PDA

View Full Version : dvd -(RGBs)-> NecVT440K

ptp
31.08.2001, 15:58
Laitetaas uuteen threadiin

Originally posted by aarno2815

Voisitko vääntää rautalangasta kuinka teit välijohdon? Lähdit tietysti Philipsistä scartilla ja liityit NECiin vgalla. Miten kytkit pinnit? Haluaisin yrittää samaa omalla dvd:llä ja myös Triaxin sat.virittimellä jos vaikka sen kuva paranisi myös.

Ok, yritetään

Yhdistin Philipsin scart-liittimen R(15),G(11),B(7) -nastat Necin DB15-liittimen (VGA) nastoihin R(1),G(2),B(3).

Yhdistin Philipsin scart-liittimen sync-nastan (19) Necin composite sync -nastaan (13)

Eli:
Scart -> Nec
15 -> 1
11 -> 2
7 -> 3
19 -> 13
17 -> 10 (maa)

Tähän mennessä ei kokeiluissani ole tarvinnut yhdistää muuta kuin yhdet maapinnit keskenään.
Virallinen piuhahan sitten tehdään taiteen kaikkien sääntöjen mukaisesti.

Kuten tiedätkin, niin tämä ei minun dvd:n (macrovision) kanssa toiminut, mutta koska seuraava steppi vaatii enemmän tinausta, niin tämä olisi hyvä tarkistaa Triaxin kanssa.

Kerro tulokset niin jatketaan sitten.

disc: Ja korvaushakemus mahdollisesta savunmuodostuksesta postitetaan Mal-porolle. :)

aarno2815
31.08.2001, 19:29
Kiitos ptp

Otan yhteyttä suureen kolvaajaani ja katson kuinka käy.

Kaitzu
11.09.2001, 16:33
Otan yhteyttä suureen kolvaajaani ja katson kuinka käy. No jokos olet testannut? Ois itsellenikin hyödyllistä tietoa, nimittäin tällöin ois helpompaa valita dvd-soitin.

aarno2815
12.09.2001, 07:35
Originally posted by Kaitzu
No jokos olet testannut? Ois itsellenikin hyödyllistä tietoa, nimittäin tällöin ois helpompaa valita dvd-soitin.

En ole vielä voinut, kolvaajani on vielä Lapissa. Sillävälin testaan vielä Eikejä. On useita projekteja...

Muistelen, että ostit NECVT440 projektorin. Etkö osta Skyta dvd:ksi? Miksi et?

Kaitzu
12.09.2001, 08:54
Muistelen, että ostit NECVT440 projektorin. Etkö osta Skyta dvd:ksi? Miksi et? [/B]Juu, tuommoinen 440K on ollut teatterissani lähes 2 viikkoa. Skyworthia ei pysty tilaan, kun ei ole luottokorttia:( Ja auttavia kortinomistajia ei ole ilmoittautunut.

aarno2815
12.09.2001, 10:09
Juu, tuommoinen 440K on ollut teatterissani lähes 2 viikkoa. Skyworthia ei pysty tilaan, kun ei ole luottokorttia:( Ja auttavia kortinomistajia ei ole ilmoittautunut.

Jees, tuollaista muistelinkin, mutta en ollut varma. No, joka tapauksessa ko. piuhan selvittelyyn voi mennä jonkun aikaa. Ehkä viikko tai jotain. Siis perjantaista viikko eteenpäin.

aarno2815
25.09.2001, 10:54
No jokos olet testannut? Ois itsellenikin hyödyllistä tietoa, nimittäin tällöin ois helpompaa valita dvd-soitin.

On vähän kestänyt, kun kolvaaja on ollut Lapissa. Nyt voisin teettää scart/d-sub kaapelin, mutta minulla ei olekaan scartin kytkentäkaaviota. Voisiko ptp tai joku muu pistää sen netissä tulemaan. D-sub liittimestä minulla on ko. kaavio. Saisin lähetettyä faxilla kytkentätiedot kolvaajalle. Minulle tulee johdon teettäminen maksamaan 200-/h + tarvikkeet, joten testitoiminta tulee melko kalliiksi. Jos jäisi tuo 200-/h pois, niin voisin kyllä tarvikkeita hommata. Onko ketään vapaaehtoista asiasta kiinnostunutta, jolla pysyisi kolvi kädessä? Asun Stadissa ja omistan bilikan, joten voin tulla kamojen kanssa sovittuna aikana. Uskoisin, että scart lähdöstä rgb:n vienti d-subiin liitosjohto yleisemminkin kiinnostaisi harrastajia

Ari
25.09.2001, 14:14
Johonkin threadiin täällä olen tuon kytkennä jo kerran postannut, searchilla varmaan pitäisi löytyä. Itselläni on tuolla omalla ohjeella tekemäni scart--d-sub-kaapeli joka on toiminut ihan hyvin (RGB) VW10HT:n kanssa. Tykin päässä mulla on ollut standardi BNC-d-sub breakout-kaapeli, VW10HT:ssa kun ei d-sub-liitintä itsessää ole, vaan erilliset RGBHV-liittimet RCA-liittimillä.

aarno2815
25.09.2001, 17:34
Originally posted by Ari
Johonkin threadiin täällä olen tuon kytkennä jo kerran postannut, searchilla varmaan pitäisi löytyä. Itselläni on tuolla omalla ohjeella tekemäni scart--d-sub-kaapeli joka on toiminut ihan hyvin (RGB) VW10HT:n kanssa. Tykin päässä mulla on ollut standardi BNC-d-sub breakout-kaapeli, VW10HT:ssa kun ei d-sub-liitintä itsessää ole, vaan erilliset RGBHV-liittimet RCA-liittimillä.

Voihan räkä!

Luinhan minä sen aikanaan. Kyllä se searchilla löytyi. Taisi Klemmari olla aikanaan oikeassa arvellessaan, että oli liikaa kun oli useampia projekteja yhäaikaa menossa.

Meinaan, että lähti kolvaaja varoittamatta Lappiin, kullanhuuhdonta kesti useita viikkoja...

Luulet siis, että tekemäsi johto pelittäisi minulla NECin ja Triaxin kanssa? Meinaan, että koejohdot maksaisivat n.300mk/kpl. Tiedätkö saisiko mistään valmiina?

Ari
25.09.2001, 18:38
No tuossa tekemässäni johdossa on kytketty R, G, B-signaalit sekä scartin komposiittiliitännästä synkka d-subin hsync-nastaan, ei muuta. Lisäksi siinä on RCA-ulostulo äänelle SCARTista. Kuvalle 4 kpl 75 ohmin koaksiaalikaapelia ja äänelle 2.

Sitä että toimiiko se oman tykkisi kanssa on vaikea sanoa, mutta voisihan sitä tietysti kokeilla tuolla mun johdolla, kun näyt myös Helsingissä vaikuttavan, itse asustelen länsi-Helsingissä.

aarno2815
26.09.2001, 10:58
Originally posted by Ari
No tuossa tekemässäni johdossa on kytketty R, G, B-signaalit sekä scartin komposiittiliitännästä synkka d-subin hsync-nastaan, ei muuta. Lisäksi siinä on RCA-ulostulo äänelle SCARTista. Kuvalle 4 kpl 75 ohmin koaksiaalikaapelia ja äänelle 2.

Sitä että toimiiko se oman tykkisi kanssa on vaikea sanoa, mutta voisihan sitä tietysti kokeilla tuolla mun johdolla, kun näyt myös Helsingissä vaikuttavan, itse asustelen länsi-Helsingissä.

Kaveri tekee minulle johdon, ostan vain osat. Kiitos paljon avusta!

Pontus
27.09.2001, 12:58
Minulla on NEC VT440K ja Pioneer DV-717 (aluekoddi- ja macrovisionvapaa).

aarno2815 kysyi että miksi Kaitzu ei ole tilannut Skyworthia. Minä kun ymmärsin että Skyworthista ei ole paljon hyötyä jos ei ole CRT tykkiä?!

Pitäisikö minunkin harkita +3K FIM investointia?

aarno2815
27.09.2001, 13:10
Originally posted by Pontus
Minulla on NEC VT440K ja Pioneer DV-717 (aluekoddi- ja macrovisionvapaa).

aarno2815 kysyi että miksi Kaitzu ei ole tilannut Skyworthia. Minä kun ymmärsin että Skyworthista ei ole paljon hyötyä jos ei ole CRT tykkiä?!

Pitäisikö minunkin harkita +3K FIM investointia?

Olin saanut maahantuojalta tarkistamatonta tietoa, joka myös oli saanut tarkistamatonta tietoa...
Jos olisit seurannut foorumia, niin tietäisit, että testasin Pokun kanssa Skyworthia. Se toimii ihan hyvin NECin kanssa. Käytäpä searchia.

Klemmari
27.09.2001, 13:10
Originally posted by Pontus
Minä kun ymmärsin että Skyworthista ei ole paljon hyötyä jos ei ole CRT tykkiä?!Tuollaista ovat väittäneet vain ne, jotka eivät ole progressiivista kuvaa LCD:llä kokeilleet.

Pitäisikö minunkin harkita +3K FIM investointia? Ei välttämättä. Nec ei tue täysin progressiivista kuvaa.

MKL

poku
27.09.2001, 13:49
Spekulointipyynto, taisi menna vaaraan threadiin, mutta tassa nyt taitaa olla 3-4 threadia, jotka kaikki menee enemman tai vahemman asian vieresta.

Nec ei tue täysin progressiivista kuvaa.

Hmm... siita tulikin mieleeni, etta kaverini ehdotti, etta
voisi tehda minulle johdon, jonka avulla Skyn komponentti-
ulostulosta saataisiin RGB:ta Necin VGA-liittimeen - talla
yritettaisiin saada aikaan silta yli synkan veden, eli
olisihan se kivaa, jos nain ollen saataisiin Necin litistykset
yms. kayttoon (enka tarkoita automaattilitistysta :D).

Tarttisi saada tietoa, mita signaaleja Sky puskee ulos, etta
kaverini voisi ko. johdon rakentaa. En itse ymmarra tekniikan
paalle talta saralta, joten asiaa koskevia muita spekulointeja voi myos esittaa.

Poku

aarno2815
27.09.2001, 14:20
Originally posted by poku
Spekulointipyynto, taisi menna vaaraan threadiin, mutta tassa nyt taitaa olla 3-4 threadia, jotka kaikki menee enemman tai vahemman asian vieresta.

paalle talta saralta, joten asiaa koskevia muita spekulointeja voi myos esittaa.Poku

Hei!
Jarmo Vilponen Teleteknosta p.396 811 osaa kertoa miltä nettisivulta saa lisätietoa Ruotsista tai Saksasta. Kertoisitko minulle kun tai jos saat johdon rakennetuksi, kiinnostaisi.

Maukka
27.09.2001, 14:47

Siis RGB:tä (RGBHV) komponenttiulostulosta? Mikäs järki tässä on ja miten se on edes mahdollista? Jos NECiin tuodaan RGB:tä niin silloinhan se ei anna litistystä tehdä, näin olen ymmärtänyt.

Klemmari
27.09.2001, 15:21

paalle talta saralta, joten asiaa koskevia muita spekulointeja voi myos esittaa. Mitä pirua te pelle pelottomat olette taas suunnittelemassa?

Ei Nec välitä siitä, minkä värisestä ja muotoisesta DVD-soittimen liittimestä signaali on lähtöisin. Skyworthin lähtöinä on RGBHV tai komponentti. Sillä siisti.

http://www.dvdplaza.fi/arvostelut/skyworth6.jpg

Liittimiä on kaksi, kolmen RCA-liittimen muodostama komponenttiliitin ja VGA-liitin. Periaatteessa komponentti saadaan tietenkin komponenttiliittimistä ja RGBHV VGA-liittimestä. Liittimet ovat fyysisesti osittain samat; komponentit voidaan ottaa ulos myös VGA-liittimen pinneistä R, G ja B. Vastaavasti R, G ja B voidaan ottaa ulos komponenttiliittimien RCA-lähdöistä. Jälkimmäisestä ei kylläkään ole mitään iloa, koska synkit eli H ja V jäävät puuttumaan. Ja vaikka ne eivät puuttuisikaan, niin signaalina olisi yhä se sama RGB, mitä Nec ei alunperin digannut VGA-liittimestä otettuna.

Minua kyllä suuresti ihmetyttää, mitä tässä loppujen lopuksi ajetaan takaa.

MKL

poku
27.09.2001, 17:33
No siis, sain kaveriltani tietoa, koska olen aivan avuton tassa asiaan vastaamaan:

hypoteesina on siis se, että NEC ei näytä PAL 576p-signaalia
komponenttimuodossa vaan yrittää näyttää sitä RGB-muodossa,
jolloin Y- eli mustavalkosignaali menee green-pinniin
ja värierosignaalit PB ja PR blue- ja red-pinneihin, jolloin
kuva näyttää lähinnä vihreältä. Siksi YPBPR->RGB-muunnos.

Nähtävästi joku on muuten tehnyt homman jo valmiiksi:
http://home.att.net/~billhudson/rybyrgb.pdf

Poku

Klemmari
27.09.2001, 18:21
hypoteesina on siis se, että NEC ei näytä PAL 576p-signaalia
komponenttimuodossa vaan yrittää näyttää sitä RGB-muodossa
jolloin Y- eli mustavalkosignaali menee green-pinniin
ja värierosignaalit PB ja PR blue- ja red-pinneihin, jolloin
kuva näyttää lähinnä vihreältä. Siksi YPBPR->RGB-muunnos.

Nähtävästi joku on muuten tehnyt homman jo valmiiksi:
http://home.att.net/~billhudson/rybyrgb.pdf
Tarkoitus on siis muuttaa komponentti RGB:ksi? Eikös se kannataisi ottaa RGB:nä suoraan Skyworthilta? Tiedän, se ei toimi Necillä oikein, mutta miksi ylimääräisen muunnoksen kokenut RGB toimisi sen paremmin?

Tuo linkki on kovin tuttu koska minä olin itsekin kovin kiinnostunut tuosta kytkennästä siinä vaiheessa kun minulla oli projektori, joka ei hyväksynyt progressiivista komponenttia ja kaikki silloiset progressiiviset soittimet antoivat ulos vain sitä progressiivista komponenttia. Sittemmin hankin Skyworthin ja ongelma poistui, koska siinä on RGB.

Tuo kytkentä (kyseessä ei siis ole pelkästään johto) on tehty 15 kilon komponenttivideon muuntamiseen RGB:ksi. Se voinee toimia myös 31 kilon videolla mutta tuloksena on RGsB eli RGB, jossa on synkka vihreässä. Se on tietääkseni määritelty vain 15 kilon signaalille ja jos Nec sitä vahingossa tukeekin, niin se luultavasti muuntaa synkin aluksi muotoon H+V jolloin signaalina on taas RGBHV, joka ei ennenkään toiminut täysin oikein.

Ei litistys Necissäkään luultavasti ole sidottu signaalin tyyppiin vaan siihen, onko se lomitettu vai ei. Lomittamaton signaali on projektorin kannalta lopulta aina 31 kilon RGBHV riippumatta siitä, mitä kierroksia se on ennen sitä käynyt läpi.

BTW: jos haluaa RGB:n sisään erilaisella synkillä niin eikös muunnoksen lähtökohdaksi kannattaisi valita RGBHV? Tulos olisi ainakin muuten parempi vaikka litistyksen kannalta asialla ei olekaan merkitystä.

MKL

jarik
27.09.2001, 20:39
Originally posted by Klemmari
Tuo kytkentä (kyseessä ei siis ole pelkästään johto) on tehty 15 kilon komponenttivideon muuntamiseen RGB:ksi. Se voinee toimia myös 31 kilon videolla mutta tuloksena on RGsB eli RGB, jossa on synkka vihreässä. Se on tietääkseni määritelty vain 15 kilon signaalille ja jos Nec sitä vahingossa tukeekin, niin se luultavasti muuntaa synkin aluksi muotoon H+V jolloin signaalina on taas RGBHV, joka ei ennenkään toiminut täysin oikein.

Tuo kytkentä tekee pelkkää summausta ja kertolaskua eli laskee RGB:n osavärit komponentista. Käsittääkseni komponentin Y-signaalissa oleva synkka menee tuosta suoraan läpi vihreään. En keksi syytä miksi tuo ei toimisi myös progressiivisella videolla. NEC:in manuaalista katsotun VGA-liittimen pinnijärjestyksen mukaan se ymmärtää "sync on green:ia", mutta tuon toimivuutta ei tiedä muuta kuin kokeilemalla. Lopputulos on todennäköisesti kuitenkin se, ettei tykin kuvasuhteen valinta toimi tuolla sen kummemmin kuin RGBHV:llakaan. Manuaalin mukaan kuvasuhteen valinta ei nimittäin toimi RGB:llä.

poku
28.09.2001, 00:58
Kiitoksia kommenteistanne, en valitettavasti itse osaa enkä halua kaveriani enempää vaivata asian tiimoilta, vaikka niin saisinkin tänne replyä laitettavaksi. Joka tapauksessa välitän hänelle pohdintojenne tuloksia puntaroitavaksi, jos niistä käy ilmi, ettei projektiin kannata ollenkaan ryhtyä, niin ei sitten tietty.

Entä miten on sen tiedon kanssa, että mitä signaalia se Sky puskee ulos ajatellen tuota johdon rakentamista? (Hmm... en tiedä kyllä edes, onko tuo tieto tarpeellinen, kun tuo kaaviokuva löytyi).

Jos tässä jonkun hyvän tuloksen saisi aikaiseksi, niin postaan sitten tietoa.

Mistä muuten Malatan saa ostettua Suomesta tai Ruotsista? (Niin, ja etta yleensa saako ostettua) --> ja eikun johtamaan threadia sivuraiteille :D

Poku

aarno2815
28.09.2001, 09:17

Mistä muuten Malatan saa ostettua Suomesta tai Ruotsista? (Niin, ja etta yleensa saako ostettua) --> ja eikun johtamaan threadia sivuraiteille :D

Poku

Hei!
Tietääkseni Hiteker on vastaava tai sama kuin Malata. Katso www.soundcenter.fi

:thumbsup:

Klemmari
28.09.2001, 11:57
Entä miten on sen tiedon kanssa, että mitä signaalia se Sky puskee ulos ajatellen tuota johdon rakentamista? (Hmm... en tiedä kyllä edes, onko tuo tieto tarpeellinen, kun tuo kaaviokuva löytyi).VGA ja komponentti, kuten jo moneen otteeseen on mainittu. Vai mitä sinä ajat takaa?

Mistä muuten Malatan saa ostettua Suomesta tai Ruotsista?Luultavasti sinä halajat Malatan PALtoNTSC-muunnosta mutta tuota muunnosta lukuunottamatta laite on esim. Skyworthiin verrattuna ihan luokaton deinterlacerin osalta.

MKL

poku
29.09.2001, 12:30
VGA ja komponentti, kuten jo moneen otteeseen on mainittu. Vai mitä sinä ajat takaa?

Tuon toki tiesinkin jo. Tuolta osin en enaa kaipaa lisatietoa, kiitos kysymasta.

Poku

Klemmari
29.09.2001, 13:08
Tuon toki tiesinkin jo. Tuolta osin en enaa kaipaa lisatietoa, kiitos kysymasta.Mikä se haluamasi lisätieto siinä tapauksessa on? En enää kestä tätä jännitystä. :p

MKL

poku
29.09.2001, 13:34
Kaveriltani kuultua ja yritan siita nyt muistaa, mita tahan kirjoittaisin.

No niin, siis kertaan viela, kun taman asken kokeilin:
Skyssa valittu komponettiulostulo, asetettu valinnaksi YpBRb (vai mita se nyt olikaan) ja YUV sekä PAL-levy sisällä ja valinta AUTO NTSC:n ja PAL:n suhteen.

Tulos: Kuva nakyy Necin RGB-sourcessa vihreana, mutta on kuvasuhteiltaan OK. Nec ei anna litistaa kuvaa, vaikka komponentti NTSC:lla se sen antaa tehda.

Sitten tein viela kokeen, etta pelkastaan green-johto on komponetti-progressive -ulostulossa ja joku toinen johdoista oli Interlaced-puolella Red-outputissa. Tulos: Kuvassa seka asken mainittu vihrea, etta punainen, joka on vaaristynyt mittasuhteiltaan (esimerkiksi Skyworth-teksti on hyvin leveana).

Muistaakseni kaverini sanoista, etta vaikuttaa silta, etta Nec kuvittelee, etta sielta tulee RGB:ta, vaikka tulossa on komponenttia ja tata asiaa korjaamaan sitten tuota johtonmuunninta kehitellaan.

Poku

poku
01.10.2001, 19:45
Hmm... editoinnilla ei nakojaan saa huomioarvoa, joten tassa kommentti, etta tsekatkaa ylla editoimani teksti, josko siita olisi yllakasiteltyyn kysymykseen apua.

Poku

Klemmari
01.10.2001, 19:58
Tulos: Kuva nakyy Necin RGB-sourcessa vihreana, mutta on kuvasuhteiltaan OK. Nec ei anna litistaa kuvaa, vaikka komponentti NTSC:lla se sen antaa tehda.Ihan pieni varmistus: se NTSC toimii siis ihan samalla piuhalla mutta PAL jättää kuvan vihreäksi?

Mikäli näin on, niin silloin asialle ei voi mitään. Komponentti-PAL on Necille tuntematon signaali ja se käsittelee sitä RGB:nä, kuten kaverisikin totesi.

Ja vaikka niitä johtoja kieputtelisi kuinka, niin ei se Nec taida progressiivista komponentti-PALlia vieläkään ymmärtää. Komponentin voi kyllä muuntaa RGB:ksi mutta silloinhan ei litistys toimi.

Tilt. Game over. :(

MKL

PS. Tuon pystyisi korjaamaan helpostikin firmware-päivityksellä mutta sellaista ei taida Necille olla tulossa?

poku
01.10.2001, 20:15
Kiitos Klemmari kommenteistasi.

Ihan pieni varmistus: se NTSC toimii siis ihan samalla piuhalla mutta PAL jättää kuvan vihreäksi?

Jeps, juuri nain.

Ja vaikka niitä johtoja kieputtelisi kuinka, niin ei se Nec taida progressiivista komponentti-PALlia vieläkään ymmärtää. Komponentin voi kyllä muuntaa RGB:ksi mutta silloinhan ei litistys toimi.

RGB:lla VGA-ulostulosta otettuna Nec litistaa hieman kuvaa, mutta sita saa kompensoitua silla Clock/Position -saadolla kylla.
Mutta jos siis se kuva on nyt tuolla nykyisella komponentti-PAL:lla litistymaton, niin kuin tama vihrea kuva on, jolloin tykki tosin kuvittelee saavansa RGB:ta, niin silloinhan voisi antaa soittimen tehda litistyksen ja homma olisi sen puolesta ok?

VGA-PAL toki toimii, koska sita automaattilitistysta saa kompensoitua Necin Clock/Position -saadolla. (Itsellani tosin talloin jaa pienet mustat reunat kuvaan ja joudun painamaan magnifya kerran, jolloin saan reunat piiloon). Tasta huolimatta kuvassa PAL:lla esiintyy liikkeessa nykimista, en tosin tieda, onko kyse Skyn tekemasta litistyksesta vai Necin tekemasta tulkintavirheesta.

Hmm, joka tapauksessa, kokeilen nyt tuota, kunhan kaverini saa vekottimen valmiiksi, niin sittenpa asian tietaa.

Litistyksesta muuten:
"Earlier today, someone sent me a private message asking if the aspect ratio control "stuck" when using an LT150 in RGB mode.
I must have erased the message but I performed the test. If you use the serial control cable attached to the LT150, you can turn on Cinema mode and it "sticks" through power cycles and input changes. That is, the Cinema mode will be applied any time RGB is chosen until turned off."

Jos tama toimisi Nec440:sellakin, niin sittenhan voisi rakentaa jonkin donglen, jonka avulla saisi pakotettua tykin litistamaan kuvan?

PS. Tuon pystyisi korjaamaan helpostikin firmware-päivityksellä mutta sellaista ei taida Necille olla tulossa?

Kysyin itse asiassa asiaa viikko pari Nec Skandinavialta, mutta en ole saanut vastausta. Joten Nec-miehet mailia Necille asiasta, jos vaikka pikkuinen ihme tapahtuisi.

Poku

aarno2815
02.10.2001, 08:43
Sain viimein scart-d-sub johdon. Yritin saada kuvaa Triaxista, mutta epäonnistuin. Asetin lähdöksi Triaxista rgb:n ja NECistä tuloksi rgb:n. Ei tullut kuvaa ollenkaan. Kytkentä johdossa oli:

scart d-sub

7 3 B
11 2 G
15 1 R
20 13 sync(h)
17 10 gnd

ptp
02.10.2001, 09:11
Sain viimein scart-d-sub johdon. Yritin saada kuvaa Triaxista, mutta epäonnistuin. Asetin lähdöksi Triaxista rgb:n ja NECistä tuloksi rgb:n. Ei tullut kuvaa ollenkaan. Kytkentä johdossa oli:

scart d-sub

7 3 B
11 2 G
15 1 R
20 13 sync(h)
17 10 gnd

Yksi pinni väärin...
Eli tuon scart pinnin 20 tilalle vaihdat pinnin 19:

scart - s-sub
19 - 13

Tuo 20 on kyseisen scartin compositen (synkin) sisäänmeno

aarno2815
02.10.2001, 09:38
Originally posted by ptp

Yksi pinni väärin...
Eli tuon scart pinnin 20 tilalle vaihdat pinnin 19:

scart - s-sub
19 - 13

Tuo 20 on kyseisen scartin compositen (synkin) sisäänmeno

Täytyy yrittää muuttaa. Tällaista se on kun tekee vähän kahden reseptin mukaan(Arin toinen, jossa 20->13 sync(h)). Kiitos oikaisusta!

ptp
02.10.2001, 10:20

Litistyksesta muuten:
"Earlier today, someone sent me a private message asking if the aspect ratio control "stuck" when using an LT150 in RGB mode.
I must have erased the message but I performed the test. If you use the serial control cable attached to the LT150, you can turn on Cinema mode and it "sticks" through power cycles and input changes. That is, the Cinema mode will be applied any time RGB is chosen until turned off."

Jos tama toimisi Nec440:sellakin, niin sittenhan voisi rakentaa jonkin donglen, jonka avulla saisi pakotettua tykin litistamaan kuvan?

Poku

Itse asiassa olen itse henk. koht. törmännyt tähän RGB-tilassa toimivaan litistykseen muutaman kerran kun olen kompuutterilla signaalia syöttänyt Necille (vt440k). Litistys ilmestyi jostain syystä automaagisesti siinä vaiheessa kun tietomakone oli buuttaus vaiheessa vielä teksti moodissa (biosin muistintarkistukset jne.)

Itse voisin piuhan rakentaa kompuutterin ja necin rs-portin väliin ja testata tuota litistystä sitä reittiä.
Olen vain odotellut, että jostain olisi "kävellyt vastaan" tai "pistänyt silmään" vähän parempaa tehtaan käyttämää viritys softaa Necille. Mutta vielä ei ole tärpännyt.

ptp
02.10.2001, 22:34
Originally posted by ptp

Itse voisin piuhan rakentaa kompuutterin ja necin rs-portin väliin ja testata tuota litistystä sitä reittiä.

Ookkei, piuha on nyt kasassa..
...vähän kolvia ja savun hälvettyä haemme uuden projektorin. Ei vaineskaan. Ehjä on ainakin vielä...

Ainoa löytämäni softa, jolla Neccejä ohjaillaan on sivulla: support.nevt.co.jp/dl_service/pccont_en.htm

Tuolla softalla ei saa kuin:
-On/Off
-Source valinta
-Taustakuvan siirto
-jotain pientä olematonta

Softasta ei siis löydy tuota aspect ratio -säätöä...
Onko jollain havaintoa paremmasta softasta?

poku
03.10.2001, 00:37
Kerrohan ptp tarkemmin, miten tuo PC Control Utility toimii tykkisi kanssa. Pahaenteisesti tuolla paasivulla taitaa kylla lukea, ettei tuo utility olisi yhteensopiva Nec440:sen kanssa...

PC Control Codesin kohdalla manuaalissa lukee, etta "for additional control codes, please contact your local dealer" yms. - eli onko joku ottanut yhteytta Norekseen ja jos on, niin voisiko vaikka tahan jatkoksi postata noita koodeja?

Poku

ptp
03.10.2001, 01:30
Kerrohan ptp tarkemmin, miten tuo PC Control Utility toimii tykkisi kanssa. Pahaenteisesti tuolla paasivulla taitaa kylla lukea, ettei tuo utility olisi yhteensopiva Nec440:sen kanssa...

Kuten huomattu on aiemminkin. Ei kannata uskoa mitä softan tekijät/dokumentoijat sanovat.
Kyseinen softa toimaa hyvin vt440k:n kanssa.

PC Control Codesin kohdalla manuaalissa lukee, etta "for additional control codes, please contact your local dealer" yms. - eli onko joku ottanut yhteytta Norekseen ja jos on, niin voisiko vaikka tahan jatkoksi postata noita koodeja?
Poku [/B]

Sain litistyksen toimimaan RGB:llä!
AVSForumista löysin lainaamasi tekstin pätkän joka sitten searhilla kertoi, että joku olisi javalla jotain aloitellut... mutta onnistunut kokeilu tuli sivulta http://www.girder.nl/ löydetyn softan (ja pluginien) avulla. Eli homma siis toimii vt440k:n kanssa.

Softassa oli ohjaus-koodit normaalille ja cinema aspect ratiolle joten ehdottamasi dongle olisi suhkoht näppärä kasata jostain kontrollerista.

Ja testi: cinema päälle rgbl:llä -> necci sammuksiin -> tuuletin sammui -> necci käyntiin ->> rgb:llä on yhä litistetty kuva.

Hä, olevinaan löysin juttua että litistyksen pitäisi resetoitua normaali moodiin.
Semmonen vaikeus vaan, että kakella ei saa palautettua kuvaa normaali-moodiin... Täytyy siis katsoa vain anamorfisia dvd-rainoja, jos ei jaksa raahata läppäriä necin vieren. :)

Flexbus
03.10.2001, 08:31
NEC:n saksalaisten sivujen kautta löytyy koodeja:

http://217.74.193.134/NECDownloads.NSF/baac01d64134b7dfc12569a500512a6f/900f94fab3a36224c1256a45003e7f4e?OpenDocument

En kahlannut dokumentteja läpi, mutta yhdessä oli ainakin puhetta Aspect Ratiosta.

EDIT: Ei näemmä ollut VT-malli noissa mukana, mutta koodit ovat tod. näk. pitkälti samoja (Uskoisin softan olevan pitkälti kierrätettyä tai NEC:n toiminta ei ole järkevää)

poku
04.10.2001, 00:06
Oikein kannustavia kokeiluja ptp! Silla lailla! Tuo oli hyva tieto, etta se Necin Pc-control -softa tosiaan siis sittenkin sopii 440:sen kanssa kaytettavaksi. Mitka softat tarkkaan ottaen otit tuolta girder-sivustolta muuten?

Ja kiitos Flexbusille tuosta tiedostosta.

Tassahan pitaa alkaa tosissaan neuvotella kaverin kanssa siita donglen rakentamisestakin. Tietty nyt ekana tarttisi saada Skyn prog. RGB:sta kuva, jota ei olla automaattilitistetty ja sitten tuo paalle. Skyn tekemaa litistysta on taalla kylla sen verran haukuttu, etta voisi joka tapauksessa olla paikallaan.

Poku

ptp
04.10.2001, 00:42
Oikein kannustavia kokeiluja ptp! Silla lailla! Tuo oli hyva tieto, etta se Necin Pc-control -softa tosiaan siis sittenkin sopii 440:sen kanssa kaytettavaksi. Mitka softat tarkkaan ottaen otit tuolta girder-sivustolta muuten?

Nämä tuli ongittua:
-girder3023.exe
-girder3024pre3.zip
-Lt150.zip
-serial22.zip

Oma lehmäkin on ojassa; nimittäin itse syötän RGBs:llä Philipsin dvd:ltä ja alkoi kyllästyttämään se, kun tekstit väpättävät ilkeästi philipsin generoimassa harmaassa (mustassa) alapalkissa. Tällä tavalla ne saa nostettua kuvan päälle. Ja ovat nyt huomattavasti huomaamattomammat nämä mustat palkit nimittäin.

Onko sulla itselläsi mimmonen piuha pc:n ja Necin välille?
Itse mittailin ja olin havaitsevani ttl-tasoista (n.5v) jännitettä Necin rs-portissa. Tuohon välille sitten vastusta ja zeneriä, ettei Necci aivan heti tykkää kyttyrää. Mutta näyttää purkkaviritys kuitenkin toimivan.

Tietty nyt ekana tarttisi saada Skyn prog. RGB:sta kuva, jota ei olla automaattilitistetty ja sitten tuo paalle. Skyn tekemaa litistysta on taalla kylla sen verran haukuttu, etta voisi joka tapauksessa olla paikallaan.

Itse en muita litistyksiä ole katsellut kuin philipsini, mutta jostain olen ollut lukevinani, että ne jopa joissain soittimissa toimisivat.

Mites muitten soittimien tekstin sijoittelu sitten hoituu? Saako tekstin fiksusti siirrettyä käyttäjän haluamaan paikkaa sieltä soittimen generoimasta mustasta/harmaasta palkista? Philipsin tapauksessa en ole ainakaan löytänyt kyseistä featurea.

Katselin muuten vähän tarkemmin noita Flexbusin löytämiä komentoja ja sielä vilisti mielenkiintoista: Serviceman mode.
Pitää varmaan selvitellä lisää jossain vaiheessa.

aarno2815
04.10.2001, 07:47
Toivottavasti en raskauta sinua liikaa.Mutta,mutta..se scart-d-sub johto ei toimi vieläkään. Saan hetkittäin "kuvan" näkyviin. Lähinnä Canal+, mutta vain parin sekunnin ajaksi. Yleensä still-kuvan ja vääristyneenä ja punaisena ja sattumanvaraisesti sekin. Eli kai lähellä ollaan, kun sentään jotain näkyy, mutta mikähän on vikana. Ymmärsin, että olit varautunut tähän, että ei heti pelitä.

ptp
04.10.2001, 10:20
Toivottavasti en raskauta sinua liikaa.Mutta,mutta..se scart-d-sub johto ei toimi vieläkään. Saan hetkittäin "kuvan" näkyviin. Lähinnä Canal+, mutta vain parin sekunnin ajaksi. Yleensä still-kuvan ja vääristyneenä ja punaisena ja sattumanvaraisesti sekin. Eli kai lähellä ollaan, kun sentään jotain näkyy, mutta mikähän on vikana. Ymmärsin, että olit varautunut tähän, että ei heti pelitä.

hmm... joo itsekin täytyi muutaman kerran viritellä, että sain dvd:ni toimimaan Necin kanssa. Onko sulla muita värkkejä, joilla voisit syöttää Necille RGBs:ää samalla kaapelilla?

Philipsini muistaakseni aika hyvin näytti alkukuvaa (ei levyä sisällä) suoralla piuhalla. (tästä voisi päätellä, että Necci hyväksyy komposiittisynkan, kuten käyttöohje mainitsee)

Synkronointi ongelmaksi tuon itse kuitenkin luokittelisin (still kuvat - tuli itsellekin vastaan). Eli seuraava steppi olisi kokeilla LM1881-piiriä synkka piuhaan... (tästä voisi päätellä, että Necci ei hyväksy kaikkien laitteiden komposiittisynkkaa)

Olethan mitannut, että kaikkien RGB+synkka piuhojen maat ovat _varmasti_ samassa maassa (yhdessä) triaxin scart-liittimessä?

Kuvan yläosahan ei sinulla taida kaatua oikealle?
Tietääkö muut, käytetäänkö satvirittimissä macrovisionia komposiitin seassa?

Nämä jutut ovat sitten mutua/omaa päättelemistä/kokeilua, joten kannattaa myös varautua siihen, että et saa sitä piuhaa ollenkaan toimimaan :(

Mutta olen kyllä valmis jatkamaan niin kauan kuin mutuani riittää :)

aarno2815
04.10.2001, 12:25
-täytyy kokeilla dvd-soittimella(Harman Kardon dvd 1)
-en ole mitannut sellaisia maakontakteja, tällaiset ovat meikämannella huonosti hallussa.
-kuvan yläosa kaatuu oikealle, aivan.
-tästä piiristä joku mainitsi aiemmin, olitkohan sinä? Miten se pitäisi tinata, mahtuuko liittimen sisään? Teetän kaikki tinaukset yhdellä kaverilla.

ptp
04.10.2001, 13:01
-täytyy kokeilla dvd-soittimella(Harman Kardon dvd 1)
-en ole mitannut sellaisia maakontakteja, tällaiset ovat meikämannella huonosti hallussa.
-kuvan yläosa kaatuu oikealle, aivan.
-tästä piiristä joku mainitsi aiemmin, olitkohan sinä? Miten se pitäisi tinata, mahtuuko liittimen sisään? Teetän kaikki tinaukset yhdellä kaverilla.

Kokeileppas äänittää videolle suoraan erillisestä komposiittiliitännästä sekä tästä scartin komposiittinasta, jos vain mahdollista.
Jos molemmista tarttuu nauhalle vain sekasotkua, niin triaxin komposiitti ulostulossa täytyy olla macrovision...

Kyllä sen piirin saa scartin sisälle mahtumaan, mutta se ei yksinään auta, jos triaxista tulee kopiosuojattua signaalia. Tarvitset myös lisäksi yhden cmos-piirin (4098) sekä jännitettä molemmille piireille.

Tai toinen vaihtoehto on käyttää valmista macrovision-kopiosuojauksen poistolaitetta.
Semmoisella olisi ainakin helppo kokeilla, jos saat sellaisen käsiisi jostain. Tosin vaatiihan tämäkin vähän askartelu, että sen saa synkkapiuhan väliin...

Ari
04.10.2001, 19:46

Täytyy yrittää muuttaa. Tällaista se on kun tekee vähän kahden reseptin mukaan(Arin toinen, jossa 20->13 sync(h)). Kiitos oikaisusta! Joo, kun tuossa mun piuhassahan onkin naaras-scart - d-sub, kun käytän sitä itse valmiin Playstation-rgb-scart-kaapelin kanssa, silloinhan tietysti itse olen siitä käyttänyt tuon nastan 20, eli komposiitti in, tykille päin siis, kun mulla on tuo naaras-scartti tuossa. Jos tekee uros-scartin jonka kytkee sitten suoraan dvd-soittimen taakse, silloin tietysti pitää käyttää tuota nastaa 19, sori!

poku
04.10.2001, 22:30
Onko sulla itselläsi mimmonen piuha pc:n ja Necin välille?

Eipa ole viela minkaanlaista. Tassa nyt olisi viriteltavaa: tuo johto, mista olen jossakin palstalla kailottanut Necin ja Skyn valille, sitten mahdollisesti dongle litistysta varten (jos tarvitaan), suodatin (kunhan tietaisi, etta minkalaisen ostaisi ja mista) ja se irtolinssi. No, hiljaa hyva tulee.

Katselin muuten vähän tarkemmin noita Flexbusin löytämiä komentoja ja sielä vilisti mielenkiintoista: Serviceman mode.

Hmm... kuulostaa mielenkiintoiselta! Kerrohan tuloksistasi sitten!

Poku

poku
05.10.2001, 13:44
Kerropa muuten ptp viela , etta mista loytaa sita controlleri-kaapelia varten Neciin sopivan liittimen (ja milla nimella se kulkee)?

Poku

Flexbus
05.10.2001, 14:08
Eiköhän tuo ole urospuolinen mini-din-8 liitin joka tuohon uppoaa? Mini-din tuo kuitenkin on, mutta pinnimäärästä en ole 100% varma. Noita liittimiä pitäisi irrota jokaisesta elektroniikkapuljusta. Tilaamallakin niitä saa, mutta halvasta liittimestä tulee postikulujen jälkeen hintavahko. Olisiko esim. www.bebek.fi joka noita möisi, samoin yleiselektroniikka (www.yeoy.fi).

aarno2815
05.10.2001, 19:45
Originally posted by ptp

Kokeileppas äänittää videolle suoraan erillisestä komposiittiliitännästä sekä tästä scartin komposiittinasta, jos vain mahdollista.
Jos molemmista tarttuu nauhalle vain sekasotkua, niin triaxin komposiitti ulostulossa täytyy olla macrovision...

Eihän Triaxissa ole mitään macrovisionia. Olen usein nauhoittanut ohjelmia Canal+:lta s-video liitännällä. Miten ihmeessä macrovision olisi vai komposiitissa?

ptp
09.10.2001, 00:48

Eihän Triaxissa ole mitään macrovisionia. Olen usein nauhoittanut ohjelmia Canal+:lta s-video liitännällä. Miten ihmeessä macrovision olisi vai komposiitissa?

Hmm,,,
Oikeassa taidat olla, kun olet tuota reittiä onnistunut nauhoittamaan. Google ei ainakaan paljastanut ihmeitä tuosta jutusta ja Triaxista.

Mutta oma(tai kaverin) kokemus olisi tietenkin parasta. Mistäs näistä värmeistä koskaan tietää, kun manuaalitkin puhuvat puuta heinää.

Tosta kuvan yläosan oikealle kaatumisesta sitä vaan ajattelin, koska se korjautui itselläni kyseisen bugin poistolla.

Olihan sun neccisi K-versio?

Mites saitko kokeiltua kaapelia h/k:n perässä?
Miltäs kuva näytti?

Seuraavaksi lähtisin kokeilemaan tuota synkin erotuspiiriä, vaikkapa tämän sivun avulla:
http://home.t-online.de/home/j.redelfs/sync.htm

ptp
09.10.2001, 00:54
Originally posted by Flexbus
Eiköhän tuo ole urospuolinen mini-din-8 liitin joka tuohon uppoaa? Mini-din tuo kuitenkin on, mutta pinnimäärästä en ole 100% varma.

8-pinninen tapaus.

Eli sivulla http://www.partco.fi/liittimet-audio.html hakusanaksi "MINIDIN 8 UROS"

Itse veistelin tuon liittimen digi-kameran ja Macin välisestä piuhasta. Ja nimen omaan veistelin...

aarno2815
09.10.2001, 08:06
Originally posted by ptp

Mites saitko kokeiltua kaapelia h/k:n perässä?
Miltäs kuva näytti?

Seuraavaksi lähtisin kokeilemaan tuota synkin erotuspiiriä, vaikkapa tämän sivun avulla:
http://home.t-online.de/home/j.redelfs/sync.htm

NEC on K-versio. Valitettavasti on ollut niin paljon muita kiireitä, että on h/k:n testaus jäänyt ja vähän unohtunutkin. Täytyypä kokeilla, eihän se kauaa kestä.

Taisit kertoa aiemmin sync stripperistä. Jäi silloin vähän epäselväksi. Eihän osat siihen paljoa maksa, mutta joutuisin maksamaan 200-/h työstä. Täytyisi olla aika varmat takeet onnistumisesta, että sijoittaisi rahaa tällaiseen. Siis tekijän saan, mutta kyllä erotuspiirin tekemiseen vähintään 300- menisi.

ptp
09.10.2001, 23:57

epäselväksi. Eihän osat siihen paljoa maksa, mutta joutuisin maksamaan 200-/h työstä. Täytyisi olla aika varmat takeet onnistumisesta, että sijoittaisi rahaa tällaiseen. Siis tekijän saan, mutta kyllä erotuspiirin tekemiseen vähintään 300- menisi.

Joo, takeitahan tuon onnistumisesta ei voi antaa,,,
Hankalampi juttu.

sni
10.10.2001, 18:52
Originally posted by ptp

Mitä eroa on K-versiolla ja vanhemalla?:confused:

Pentele
10.10.2001, 19:13
Originally posted by sni

Mitä eroa on K-versiolla ja vanhemalla?:confused:
K:ssa on uusi firmware ja kaukosäätimessä on aspect ratio nappi (eli ei tarvi kahlata syvälle valikkoihin vaihtamaa tuota).
Firmiksessä on korjailtu macrovisionin aiheuttamaa sekoilua ja jotain virityksiä on skaalaimeen myös tehty. Lisäksi nuo K-versiot on lähes poikkeuksetta tehty kiinassa.