PDA

View Full Version : kuvan siirtäminen eri kaapeleilla

masa
12.12.2000, 19:28
Näin aloittelevana kotiteatteri harrastajana pyytäisin joltakin vanhemmalta gurulta hieman tietoa eri kuvan siirto tavoista. Eli mitä eroa ja mikä näistä on paras.
s-video,
scart,
liitin jossa on yksi rca plugi,
sekä liitin jossa on kolme rca plugia.
(en tiedä liittimien virallisia nimiä) Olen kiitollinen jos valaisette minua asiassa

Aceman
12.12.2000, 19:55
SCART-liittimen kautta voidaan siirtää kuvaa monellakin eri standardilla, eli komposiittina (se yksi RCA-plugi), S-videona, ja RGB:nä. Sitä kolmen liittimen systeemiä kutsutaan nimellä komponentti, ja se on RGB:n ohella ainakin paperilla se paras tapa viedä kuva näyttölaitteen pureskeltavaksi. Komponenttiliitäntöjä on tarjolla lähinnä uudemmissa videotykeissä, joten harva löytää sille täällä käyttöä.

RGB taasen löytyy useimmista televisioista, kuten myös S-video, toiselta nimeltään Y/C. Molemmat tarjoavat sellaista kuvanlaatua, jonka luulisi riittävän lähes kaikissa tilanteissa. Komposiittilähtöä ei taasen ole syytä käyttää kuin vain pakkotilanteessa. Se on näistä kaikista selvästi huonoin vaihtoehto.

masa
13.12.2000, 10:07
Kiitos!!!

apip
13.12.2000, 12:56
Jos en ihan väärin muista niin eikö aika usein "halvoissa" televisioissa ole ongelmia RGB:n kanssa? Siis kuva on yli-pehmeä ja ei välttämättä edes keskellä ruutua (inhottavaa räplätä huoltovalikkoa heti uudessa tv:ssä). Jostain olen kanssa kuullut että toi pehmeys on tarkoituksella, eli se on se "aito kuva".
Olisi kiva kuulla kommentteja käyttäjiltä, huomaatteko RGB ja S-video kaapelin erot esim. 32" widescreen TV:llä? Onko tilanteita missä S-video näyttää paremmalta?

Aceman
13.12.2000, 15:05
RGB:n ja S-Videon välinen paremmuus on vähän tapauskohtaista. Ainakin siis periaatteessa RGB:n pitäisi olla parempi, mutta aina se ei ole niin. Mitä itse olen noita kahta vertaillut CRT-tykillä, niin erot ovat lähinnä väritoistossa. Rajaukset ovat RGBHV:llä tarkempia, mutta muuten S-Video näyttää kokonaisuutena vähän skarpimmalta. Lopulta kyse on pitkälti makuasioista, eli toinen tykkää enemmän toisesta ja niin ees päin.

Jupe
18.12.2000, 11:17
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä eikös joo. Täs justiinsa kytkin uuden DVD soittimeni sekä RGB, että S-video tavoin kiinni, kun nyt telkussa molemmat sattuivat olemaan. Ei se kuva huono ollut RGB:näkään, mutta kyllä jotenkin molemmat meistä paikallaolleista kriitikoista oli sitä mieltä, että S-Videossa oli kirkkaamman näköset värit. Itse terävyyttä koitin useallakin pysäytyskuvalla testata, mutta ei siittä tolkkua saanu.

S-Video voitti tässä testissä. Samalla kuitenkin havaitsin oudon tapahtuman. Jos kytkin S-videosignaalin tulemaan "oikean" johdon sijasta scartilla, tuli television ykköskanava ikäänkuin haamuksi kuvan päälle. Suosittelen siis häiriöiden välttämiseksi kytkemään s-videopiuhalla ja jos telkkarissa ei ole vastaavaa tuloliitintä, niin käytä sitä s-video->scart adapteria.

Jyppendaal
18.12.2000, 19:00
Jupe, siitä haamukuvasta kertoisin sen verran, että

itselläni oli mielenkiintoisia iltoja etsiessäni mistä pirusta johtuu, kun DVD on kiinni telkussani (Sony 41" projisio)RGB-scartilla(Scart-paikka1), tulee kuvan taakse haamuna virittimen RF-signaali !

S-video (Scart2&3)samalla scartilla näkyi ilman mitään häiriöitä.

Televisiota olin jo melkein kärräämässä huoltoon ja kirosin sitä alimpaan helvettiin.
Sitten eräs päivä sytytti ja ajattelin, että siitä scart1-paikastahan lähtee scart-piuhaa pitkin teeveen tavan komposiittivideosignaali ja siinähän se vika olikin !
Se heijastuu sitä kautta RGB-kuvaan !

Otin television puoleisesta liittimestä nastan nro. 19 (muistaakseni) eli video-out irti kokonaan ja katso, valkeus koitti ! Ei tule enää haamukuvia RGB-kuvaan.

Oliko se sitten huono piuha vai yleistä muutenkin kaikilla Scart-johdoilla.
Itse kokeilin 3 eri piuhalla, parilla halvemmalla ja yhdellä kullatulla kalliimmalla.
Joka tapauksessa homma toimii ja näkyy tosi hyvin tätä nykyä.

PeSo
18.12.2000, 20:06
Vaikuttaako scart-adapterin käyttö 4-napaisessa S-video liittimessä TV:n kuvan laatuun?

tupex
19.12.2000, 09:24
RGB-scart on käsittääkseni paras.

Jupe
20.12.2000, 23:07
Pesolle: Vaikuttaako scart-adapterin käyttö 4-napaisessa S-video liittimessä TV:n kuvan laatuun?

Ei todennäköisesti vaikuta. Asiaa olen testannut telkkarin takana sijaitsevista scart plugeista tuikkaamalla niihin adaptereja. Sitten piuha kiinni telkussa alkuperäisenä olevaan s-video reikään ja vot: Pysäytyskuvassa ei näy mitään eroa adapterin kautta tulevaan nähden.

Ola
03.01.2001, 12:18
Jupe,
syy siihen, miksi S-VIDEO näyttää "paremmalta" kuin RGB piilee siinä, että S-VIDEOta käytettäessä TV:n oma kuvanparannuspiiri käsittelee kuvaa korostaen tiettyjä värejä ja tarkentaen yksityiskohtia.

RGB-liitännällä saa kuvan juuri sellaisena kuin se levylle on tallennettu. Ja kun vielä muistaa laittaa 16:9-moodin soittimesta päälle, pääsee RGB:n lisäksi nauttimaan myös upeasta anamorfisesta kuvasta.

- Ola

Aceman
03.01.2001, 14:51
Ja S-Videollako ei pääse nauttimaan upeasta anamorfisesta kuvasta? http://www.dvdplaza.fi/ubb/smilies/biggrin.gif

Kaveri tuossa eilen hehkutti jotain saksanmaalla myytävää Sampo (ei kuulosta hyvältä, ei ollenkaan) nimistä DVD-soitinta, jossa on progressiivinen VGA-lähtö. Tuo kuulostaisi ns. täydelliseltä ratkaisulta meikäläisen makuun, mutta samalla voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että soitin on muuten mitä on.

Jupe
03.01.2001, 16:29
Ola: syy siihen, miksi S-VIDEO näyttää "paremmalta" kuin RGB

Joo, kyllä mäki sen oon nyt hiffannut, koska se luki tuolla faqissa. Toisaalta, mitään haittaa tosta s-videosta ei tässä tapauksessa ole, koska kuva on molemmilla tavoilla erittäin hyvä. Pidän s-videosta tällä hetkellä enemmän, koska sen avustamana voin pitää telkun säädöt samoissa, missä katson tv-ohjelmia. Jos käytän RGB:tä niin säätö pitäis duunaa sieltä soittimesta, eikä sitä ole yhtä helppo käyttää. Lisäksi ero liitäntätapojen välillä on oikeastaan todella häviävän pieni.

Jussanator
25.01.2001, 17:32
Mulla S-video ja Rgb eron näkee selvästi soittimen setup valikoissa. Rgb on selvästi tarkempi. Soitin modattu Pioneer 525.

Kuvanlaadusta liikkuvassa kuvassa S-vs ja Rbg välillä en osaa sanoa oikein mitään. Mulla on 32" wide phiilipsi, tarttis olla varm. isompi putki että eron näkisi.