PDA

View Full Version : Tellua hankkimassa, plasma vai putki ?

joleppa
19.01.2005, 13:11
Hei

Olisi tässä nyt TV:n hankinta edessä ja olen pähkäillyt pysyäkkö
vanhassa vai hommaisiko plasman ?

Plasma
+hyvänäköinen
+ei vie suhteessa niin paljon tilaa
+jatkakaa

-hintava
-kestävyys arvelluttaa ??
-jatkakaa

Putki
+halvemmat hinnat, Esim. Sony jalustalla stokkalta alle 1000e
+laitteessa yleensä useampi scart

-vie aikamoisen tilan syvyys suuntaan
-"vanhanaikainen" ?
-jatkakaa

Gigantissa näyttäisi ainakin noita Medionin plasmoja saavan jo kohtuu
hintaan, ja ilmeisesti foorumilaisten mielestä kuvaa katsookin ennenkuin selkäänsä ottaa.

RAVIREZ
19.01.2005, 13:14
Hei

Olisi tässä nyt TV:n hankinta edessä ja olen pähkäillyt pysyäkkö
vanhassa vai hommaisiko plasman ?

Plasma
+hyvänäköinen
+ei vie suhteessa niin paljon tilaa
+jatkakaa

-hintava
-kestävyys arvelluttaa ??
-jatkakaa

Putki
+halvemmat hinnat, Esim. Sony jalustalla stokkalta alle 1000e
+laitteessa yleensä useampi scart

-vie aikamoisen tilan syvyys suuntaan
-"vanhanaikainen" ?
-jatkakaa

Gigantissa näyttäisi ainakin noita Medionin plasmoja saavan jo kohtuu
hintaan, ja ilmeisesti foorumilaisten mielestä kuvaa katsookin ennenkuin selkäänsä ottaa.

Jos siirryt samalla digiaikaan, niin Plasman isona miinuksena on se, että se näyttää isompia leekopalikoita, kuin joku 32 tuumainen putkitöllö.

peacemaker
19.01.2005, 13:46
Itse plasmaan vaihtaneena en kyllä jaksaisi katsella enää pikkuista kuvaputkitelkkaria. Plasma kestää sen aikaa, että tämän alan harrastajat ovat jo ostamassa uutta tarkempaa hdtvsuperhärveli-telkkaria ennenkuin plasman fosforeiden puoliintumisaika on edes lähellä.
Plasmaan totuttelu vie hetken ja mustaa lähellä olevat kohdat on tunnetusti plasmoille ongelmana. Musta on mustaa ja värit näyttävät upeilta. Kummassakin tekniikassa on omat miinuksensa. Itse sanoisin uutisille joku 30" telkkari ja tykki leffoille. Valitettavasti itse päädyin plasmaan huoneen koon vuoksi, mutta bonuksena tietenkin on sen helppokäyttöisyys. Itselleni kelpaa plasmalla analogilähetykset, koska katson telkkaria todella vähän ja tässä odottelen, että tulee ensiksi kunnollinen dvd/hdd/digi-vehje markkinoille ennen sen ostamista. DVI-liitännän kautta dvdt ovat todella hyvälaatuisia, mutta eivät täydellisiä. Kuitenkin iso kuvakoko tuo elokuviin paljon enemän eloa ja elokuvat näyttävät hienommilta. Kokemuksiani omasta plasmastani voi lukea ketjusta:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=29968&highlight=MD41842

Bream
19.01.2005, 15:01
Plasma:
+ suuri kuva
- suuri kuva = myös kuvan virheet näkyy hyvin etenkin kun kuva ei "blurraudu" niinkuin CRT:llä

Scarteja on aina liian vähän mutta onneksi kohtuuhintaan saa hyviä (RGB, kaukosäätö/automaatti) valitsimia esim. 4:lle scartille.
Palaaminen CRT:hen tuntuu aika utopistiselta ajatukselta ja 32" CRT:n näkeminen saa lähinnä aikaan leveän hymyn kasvoille.
Plasmoissa on keskenään vielä eroja. Suurimmat erot on signaalin prosessoinnissa joka tuossa mainitsemassasi Medionissakin näkyy hyvin (vrt. Scart <-> DVI). Riippuu ihan katsojasta mitkä asiat häiritsee ja mitkä ei, joten pidempi testikatselu kaupassa on hyvin suositeltavaa. Tuossa Medionissa itselleni ongelmaksi koin värien porrastumisen, joka on minusta nykyisen plasma tekniikan selvästi suurin ongelma monissa näytöissä. Myös tuossa on huimia eroja mutta täysin porrastumatonta plasmakuvaa en ole vielä ikinä nähnyt ('whoman': niin, sitä Neciä en ole vielä nähnyt, mutta epäilen :) ).

whoman
20.01.2005, 09:20
Myös tuossa on huimia eroja mutta täysin porrastumatonta plasmakuvaa en ole vielä ikinä nähnyt ('whoman': niin, sitä Neciä en ole vielä nähnyt, mutta epäilen :) ).

Käy katsomassa, niin epäilyksesi kaikkoavat :)