapin pesuun jo vuosia.....
Asetoni (kynsilakanpoistoaine - kysy kotikissalta) liuottaa vaikka mitä. Myös muovia.
Kokemuksia? [/B]
Hyi - alkoholin väärinkäyttöä! :D
Eräitä muovilaatuja voi jopa kiillottaa puhtaalla asetonilla, ei pyyhkimällä mutta kastamalla.

Maukka
04.10.2001, 18:34
Originally posted by Veka
Hyi - alkoholin väärinkäyttöä! :D
Eräitä muovilaatuja voi jopa kiillottaa puhtaalla asetonilla, ei pyyhkimällä mutta kastamalla.
Eihän tuo vielä mitään. Työkaveri hukuttii koko pullollisen pirtua auton pissapoikaan.

Mahoney
04.10.2001, 19:27
Originally posted by ling-ling
[B]Uusavuttomuus on valloillaan (sorry mahoney) ja orgaanisen kemian kurssit jätetty kuuntelematta

Vesi on kyllä tähän asti irroittanut ja yhtään enempää vaivaa en joidenkin tarrojen takia näe. Mikä nörtti luulet minun olevan, kemian kurssit - PYH! Kuka nyt luennoille mitään kuuntelemaan menee... uusavuton ei osannut lukea edes viestejä eteenpäin.

Varoituksen sana: polttoöljy (diesel tms) ei käy laisinkaan

Jossain vaiheessa viestiä hämärtyi vitsin ja todellisuuden raja... polttoöljyä, bensaa, moottoriöljyä... huh huh

(kynsilakanpoistoaine - kysy kotikissalta) liuottaa vaikka mitä. Myös muovia. Kokemuksia?

On kokemuksia. Mattapintaa tulee.