View Full Version : Citymarketin tarjous-LCD 27LB120S4.
Heips,
Kellään kokemuksia tuosta otsikon 27" Thomson LCD-töllöstä? Hinta olis nyt tarjouksessa 999,- Citymarketeissa.
Kiitoksia!
Heips,
Kellään kokemuksia tuosta otsikon 27" Thomson LCD-töllöstä? Hinta olis nyt tarjouksessa 999,- Citymarketeissa.
Kiitoksia!
Missäs Citymarketissa toi on? Kuulostaa kohtuullisen hyvältä tarjoukselta kun 26" Thomsonit on olleet nyt tuota 1500-1600€ luokkaa.
/jizmo
Eiköhän se ole kaikissa Cittareissa joissa on tuo "kodinelektroniikkaosasto"...
Onko tietoa tuosta mallista tarkemmin tai yleensä Thomsonin LCD-telkuista?
Eiköhän se ole kaikissa Cittareissa joissa on tuo "kodinelektroniikkaosasto"...
Onko tietoa tuosta mallista tarkemmin tai yleensä Thomsonin LCD-telkuista?
Sillä kyselin tuota paikkaa, ettei kyseessä ole ko. liikeen näytekappale. Itiksen Citymarketissa kun olen joskus käynyt, siellä on ollut liikkeen kokoon nähden tosi nihkeästi tuota elektroniikkaa ja muutoman hassun LCD-television hinnat kaukana kilpailukykyisestä hinnasta. :rolleyes:
Mun silmään toi Thomsonin kuva on ollut ihan ok ja liitännöistä on muistaakseni löytynyt sekä VGA, että YPrPb, eli ainkaan siinä puolella ei ole mistään tingitty.
/jizmo
Sillä kyselin tuota paikkaa, ettei kyseessä ole ko. liikeen näytekappale. Itiksen Citymarketissa kun olen joskus käynyt, siellä on ollut liikkeen kokoon nähden tosi nihkeästi tuota elektroniikkaa ja muutoman hassun LCD-television hinnat kaukana kilpailukykyisestä hinnasta. :rolleyes:
Mun silmään toi Thomsonin kuva on ollut ihan ok ja liitännöistä on muistaakseni löytynyt sekä VGA, että YPrPb, eli ainkaan siinä puolella ei ole mistään tingitty.
/jizmo
Ok... Ei ole mikään yksittäiskappale kun mainostavat tienvarsi-mainostaulussa tuota... :)
Mikäs tuo YPrPb-liitäntä on?
Komponentti.
Ok... Ei ole mikään yksittäiskappale kun mainostavat tienvarsi-mainostaulussa tuota... :)
Kysytääs vielä, että missä paikkakunnalla mainostivat?
YPrPb = komponenttiliitin, jolla saa HDTV-tasoista matskua koneeseen. Eri asia on tietysti se, että mistä sitä matskua sitten käytännössä saa.
/jizmo
Kysytääs vielä, että missä paikkakunnalla mainostivat?
YPrPb = komponenttiliitin, jolla saa HDTV-tasoista matskua koneeseen. Eri asia on tietysti se, että mistä sitä matskua sitten käytännössä saa.
/jizmo
Salossa tuon mainoksen näin, mutta enköhän pääse Turussakin illemmalla sitä tarkastelemaan...
Salossa tuon mainoksen näin, mutta enköhän pääse Turussakin illemmalla sitä tarkastelemaan...Ja Lahdesta löytyy tuollainen taulu myös. Eiköhän se ole valtakunnallinen kampanja.
=)juha
Täällä (http://www.pixmania.com/fi/fi/87536/art/thomson/lcd-televisio-16-9-27-67.html#) vähän tarkempaa tietoa kyseisestä laitteesta.
Tjaas, ton joutuu jo käydä tsekkaamassa paikan päällä.
Toivottavasti jatkavat kampanjaa ensi viikolle asti, vaikuttaisi paperilla ihan potentiaaliselle palkansijoituskohteelle ;)
/jizmo
Päivän (7/3) Hesarin Citymarket-mainoksessa ei puhuta moisesta LCD-telkusta.
Ainoinkin juuri kysellä foorumilla, minkälainen LCD kannattaisi ostaa, kun budjetti on 1000,-
Onko siis muita hyvä vaihtoehtoja tuolla tonnin budjetilla?
Ainoinkin juuri kysellä foorumilla, minkälainen LCD kannattaisi ostaa, kun budjetti on 1000,-
Jos saksast haluat ostaa:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/252978.html
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/125804.html
http://www.geizhals.at/eu/a115996.html
Eipä ollut Turun Sanomissakaan, mutta tuolla tienvarrella oli iso mainos... Varmaan perjantaina alkavat mammuttimarkkinat liityvät tuohon...
http://www.thomson.de/Products/Detail/1,7710,27LB120S4,00.html?languageID=22&countryID=276&categoryID=TV&selectValueIDGroup=&productID=23LB230B4
vaikka Marekin mainitsema Benqkin vaikuttaa mukavalta:
http://www.geizhals.at/eu/a115996.html
Alkoi meikäläistä kiinnostamaan kun hinta on alle tuon maagisen 1000€ :)
Täällä lisäinfoa ko. laitteesta.
http://www.thomson.de/images/TNE/pdfcontent/tv/ps/en_27lb120s4.pdf
mielenkiintoista mm. tämä
Fall Time <16ms
Raise Time <16ms
eli yrittävätköhän ne vedättää tällä tyylillä. Jossain oli nämä yhteenlaskettuna josta tulee vasta se kokonais-vasteaika. Joo ei ainakaan mitään 32ms vasteaika-telkkua mulle..
eräällä forumilla myös valitettiin 27lb220s4 -mallin tuuletinmelusta mutta paha sanoa onko tässä samaa.
Mediaran.de sivulla oli phocus merkkinen lcd töllö 30 tuuman koolla ja 16 ms vasteajalla. Ja hinta on 999 egeä.
Ainakin Helsingin Ruoholahden cittarissa hintaa tolla 27" Thomsonilla oli yli 1500 eskoa... mutta samapa tuo, liian pieni ruutu joka tapauksessa.
Sama oli jumbon sittarissa, ei ollut tarjouksessa vaan just jotain 1500 euroa.
..mutta oliko malli juuri tuo mistä on ollut puhetta? Jos en ole unta nähnyt niin muistelisin että se oli joku toinen malli...? :sleep:
Heip.
Olen hankkinut saksasta vähän aikaa sitten tuollaisen lb120s4 töllön joskin 30 tuumaisena. Digiboxin kanssa olen ollut oikein tyytyväinen kuvaan:) kannattaa huomioida myös, että hintaan kuuluu seinäteline, joka muuten maksaa maltaita. Käyttöliittymä saa myös kiitosta minulta - esim kun käynnistää digiboksin televisio käynnistyy samalla av-kanavalle (ja vastaavasti taas sammuu kun digiboksin sammuttaa).
Mitä olen katsellut 27-30" LCD-TV:iden kuvaa kaupoissa Thomsonin kuva on ollut aina mielestäni yläpäässä kuvanlaadussa. Olisin itse varmaankin hankkinut Thomsonin lcdb03b-mallin, joka on saanut hintaansa nähden kivoja arvioita esim (http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=3069&WCI=wiTest) esim2 (http://www.homecinemachoice.com), mutta siinä on lasinen etulevy, jonka arvelin olevan huono tykin kanssa (heijastukset). Teknisten tietojen perusteella 120s4 malli on pitkältio sama em. mallin kanssa - ilman tuota lasista etulevyä ja DVI liitintä.
Jahman
Sama oli jumbon sittarissa, ei ollut tarjouksessa vaan just jotain 1500 euroa.
..mutta oliko malli juuri tuo mistä on ollut puhetta? Jos en ole unta nähnyt niin muistelisin että se oli joku toinen malli...? :sleep:
Tuo otsikon malli minulle kerrottiin Salon Cittarista, kun eilen kävin kyselemässä... Töllöjä ei ollut näytillä kun : "Ne just tuli varastoon joten ei olla vielä saatu näytille niitä"
mielenkiintoista mm. tämä
Fall Time <16ms
Raise Time <16ms
eli yrittävätköhän ne vedättää tällä tyylillä.
Hyvä huomio, kyllähän tuo aika selvältä vedätykseltä vaikuttaa. Lisäksi kummastuttaa tuo "<". Ei tuon käyttäytymisen pitäisi niin paljoa vaihdella että ei voisi speksata tarkkaa lukua. Mutta ehkä tuo <16 on markkinointimielessä seksikkäämpi kuin >14, ALLE 16 millisekuntia ALLE tonnilla! Nopeimmille tuplataan millisekuntit samaan hintaan.
Onko tuota mallia muuten saatavana mustana? Mitä olen jossain nähnyt thomssonin littuja niin ovat kyllä olleet mutkattoman muotoilunsa ansiosta kauneimpia (ja yllättävän hyvällä kuvalla).
Tuo otsikon malli minulle kerrottiin Salon Cittarista, kun eilen kävin kyselemässä... Töllöjä ei ollut näytillä kun : "Ne just tuli varastoon joten ei olla vielä saatu näytille niitä"
Itäkeskuksen sittarissa sama meisinki. Tölsyt lojuu varastossa ja esittelykappaletta ei ole esillä. Myyvät silti jo jos jotain kiinnostaa. Esittelykappaleet tulee esille "mammuttimarkkinoiden" alkaessa, ja volyymiä on kuulemma niin paljon, etteivät heti lopu kesken.
Heip.
Olen hankkinut saksasta vähän aikaa sitten tuollaisen lb120s4 töllön joskin 30 tuumaisena. Digiboxin kanssa olen ollut oikein tyytyväinen kuvaan:) kannattaa huomioida myös, että hintaan kuuluu seinäteline, joka muuten maksaa maltaita. Käyttöliittymä saa myös kiitosta minulta - esim kun käynnistää digiboksin televisio käynnistyy samalla av-kanavalle (ja vastaavasti taas sammuu kun digiboksin sammuttaa).
Mitä olen katsellut 27-30" LCD-TV:iden kuvaa kaupoissa Thomsonin kuva on ollut aina mielestäni yläpäässä kuvanlaadussa. Olisin itse varmaankin hankkinut Thomsonin lcdb03b-mallin, joka on saanut hintaansa nähden kivoja arvioita esim (http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=3069&WCI=wiTest) esim2 (http://www.homecinemachoice.com), mutta siinä on lasinen etulevy, jonka arvelin olevan huono tykin kanssa (heijastukset). Teknisten tietojen perusteella 120s4 malli on pitkältio sama em. mallin kanssa - ilman tuota lasista etulevyä ja DVI liitintä.
Jahman
Kävin tänään katsastamassa tuon 27-tuumaisen CM:ssa ja kuva oli tosiaan yllättävän hyvä (vasteaikaan nähden),joskin aavistuksen verran "pehmeä" (epäterävä).
Mulle myyjä sanoi että hinta laskisi 999€:hen huomenna (siis torstaina),eli alkavatkohan mammuttimarkkinat siis silloin.
Jahman,pitääkö sun tv:n tuulettimet (tai muuten) minkälaista ääntä? Jossain kun Thomsonin tuuletinmelusta tosiaan oli juttua.
Zagge
Jos liitän tämän cittarin thomsoni tietokoneesee, niin onko DVI välttämätön vai saanko muutenkin hyvän kuvan ? Ja mitä hyötyä tosta DVI:stä on ?
kts.
Jos liitän tämän cittarin thomsoni tietokoneesee, niin onko DVI välttämätön vai saanko muutenkin hyvän kuvan ? Ja mitä hyötyä tosta DVI:stä on ?
kts.
DVI ei ainakaan mun mielestä ole välttämätön, Medionissa (joka mulla hetken aikaa oli) oli DVI kuvassa outoja häiriöitä mutta VGA (D-SUB) piuhalla täydellinen kuva. DVIssä signaali menee digitaalisena mutta ei siis automaattisesti takaa parempaa kuvaa.
Zagge
Ps. Myös Thomsonin resoluutio VGAlla PCstä kiinnostaisi tietää koska jotkut Thomsonin laajakuva LCD mallit toimivat ilmeisesti max 1024x768 resolla mikä on sinänsä älytöntä koska paneelin resoluutio on isompi.
Jos joku asiantuntija vois sanoa et kumpi ois parempi PC-käyttöön : Toi cittarin thomson VAI Philips 26" PF8946 ??? tästä linkistä näkee esim. ton philips : http://www.shop.mega-power.de/index.html?target=p_902.html&lang=de
siis tulisi osaksi iha normi TV ja sit välil myös käyttäisin koneen näyttönä.
Kävin katsomassa tuota telkkua Ruoholahden (Hki) Citymarketissa. Olen maallikko näissä asioissa, mutta minuun kuva ei tehnyt vaikutusta. Tavallisessa hyvälaatuisessa kuvaputkitelkkarissa on paljon parempi kuva. Kun liike on nopeaa, kuva sotkeentuu. Toivottavasti tämä ei ole tyypillistä LCD-telkuissa, koska olen saanut toimeksiannon ostaa sellainen. Kuva oli myös aika vaalea. Myyjä sanoi, ettei sitä pysty tummentamaan.
Kävin katsomassa tuota telkkua Ruoholahden (Hki) Citymarketissa. Olen maallikko näissä asioissa, mutta minuun kuva ei tehnyt vaikutusta. Tavallisessa hyvälaatuisessa kuvaputkitelkkarissa on paljon parempi kuva. Kun liike on nopeaa, kuva sotkeentuu. Toivottavasti tämä ei ole tyypillistä LCD-telkuissa, koska olen saanut toimeksiannon ostaa sellainen. Kuva oli myös aika vaalea. Myyjä sanoi, ettei sitä pysty tummentamaan.
Itse en ainakaan Sittarin myyjiä uskoisi tällaisissa asioissa, vaan tsekkaisin onko tosiaan näin. Mahtoiko kuva tulla digiboksista vai ihan analogisena, tuo varmaan vaikuttaa jonkin verran kuvanlaatuun...:)
Kun liike on nopeaa, kuva sotkeentuu. Toivottavasti tämä ei ole tyypillistä LCD-telkuissa, koska olen saanut toimeksiannon ostaa sellainen. Kuva oli myös aika vaalea. Myyjä sanoi, ettei sitä pysty tummentamaan.
Edellä mainitut ominaisuudet ovat kyllä valitettavan yleisiä lcd-telkuissa. Oikeastaan ainoa kuvaltaan siedettävä lcd, jonka olen nähnyt on Philipsin 9986, joka painii tosin hinnaltaankin jo aivan eri sarjassa.
Itse en ainakaan Sittarin myyjiä uskoisi tällaisissa asioissa, vaan tsekkaisin onko tosiaan näin. Mahtoiko kuva tulla digiboksista vai ihan analogisena, tuo varmaan vaikuttaa jonkin verran kuvanlaatuun...:)
Katottiin kuvaa sekä MTV3-kanavalta (tais olla analoginen), esittely DVD:ltä, että joltain leffa DVD:ltä.
Jonkilaista huojuntaa oli muuten kuvassa, kun laitettiin leffa DVD pyörimään eli ainakaan alkutekstit eivät pysyneet aivan paikallaan vaan liikkuivat epämääräisiin suuntiin hiukan.
Thomsonin laajakuva LCD mallit toimivat ilmeisesti max 1024x768 resolla mikä on sinänsä älytöntä koska paneelin resoluutio on isompi.
Voitko kertoa lähteen tuosta paneelin isommasta resoluutiosta?
Voitko kertoa lähteen tuosta paneelin isommasta resoluutiosta?
Terve
Siis paneelin resohan on 1280x720. Selviää spekseistä joihin linkki tuolla aiemmin. Mutta siinähän ei varsinaisesti luvata PC käytössä tuota resoa.
Sitten saksalaisella forumilla http://www.hifi-forum.de oli kommenttia joistakin Thomsoneista, ei tämä malli (jotka ovat joko 1280x720 tai 1280x768) että ne tukisivat vain 1024x768:aa.
Terve
Siis paneelin resohan on 1280x720. Selviää spekseistä joihin linkki tuolla aiemmin. Mutta siinähän ei varsinaisesti luvata PC käytössä tuota resoa.
Sitten saksalaisella forumilla http://www.hifi-forum.de (http://www.hifi-forum.de/) oli kommenttia joistakin Thomsoneista, ei tämä malli (jotka ovat joko 1280x720 tai 1280x768) että ne tukisivat vain 1024x768:aa.
Just. Hyvä tietää, on kyllä kummallista jos tuo PC -kuva tosiaankin on noin menty rajoittamaan. Jos joku pääsee tuota testaamaan niin kommentteja olisi mukava kuulla.
Digital Man
10.03.2005, 16:04
Jonkilaista huojuntaa oli muuten kuvassa, kun laitettiin leffa DVD pyörimään eli ainakaan alkutekstit eivät pysyneet aivan paikallaan vaan liikkuivat epämääräisiin suuntiin hiukan.
Kyllähän aika monessa elokuvassa alkutekstit vähän huojuvat kun on digitoitu nauhalta ja nauha ei pysy juuri samassa kohtaa koko ajan. Täysin digitaalisesti kuvatuissa elokuvissa taas pysyy paikallaan, kuten Star Wars 2. Tämän huomasi jo normaali 28" kuvaputkitöllöllä.
Digital Man
10.03.2005, 19:41
No kävinpä sitten itsekin tarkastamassa miltä mahtaa kuva näyttää. Laite oli kiinni digiboxissa ja kanavana nelonen. Myyjää tai kaukosäädintä ei näkynyt mailla eikä halmeilla joten säädöt olivat mitä olivat.
Kuvan perässä näkyi tulevan koko ajan haamukuva. Tiedä sitten johtuuko hitaasta päivitysnopeudesta vai mistä, mutta huonolta näytti. Samaten väriliuissa oli porrastumia, eli ei tasaista tummasta vaaleaan. Kuva oli myös erittäin vaalea kuten joku muukin valitteli. Jos säätämällä saa paremmaksi niin hyvä, mutta tuonlaatuista kuvaa ei kyllä katso mitä liikkeessä joutui pällistelemään.
Edit:
Nyt näyttöön oli liitetty dvd ja säädetty ainakin suurinpiirtein kohdalleen. Haamukuvaa ja värien porrastumista ei enää näkynyt ja näyttökään ei ollut enää niin älyttömän vaalea kuin ennen. Suoraan sanottuna kuva oli kuin eri planeetalta. Nyt kuvanlaatua voi jo sanoa hyväksi.
Kertokaahan jonkinsortin lcd television omistajat että onko noissa lcd töllöissä kuolleita pikseleitä yhtä yleisesti kuin tietokone puolella? Ja miten takuu puolella niihin suhtaudutaan? Eli onko takuuehdoissa esim mainittu että 2-3 härö/kuollutta pikseliä sallitaan tai jotain sinne viittaavaa? Tarvisin makkariin jonkun vähintään 26 tuumaisen littunäytön kakkostöllöksi mutta epäillyttää maksaa itsensä kipeäksi kun ja jos noita pikseli kuolemia tulee esim vuoden tai parin sisään... Työmaalla ainakin tietokoneitten lcd näytöissä on kuolleita pikseleitä jo useammassa näytössä vaikka ovat vain 1-2 vuotta vanhoja.
Hyvä kysymys.
Ainakin LCD-näyttöjen osalta, muistan nähneeni tarkan speksauksen:
Kuinka monta kuollutta pikseliä, missä kohtaa näyttöä, minkä värisiä. jne. saa näytössä olla.Tai ei yhtään. Niistä taisi olla jotkut laatuluokat.
Eli luulisi speksien kustakin tv-mallista löytyvän, muutenhan LCD-telkkarin
ostaminen olisi aika onnenkauppaa.
Omassa kaksi vuotta vanhassa LCD-näytössä ei ole yhtään kuollutta pikseliä ja en tiedä mutta luulen, että ne ovat joko uutena ja niitä ei juuri tule. Toinen asia on sitten se, että voi kestää aika kauan ennenkuin kuolleen pikselin havaitsee.
Toinen asia on sitten se, että voi kestää aika kauan ennenkuin kuolleen pikselin havaitsee.
...Jonka vuoksi kannattaa heti kotiuttamisen yhteydessä testata kyseinen kappale. Esim. yhden pikselin rikkinäinen taustavalo ei oikeuta vaihtoon millään valmistajalla (paitsi ehkä LG), mutta jos sellainen sattuu löytymään ja se häiritsee niin vaihto onnistuu kyllä ihan varmasti, kunhan vain tapahtuu oston lähipäivinä.
...Jonka vuoksi kannattaa heti kotiuttamisen yhteydessä testata kyseinen kappale. Esim. yhden pikselin rikkinäinen taustavalo ei oikeuta vaihtoon millään valmistajalla (paitsi ehkä LG), mutta jos sellainen sattuu löytymään ja se häiritsee niin vaihto onnistuu kyllä ihan varmasti, kunhan vain tapahtuu oston lähipäivinä.
Henkilökohtaisesti suosittelen, jos mahdollista tarkistaa näyttö jo ennen ostoa myyjän kanssa. Tuo käytäntö noiden kuolleiden pisteiden suhteen vaihtelee suuresti, yleissääntönä kuulemma saa olla 2 % viallisia.
Kuitenkin jos kuollut pikseli sijaitsee suoraan keskellä näyttöä tai sen väri todella häiritsevä, niin silloin yleensä se vaihdetaan uuteen.
Henkilökohtaisesti suosittelen, jos mahdollista tarkistaa näyttö jo ennen ostoa myyjän kanssa. Tuo käytäntö noiden kuolleiden pisteiden suhteen vaihtelee suuresti, yleissääntönä kuulemma saa olla 2 % viallisia.
Kuitenkin jos kuollut pikseli sijaitsee suoraan keskellä näyttöä tai sen väri todella häiritsevä, niin silloin yleensä se vaihdetaan uuteen.
Samaa mieltä, etenkin jos epäilee valmistajan laadunvalvontaa tippaakaan. Tuo 2% on kyllä jo ihan liikaa. Kyllä sitä mieluummin on hankala asiakas ja testaa itselleen virheettömän kappaleen.
Gígantissa oli sama tv myynnissä alta tonnin hintaan.
petepeluri
12.03.2005, 20:35
Cittarissa katsoin tuota tv:tä ja ihan asialliselta vaikutti muuten mutta kuva tuntui nykivän välillä, tiedä sitten mistä johtui.
Jumbon cittarissa oli röykkiö näitä 999€ Thompsoneja. Esillä ollut yksilö oli kuitenkin eri malli, "kuulemma sama". Kuvasta en osaa sanoa mitään, kuppaselta näytti, mutta niin se näytti kaikissa muissakin töllöissä, joissa oli sama kuva. Myyjän pyynnöstä näyttämä kaukosäädin oli onnettoman tuntuinen pyöreähkö saippuapala, jossa mm. menu säädin oli kokoluokkaa nupineulanpää.
Muuten tv:n yleinen design oli hyvää luokkaa. Kaipailisinkin tänne kommentteja oikeasta kotikäytöstä. Cittariinhan voi palauttaa myyntikelpoisen tuotteen, jos ei ole siihen tyytyväinen, joten kynnys kokeilulle on aika pieni.
Logibear
14.03.2005, 17:05
Speksin mukaan tässä mallissa on vain 1 scart. Onko hyviä ideoita miten digiboxin ja videonauhurin saisi liitettyä yhtäaikaa ilman jatkuvaa piuhojen kanssa vehtaamista.
Enoelmeri
14.03.2005, 17:25
Gigantissa on kanssa myynnissä joku muistaakseni medionin 27 tuumanen lcd,
siinä taisi olla myös dvi liitin. Hinta oli 999e
prisoner
14.03.2005, 17:34
Speksin mukaan tässä mallissa on vain 1 scart. Onko hyviä ideoita miten digiboxin ja videonauhurin saisi liitettyä yhtäaikaa ilman jatkuvaa piuhojen kanssa vehtaamista.
Kannattaa vilkasta Stockmannin kanta-asiakastarjoukset maaliskuulle...
Seuraavaa Verkkokaupan sivuilta vastaavalle 30'' mallille:
>Thomson 30LB120S4 30":n LCD-TV.
>1024x768. 600:1. Kuvasuhde 16:9. 450cd/m2. Virtual Dolby Surround.
>Mukana ei suomen- tai ruotsinkielistä käyttöohjetta.
eli vähän siltä vaikuttaa mitä epäilinkin tuossa aiemmin, että ei tuettaisi "full screeniä" pc käytössä. no eihän kaikki toki edes kytke tv:tä pc-hen.
No saapa nähdä jos joku uskaltautuu tuon hakemaan kokeiluun,voihan sen palauttaa 8pv sisällä,niin mullekin sanottiin CM:ssä. itellä ei autoa:( tarjous siellä voimassa lauantaihin saakka.
Zagge
Tina Silta
14.03.2005, 19:59
Öh, jos 2% pikseleistä saa olla viallisia niin 1280x768 paneelissa se tekee vajaa 20000 viallista pikseliä.
Ei ihan taida yleissääntösi pitää paikkaansa...
veitikka
17.03.2005, 15:27
Raahasin tietokoneeni Rovaniemen sittariin ja testasin laitetta PC-käytössä. Liitin näytön koneeseen vga-kaapelilla, näytönohjain oli Radeon 8500 ja käytössä myös PowerStrip. Monista yrityksistäni huolimatta en saanut pukattua näyttöön 1280x720 kuvaa siten, että koko kuvaruutu olisi tullut hyödynnettyä. Todennäköisesti kyseisestä Thomsonista ei saa ulos 16:9 tietokonekuvaa. Siihen loppui ainakin oma mielenkiintoni tarjousnäyttöä kohtaan.
Raahasin tietokoneeni Rovaniemen sittariin ja testasin laitetta PC-käytössä. Liitin näytön koneeseen vga-kaapelilla, näytönohjain oli Radeon 8500 ja käytössä myös PowerStrip. Monista yrityksistäni huolimatta en saanut pukattua näyttöön 1280x720 kuvaa siten, että koko kuvaruutu olisi tullut hyödynnettyä. Todennäköisesti kyseisestä Thomsonista ei saa ulos 16:9 tietokonekuvaa. Siihen loppui ainakin oma mielenkiintoni tarjousnäyttöä kohtaan.
No niin,hyvä tietää, olin just itse asiassa lähdössä ostamaan näyttöä. Kuvan laatu TV näytössä nimittäin vakuutti ainakin minut kun kävin uudelleen katsomassa, oli mielestäni huippuluokkaa kun säädöt oli kohdallaan.
Onko sulla uudehkot ATI catalyst ajurit? Mikä oli maksimi resoluutio jonka sait ulos ? Mietin vain että tuskin myöskään 1024x768 koska näyttöhän on pystysuunnassa suunnassa vain 720 pikseliä?
Soitin jopa maahantuojalle kysyäkseni ja he eivät ymmärtäneet miksi full screen ei toimisi (mutta todistetusti osassa Thomsoneita se ei ainakaan toimi foorumien perusteella), joten varmaan vaan kyse siitä että he eivät tienneet koko asiasta mitään.
Zagge
Kävin paikallisessa Gigantissa katsomassa Thomson 27LCDB03BBK mallista telkkaria jonka hinta oli noin 1700 euroa. Kun katselin sen speksejä ja vertasin niitä tähän Cittarin malliin, 27LB120S4, niin huomasin että Fall Time ja Raise Time ovat toisessa 8 ms ja toisessa 16 ms. Halvemmassa Cittarin mallissa on 16 ms ja kalliimmassa Gigantin mallissa 8 ms. Miten nämä arvot pitäisi tulkita?
veitikka
17.03.2005, 20:12
No niin,hyvä tietää, olin just itse asiassa lähdössä ostamaan näyttöä. Kuvan laatu TV näytössä nimittäin vakuutti ainakin minut kun kävin uudelleen katsomassa, oli mielestäni huippuluokkaa kun säädöt oli kohdallaan.
Onko sulla uudehkot ATI catalyst ajurit? Mikä oli maksimi resoluutio jonka sait ulos ? Mietin vain että tuskin myöskään 1024x768 koska näyttöhän on pystysuunnassa suunnassa vain 720 pikseliä?
Soitin jopa maahantuojalle kysyäkseni ja he eivät ymmärtäneet miksi full screen ei toimisi (mutta todistetusti osassa Thomsoneita se ei ainakaan toimi foorumien perusteella), joten varmaan vaan kyse siitä että he eivät tienneet koko asiasta mitään.
Zagge
Koneessani on muutaman viikon ikäiset Atin ajurit sisällä. En ehtinyt tarkemmin tutkia eri resoluutioita ja niiden kuvanlaatua. Aluksi käytin 1024x768 resoa ja sitten yritin käyttää useita vaihtoehtoisia laajempikuvaisia resoja mitä PowerStrip ja Atin control panel tarjosivat, mutta aina tuloksena oli 4:3 tietokonekuva enemmän tai vähemmän vaakasuunnassa litistyneenä. Koneeni tunnisti Thomsonin automaattisesti oikein ja väitti suurimmaksi sallituksi resoksi 1080i, vaikka spekseissä luvataan vain tuo 720, jota sitäkään en kyllä saanut toteutettua. Myöhemmin mietiskelin olisiko kaukosäätimen räpeltäminen vaikuttanut tilanteeseen, epäilen kuitenkin, ettei sillä olisi ollut vaikutusta lopputulokseen. Myöhemmin kävin vielä tutustuttamassa koneeni LG:n RZ26LZ50 näyttöön ja kokemukset siitä PC:n kaverina yllättivät positiivisesti. LG toimi 1280x768 tilassa PC-näyttönä nautittavan hyvin. TV-kuvan laadusta en voi sanoa kummastakaan mallista juuri mitään.
Kävin paikallisessa Gigantissa katsomassa Thomson 27LCDB03BBK mallista telkkaria jonka hinta oli noin 1700 euroa. Kun katselin sen speksejä ja vertasin niitä tähän Cittarin malliin, 27LB120S4, niin huomasin että Fall Time ja Raise Time ovat toisessa 8 ms ja toisessa 16 ms. Halvemmassa Cittarin mallissa on 16 ms ja kalliimmassa Gigantin mallissa 8 ms. Miten nämä arvot pitäisi tulkita?
Kertoo paneelin nopeuden eli kuinka vikkelään pikseli osaa vaihtaa väriä. Käytännössä 16ms on täysin riittävä, mutta toki 8ms vielä parempi esim tosi nopeasti liikkuvassa ja värejä vaihtavassa kuvassa. >25ms:llä näkee jo selvää häntimistä.
No kyllä tuo itse käsite on tuttu mutta pitäisikö nuo ajat laskea yhteen vai miten ne pitäisi tulkita? Jos joku valmistaja kutsuu näyttöään 16 ms näytöksi niin onko silloin kyseessä 8 + 8 ms vai 16 + 16 ms?
Kävin paikallisessa Gigantissa katsomassa Thomson 27LCDB03BBK mallista telkkaria jonka hinta oli noin 1700 euroa.
OT: Näyttää olevan Teknisillä 1390e, rupeaa jo lähestymään Saksan hintoja.
http://www.tekniset.fi/tarjous.asp
No kyllä tuo itse käsite on tuttu mutta pitäisikö nuo ajat laskea yhteen vai miten ne pitäisi tulkita? Jos joku valmistaja kutsuu näyttöään 16 ms näytöksi niin onko silloin kyseessä 8 + 8 ms vai 16 + 16 ms?
Aaa, ok. Yleensä ilmoitetaan rise+fall eli jos on rise=8 ja fall=8 niin kyseessä pitäisi olla 16ms paneeli. Tosin nuo vaihtelee ja nykyään on tullut muitakin mittaustapoja joten välttämättä nuo ei ole vertailukelpoisia.
Aaa, ok. Yleensä ilmoitetaan rise+fall eli jos on rise=8 ja fall=8 niin kyseessä pitäisi olla 16ms paneeli. Tosin nuo vaihtelee ja nykyään on tullut muitakin mittaustapoja joten välttämättä nuo ei ole vertailukelpoisia.
Niin, olet varmaankin oikeassa ettei ole vertailukelpoisia, sanotaanhan tämän tarjousmallin spekseissä <16 ms, ja tuossa toisen mallin spekseissä 8 ms. Eli tämä tarjousmalli on kyllä luultavasti hiukan hitaampi, ehkä sitten jossain 25 ms paikkeilla!?
Ostopäätökseen, tai oikeastaan ostamatta jättämiseen, vaikuttaa kyllä enemmän tuo 1280x768 reson toimimattomuus. Olen päätynyt siihen että kun tällainen näyttö hankitaan niin parhaan kuvan saavuttamiseksi se pitäisi kytkeä HTPC:hen, jossa on digitv kortti, VGA:lla tai DVI:llä.
Zagge
Seurailin tämän loppupuolen viikosta tätä keskustelua, koska kiinnostuin itsekin tuosta cittarin tarjouksesta. Meinasi tuo kommentti tuosta WXGA reson toimimattomuudesta tietokoneen kanssa saada minut luopumaan ostoaikeista. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos kerran natiivi reso on se WXGA niin kyllä sen pitää moisella inputilla toimia leppoisasti. Eilen illalla sitten päätin raahautua jumbon cittariin ja kannoin kotiin tuon Thomsonin.
Ensimmäinen mitä tein, oli IBM:n T42 läppäri kiinni töllöön ja töllö päälle. Ja kas kummaa WXGA reso toimi suorastaan kauniisti. Kaukosäätimestä piti tosin valita zoom moodi siten, että oli 16:9 mode päällä.
Kaverilla on tuo Medionin 27" alle tonnin LCD töllö ja siinä on tietokonekäytössä ärsyttävää skaalausongelmaa natiiviresollakin. Jostain syystä Medioni taikoo pikseleiden viereen interpoloituja pikseleitä ikäänkuin skaalaus olisi muka päällä. Ennen ostoa oli pieni pelko, että tätä saattaisi esiintyä Thomsonillakin, mutta pelot osoittautuivat vääriksi. Thomson pisti tässä suhteessa kyllä selkeästi paremmaksi, PC tilassa signaalin syncronoinnin ja phasen voi manuaalisesti säätää kuten kirkkauden ja kontrastin. Tämän avulla sain reson säädettyä siten, että kuvanlaatu oli tietokonekäytössä aivan loistava.
Tyyppäilin häntimistä hieman joillakin yksinkertaisilla OpenGL väkerryksillä ja teksti-ikkunan siirtelyllä. OpenGL pyörityksissä oli mustan ja valkoisen nopeassa liikkeessä jotain aivan pientä havaittavissa jos oikein kovasti tuijotti, mutta ikkunatesti meni läpi loistavasti. Teksti ei mene utuiseksi liikkuvassa ikkunassa, mitä se tekee esim T42 läppärin omalla näytöllä..
Lyhyesti sanottuna olen tyytyväinen ostokseen. Kyseessä on kuitenkin sen verran pieni ja "halpa" TV, joka jää varmaankin muutaman vuoden sisään kakkos TV:ksi kun kohtuuhintaisia ja laatuisia isompia LCD töllöjä tulee myyntiin..
Movq
kiitos asialliseta rapsasta
Lyhyesti sanottuna olen tyytyväinen ostokseen. Kyseessä on kuitenkin sen verran pieni ja "halpa" TV, joka jää varmaankin muutaman vuoden sisään kakkos TV:ksi kun kohtuuhintaisia ja laatuisia isompia LCD töllöjä tulee myyntiin..
Kyllä on mennyt eurojen myötä ihmisillä suhteellisuuden taju sekaisin, kun 1000e telkkua pidetään halpana. :hitme: Siis näin yleisesti ottaen, ei henkilöiden. Olihan tuossa tuo halpa sana lainausmerkkien sisällä.
Eipä olisi voinut viisi vuotta sitten kuvitella, että ihmiset menevät näin höpelöiksi, kun paikallinen gigamarketti myy malliston alapään vanhentuneita karvahattumallin töllöttimiä yli 12000 mummonmarkkaan. Ja vieläpä, että ne menevät kaupaksi kuin tuorelakritsi kevätmarkkinoilla. Tarkoitan tällä nyt näitä 42" epänatiiveja plasmoja, joita erinäiset kaupat ovat myyneet "alehintaan" tässä viimeiset puoli vuotta.
Itse kyllä koen sen, että jos maksan näyttövälineestä useamman kuukauden nettopalkan, niin silloin sen ei pidä olla sellainen, joka jo muutaman kuukauden sisällä on vanhentunut taikka hinta puoliintunut. Tosin se taitaa olla tänä päivänä mahdotonta, jos ja kun meinaa investoida nykytekniikaan, koska tehtaat säännölisen useasti pukkaavat seuraavan sukupolven malleja ulos. Ja tämä tälläinen syklin tihenemä ei tapahdu mitenkään rahastusmielessä.. ei tietystikään. ;)
Laajakuvatöllöjen (CRT) tullessa markkinoille silloin alle vuosikymmen sitten, ei tälläistä ilmiötä kyllä ollut. Ei ainakaan tällä laajuudella. Ja siltikin ne "vanhat" telvisiot hakkaavat kuvanlaadussaan nykypäivän state-of-the-art plasmatkin mennen tullen. :thumbsup: Vai eikö muka..
Eipä silti.. kyllähän tässä menee halpaan itse kukin. :D
Kyllä on mennyt eurojen myötä ihmisillä suhteellisuuden taju sekaisin, kun 1000e telkkua pidetään halpana.
Olen samaa mieltä, kyllä 1000 euroa on paljon rahaa televisioista, jonka kuvanlaatu on kuitenkin oleellisesti huonompi kuin halvemman CRT:n.
Jos itse laittaisin noin paljon rahaa telkkariin, niin kyllä sen kuvanlaatu pitäisi olla suurinpiirtein parasta mitä on olemassa.
Kyllä on mennyt eurojen myötä ihmisillä suhteellisuuden taju sekaisin, kun 1000e telkkua pidetään halpana. :hitme: Siis näin yleisesti ottaen, ei henkilöiden. Olihan tuossa tuo halpa sana lainausmerkkien sisällä.
Eipä olisi voinut viisi vuotta sitten kuvitella, että ihmiset menevät näin höpelöiksi, kun paikallinen gigamarketti myy malliston alapään vanhentuneita karvahattumallin töllöttimiä yli 12000 mummonmarkkaan. Ja vieläpä, että ne menevät kaupaksi kuin tuorelakritsi kevätmarkkinoilla. Tarkoitan tällä nyt näitä 42" epänatiiveja plasmoja, joita erinäiset kaupat ovat myyneet "alehintaan" tässä viimeiset puoli vuotta.
Itse kyllä koen sen, että jos maksan näyttövälineestä useamman kuukauden nettopalkan, niin silloin sen ei pidä olla sellainen, joka jo muutaman kuukauden sisällä on vanhentunut taikka hinta puoliintunut. Tosin se taitaa olla tänä päivänä mahdotonta, jos ja kun meinaa investoida nykytekniikaan, koska tehtaat säännölisen useasti pukkaavat seuraavan sukupolven malleja ulos. Ja tämä tälläinen syklin tihenemä ei tapahdu mitenkään rahastusmielessä.. ei tietystikään. ;)
Laajakuvatöllöjen (CRT) tullessa markkinoille silloin alle vuosikymmen sitten, ei tälläistä ilmiötä kyllä ollut. Ei ainakaan tällä laajuudella. Ja siltikin ne "vanhat" telvisiot hakkaavat kuvanlaadussaan nykypäivän state-of-the-art plasmatkin mennen tullen. :thumbsup: Vai eikö muka..
Eipä silti.. kyllähän tässä menee halpaan itse kukin. :D
Olen ihan samaa mieltä kyllä, että melkoista hintaa saa pulittaa telkuista. 1000 € oli tässä tapauksessa "halpa" koska mitä oikeasti haluan on noin 50 tuuman HDTV tason laatu TV :king:. Mutta en todellakaan ole valmis maksamaan lähemmäs 10 k€ moisesta vempeleestä, sen voisi jo katsoa tutkimustyön rahoittamisena. Hintakin on sitten vuoden päästä alle puolet.
Itseltä laukesi 5v vanha Panasonic 32" putkilaajakuva ja oli käytännössä pakko hankkia uusi. Panasonic maksoi aikoinaan 6500 mk joten samassa kustannustasossa liikutaan tämän uuden hankinnan suhteen. Kuvittelin kyllä että Pana:lla olisi pötkinyt hieman pidempään.
Viisi vuotta kun vekslaili 50:n kilon painoisen jöötin takapaneeliin SCART kaapeleita :OI niin kyllä on mieliala sitä luokkaa ettei tarvii enää putkinäyttöä/-TV:tä ovesta sisään rehkiä. Jo tässä vaiheessa on LCD tuntunut putkeen verrattuna ihan helmeltä.
Movq
Olen samaa mieltä, kyllä 1000 euroa on paljon rahaa televisioista, jonka kuvanlaatu on kuitenkin oleellisesti huonompi kuin halvemman CRT:n.
Jos itse laittaisin noin paljon rahaa telkkariin, niin kyllä sen kuvanlaatu pitäisi olla suurinpiirtein parasta mitä on olemassa.
Ota huomioon, että sitä halpaa crt-telkkaria et sitten voikaan käyttää pc:n monitorina tai syöttää sille progekuvaa, resoluutiossakaan ei ole kehumista.
Nilkkakyy
20.03.2005, 00:13
hmm koittakaas nyt muistella että ihmiset makso 28" 100hz 4:3 telkkarista muutamia vuosia sitten vielä 8000-10000mk..
Seurailin tämän loppupuolen viikosta tätä keskustelua, koska kiinnostuin itsekin tuosta cittarin tarjouksesta. Meinasi tuo kommentti tuosta WXGA reson toimimattomuudesta tietokoneen kanssa saada minut luopumaan ostoaikeista. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos kerran natiivi reso on se WXGA niin kyllä sen pitää moisella inputilla toimia leppoisasti. Eilen illalla sitten päätin raahautua jumbon cittariin ja kannoin kotiin tuon Thomsonin.
Ensimmäinen mitä tein, oli IBM:n T42 läppäri kiinni töllöön ja töllö päälle. Ja kas kummaa WXGA reso toimi suorastaan kauniisti. Kaukosäätimestä piti tosin valita zoom moodi siten, että oli 16:9 mode päällä.
Kaverilla on tuo Medionin 27" alle tonnin LCD töllö ja siinä on tietokonekäytössä ärsyttävää skaalausongelmaa natiiviresollakin. Jostain syystä Medioni taikoo pikseleiden viereen interpoloituja pikseleitä ikäänkuin skaalaus olisi muka päällä. Ennen ostoa oli pieni pelko, että tätä saattaisi esiintyä Thomsonillakin, mutta pelot osoittautuivat vääriksi. Thomson pisti tässä suhteessa kyllä selkeästi paremmaksi, PC tilassa signaalin syncronoinnin ja phasen voi manuaalisesti säätää kuten kirkkauden ja kontrastin. Tämän avulla sain reson säädettyä siten, että kuvanlaatu oli tietokonekäytössä aivan loistava.
Tyyppäilin häntimistä hieman joillakin yksinkertaisilla OpenGL väkerryksillä ja teksti-ikkunan siirtelyllä. OpenGL pyörityksissä oli mustan ja valkoisen nopeassa liikkeessä jotain aivan pientä havaittavissa jos oikein kovasti tuijotti, mutta ikkunatesti meni läpi loistavasti. Teksti ei mene utuiseksi liikkuvassa ikkunassa, mitä se tekee esim T42 läppärin omalla näytöllä..
Movq
Terve
Hyvä tietää että 1280x720 reso sittenkin toimii.
Huonompi homma on se että tarjous on nyt ilmeisesti ohi.
Onko tuossa mallissa nyt niitä tuulettimia ja/tai pitääkö se minkälaista ääntä. Voishan sitä vielä katella jos muualta saisi edullisesti.
Zagge
Terve
Hyvä tietää että 1280x720 reso sittenkin toimii.
Huonompi homma on se että tarjous on nyt ilmeisesti ohi.
Onko tuossa mallissa nyt niitä tuulettimia ja/tai pitääkö se minkälaista ääntä. Voishan sitä vielä katella jos muualta saisi edullisesti.
Zagge
Piti ihan mennä kuuntelemaan, että onko siellä joku tuuletin pörräämässä sisällä. TV on kyllä aivan täysin äänetön, siis kun mute on päällä :) . Onkos joissakin LCD TV malleissa sitten tuuletin sisuksissa? Meinasin ihan säikähtää, että tossa olisi :eek:.
Tänä aamuna päätin hieman tarkemmin tutkia tuon TV:n vasteajan tasoa vertaamalla 100 Hz näyttötilassa olevaan Samsung 900p putkinäyttöön siirtelemällä ikkunaa jossa tekstiä pienellä fonteilla. Toteamus oli se, että Thomson ei kyllä yllä putken tasolle; riittävän nopeassa liikkeessä teksti muuttui hieman epäselväksi. Tosin liike oli sitten taas sen verran nopeaa että piti oikein kunnolla keskittyä heiluttamaan ja tapittamaan tekstiä. Vaimo varmaan tuumi, että nyt se sekos :hitme:.
Meidän käyttötarkoitukseen (TV+elokuvien katselu, PS2 ja PC pelailu, videoeditointi PC:llä) Thomsonin LCD on täysin riittävä, mutta kaipa joku hifisti voisi pitää sitä riittämättömänä vasteajan suhteen. Mun vaatimattomaan silmään ei ainakaan aamuisista formuloista tai Matrixin aulakohtauksesta mitään häntimistä pistä.
Näytti muuten perjantaina olevan noita töllöjä siellä Jumbossa aimo kasa eikä siinä ympärillä paljon kiinnostuneita pyörinyt. Voihan olla, että vielä myyvät tuohon hintaan vielä viikolla vaikka ilmoituksen mukaan tarjous ei olekaan voimassa.
Movq
Piti ihan mennä kuuntelemaan, että onko siellä joku tuuletin pörräämässä sisällä. TV on kyllä aivan täysin äänetön, siis kun mute on päällä :) . Onkos joissakin LCD TV malleissa sitten tuuletin sisuksissa? Meinasin ihan säikähtää, että tossa olisi :eek:.
Tänä aamuna päätin hieman tarkemmin tutkia tuon TV:n vasteajan tasoa vertaamalla 100 Hz näyttötilassa olevaan Samsung 900p putkinäyttöön siirtelemällä ikkunaa jossa tekstiä pienellä fonteilla. Toteamus oli se, että Thomson ei kyllä yllä putken tasolle; riittävän nopeassa liikkeessä teksti muuttui hieman epäselväksi. Tosin liike oli sitten taas sen verran nopeaa että piti oikein kunnolla keskittyä heiluttamaan ja tapittamaan tekstiä. Vaimo varmaan tuumi, että nyt se sekos :hitme:.
Meidän käyttötarkoitukseen (TV+elokuvien katselu, PS2 ja PC pelailu, videoeditointi PC:llä) Thomsonin LCD on täysin riittävä, mutta kaipa joku hifisti voisi pitää sitä riittämättömänä vasteajan suhteen. Mun vaatimattomaan silmään ei ainakaan aamuisista formuloista tai Matrixin aulakohtauksesta mitään häntimistä pistä.
Näytti muuten perjantaina olevan noita töllöjä siellä Jumbossa aimo kasa eikä siinä ympärillä paljon kiinnostuneita pyörinyt. Voihan olla, että vielä myyvät tuohon hintaan vielä viikolla vaikka ilmoituksen mukaan tarjous ei olekaan voimassa.
Movq
Kävin itsekin sitten tällaisen ostamassa, he ilmeisesti myyvät CM:ssä tuon erän vielä loppuun siihen 999e hintaan.
Muuten olen tähän ihan tyytyväinen, mutta analogisen tv-kuvan taso ei ole kovin hyvä, ja joutuu pitämään noise reduction "high" asennossa. Medionissa joka mulla oli itselläkin hetken aikaa oli yleisesti ottaen hieman parempi kuva.
Ja sitten värien kanssa (varsinkin) tummempien,on niin että ne "porrastuvat" eli välillä pahimmillaan joissain kohdissa kuin katsoisi 256 värisellä monitorilla niin että eri sävyjen reunoissa näkyy selkeät rajat. tämä hieman häiritsee,onko sulla tällaista..
Zagge
Kävin itsekin sitten tällaisen ostamassa, he ilmeisesti myyvät CM:ssä tuon erän vielä loppuun siihen 999e hintaan.
Muuten olen tähän ihan tyytyväinen, mutta analogisen tv-kuvan taso ei ole kovin hyvä, ja joutuu pitämään noise reduction "high" asennossa. Medionissa joka mulla oli itselläkin hetken aikaa oli yleisesti ottaen hieman parempi kuva.
Ja sitten värien kanssa (varsinkin) tummempien,on niin että ne "porrastuvat" eli välillä pahimmillaan joissain kohdissa kuin katsoisi 256 värisellä monitorilla niin että eri sävyjen reunoissa näkyy selkeät rajat. tämä hieman häiritsee,onko sulla tällaista..
Zagge
Analogisen TV kuvan huono laatu vaan näkyy aika hyvin noin tarkalla näytöllä. Vertailin laatua PC käytössä ja TV-virittimellä ja ne ovat kuin yö ja päivä. Harmi vaan, että Suomen digiTV:ssä on kanavilla niin suuri pakkaus päällä että kuva menee laatikoiksi tietynlaisessa nopeassa liikkeessä. Muuten hommaisin varmaan oitis digiboxin TVkuvanlaatua parantamaan.
Itse pidän noise reduction offilla koska kun lähde on hyvä niin siitä ei ole kuin haittaa. Tummuudet sain kuosiin säätämällä black expandia vai mikä lie sen nimi olikaan.
Olen huomannut, että näyttö paljastaa inputtina tulevan kuvan huonon laadun aika armotta. Ilmiö on sama kun esim. verrataan tietokoneella pyöritettyä mpeg4 videota tietokoneen näytöllä ja tavallisella putkiTV:llä. PutkiTV aika tehokkaasti peittää pakkauksen tummille alueille aiheuttaman laatikoitumisen. Mikä tahansa tarkka tietokoneen näyttö taas paljastaa armotta laatikot tummilla aluella. Ilmiötä voi hieman pienentää tiputtamalla kirkkautta ja nostamalla kontrastia. Itse kyllä pidän ainoana oikeana ratkaisuna sitä että näytölle syötettävä kuva on saatava hyvään laatuun. Ainakin ATIn grafikkakortit tietääkseni hieman parantavat puretun mpeg kuvan laatua. Pitäisi löytää digiboksi jossa olisi samaa tekniikkaa.
Movq
Analogisen TV kuvan huono laatu vaan näkyy aika hyvin noin tarkalla näytöllä. Vertailin laatua PC käytössä ja TV-virittimellä ja ne ovat kuin yö ja päivä. Harmi vaan, että Suomen digiTV:ssä on kanavilla niin suuri pakkaus päällä että kuva menee laatikoiksi tietynlaisessa nopeassa liikkeessä. Muuten hommaisin varmaan oitis digiboxin TVkuvanlaatua parantamaan.
Itse pidän noise reduction offilla koska kun lähde on hyvä niin siitä ei ole kuin haittaa. Tummuudet sain kuosiin säätämällä black expandia vai mikä lie sen nimi olikaan.
Olen huomannut, että näyttö paljastaa inputtina tulevan kuvan huonon laadun aika armotta. Ilmiö on sama kun esim. verrataan tietokoneella pyöritettyä mpeg4 videota tietokoneen näytöllä ja tavallisella putkiTV:llä. PutkiTV aika tehokkaasti peittää pakkauksen tummille alueille aiheuttaman laatikoitumisen. Mikä tahansa tarkka tietokoneen näyttö taas paljastaa armotta laatikot tummilla aluella. Ilmiötä voi hieman pienentää tiputtamalla kirkkautta ja nostamalla kontrastia. Itse kyllä pidän ainoana oikeana ratkaisuna sitä että näytölle syötettävä kuva on saatava hyvään laatuun. Ainakin ATIn grafikkakortit tietääkseni hieman parantavat puretun mpeg kuvan laatua. Pitäisi löytää digiboksi jossa olisi samaa tekniikkaa.
Movq
Jep, meikäläinen ei kyllä ole mikään "hifisti" mutta aloin sitten hieman kikkailemaan kun alkoi mietityttämään tämä värien porrastumis-ongelma.
Ajoin seuraavalta saitilta löytyvän testin..
http://www.passmark.com/download/index.htm
tulokset ovat kyllä melko selkeät, siinä missä koneessa oleva Dell 17'' LCD näyttää väriskaalan melko tasaisesti, Thomsonissa (VGA:lla kiinni 1280x720),tummemmat värit porrastuvat selkeästi. Tämä ei valitettavasti ilmeisesti johdu signaalin laadusta vaan se on paneelin ominaisuus (toki kaikissa lcd tv:ssä kai jossain määrin). Erityisen karulta näytti tuossa testissä oleva "Black-white gray scale test" ...
Zagge
Oli pakko testata softaa, vaikutti ihan toimivalta.
Omassa thinkpad x31:sessä 32bittisillä väreillä näyttö "vakuutti" mutta sellanen kutina minulla on gigantissa esim. plasmoja tollotellessä ollut, ettei niissä riitä sisäinen prosessointi tai paneelin kyky näyttää tarpeeksi eri värejä? Välillä näyttää ettei edes 16bittinen paletti olisi käytössä? :confused:
Jep, meikäläinen ei kyllä ole mikään "hifisti" mutta aloin sitten hieman kikkailemaan kun alkoi mietityttämään tämä värien porrastumis-ongelma.
Ajoin seuraavalta saitilta löytyvän testin..
http://www.passmark.com/download/index.htm
tulokset ovat kyllä melko selkeät, siinä missä koneessa oleva Dell 17'' LCD näyttää väriskaalan melko tasaisesti, Thomsonissa (VGA:lla kiinni 1280x720),tummemmat värit porrastuvat selkeästi. Tämä ei valitettavasti ilmeisesti johdu signaalin laadusta vaan se on paneelin ominaisuus (toki kaikissa lcd tv:ssä kai jossain määrin). Erityisen karulta näytti tuossa testissä oleva "Black-white gray scale test" ...
Zagge
Pitipäs kokeilla tuota samaa ohjelmaa ja täytyy kyllä sanoa, että värikomponenttien skaalat tummasta vaaleaan sävyyn oli kyllä aivan kauheaa katseltavaa :weep: . Television muihin ominaisuuksiin nähden tuo oli kyllä melkoinen kölin alta veto.
Ibarin T42 läppärin LCD näyttää väriskaalat kauniisti lineaarisina, mutta Thomson yski erittäin pahasti tummuusasteilla 40% ja siitä alaspäin. Saapas nyt nähdä sitten alkaako tuo häiritsemään normaalia katselua, koska itse en ollut tuota huomannut ilman testiä. Täytyypä käydä koestamassa tuota samaa softaa sen Medionin kilpailevan mallin kanssa.
Movq
Pitipäs kokeilla tuota samaa ohjelmaa ja täytyy kyllä sanoa, että värikomponenttien skaalat tummasta vaaleaan sävyyn oli kyllä aivan kauheaa katseltavaa :weep: . Television muihin ominaisuuksiin nähden tuo oli kyllä melkoinen kölin alta veto.
Ibarin T42 läppärin LCD näyttää väriskaalat kauniisti lineaarisina, mutta Thomson yski erittäin pahasti tummuusasteilla 40% ja siitä alaspäin. Saapas nyt nähdä sitten alkaako tuo häiritsemään normaalia katselua, koska itse en ollut tuota huomannut ilman testiä. Täytyypä käydä koestamassa tuota samaa softaa sen Medionin kilpailevan mallin kanssa.
Movq
Tosiaan Medionin myös kolme viikkoa omistaneena voisin väittää että siinä tilanne oli tämän asian osalta paljon parempi. Kyseistä testiä en tosin ikinä sille näytölle ajanut mutta kuvan laatu oli silminnähden parempi.
Medionissa oli sitten vain muita ongelmia,joiden takia se meni palautukseen. Sama taitaa käydä nyt.
Kaikille: vinkkejä otetaan vastaan,onko tämä yleistäkin LCD TV:ssä että keskimääräistä tummemmat värisävyt näyttävät siltä kuin katsoisi 80-luvun 256 väristä monitoria... ja missä tv:ssä tätä ongelmaa sitten ei ole.
Ikävä homma on se että en ole kuullut vielä yhdestäkään LCD TV mallista jossa ei oikeastaan olisi mitään ongelmia:) kun näitä forumeita on tässä lueskellut. On vaan kiinni siitä pystyykö elämään niiden ongelmien kanssa. Tämä on tätä nykyaikaa ... :)
Zagge
Kävin sit palauttaa Thomsonin. Oli pakko palauttaa kun moinen huono ominaisuus löytyi ja oli vielä aikaa palauttaa. En viitsinyt ottaa riskiä, että vika olisi sitten mielessä joka kerta kun TV:tä kattoo. :cool:
Pitihän sitä samalla reissulla sitten kierrellä hieman kattelemassa uutta korviketta. Gigantin vieressä Teknisillä oli Philipsin vanhempi 30PF9946 LCD kaupan hintaan 1499 e. Hieman kutkutti et olis pitänyt ottaa mukaan, mutta jäi sit kumminkin sinne. Nyt kun katoin Verkkokauppa.com:sta niiden hinnan niin oli 2290 e. Olis ehkä sittenkin pitänyt ottaa mukaan. :OI Tosin Teknisillä oli myös 26PF9946 myynnissä hintaan 1490 e, mikä sai hieman epäilemään 30 tuumaisen tasoa. Teknisillä vaikutti kuitenkin olevan tällä hetkellä halvemmat hinnat kuin Gigantissa, mikä oli pieni yllätys...
Nyt ollaan sit taas ilman kunnon TV:tä, eikun kattomaan leffaa 10v vanhalta pikkuputkelta. :naminami:
Movq
Itseltä laukesi 5v vanha Panasonic 32" putkilaajakuva ja oli käytännössä pakko hankkia uusi. Panasonic maksoi aikoinaan 6500 mk joten samassa kustannustasossa liikutaan tämän uuden hankinnan suhteen. Kuvittelin kyllä että Pana:lla olisi pötkinyt hieman pidempään.
Movq
Itselläni on saman ikäinen Sonyn 28 tuumainen laajakuva putkitelevisio, jonka toivon palvelevan vielä pitkään, jotta litteiden näyttöjen kuvanlaatu olisi vaihtotilanteessa televisiokäytössä samaa tai parempaa luokkaa. Miten on mahdollista, että laatumerkin television käyttöikä ei ole tuota pidempi?
Klahtinen
06.04.2005, 12:42
Itselläni on saman ikäinen Sonyn 28 tuumainen laajakuva putkitelevisio, jonka toivon palvelevan vielä pitkään, jotta litteiden näyttöjen kuvanlaatu olisi vaihtotilanteessa televisiokäytössä samaa tai parempaa luokkaa. Miten on mahdollista, että laatumerkin television käyttöikä ei ole tuota pidempi?
Laatumerkki on hieman kyseenalainen termi käyettäväksi enää mistään laitemerkistä. Itse ostin 90-luvun lopulla Panasonicin testivoittaja-HiFi-videot. Hajosivat takuuaikana kolme kertaa, eikä Kaukomarkkinoiden huolto saanut koskaan viimeistä vikaa korjattua. Laitteessa ei voinut käyttää puolinopeutta, koska nauhaseuranta ei puolinopeudella toiminut.
Vaihdoin "halpamerkkiin" ja olen ollut tyytyväinen.
Laatumerkki on hieman kyseenalainen termi käyettäväksi enää mistään laitemerkistä. Itse ostin 90-luvun lopulla Panasonicin testivoittaja-HiFi-videot. Hajosivat takuuaikana kolme kertaa, eikä Kaukomarkkinoiden huolto saanut koskaan viimeistä vikaa korjattua. Laitteessa ei voinut käyttää puolinopeutta, koska nauhaseuranta ei puolinopeudella toiminut.
Vaihdoin "halpamerkkiin" ja olen ollut tyytyväinen.
Eipä tarvitse edes kauaksi katsoa kun on pansu viimeksi sylkäissyt kökköä markkinoille. Itselläni on aivan mainiosti toimiva dvd-s35 soitin, joka on nyttemmin alkanut noin vuoden käytön jälkeen hajoilemaan tuhansilla käyttäjillä (surullisen kuuluisa h02 error). Soittimeen olen siis hyvin tyytyväinen *kop kop* mutta sellanen fiilis päällä että se toimii nyt laina-ajalla. Philipsien tölsyissä on ollut turhia ongelmia ja sonyn vempaimet kyllä kestää mutta laatu on mitä on.
--------------------------------
= Laajasti tunnettu brandi ei ole sama asia kuin laatumerkki. Bulkkivalmistajia turvallisimmilla vesillä ollaan usein vain hallinnollisissa asioissa.
Eilen hain ko. Thomsonin Turun Mustasta Pörssistä (Satakunnantie 105) ja hintalapussa luki, 4-vuotis synttärien kunniaksi, 884€.
Olivat kuulemma tilanneet 40 kpl erän, eilen oli menossa minun kohdallani 25.
-M
Miten tämän kyseisen Thomsonin valovoima riittää? Oletteko joutuneet vaähentämään valaistusta tms, kun vaihdoitte putkesta LCD:een?
Miten tämän kyseisen Thomsonin valovoima riittää? Oletteko joutuneet vaähentämään valaistusta tms, kun vaihdoitte putkesta LCD:een?
Täytynee tunnustaa, jouduin vähentämään näytön kirkkautta ;-) kun otti silmiin illalla.
Vanha tuubi ei pärjännyt kilpailussa alkuunkaan.
-M
Jep. Niin se pitää ollakin. Jos säädöt ovat heti alussa täysillä, vuosien varrella tapahtuva valovoiman väheneminen muodostuu ongelmaksi.
Ilmeisesti valotehon riittävyys ei ole ongelma nykyisellä tekniikalla, mikä on kyllä erittäin toivottavaa.
Ryynänen
26.06.2005, 18:18
Moi.Mites tämä kyseessä oleva Thomsoni soveltuu esim.konsolipelaamiseen?
Kokemuksia?
Moi.Mites tämä kyseessä oleva Thomsoni soveltuu esim.konsolipelaamiseen?
Kokemuksia?Pleikkarilla ei ainakaan soveltunut lainkaan peleihin joissa kenttä tummuu kauempana syvyyden mukaan. Tummien sävyjen erottelu on niin huono, että tietyssä kohtaa pelien kenttiä on raja jonka ylittävä vain putkahtaa näkyville. Syvyysvaikutelma katoaa pahasti joistakin peleistä.
Mustassa Pörssissä tuota Tomppaa myydään nyt 895e hintaan. Malli merkintä on 27LB120S4... Kuva vaan oli tänäänkin katsottuna aikamoista tuhnua mutta varmasti paranee kunnon signaalin myötä. Joskus Cittarissa näin saman telsun jossa pyöri joku eläinohjelma ja oli kyllä hienoa kuvaa siinä...
Valitettavasti jotkin lähetteet ovat aika hirveän näköisiä...peräkkäiset AD DA AD muunnokset ovat tuhonneet sävyjä ja kuvasta tulee helposti nolon näköistä.
DVD-toimii, kannattaa varmaan ottaa oma materiaali mukaan vertailun vuoksi.
Ja tietenkin HDTV-materiaali on hienoa aina.
-M
Nikander
20.07.2005, 15:18
Heips,
Kiitoksia!
On ollut käytössä muutaman kuukauden. Kuvanlaatu on siedettävä, ei missään nimessä huippu. Toki esim. DVD:tä katsellessa selvästi parempi.
Ongelmia on nimenomaan niissä mustan eri sävyissä. Mutta omiin tarpeisiini kyseinen töllö riittää ihan hyvin ja vaimokin on tyytyväinen, kun ei ole sellaista möhköfanttia nurkassa. Ajattelin ripustaa seinäänkin tässä lähitulevaisuudessa (toivottavasti gyproc-seinä kestää.. :confused: ) . Tavallista töllötintä en siis enää huolisi. :thumbsup:
Takuuhuollossakin laite on joutunut käymään, sillä muutaman viikon välein tv resetoi itsensä, eli hävitti kaikki asetukset ja viritykset. Maahantuojan huollossa (viipyi 3,5 vk) päivittivät softan ja samalla kolhivat tv:n kaiutin paneelin ikävän näköiseksi.. Eikun takaisin huoltoon vaihdattamaan koko etupaneeli - ottipa ohimoon moinen toiminta! :OI
Tuo Thomson 27lb120s4 olis nyt myös Kodin Anttilassa 999eur (muistelen että kesäkuussa vielä se olis ollut siellä 899eur?). Anttilan postimyyntikuvastossa se kuitenkin näkyi olevan 899eur ...
Paljonko tuossa vehkeessä on vasteaika ja montako scarttia siitä löytyy.
eatonman
26.10.2005, 18:16
Pitihän tollanen thompsonin halpismalli mennä ostamaan kun sai jo alle 800 euron. Ajattelin kotiteatteriin näytöksi Z2:sen rinnalle laittaa, mutta taitaa mennä makkarin kattoon kakkos tv:ksi kun en saa toimimaan pc:n perässä 1280 x 720 resoluutiolla.
Lueskelin tätä palstaa ennen tilaamista ja huomasin että siitä on jotkut saaneet pihalle ton 1280 x 720, joten pistin tilauksen menemään.. Nyt näytön saatuani ainoat toimivat resot mitkä kerralla kuvaan mahtuu ovat 800 x 600 ja 1024 x 768. Jos yrittää pakottaa 1280 x 720, niin kuva ikäänkun ei mahdu ruudulle vaan laajenee siitä yli, eli hiirtä liikuttamalla saa koko kuvan kyllä näkymään muttei kokonaan kerralla ruudulla.
Minkälaisilla näytönohjaimilla/ajureilla/softilla olette saaneet tuon 1280x720 ulos, jos olette saaneet?
Minkälaisilla näytönohjaimilla/ajureilla/softilla olette saaneet tuon 1280x720 ulos, jos olette saaneet?Ibarin kannettavan Ati Mobility Radeon 9600 Pro näytönohjain pukkasi ainakin tuohon töllöön 1280x720 resoa 1:1:nä. Mitään Powerstrippejä yms. ei tarvinnut käyttää, toimi heittämällä.
eatonman
26.10.2005, 19:19
Ibarin kannettavan Ati Mobility Radeon 9600 Pro näytönohjain pukkasi ainakin tuohon töllöön 1280x720 resoa 1:1:nä. Mitään Powerstrippejä yms. ei tarvinnut käyttää, toimi heittämällä.
Eli nyt on kaks kannettavaa pukannut ulos ton reson tän ketjun mukaan, mutta onkohan kukaan saanut pöytäkoneelta sitä ulos?
Pian kolme tuntia surffannut ja säätänyt eikä vaan onnistu. Näytönohjaimena Radeon 8500 pro. Powerstripillä yrittänyt myös mutta ei auta asiaa, tai sit en vaan osaa käyttää..
Pian kolme tuntia surffannut ja säätänyt eikä vaan onnistu. Näytönohjaimena Radeon 8500 pro. Powerstripillä yrittänyt myös mutta ei auta asiaa, tai sit en vaan osaa käyttää..Ongelma saattaa hyvinkin piillä tuossa Radeon 8500:ssa. Se on jo suhteellisen vanha ohjain, ja siihen aikaan tuon reson tarve ei ollut järin kova. Kannattaa ettiä jos jossain olis speksattu mitä resoja tosta kortista saa ulos, manuskasta tai netistä, jostain luulis löytyvän infot.
Eli nyt on kaks kannettavaa pukannut ulos ton reson tän ketjun mukaan, mutta onkohan kukaan saanut pöytäkoneelta sitä ulos?
Pian kolme tuntia surffannut ja säätänyt eikä vaan onnistu. Näytönohjaimena Radeon 8500 pro. Powerstripillä yrittänyt myös mutta ei auta asiaa, tai sit en vaan osaa käyttää..
Linux + Geforce (2 ja 4) onnistui suoraan valikosta pistämällä.
Ilman NVidian ajureita, vakio X:llä
-M
Iznogoud
31.10.2005, 13:25
Katsoitko ATI:n ohjauspaneelista "displays" -välilehdeltä näytön asetukset? Pistä sieltä päälle 1280x720 tai mikä se natiivireso nyt olikaan, saattaapi auttaa.
Pöytäkone, ATI Radeon 9200 ja suht uudet ajurit, toimi oikeastaan silloin ihan heittämällä.
eatonman
03.11.2005, 11:18
Katsoitko ATI:n ohjauspaneelista "displays" -välilehdeltä näytön asetukset? Pistä sieltä päälle 1280x720 tai mikä se natiivireso nyt olikaan, saattaapi auttaa.
Joo, jos tuolta ton laittaa niin kuva kyllä tulee 1280x720 muotoon, mutta ei mahdu kerralla ruudulle. Pitää kai ottaa töllö kainaloon ja käydä jollain kaverilla koittamassa geforcen perään, josko se olisi toi näyttis mistä toi sit johtuu..
eatonman
10.11.2005, 15:46
Joo, jos tuolta ton laittaa niin kuva kyllä tulee 1280x720 muotoon, mutta ei mahdu kerralla ruudulle. Pitää kai ottaa töllö kainaloon ja käydä jollain kaverilla koittamassa geforcen perään, josko se olisi toi näyttis mistä toi sit johtuu..
Kävin thompsonin kanssa kaverilla ja kytkettiin se Nvidian 6800 näyttiksen perään.. valikosta vaan 1280x720 päälle ja tv heitti sen samantien ruudulle. Kuva oli kyllä yllättävän hyvä näin halvaksi flätiksi ja shootter-pelikäytössäkään ei ainakaan omaan silmään nykimistä ollut havaittavissa.
Eli radeonin näyttiksestä johtui että 1024x724 jäi suurimmaksi resoluutioksi minkä sillä sai ulos.. vähän harmittaa kun kuukausi sitten ostin ton radeonin just sitä varten että saan tykin ja flätin kiinni tietokoneeseen. Eipä auta kun kävellä kauppaan ja ostaa joku vastaava Nvidian näyttis tilalle.