View Full Version : Oulun puhelimen laajakaista ja p2p ohjelmat??
Voisko opoy:n laajakaistan (Baana adsl) käyttäjät kertoa miten p2p ohjelmat saa toimimaan laajakaistan kanssa? Itse kun olen yrittänyt käyttää p2p ohjelmia, ne eivät saa yhteyttä toisiin käyttäjiin. Opoy:n nettisivujen mukaan mitään portteja ei ole blokattu, eli ei pitäisi olla siitä kiinni, että operaattori estää käytön?
Itsellä on käytössä XP (service pack 2 on asennettu ja myös se nettihack joka avaa enemmän portteja, SP2 ei kuitenkaan ole syynä koska p2p:t ei toimineet ennen sen asennustakaan..). Liittymäni oli ennen 10/1 ja nyt näiden uusien liittymämuutosten jälkeen 4/1.
En nyt tiedä, että kuinka boardin sääntöjen mukainen tämä viestiketju on, mutta modi sulkekoon jos on vastainen.
P2P-ohjelmien toimivuus/toimimattomuus voi myös johtua siitä, että mikä on päätelaitteesi toimintamalli: sillattu vai reititetty. Sillatulla p2p-ohjelmien käyttö on helpompaa kun taas reitetyissä on yleensä NAT päällä, eli tuolloin on sitten alettava pelaamaan porttien uudelleenohjauksen kanssa. Jos päähankaluus onkin ISP:n tukkimat portit/p2p-liikenteen rajoitus niin jotkut p2p-ohjelmat voi pistää myös toimimaan joissakin muissa porteissa.
..tämän threadin sääntöjenmukaisuudesta ajattelin ennen postaamista, että p2p ohjelmat kai eivät sinänsä ole mitenkään laittomia, vaikka suurin osa niiden avulla levitettävästä materiaalista onkin. Se mitä muut henkilöt p2p:llä liikuttelevat, ei koske minua, itse haluan vain saada teknistä apua tietoliikenne ohjelman toimimattomuuteen.. eli täysin moraalisesti kunniakas threadi mielestäni ;)
..ja sitten siihen ongelmaan.. käyttössäni on Telewell IA300 sisäinen adsl kortti. Osaatko Maxi tuon perusteella kertoa mitään lisäinfoa..? Miten tuo porttien uudelleenohjaus tehdään? Jos et viitsi itse alkaa selittämään, tiedätkö mitään linkkiä nettisivulle jossa asia selitetään?
mimarjam
03.11.2004, 12:27
Vaatiiko p2p-softat kiinteän ip:n ?
OPOY:llahan halvimpaan liittymään ei kuulun julkinen eikä kiinteä ip ...
Voisiko tuossa olla ongelmaa ?
#mika
OPOY:llahan halvimpaan liittymään ei kuulun julkinen eikä kiinteä ip ...
#mika
..korjaus: aikaisemmin ei kuulunut, nyt liittymämuutoksien jälkeen kaikkiin laajakaistaliittymiin kuuluu vähintäänkin julkinen ip. Itsellänikin pitäisi nyt tämän kuun alusta olla julkinen ip käytössä.
Vaatiiko p2p-softat kiinteän ip:n ?
OPOY:llahan halvimpaan liittymään ei kuulun julkinen eikä kiinteä ip ... Voisiko tuossa olla ongelmaa ?
#mika
eivät vaadi kiinteätä ip:tä
jotkut esim. torrentsaitit vaativat että käy kirjautumassa saittiin, ennekuin trackeri jakaa muiden ip-osoitteita. tämä on tosin poikkeus.
..hmmm.. voisiko joku opoy:n laajakaistan (siis ei kiinteistöliittymän vaan henk. koht. laajakaistan) käyttäjä, jolla p2p:t toimii, ilmoittautua, jotta tulisi ensin edes ilmi toimivatko ne kenelläkään käyttäjällä..? :)
Toimii :D Eli ennen oli käytössä Baana Laajakaista (luokka 2), joka nyt on nimeltään Baana Laajakaista full rate :o
Toimii t??ll?kin ja hyvin viel?p?.
Ei muuten sitten kannata ottaa yo:n kautta oulussa baanaa. Meinaan rajoittavat kaistaa tehokkaasti jos imuttelee.
________
Zoloft Class Action (http://www.classactionsettlements.org/lawsuit/zoloft/)
Ethän käytä ZoneAlarmia? Sitä ei saa mitenkään toimimaan p2p-ohjelmien kanssa. Sygaten palomuuri ainakin on toimivaksi koettu.
ttimonen
04.11.2004, 10:29
Hyvin toimii 5/5:nen laajakaista :thumbsup:
..palomuurina on Norton, mutta ei ole siitäkään kiinni kun olen kokeillut laittaa sen pois päältä, eikä silti yhteydet muodostu p2p:llä.
Onkos kukaan teistä jotka ilmoititte, että p2p pelittää, käyttäneet mitään torrent clienttejä? Jos olette, kertokaa clientin nimi ja asetukset jotka on käytössä clientissä (ja mahdollisesti nettiyhteydessä tai adsl kortissa/päätelaitteessa, jos jotain standardista poikkeavia asetuksia). Voitte laittaa minulle myös privaa jos ette halua alkaa julkisesti levittelemään.. :)
Onkos näissä kaikissa opoy:n laajakaistaliittymissä muuten nyt pakotettu proxy? Eli että kaikki liikenne menee sen kautta eikä sitä voi ohittaa? Vai onko proxy "vapaaehtoinen" full rate liittymässä? Tämäkään ei liene kuitenkaan syynä ongelmaani jos kerran 5/5 liittymä toimii p2p:llä, sen kun pitäisi kai olla ominaisuuksiltaan (paitsi nopeus) identtinen 4/1:n kanssa..?
Varsin mallikkaasti pelaa täälläkin 10/10 Full Rate liittymällä.
Oletkos siis poistanut käytöstä tuon Service Pack 2:n palomuurin? Mitä P2P-ohjelmaa tarkoitat? Oletko varmistanut OPOY:ltä, että sinut on jo muutettu tuohon uuteen systeemiin, jossa kaikki saavat julkisen dynaamisen ip:n josko siinä olisi pieni viive voimaanastumisessa?
Varsin mallikkaasti pelaa täälläkin 10/10 Full Rate liittymällä.
Oletkos siis poistanut käytöstä tuon Service Pack 2:n palomuurin? Mitä P2P-ohjelmaa tarkoitat? Oletko varmistanut OPOY:ltä, että sinut on jo muutettu tuohon uuteen systeemiin, jossa kaikki saavat julkisen dynaamisen ip:n josko siinä olisi pieni viive voimaanastumisessa?
..palomuurit on poistettu käytöstä p2p testaamista varten. Olen kokeillut useampaa bittorrent clienttia, esim. ABC (uusin versio), mikään niistä ei toimi (ei saa yhteyttä toisiin käyttäjiin). Liittymäni oli tarkoitus muuttaa tämän kuun alusta uuteen systeemiin, ja muutos on kyllä tehty ihan konkreettisesti koska nopeus putosi tuohon 4/1 megaan.. mistäs tuon saa kätevimmin tarkistettua (siis omalta koneelta), että onko minulla nyt se julkinen ip myös käytössä (aikaisemmassa liittymässä sitä ei speksien mukaan ollut).
ttimonen
04.11.2004, 13:00
Mulla on torrentteja varten BitTornado ja hyvin pelaa.
Olen käyttänyt pirate bay:n ja karhuclan:in torrentteja.
Palomuurina Kerio ja Norton antivirus....
PS: Olethan resetoinut myös boksin tuon nopeusmuutoksen jälkeen?
..umm, käytössä on sisäinen adsl kortti (Telewell), ei taida löytyä resettinappulaa.. :confused:
Opoyn sivuilta en löytänyt tietoa, mutta onkos nyt tässä halvimmassa laajakaistassa (4/1 tai 5/5) proxy-pakkoa samoin kuin oli aiemmin palveluluokka 1:ssä?
Opoyn sivuilta en löytänyt tietoa, mutta onkos nyt tässä halvimmassa laajakaistassa (4/1 tai 5/5) proxy-pakkoa samoin kuin oli aiemmin palveluluokka 1:ssä?
Kaiken järjen mukaan ei pitäisi olla. OPOY:n muutosilmoituksesta saa sellaisen käsityksen, että nämä hitaammat yhteydet ovat täysin tasavertaisia "Full Rate" liittymien kanssa muutoin kuin nopeuden osalta.
Macu: Toimiiko FTP? Siirtäminen DC:llä? Entäpä MSN Messenger?
Kaiken järjen mukaan ei pitäisi olla. OPOY:n muutosilmoituksesta saa sellaisen käsityksen, että nämä hitaammat yhteydet ovat täysin tasavertaisia "Full Rate" liittymien kanssa muutoin kuin nopeuden osalta.
Macu: Toimiiko FTP? Siirtäminen DC:llä? Entäpä MSN Messenger?
DC lataa hubilistan, mutta ei saa yhteyttä servereihin. MSN toimii, mutta sen asetuksista päätellen se käyttää selaimen proxyasetuksia. Jos otan proxyn pois selaimesta, veppisivut ei lataudu. Eli ilmeisesti proxy on pakotettu. Laitoin tästä kyselyä opoy:lle, toivotaan että ovat vain ryssineet minun liittymäni asetukset liittymämuutoksen yhteydessä eikä kyseessä ole standardiominaisuudet (elän toivossa jos se 5/5 liittymä kuitenkin pelitti torrenteilla..).
DC lataa hubilistan, mutta ei saa yhteyttä servereihin. MSN toimii, mutta sen asetuksista päätellen se käyttää selaimen proxyasetuksia. Jos otan proxyn pois selaimesta, veppisivut ei lataudu. Eli ilmeisesti proxy on pakotettu. Laitoin tästä kyselyä opoy:lle, toivotaan että ovat vain ryssineet minun liittymäni asetukset liittymämuutoksen yhteydessä eikä kyseessä ole standardiominaisuudet (elän toivossa jos se 5/5 liittymä kuitenkin pelitti torrenteilla..).
OPOY:n tiedotteessa (http://www.opoy.fi/singlenewsinfo.asp?id=901&menu_id=118&selected=118&companyId=1&show=) kerrotaan PL1-palvelun poistuvan 28.2.2005 ja asiakkaille otetaan yhteyttä asian tiimoilta kirjeitse. Itse kyllä soittaisin suoraan OPOY:lle tai kävisin asiakaspalvelupisteessä Arkistokatu 4:ssä kyselemässä asian laidan.
tsinivuo
05.11.2004, 14:03
Mulla on torrentteja varten BitTornado ja hyvin pelaa.
Olen käyttänyt pirate bay:n ja karhuclan:in torrentteja.
Palomuurina Kerio ja Norton antivirus....
[OFFTsinivuo] Nakkasin tuon BitTornadon menemään. Pätki koko ajan downloadeja puolen tunnin välein. Aito ja alkuperäinen pelittää just fine.
ttimonen
05.11.2004, 16:41
[OFFTsinivuo] Nakkasin tuon BitTornadon menemään. Pätki koko ajan downloadeja puolen tunnin välein. Aito ja alkuperäinen pelittää just fine.
Siis nyt mulla on tullut puhuttua mitä sattuu :eek: Siis mullahan on BitComet 0.56, ja loistavasti pelaa opoy:n kanssa :D
..jooh, soitin sitten tuonne opoy:n internettukeen ja niinhän siinä oli käynyt että olivat vain pudottaneet nopeutta meikän liittymämuutoksen yhteydessä mutta jättäneet muut ominaisuudet aktivoimatta :hitme: ..nyt kaikki zydeemit sitten pelittää viimeinkin.
Ja siis tiedoksi: 4/1 (ja 5/5) liittymissä ei ole pakotettua proxyä.
sinänsä minusta on kyllä oikeusmurha, että jouduin maksamaan tukipuhelusta 0.25 €/min + ppm, koska kyse oli heidän mokastaan, ei minun. Yritin kyllä ensin ilmaisnumeroon mutta siellä ei tiedetty mitän vaan käskettiin soitta nettitukeen. Mutta kun oma puhelinliittymä on
työnantajan kustantama, niin menköön tällä kertaa.. ;)
sinänsä minusta on kyllä oikeusmurha, että jouduin maksamaan tukipuhelusta 0.25 €/min + ppm, koska kyse oli heidän mokastaan, ei minun. Yritin kyllä ensin ilmaisnumeroon mutta siellä ei tiedetty mitän vaan käskettiin soitta nettitukeen. Mutta kun oma puhelinliittymä on
työnantajan kustantama, niin menköön tällä kertaa.. ;)
Ei muutaku reklamaatio vetämään. Oikeasti. Kyllä ne jotain hyvittää. Itekki sain kaks kuukautta ilmaiseksi ku oli 5 päivää yhtäjaksosesti yhteys poikki vaikka piti olla kaikki kunnossa. :)
Hantaheikki
28.10.2005, 22:47
:OI Kyllä tää OPOY:n toiminta hiukan epäilyttää, kun alueverkon ulkopuolisista IP-osoitteista tulee niin köykäsesti jos ollenkaan...käyttäessäni P2P(DC++).
Et sellaista, alueverkon sisällähän noi kustannukset on 0. Joten elämä kallis, OPOY toimii jos toimii :(
Selaimella kyllä toimii yhteys.
Näinhän se on, nopeus on kunnossa OPOYn ulkopuolellekin, jos vain siirtää tavaraa porttien 21 tai 80 kautta. :-/
Hommasin just 10/10 Baana FullRate liittymän. Pettymys oli aika paha kun bittorrent ei toimi kuin max 5 kt/s.DC ei myöskään pelitä. Ymmärsinkö oikein että liittymää ei saa toimimaan sen nopeammin?Luulin että liittymässämme on jokin häiriö...Soitin internet tukee ja siellä ei osattu sanoa juuta eikä jaata.Luulisi tuon olevan laitonta rajoittaa ulkoapäin tulevaa liikennettä tuolla tavalla... :OI
OPOY:n 10/10 on pelittänyt kohtuullisesti emulen ja BT:n kanssa. BT clientit olleet Azureus (turhan heavy vaikkakin yleensä toimii) ja Bitcomet joka toimii mukavasti. Itse olen rajoittanut uppikaistan tuonne 70kts... (mutta kone onkin sitten aina pääällä, samoin torrentti) joskus on tuntunut siltä että kun varsinaisen OPOY:n verkon / Suomen ulkopuolelle on upannut tarpeeksi niin isketään jäähylle. Jos taas uppaa vähän rauhallisemmin, niin toimii tasaisesti. Välillä tosin aina tulee näitä päiviä kun bitti ei kulje sitten millään.
Kannattaa muistaa varata tarpeeksi connectioneita sieltä asetuksista. Azun kanssa huomasin että jos pihtaili yhtäaikaisia yhteyksiä niin homma hyytyi usein, jos yhdellä torrentilla oli triljoona sourcea: se vei muiltakin leivän suusta. 10/10:llä rajoittamattomat yhteydet päälle - silloin on tosin syytä olla tekemättä mitään erityisen raskasta koneella, koska resurssit katoavat ainakin itsellä. Vaikkei prossutehoa juuri vienyt. Bitcomet tosin sitten auttoi siihenkin; java ilmeisesti tahmasi välillä ja pahasti.
Ei auta asetusten muokkaus.Azureuksessa on työkalu millä voi tarkistaa sisään tulevan TCP portin toimivuuden.Minkä tahansa portin siihen laittaakin,niin tulos on : NAT-ongelma havaittu. Ja minulla ei ole kuin Cisco vdsl modeemi, jolla ei pitäisi tätä ongelmaa esiintyä.Jäljelle ei taida jäätä muuta vaihtoehtoa kuin että opoy estää torret clientien toimivuuden.Eikai auta kuin katsella uutta nettiliittymää.Täytyy muistaa mainita ihmisille tästä...Kylläpä vit***aa joutua kusetuksen kohteeksi.:eek:
ABC pelittää mulla, ja jopa hyvin kunhan kanssatoveri on OPOYn tai jonkun muun DNA-kumppanin verkossa. Mutta jos liikenne suuntautuu tuon ringin ulkopuolelle ei tavara oikein liiku. Jonkin verran auttaa, kun avaa portteja (luokkaa tuhansia), niin ne eivät ainakaan rajoita. Kyllä sitä pikkunoroistakin tulee jonkinmoinen virta, kun portteja on tarpeeksi auki.
Tosin nyttemmin onkin sitten OPOYlta keksitty seuraava hidaste, dynaamisesta IP:stä on tehty superdynaaminen. Eli IP vaihtuu päivätasolla 4-5 kertaa, mikä on käytännössä melkoinen este BT-hommiin (ja käsittääkseni myös DC-puolella). Olen tuosta soitellut, mutta "vika" ei tietenkään ole heidän päässään ja dynaaminen IP:hän on kerran kyseessä, niin voihan se vaihtua aina silloin tällöin. Joskus tuo vain estää normaali surffailunkin, kun jostain syystä DNS-palvelimet hukkuvat myös ... en ole tosin ihan satasella varma liittyykö ongelma em. asiaan.
Hmm... viikonloppuna bitit liikkuivat vauhdilla ainakin 2/2 taloyhtiöverkossa, download parhaimmillaan 150 kt/s ja upload pikkasen yli 100 kt/s (nämä siis Bitcometilla). IP osoite pysyi samana koko viikonlopun. Jokus kyllä tuntuu olevan kaista vähissä, yhteys katkeilee ja IP vaihtuu useasti päivän aikana. Tiedä sitten onko tahallista?
Hommasin just 10/10 Baana FullRate liittymän. Pettymys oli aika paha kun bittorrent ei toimi kuin max 5 kt/s.DC ei myöskään pelitä. Ymmärsinkö oikein että liittymää ei saa toimimaan sen nopeammin?Luulin että liittymässämme on jokin häiriö...Soitin internet tukee ja siellä ei osattu sanoa juuta eikä jaata.Luulisi tuon olevan laitonta rajoittaa ulkoapäin tulevaa liikennettä tuolla tavalla... :OI
OPOY:llä on käytössä QoS, joka mallikkaasti priorisoi P2P-liikenteen alueverkon ulkopuolelta tuleviin yhteyksiin alimmalle mahdolliselle prioriteetille. Tästä pääsee varsin helpolla kikalla kiertämään, mutta jääköön se jokaisen pähkäiltäväksi mikä se on.
Vinkiksi voin sanoa, että FTP-ainakin toimii täyttä kaistaa alueverkon ulkopuolelle. Josko siitä sitten puimaan kuinka se P2P saataisiin myös toimimaan. ;)
En tiiä mitä ne opoy:n äijät siellä tekee mut kesästä asti on toiminu vdsl 1/1 erittäin hyvin, nyt viime vkl alko ongelmat. Sivujen lataus on hidasta ja välillä tulee "palvelinta ei löydy". Pingaus paljasti et paketteja hukkuu välillä melkoisesti. Niin ja Bitcometilla on tullu ihan kivasti kuhan on porttiasetukset+ windowsin sp2 tcp asetukset kondiksessa. Eikä Dc:lläkään ole ollu ongelmia, hienosti tullee. Mut vituttaa tommonen normaalikäyttöön vaikuttava pätkiminen.
En tiiä mitä ne opoy:n äijät siellä tekee mut kesästä asti on toiminu vdsl 1/1 erittäin hyvin, nyt viime vkl alko ongelmat. Sivujen lataus on hidasta ja välillä tulee "palvelinta ei löydy". Pingaus paljasti et paketteja hukkuu välillä melkoisesti. Niin ja Bitcometilla on tullu ihan kivasti kuhan on porttiasetukset+ windowsin sp2 tcp asetukset kondiksessa. Eikä Dc:lläkään ole ollu ongelmia, hienosti tullee. Mut vituttaa tommonen normaalikäyttöön vaikuttava pätkiminen.
Sama täällä! Itsellä on full rate yhteys ja nyt on alkanut tökkimään oikein urakalla. Latausnopeus alkaa kyllä max nopeudella, mutta tippuu aika äkkiä lähelle nollaa :OI Nettipeleistäkään ei tuu yhtään mitään, kun pingi on noin 200-300.
Sama täällä. OPOYn full rate VDSL ja viime aikoina on "surffailukin" ollut aika takkuista. Enpä tiedä kauanko jaksan tästä maksaa.
No pitää kai sitä täältäkin kysellä. Vaikka yleensä minä en ole se joka kysyy, vaan se joka vastaa. Mutta tällä kertaa olen onnistunut kohtaamaan sellaisen ongelman ettei minulla ole hajuakaan sen korjaamisesta.
Eli ongelmani on seuraavanlainen, kaikki verkkotoiminnot windowsissa "jumittuvat" melkein heti kun käytän jotain P2P ohjelmaa (torrent). Yhteys ei oikeastaan katkea, siinä ei vaan enään liiku dataa, eikä sitä voi enää sen jälkeen katkaista taikka käynnistää uudestaan, vaan kaikki verkkoyhteydet ovat täysin jumissa. Vaikka sammuttaisin koneen normaalisti, eivät yhteydet suostu toimimaan, vain virran katkaisu virtalähteestä auttaa asiaan, sen jälkeen yhteyden muodostaminen taas onnistuu. "Jumiutumisella" tarkoitan sitä että verkkoyhteydet eivät vastaa enää mihinkään komentoihin, ja vaikka ne sulkisikin niin niitä ei voi sen jälkeen enää käyttää ilman uudelleen käynnistystä.
Jos käytän yhteyttä "normaalisti" ilman P2P liikennettä niin se toimii kunnolla, eivätkä yhteydet mene "jumiin", vaikka liikennettä olisi kaistan täydeltä. Mutta heti kun avaan P2P ohjelman niin yhteydet eivät toimi kuin max. 10 minuuttia, useasti vain pari minuuttia, kunnes ne "jumiutuvat".
Olen myös huomannut ettei siirrettävän datan määrällä ole mitään merkitystä, riittää kunhan liikennettä on edes sen 1kb/s verran. Olen myös koettanut "salata" P2P-liikennettä uTorrentin säädöistä, mutta siitäkään ei ole ollut mitään hyötyä.
Ensiksi ajattelin että vika on windowsissa tai käyttämässäni P2P-softassa, muttei se tietenkään näin yksinkertaista ollut. Aluksi kokeilin vaihtaa eri P2P-ohjelmaan, mutta ilman tuloksia. Seuraavaksi asensin windowsin kokonaan uusiksi puhtaalle kovolle, ilman tuloksia.
Käytössäni on Windows XP jossa on SP2 integroituna, joten senkään poistaminen ei tule kysymykseen. Palomuurina olen käyttänyt Nortonin Internet Security 2006 ohjelmaa, mutta olen kokeillut hommaa myös ennen sen asentamista. Eikä mistään ole ollut hyötyä, kaikki liikenne lakkaa muutaman minuutin kuluttua P2P ohjelman käynnistämisestä. Käytössäni on OPOY:n 2/2 meganen VDSL pohjainen Baana Taloyhtiö liittymä, johon olen tehnyt 12kk:n sopimuksen 3 kuukautta sitten, joten liittymän vaihtokaan ei tule kysymykseen. Olen kokeillut niin windowsin omaa kuin OPOY:n tarjoamaa PPPoE-clienttiä, mutta vika ei korjaantunut sitäkään vaihtamalla. Tiedän että OPOY "priorisoi" P2P liikennettä, mutta ei tämä oikein siltä enää kuulosta.
Vika voisi olla emossa, jossa on integroitu verkkokortti, jota käytän. Mutta homma toimi ihan hyvin aikaisemmin juuri tällä samalla kokoonpanolla. Vika on ilmaantunut vasta kuukausi sitten. Olen kokeillut hommaa myös vanhan PCI-verkkokortin välityksellä, mutta siitäkään ei ole ollut apua. Seuraava keino on varmaan kokeilla hommaa jollakin täysin toisella koneella. No onhan minulla tuolla komerossa osina vanha 500:n, mutta sen kokoaminen on melko työlästä kun pari osaa puuttuu...
Ongelmaan olisi kiva saada jo ratkaisu, vaikkakin en käytä torrentteja kuin muutamissa harvoissa tapauksissa. Normaalisti hoidan kaiken "lataamiseni" FTP:n ja IRC:in kautta, eikä niiden kanssa ole mitään ongelmaa. Mutta muutamia asioita ei vain saa näiden kautta, joten torrenttienkin olisi "kiva" toimia.
Apropos, nykyinen palveluntarjoajani (Netplaza) ilmoitti laittavansa pillit pussiin kesäkuun aikana, ja olisi siis tarvetta löytää uusi. Netplazaan olen ollut tyytyväinen, palvelu on ollut erinomaista ja ongemia hyvin vähän. Viimeksi kun lauantai-iltana huomasin, että netti on poikki, pistin jokapaikanhöylälle tekstiviestiä, ja quso alkoi taas kulkea hetken kuluttua..
Eli mikä olisi hyvä ISP Oulun seudulla? Tärkeintä on toimintavarmuus. Eli netin pitää toimia ilman säännönmukaisia katkoja (näitä tuntui ainakin ennen olevan Baanassa säännöllisesti). Hyvä palvelukaan ei haittaisi.
Eli mikä olisi hyvä ISP Oulun seudulla? Tärkeintä on toimintavarmuus. Eli netin pitää toimia ilman säännönmukaisia katkoja (näitä tuntui ainakin ennen olevan Baanassa säännöllisesti). Hyvä palvelukaan ei haittaisi.Olin elisan asiakkaana hieman yli vuoden, ja netti oli vain kerran poikki, ja silloinkin tätä kesti vain muutaman minuutin, muuten toimi katkeamatta helpostikin yli 20 päivää. Asiakas palveluun sai kyllä jonottaa, mutta eipä kyse ollut mistään kovin pitkistä ajoista, ja olihan se sentään ilmaista, toisin kuin OPOY:llä.
Elisa on kyllä korkealla listalla, siellähän on nyt taas tarjouskin, jolla sen modeemin saa ilmaiseksi.
Scott Hayward
11.04.2006, 09:13
Valitanpa minäkin tänne, kun muualle en osaa...opoyn tukeen soittaminen tuntuu olevan ajanhukkaa. :(
Reilu viikko sitten asensin ME:n tilalle XP:n. Siihen saakka kaikki oli toiminut tyydyttävästi (yhteytenä Baana Taloyhtiö). Tuon jälkeen on ollut jatkuvia ongelmia. Tällä hetkellä yhteys muodostuu kyllä, pysyy pystyssä muutaman minuutin, jonka jälkeen ei enää ole mitään liikennettä. Ja nyt on kyse normaalista käytöstä (sähköposti, selain, uutisryhmät, tietoa netistä lataavat DVD-luettelointisoftat yms.).
Tuesta tulee vaan vähättelevää apua (tyyliin "pitäisi toimia"). Kaikkea on koetettu: Nortonin palomuurilla ja ilman, system restorea, yhteyden uudelleenasennusta ja ties mitä. Ei parannusta.
Onko tässä edessä operaattorin vaihto? Onko muilla samanoloisia kokemuksia? (Tuossa yllähän oli vähän samansuuntaista, tosin ei ymmärtääkseni normaalikäytössä?)
Vai menikö minulla käyttispäivityksessä jokin pieleen? :(
Itsekin kärsin melkein samankaltaisesta ongelmasta, eli kaikki yhteydet jumittuvat hetkellisen P2P käytön jälkeen, ja kone on pakko käynnistää uudelleen. Normaalikäytössäkin oli aluksi ongelmia yhteyden katkeamisessa aina parin kymmenen minuutin jälkeen, mutta se ei niin haitannut sillä sen sai aina nopeasti uudelleen muodostettua automaattisesti. Tuo normaali käytössä katkeavan netin ongelman ratkaisin vaihtamalla PPPoE -clienttiä.
Eli älä käytä sitä WindowsXP:n mukana tullutta microsoftin omaa PPPoE -clienttiä, vaan kokeile sitä mikä on sillä OPOY:n asennus cd:llä. Vaikka se on tarkoitettu "vain" XP:tä vanhemmille käyttiksille, niin se toimii itseasiassa paremmin kuin tuo XP:n oma. Eikä minun yhteyteni ole mennyt normaalikäytössä kertaakaan sen jälkeen poikki.
Tai voit myös käyttää jotakin muutakin clienttiä, kuten vaikkapa RASPPPoE (http://www.raspppoe.com/).
Scott Hayward
11.04.2006, 11:39
Joo, mulla oli hiukan samanlaisia ongelmia myös ME:n aikoina, ja tuolloin suosittelivat tuota rasppoeta. Silloin se auttoi.
Ennen päivitystä kysyin tuelta, että kannattaako rasppoeta käyttää myös jatkossa. Vastaus oli, että ei, koska Windowsissa on oma clientti...:rolleyes:
Kokeillaan ja katsotaan auttaako.
Jazon kuvaamat ongelmat ovat hyvin samantapaisia mistä itsekin kärsin, mulla tosin auttaa että rautapalomuuri+kytkimestä laittaa virrat pois päältä, jonka jälkeen netti ja BT:t pelittävät päivän pari (ilman BT:teja pari viikkoa ja ylikin), joskus ... siis joskus hyvin harvoin, auttaa myös flushdns ipconfig komennon takaa.
Mutta jotenkin se tuo monien porttien aukominen alkaa syödä jossain päin (lue: OPOYn päässä) resursseja. En jaksa uskoa, että ne resurssit loppuvat kytkimestäni, koska sillä homma pelasi yhden vuoden ihan hyvin, kunnes OPOY teki nopeusmuutokset taloyhtiöliittymiin. Ja vian poistuminen johtuu siitä, kun käytän omaa päätä alhaalla niin resetoituu/vapautuu jotakin OPOYn päässä. Sen myönnän, että wintoosan jumiutuminen on omassa päässä oleva ongelma ja siihen sitten auttaa tuo flushdns. Go figure. Mutta sen tiedän, että kun tässä muutan omakotitaloon, niin tuskin OPOYta sinne otan. :|
Scott Hayward
11.04.2006, 19:26
Hieman tuli raspppoella parannusta: netissä surffailu sujuu nyt modeemivaihdilla. Samoin postin haku. Sen sijaan uutisryhmien päivitys ja lukeminen Agentilla ei onnistu: liikenne loppuu...:(
Jaahas, en olekaan ainoa. Noin viikon verran (ellei kauemminkin) tehnyt tuota bittorrent-pätkimistä. Juuri samoja oireita eikä mikään tunnu auttavan. Ihan sama pitääkö clienttiä jossain rajottamattomassa portissa tai satunnaisessa, hetken p2p-käytön jälkeen menee netti jumiin ja ei auta muu kuin odotella (~minuutti) tai sulkea bt-clientti. Mikä ihmeellisintä, myös sisäverkko jumittaa samalla täysin ja jos ottaa VDSL-boksin irti kytkimestä niin saman tien lähtee toimimaan. On kyllä helvetin mystinen juttu. Pitäsköhän tästä ilmottaa opoylle (tai onko joku niin jo tehnyt?) vai priorisoiko ne tuenkin alimmalle tasolle heti kun kuulee sanan bittorrent? :P
Itsellä tämä ongelma ilmenee vain DC aj torrent käytössä, nykyään pystyn latailemaan vain eMulen tai IRCin avulla, muut vertaisverkko-ohjelmat jumittavat yhteyden ja joudun käynnistämään koneen uudelleen.
Sen verran tilannepäivitystä, että mulla tuo vika näyttää johtuvan ulospäin menevästä liikenteestä eikä varsinaisesti torrenteista. Jopa 200kt/s ulos pätkii jonkun verran. Soitin vikailmoituksen ja nyt sitten tutkitaan asiaa.
harrastelija
04.09.2006, 10:37
Itsellä on kiinteistöliittymä, oulussa asun mutta en tiedä kenen kautta liittymä on. Mutta pari viikkoa sitten dc toimi ihan normaalisti ja hyvin. Nyt hyvä että muutamalta saa filelistaa ladattua ja keneltäkään ei lähde hakemaan mitään eikä myöskään löydä mitään mitä yrittää hakea vaikka ruksit pois free slottien kohdalta. Verkkokortti integroitu.
Pysy Oulun Puhelimen sisäisessä verkossa, siellä tuo nopeus on ainakin kohdallaan.
Muutin ja tuli otettua OPOY sitten sinnekin (laiska kun olen eikä mitään tarvinnut konffata uusiksi, weppisivut ja sähköpostit säilyivät ennallaan jne.), mutta mutta ... nyt homma tuntuu pelaavan ihan hyvin?? Pitää painua koputtelemaan puuta, myöskään IP ei vaihtuile på allvar, niinkuin se teki entisessä osoitteessa. :hitme:
Muutin ja tuli otettua OPOY sitten sinnekin (laiska kun olen eikä mitään tarvinnut konffata uusiksi, weppisivut ja sähköpostit säilyivät ennallaan jne.), mutta mutta ... nyt homma tuntuu pelaavan ihan hyvin?? Pitää painua koputtelemaan puuta, myöskään IP ei vaihtuile på allvar, niinkuin se teki entisessä osoitteessa. :hitme:Joo, itselläkin lähes kaikki "ongelmat" katosivat tuossa viimekuun aikana. Ovat vissiin muutelleet jotain asetuksia tuolla OPOY:n päässä.
harrastelija
04.09.2006, 17:41
Pysy Oulun Puhelimen sisäisessä verkossa, siellä tuo nopeus on ainakin kohdallaan.
Kyllä se tässäkin on nopeus kohdallaan, haluisinkin vain tietää onko vika opoyssa ja kiinteistöliittymässä, ettei muussa. Jaksaisi ruveta vaihtamaan liittymää kun tämä kuitenkin ilmainen on.
Kokeilkaapa oululaiset käyttää porttia 20.
harrastelija
05.09.2006, 09:54
Kokeilkaapa oululaiset käyttää porttia 20.
Öö, elikkäs mitä ja miten ja mihin tuo pitää laittaa? :D
Ei taida ainakaan torret valua yhtä porttia pitkin, jos olen ko. systeemin oikein ymmärtänyt. :(
Harrastelijalla näköjään DC. Sen asetuksiin pystyt määrittämään portin:
Settings->Connection Settings->Direct Connection->Ports:20
External / WAN IP -kohtaan ISP:n antama IP-osoite.
Voi olla NAT ja palomuuri päällä, kunhan niihin on määrätty portti 20 auki.
Torrentista en tiedä mitään.
harrastelija
05.09.2006, 15:58
Harrastelijalla näköjään DC. Sen asetuksiin pystyt määrittämään portin:
Settings->Connection Settings->Direct Connection->Ports:20
External / WAN IP -kohtaan ISP:n antama IP-osoite.
Voi olla NAT ja palomuuri päällä, kunhan niihin on määrätty portti 20 auki.
Torrentista en tiedä mitään.
Yritin laittaa tuon 20 ports-kohtiin, sekä tcp ja udp ja yksistään tcp mutta ei toimi. Vika kiinteistöliittymässä?
Yritin laittaa tuon 20 ports-kohtiin, sekä tcp ja udp ja yksistään tcp mutta ei toimi. Vika kiinteistöliittymässä?tcp ja udp:lle pitää määrittää eri portit. Eli vaikkapa TCP=20 ja UDP=21.
harrastelija
05.09.2006, 16:31
tcp ja udp:lle pitää määrittää eri portit. Eli vaikkapa TCP=20 ja UDP=21.
Ok, eihän tuo näköjään siltikään lähde hakemaan/ löytämään mitään :grr:
Ennen tuli torrentit 5-20kB/s, mutta kun tajusin laittaa salauksen päälle niin nyt tulee putken täydeltä (240kB/s). Näin siis kierretään torrenttien osalta o'boyn kaikessa hiljaisuudessa suorittama p2p-priorisointi josta ei tietenkään mainita mitään sopimusehdoissa tai nettisivuilla.
Tuolla lisää salauksesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent_protocol_encryption
Ennen tuli torrentit 5-20kB/s, mutta kun tajusin laittaa salauksen päälle niin nyt tulee putken täydeltä (240kB/s). Näin siis kierretään torrenttien osalta o'boyn kaikessa hiljaisuudessa suorittama p2p-priorisointi josta ei tietenkään mainita mitään sopimusehdoissa tai nettisivuilla.Tuo ei auttanut parisen kuukautta sitten yhtään, mutta nyt toimii kaistan täydeltä myös ilman sitä.
Tuo ei auttanut parisen kuukautta sitten yhtään, mutta nyt toimii kaistan täydeltä myös ilman sitä.
Sitten täytyy olla jotain client tai yhteyskohtaisia eroja sillä testasin juuri sekä ilman salausta että salauksen kanssa ja sain tulokseksi edellä mainitut nopeuserot. Itsellä Azureus 2.5.0.0 ja salauksen vähimmäistaso RC4, myös salaamattomat yhteydet sallittuina molempiin suuntiin.
Noh aika sama kunhan toimii :thumbsup:
Kiitokset vihjeestä. Tuo salauksen käyttö parantaa tilannetta radikaalisti. Käytössä myös Azureus 2.5.0.0:thumbsup: