View Full Version : kuvan siirtäminen eri kaapeleilla
Näin aloittelevana kotiteatteri harrastajana pyytäisin joltakin vanhemmalta gurulta hieman tietoa eri kuvan siirto tavoista. Eli mitä eroa ja mikä näistä on paras.
s-video,
scart,
liitin jossa on yksi rca plugi,
sekä liitin jossa on kolme rca plugia.
(en tiedä liittimien virallisia nimiä) Olen kiitollinen jos valaisette minua asiassa
SCART-liittimen kautta voidaan siirtää kuvaa monellakin eri standardilla, eli komposiittina (se yksi RCA-plugi), S-videona, ja RGB:nä. Sitä kolmen liittimen systeemiä kutsutaan nimellä komponentti, ja se on RGB:n ohella ainakin paperilla se paras tapa viedä kuva näyttölaitteen pureskeltavaksi. Komponenttiliitäntöjä on tarjolla lähinnä uudemmissa videotykeissä, joten harva löytää sille täällä käyttöä.
RGB taasen löytyy useimmista televisioista, kuten myös S-video, toiselta nimeltään Y/C. Molemmat tarjoavat sellaista kuvanlaatua, jonka luulisi riittävän lähes kaikissa tilanteissa. Komposiittilähtöä ei taasen ole syytä käyttää kuin vain pakkotilanteessa. Se on näistä kaikista selvästi huonoin vaihtoehto.
Jos en ihan väärin muista niin eikö aika usein "halvoissa" televisioissa ole ongelmia RGB:n kanssa? Siis kuva on yli-pehmeä ja ei välttämättä edes keskellä ruutua (inhottavaa räplätä huoltovalikkoa heti uudessa tv:ssä). Jostain olen kanssa kuullut että toi pehmeys on tarkoituksella, eli se on se "aito kuva".
Olisi kiva kuulla kommentteja käyttäjiltä, huomaatteko RGB ja S-video kaapelin erot esim. 32" widescreen TV:llä? Onko tilanteita missä S-video näyttää paremmalta?
RGB:n ja S-Videon välinen paremmuus on vähän tapauskohtaista. Ainakin siis periaatteessa RGB:n pitäisi olla parempi, mutta aina se ei ole niin. Mitä itse olen noita kahta vertaillut CRT-tykillä, niin erot ovat lähinnä väritoistossa. Rajaukset ovat RGBHV:llä tarkempia, mutta muuten S-Video näyttää kokonaisuutena vähän skarpimmalta. Lopulta kyse on pitkälti makuasioista, eli toinen tykkää enemmän toisesta ja niin ees päin.
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä eikös joo. Täs justiinsa kytkin uuden DVD soittimeni sekä RGB, että S-video tavoin kiinni, kun nyt telkussa molemmat sattuivat olemaan. Ei se kuva huono ollut RGB:näkään, mutta kyllä jotenkin molemmat meistä paikallaolleista kriitikoista oli sitä mieltä, että S-Videossa oli kirkkaamman näköset värit. Itse terävyyttä koitin useallakin pysäytyskuvalla testata, mutta ei siittä tolkkua saanu.
S-Video voitti tässä testissä. Samalla kuitenkin havaitsin oudon tapahtuman. Jos kytkin S-videosignaalin tulemaan "oikean" johdon sijasta scartilla, tuli television ykköskanava ikäänkuin haamuksi kuvan päälle. Suosittelen siis häiriöiden välttämiseksi kytkemään s-videopiuhalla ja jos telkkarissa ei ole vastaavaa tuloliitintä, niin käytä sitä s-video->scart adapteria.
Jyppendaal
18.12.2000, 19:00
Jupe, siitä haamukuvasta kertoisin sen verran, että
itselläni oli mielenkiintoisia iltoja etsiessäni mistä pirusta johtuu, kun DVD on kiinni telkussani (Sony 41" projisio)RGB-scartilla(Scart-paikka1), tulee kuvan taakse haamuna virittimen RF-signaali !
S-video (Scart2&3)samalla scartilla näkyi ilman mitään häiriöitä.
Televisiota olin jo melkein kärräämässä huoltoon ja kirosin sitä alimpaan helvettiin.
Sitten eräs päivä sytytti ja ajattelin, että siitä scart1-paikastahan lähtee scart-piuhaa pitkin teeveen tavan komposiittivideosignaali ja siinähän se vika olikin !
Se heijastuu sitä kautta RGB-kuvaan !
Otin television puoleisesta liittimestä nastan nro. 19 (muistaakseni) eli video-out irti kokonaan ja katso, valkeus koitti ! Ei tule enää haamukuvia RGB-kuvaan.
Oliko se sitten huono piuha vai yleistä muutenkin kaikilla Scart-johdoilla.
Itse kokeilin 3 eri piuhalla, parilla halvemmalla ja yhdellä kullatulla kalliimmalla.
Joka tapauksessa homma toimii ja näkyy tosi hyvin tätä nykyä.
Vaikuttaako scart-adapterin käyttö 4-napaisessa S-video liittimessä TV:n kuvan laatuun?
RGB-scart on käsittääkseni paras.
Pesolle: Vaikuttaako scart-adapterin käyttö 4-napaisessa S-video liittimessä TV:n kuvan laatuun?
Ei todennäköisesti vaikuta. Asiaa olen testannut telkkarin takana sijaitsevista scart plugeista tuikkaamalla niihin adaptereja. Sitten piuha kiinni telkussa alkuperäisenä olevaan s-video reikään ja vot: Pysäytyskuvassa ei näy mitään eroa adapterin kautta tulevaan nähden.
Jupe,
syy siihen, miksi S-VIDEO näyttää "paremmalta" kuin RGB piilee siinä, että S-VIDEOta käytettäessä TV:n oma kuvanparannuspiiri käsittelee kuvaa korostaen tiettyjä värejä ja tarkentaen yksityiskohtia.
RGB-liitännällä saa kuvan juuri sellaisena kuin se levylle on tallennettu. Ja kun vielä muistaa laittaa 16:9-moodin soittimesta päälle, pääsee RGB:n lisäksi nauttimaan myös upeasta anamorfisesta kuvasta.
- Ola
Ja S-Videollako ei pääse nauttimaan upeasta anamorfisesta kuvasta? http://www.dvdplaza.fi/ubb/smilies/biggrin.gif
Kaveri tuossa eilen hehkutti jotain saksanmaalla myytävää Sampo (ei kuulosta hyvältä, ei ollenkaan) nimistä DVD-soitinta, jossa on progressiivinen VGA-lähtö. Tuo kuulostaisi ns. täydelliseltä ratkaisulta meikäläisen makuun, mutta samalla voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että soitin on muuten mitä on.
Ola: syy siihen, miksi S-VIDEO näyttää "paremmalta" kuin RGB
Joo, kyllä mäki sen oon nyt hiffannut, koska se luki tuolla faqissa. Toisaalta, mitään haittaa tosta s-videosta ei tässä tapauksessa ole, koska kuva on molemmilla tavoilla erittäin hyvä. Pidän s-videosta tällä hetkellä enemmän, koska sen avustamana voin pitää telkun säädöt samoissa, missä katson tv-ohjelmia. Jos käytän RGB:tä niin säätö pitäis duunaa sieltä soittimesta, eikä sitä ole yhtä helppo käyttää. Lisäksi ero liitäntätapojen välillä on oikeastaan todella häviävän pieni.
Jussanator
25.01.2001, 17:32
Mulla S-video ja Rgb eron näkee selvästi soittimen setup valikoissa. Rgb on selvästi tarkempi. Soitin modattu Pioneer 525.
Kuvanlaadusta liikkuvassa kuvassa S-vs ja Rbg välillä en osaa sanoa oikein mitään. Mulla on 32" wide phiilipsi, tarttis olla varm. isompi putki että eron näkisi.