PDA

Siirry lukemaan sivun täysversiota: : Miten hoidat hampaitasi?

premier
22.12.2004, 01:01
Nyt, kun lähestytään hammaslääkärikuluissa huolestuttavasti keuron rajapyykkiä, alkaa oudosti kiinnostamaan tällaisetkin asiat.

Miten plazalaiset hoitavat hampaitaan? Kuinka monta kertaa päivässä peset hampaat ja mihin vuorokauden aikaan? Karvalakkimallilla vai sähköhammasharjalla? Puhdistatko hammasvälejä esim. hammaslangalla, hammastikuilla tai hammasväliharjalla? Käytkö säännöllisesti hammaslääkärissä ja / tai suuhygienistillä?

Itselläni tulee yleensä pestyä kerran päivässä iltaisin hampaat. Nyt tosin ajattelin alkaa pestä myös aamuisin. Hammaslääkäri suositteli hammasvälien puhdistamista hammastikuilla. Veristä touhua ainakin näin ensituntumalla :eek:

LOP
22.12.2004, 01:12
Itselläni tulee yleensä pestyä kerran päivässä iltaisin hampaat.

Itsellä tulee pestyä kerran aamuisin, mutta olen myös ajatellut lisästä pesukertoja. Hammaslääkäri on kyllä porsaanreikäkokoa kinkku lompakossa, joten reijättömyys kunniaan. Itsellä tosin ei ole ollut uusia reikiä vuosiin, mutta vanhasta paikasta lähti palanen viisauden hammasta irrottaessa. Joten pakko oli lähtä, kun mikään kipu ei väännä vertoja hammaskivulle, jos ja kun se iskee.

kebek
22.12.2004, 01:17
En muuten juuri välittäisi, mutta kun täytyy sitten juosta niitä hampaita paikkaamassa ja ne annetut ajat on aika niin hanurista ettei millään viitsisi mennä. 4 vuotta sitten otin vastan hammaslangan mukaan ja oikeastaan päivittäisen käytön aloitin vasta tänä vuonna (jotkut hammaslanka-kelat maksavat 4-5e mikä on silkkaa rosvousta!). Harjaus-aktiviteettia harrastan aamuin sekä illoin, välissä tulee ehkä joku purkkakin syötyä päivän mittaan. Ja nyt syksyllä opettelin harjaamaan aamuisin hampaat ennen aamupalaa, ei kuulemma hampaiden kiille niin vaurioidu jos tekee sen näin päin, varsinkin jos jotain tuoremehua kiskoo aamupalalla huiviin. Illalla tosin tulee ongelmia kun heti iltapalan jälkeen pitäisi legot putsata, pitäisikö siinäkin sitten suorittaa käänteinen järjestys? Ei taida jaksaa sentään koko operaatiota muuttaa, tällä linjalla jatketaan kunnes parempi keino löytyy. Ja harjauksessa käytössä fyysistä liikuttelua vaativa malli jota tulee vaihdettua liian harvoin (pari kertaa vuodessa).

ElvisThePelvis
22.12.2004, 02:42
Lyhyesti:

Pesen hampaani yhdesti aamulla ja yhdesti illalla (jos lähden ulos,niin pesen myös ennen lähtöä). Käytän kahta hammasharjaa. Aamuisin pesen whitening-hammasharjalla ja -tahnalla hampaani, iltaisin taas Xylitol-tahnalla ja tavallisella hammasharjalla.

Käytän suuvettä aamuisin.

Yritän harjata pari kertaa viikossa kieleni.

Käytän kerran päivässä, illalla, hammaslankaa.

Pureskelen aina ruokailun jälkeen Xylitol-purkkaa.

Aikeena on ostaa sähköhammasharja. Minulle on jäänyt tosin mysteeriksi se, kumpaa hammaslääkäriliitto pitää parempana tavallista hammasharjaa vai sähköammasharjaa.

Siinäpä se olikin.

Mahoney
22.12.2004, 02:52
Harjaan hampaani joka ilta, näin olen aina tehnyt. Aamuisin olen aivan liian väsynyt ja on aina aivan liian kiire, joten hampaita ei tule edes ajateltua silloin. Hammaslankaa tai muutakaan en ole käyttänyt koskaan. Xylitoliakin käytän varmasti vähemmän kuin keskivertosuomalainen. Ja paikkojahan tosiaan löytyy se 1-3 joka hampaasta tai en tarkemmin tiedä miten nuo ovat jakaantuneet, mutta yhtenä vuonna oli 15 uutta reikää, eräänä toisena 10 jne...

Hammaslääkärissä olen aina käynnyt säännöllisesti, kun aiemmin se koulujen puolesta hoidettiin ja nytkin n. vuoden välein uuteen tarkastukseen.

Hammasharja on ollut pari vuotta sähkömallia, se tuntui aluksi huonommalta kuin tavallinen mutta nyt ihan hyvältä.

Jos haluaa osallistua vanhaan kyselyyn paikattujen hampaiden määrästä, se löytyy täältä. (http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=7424)

Kaitzu
22.12.2004, 11:02
Hampaat tulee harjattua 1-2 kertaa päivässä sähköhammasharjalla kera Sensodyne-hammastahnan. Hammaslankaa tulee käytettyä noin kerran viikossa. Xylitolia en käytä ollenkaan.

Hammaslääkärini sitten soittelee sopimuksemme mukaan kerran vuodessa sopien tarkistuksesta, eihän sitä ite muistais hammaslääkäriä kuin silloin jos jotain "ongelmaa" tulee ;)

Swingbream
22.12.2004, 11:10
Harjaan hampaani sähköhammasharjalla iltaisin. Meille tuli pari sähköversio tuli pari vuotta sitten, kun vaimokkeelle oli hammaslääkäri sitä kovasti suositellut. Itsestäni tuntuu ainakin siltä, että sähköisellä hampaat tulee harjattua todella paljon tarkemmin, takaa varsinkin on helpompi harjata kunnolla. Äskettäin hammaslääkärillä käydessäni hammaslääkäri mainitsi harjauksen olevan kunnossa, ei siis mitään värjäymiä tai tummentumia, paitsi joskus nuorempana syntyneitä. Lankaa tai tikkua pitäisi käyttää, mutta hammasvälit ovat niin tiukat ja veri lentää, että enpä jaksa.

eddie63
22.12.2004, 11:15
Hampaat tulee harjattua aamuisin sähköhammasharjalla ja ehkä kerran viikossa tulee käytettyä hammaslankaa.
Joskus iltaisin myös tulee pestyä, mutta pitäisi pestä joka ilta.
Hammaslääkärin mukaan iltapesu on tärkeämpi jos ei kahdesti jaksa pestä...
Parempi olis kahdesti päivässä kun vielä on omat hampaat suussa... :hitme:

kurdt
22.12.2004, 11:39
Aamuin ja illoin tulee sähkiksellä huristeltua. Lankaan ei ole ollut oikein aikaa tai kiinnostusta. Suuvettä on pitänyt kuukauden ajan ostaa, mutta jäänyt ostamatta.

Eastwood1
22.12.2004, 11:44
Aina iltaisin olen pessyt hampaat ja jos joskus jaksaa, niin aamulla myös. Lisäksi joka aterian jälkeen xylitol pitoista purukumia.

Dentist
22.12.2004, 13:49
Pari pointtia.

Jos peset kerran, pese illalla. Ennemmin aamulla ja illalla. Teoriassa, jos syöt jotain hapanta ja peset heti sen jälkeen hampaat, kiillettä kuluu enemmän kuin jos sen tekee toisinpäin.

Hammaslanka / -tikut ovat hyvä juttu. Jos tulee helposti verta kun niitä käyttää, niitä pitää käyttää enemmän ja pestä hampaat paremmin/useammin. Jos muutaman viikon kuluttua verentulo ei vähene, käväise hammaslääkärissä.

Ksylitoli on hyvä juttu. Jos maha kestää, syö yksi jenkkipaketti päivässä tai käytä ksylitolipastilleja. Parempi jos sitä on vielä hammastahnassa. Reikiintymisen kannalta hammastahnan millään muulla ainesosalla kuin fluorilla ja ksylitolilla ei ole väliä. Kunhan noita siitä löytyy, ei ole väliä merkkiä mitä ostat. Tärkeintä on kuitenkin fluori, vain se korjaa hampaiston kiillevaurioita. Fluorin pitoisuus Suomessa kaupoissa myytävissä tahnoissa on yleensä sama.

Ksylitolipurkassa olisi hyvä olla useampi kymmenen prosenttia ksylitolia. Useassa merkissä on vain muutama prosentti. Kysykää sokeriteollisuudelta miksi.

Kysy lekuriltasi, kannattaako sinun syödä vielä lisäksi fluoritabletteja.

Jos sinulle tulee paljon hammaskiveä, kannattanee kokeilla jotain hammaskivi tahnaa. Siitä saattaa olla apua.

Älä käytä lasten hammastahnaa, siinä on vähemmän fluoria. Älä anna lapsille aikuisten hammastahnaa. Liika fluori mm. häiritsee pysyvien hampaiden kehitystä.

Reikiintymisen kannalta tärkeämpää kuin hampaiden harjaus, on kuinka useasti laitat suuhusi käymiskelpoista sokeria.

Happo kuluttaa hampaita. Bakteerit tuottavat sokerista happoa, siis sokerista tulee reikiä. Ruokien hapot kuluttavat hampaita. Mm. marjojen ja sitrushedelmien hapot ovat todella voimakkaita. (Syökää silti marjoja ja sitrushedelmiä, ne ovat terveellisiä.) Yrjö on hapanta.

Jos raskit investoida sähköhammasharjaan, hyvä. Joidenkin tutkimusten mukaan se oikeasti poistaa tehokkaammin plakin. Sähköhammasharja ei nopeuta hampaiden pesua. Muutamalla kympillä saa ainakin hyvän harjan. Patterikäyttöisistä muutaman euron malleista ei ole mulla kokemusta. Eräällä valmistajalla taitaa nyt olla menossa kampanja, jossa saa rahat takaisin, jos ei harja pidä antamiaan lupauksia. Muutama kymppi voi tuntua hammasharjasta paljolta, mutta oikeasti se maksaa vain puolet kampaamokäynnistä tai yhden hammaslääkärikäynnin verran, jossa tehdään yksi paikka puuduttaen.

Käy säännöllisesti hammaslääkärissä. Jos oma hammaslääkäri on erimieltä minun kanssa, usko sitä. Mä oon vain tuntematon nimimerkki, joka tulee Brian Yuznan kalkkunasta The Dentist (http://www.imdb.com/title/tt0116075/).

Ai niin, pesen hampaani kerran päivässä aamupalan jälkeen sähköhammasharjalla. Pureskelen ksylitolipurkkaa aina kun muistan. En käytä hammaslankaa tai tikkuja, eikä mulle ole tullut kymmeneen vuoteen reikiä.

Jarkko G.
22.12.2004, 14:05
Kolmesti päivässä pesen hampaani.
edit: juu ja xylitolia pureskelen pitkin päivää.
Hammaslääkärillä viimeeksi olin v. 96 tai 97 jolloin ensimmäinen reiänalkuni paikattiin.

sponge bob
22.12.2004, 15:12
Aamuin ja illoin perusharjalla pesen. Nyt olen aloittanut myös purkan syömisen aterioiden jälkeen.

DIAR
22.12.2004, 15:29
Aamuin illoin sähköhammasharjaa ja mielellään etukäteen kunnollinen plakin liotus suuvedellä. Hammaslankaa vihaan yli kaiken (no ei nyt sentään :o ). Täytyy aina silloin tällöin käydä hammashoitajalla hammaskiveä poistattamassa. Tavoitteena on käydä vuoden välein. Kunnallisen hammashoitajan palvelut ovat lähes ilmaisia ja silti moitteettomia :thumbsup:
Hammaslääkärini suosituksen mukaan olen jättänyt limut lähes kokonaan ja vaihtanut janojuomat kaljaan ja viiniin ( no ei maaar. Vettä ja maitoa tulee litkittyä). En ole aiemminkaan litkinyt limua kuin ehkä pullon viikossa, mutta kun sain niin kovan saarnan kerran...

Reikiä nolla, mun on hyvä olla. :D

Aijoo: Sähköhammasharja putsaa omien kokemuksien mukaan paljon paremmin kuin tavallinen hammasharja. Sähköhammasharjan käyttö edellyttää kuitenkin tiukkaa keskittymistä. Sitähän ei vispata edestakaisin suussa vaan ikäänkuin harjataan hammas kerrallaan.

Veikka
22.12.2004, 16:32
Hampaat harjaan aamuin illoin sähkömoottorin avulla. Hammaslankaa käytän päivittäin.

Hammaslääkärissä olen pyrkinyt käymään joka vuosi. Hammaskiven poistaminen on lähes pahinta mitä tiedän. :weep:

Hammaslääkäriin olen tähän mennessä kantanut n. 6000 euroa, tosin markkoina enimmäkseen. Juu, pääsivät leegot vähän huonoon kuntoon nuoruudessa. :hitme:

DIAR
22.12.2004, 22:07
Kunnallisessa hoidossa käyttävät hammaskiven poistoon ultraäänihärpäkettä (tai mikä lie) eli eivät sorki niiden kirottujen koukkujen kanssa ikeniä verille. Ei tuokaan keino mitään orgastisen upeaa ole, mutta tuhat ja yksi kertaa miellyttävämpää kuin ne rautakautiset puoskarin menetelmät.

TheJambo
24.12.2004, 14:33
Aamuin illoin eli 2 kertaa päivässä.Joskus on Pepsodenttia ja joskus taas Yotuelia (taitaa olla pirun kallista) ja tosiaan viimeksi on paikkailtu tms. 4 vuotta sitten.

jokkea85
24.12.2004, 15:33
Aamuin illoin on ollut tapana pestä hampaat. Silloin tällöin ulos lähdettäessä tulee vielä nopeasti harjattua hampaat, jos uloshengitys löyhkää jo omaankin nenään.

Patu
24.12.2004, 16:35
Laiskana ihmisenä harjaan hampaat vain iltaisin sähköhammasharjaa käyttäen. Reikiä on tälläkin hetkellä ja harmittaa, kun ei kaikkia ehtinyt käydä paikkauttamassa armeijassa (ilmaiseksi). Kai se on varattava terveyskeskuksesta aika. Saa varmaan aikaisintaan jonnekin 2006 vuodelle. Yksityinen tulee liian kalliiksi.

jorhe
24.12.2004, 23:39
Ai niin, pesen hampaani kerran päivässä aamupalan jälkeen sähköhammasharjalla.

Hammaslääkärien mukaan on ehdottoman tärkeää, että pesee hampaansa aamulla ENNEN aamupalan syöntiä. Näin hammastahnasta jäävä suoja auttaa estämään aamupalasta syntyvää happohyökkästä.

Itse pesen hampaani sähköhammasharjalla aamuin illoin. Ennen pesin vain iltaisin normaaliharjalla, mutta päättelin hammaslääkärilaskusta ettei se riitä :)

Dentist
25.12.2004, 20:44
Ai niin, pesen hampaani kerran päivässä aamupalan jälkeen sähköhammasharjalla.

Hammaslääkärien mukaan on ehdottoman tärkeää, että pesee hampaansa aamulla ENNEN aamupalan syöntiä. Näin hammastahnasta jäävä suoja auttaa estämään aamupalasta syntyvää happohyökkästä.

Juu, niinhän minä sanoin omassa postissani, toisessa kappaleessa. Minä vain en tee niin.

Ja jos jollekin reikiä yli 2 per vuosi, sanoisin että ensimmäisenä kannattaa lähteä muuttamaan napostelutottumuksia kuin sitä missä vaiheessa aamulla pesee hampaansa. Käytännön merkitys kuitenkin lienee tuolla pieni.

Karsu
25.12.2004, 21:11
2-3 kertaa päivässä olen harjannut hampaat viimeiset 27v, Nimimerkillä: 1 juurihoito riittää.

JTX
25.12.2004, 21:11
Hampaani pesen vähintään kerran päivässä. Vielä ei ole yhtään reikää ilmaantunut (hampaisiin, siis). Kaikenmaailman karamelliä ja limonaatia tulee vedettyä, ei noilla paljon vaikutusta ole ollut. Viimeksi kävin hammaslääkärissä nelisen vuotta sitten. Pitäisi kyllä käväistä pikkuhiljaa jo uudemman kerran.

Hiuksiani hoidan lakkaamatta.

steffe79
25.12.2004, 23:34
Hiuksiani hoidan lakkaamatta.

Kaljuuntumisessa ei ole mitään pelättävää. Se on vain sinun korkea testosteronitasosi. Vetäytyvä hiusraja kuulemma on suuressa suosiossa. Embrace the time you have left.

Ja aiheeseen. 1-2 kertaa päivässä. Useimmiten kaksi.

_HB_
26.12.2004, 14:21
1-2 kertaa päivässä pesen hampaani. Pyrin kahteen mutta joskus se toinen (yleensä aamupesu) unohtuu/ei ehdi pestä...

Mahoney
26.12.2004, 18:27
Ja jos jollekin reikiä yli 2 per vuosi, sanoisin että ensimmäisenä kannattaa lähteä muuttamaan napostelutottumuksia

Joo niinhän se minullekin yksi hammaslääkäri sanoi, kun 15 uutta reikää oli, että ei saa syödä kuin kerran aamulla ja kerran päivällä ja jotain semmoista. Uskomatonta p*skaa, en kyllä paremmin sano. Suoliston ja vatsan toiminnan kannalta kun nimenomaan pitäisi syödä usein pieniä välipaloja pitkin päivää, hampaat eivät määrää. Ja kyllä muutenkin elämänlaatu tippuisi niin paljon, että mieluummin otan vaikka kokoproteesin kolmekymppisenä kuin rupean moisia neuvoja käyttämään... :mad:

dille
28.12.2004, 01:16
Tuo hampaiden reikiintyminen on 25% geeneistä 25% ruokailutottumuksista ja 50% hampaiden harjauksesta kiinni. Esimerkkinä voidaan pitää vaikka tuttua joka juo 1,5litraa Coca Colaa pitkin päivää jolloin hänellä on koko päivän mittainen happohyökkäys siis menossa. Reikiä hänellä on ollut elämänsä aikana yksi ja hän harjaa hampaansa kerran päivässä,eikä vedä xylitolia yhtään.

Minä taas joun sokerilitkuja ehkä kerran kahdessa viikossa ja syön makeisa kerran viikossa. Xylitolia mussutan pitkin päivää Sisujen muodossa, hampaat pesen aamuin illoin Pepsodent Xylitolilla. Syön yllättävänkin paljon pitkin päivää kaikki pääateriat ja välipaloja, jotka toisaalta ei ole mitään munkkeja tai viinereitä. Reikiä minulla taas tulee muutama vuodessa, joka vituttaa yli kaiken, kun ne hammaslääkärit saarnaa aina vaan siitä hampaiden harjauksesta ja sokerin välttämisestä.

Dentist
29.12.2004, 00:26
Tuo hampaiden reikiintyminen on 25% geeneistä 25% ruokailutottumuksista ja 50% hampaiden harjauksesta kiinni.

Reikiintyminen toki riippuu useammasta tekijästä, mutta jos hieman yksinkertaistetaan, hampaiden reikiintyminen johtuu pääosin vain ja ainoastaan siitä kuinka suuri on päivittäinen sokerifrekvenssi. Usko pois. Esim. Kiinan maaseudulla ihmisillä ei ole sokeria, eikä niin ollen (paljon) reikiäkään vaikka uskoisin suuhygienian olevan muuten hiukan heikoissa kantimissa. Hammaslääkärien ammattikuntakin eriytyi omakseen vasta vähän sen jälkeen kun teollinen sokerinvalmistus alkoi.

Yhden bakteerin, Str. mutansin, epäillään olevan suurin syy hampaiden reikiintymiseen, ja useimmilla meistä tämä bakteeri on. Jos tämän pöpön saa suuhunsa lapsena, se ei häviä suuontelosta ikinä. Vanhempana infektoituminen on vaikeampaa, ja sen kolonisaatio muutenkin vähäisempää, koska sen elintilan on yleensä vieneet muut vähemmän haitalliset bakteerit. Jos tuolta infektiolta välttyy, samanlaiset ruokailu- ja suuhygieniatottumukset omaavilla henkilöillä, joilla toisella pöpö on ja toisella ei, on infektoitumattomalla todennäköisesti vähemmän reikiä hampaissaan.

Miksi jollekin toiselle tulee n reikää vuodessa ja toiselle n+15, niin en ala väittelemään. Pitäisi tietää tasan tarkkaan mitä nämä henkilöt normaalisti syövät, kuinka usein, kuinka he harjaavat hampaansa, tehdä sylkitestit, tietää yleissairaudet, lääkitykset ja pitäisi vielä nähdä sinne suuhunkin. Perinnöllistä hampaiden helppo reikiintyminen tuskin kuitenkaan on.

On henkilöitä, jotka eivät ole pesseet kuin about kerran kuussa neljänkymmenen vuoden ajan, mutta suussa ei välttämättä ole reiän reikää. Ruokavalio onkin sitten jotain ruisleipää, mustaa kahvia jne. muutaman kerran päivässä.

Ja sanotaan nyt sitten vielä että olen ammattia harjoittava hammaslääkäri, jos sillä nyt jotain merkitystä on. Mutta nimimerkki tulee edelleenkin paskasta leffasta. ;)

Eikä tuohon hampaiden reikiintymiseen nyt kukaan ole tainnut Suomessa lähiaikoina kuolla, että ei tämä nyt niin vakava asia ole. Suurin osa Plazalaisista lähtee sydänkohtaukseen vaikka kuinka jättäisi rasvat syömättä ja pitäisi pumpustaan huolta.

kebek
29.12.2004, 00:57
On henkilöitä, jotka eivät ole pesseet kuin about kerran kuussa neljänkymmenen vuoden ajan, mutta suussa ei välttämättä ole reiän reikää. Ruokavalio onkin sitten jotain ruisleipää, mustaa kahvia jne. muutaman kerran päivässä.

Näin se menee, vaarilta paikattiin sen ensimmäinen (ja ainut) reikä 70-vuotiaana ja tämän lisäksi vain yksi hammas vedettiin pois koko hänen elinaikana. Hampaita ei luonnollisesti pessyt, mutta söi viikon vanhoja ruisleivän siivuja aika tiiviisti.

Mahoney
31.12.2004, 16:08
Perinnöllistä hampaiden helppo reikiintyminen tuskin kuitenkaan on.

Itse en välttämättä olisikaan väittänyt, että olisi perinnöllistä, mutta muuten kyllä tapauskohtaista. Onko hammas niin samanlainen jokaisella ihmisellä, että sen koostumuksessa ei ole eroja? Ihmisen luustossakin voi olla suuria eroja, jollakin toisella on ranne jatkuvasti poikki ja toinen ei saa itseään ikinä satutettua vaikka miten teluaisi. Toki vaikutusta on mm. kalkinsaannilla ja sitä kautta elintavoilla, mutta ei välttämättä. Mutta hampaassa ei vaan ole eroja, sokerista se johtuu, niinkö? On se kyllä ennenvanhaan mahtanut olla kovin sokerilla mässäilyä tuo elämä, kun vanhemmillekin on jo alle kaksikymppisinä pitänyt osaproteesit laittaa... :rolleyes: edit: BTW, minulla ei ole sairauksia eikä lääkkeitä ollenkaan, eikä kai juuri ollenkaan hammaskiveä koskaan, mutta reikiä kyllä riittää vuodesta toiseen.

premier
01.01.2005, 16:19
Onhan hampaissa erittäin suuria eroja, mikä selittää sen, että toisilla reikiintyy helpommin. Kiilteen kovuus ja paksuus vaihtelee aika paljon. Samoin hampaiden muodot. Tietynlaiset hampaiden muodot keräävät bakteereja enemmän ja reikiintyy siten helpommin. Syljen eritys myös vaihtelee eri ihmisillä. Sylki suojaa hampaita jossain määrin.

Ja voihan se olla, että suuhun pesiytyneessä karies-kannassakin on eroja.

Mahoney
01.01.2005, 19:01
Sitähän minäkin, premier. Mutta eipä ole vielä yksikään hammaslääkäri moista jostain ihmeen syystä myöntänyt, aina ollaan vaan holhoamassa niin kuin jotain ala-asteikäistä, että "ei saa syödä sitä ja tätä ja sitä yhtäkin vain kerran päivässä". Joidenkin asenne tuntuu vieläpä olevan vihainen, vaikka mistäpä hammaslääkäreille töitä löytyisi, jos kaikilla olisi 100% terve suu?

premier
01.01.2005, 23:22
Joo. Moralisointi on kyllä harvinaisen perseestä. Tässä tuntuu kuitenkin olevan aika paljon eroja eri hammaslääkäreiden välillä. Osa tuntuu oikein loukkaantuneilta, kun näkevät reikiintyneitä hampaita. Toiset taas ainoastaan kertovat mikä on tilanne ja miten kannattaisi toimia. Lapsuuden hammaslääkärini loukkaantui ja syyllisti minua "Sinulla oli pienenä niin hyvät hampaat. Miten nää on päässy näin huonoon kuntoon!?". Sanomattakin selvää, että oli viimeinen kerta, kun kävin kyseisellä puoskarilla. Hammaslääkäriin mennessä vituttaa yleensä muutenkin niin viimeinen asia, mitä haluaa kuulla on moralisointi hampaiden kunnosta.

Olisi tosiaan hampulääkärit aikalailla työttömiä, jos kaikilla olisi täydelliset ja terveet hampaat. Varsinkin yksityispuolella turha suunsoitto taitaa olla harvinaisempaa.

Dentist
02.01.2005, 02:52
Onhan hampaissa erittäin suuria eroja, mikä selittää sen, että toisilla reikiintyy helpommin. Kiilteen kovuus ja paksuus vaihtelee aika paljon.
Tätä en ihan äkkiä allekirjoittaisi, kiilteen paksuuskin vain vaikuttanee siihen, kuinka nopeasti reikä etenee paikattavaksi asti. Syy-seurassuhteita mietittäessä onkin tärkeämpää miettiä mikä saa kiilteen pinnalle, tietylle pinnalle hammasta syntymään reiänalun.

Samoin hampaiden muodot. Tietynlaiset hampaiden muodot keräävät bakteereja enemmän ja reikiintyy siten helpommin. Syljen eritys myös vaihtelee eri ihmisillä. Sylki suojaa hampaita jossain määrin.

...tämä taas on asiaa. Syljen mineraalien suojaava vaikutus hampaille on erittäin merkittävä. Myös syljen muut ominaisuuden vaikuttavat, esim. pH, liuenneet vasta-aineet jne. Jos sylkeä ei erity, eivät hampaat voi pysyä ehjinä (elävässä) suussa. Tosin taas, jos sylkeä ei erity, hampaiden reikiintyminen on todennäköisesti vain yksi pulmista, sillä yleensä tuo on merkki yleissairaudesta. Hampaiden muotojen väliset erot ovat ihmisillä yleensä melko vähäisiä reikiintymistä ajatellen. Eroja toki on. Merkittävämpänä kuin muotoa, pitäisin sitä että miten ne hampaat siellä ovat: tasaisessa rivissä, vai kenties hieman ahtautuneena (puhdistus hankalaa/mahdotonta -> reikiintyvät helpommin).

Ja voihan se olla, että suuhun pesiytyneessä karies-kannassakin on eroja.

Kantojen suuruuksissa on eroja (mitä enemmän -> sitä enemmän), todennäköisesti myös kantojen "äkäisyydessä".

Moralisointi on kyllä harvinaisen perseestä. [...] Hammaslääkäriin mennessä vituttaa yleensä muutenkin niin viimeinen asia, mitä haluaa kuulla on moralisointi hampaiden kunnosta.

Samaa mieltä. Nimimerkillä "hammaslääkärissä haukuttu". Onneksi lekuria voi vaihtaa ja siitä voi sanoa suoraan lääkärille tai antaa palautetta vaikka vastaanotossa hoitajalle.

Ja sanotaan vielä että näin foorumikeskustelussa on mahdotonta sanoa miksi toiselle tulee enemmän reikiä kuin toiselle. Liika sokeri+bakteerit=reikä, se on fakta, jota ehkä liikaa painotin. Alttiuksia reikiintymiselle löytyy koko kirjo, ja jokaisella meistä se on erilainen, eikä niihin voi välttämättä itse vaikuttaa. Näin foorumilla näköjään pääsee tuollainen unohtumaan, kun ajattelee vain konkreettisesti kysymystä mistä reikiintyminen johtuu.

Mahoney
03.01.2005, 19:40
Tuo viimeinenkään lainaus ei ole kyllä minun tekstistäni, mutta olkoon. Moralisoinnista en pidä, mutta hammaslääkärikäynteihin olen niin tottunut että ne ovat lähes arkipäivää.

henkka87
09.01.2005, 19:03
Nuorempana pesin hampaitani todella harvoin. Nyt olen ryhdistäytynyt ja muutaman vuoden ajan olenkin pessyt hampaani joka ilta. Xylitolia vetelin viime vuonna purkan muodossa lähes joka päivä vähintään koko koulupäivän. Tänä lukuvuonna en oo vielä pääsy vauhtiin... Reikiä on ollu 0-2kpl/vuosi...Yleensä 1kpl...

winterland
10.01.2005, 20:39
Usein on reikiä. Varmaan kaikki hampit paikattu jossain välissä. Huomenna on edessä hampitohtoori,ja tuntuu olevan iso reikä kun kaikki kylmä vihloo hammasta :OI Jopa vesi :hitme:

niiles
10.01.2005, 21:34
Reikiä on ollut aina parin vuoden välein, hammaskiveä joskus vähän.
Pesen hampaani (kaikki ovat vielä paikallaan ja hyvässä kunnossa) yleensä 1-2 kertaa, aamulla aamupalan jälkeen ja illalla ennenkuin lähden ulos.
Nyt pitäisi taas varmuuden vuoksi käydä tarkastamassa reiät, edellisestä kerrasta kerta alkaa olla kaksi vuotta. Pidän tärkeänä että on hyvät hampaat ja olen kiitollinen kun sain pitää lapsena hammasrautoja vaikka se ei siltä silloin tuntunut. :)

Antakaa tällä palstalla myös vinkkejä, miten esim. hajut saa pysymään poissa tai kuinka voin varmistaa että henki ei haise?

-niiles

Burana
10.01.2005, 21:43
Pesen hampaani (kaikki ovat vielä paikallaan ja hyvässä kunnossa) yleensä 1-2 kertaa, aamulla aamupalan jälkeen ja illalla ennenkuin lähden ulosPese ennen ruokailua. Happohyökkäys ruokailun jälkeen pehmittää kiillettä ja harjaus kyseisenä aikana kuluttaa hammasta turhaan.

Mahoney
11.01.2005, 09:24
Kun nyt hampilekureitakin taisi olla parikin täällä, niin kertokaapa, onko Elmex-dentaaligeeliä (hammastahnan hienompi nimi on näköjään dentaaligeeli :D) olemassa eri tehoisina? Itse sain nimittäin reseptillä moista kerran viikossa käytettäväksi, mutta sitten huomasin päältäpäin ihan samannäköisen tuotteen tavan kaupan hyllyllä. Onko tuossa kaupan versiossa pienempi fluoripitoisuus?

ankanpoika
11.01.2005, 09:40
Minulla ratkaisu hampaiden reikiintymiseen oli hammaslanka. Ennen vaikka miten harjasin hampaita; reikiä tuli eli ei juurikaan vaikutusta hampaiden reikiiintymiseen. Mutta kun otin tavaksi joka ilta käyttää myös hammaslankaa hampaiden puhdistukseen, loppui reikiintyminen kuin seinään. Pelkkä hammasharja ei putsannut hampaiden välejä, apuun tarvittiin hammaslankaa.

Melpomene
13.03.2006, 14:39
Kävin Zoom-valkaisussa nelisen kuukautta sitten, sitä ennen laitettiin hampaat kuntoon - siis yksi paikka ja sitten hammaskiven poisto.
Siitä lähtien on kyllä ollut aika tarkka hampaiden kunnon kanssa, se Zoom kun oli aika kallista huvia (mutta kun se hampaiden keltaisuus häiritsi itseäni aivan hillittömästi, kun muutenkin on todella kalpea niin se korostui).

Hammaslanka se on - kuten jo todettu - todella hyvä keksintö. Sitä kuluu, varsinkin kun itse poltan, mutta en voi todellakaan sietää sitä kamalaa hajua joka tulee hampaiden väliin kahvin ja tupakan ansiosta. Kaikki sen kamalan hajun tietää - se pöllähtää yleensä jonkun vanhan papparaisen suusta kun se möläyttää jotain... mutta itselle se haju? YÖK.

Tavallisella hammasharjalla pesen, ajattelen vaan yleensä curling-matsia kun niin teen, tulee imitoitua nopeutta jynssäämisessä. :)

Kai nämä hampaat nyt kunnossa on... hyvä sinänsä, vaikka itse haluaisinkin käydä paljon hammaslääkärilläni, on nimittäin niiiiiiiin komia nuori mies. *grin*

kebek
13.03.2006, 23:50
Zoom kun oli aika kallista huvia (mutta kun se hampaiden keltaisuus häiritsi itseäni
aivan hillittömästi, kun muutenkin on todella kalpea niin se korostui).
.
.
.
Hammaslanka se on - kuten jo todettu - todella hyvä keksintö. Sitä kuluu, varsinkin kun itse poltan, mutta en voi todellakaan sietää sitä kamalaa hajua joka tulee hampaiden väliin kahvin ja tupakan ansiosta.
.
.
.
Kai nämä hampaat nyt kunnossa on... hyvä sinänsä, vaikka itse haluaisinkin käydä paljon hammaslääkärilläni, on nimittäin niiiiiiiin komia nuori mies. *grin*

No, eiköhän toi polttaminen takaa sen, että tapaat myös jatkossa sitä komiaa nuorta miestä zuumailun merkeissä.

Professional
13.03.2006, 23:53
Pesen hampaani ennen nukkumaan menoa. Hyvin on riittänyt :)

trgo
14.03.2006, 01:22

Jep, sama täällä. Tietysti myös aamuisin. ;)

NudistPriest
14.03.2006, 11:46
Minulla ratkaisu hampaiden reikiintymiseen oli hammaslanka. Ennen vaikka miten harjasin hampaita; reikiä tuli eli ei juurikaan vaikutusta hampaiden reikiiintymiseen. Mutta kun otin tavaksi joka ilta käyttää myös hammaslankaa hampaiden puhdistukseen, loppui reikiintyminen kuin seinään. Pelkkä hammasharja ei putsannut hampaiden välejä, apuun tarvittiin hammaslankaa.Minullakin on lähes kaikki reiät lähteneet hammasväleistä paria poikkeuksta lukuunottamatta. Harjaaminen ei tosiaankaan auttanut mitään. Pidin lankaamista niin vaivalloisena, että jätin sen tekemättä.

Viime vuoden puolella pitikin sitten tehdä isompi remontti purukalustoon, hammasväleissä kaikki reiät. Siitä alkoi langan käyttö olipa miten hankalaa tahansa.

Burana
14.03.2006, 12:02
Jos normilangalla lankaaminen tuntuu hankalalta, niin kannattaa kokeilla Jordanin (muistaakseni) lankainviritelmää, johon saa vaihtopäitä. Äkkiseltään tuntuu kalliilta, mutta päät kestävät yllättävän monta käyttöä kun pitää ne siistinä. Ja voihan tuon ajatella niinkin että säästyy sitten hammaslääkärin palkkioilta.

ElvisThePelvis
14.03.2006, 13:13
Voin muuten suositella niille, jotka syystä tai toisesta eivät ole sattuneet löytämään hammaslankaa, joka sopisi heille, Oral-B:n SATIN floss -hammaslankaa. Silloin kun aloitin käyttämään hammaslankaa en tahtonut millään tykästyä siihen puuhaan, koska eri hammaslangat olivat joko sellaisia liian paksuja ja "kuivan" tuntuisia, tai sitten ne olivat jotenkin sellaisia liian "muovimaisia" jotka tekivät hieman kipeääkin. Sitten löysin tämän SATIN flossin, ja se kyllä ainakin minulle sopii täydellisesti. Suosittelen!

Itsellä tulee nykyisin niin hoidettua hampaita, että sillä (parhaalla :cool: ) Braun/ Oral-B:n sähköhammasharjalla aamuin illoin putsaan hampaat, ja ennen nukkumaan menoa vielä käytän hammaslankaa. Kyllähän mä käytän vielä sen sähköhammasharjan kielenpuhdistinta ja sitten vielä Xylitol-suuvettä, mutta kiireisyyteni (eli laiskuuteni :D ) vuoksi niiden käyttö on rajoittunut perjantai- ja lauantai-iltoihin, tai yleensäkin iltoihin jolloin olen lähdössä radalle.

Täytyypä tähän väliin muuten pistää noottia Braunille/Oral-B:lle. Nimittäin ainakin sen parhaan sähköhammasharjan mukana tulee tämä kielenpuhdistin, mikä on ainakin mun mielestä tosi käyttökelpoinen. No aikaa kului ostopäivästä, ja oli aika käydä ostamassa uusi kielenpuhdistin (koska ne pääthän pitää vaihtaa yleensä 3 kuukauden jälkeen). Mutta eihän näitä kielenpuhdistimia ole myytävänä erikseen, vaan sellaisen saamiseen pitää ostaa sellainen kohtuu kallis pakkaus (oliko hinta vähän vaille 20 euroa) missä on tämän kielenpuhdistimen lisäksi jotain ihan turhia hampaidenvärkkäyspäitä. Eli saadakseni yhden vaihtopään, mun pitäis maksaa lähes 20 euroa ja ostaa paketti jossa on turhia osia mukana. Siis tokihan tollasia erikoispääpakkauksia saa olla, mutta jos Braun/Oral-B laittaa sähköhammasharjan mukaan tavallisen harjauspään, hampaidenvalkaisupään ja kielenpuhdistuspään, niin ei kai se ole liikaa pyydetty, että näitä kaikkia päitä mitä sähköhammasharjan mukana tulee saisi irrallisena... Mutta ei! :mad:

Itsekin olen ajatellut hampaidenvalkaisua, mutta lähinnä turhamaisuuteni takia. Mulla on itsellä vielä kohtuu valkoiset hampaat, ja kun en polta tai juo kahvia, niin ne varmaan pysyvätkin sellaisina vielä jonkun aikaa. Mutta tietenkin hieman ne limsan juonnista ovat vuosien saatossa kellertyneet (ei mitenkään kauhean huomattavasti kylläkään) ja kyllähän jos kerta Matthew McConaugheyllä on aina se sama vitivalkoinen hymy päällä niin mullakin täytyy olla. :D Ne valkaisut vaan kyllä maksavat aika lailla. Sääli muuten, että Suomessa ei ole näkynyt niitä Cress:n hampaidenvalkaisukalvoja mitä esimerkiksi USA:n Sillä Silmällä -ohjelmassa lähes aina mainostetaan. Aina silloin tällöin käyn Stockan osastolla katsomassa josko sinne sellaisia olisi ilmestynyt, mutta ei... Näyttää olevan sama homma kuin Trojan-merkkisten kondomien kanssa: Parempaa on saatavilla mutta eipä niitä älytä ottaa Suomeen myytäväksi :king:

bohol
14.03.2006, 13:42

Just näin ! :thumbsup:

Dentist
15.03.2006, 21:40
Itsellä tulee nykyisin niin hoidettua hampaita, että sillä (parhaalla :cool: ) Braun/ Oral-B:n sähköhammasharjalla aamuin illoin putsaan hampaat,

Jaa tällä?
http://www.oralbprofessional.com/us/images/products/power/triumph/hero_triumph.jpg
Vaivaiset 150e stockkalla. Markoiksi muunnettuna saattaisi joistakin tuntua hullulta maksaa tuollaista määrää hammasharjasta... Hyvähän se on, ei siinä mitään. Lippulaivamallikin vaihtuu lähes joka vuosi joten kalliiksi tulee jos meinaa koko ajan "parhaalla" harjata.

Stormlord
15.03.2006, 21:51
Aamulla noita tulee hieman hinkattua. Nimim. kahdenkymmenen vuoden aikana 2 reikää :D

Rooky
18.03.2006, 13:09
Aamuisin ja iltaisin harjataan, viilataan ja kurlataan. Välineellä ei väliä, tiettävästi tämä ei vielä ole välineurheilua, vaikka joka puolella mainostetaankin hyperjoustavia uutuus harjoja ym.

800 postaus, yeah!

ElvisThePelvis
18.03.2006, 13:28
Jaa tällä?
http://www.oralbprofessional.com/us/images/products/power/triumph/hero_triumph.jpg
Vaivaiset 150e stockkalla. Markoiksi muunnettuna saattaisi joistakin tuntua hullulta maksaa tuollaista määrää hammasharjasta... Hyvähän se on, ei siinä mitään. Lippulaivamallikin vaihtuu lähes joka vuosi joten kalliiksi tulee jos meinaa koko ajan "parhaalla" harjata.

Jaaha, tällainenkin on sitten tullut. Oulun Stockalla en ainakaan tollasta ole nähnyt. Pahus, sitten mulla on varmaan vain se toiseksi paras malli :OI

mikkol79
18.03.2006, 13:29
Näyttää olevan sama homma kuin Trojan-merkkisten kondomien kanssa: Parempaa on saatavilla mutta eipä niitä älytä ottaa Suomeen myytäväksi :king:Mikäs Trojaneista nyt niin hyvän tekee? Durexin Avanti on kyllä huomattavasti parempi kuin mikään Trojanin lätsä. On vaan hiton kalliita.

Miksi musta tuntuu että hehkutat jotai merkkiä vain mainosten perusteella? Jenkkimerkki-Erkki?

houm_thiätör
20.03.2006, 11:53
Muistakaahan kohtuus siinä harjauksessa, eli ei saa painaa liian kovaa tai hinkata montaa tuntia. Ilmeisesti 2 minuuttiakin riittää ihan hyvin. Minä olen monen monta kertaa harjaillut kiilteeseen reiän ja sitten siihen vihloo kauheasti ja varmaan tulee reikiäkin helpommin. Eli ahkera harjaus ei ole oikotie onnelliseen suuelämään, jos sen vetää överiksi. :king:

ElvisThePelvis
20.03.2006, 14:00
Mikäs Trojaneista nyt niin hyvän tekee? Durexin Avanti on kyllä huomattavasti parempi kuin mikään Trojanin lätsä. On vaan hiton kalliita.

Miksi musta tuntuu että hehkutat jotai merkkiä vain mainosten perusteella? Jenkkimerkki-Erkki?

En oo Jenkkimerkki-Erkki, vaan Laatutatti-Matti :king:

Ja sitäpaitsi, muistaakseni tuossa taannoin niitä testattiin, ja Sultan tais piestä Durexinkin, joten kyllä mä luulen, että kondomimerkkien vähyyden takia meistä aika moni katsoo sitä paketin hienoutta ja merkin suosiota kun menee ostamaan. Kyllä mä luulen, että senkin takia sinä suosit Durex Avantia etkä SukiSukia tai Kukkaa ja Mehiläistä, vaikka ne voisivat olla aivan yhtä hyviä...

ice_T
20.03.2006, 14:35

Joskus myös aamuisin.

dille
21.03.2006, 17:52
Iltaisin ja joskus kun muistan aamuisin. On vaan niin oksettava maku suussa, jos ennen aamupalaa pesee hampaat, että ruoka ei mene kurkusta alas. Poikkessin viime viikolla hammaslääkärissä tarkastuksessa, niin yhtään reikää ei löytänyt, mutta pakkohan hänen oli vielä tarkastaa röntgenillä, eikä sieltäkään löytynyt reikiä.. Ideaa?

Dentist
21.03.2006, 18:19
Poikkessin viime viikolla hammaslääkärissä tarkastuksessa, niin yhtään reikää ei löytänyt, mutta pakkohan hänen oli vielä tarkastaa röntgenillä, eikä sieltäkään löytynyt reikiä.. Ideaa?

Koska kaikkia reikiä hampaiden välistä ei yksinkertaisesti näe muista kuin röntgenkuvista.

Moloch
31.03.2006, 00:02
Tähän asti olen pessyt hampaani aamuin-illoin tavallisella käsikäyttöisellä hammasharjalla. Ajattelin sitten kokeilla sähköharjaa ja ostin Braun Oral-B 8500 -mallin. Olisipa tullut ostettua jo vuosia sitten, olisi saattanut säästää pari hammaslääkärikäyntiä. Tietenkään vielä viikon käytön jälkeen ei ole empiiristä evidenssiä, mutta mutu-tunteella voin sanoa että hampaat ei sähköharjapesun jälkeen tunnu "vain puhtaalta, vaan syväpuhtaalta".

Tietty fluoraavaa suuvettä ja hammaslankaa käytän jatkossakin säännöllisesti. Ja Jenkkiä lounaan päälle.

Weitec
05.04.2006, 15:27
aamunilloin pesu ja satunnaisesti hammaslankaa/tikkua.
aamulla on sitkasta pestä hampaat, perkeleesti oksettaa kun harja o suussa :sick: :mad:
muutoin ei tätä ongelmaa ole :D

coal
13.06.2006, 13:56
Jepjep, viime aikoina on ruvennu pakon edessä kiinnostaan nääkin asiat kun hammaslääkärikäyntejä on ruvennu tuleen joka toinen kuukausi ja tuntuu ettei tää kierros lopu koskaan. Joka kerralla aina ilmaantuu uusia reikiä tms mitä pitää hoitaa kuntoon. Juurihoitokin alkaa olla todellinen uhka.

Aikasemmin ketjussa oli puhetta siitä huonojen hampaiden perillisyydestä, itse tiedän vain että isälläni oli huonot hampaat ja että minulla on huonot hampaat. Isälleni oli minun ikäisenä hammaslääkäri suositellut tarkastuksia puolen vuoden välein, se oli hänelle liikaa ja lopetti sitten mieluummin sokerin käytön lähes kokonaan(!) Itse en ihan noin radikaaliin toimenpiteeseen ole valmis, joten päätin sitten alkaa puhdistamaan hampaita ihan uudella innolla, jotain on kuitenkin tehtävä.

Sähköhammasharjan hommasin nyt, toivottavasti nää "ei vain puhdasta vaan syväpuhdasta" -jutut pitää paikkansa. Oon kyllä kuullu vastaavaa muualtakin. Hammaslanka on sellanen pakollinen paha jota en oo jaksanu koskaan alkaa käyttään vaikka aina hammaslääkärissä suositellaan, kai se on pikkuhiljaa pakko muuttaa tapoja siinäkin suhteessa.

Ai niin. Intissä tupakaveri kertoi pesevänsä hampaitaan keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa. :D Oli ollut joskus puolikin vuotta pesemättä. Lisäks oli sellanen perinteinen Coca-colalla elävä nörtti, eikä silti ollut yhtään reikää koko elämässään saanut! Ei mene nallekarkit tasan...

h3mb3
13.06.2006, 17:57
Aamulla ja illalla pestään (ja jos en pese, alkaa maistua yököttävältä pelkkä nukkuminenkin ja se on takamuksesta). Tosin viime aikoina määrä on korvannut laadun, sillä eka reikä tuli tänään todettua lekurilla vaikka on lähes 16 vuotta sinnitelty ilman reikiä ;)

Gordon
14.06.2006, 21:25
Harjaan hampaat aamuin ja illoin sähköhammasharjalla. Xylitolia syön joka aterian jälkeen. Hammaslankaa käytän epäsäännöllisesti, pitäisi käyttä joka päivä. Limsaa ja karkkia ostan noin neljä kertaa vuodessa, aika harvoin. Janoon juon vettä, syön harvoin, pari kolme kertaa päivässä. Reikiä on paljon ja uusia tulee. Alle kouluikäisenä en saanut karkkia enkä limsaa.

Hammaslääkäri suositteli Braunin sähköhammasharjasta 7000-sarjaa, se on yhtä tehokas kuin nuo 8000-sarjalaisetkin. Erittäin kallis on sekin.

kebek
14.06.2006, 23:40
Hammaslääkäri suositteli Braunin sähköhammasharjasta 7000-sarjaa, se on yhtä tehokas kuin nuo 8000-sarjalaisetkin. Erittäin kallis on sekin.

Mä suosittelen sitä 800-sarjan konetta jota sai ainakin Gigsun taannoisessa tarjouksessa 20e hintaan. En kyllä nähnyt mitään selvää edistysaskelta 5 x kalliimmissa malleissa. :confused:

dille
19.06.2006, 20:55
Harjaan hampaat aamuin ja illoin sähköhammasharjalla. Xylitolia syön joka aterian jälkeen. Hammaslankaa käytän epäsäännöllisesti, pitäisi käyttä joka päivä. Limsaa ja karkkia ostan noin neljä kertaa vuodessa, aika harvoin. Janoon juon vettä, syön harvoin, pari kolme kertaa päivässä. Reikiä on paljon ja uusia tulee. Alle kouluikäisenä en saanut karkkia enkä limsaa.

Ja jotkut ekspertit vielä väittävät, että geeneillä ei ole suurempaa tekemistä reikiintymisen kanssa.. Itsekkin kärsin samankaltaisesta ongelmasta, tosin en noin kovasti.

OrganGrinder
19.06.2006, 20:59
Ai pitäiskö hampaita hoitaa? :hitme: No tuleehan noita, joskus pestyä ja suu vettäkin olen aika-ajoin käyttänyt. Niin ja hammaslankaa ei saa unohtaa, sitäkin tulee käytettyä. Tiesittekö, että alahampaiden takaosaan kertyy eniten hammaskiveä/plakkia ja ne pitää harjata huolellisesti. :thumbsup:

Tiko
27.06.2006, 12:09
aamunilloin pesu ja satunnaisesti hammaslankaa/tikkua.
aamulla on sitkasta pestä hampaat, perkeleesti oksettaa kun harja o suussa :sick: :mad:
muutoin ei tätä ongelmaa ole :D

Sama ongelma minullakin on aamuisin. Sylki on vain niin paksua että se pistää yökkäämään ajoittain. Luulisi että sylki olisi ehtinyt oheta aamupalaa syödessä, mutta ei...

Yhtenä jouluna sain lahjaksi sähköhammasharjan, mutta jouduin hylkäämän sen viikon jälkeen nurkkaan. Minä en vain kykene käyttämään sähköhammasharjoja, sillä ne kutittavat aivan liian paljon nenää (Olenkohan ymmärtänyt käyttötarkoituksen väärin :rolleyes: ), mitkä taas aiheuttavat aivastuskohtauksia.

ElvisThePelvis
27.06.2006, 15:12
Sama ongelma minullakin on aamuisin. Sylki on vain niin paksua että se pistää yökkäämään ajoittain. Luulisi että sylki olisi ehtinyt oheta aamupalaa syödessä, mutta ei...

Yhtenä jouluna sain lahjaksi sähköhammasharjan, mutta jouduin hylkäämän sen viikon jälkeen nurkkaan. Minä en vain kykene käyttämään sähköhammasharjoja, sillä ne kutittavat aivan liian paljon nenää (Olenkohan ymmärtänyt käyttötarkoituksen väärin :rolleyes: ), mitkä taas aiheuttavat aivastuskohtauksia.

Niin, älä nyt hyvä mies sitä nenään tunge. Suuhun se tulee! :D

Mulle on taas käynyt niin, että nyt kun olen jo aika kauan käyttänyt sähköhammasharjaa, niin en osaa enkä halua enää käyttää tavallista hammasharjaa. Jotenkin se tuntuu niin epätarkalta ja suuhun jää sellainen puolilikainen tunne. Lisäksi aamuisin (etenkin baari-illan jälkeen) jos sillä harjaa, niin hampaita jotenkin vihloo tai tuntuu oudolta. Tätä tunnetta ei tule sähköhammasharjalla.

Ensin mä olin skeptinen sähköhammasharjoista, mutta viimeistään kai kun hammaslääkärikin kehaisi niitä, niin kävin ostamassa sen hetkisen Oral-B:n parhaan mallin, enkä ole katunut. Mä voinkin sanoa nyt, että ellei nyt ihan kadulla joudu talouden takia asumaan, niin musta ei ole edes kahta kysymystä siitä, kannattaako vaan mennä ja ostaa päräyttää vaikka se huippumalli Triumph. Kannattaa! Mä ainakin mielummin jätän vaikka kolme baarikertaa väliin ja maksan sen 100-130 euroa sähköhammasharjasta kuin sitten ostan jonkun halpissähköhammasharjan esimerkiksi.

ElvisThePelvis
06.07.2006, 00:29
Mä päätin sitten, että toiseksi paras ei ole riittävän hyvä, ja hommaan Oral-B Triumphin (PC9500).

http://www.oralb.com/us/products/power/triumph/

:D No ei vaan minulle tuli tilaisuus eteen antaa tuo toiseksi paras Oral-B sähköhammasrharja (PC8500) eteenpäin eräälle tutulleni, ja niimpä ei enää tarvi elää sen kanssa, että ostin sähköhammasrharjan luullen sitä mallia parhaaksi juuri ennen kuin Triumph ilmestyi kauppohin. Voin sitten vaikka kirjoittaa tänne vertailua onko tuo Triumph todellakin sen hintalapun arvoinen. Toisaalta, kun hampaat on kyseessä, niin musta ei välttämättä kannata pihistellä.

Ainakin tästä mun vielä-nykyisestä mallista mulla on oikeastaan vain pelkkää hyvää sanottavaa:
http://www.oralb.com/products/product.asp?tid=products&sub=power&cid=power&pid=pc8000

Musta tämä harja todellakin syväpuhdisti (eikä vain puhdisti) hampaat ja puhtausero tavalliseen harjaan verrattuna oli aikamoinen. Tällä mallilla jotenkin tuntui, että pienimmätkin paikat sai harjattua, ja vielä hyvin tehokkaasti. Portaaton nopeudensääntö on tuossa ihan kätevä, vaikka ainakin itse pidin sitä aina täysillä. Tuo kotelo/laturi on ihan hyvin suunniteltu, paitsi musta tuo Triumphin ratkaisu on parempi, sillä tässä mallissa noista harjapäistä tippui vällillä hammastahnaa sen kotelon pohjalle, ja sitä oli sitten ikävä rapata pois. Onneksi sen pidikeosan voi konepestä, mutta silti sen pidikeosan poistettua pitää vielä sen alapuolella olevaa asustaa sitten koittaa rapata, jos sinne hammastahnaa on kovettunut.

Minusta nuo päät hoitavat tehtävänsä. FlexiSoft on ihan perus harja, ja sillä kyllä suu tulee puhtaaksi. ProBrightin pitäisi poistaa tahroja hampaista ja valkaista niitä, ja minusta se tekeekin tämän. Tosin itsellä ei nyt mitenkään keltaiset tai tahraiset hampaat ole, niin en osaa sen tehosta sitten sen tarkemmin sanoa. Mitään ihmeitä ei kannata odottaa kuitenkaan. Tuo kielenraikastinpää on tosi kiva lisä, sillä kun sillä kieltä rappaa, niin suuhun kyllä tulee sellainen kevyt ja raikas olo, ja tuntuu, että nyt suu on täydellisen puhdas. Triumphin mukana tulee sitten tällainen FlossAction-pää minkä ilmeisesti pitäisi hoitaa perusharjan osaa, ja olla tavallaan FlexiSoftin monipuolisempi korvaaja. En tiedä sitten millainen se on.

Ikävästi noilla päille on vain hintaa. Esim. tuo FlossActionkin on aika kallis mielestäni, ja noita kielenraikastinpäitä ei taida saada muuta kuin ostamalla kokonaan uusi sähköhammasharja, tai ostamalla sellaisen aika kalliin pakatin, jossa tulee sen lisäksi 2-3 erikoispäätä muun muassa hammasvälien harjaukseen. Minulla ne jäävät tarpeettomiksi. Saisivat kyllä Oral-B:llä tajuta, että moni ihminen harjaa kielensä mutta monikaan ei sähköhammasharjaan liitä mitään hammasvälierikoisharjapäätä. Rahastusta...

Niin kuin olen sanonutkin aiemmin, niin aluksi suhtaudun skeptisesti sähköhammasharjoihin, mutta nyt en tahtoisi elää ilman niitä. Niillä saa suun niin paljon raikkaammaksi ja puhtaammaksi kuin tavallisilla harjoilla, ja riskiä liikaa painamisesta ei ole, kun näissä paremmissa malleissa on se, että harja lakkaa sykkimästä, jos painaa liikaa, ja se myös ilmoittaa siitä muutenkin.

OT: Kävin kyselemässä eilen tuosta Triumphista muutamassa liikkeessä, niin taas tuli todettua, että nykyään todellakin kannattaa menetellä niin, että jos tuotetta vaan saa netistä luultavan luotettavasti, niin kannattaa lähteä siihen ja tehdä oma taustatyö, jotta oikea tuote löytyy. Koska sen lisäksi, että netissä on halvempaa, niin jos tekee sitä taustatyötä, niin pystyy ostamaan sellaisen tuotteen minkä oikeasti haluaa, eikä käy niin, että sanoo myyjälle tietämättömänä asioista, että haluaa jonkin tyypisen laitteen, niin myyjä monesti sellaista, mikä ei sovi asiakkaalle hyvin tai sellaista, mistä löytyisi paljon sopivampi malli asiakkaalle. Esimerkki:

Menin erääseen tunnettuun kodinkoneliikkeeseen ja sanoin haluavani ostaa sähköhammasharjan (minulla oli siis se Triumph jo valmiiksi mielessä). Myyjä alkoi esittelemään eri malleja, mutta sanoin nopeasti, että haluan sen huippumallin. No myyjä sitten alkoi esittelemään minulle Oral-B:n kolmanneksi parasta mallia, vaikka Triumph oli siinä esillä kuitenkin. Mä sitten hämmästelin ja kysyin, että eikös tämä Triumph ole sitten se huippumalli. Myyjä sitten siinä oli vähän aikaa hiljaa ja sitten sanoi, että näin asianlaita on, mutta että heillä ei ole sitä paketissa yhtään, ja että ainut kappale on tuo esittelymalli. Mä sitten kiitin ja häivyin. Mua kyllä tuollainen hieman ärsytti ja muistui mieleen taas kerran kuinka silloin nuorempana kun toimin iskän ja äitin shoppailuavustajana VHS-ostoksilla, niin ostettiin mitä myyjä vaan suositteli, ja monta kertaa tuli huono ostoratkaisu sitten parin käyttövuden jälkeen todetuksi. Totta kai jotkut myyjät ajattelevat asiakkaan parasta, eivätkä heti tuputa sitä kalleinta mallia, vaan ajattelevat asian nimenomaan hinta/laatusuhten muodossa. Mutta musta tässä mun jutussa oli päivänselvää, että halusin huippumallin ja myyjä sitten alkoi ostattamaan mulle aivan jotain muuta mallia vain sen takia todennäköisesti, että olisi saanut kaupat tehtyä kun heillä ei sitä oikeaa huippumallia ollut varastossa. Noh, sähköhammasharjaa en sentään netistä osta, mutta tämä oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että nykyään kuluttaja voittaa enemmän netistä ostaessaan kuin oikeasta kaupasta ostaessaan.

jms
06.07.2006, 01:32
EtheP:lle kysymys miten tarkoittaa millä, minkämerkkisellä ja kuinka kalliilla? Vastaan, että liian huonosti.

ElvisThePelvis
06.07.2006, 01:36
EtheP:lle kysymys miten tarkoittaa millä, minkämerkkisellä ja kuinka kalliilla? Vastaan, että liian huonosti.

Mun kysymys sulle kuuluu yksinkertaisesti, että "Mitäh?!" :hitme:

No joo, tässä nyt ei suinkaan ole kysymys siitä, että "mulla pitää olla hienointa ja että kallis on aina paras". Jos et tiedä, niin kyllä mä useimmiten ihan pilke silmäkulmassa kirjoitan nämä mukamas-statuksenhaku-jutut. Mulle vaan tuli tilaisuus eteen vaihtaa sähköhammasharjaa, kun sain kaupattua sen aiemman pois, niin mikä jottei. Ja jos on hampaista kyse, niin oikeastaan mua ei haittaa tippaakaan vaikka tavoittelisinkin statusta. Ainakin sen statuksen mukana tulee hyvä sähköhammasharja. :)

cityjeesus
06.07.2006, 02:28
Mä päätin sitten, että toiseksi paras ei ole riittävän hyvä, ja hommaan Oral-B Triumphin (PC9500).

http://www.oralb.com/us/products/power/triumph/

Minäkin päätin, että vain paras on kyllin hyvää, joten hankin pehmeän Pirkka-hammasharjan.

http://www.plussa.com/?_tp=69,79&_sp=kaupat_ja_tuotteet/tuotehaku/pirkka_product_information.jsp&id=6410402023172

Hammaslääkärini on tyytyväinen päätökseeni.

ElvisThePelvis
12.07.2006, 16:35
Nyt olen sitten ehtinyt käyttää tuota Triumphia jonkin aikaa. Ensinnäkin minusta se teline on kyllä tosi käytännöllinen ja paljon parempi kuin PC8500:n ratkaisu. Neljä harjaspäätä menee tilavaan säiliöön pystyyn omille jalustoilleen, ja siellä ne saavat ilmaa ja tilaa pysyäkseen hyvinä. Tämä telinesysteemihän voi toimia myös latausasemana mikäli aukaisee pohjan ja laittaa sisään Triumphin varsinaisen laturin (pienen valkoisen kehikon -- eli aika samanlainen systeemi tässä on kuin vaikkapa iPodeissa mitä tulee universal dockiin). Itse satun pitämään Triumphia kuivarin päällä, joten olen laittanut sen laturin sinne pohjaan, koska se telinesysteemi on massiivisempi ja näin Triumph ei kaadu. Mutta silti mielestäni tämä on tosi hyvin ajateltu, että harjaspääsäiliötelinettä voi säilöä vaikka kaapissa ja itse Triumph ja pieni laturi voivat olla jossain muualla. Seinäkiinnitys on ainoa asia mikä tästä uupuu. Ja totta kai kun tämä on Oral-B:n parhain malli, niin ulkonäkö on aika luxusmainen. :)

Paketin mukana tuli neljä harjaspäätä sekä isohko sininen matkakotelo Triumphille (erittäin hyvä homma). Harjaspäistä kaksi oli tällaista ProBright-päätä ja kaksi tällaista uutta FlossAction-harjaspäätä, jonka pitäisi korvata FlexiSoft perusharjana Triumphille. No huono puolihan näissä on hinta, sillä Stockan hintoja muistellen aikas monta euroa joutuu maksamaa ProBright-harjapäistä ja vielä enemmän FlossActioneista, mutta toisaalta ei kai se nyt niin paljon haittaa, jos 4-5 kuukauden välein joutuu n. 10-15 euroa (en muista nyt niitä hintoja, eli tuo on arvaus) laittamaan korvaaviin harjaspäihin (nehän pitää vaihtaa 3 kuukauden välein, mutta koska mä käytän kutakin harjaspäätä vain kerran päivässä, niin kaipa ne silloin menevät pidempään). Kuten aiemmin olen kirjoittanut, niin ProBright (jonka ensisijaisesti pitäisi poistaa tahroja hampaista ja valkaista niitä -- etenkin valkaisevan hammastahnan kanssa) kyllä minulla on vähän toiminut, mutta toisaalta mun hampaissa ei kai ole sitten työmaata sen tyyppiselle harjaspäälle. FlossAction taas mielestäni toimii hiukka paremmin kuin FlexiSoft, ja on tästä lähtien se mun perusharjaspää, mutta silti mä en tiedä loppujen lopuksi onko se niin mullistava.

Sitten itse Triumph-runkoon. Kun sen ottaa käteen, niin huomaa välittömästi, että se on kookkaampi ja hieman painavempi kuin PC8500:n runko. Rungossa on iso näyttö, joka näyttää palkeissa akun tiedot ja harjatessa se kertoo harjausajan ja myös harjausasteen. Minusta nämä ovat erittäin hyviä ominaisuuksia, joskaan eivät kauhean elintärkeitä. Ilmeisesti tässä rungossa sekä harjapäissä on mikroprossut, ja niimpä ilmeisesti Triumph aina tietää millainen harjaspää on siinä rungossa kiinni, ja valitsee sopivan nopeuden.

Niin, suurin muutoshan PC8500:aan on se, että tässä harjassa ei ole sitä portaatonta nopeudensäätöä. Eli PC8500:han toimi niin, että siinä oli yksi ainoa nappi. Sitä painaessa runko käynnistyi ja jos jatkoi painamista niin nopeus laski koko ajan. Minusta tämä oli hieman turha homma, sillä mä aina käytin sitä suurinta nopeutta ja vain käyttäessäni kielenraikastinpäätä ohjeen mukaisesti hieman laskin nopeutta. Triumphissa tätä ei enää ole. Siinä on kaksi nappia. Toinen on virtanappi ja toinen on harjausasetusnappi, jossa on neljä vaihtoehtoa: puhdista, pehmeä, hieronta ja kiillota. Ja kun siis runko jo automaattisesti valitsee sen asetuksen harjaspään mukaan, niin aika automaattiseksi menee.

Lisää ominaisuuksista. Triumphan latautuu tyhjillä akuilla täyteen 12 tunnissa (vrt. PC8500: 16t). Kahta painiketta apuna käyttäen näytön valikoista voi valikoida käyttökielen (suomi löytyy) sekä sen, haluaako ottaa käyttöön sen ajastimen, mikä piippausäänillä varoittaa, kun hampaita on harjattu tarpeeksi. Tämä varoitushomma piti olla jo mukana PC8500:ssa, mutta vaikka kerran jopa kävin vaihtamassa sen PC8500:n, niin siltikään en saanut siitä mitään piippejä kuulumaan. En tiedä mistä se johtui -- ei siinä mitään säätönappeja kyllä ollut. Takuutahan Triumphilla on kaksi vuotta ja 30 päivän rahat takaisin -takuu.

Loppuarvio ja suositukset:
Sekä PC8500 että Triumph ovat loistosähköhammasharjoja, jotka tekevät tehtävänsä loistavasti ja joilla oikeasti saa suun tuntumaan vähintään 10x puhtaammalta ja raikkaamalta kuin perinteisillä hammasharjoilla. En epäile siis hetkeäkään suositella siirtymistä perinteisestä sähköiseen, joskin mä en tiedä sitten miten ne alemman hintaluokan sähköiset suoriutuvat.

Jos vertaa Triumphia PC8500:aan niin jälkimmäisen eduksi lasken kevyemmän ja enemmän käteensopivamman runko-osan, samankaltaisen harjaustuloksen sekä alemman hinnan. Itse asiassa mä voisin melkein tässä ja nyt sanoa, että jos haluaa sähköhammasharjan mutta haluaa silti olla säästeliäs, niin Triumphia ei kannata hankkia, koska siis jos ei halua oikeasti sitä parasta, niin silloin se Triumphin n. 50 euron lisähinta (tai no riippuu mistä sen ostaa: Stockalla 159 euroa, Prismassa 149 euroa ja Kärkkäisellä (ja kuulemma Gigantissa) 139 euroa) ei ole sen arvoinen. Musta PC8500 on loistava sähköhammasharja ja hinta-laatusuhde on todellakin loistava ja parempi kuin Triumphilla. Ja siis eihän PC8500:aan nyt huono ole sillä käsittääkseni se on Oral-B:n toiseksi tai kolmanneksi kallein malli (hinta liikkuu kai siinä 89-99 euron paikkeilla).

Minusta Triumph on niille, jotka haluavat parasta ja hieman luxusta. Oikeastaan tätä voisi verrata juuri vaikka Phillipsin parranajokoneisiin, koska ihan samalla tavalla niissä huippumalleissa tulee vain paremmat telineet, lisävarusteet ja näyttö. Tosin mun täytyy sanoa, että Triumphin kohdalla Braun/Oral-B varmaan on kuunnellut käyttäjien palautetta, sillä telineratkaisusta ja siitä harjausasetusratkaisusta huomaa, että PC8500:n pienet epäloogisuudet on korjattu. Ainut juttu Triumphissa olikin mitä pidin vähän negatiivisena asiana oli se, että se runko-osa oli kookkaampi, mutta kaipa se johtuu siitä näytöstä ja siitä älyprossusta rungon sisällä. Ja ei se koko nyt minua niin haittaa, koska siis kyllähän se käteen silti sopii.

Edit: Huomasin aikoja sitten Stockalla erikoisen hammastahnan mitä en ole muissa kaupoissa nähnyt -- varmaan sen takia, että vaikka kyseessä on pikkutuubi, niin hinta on yli 10 euroa. Sen nimi oli Oral-B Rembrandt ja sen pitäisi olla valkaiseva hammastahna. No mua heti tuo Rembrandt nimi houkutti ja ostin tuubin. En ole vielä sitä käyttänyt, mutta kirjoittelenpa sitten miten se tehoaa. No mullahan on kai ihan perusväriset hampaat: teen ja limsan takia mun hampaat ovat enemmän sellaiset haalean valkoiset kuin kirkkaan valkoiset. Olisihan se kiva tehdä itselle sellainen Hollywood-hymy, vaikka musta esim. Matthew Mcconaughey näyttää aika oudolta ylivalkoisine hampaineen.

Cochise
15.07.2006, 13:49
Nyt olen sitten ehtinyt käyttää tuota Triumphia jonkin aikaa. Ensinnäkin minusta se teline on kyllä tosi käytännöllinen ja paljon parempi kuin PC8500:n ratkaisu. Neljä harjaspäätä menee tilavaan säiliöön pystyyn omille jalustoilleen, ja siellä ne saavat ilmaa ja tilaa pysyäkseen hyvinä. Tämä telinesysteemihän voi toimia myös latausasemana mikäli aukaisee pohjan ja laittaa sisään Triumphin varsinaisen laturin (pienen valkoisen kehikon -- eli aika samanlainen systeemi tässä on kuin vaikkapa iPodeissa mitä tulee universal dockiin). Itse satun pitämään Triumphia kuivarin päällä, joten olen laittanut sen laturin sinne pohjaan, koska se telinesysteemi on massiivisempi ja näin Triumph ei kaadu. Mutta silti mielestäni tämä on tosi hyvin ajateltu, että harjaspääsäiliötelinettä voi säilöä vaikka kaapissa ja itse Triumph ja pieni laturi voivat olla jossain muualla. Seinäkiinnitys on ainoa asia..........

Olen mykistynyt. Tiivistämisen mestari iski jälleen. Onneksi asia sentään on tärkeä...

Joskus jossain (luultavasti Hesarin kuluttajasivuilla tai sitten muualla, tarpeeksi täsmällisesti sanottu vissiin?) oli testattu erilaisten hammasharjojen pesutulosta. Sähköhammasharjoilla sai parhaan pesutuloksen. Paras ei ollut kuitenkaan kallein, vaan keskihintainen pyörivällä harjaspäällä varustettu harja. Kalleimpiin malleihin helposti tungetaan kaikenlaista hintaa nostavaa "välttämättömyyttä", ja joskus jopa käytännöllisyys saattaa kärsiä liioista toiminnoista. Mutta ei siinä mitään, ostakoon joka haluaa. Säälihän se olisi, jos firmojen uusien tarpeiden luomisyritykset menisivät hukkaan.

Yhtenä jouluna sain lahjaksi sähköhammasharjan, mutta jouduin hylkäämän sen viikon jälkeen nurkkaan. Minä en vain kykene käyttämään sähköhammasharjoja, sillä ne kutittavat aivan liian paljon nenää (Olenkohan ymmärtänyt käyttötarkoituksen väärin ), mitkä taas aiheuttavat aivastuskohtauksia.

Itselleni tulee tuota nenän kutiamista kun aloittaa sähköharjalla harjaamisen tauon jälkeen. Nenänpäätä kutittaa tosi kiusallisesti. Se menee kuitenkin ohi parilla pesukerralla ja sitten on taas hyvä harjata sähköllä. Olisiko kyse nenänpään pienestä värisemisestä. Jonkun pitäisi tutkia tieteellisesti liittyykö kutiaminen nenän kokoon, jotta valmistajat voisivat valmistaa isonenäisille pehmeätärinäisiä - ja kalliita - huippumalleja!

ElvisThePelvis
15.07.2006, 15:14
Olen mykistynyt. Tiivistämisen mestari iski jälleen. Onneksi asia sentään on tärkeä...

Joskus jossain (luultavasti Hesarin kuluttajasivuilla tai sitten muualla, tarpeeksi täsmällisesti sanottu vissiin?) oli testattu erilaisten hammasharjojen pesutulosta. Sähköhammasharjoilla sai parhaan pesutuloksen. Paras ei ollut kuitenkaan kallein, vaan keskihintainen pyörivällä harjaspäällä varustettu harja. Kalleimpiin malleihin helposti tungetaan kaikenlaista hintaa nostavaa "välttämättömyyttä", ja joskus jopa käytännöllisyys saattaa kärsiä liioista toiminnoista. Mutta ei siinä mitään, ostakoon joka haluaa. Säälihän se olisi, jos firmojen uusien tarpeiden luomisyritykset menisivät hukkaan.

Näinhän se monesti on, ja huomasithan, että minussa on tapahtunut edistystä, kun selvästi kirjoitin, että suosittelen mielummin sitä Triumphia halvempaa mallia. Vai jaksoitko lukea sinne asti? :D No, mä nyt ajattelin pistää kunnon arvion tuohon, jos jotakuta sattuisi se kiinnostamaan.

Tosin kuten mä arviossanikin sanoin, niin nuo Triumphin lisät ovat mielestäni parannuksia ja ne ovat käytänöllisiä minusta, eivätkä ns. tarpeettomia luxuslisiä.

tootsi
16.07.2006, 12:25
Pesen hampaat illalla, joskus harvoin aamulla. Ei ole reikiä.

chfil
09.08.2006, 04:57
Itselleni tulee tuota nenän kutiamista kun aloittaa sähköharjalla harjaamisen tauon jälkeen. Nenänpäätä kutittaa tosi kiusallisesti. Se menee kuitenkin ohi parilla pesukerralla ja sitten on taas hyvä harjata sähköllä. Olisiko kyse nenänpään pienestä värisemisestä. Jonkun pitäisi tutkia tieteellisesti liittyykö kutiaminen nenän kokoon, jotta valmistajat voisivat valmistaa isonenäisille pehmeätärinäisiä - ja kalliita - huippumalleja!

Tuosta tuli mieleen että itselläni kutiaa nenä myös tärisevän bussin takapenkillä. :rolleyes:

Sitten asiaan... Pesen hampaat iltaisin, ja aina kun olen lähdössä jonnekin vähänkin tärkeään tapahtumaan/aktiviteettiin. Näihin kuuluu esim. työt ja shoppailu. :D Tämän lisäksi joskus pesen hampaat kun siltä tuntuu, esim. ällötyksen hetkenä joka on seuraus liiasta karkinsyönnistä. Satunnaisesti käytän myös hammaslankaa, ehkä noin kerran parissa viikossa. Ja reikiä on paikattu yksi. :)

potilaan epätie
23.08.2006, 16:51
Kyllä kaksi kertaa päivässä hampaiden pesemistä on se minimi, ainakin minulla. Sen verran on tätä lobannut Hammaslääkäriliitto ja oma hammaslääkäri. :hitme: Tapa on aina ollut tämä, (vaikka on siitä joskus lipsuttu) ; ei varmaan muuten olo tuntuisi hyvältä. Hammaslankaakin täytyy käyttää säännöllisesti, sillä vaikka on kuinka hyvä sähköhammasharja, silti aina tuntuu plakkia jäävän hampaitten väliin. Ammattilaiset: onko hammaslangan päivittäinen käyttö suositus vai voiko tosiaan tehdä niinkuin joku tuolla kertoi, että kerran viikossa?

Onko joku muukin lukenut sähköhammasharjan käyttöohjeista tai jostain, että valkaisevaa hammastahnaa ei saa käyttää sähköhammasharjan kanssa?? On sitten varmaan liian tehokas yhdistelmä. Käytän siis valkaisevaa vanhan mallisen harjan kanssa ja fluori/muita tahnoja sähköisen harjan kanssa. :cool:

Ihan uutta tietoa oli sekin tänään kuultu, että ienraja on se tärkein puhdistettava paikka hampaissa. :)

ElvisThePelvis
23.08.2006, 17:14
Ammattilaiset: onko hammaslangan päivittäinen käyttö suositus vai voiko tosiaan tehdä niinkuin joku tuolla kertoi, että kerran viikossa?

Onko joku muukin lukenut sähköhammasharjan käyttöohjeista tai jostain, että valkaisevaa hammastahnaa ei saa käyttää sähköhammasharjan kanssa?? On sitten varmaan liian tehokas yhdistelmä. Käytän siis valkaisevaa vanhan mallisen harjan kanssa ja fluori/muita tahnoja sähköisen harjan kanssa. :cool:

No ensinnäkin hammaslangasta. Kyllä minä olen sen oppinut niin, että sitä pitää päivittäin käyttää. Toki saa käyttää harvemminkin, mutta sitä en kyllä usko, että hammaslankaa ei suositeltaisi käytettäväksi päivittäin. Se kuulostaisi hyvin oudolta.

No ainakin tässä mun Oral-B Triumph -sähköhammasharjassa on ihan oma harjaspää ja harjaustaso hampaiden valkaisuun, ja ohjeessa sanotaan, että nimenomaan saa käyttää valkaisevaa tahnaa.

Dentist
23.08.2006, 17:50
Ammattilaiset: onko hammaslangan päivittäinen käyttö suositus vai voiko tosiaan tehdä niinkuin joku tuolla kertoi, että kerran viikossa?

Riippuu siitä mitä oma lääkärisi on sinulle sanonut. Ohjeita voidaan antaa yleiselläkin tasolla, mutta lekurisi tietää mikä on parasta sinulle. Käytä joka päivä. Täältä (http://www.ada.org/public/topics/cleaning_faq.asp) lisää, jos englanti taipuu.

Jos käytät Suomesta ostettua, ihan normi "valkaisutahnaa", etkä mitään ostos-tv:n mikkihiirimerkkiä, ei pitäisi olla estettä pestä sähköhammasharjalla. Ilmeisesti aiemmin sähköharjojen harjauspäiden metalliosat eivät ole tuosta tykänneet, josta sitten tuli tuo kielto harjanvalmistajien osalta.

Ihan uutta tietoa oli sekin tänään kuultu, että ienraja on se tärkein puhdistettava paikka hampaissa. :)

Mutta totta.

jms
23.08.2006, 18:09
Ienrajojen harjaamista on oma lääkärikin painottanut. Viimevuosina jäänyt oma hampaiden hoitokin vähän retuperälle, ja nykyään vaivaa viiltely mielestäni enemmän. Kiille heikentynyt ilmeisesti noista ienrajoista, Elmex geeliä on lääkäri käskenyt kerran pari viikossa käyttämään. Liekö tuosta pelastusta.

Dentist
23.08.2006, 22:14
Kiille heikentynyt ilmeisesti noista ienrajoista, Elmex geeliä on lääkäri käskenyt kerran pari viikossa käyttämään. Liekö tuosta pelastusta.

Saattaa hyvinkin olla, on se voimakkainta mitä Suomesta reseptillä saa.

potilaan epätie
23.08.2006, 22:49
-- Jos käytät Suomesta ostettua, ihan normi "valkaisutahnaa", etkä mitään ostos-tv:n mikkihiirimerkkiä, ei pitäisi olla estettä pestä sähköhammasharjalla. Ilmeisesti aiemmin sähköharjojen harjauspäiden metalliosat eivät ole tuosta tykänneet, josta sitten tuli tuo kielto harjanvalmistajien osalta. --

Lupa käyttää valkaisutahnaa sähköhammasharjan kanssa yksinkertaistaa asioita huomattavasti. Kiitos myös linkistä, joka lisävalaisi hammaslangan käyttöä.

Kiitos neuvoista myös Elvikselle. On luultavasti välttämätöntä jokapäiväistää langan käyttö.
:D

ElvisThePelvis
23.08.2006, 23:08
Jep, kyllähän se puhdas järkikin sanoo, että jos hampaita pitää harjata päivittäin niin myös hammaslankaa pitää käyttää päivittäin, koska hammaslangallahan viimeistellään hampaat oikein puhtaiksi. No kaipa tähän viimeistelyhommaan kuuluu myös suuvesi, mutta sitä olen oikeastaan käyttänyt vain, kun lähden ulos (pusi pusi :D).

Voin muuten suositella, että kevyesti parhaimmalta tuntuvin hammaslanka mitä ikinä olen testannut ja mitä olen käyttänyt jo vuosia on Oral-B:n SATIN floss -hammaslanka. Ne muut hammaslangat ovat yleensä joka liian paksuja, liian ohuita ja "muovisia" (jolloin voi käydä kipeää) tai sellaisia, josta irtoaa yksittäisiä "haivenia", jotka sitten jäävät hampaisiin.

Nykyäänhän on myös niitä ihme FlossAction -juttuja, missä se hammaslanka tulee sellaisessa muovipäässä, mutta mitä olen niitä testannut, niin ne eivät kyllä puhdista läheskään yhtä hyvin kuin SATIN floss ja sitä paitsi niillä ainakaan minä en ulottanut jokaiseen hammasväliin.

beaneye
04.09.2006, 23:39
Osaisikohan kukaan kertoa mitä tuo paketti pitää sisällään. Onko tuossa siis kaksi hammasharjaa, että saisi emäntäki hampaansa puhtaaksi? Onko tuo toinen laite jotenkin riisuttu versio?

http://www.buyandbehappy.de/oxid.php/sid/a00ba5db1c6bbb2724731858e106b0a9/cl/details/cnid/42b445f635d869520.21761093/anid/30008504

Kitos

ElvisThePelvis
05.09.2006, 00:35
Osaisikohan kukaan kertoa mitä tuo paketti pitää sisällään. Onko tuossa siis kaksi hammasharjaa, että saisi emäntäki hampaansa puhtaaksi? Onko tuo toinen laite jotenkin riisuttu versio?

http://www.buyandbehappy.de/oxid.php/sid/a00ba5db1c6bbb2724731858e106b0a9/cl/details/cnid/42b445f635d869520.21761093/anid/30008504

Kitos

Tuossa on vähän erilainen linkki samaan tuotteeseen: https://www.dentalcareproducts.com.au/store.aspx?product=144

Kyllä ymmärtääkseni tuossa paketissa nimenomaan on kaksi sähköhammasharjaa, jotka ovat toiminnoiltaan identtisiä. Luulenpa, että se toinen on erivärinen juuri siksi, etteivät ne mene keskenään sekaisin. Hyvänhintainen pakettihan tuo on.

beaneye
05.09.2006, 13:47
Oho, aikas paljon on halvempi vielä Australiassakin. Tuohon taitaa kyllä tulla verot päälle. Katsotaan josko tuolta Saksasta tuon kehtaisi tilata.

mzzj
08.09.2006, 00:13

Your mileage may vary.

0-reikää 26 vuodessa, hampaita pesen ehkä 2x kuussa (lähinnä silloin kun on nuhaisena nukkunut suu auki ja emäntä valittaa että henki haisee)
Syön jotain vähintään 10 kertaa päivässä, muutama pullo limukkaa etc..

pitäsi kyllä parantaa tapansa kun hammaskivelle minäkään en ole immuuni :confused:

Burana
08.09.2006, 10:27
Your mileage may vary.

0-reikää 26 vuodessa, hampaita pesen ehkä 2x kuussa (lähinnä silloin kun on nuhaisena nukkunut suu auki ja emäntä valittaa että henki haisee)
Syön jotain vähintään 10 kertaa päivässä, muutama pullo limukkaa etc..

pitäsi kyllä parantaa tapansa kun hammaskivelle minäkään en ole immuuni :confused:Ihan uteilaisuudesta, kuinka usein käyt hammaslääkärissä?

MikkiHiiri
08.09.2006, 10:42
Jos mzzj on kyllästänyt hampaansa epoksilla. :confused:

mzzj
08.09.2006, 11:19
Ihan uteilaisuudesta, kuinka usein käyt hammaslääkärissä?

oisko viimeksi 3v sitten viisaudenhampaiden leikkauksessa.

Terris
13.09.2006, 19:19
Itse pesen kerran kuukaudessa, ja silloinkin käytän veden sijasta viskiä ja sormilla hankaan. Toimii!

niiles
13.09.2006, 22:26
Itse pesen kerran kuukaudessa, ja silloinkin käytän veden sijasta viskiä ja sormilla hankaan. Toimii!
Ja vielä on hampaita?
Kokeile joskus hampaidenpesua niin, että hammastahnan tilalle hunajaa ja suuvedeksi kokista.

Dentist
13.09.2006, 22:54
Kokeile joskus hampaidenpesua niin, että hammastahnan tilalle hunajaa ja suuvedeksi kokista.

Ja hampaiden valkaisu jollain hankausaineella, vaikka Ajaxilla. Valkoista tulee ja makuaisti lähtee. Kokemusta, tästäkin, suomenmaasta löytyy.

Disclaimer: älkää nyt kuitenkaan kokeilko

Muikster
02.11.2006, 17:12
Kiitokset ElvisThePelvis Triumph/8500 sepustuksesta. Itse juuri mietiskelin noiden välillä ja tuon tekstin perusteella uskon että Oral-B 8500 on se oikea valinta.

ElvisThePelvis
02.11.2006, 21:42
Kiitokset ElvisThePelvis Triumph/8500 sepustuksesta. Itse juuri mietiskelin noiden välillä ja tuon tekstin perusteella uskon että Oral-B 8500 on se oikea valinta.

Ole hyvä. Kiva että joku arvostaa. :D Nykyään pidän Triumphia jotenkin vaan mukavempana harjana kuin mitä 8500 on. Kuitenkin kyllä minusta 8500 on oiva valinta, ja jos on tiukalla budjetilla (eikä hintaero Triumphin ja 8500:n välillä ole pieni) niiin kyllä se kannattaa valita Triumphin sijasta.

Triumphista pitää vielä hehkuttaa sen verran, että kyllä se matkakotelo on osoittautunut aivan loistavaksi.

Burana
02.11.2006, 21:52
Triumphista pitää vielä hehkuttaa sen verran, että kyllä se matkakotelo on osoittautunut aivan loistavaksi.Minusta 8500:nkin mukana tulee kotelo. Tai sitten olen unohtanut tuon oman harjan numeron :-D

ElvisThePelvis
02.11.2006, 22:09
Minusta 8500:nkin mukana tulee kotelo. Tai sitten olen unohtanut tuon oman harjan numeron :-D

Katohan... Milloin ostit omasi? Itse ostin 8500:n noin vuosi sitten muistaakseni, ja 3-4 kuukautta sitten sain täysin uuden 8500:n, kun edellisestä ei kuulunut äänimerkkiä. Kummassakaan ei tullut mukana matkakoteloa.

ElvisThePelvis
16.01.2007, 17:57
Nyt kun olen kauan aikaa jo käyttänyt Oral-B Triumphia, niin voin sanoa, että A) se on loistava sähköhammasharja ja B) sähköhammasharja on ainakin minulle PALJON parempi kuin tavallinen hammasharja. Hyötyjä on monia... kuten vaikka se, että kun sähköhammasharjalla pesee hampaat, niin sen jälkeen tuntuu samalle kuin olisi käynyt hammaslääkärissä tarkastuksessa: suu on todella raikas ja tuntuu todella puhtaalta. Henkilökohtaisesti aiemmin normaalin hammasharjan kanssa ikeneni tulivat ajoittain todella kipeiksi ja joskus vuosivat vertakin. Sähköhammasharjaan kun siirryin, niin minulla on viimeisen kahden vuoden aikana varmaan kerran olleet ikenet ehkä hieman hellinä.

Tietenkin voi lähteä siihen, että se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi toiselle, mutta kyllä mielestäni nuo kokemani hyödyt sähköhammasharjasta voidaan yleistää kaikkia koskeviksi, ja sanoa, että on hyvin todennäköistä, että sähköhammasharja tuottaa parempia tuloksia kuin tavallinen hammasharja.

og playa
01.02.2007, 15:28
Tulee pestyä aamuin illoin. Ennen pesin vain illoin, mutta nykyään sattuneesta syystä pesen useammin ja paljon tarkemmin. Sähköhammasharjaa en ole koskaan käyttänyt, mutta ehkä senkin voisi joskus ostaa.
Kuinka moni muuten luottaa kunnan tarjoamaan hammashuoltoon? Itseltäni meni muutama vuosi sitten luottamus ja nykyään tulee käytyä vain yksityisellä.

Tommy-H
04.02.2007, 13:35
Itse pesen vähintään aamuisin, mutta usein tulee iltaisinkin harjailtua. Tuli juuri hankittua Pepsodentin hammasharja, jossa on syrjäpuolella tuo kielenpuhdistuspinta, ja lisäksi harjaosalle kuljetussuoja. Päihittää kyllä ennen suosimani Colgate 360:sen.
Täällä hammashuolto pelaa kiitettävästi.

Kalza
06.02.2007, 13:53
Aamuin ja illoin pesen. Perkeleen perkele, kukaan ei ole kyllä ikinä kertonut että pitää pestä ennen aamupalaa, olen aina pessyt jälkeen. Ksylitolipurkkaa menee myös joka aterian jälkeen.

Silti on ikenet aika heikossa hapessa, valkoiset ja paisuneetkin tuolla takaosassa. Mites noita ikeniä kannattaa huoltaa? Vai onko tuollainen ikenien kunto jo merkki että joku hammas on mädäntynyt ja kuollut ja juurihoidot yms on jo edessä? :)

2003 viimeksi hamppulääkärillä, tosin se oli intissä: Ihan hyvät nää on, seuraava! Tässä piakkoin edessä seuraava kerta, vähän jänskättää jo. Viimeisen kunnon tarkastuksen jälkeen päätettiin repiä 4 viisaudenhammasta irti, mitäköhän tällä kertaa ;)

NudistPriest
14.02.2007, 14:17
Hammaslankaa kannattaa myös käyttää. Itselläni kielen puhdistus aiheuttaa yökkäysreaktion, eikä tartte edes syvälle tunkea. Siksi se jää tekemättä.

Kalza
14.02.2007, 19:14
Hammaslankaa kannattaa myös käyttää. Itselläni kielen puhdistus aiheuttaa yökkäysreaktion, eikä tartte edes syvälle tunkea. Siksi se jää tekemättä.

Joo, hammaslanka on kyllä hyvä juttu. Sitä suositeltiin käyttämään ja kyllähän se on parantanut ikenienkin kuntoa, kuten myös tuo uusi Parodontax-hammastahna(suolaista ja pahaa, mutta kuulemma siihenkin tottuu pian). Mullakin oli nyt ekaa kertaa elämässäni hammaskiveä, mutta eiköhän sen muodostuminen esty nyt uusilla pesuaineilla ja parantuneella harjaustekniikallakin :thumbsup:

Mites puhdistat kieltä? Itse ainakin saan harjalle melko pitkälti harjattua, jossain suositeltiin juurikin että olisi hyvä harjata kieli ennen hampaidenpesua... Käytän tosin eri harjaa kuin itse pesuun, tollaista vähän vanhempaa ja kuluneempaa.

ElvisThePelvis
15.02.2007, 15:13
Mites puhdistat kieltä? Itse ainakin saan harjalle melko pitkälti harjattua, jossain suositeltiin juurikin että olisi hyvä harjata kieli ennen hampaidenpesua... Käytän tosin eri harjaa kuin itse pesuun, tollaista vähän vanhempaa ja kuluneempaa.

Sanotaanko näin, että itse en puhdistele kieltä ellen näe mahdollisuutta työntää se jonkun toisen suuhun. :) Ennen kuin ostin sähköhammasharjan en puhdistanut kieltäni koskaan. Se kai johtui osaksi siitä, että pidin muuten niin hyvää huolta suusta ja myös siitä, että en ollut tietoinen sen tärkeellisyydestä. Nykyisin sitten Oral-B Triumphin kielenraikastin osalla kieltä muutaman minuutin korkeintaan kerran päivässä puhdistelen.

TheRealThing
16.01.2010, 14:04
Nostetaas aina ajankohtainen aihe esiin!

Hammaslääkärin loitolla pitämiseksi on suunnitelmissa ostaa sähköhammasharja.

Vahvimpina ehdokkaina ovat Oral-B Triumph 5000 (tämän hetkinen Oralin paras - tai ainakin kallein :rolleyes:) tai sitten joku ns. sonic-tyyppinen kuten Philips Sonicare. Sonicaressa on 40000 sykäystä minuutissa ja teho perustuu vain siihen. Triumphissa on se 40000 sykäystä minuutissa ja sen lisäksi 8800 liikettä minuutissa, mutta sitä ei silti luokitella ns. sonic-hammasharjaksi. Oral-B:llä on nykyään mallistossa oma ns. sonic-hammasharjansakin, joka vastannee täysin tuota Philipsiä. Maalaisjärki sanoisi, että Oral-B Triumph on paras? Mutta miten on?

Joku muu tehnyt vertailuita ja päätynyt perustellusti johonkin vaihtoehtoon?

ElvisThePelvis vielä tyytyväinen ja hampaat sekä ikenet jäljellä? :D

ElvisThePelvis
16.01.2010, 15:22
ElvisThePelvis vielä tyytyväinen ja hampaat sekä ikenet jäljellä? :D

Kyllä minä edelleen tyytyväinen olen. :) Hampaat eivät täydelliset sentään ole, mutta syy ei ole Triumphin vaan sen, että elämässä on tullut juotua happamia juomia sen verran, että kiillettä on aavistuksen lähtenyt. Muuten kyllä hammaslääkäri ei yleensä löydä mitään valitettavaa.

Philipsiä kammoksun yleensäkin sen verran, etten Sonicarea halunnut koskaan edes ajatella. Sen sijaan nykyisin mielenkiintoinen kolmas vaihtoehto on tuo Omronin mallisto (http://www.sonicstyle.fi/index.php?id=1), jota löytynee ainakin Prismoista. Hintakin näytti olevan sellainen, että eivät nuo mitään halpisharjoja ole. En tosin ole enemmän ottanut selvää kuinka hyviä nuo ovat, mutta google varmasti auttaa arvostelujen haussa.

Tässä vielä lyhyt lista EtP:n hampaidenhuoltovälineistä:

Hampaidenharjaus: Oral-B Triumph -sähköhammasharja (90% Floss-Action -pää, 10% ProBright -pää), Pepsodent Style-Tech -hammasharja

Hammastahnat: Pepsodent Xylitol perinteinen (Kuluttaja-lehti piti tätä parampana kuin niitä Pepsodentin erikoisempia vihreitä tuubeja) sekä ProBrightin kanssa Pepsodent White Now

Hammaslanka: Oral-B Satin (ehdottomasti paras, ainakin mukavuudeltaan)

Suuvesi: 90% Listerine Total Care, 10% Pepsodent White Now

Purukumi: Xylitol Jenkki Twisted Raspberry & Liquorice

Tässä hetken ehdin jo miettiä pitäisikö sijoittaa näihin Rion tuotteisiin. Jotkut ovat saattaneet esimerkiksi Stockmannilla nähdä näitä valkovihreitä lelunnäköisiä kohtuullisen arvokkaita kauneudenhoitokojeita. Riohan myy pienempää ja suurempaa hampaidenvalkaisijaa (http://www.riobeauty.fi/kauneudenhoito/hampaiden-valkaisu/) ja näiden kai pitäisi olla se kuluttaja-versio hammaslääkäreiden varsinaisista sinisellä valolla valkaisevista laitteista. Jätin kuitenkin väliin, koska googlen avulla todettuna innostus on ollut hyvin pientä ja arviot vähintäänkin vaihtelevat. Jos jotakuta nuo kiinnostavat, niin voin vihjata, että Amazon.co.uk:sta (nyt kun heiltä saa tilattua muutakin kuin leffoja, kirjoja ja musaa) noita Rion tuotteita saa halvemmalla kuin Stockalta. Itse kuitenkin päätin jättää nuo väliin.

Burana
16.01.2010, 15:35
Joku muu tehnyt vertailuita ja päätynyt perustellusti johonkin vaihtoehtoon
Osta sellainen missä on pyörivä harjausliike eli esimerkiksi OralB:n malli. Oralin edustajan mukaan noissa Triumpheissakin ultraääni on, sitä vaan ei mainosteta. Käsitin että ei kaiketi ole myyntiä edistävä ominaisuus ja liekö muutenkin höpöhöpöä.

Jos hampaiden lankaaminen ei ole jokapäiväistä johtuen sen hankaluudesta, suosittelen kokeilemaan Jordan Miraclea (http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/1596). Sen avulla onnistuu takahampaidenkin lankaaminen vaivattomasti vaikka televisiota katsellessa tai lehteä lukiessa.

Tahnaksi jotain pienen hankausarvon tahnaa, kunhan on fluoria riittävästi. Googlella löytynee jotain listaa termeillä "RDA toothpaste"

TheRealThing
16.01.2010, 17:15
Philipsiä kammoksun yleensäkin sen verran, etten Sonicarea halunnut koskaan edes ajatella. Sen sijaan nykyisin mielenkiintoinen kolmas vaihtoehto on tuo Omronin mallisto (http://www.sonicstyle.fi/index.php?id=1), jota löytynee ainakin Prismoista. Hintakin näytti olevan sellainen, että eivät nuo mitään halpisharjoja ole. En tosin ole enemmän ottanut selvää kuinka hyviä nuo ovat, mutta google varmasti auttaa arvostelujen haussa.

Philips on nettiväitteiden mukaan maailman (hammaslääkärien) suosittelluin sähköhammasharja (ja Oral-B ilmeisesti Suomen), mutta tuohan ei kerro välttämättä kuin siitä, miten hyvin firmat ovat voidelleet hammaslääkärit. :cool:

Tuo Omron on tosiaan ilmeisesti uusin tulokas varteenotettavien listalla. Siitä ei oikein tunnu vielä löytyvän puolueettoman tuntuista arviointia. Lähinnä löytyi googlettamalla Omronin viraalimarkkinointityyppistä kommentointia harjasta. Ominaisuuksien perusteella Omron vaikuttaisi olevan hyvin lähellä Philipsiä. Ehkä vähän karsitumpi versio vain.

Osta sellainen missä on pyörivä harjausliike eli esimerkiksi OralB:n malli. Oralin edustajan mukaan noissa Triumpheissakin ultraääni on, sitä vaan ei mainosteta. Käsitin että ei kaiketi ole myyntiä edistävä ominaisuus ja liekö muutenkin höpöhöpöä.

Googlettaen löysin jotain tieteelliseksikin julkaisuksi luokiteltavaa aineistoa päätöksen tueksi: Plaque removal efficacy of an advanced rotation-oscillation power toothbrush versus a new sonic toothbrush. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18686772?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed) Vaikuttaa tosin olevan Procter & Gamblen (Oral-B-brändin omistaja) rahoittama tutkimus (?), mutta siinä verrattiin Oral-B Triumphin ja Philips Sonicare Flexcaren (molemmat valmistajansa top-of-the-line) harjaustuloksia. Tutkimuksen mukaan Oral-B on parempi: "Compared to Sonicare FlexCare, the adjusted mean plaque reduction scores for Oral-B Triumph were 21%, 23% and 22% greater for whole mouth, marginal and interproximal areas, respectively." Tuolta PubMedistä löytyi Philipsinkin tilaama tutkimus, jossa verrattiin Sonicarea Oral-B:n manuaaliseen hammasharjaan. Siinä tutkimuksessa Sonicare voitti. :thumbsup:

Tällä hetkellä alkaa siis vaikuttaa Oral-B Triumph mitä todennäköisimmälle!

EtP (ja muut Oral-B Triumphin / Smartplug-laturin omistajat): millaisia pistokkeita tulee mukaan? Triumphia saisi Briteistä huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta ja houkuttaisi tilata, mutta mistään ei ole löytynyt selkeää kuvaa siitä, millaisia plugeja tulee mukaan. Aika varmaa on tietenkin, että yksi mukaan tuleva olisi europlug (en itse asiassa tiedä onko europlug ja brittien "shaver plug" yhteensopivia - jos ovat, niin asiahan on sillä selvä).

ElvisThePelvis
16.01.2010, 17:24
EtP (ja muut Oral-B Triumphin / Smartplug-laturin omistajat): millaisia pistokkeita tulee mukaan? Triumphia saisi Briteistä huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta ja houkuttaisi tilata, mutta mistään ei ole löytynyt selkeää kuvaa siitä, millaisia plugeja tulee mukaan. Aika varmaa on tietenkin, että yksi mukaan tuleva olisi europlug (en itse asiassa tiedä onko europlug ja brittien "shaver plug" yhteensopivia - jos ovat, niin asiahan on sillä selvä).

Niin siis ei siinä vaihtoehtoisia pistokkeita mukana sentään tule. :) Tässä kuvassa (http://the-gadgeteer.com/asset_cache/o/or/oralb-triumph-5.jpg) näkyy millainen pistokemuoto on kyseessä (toki pistoketyyppi on sitten eri suomalaisissa malleissa).

Burana
16.01.2010, 17:45
Tuttavani tilasi oman Triumphinsa britti-Amazonista. Ennen tilausta meinasi että siinä tulisi europistoke mukana ja itse britit joutuisivat käyttämään sovitinta. Varmistan asian kuitenkin, harja kaiketi on jo saapunut Suomeen.

TheRealThing
16.01.2010, 19:48
Niin siis ei siinä vaihtoehtoisia pistokkeita mukana sentään tule. :) Tässä kuvassa (http://the-gadgeteer.com/asset_cache/o/or/oralb-triumph-5.jpg) näkyy millainen pistokemuoto on kyseessä (toki pistoketyyppi on sitten eri suomalaisissa malleissa).

Ok! Jostain oli jäänyt mieleen kummittelemaan noi vaihtoehtoiset vaihdettavat plugit. Musta tuntuu, että toi kuva on jenkkiversiosta ja brittiversiossa on europlugia läheisesti muistuttava uk shaver plug, joka menee sikäläisten vessojen pistokkeisiin. Se ei ilmeisesti ole ihan 100 % sama kuin europlug, mutta kaiketi lievää väkivaltaa käyttämällä mennee samoihin pistokkeisiin.

Tuttavani tilasi oman Triumphinsa britti-Amazonista. Ennen tilausta meinasi että siinä tulisi europistoke mukana ja itse britit joutuisivat käyttämään sovitinta. Varmistan asian kuitenkin, harja kaiketi on jo saapunut Suomeen.

Kun olen noita brittien juttuja lueskellut, niin tosiaankin tuossa brittiversiossakin pitäisi olla juurikin europlug tai sitä läheisesti muistuttava uk shaver plug. Keskustelevat nimenomaan siitä, että jos haluavat käyttää muissa tiloissa niin silloin vaatii sovittimen sikäläisissä oloissa. Mielenkiintoista kuulla mahdollinen varmistustieto!

Britti-Amazonissa tosiaankin hintaluokka houkuttelevat n. 72 puntaa tällä hetkellä.

ElvisThePelvis
16.01.2010, 19:52
Britti-Amazonissa tosiaankin hintaluokka houkuttelevat n. 72 puntaa tällä hetkellä.

Piruuttani katselin mikä lopullinen hinta olisi toimituskuluineen päivineen. Jos mukaan lisätään 4 kpl:een FlossAction -harjapääpaketti (kannattava ostos varmaan samaan syssyyn, kun Suomessa nuo ovat mielestäni selkeästi kalliimpia), niin koko paketti kaikkine kuluineen olisi n. 105 euroa. Ei paha. :)

Jaahas, osui silmään, että nykyään saa tällaisiakin (http://www.amazon.co.uk/Oral-B-EB17-4-Replacement-Rechargeable-Toothbrush/dp/B00161DSGA/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=drugstore&qid=1263664462&sr=1-6) harjapäitä. Lieköhän parempia kuin FlossAction-päät?

Burana
16.01.2010, 20:43
Piruuttani katselin mikä lopullinen hinta olisi toimituskuluineen päivineen. Jos mukaan lisätään 4 kpl:een FlossAction -harjapääpaketti (kannattava ostos varmaan samaan syssyyn, kun Suomessa nuo ovat mielestäni selkeästi kalliimpia), niin koko paketti kaikkine kuluineen olisi n. 105 euroa. Ei paha. :)

Jaahas, osui silmään, että nykyään saa tällaisiakin (http://www.amazon.co.uk/Oral-B-EB17-4-Replacement-Rechargeable-Toothbrush/dp/B00161DSGA/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=drugstore&qid=1263664462&sr=1-6) harjapäitä. Lieköhän parempia kuin FlossAction-päät?Tuskin noilla saa juurikaan parempaa tulosta verrattuna normaaliin harjaspäähän. Eihän noilla flosseillakaan pääse hammasväleihin riittävän syvälle, eli ne hammasvälit täytyy kuitenkin langata.

Eli bang/buck-ratio tuskin paranee noilla :-)

ElvisThePelvis
16.01.2010, 20:47
Tuskin noilla saa juurikaan parempaa tulosta verrattuna normaaliin harjaspäähän. Eihän noilla flosseillakaan pääse hammasväleihin riittävän syvälle, eli ne hammasvälit täytyy kuitenkin langata.

Eli bang/buck-ratio tuskin paranee noilla :-)

Juu, enpä minäkään noita FlossActioneita käytä nimensä mukaisesti juuri saavuttaakseni hammaslangan korvikkeen -- eli Oral-B Satin hoitaa sen puolen. Jotenkin vaan kai olen ajatellut, että nuo FlossActionit muutenkin ovat vähän parempia kuin ne tavispäät.

Toki tuolta Amazonista saa niitä tavispäitäkin. Silmään sattuikin itse asiassa paljon sellaisia mielipiteitä, että Amazonissa nuo olisivat kovinkin edullisia -- varsinkin Suomen hintatasoon. Voisinkin siis suositella tilaamaan niitä varapäitä Triumphin mukana, niin saat vielä ne tavallaan ilman erillisiä postituskuluja.

Burana
16.01.2010, 21:02
Hieman normaalia edullisemmin noita harjaspäitä saa yleensä Hulluilta päiviltä. Kerralla kun hankkii vuoden varastot niin on vara vaikka missatakin yhdet HP:t.

phelin
16.01.2010, 21:41

Ennen joulua ostin Triumph 4000:n amazon.co.uk:sta (54£) ja sen laturissa oli shaver-plugi. Shaver-plugiin en löytänyt suoraa adapteria, joten olisi pitänyt käyttää kahta adapteria, jotta laturin olisi saanut verkkoon kiinni. Ostin sitten mieluummin Oral-B:n huoltoliikkeestä uuden laturin 27 eurolla, jolloin kokonaishinta jäi edelleen pitkälti alle sadan euron.

TheRealThing
17.01.2010, 13:27
Ostin sitten mieluummin Oral-B:n huoltoliikkeestä uuden laturin 27 eurolla, jolloin kokonaishinta jäi edelleen pitkälti alle sadan euron.

Tämähän kuulostaa järkevälle. Harmi tietenkin, ettei shaver plugi ole yhteensopiva. Kiitos tästä tiedosta!

Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt voisi olla vaihtaa pistotulppa meikäläismalliseen itse.

Tsekkasin nyt itsekin tuon Triumphin (5000, pelkkä peruspaketti) kokonaiskustannukset amazon.co.uk:sta ja amazon.de:stä. UK:sta hinnaksi tulee postikuluineen noin 92,5 € ja Saksasta (jossa siis suoraan europistotulppa kaiken järjen mukaan) 119,72 €. Säästäisihän siinä muutaman kympin Suomen hintoihin.

Burana
17.01.2010, 13:43
Hieman vanhempi malli 9500 lähtee huomattavasti edullisemmin. Erot vain oheisrihkamassa. Noissa vanhoissa 8000 ja 9000 sarjoissa oli eroa vain ulkoasussa, oheisrihkamassa sekä akkukestossa. Akkukestollahan merkitystä vain pidemmillä reissuilla jos ei laturia jaksa ottaa mukaan.

Burana
17.01.2010, 13:55
Googlettaen löysin jotain tieteelliseksikin julkaisuksi luokiteltavaa aineistoa päätöksen tueksi: Plaque removal efficacy of an advanced rotation-oscillation power toothbrush versus a new sonic toothbrush. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18686772?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed) Vaikuttaa tosin olevan Procter & Gamblen (Oral-B-brändin omistaja) rahoittama tutkimus (?), mutta siinä verrattiin Oral-B Triumphin ja Philips Sonicare Flexcaren (molemmat valmistajansa top-of-the-line) harjaustuloksia. Tutkimuksen mukaan Oral-B on parempi: "Compared to Sonicare FlexCare, the adjusted mean plaque reduction scores for Oral-B Triumph were 21%, 23% and 22% greater for whole mouth, marginal and interproximal areas, respectively." Tuolta PubMedistä löytyi Philipsinkin tilaama tutkimus, jossa verrattiin Sonicarea Oral-B:n manuaaliseen hammasharjaan. Siinä tutkimuksessa Sonicare voitti. :thumbsup:

Tällä hetkellä alkaa siis vaikuttaa Oral-B Triumph mitä todennäköisimmälle!
Cochranesta löytyy oheinen review-artikkeli

Manual versus powered toothbrushes (http://jada.ada.org/cgi/content/full/134/9/1240)

Some powered toothbrushes with a rotation-oscillation action achieve a significant, but modest, reduction in plaque and gingivitis compared with manual toothbrushes.

Eli manuaaliharjausta parempaan tulokseen päästään vain pyörivillä ja oskilloivilla sähköhammasharjoilla. Pointtina nyt kuitenkin että ne hampaat harjataan kahdesti päivässä huolella vähintään kahden minuutin ajan :-)

Burana
18.01.2010, 10:51
Tuttavani tilasi oman Triumphinsa britti-Amazonista. Ennen tilausta meinasi että siinä tulisi europistoke mukana ja itse britit joutuisivat käyttämään sovitinta. Varmistan asian kuitenkin, harja kaiketi on jo saapunut Suomeen.Ei kuulema tarvinnut mitään sovitinta vaan toimi sellaisenaan Suomessa.

EDIT: Kyllä se loppujenlopuksi olikin brittipistokkeella :-(

säätäjä
18.01.2010, 11:51
Oral-B triumph 5000 smartguide käytössä varmaan kohta parisen vuotta ja ei voi kuin suositella. 4000 taitaa ajaa ihan saman asian, mutta siitä kai puuttuu tuoa smartguide, joka on itseasiassa ihan kätevä, sillä siinä on kello (joka vessasta muuten puuttuu)

Kun tuon harjan ensimmäistä kertaa ostin ja seuraavan kerran kävin hammaslääkärissä, hammaslääkäri erikseen kysyi mitä harjaa käytän, kun jälki on sen verran hyvää. Sama homma vaimolla.

Olleellista tuon harjan käytössä on ne active floss päät, ne oikeasti puhdistavat plakkia hampaiden välistä aika tehokkaasti. Eivät toki lankaa korvaa, mutta ero normiharjoihin on huomattava.

freiteir
18.01.2010, 12:52
Luin äsken että: "Researchers found that routine intake of green tea may also help promote healthy teeth and gums."
"Male participants aged 49 through 59 were examined on three indicators of periodontal disease: periodontal pocket depth (PD), clinical attachment loss (CAL) of gum tissue, and bleeding on probing (BOP) of the gum tissue. Researchers observed that for every one cup of green tea consumed per day, there was a decrease in all three indicators, therefore signifying a lower instance of periodontal disease in those subjects who regularly drank green tea."

( http://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090305183128.htm )

Pikkasen lisä-infoa aiheesta: http://worldental.org/nutrition/is-tea-a-good-drink-for-teeth/

Ite olen juonnut vihreätä teetä kauan eikä ole ollut ollenkaan ongelmia.

phelin
18.01.2010, 13:01
Oral-B triumph 5000 smartguide käytössä varmaan kohta parisen vuotta ja ei voi kuin suositella. 4000 taitaa ajaa ihan saman asian, mutta siitä kai puuttuu tuoa smartguide, joka on itseasiassa ihan kätevä, sillä siinä on kello (joka vessasta muuten puuttuu)

Kun tuon harjan ensimmäistä kertaa ostin ja seuraavan kerran kävin hammaslääkärissä, hammaslääkäri erikseen kysyi mitä harjaa käytän, kun jälki on sen verran hyvää. Sama homma vaimolla.

Olleellista tuon harjan käytössä on ne active floss päät, ne oikeasti puhdistavat plakkia hampaiden välistä aika tehokkaasti. Eivät toki lankaa korvaa, mutta ero normiharjoihin on huomattava.

5000:ssa taisi olla myöskin jokin hierova toimintatila. En kokenut kumpaakaan tarpeelliseksi, niin ostin 4000:n, joka ostohetkellä oli noin parikymppiä halvempi.

Ne flosh-päät tuntuvat puhdistavan myös ikenet kivasti, tai sitten vaan kuvittelen. Joka tapauksessa iso parannus oli verrattuna edelliseen Professional care 6000:een. Jo pelkästään se, että ajastin muistaa nyt käytetyn ajan vaikka harjauksen keskeyttäisi hetkeksi tuo mielestäni paljon lisää käytettävyyteen. Samaten uusi laturi on inhimillisen kokoinen, kun harjapäitä ei enää säilötä samaan pömpeliin. Nyt harjan voi jo ottaa mukaankin ilman erillistä matkalaukkua.

Kun tuon harjan ensimmäistä kertaa ostin ja seuraavan kerran kävin hammaslääkärissä, hammaslääkäri erikseen kysyi mitä harjaa käytän, kun jälki on sen verran hyvää.

Varsin hifistinkuuloinen virke :)

TheRealThing
18.01.2010, 13:37
Ei kuulema tarvinnut mitään sovitinta vaan toimi sellaisenaan Suomessa.

Hitsi! Nyt meillä on sitten ristiriitaista tietoa asiasta. Ja minä kun olin jo klikkausta vaille valmis painamaan tilausta Saksan Amazonista.

Smartguide itseänikin houkuttaisi jo gadget-friikkinäkin (varmaan moni muukin plazalainen hengenheimolainen :)). Lisäksi tuosta kellosta ei tosiaankaan ole haittaa aamutoimien tavanomaisessa kiirekiire-tilanteessa ja näytön tarjoamat tiedot ohjannee itse harjaamistakin ihanteellisempaan suuntaan.

Tämä tavoitteena! :thumbsup: Pitää sitten raportoida oma tulos tähän ketjuun, kun seuraavan kerran menen tarkastettavaksi reilun vuoden päästä (sisältäen tietenkin toiveen, ettei mitään akuuttia tule ennen sitä :hitme:).

säätäjä
18.01.2010, 15:43
Smartguide itseänikin houkuttaisi jo gadget-friikkinäkin (varmaan moni muukin plazalainen hengenheimolainen :)). Lisäksi tuosta kellosta ei tosiaankaan ole haittaa aamutoimien tavanomaisessa kiirekiire-tilanteessa ja näytön tarjoamat tiedot ohjannee itse harjaamistakin ihanteellisempaan suuntaan.

Hyödyllisyysjärjestyksessä smartguiden toiminnot:

- kello vessaan
- roskiksen kuva syttyy, kun harja pitäisi vaihtaa
- punainen kolmio syttyy jos painaa liikaa

Näytössä on myös toiminto, jossa se näyttää mitä neljännestä parhaillaan pitäisi harjata. Yhtä duunataan aina 30s. Koska harja kuitenkin täräyttää kerran, kun neljännestä pitäisi vaihtaa, ei tuota näyttöä tule katsottua. Sitten kun kaikki neljännekset harjattu, harja täräyttää monta kertaa. Eli siis voi harjata muualla kuin vessassa ja tietää milloin 2min täynnä.

Eniten sylettää smartguiden väri: se on ruma ruskeanharmaa LCD näyttö ei tyylikäs sininen kuten mainoskuvissa :mad:

ElvisThePelvis
18.01.2010, 16:16
Hitsi! Nyt meillä on sitten ristiriitaista tietoa asiasta. Ja minä kun olin jo klikkausta vaille valmis painamaan tilausta Saksan Amazonista.

Sieltäkö noita voi myös tilata? Kysyn siksi, että Amazonhan ei ole toimittanut pahemmin elektroniikkaa Suomeen. Toki UK-Amazon nykyisin toimittaa, mutta ymmärsin asian koskevan nimenomaan tuota UK-haaraa eikä niinkään kaikkia Amazoneita.

TheRealThing
18.01.2010, 20:56
Sieltäkö noita voi myös tilata? Kysyn siksi, että Amazonhan ei ole toimittanut pahemmin elektroniikkaa Suomeen. Toki UK-Amazon nykyisin toimittaa, mutta ymmärsin asian koskevan nimenomaan tuota UK-haaraa eikä niinkään kaikkia Amazoneita.

Uskalsin vihdoinkin painaa lopullista tilaus-namiskuukkelia ja tilaus meni läpi normaalisti, joten voin vahvistaa: kyllä. :thumbsup: Tässä lista, mitä Saksan Amazon toimittaa:

"Buch, CD, VHS, DVD, PC- & Videospiele, Software, Spielwaren & Baby, Bürobedarf, Elektronik & Foto, Küche, Haus & Garten, Sport & Freizeit, Drogerie & Bad *, Baumarkt & Auto, Kosmetik & Parfümerie, Bekleidung & Schuhe, Uhren & Schmuck (ausgenommen hochpreisiger Schmuck)"

* mm. sähköhammasharjat

Burana
23.01.2010, 18:46
Ja juuri tulleen uuden tiedon mukaan siinä britti-Amazonin toimittamassa Triumphissa on kuin onkin sittenkin brittipistoke. Päivittelen tilannetta että millaisella sovittimella tuosta nyt sitten selviää :-D

phelin
23.01.2010, 18:52
Ja juuri tulleen uuden tiedon mukaan siinä britti-Amazonin toimittamassa Triumphissa on kuin onkin sittenkin brittipistoke. Päivittelen tilannetta että millaisella sovittimella tuosta nyt sitten selviää :-D

Siitä selviää (ainakin) näillä kahdella:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/11Kh0I1ghQL._SL500_AA160_.jpg

http://ecx.images-amazon.com/images/I/11LQpg6X24L._SL500_AA210_.jpg

TheRealThing
27.01.2010, 00:33
Suoritettu eka harjaus Triumphilla!

Kestänee oman aikansa, että tottuu dremeliin suussa. :D Aikaisempi kokemus sähköhammasharjoista rajoittuu 20 vuotta vanhaan Brauniin (tai millä nimellä myytiinkään silloin - ei tunnu löytyvän valitettavasti netistäkään kuvaa), josta antoi akku periksi jo joskus 90-luvun puolivälissä satunnaisen käytön jälkeen. Se oli vielä ennen pyörivän harjauspään aikaa. Sen jälkeen menty manuaalilla. Kyllä on sähköharja kehittynyt sillä välin!

Erinomaisen puhtaalle hampaat tuntuu heti ekan kokeilun jälkeen, vaikka harjaamistekniikassa on vielä hakemista. Kaksi minuuttia vaan tuntuu hirvittävän lyhyelle ajalle. Miten ihmeessä siinä ehtii pitämään pari sekuntia harjaa per hammas (ja per pinta) paikoillaan (kuten ohje neuvoo) vai onko mulla vain liikaa hampaita suussa?! :D

Joka tapauksessa tämä on erinomainen laite näin mukavuudenhaluiselle miehelle! Ehdottomasti positiiviset alkufiilikset! Eikä harmita yhtään, että tuli ostettua ns. top of line -vehjes! :king:

Ja juuri tulleen uuden tiedon mukaan siinä britti-Amazonin toimittamassa Triumphissa on kuin onkin sittenkin brittipistoke.

Tämä on huojentava tieto! :hitme: Tilasin nimittäin Saksasta juuri sillä mielellä, että tulee sitten ainakin oikea pistoke kertalaakista. Olin varautunut lyömään henkisesti päätä seinään, jos brittilaitteen pistoke olisi sittenkin sopinut ok meikäläiseen rasiaan (ja itse tilasin kalliimmalla Saksasta).

niiles
27.01.2010, 01:39
Nyt kun tämä ketju on muuttunut/muuttumassa omien hammasharjojen kehumiseksi ja teknisten ominaisuuksien vertailemiseksi, olisi paikallaan palata basicseihin:

Tänään akuutissa (linkki YleAreenaan (http://areena.yle.fi/video/708965) ks. 19 min eteenpäin) oli juttua hampaiden oikeaoppisesta pesemisestä. Esille tuli ajatus, että hampaat kuuluu pestä ennen aamupalaa (fluori vahvistaa kiillettä happohyökkäystä vastaan), josta täälläkin on aikaisemmin juteltu. Harjaus pitäisi alottaa hampaiden sisäpinnoilta, käyttää nykyttäviä liikkeillä ja etuhampaiden kohdalla kohottaa harjaa että myös ikenet tulevat puhtaiksi jne.

Uutta jutussa oli se, että hammastahnaa ei huuhdeltaisikaan kokonaan pois, vaan syljettäisiin ja loput jäisivät suuhun. Kieltämättä aika oudolta tuntuu, mutta ehkä sitä voi soveltaa huuhtelemalla vain kerran pienellä määrällä (noin 10 ml) vettä.

Jotkut hammaslääkärit ovat sitä mieltä, että hammasvesiä ei pitäisi käyttää säännöllisesti, koska ne muuttavat syljen koostumusta liikaa. Suuvedet myös saattavat värjätä hampaita. Onko kokemuksia? :)

phelin
27.01.2010, 02:26
Kaksi minuuttia vaan tuntuu hirvittävän lyhyelle ajalle. Miten ihmeessä siinä ehtii pitämään pari sekuntia harjaa per hammas (ja per pinta) paikoillaan (kuten ohje neuvoo) vai onko mulla vain liikaa hampaita suussa?! :D

Ennen kuin alat poistamaan ylimääräiseltä tuntuvia hampaita, kannattaa kokeilla "deep clean" harjausasetusta. Se tuo minuutin lisää peliaikaa lisäämällä jokaiseen neljännekseen 15 sekuntia.

phelin
27.01.2010, 02:27
Uutta jutussa oli se, että hammastahnaa ei huuhdeltaisikaan kokonaan pois, vaan syljettäisiin ja loput jäisivät suuhun. Kieltämättä aika oudolta tuntuu, mutta ehkä sitä voi soveltaa huuhtelemalla vain kerran pienellä määrällä (noin 10 ml) vettä.

Käyttämällä vaahtoamatonta hammastahnaa ei ehkä tunnu niin oudolta.

Burana
27.01.2010, 07:09
Erinomaisen puhtaalle hampaat tuntuu heti ekan kokeilun jälkeen, vaikka harjaamistekniikassa on vielä hakemista. Kaksi minuuttia vaan tuntuu hirvittävän lyhyelle ajalle. Miten ihmeessä siinä ehtii pitämään pari sekuntia harjaa per hammas (ja per pinta) paikoillaan (kuten ohje neuvoo) vai onko mulla vain liikaa hampaita suussa?! :DSiis sehän on vähintään 2min :-) Harjaapa vaikka 3 min ja seuraa miten muuttuu naamataulu Smart Guidessa.

TheRealThing
27.01.2010, 09:46
Esille tuli ajatus, että hampaat kuuluu pestä ennen aamupalaa (fluori vahvistaa kiillettä happohyökkäystä vastaan), josta täälläkin on aikaisemmin juteltu. Harjaus pitäisi alottaa hampaiden sisäpinnoilta, käyttää nykyttäviä liikkeillä ja etuhampaiden kohdalla kohottaa harjaa että myös ikenet tulevat puhtaiksi jne.

Satuin itse myös kanavalle, kun ohjelma tuli. Tuosta aamuharjaamisesta tuntuu olevan vielä kahta koulukuntaa, mitä olen muilta ns. asiantuntijoilta kysellyt ja muuten pitänyt korvia auki. Ennen syömistä tapahtuvaa harjaamista on suositeltu myös sillä argumentilla, että tällöin syömisen aikaan on vähemmän plakkia hampaissa. Itse olen kallistunut myös tuon ennen aamupalaa tapahtuvan harjaamisen kannalle (kunhan nyt siis vain edes tulisi joka aamu pestyä / aamupala syötyä :rolleyes:). Aamupalan jälkeen tapahtuvan harjaamisen kanssa varmasti suurimmalle osalle ongelma muodostuu siitä, että kun pitäisi pitää tunnin tauko syömisen jälkeen ennen kuin pesee hampaansa ja aamuisin on kiirekiire, niin jää helposti pitämättä tai sitten hampaat pesemättä. Ajaksi mainittiin nyt nimenomaan tunti, kun joskus ennen olen kuullut 45 minuuttia. Kyllähän sen tuntee, jos liian aikaisin on pessyt. Kun vaikka juo cola-juomaa (lienee yleinen pahe plazalaisten parissa :D, pH ~ 2,5) ja pesaisee ennen riittävää aikaa, niin tuntuuhan se siltä, että kaikki kiilteet lähti sillä pesulla. :eek:

Lopun hammastahnan jättämisen suuhun olen ennenkin kuullut. Joskus niin tulee tehtyäkin, mutta harvemmin. Aamupalan makukin aavistuksen kärsii kun sen nauttii hammastahnan kera. :hitme: Toimii siis paremmin silloin kun ei ole heti perään syömässä eli esim. iltaisin.

Tuosta harjaamisjärjestyksestä vielä. Ihmettelen Oral-B:n sähköhammasharjan manuaalia, kun siinä sanotaan, että pitäisi aloittaa harjaaminen ULKOpinnoilta ja aina on opetettu tuo sisäpinnoilta manuaaliharjauksessa. Osaako joku selittää miksi sähköhammasharjalla tulisi aloittaa juuri ulkopinnoilta?

Ennen kuin alat poistamaan ylimääräiseltä tuntuvia hampaita, kannattaa kokeilla "deep clean" harjausasetusta. Se tuo minuutin lisää peliaikaa lisäämällä jokaiseen neljännekseen 15 sekuntia.

Siis sehän on vähintään 2min :-) Harjaapa vaikka 3 min ja seuraa miten muuttuu naamataulu Smart Guidessa.

Pitää kokeilla em. juttuja! Tämä lienee myös oikea paikka (kun unohdin edellisessä viestissäni :() kiittää teitä, EtP:tä ja säätäjää aktiivisesta keskustelusta ja kysymyksiin vastailuista! Madalsitte reilusti kynnystä hankkia Triumph!

Mama
27.01.2010, 10:17
Harjaan hampaani tietenkin niin että pornografisen maailmankuvan omaavat naapurini saavat eroottisia mielikuvia.

ElvisThePelvis
27.01.2010, 13:43
Erinomaisen puhtaalle hampaat tuntuu heti ekan kokeilun jälkeen, vaikka harjaamistekniikassa on vielä hakemista. Kaksi minuuttia vaan tuntuu hirvittävän lyhyelle ajalle. Miten ihmeessä siinä ehtii pitämään pari sekuntia harjaa per hammas (ja per pinta) paikoillaan (kuten ohje neuvoo) vai onko mulla vain liikaa hampaita suussa?! :D

Minulla taas tilanne on päinvastainen. Kaksi minuuttia tuntuu piinallisen pitkältä ajalta. Usein harjausaika jääkin siihen hitusen päälle minuuttiin. Kyllä minä ihan oikeaa tekniikkaa silti käytän: jaan hampaat kahteen alasektoriin ja kahteen yläsektoriin ja kunkin sektorin ajan kolmelta eri puolelta aloittaen sisäpinnoista.

cooldog
28.01.2010, 23:14
Mikä hammastahna tuon Triumphin kanssa sopisi, jonka voisi jättää hampaisiin, eli ei vaahtoaisi?

Burana
28.01.2010, 23:37
Oikeastaan mikä tahansa missä ei ole saippuaa eli natriumlauryylisulfaattia eli tuubista helpoiten tunnistaa ainesosaluettelosta lyhenteellä SLS, sodium lauryl sulphate. Muistisääntönä vaikka Suuhun Laitan Saippuaa.

Ainakin nyt testikäytössä oleva Emmelle on Triumphin kanssa toiminut hyvin ja kaupanpällisiksi on alhainen hankausarvo. Veikkaisin että Sensodyneltäkin noita ei-SLS tahnoja löytyy.

mammutti77
21.02.2010, 14:03
Oikeastaan mikä tahansa missä ei ole saippuaa eli natriumlauryylisulfaattia eli tuubista helpoiten tunnistaa ainesosaluettelosta lyhenteellä SLS, sodium lauryl sulphate. Muistisääntönä vaikka Suuhun Laitan Saippuaa.

Ainakin nyt testikäytössä oleva Emmelle on Triumphin kanssa toiminut hyvin ja kaupanpällisiksi on alhainen hankausarvo. Veikkaisin että Sensodyneltäkin noita ei-SLS tahnoja löytyy.

kannattaa kokeilla myös noita golgaten uutuustahnoja. eivät vaahtoa aivan törkiänä ja sopivat sähkärin kanssa. Löysin muuten uuden verkkokaupan (www.terveethampaat.fi), josta saa edullisesti ja helposti nuo vaihtopäät suoraan postilaatikkoon.

hkj
21.02.2010, 14:18
Paras mitä olen itse löytänyt hammastahnojen saralla on Colgate Herbal White, pesutulos tuntuu pysyvän pisimpään, ei vaahtoa valtavasti eikä muutu suussa vetiseksi, maku on ihan ok ja hintakin edukas. Hammasharjana Sensodyne Super Sensitive pehmeä keskikokoinen harja.

Paketti ei Suomessa aivan samanlainen.
http://www.colgate.com.my/app/Colgate/MY/OralCare/ProductRecommender/Toothpastes/WebPages/ColgateHerbalWhite.cvsp

phelin
21.02.2010, 14:20
kannattaa kokeilla myös noita golgaten uutuustahnoja. eivät vaahtoa aivan törkiänä ja sopivat sähkärin kanssa. Löysin muuten uuden verkkokaupan (www.terveethampaat.fi), josta saa edullisesti ja helposti nuo vaihtopäät suoraan postilaatikkoon.

Olipa mukavaa, että viitsit rekisteröityä foorumille jakaaksesi löydöksesi. Tällaisia filantrooppeja tarvittaisiin enemmänkin. :thumbsup:

Koekaniini
13.10.2010, 10:07
Ostin amazonista tollasen Oral B sähköhammasharjan, mutta harmikseni sen laturi ei mahtunut seinään, koska sen pinnit olivat pienemmät ja lähempänä toisiaan. :OI

Saako tohon mitään adapteria ? Kyseessä varmaan europlug joka pitäisi konvertoida CEE 7/17 tai Type F?

ElvisThePelvis
13.10.2010, 10:43
Ostin amazonista tollasen Oral B sähköhammasharjan, mutta harmikseni sen laturi ei mahtunut seinään, koska sen pinnit olivat pienemmät ja lähempänä toisiaan. :OI

Saako tohon mitään adapteria ? Kyseessä varmaan europlug joka pitäisi konvertoida CEE 7/17 tai Type F?

Olisihan tämäkin asia tullut selville, jos olisit viitsinyt tätä ketjua lukea. Vilkaiseppas esimerkiksi sivulle kuusi. :)

Koekaniini
13.10.2010, 11:00
Olisihan tämäkin asia tullut selville, jos olisit viitsinyt tätä ketjua lukea. Vilkaiseppas esimerkiksi sivulle kuusi. :)

Luin kyllä, mutta ei tullut selkoa saako tohon mitään adapteria vai onko pakko ostaa toinen laturi?

Kyseessä jotain Oral B 500 sarjaa...

Nobody
13.10.2010, 12:16
Luin kyllä, mutta ei tullut selkoa saako tohon mitään adapteria vai onko pakko ostaa toinen laturi?

Kyseessä jotain Oral B 500 sarjaa...

Eiköhän tällaisen tarvita:

http://www.amazon.co.uk/DSP1273-Shaver-Toothbrush-Plug-Adapter/dp/B001DULN9S/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=IVIWKOP9REE3C&colid=2EN6IBK69S7FX

Taidan itsekin tilata Braun Oral-B Triumph IQ 5000 Amazonista + DSP1273 Shaver/Toothbru​sh Plug Adapter - 2 Pin Socket For Shaver/Toothbru​sh Converts to Standard 3 Pin UK Plug - 1 AMP Fuse BS646, BS 1363/3, ASTA STD 125. Approved by ASTA - Shaving Lead Sold Separately (DAP101) + Braun Oral-B EB17-4 Precision Clean Replacement Rechargeable Toothbrush Heads 4 Pack. Hinnaksi tulee noin 100 euroa. Tämä olisi 50 euroa halvempi kuin esim. Gigantissa.

Koekaniini
13.10.2010, 14:09
Eiköhän tällaisen tarvita:

http://www.amazon.co.uk/DSP1273-Shaver-Toothbrush-Plug-Adapter/dp/B001DULN9S/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=IVIWKOP9REE3C&colid=2EN6IBK69S7FX

Taidan itsekin tilata Braun Oral-B Triumph IQ 5000 Amazonista + DSP1273 Shaver/Toothbru​sh Plug Adapter - 2 Pin Socket For Shaver/Toothbru​sh Converts to Standard 3 Pin UK Plug - 1 AMP Fuse BS646, BS 1363/3, ASTA STD 125. Approved by ASTA - Shaving Lead Sold Separately (DAP101) + Braun Oral-B EB17-4 Precision Clean Replacement Rechargeable Toothbrush Heads 4 Pack. Hinnaksi tulee noin 100 euroa. Tämä olisi 50 euroa halvempi kuin esim. Gigantissa.

Eihän tuo (http://www.amazon.co.uk/DSP1273-Shaver-Toothbrush-Plug-Adapter/dp/B001DULN9S/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=IVIWKOP9REE3C&colid=2EN6IBK69S7FX) sovi kaiketi, kun siinähän 3 pinninen UK?

Nobody
13.10.2010, 14:19
Eihän tuo (http://www.amazon.co.uk/DSP1273-Shaver-Toothbrush-Plug-Adapter/dp/B001DULN9S/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=IVIWKOP9REE3C&colid=2EN6IBK69S7FX) sovi kaiketi, kun siinähän 3 pinninen UK?

Tota tarvitaan sittenkin kun käyttää Suomesta ostettua laitetetta UK:ssa. Tämä taitaa sittenkin olla sopiva:

http://www.amazon.co.uk/Universal-Adaptor-Pin-into-Plug/dp/B000MVDD2E/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=I20DS58NEATW86&colid=2EN6IBK69S7FX

EDIT: Tämä taitaakin olla parempi:

http://www.amazon.co.uk/pin-UK-Europe-Adapter/dp/B002TEB06I/ref=pd_sim_ce_5

Koekaniini
13.10.2010, 15:11
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13525

Käy varmaan kanssa?

:thumbsup:

Nobody
13.10.2010, 16:01

Käy varmaan kanssa?

:thumbsup:

Kyllä tuokin pitäisi toimia.

phelin
15.10.2010, 12:28
Noista adaptereista sen verran, että...

Tämä ei vaikuta oikealta, sillä olen vastaavan näköistä kokeillut, eikä shaver-plugin sopinut siihen:

Tämä ei ainakaan sovi:
http://www.amazon.co.uk/pin-UK-Europe-Adapter/dp/B002TEB06I/ref=pd_sim_ce_5

Tämä puolestaan näyttää siltä, että voisi jopa sopiakin ja yksi käyttäjäkommenttikin tukee asiaa:
http://www.amazon.co.uk/Universal-Adaptor-Pin-into-Plug/dp/B000MVDD2E/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=I20DS58NEATW86&colid=2EN6IBK69S7FX

Mutta... suurin osa noita adaptereita myyvistä ei joko toimita UK:n ulkopuolelle tai jos toimittaa, niin postikulut ovat moninkertaiset itse tuotteen hintaan verrattuna, joten tarkkana kannattaa olla.

mabe
15.10.2010, 14:20
Jatketaan adaptereista. Löytyi aika lupaavan näköinen adapteri
http://www.parhaatkaupat.com/matkaadapteri-suomeen-p-824.html

samoin elektronista löytyvä tuote vaikuttaa kelvolliselle
http://www.elektroni.fi/?11352

Ja lisäksi vielä kelvollisen näköinen vehje yleiseletroniikasta tosin kovaan hintaan.
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productID=17513

Nobody
20.10.2010, 09:43
Mutta... suurin osa noita adaptereita myyvistä ei joko toimita UK:n ulkopuolelle tai jos toimittaa, niin postikulut ovat moninkertaiset itse tuotteen hintaan verrattuna, joten tarkkana kannattaa olla.

En huomannut aluksi, että ilmoittamani adapterit ovat vain marketplacen kautta. Löysin vain yhden sopivan adapterin, jota amazon.co.uk itse myy: http://www.amazon.co.uk/Brennenstuhl-Travel-Mains-Earthed-Adapter/dp/B000WH0ODY/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=I2OCBWW4KMXU80&colid=2EN6IBK69S7FX

Tämä on ainakin saanut hyviä palautteita esim. Ruotsista.

En ole vielä tilannut tätä, mutta ajattelin tehdä tilauksen muutaman viikon sisällä.

Hippo
20.10.2010, 09:54
Noita nyt saa ainakin clasohlsonilta, ehkä myös paikallisesta tavaratalosta/kodinkoneliikkeestä yms. Kannattaa käydä vilkaisemassa.

phelin
20.10.2010, 12:03
En huomannut aluksi, että ilmoittamani adapterit ovat vain marketplacen kautta. Löysin vain yhden sopivan adapterin, jota amazon.co.uk itse myy: http://www.amazon.co.uk/Brennenstuhl-Travel-Mains-Earthed-Adapter/dp/B000WH0ODY/ref=wl_it_dp_o?ie=UTF8&coliid=I2OCBWW4KMXU80&colid=2EN6IBK69S7FX

Tämä on ainakin saanut hyviä palautteita esim. Ruotsista.

En ole vielä tilannut tätä, mutta ajattelin tehdä tilauksen muutaman viikon sisällä.

Niin, siis toikin adapteri on UK:n 3-piikkisen plugin sovittamiseksi, eikä toimi shaver-plugin kanssa.

Nobody
22.11.2010, 08:57
Nyt tuli tilattu Braun Oral-B Triumph IQ 5000 Rechargeable Power Toothbrush with SmartGuide hintaan £64.99 (amazon.co.uk).

Laitoin myös mukaan Braun Oral-B EB20-8 Precision Clean Replacement Rechargeable Toothbrush Heads 8-Pack hintaan £14.70 (amazon.co.uk).

Adapterin menen hakemaan ehkä clasohlsonilta tai biltemasta.

Nyt on muuten hyvä aika tilata tämä hammasharjasetti, koska en ainakaan itse ole tätä näin halvalla nähnyt missään. Amazonissa on yleensä ollut Oral-B Triumph IQ 5000 £76 - £79. Nyt siis hinta on laskenut ihmeen paljon.

Nobody
03.12.2010, 19:59
Noita nyt saa ainakin clasohlsonilta, ehkä myös paikallisesta tavaratalosta/kodinkoneliikkeestä yms. Kannattaa käydä vilkaisemassa.

Olin Clas Ohlsonilla ja monessa muussa liikkeessä. Ei löytynyt. Nyt meni hermot.

EDIT: Ei tätä adapteria saa kuin erikoisliikkeistä ja lentokoneasemilta (ja tietenkin verkkokaupoista). Näin ainakin minulle sanottiin Motonetissa ja Hong Kongissa. Sain kuitenkin lainaksi sopivan adapterin. Tarkoitus on kuitenkin vielä jostain löytää sopiva adapteri. Siriseekö muuten kaikilla Oral-B 5000 mallin omistajilla tämä muuntaja? Itselläni se sirisee kovin kun laitan laitteen töpseliin. Kun laitan hammasharjan lataukseen niin sirinä voimistuu todella kovaksi. Sirinä on korkeataajuinen, joten yli 50 vuotiaat ei tätä kuule.

TheRealThing
04.12.2010, 18:10
Siriseekö muuten kaikilla Oral-B 5000 mallin omistajilla tämä muuntaja? Itselläni se sirisee kovin kun laitan laitteen töpseliin. Kun laitan hammasharjan lataukseen niin sirinä voimistuu todella kovaksi. Sirinä on korkeataajuinen, joten yli 50 vuotiaat ei tätä kuule.

Ei sirise. Tosin on paljon mahdollista, että kuuloni on 50+ tasolla. :(

Zerp
04.12.2010, 19:55
Olin Clas Ohlsonilla ja monessa muussa liikkeessä. Ei löytynyt. Nyt meni hermot.

EDIT: Ei tätä adapteria saa kuin erikoisliikkeistä ja lentokoneasemilta (ja tietenkin verkkokaupoista). Näin ainakin minulle sanottiin Motonetissa ja Hong Kongissa. Sain kuitenkin lainaksi sopivan adapterin. Tarkoitus on kuitenkin vielä jostain löytää sopiva adapteri. Siriseekö muuten kaikilla Oral-B 5000 mallin omistajilla tämä muuntaja? Itselläni se sirisee kovin kun laitan laitteen töpseliin. Kun laitan hammasharjan lataukseen niin sirinä voimistuu todella kovaksi. Sirinä on korkeataajuinen, joten yli 50 vuotiaat ei tätä kuule.

Itse ainakin ostin omani aikanaan Clas Ohlsonilta, ja näkyy ko. adapteri (http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=156112734) olevan ainakin netin listoilla edelleen.

Nobody
04.12.2010, 21:01
Itse ainakin ostin omani aikanaan Clas Ohlsonilta, ja näkyy ko. adapteri (http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=156112734) olevan ainakin netin listoilla edelleen.

Tuo adapteri oli juuri se mitä meinasin ostaa tuolta. Myyjä sanoi, että tuo ei toimi. Se ei ole tarkoitettu tuohon pistokkeeseen. Myös kun testattiin laittaa sitä pistorasiaan (ei avettu pakettia, testattiin vain paketin päällä) niin huomattiin ettei se edes mahdu niihin reikiin. Reiät oli siis liian kaukana toisistaan. Oletko veistänyt adapteria?

Herra.O
15.12.2010, 17:37
Sähköhammasharja ja aloevera hammastahna, aikaisemmin aftoista kärsineenä ne ovat nyt historiaa kiitos hammastahnan.
Purukumia en voi syödä, se oksettaa. Tai siis pureskella, nielen kyllä joskus purukumin kun alkaa tulla oksettava tunne énkä keksi sille muuta paikkaa.
Siis erittäin vähän käytän purukumia

TheRealThing
15.12.2010, 20:22
Purukumia en voi syödä, se oksettaa. Tai siis pureskella, nielen kyllä joskus purukumin kun alkaa tulla oksettava tunne énkä keksi sille muuta paikkaa.

:confused:

Kuulostaa harvinaisen erikoiselta paniikkireaktiolta.

Sylje pois, heitä roskiin, kääräise paperinpalaan?

Zerp
16.12.2010, 01:04
Tuo adapteri oli juuri se mitä meinasin ostaa tuolta. Myyjä sanoi, että tuo ei toimi. Se ei ole tarkoitettu tuohon pistokkeeseen. Myös kun testattiin laittaa sitä pistorasiaan (ei avettu pakettia, testattiin vain paketin päällä) niin huomattiin ettei se edes mahdu niihin reikiin. Reiät oli siis liian kaukana toisistaan. Oletko veistänyt adapteria?
Itse asiassa tuo adapteri ei ole minulla hammasharja käytössä. Nyt kun tutkin asiaa tarkemmin selvisi, että UK:ssa on erillinen kylppäripistoke. Jos uk kylppäripistoke -> euro adapteria ei löydy suoraan, niin sitten varmaan jää ainoaksi vaihtoehdoksi laittaa kaksi adapteria peräkkäin. Toisin sanoen ensin tämä (http://www.amazon.co.uk/DSP1273-Shaver-Toothbrush-Plug-Adapter/dp/B001DULN9S) ja sitten tuo aiemmin mainittu UK->euro adapteri.

Burana
16.12.2010, 12:19
:confused:

Kuulostaa harvinaisen erikoiselta paniikkireaktiolta.

Sylje pois, heitä roskiin, kääräise paperinpalaan?Yksinkertaisempi ratkaisu on käyttää imeskeltäviä ksylitolipastilleja. Samoja suosivat päiväkodeissakin roskaongelman poistumisen myötä. Ja säästäähän tuo leukaniveliäkin.

TheRealThing
16.12.2010, 17:26
Nyt kun tutkin asiaa tarkemmin selvisi, että UK:ssa on erillinen kylppäripistoke.

Juuri näin. Lähellä europistoketta, mutta ei sama.

En mitenkään halua saada tätä kuulostamaan jälkiviisaudelta, mutta nyt niille, jotka miettivät Amazonista tilaamista, niin suosittelen lukemaan tätä ketjua sivun-pari taaksepäin, jossa kävin ihan samaa keskustelua pistotulpasta.

Sen keskustelun ja oman selvitystyön jälkeen päädyin itse tilaamaan saman setin Saksan Amazonista. Oli pari kymppiä kalliimpi, mutta on europistotulpalla. Mielestäni kannatti.

Ykskytä
16.12.2010, 17:43
Oma vinkkini Nobodylle on, että vaihda itse tulppa euromalliseen. Mutta tee se vain jos oikeasti osaat tai anna osaavan kaverin tehdä puolestasi.

Eikös näissä sähköhammasharjoissa ole suojamaapistotulppa? Sen vaihto ei kotikonstein onnistu sähköturvallisuusmääräyksiä noudattaen kovinkaan helposti. Roiskevesisuojaamattoman pistotulpan kanssa verkkovirtalaite täytyy siirtää kuivaan tilaan. En suosittele leikkimään omalla tai läheisten hengellä, joten jättäisin muutostyön suosiolla ammattilaisille.

TheRealThing
16.12.2010, 22:46
Eikös näissä sähköhammasharjoissa ole suojamaapistotulppa?

Ei, jos tarkoitat maadoitettua pistotulppaa.

Tuollainen on omani:
http://i.pgcdn.com/pi/71/43/43/714343977_640.jpg

Ykskytä
17.12.2010, 00:14
Ei, jos tarkoitat maadoitettua pistotulppaa.

Anteeksi sekoiluni. Juuri tuota suojaeristettyä mallia tarkoitin kun kirjoitin suojamaadoitetusta. Se umpeen valettu, joten kotikonstein vaihtaminen kannattaa unohtaa jos laitetta meinaa käyttää kosteassa tilassa.

TheRealThing
17.12.2010, 06:07
Anteeksi sekoiluni. Juuri tuota suojaeristettyä mallia tarkoitin kun kirjoitin suojamaadoitetusta. Se umpeen valettu, joten kotikonstein vaihtaminen kannattaa unohtaa jos laitetta meinaa käyttää kosteassa tilassa.

Äh, ja nyt kun itse yhtään mietin asiaa, niin tuossa mötikässähän on jo jonkinlainen muuntaja sisäänrakennettuna, joten en missään nimessä suosittele leikkaamaan irti ja laittamaan uutta tilalle.

Nobody
17.12.2010, 08:59
Äh, ja nyt kun itse yhtään mietin asiaa, niin tuossa mötikässähän on jo jonkinlainen muuntaja sisäänrakennettuna, joten en missään nimessä suosittele leikkaamaan irti ja laittamaan uutta tilalle.

Tämän meinasinkin tehdä aluksi, mutta huomasin kanssa tuon muuntajan. Suomen sähköliikkeestä on viitsi ostaa mitään adapteria, koska ne pyytävät parin euron adaptereista yli 20 euroa. Tällöin 75 euroa maksanut hammasharja tulisi liian kalliiksi.

Xaeron
29.12.2010, 01:53
Nyt saa halvalla Amazon.co.uk:sta tuota IQ5000:sta:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029Z9XQ6/ref=ord_cart_shr?ie=UTF8&m=A3P5ROKL5A1OLE

£48.

ElvisThePelvis
29.12.2010, 12:41
Nyt saa halvalla Amazon.co.uk:sta tuota IQ5000:sta:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029Z9XQ6/ref=ord_cart_shr?ie=UTF8&m=A3P5ROKL5A1OLE

£48.

Tuon laturipistoke-ongelman takia tuo ei liene kovin houkutteleva edes huokean hintansakaan kautta -- tuo muuten taitaa olla kovempi tarjous kuin Black Friday -diilissä. Toisaalta esimerkiksi itselläni on se vanhempi Triumph (se jossa ei ole mukana esim. tuota erillistä näyttöä) ja sen laturi näyttäisi olevan samanlainen kuin tässä uudemmassa versiossa. Näin ollen tuo lienee hyvä diili niille, jotka haluavat päivittää Triumphinsa uudempaan.

Xaeron
29.12.2010, 16:28
Tuon laturipistoke-ongelman takia tuo ei liene kovin houkutteleva edes huokean hintansakaan kautta -- tuo muuten taitaa olla kovempi tarjous kuin Black Friday -diilissä. Toisaalta esimerkiksi itselläni on se vanhempi Triumph (se jossa ei ole mukana esim. tuota erillistä näyttöä) ja sen laturi näyttäisi olevan samanlainen kuin tässä uudemmassa versiossa. Näin ollen tuo lienee hyvä diili niille, jotka haluavat päivittää Triumphinsa uudempaan.

Adapteriksi sopii: http://www.parhaatkaupat.com/matkaadapteri-pieni-p-1030.html
tai
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

Eli mielestäni aika tosi houkutteleva diili monellekin, pieni adapteri kun ei hommaa kaada tai ole Suomen hintojen arvoinen. Triumph 5000:han maksaa Suomessa vähintään yli satasen.

Ykskytä
29.12.2010, 20:09
Adapteriksi sopii: http://www.parhaatkaupat.com/matkaadapteri-pieni-p-1030.html
tai
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

Eli mielestäni aika tosi houkutteleva diili monellekin, pieni adapteri kun ei hommaa kaada tai ole Suomen hintojen arvoinen. Triumph 5000:han maksaa Suomessa vähintään yli satasen.

Ja suosittelemasi adapterit olivat sitten varmasti hyväksytty käytettäväksi kosteissa tiloissa? Ei taida tässä olla riski ja säästö oikeassa suhteessa.

ElvisThePelvis
25.07.2011, 17:25
Tulipas tilattua vanhan Triumphin tilalle uusi malli: Oral-B Triumph IQ 5000 (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029Z9XQ6/ref=s9_simh_gw_p364_d0_i1?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=09JGHC5QRWNRM0GJZAJH&pf_rd_t=101&pf_rd_p=467128533&pf_rd_i=468294). Nykyisen Triumphin akkuteho on vähentynyt merkittävästi ja itse varsikin on jo hyvin elämää nähneen näköinen. UK-Amazonin kampanjahinnalla (n. 72 euroa ilmaisilla toimituksilla) uuden mallin ostaminen ei lompakkoa paljon köyhdytä -- joskin matkaa on vielä tässäkin ketjussa mainittuun £48:n (54 euroa) hintaan. Uuttahan tässä mallissa omaan vanhaan Triumphiin on ainakin harjaustilojen kasvu neljästä viiteen sekä erillinen näyttö.

UK:sta tilattaessahan ongelmaksi muodostuu laturin soveltuvuus (pahimmassa tapauksessa pitää laittaa kaksi adapteria peräkkäin, että se yhdistyy Suomen pistokereikiin). Onneksi uudetkin Triumphit hyödyntävät vanhojen mallien latureita, ja kun alunperin oman Triumphini Suomesta ostin, niin sen laturia voi kivasti hyödyntää tämän uuden varren kanssa. :thumbsup:

CleverIndeed
27.07.2011, 17:36
No nyt menee kyllä taas vähän homosteluksi (täällä kun ei oikeita neitejäkään juuri pyöri). Pesu riittää, milläs tapaa noita muuten tarviisi hoitaa?? Hammaslanka ainakin on ihan naurettavaa pelleilyä. Valkaisut kuuluu Amerikkaan, jne. Ruokavalio ym. yleinen terveydestä huolta pitäminen on sitten jo ihan eri asia taas.

Ja jo 9 sivua tästäkin aiheesta. Sillä lailla.

P.S. Myös jokin varoittelu hampaiden liian kovasta harjoittelusta on ihme touhua. Kai sen nyt itse tuntee. Ja kun tulee verta, tietää olleensa huolellinen.

CleverIndeed
27.07.2011, 17:50
Yritän harjata pari kertaa viikossa kieleni.

Käytän kerran päivässä, illalla, hammaslankaa.

Minulle on jäänyt tosin mysteeriksi se, kumpaa hammaslääkäriliitto pitää parempana tavallista hammasharjaa vai sähköammasharjaa.

Tästä on toki aikaa, mutta ryhdistäytymistä mies! ;)

ElvisThePelvis
28.07.2011, 08:13
Hammaslanka ainakin on ihan naurettavaa pelleilyä.

Niin no... Hammaslangalla on saanut pois paitsi ruoantähteet hampaista (ehkä sinä haluat kävellä köntti lihaa tai vihannesta hampaidesi välissä), niin se on myös aiheuttanut positiivista palautetta hammaslääkärikäynneillä: hammaskiveä ei ole ollut yhtään. Mikäli CleverIndeed ei hammaslankaa käytä, niin olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan, onko sitä hammaskiveä ollut vai ei. :)

Varmasti normihammasharjallakin saa suun puhtaaksi, mutta noiden Oral-B:n laitteiden etuna on ollut sitten myöskin se, että suu tuntuu PALJON puhtaammalta verrattuna parhaimpaankaan normihammasharjan harjauskertaan -- moni vertaa tätä puhtaudentunnetta hammaslääkärikerran puhdistuksen jälkeiseen tunteeseen. Kysymys. Kumpaan istut mielummin elokuvaa katsoessasi: puupenkille vai kivaan nojatuoliin? Aivan. Etköhän valitse sen, joka tekee olosi paremmaksi... tai puhtaammaksi. :)

ElvisThePelvis
01.08.2011, 12:52
Tulipas tilattua vanhan Triumphin tilalle uusi malli: Oral-B Triumph IQ 5000 (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029Z9XQ6/ref=s9_simh_gw_p364_d0_i1?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=09JGHC5QRWNRM0GJZAJH&pf_rd_t=101&pf_rd_p=467128533&pf_rd_i=468294).

Tänään saapui uusi Triumph. Kyseessä näyttäisi olevan samannäköinen runko kuin vanhemmassa Triumphissa ja eroiksi jäävät Smart Guide -näyttö, uusi Deep Clean -tila (ohjekirjan mukaan kyseessä on sama asia kuin perustila, mutta 15 lisäsekunnilla jokaiselle neljästä sektorista) sekä uusi teline (joka on ihan hyvä uudistus sillä vanha Triumph-teline keräsi hyvin äkkiä likaa itseensä eikä ollut näin maailman hygienisin). Odotin ehkä vähän uudistetumpaa versiota, mutta pääasia on, että halvalla lähti (joskin onhan tätä saanut vajaan £64:n sijaan vajaalla £49:llakin Amazonista) ja että runko toimii Triumphin vanhassa laturissa -> UK-Amazonin paketin mukana tullut laturi EI ole yhteensopiva Suomi-pistorasian kanssa, vaikka kuvista voisi äkkiseltään niin luulla. Eläkkeelle jäävä Triumph tosiaan oli jo kulahtaneen ja kärsineen näköinen, eikä se pitänyt latausta enää normaaliin tapaan.

Tietenkin jäljestäpäin huomasin, että Triumphilta on tullut vuoden 2011 -mallikin (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0050AJ3EY/ref=s9_simh_gw_p364_d0_i1?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=14GXBKKS5X12SC077NVB&pf_rd_t=101&pf_rd_p=467128533&pf_rd_i=468294) (tuo malli minkä tilasin oli vuoden 2009 satoa). Onhan tuo uusin malli kivemmannäköinen, joskin nuo valoefektit yms. taitavat mennä hifistelyn puolelle. Toisaalta hintakin on taas korkeampi ja kuvasta päätellen tuo malli ei enää hyödynnä edellisten Triumphien matkalaturia, joten rahaa palaa vielä tuohon päälle paria adapteria tai Suomi-laturia erikseen ostaessa.

Rooky
08.08.2011, 09:30
Aamuisin ja iltaisin harjataan, viilataan ja kurlataan. Välineellä ei väliä, tiettävästi tämä ei vielä ole välineurheilua, vaikka joka puolella mainostetaankin hyperjoustavia uutuus harjoja ym.

800 postaus, yeah!Köh, mitä vanhemmaksi tullaan, niin sitä käyttömukavuus-enthuastiksi tullaan :D

Crimson
18.08.2011, 12:19
Näyttäis Amatsoonilla olevan kovia tarjouksia taas sähköhammasharjoista. Onko noista mihinkään: http://amzn.to/oDDrZ1

ElvisThePelvis
18.08.2011, 12:53
Näyttäis Amatsoonilla olevan kovia tarjouksia taas sähköhammasharjoista. Onko noista mihinkään: http://amzn.to/oDDrZ1

Eipä nuo tarjoukset niin kovia ole. Toki Suomen hintoihin nähden ne sitä ovat, mutta kylläpä noita huippumalleja on saanut alle £50:n ja itsekin ostin omani alle £70:lla. Tietenkin tuossa on noita upouusia Triumph-malleja, joiden suurimmat muutokset 2009-malleihin taitavat olla esteettisiä: ulkonäkö on scifimpi ja valot välkkyvät harjassa, mikäli harjaa liian kovaa. Noista moodien määrästä ei taida kannattaa innostua, sillä esim. Deep Clean on käsittääkseni vain normi-moodi, joka Smart Guidessa kestää vähän kauemmin.

Henkilökohtaisesti en valitsisi noista kuin korkeintaan Triumph 4000:n (mikäli sen ainoa ero 5000-malliin on vain yksi "turha" moodi vähemmän). Nuo Pulsonic-mallit ovat mukavan ohuita, mutteivat ole täysin vakuuttaneet käyttäjäkuntaa. Paras diili on varmaankin odottaa Triumph 5000:n 2009-version tarjouksia (senhän voi laittaa PriceDropilla seurantaan) ja ostaa sellainen £48-65:lla.

Jälleen kerran kannattaa ottaa huomioon UK-mallien pistokeongelma (pahimmillaan joutuu kaksi adapteria laittamaan peräkkäin). Minulla ei ollut ongelmaa, koska vielä 2009-malleissa ei Triumphin laturi ollut kokenut muutoksia (edellinen harja oli myös Triumph ja sen laturia hyödysin). Noissa uusissa 2011-malleissa taitaa olla erilainen laturi.

juhaa
01.02.2012, 14:48
Hammaslääketiede on nujertanut hammaspeikon. Los Angelesin yliopiston hammaslääketieteen tutkijat ovat kehittäneet suuveden,
joka tuhoaa ihmisen suussa elävän Streptokokki mutans -bakteerin.

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/119812-valtava-lapimurto-tieteessa-hyvasti-hammaspeikko

vemkki
01.02.2012, 15:04
Hammaslääketiede on nujertanut hammaspeikon. Los Angelesin yliopiston hammaslääketieteen tutkijat ovat kehittäneet suuveden,
joka tuhoaa ihmisen suussa elävän Streptokokki mutans -bakteerin.

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/119812-valtava-lapimurto-tieteessa-hyvasti-hammaspeikko
.. Kunnes jostain ilmaantuu resistentti bakteerikanta.

LOP
01.02.2012, 15:18
.. Kunnes jostain ilmaantuu resistentti bakteerikanta.
Ja kunnes joku tutkii tämänkin suuveden myrkyllisenä syöpääaiheuttavana.

Kalza
19.04.2012, 13:52
Jos tilaan Amazonista Oral-B Triumph 5000:sen niin joudunko ostamaan erikseen laturin vielä vai riittääkö EU-UK -sovitin? Amazonin tämänhetkinen hinta näyttää olevan lähemmäs 120 euroa, joten kannattanee ostaa Suomesta parikymppiä kalliimmalla ja oikealla adapterilla?

Itse laite on varmaan edelleenkin hyvinkin pätevä, vai onko samassa hintaluokassa(alle 150€) jotain vieläkin parempia vehkeitä muilta valmistajilta?

LOP
19.04.2012, 14:53
Jos tilaan Amazonista Oral-B Triumph 5000:sen niin joudunko ostamaan erikseen laturin vielä vai riittääkö EU-UK -sovitin? Amazonin tämänhetkinen hinta näyttää olevan lähemmäs 120 euroa, joten kannattanee ostaa Suomesta parikymppiä kalliimmalla ja oikealla adapterilla?

Itse laite on varmaan edelleenkin hyvinkin pätevä, vai onko samassa hintaluokassa(alle 150€) jotain vieläkin parempia vehkeitä muilta valmistajilta?

Hulluilla päivillä nyt tarjouksessa 99€.

Kalza
21.04.2012, 16:54
Hulluilla päivillä nyt tarjouksessa 99€.

Kalza kiittää ja kuittaa. Vehje käyty hakemassa ja hyvältä vaikuttaa. :)

Moti
07.04.2014, 15:19
Onkos kukaan vaihdellut akkuja Triump 5000:siin? Mistä akkuja saa suomesta tai edukkasti ulkomailta? Meillä on kaksi runkoa viiden vuoden takaa. 2½ vuotta sitten molemmat vaihdettiin takuuseen ja taas on toisen akku finaalissa, ajoaika yhdellä latauksella 6 minuuttia eli laite sammuu vaikka akkumittarissa täydet palkit kun alkaa harjaamaan.

Meillä on myös n. 8 vuotta vanhat vanhemmat Oral-B:t ja ne toimii hienosti, toki paras terä kierroksissa on jo mennyt jos ajaa akun tyhjäksi.

Tietty voi miettiä kantsiiko noita alkaa korjailemaan, kyllähän tuolla ajaa hyvin kotioloissa kun lataa paivittäin ja Hulluilla päivillä malli 3000 kahdella rungolla 99€. Toki päivtys olisi downgrade kun menettää SmartGuiden.
http://www.oralb.fi/products/pc3000/
https://hullutpaivat.com/ecatalog/fi/c#catalog=FI_Main_Catalogue;page=94;mode=br

arthur
07.04.2014, 16:57
Kokemusta ei ole, mutta tuolta näyttäisi saavan: http://www.fixit1stop.com/searchquick-submit.sc?keywords=Triumph+5000

ElvisThePelvis
08.04.2014, 16:30
Tietty voi miettiä kantsiiko noita alkaa korjailemaan, kyllähän tuolla ajaa hyvin kotioloissa kun lataa paivittäin ja Hulluilla päivillä malli 3000 kahdella rungolla 99€. Toki päivtys olisi downgrade kun menettää SmartGuiden.
https://hullutpaivat.com/ecatalog/fi/c#catalog=FI_Main_Catalogue;page=94;mode=br

Hullujen Päivien ensimmäisissä iltatärpeissä on sitten Oral-B Triumph PC5500 2-pack (eli kaksi hammasharjaa) hintaan 179 euroa.

TheRealThing
08.04.2014, 18:20
OralB:n pitäisi ehdottomasti tuoda litium-ioni-akut hammasharjoihin. Tuntuu kestävän turhan lyhyen aikaa nuo nykyiset akut vaikka kuinka käyttäisi ohjeiden mukaan.

ElvisThePelvis
08.04.2014, 18:32
OralB:n pitäisi ehdottomasti tuoda litium-ioni-akut hammasharjoihin. Tuntuu kestävän turhan lyhyen aikaa nuo nykyiset akut vaikka kuinka käyttäisi ohjeiden mukaan.

Hintaa lukuun ottamatta se ei toisaalta ole pahasta, jos alle viidessä vuodessa joutuu ostamaan uuden sähköhammasharjan. Tällä hetkellä on menossa kolmas Oral-B -malli (olen pyrkinyt ostamaan aina sen kärkipään mallin) ja joka kerta on menty eteenpäin tehoissa ja yleisesti ottaen siinä, kuinka puhtaalta suu tuntuu harjauksen jälkeen. Omassa käytössä oleva malli tuntuu jokseenkin tehottomalta, kun sitä on verrannut esim. vanhempieni uudempaan malliin. Säästeliäs mieshän se minäkin olen, mutta hampaidenhoidossa en mielelläni pihtaile: parhaimmillaanhan (ellei tuuri tai geenit puutu asiaan) sitä säästyy sitten tuhansien eurojen hammaslääkärikuluilta vanhempana, kun hampaista on pitänyt huolta.

Moti
24.04.2014, 15:11
Tuli osttetua nuo HP:n 3000:set:

Taas akku kestää ainakin uutena ja onhan nuo ohuempana fiksun tuntoiset kädessä Triumphin jälkeen. Ainoa outous/ärsytys on laitteen sammuttamisessa. Kytkintä pitää painaa kolmeneljä kertaa ennenkuin se sammuu. Painalluksilla saa alempia kierroksia, mutta tämä ominaisuus oli paremmin toteutettu kymmenen vuotta vanhemmissa malleissa, jossa kierrokset aleni kun pitä virtanappia pohjassa ja lyhyt painallys oli on/off.

Brauneihin ja miksei myös Philipsin partakoneisiin kantsii rekisteröidä ylimääräinen kolmas takuuvuosi. Huonojen akkujen takia takuuvaihto saattaa onnistua ja voihan noihin tulla muutakin vikaa.

arthur
24.04.2014, 17:03
Tuli osttetua nuo HP:n 3000:set:

outous/ärsytys on laitteen sammuttamisessa. Kytkintä pitää painaa kolmeneljä kertaa ennenkuin se sammuu.

Yksi pitkä painallus riittää

Moti
20.05.2014, 11:15
Yksi pitkä painallus riittää

Yep, kaikkeen tottunee :)