PDA

Siirry lukemaan sivun täysversiota: : Autovahvistin kotiin?



Juzabomber
14.09.2004, 20:30
Eli voinko liittää autoon suunnitellun vahvistimen mitenkään kotiin?
Tarkoitus olisi liittää tämä subbarin vahvistimeksi...ja sitten tulevaisuudessa autoon..
Eli minkälaisia virityksiä pitää tehdä jos asentaa kotiin??

TTT
14.09.2004, 20:49
Tarvii vahvan virtalähteen, eipä muuten ongelmia.

Brandon Lee
14.09.2004, 20:57
Eli voinko liittää autoon suunnitellun vahvistimen mitenkään kotiin?
Tarkoitus olisi liittää tämä subbarin vahvistimeksi...ja sitten tulevaisuudessa autoon..
Eli minkälaisia virityksiä pitää tehdä jos asentaa kotiin??

kaikkein helpoin tapa tehdä virtalähde on tehdä tyristori jännite säätö ja laittaa rinnalle konkkia esim. 1mF edestä niin tasasuuntaa sen, tein tänään tommosia kytkiksiä ja tyristorit on tarkotettu just tehonsäätöön.

Juzabomber
14.09.2004, 21:09
kaikkein helpoin tapa tehdä virtalähde on tehdä tyristori jännite säätö ja laittaa rinnalle konkkia esim. 1mF edestä niin tasasuuntaa sen, tein tänään tommosia kytkiksiä ja tyristorit on tarkotettu just tehonsäätöön.
Melkein ymmärsin tosta kaiken... :confused:
Eikö olisi helpointa laittaa vaan joku muuntaja väliin?

HesusNis
14.09.2004, 22:05
Eikö olisi helpointa laittaa vaan joku muuntaja väliin?

Kyllä! Ongelmana on se, että ihan mikätahansa muuntaja ei tuohon käy ja ne mitkä käy on aika arvokkaita...

Juzabomber
14.09.2004, 22:17
Kyllä! Ongelmana on se, että ihan mikätahansa muuntaja ei tuohon käy ja ne mitkä käy on aika arvokkaita...
No minkälainen muuntaja siihen sitten käy??

HesusNis
14.09.2004, 22:22
No minkälainen muuntaja siihen sitten käy??

Pitäs olla ilmeisesti hakkuri tyyppinen joka muuttaa 230v ->12v:ksi. Maksavat helposti enemmän kun esim. valmis subwoofervahvistinkortti (hypex, autostudio tms.)!

Brandon Lee
16.09.2004, 23:39
Melkein ymmärsin tosta kaiken... :confused:
Eikö olisi helpointa laittaa vaan joku muuntaja väliin?

Tyristori kestää 6000V ja 1000A (hyvät) niin onhan se selvää, että tommoset väliaikaisratkaisut tyristorin avulla ja mitotat vaikkapa parilla tyristorilla jännitteen jaon ja liipaset ne (tai diacci)ujt:lla ja ujt:ta taas liipaset RC-pirillä eli vastus(potikka) ja konkka, potikalla säädät UJT:n liipasukulman tyristorille. niin ja vakavointi zenerin avulla UJT:lle. Jos kiinnostaa niin voin suunnitella kytkiksen tohon... Toi oli aika tyhmästi selitetty, mutta esim. lampun himmennin toimii samoin, niin miksei sitten 230V->12V samoin

Rauski
16.09.2004, 23:43
Osta vaikka tarjoustalosta einhell 12amp akkulaturi n. 30e. Sillä toimii ja tarvittaessa kondensaattori väliin auttamaan.

Xerxes
17.09.2004, 00:45
Itse varmaan mittaisin minkäsuuruiset jännitteet vahvarin sisältä löytyy ja modaisin siihen oman kaksipuolisen virtalähteen kiinni (se 12V->2*xxV hakkuri siis ohitettaisiin).

juhaa
17.09.2004, 01:03
Onko autovahvistimen käyttäminen kotioloissa järkevää ?

Autovahvistinten käyttö kotioloissa ei ole välttämättä kovin viisasta, koska tarpeeksi tuhti verkkolaite on kallis. Tuollaisen virtalähteen tulisi antaa nimellistä 12V tasajännitettä useiden ampeerien tai useiden kymmenien ampeerien (riippuen vahvistimen tehosta) verran. Tyypillinen 2x100W autovahvistin syö virtaa noin 25A luokkaa. Jännitteen ei tarvitse olla välttämättä ihan tarkkaan 12V, koska useimmat autovahvistimet on mitoitettu nielemään 14,4 V, eli täysin latautuneen akun napajännite.

Tuollaiselle parinsadan watin kokonaistehoisen vahvistimen 12-14V virtalähteelle tulee hintaa todennäköisesti itse rakennettuna 100-200 euroa, riippuen virtalähteen tehosta.

Systeemi ei ole siis ole useinkaan taloudellisesti järkevä, kun halvemmalla saa kunnollisen edullisen päätevahvistimen, joka mitä todennäköisimmin peittoaa halvan autovahvistimen äänenlaadussa.

Jos kovasti mieliin rakentaa, niin kannattaa huomioida, että kaikissa vähänkin tehokkaammissa autovahvistimissa on ilman muuta hakkuriteholähde. Etsitään vahvistimen virransyöttöpisteet, mitataan jännitteet (todennäköisesti kaksoisvirtalähde) ja heitetään hakkuri mäkeen. Riittävän teholuokan 300VA 2 x 35V rengassydänmuuntajia löytyy paljon helpommin ja halvemmalla kuin 12V 60A muuntajia. Haittapuolena on, että vahvistinta ei enää sitten voi käyttää autossa ja tuollaisesta virityksellä ei ole enää oikein jälleenmyyntiarvoa.
Sopisiko PC:n virtalähde autovahvistimen 12V lähteeksi ?

Moni PC:n poweri tarjoaa teknisissä tiedoissa aika paljonkin (useita ampeereita) 12V jännitettä. Tämä saattaisi teoriassa vaikuttaa aika edulliselle 12V lähteelle, mutta matkalla on kaksi ongelmaa:

* Käytännössä noiden pc-hakkuripowerien käyttöjännite ei ole kovinkaan puhdasta (suurtaajuista häiriötä ja rippeliä), joten audiolaitteissa saattaa esiintyä häiriöitä
* Tyypillinen PC:n virtalähde on suunniteltu antamaan isoin virta +5V lähtöön ja kaikkien jännitelähtöjen vakavointi on toteutettu +5V lähdön jännitteen mukaan. Eli muut jännitelähdöt eivät pysy kovin vakaina, ellei +5V lähtö ole se eniten kuormitettu lähtö.

Tämän lisäksi PC:n powerin tuuletin pitää vielä hurinaakin. Eli käytännössä kannattaa unohtaa PC:n powerin käyttäminen 12V jännitelähteenä autovahvistimelle.

lähde: SFNET audio+video FAQ

DVB-G
17.09.2004, 06:38
Ostetaan Biltemasta tai vastaavasta myymälästä umpinainen huoltovapaa vapaa-ajan akku (12V 60-62 Ah 39,90€), joka sietää syvää purkamista. Tavallinen starttiakkukin toki kelpaa, se vain on uusittava vuosittain jos sitä purkaa päivittäiskäytössä, ne kun on suunniteltu pidettäväksi täyslatauksessa.

Ostetaan hyvä akkulaturi (12 A lataava "älykäs" malli 36-120 Ah akuille 59,00€).

Siinäpä se. Akun voi siirtää autoon jos haluaa, koska hifiautoissa kuitenkin käytetään audiolle omaa akkua/akkuja. Ja se akkulaturi toimii vaikka miniporan teholähteenä, kunhan edes joku akku siihen on liitetty, että on jotain ladattavaa. Pienikokoisiakin akkuja on tarjolla, miniporasta siis saa "kannettavan". Itse käytän moottoripyörän akkua miniporassani, voin porata missä haluan ja se akku ei paljon paina.

Jos akusta imetään kuuntelun aikana 25 ampeeria (pelkkää täysteho-huudatusta tauotta), sillä kuuntelee kolmisen tuntia jos laturi on käytösssä, pari tuntia ilman laturia. Mikäli keskimääräinen virranotto on vain 6 ampeeria (jatkuva 2x30 W keskimääräinen teho kaiuttimiin) niin akku riittää ilman latausta 10 tunniksi ja laturin kiinni ollessa ikuisesti. Tosin 5 vuoden välein akut kannattaa uusia.

Akusta irtoaa piikkitehoa kilowatteja, kuten dB-Drag-skaboista yms. voi päätellä, mutta tällöin tarvitaan lisäksi kalliita elektronisia kondensaattoreita, mutta ainahan huippuhifi maksaa. Yhteistä kuitenkin on se, että akkuja käyttämällä syntyy aina se halvin "poweri", eniten tehoa sijoitettua euroa kohden. Ja koska akkulaturit jo ovat hakkurityyppisiä, niissä on hyvä hyötysuhde. Parempi kuin hirmukokoisessa muuntajassa oleva loisteho.

Brandon Lee
17.09.2004, 18:28
Ostetaan Biltemasta tai vastaavasta myymälästä umpinainen huoltovapaa vapaa-ajan akku (12V 60-62 Ah 39,90€), joka sietää syvää purkamista. Tavallinen starttiakkukin toki kelpaa, se vain on uusittava vuosittain jos sitä purkaa päivittäiskäytössä, ne kun on suunniteltu pidettäväksi täyslatauksessa.

Ostetaan hyvä akkulaturi (12 A lataava "älykäs" malli 36-120 Ah akuille 59,00€).

Siinäpä se. Akun voi siirtää autoon jos haluaa, koska hifiautoissa kuitenkin käytetään audiolle omaa akkua/akkuja. Ja se akkulaturi toimii vaikka miniporan teholähteenä, kunhan edes joku akku siihen on liitetty, että on jotain ladattavaa. Pienikokoisiakin akkuja on tarjolla, miniporasta siis saa "kannettavan". Itse käytän moottoripyörän akkua miniporassani, voin porata missä haluan ja se akku ei paljon paina.

Jos akusta imetään kuuntelun aikana 25 ampeeria (pelkkää täysteho-huudatusta tauotta), sillä kuuntelee kolmisen tuntia jos laturi on käytösssä, pari tuntia ilman laturia. Mikäli keskimääräinen virranotto on vain 6 ampeeria (jatkuva 2x30 W keskimääräinen teho kaiuttimiin) niin akku riittää ilman latausta 10 tunniksi ja laturin kiinni ollessa ikuisesti. Tosin 5 vuoden välein akut kannattaa uusia.

Akusta irtoaa piikkitehoa kilowatteja, kuten dB-Drag-skaboista yms. voi päätellä, mutta tällöin tarvitaan lisäksi kalliita elektronisia kondensaattoreita, mutta ainahan huippuhifi maksaa. Yhteistä kuitenkin on se, että akkuja käyttämällä syntyy aina se halvin "poweri", eniten tehoa sijoitettua euroa kohden. Ja koska akkulaturit jo ovat hakkurityyppisiä, niissä on hyvä hyötysuhde. Parempi kuin hirmukokoisessa muuntajassa oleva loisteho.

Tarkoitat varmaankin häviökulmaa:) no joissakin isompi joissakin pienempi ja kuten täällä ennenkin olen selittänyt niin kompensoinnilla pääsee eroon loistehosta eli konkan mitoituksella. Tällöin pätöteho on yhtä suuri kuin kokonaisteho, koska sähkölaitokset laskuttaa kokonaistehosta niin esim. kaikki sähkömoottorit on hyvä kompensoida tällöin säästää muutaman euron vuodessa.
Mutta kukapas haluaa kämppäänsä akkuja ja latureita, sitä paitsi 100e alkaa saamaan jo rengassydän muuntajaa, konkkapattereita ja siltoja sun muita....

TTT
17.09.2004, 19:10
Ei auton akkuja eikä muitakaan lyijyakkuja tule sijoittaa saisätiloihin niistä irtoavien myrkkykaasujen takia!!

Osta suosiolla vaan kotivahvari, saat paremman ja enemmän ledejä etupaneeliin.

DVB-G
17.09.2004, 20:04
Kyllä akkuharrastajat tietävät mitä tekevät, eli osaavat säilyttää akkunsa esim. muovisessa muuttolaatikossa, jolloin happovuoto ei pilaa parkettia, ja vetykaasulle on oma poistoletkunsa tai asunnossa muuten hyvä ilmanvaihto. Jos asunnossa on speksien mukainen ilmanvaihto (2 tunnissa huoneen ilma vaihdetaan) niin siinä ei muutamat hassut vedyt seassa haittaa mitään.

Ja ellet osannut lukea oikein sanaa SULJETTU akku, lue se uudelleen, tällä kertaa kirjain kerrallaan. Moderneissa akuissa on sisäinen kemiallinen kierto eli niissä on vain hätä-ylipaineventtiilit, kuten lyijyhyytelöakuissakin. Normaalikäytössä sieltä ei mitään happoja silmille pärski, kuten tapahtui vanhoissa akuissa. Nimimerkillä Mustunut Parketti Tietää Miten Möhlitään. Kokemus siis opettaa akkuhommissakin.

Akkuihin siirtyneet eivät enää palaa verkkohurinoihin, vain low-end-melkein-hifistit jaksavat jatkuvasti pelotella akkujen vaaroista. Kun eivät ole korvillaan kuulleet Kunnon laitteita.

Teknisin perustein akku on paras teholähde, lisäksi paras äänenlaatu niillä saadaan, joten muuntajia puolustavat pelkästään huonokorvaiset tai pelkurit. Rahasta asia ei ole kiinni. Etuvahvistimissa esim. voi käyttää vaikka AA-akkuparistoja tai halpoja Li-Ion-kännykkäakkuja, joille saa myös erillisiä latureita, ja täten siis saavuttaa pilkkahinnalla hurinavapauden. Akuttomuus on pelkkä asennevamma, järkisyillä akuttomuutta ei voi perustella, puoltaa huonoa ylitse hyvän.

Brandon Lee
17.09.2004, 20:40
Kyllä akkuharrastajat tietävät mitä tekevät, eli osaavat säilyttää akkunsa esim. muovisessa muuttolaatikossa, jolloin happovuoto ei pilaa parkettia, ja vetykaasulle on oma poistoletkunsa tai asunnossa muuten hyvä ilmanvaihto. Jos asunnossa on speksien mukainen ilmanvaihto (2 tunnissa huoneen ilma vaihdetaan) niin siinä ei muutamat hassut vedyt seassa haittaa mitään.

Ja ellet osannut lukea oikein sanaa SULJETTU akku, lue se uudelleen, tällä kertaa kirjain kerrallaan. Moderneissa akuissa on sisäinen kemiallinen kierto eli niissä on vain hätä-ylipaineventtiilit, kuten lyijyhyytelöakuissakin. Normaalikäytössä sieltä ei mitään happoja silmille pärski, kuten tapahtui vanhoissa akuissa. Nimimerkillä Mustunut Parketti Tietää Miten Möhlitään. Kokemus siis opettaa akkuhommissakin.

Akkuihin siirtyneet eivät enää palaa verkkohurinoihin, vain low-end-melkein-hifistit jaksavat jatkuvasti pelotella akkujen vaaroista. Kun eivät ole korvillaan kuulleet Kunnon laitteita.

Teknisin perustein akku on paras teholähde, lisäksi paras äänenlaatu niillä saadaan, joten muuntajia puolustavat pelkästään huonokorvaiset tai pelkurit. Rahasta asia ei ole kiinni. Etuvahvistimissa esim. voi käyttää vaikka AA-akkuparistoja tai halpoja Li-Ion-kännykkäakkuja, joille saa myös erillisiä latureita, ja täten siis saavuttaa pilkkahinnalla hurinavapauden. Akuttomuus on pelkkä asennevamma, järkisyillä akuttomuutta ei voi perustella, puoltaa huonoa ylitse hyvän.

Siis rippelikö tässä on merkitsevänä osana? Siis kunnolla tasasuunnattua sähköä et varmasti kuule musiikissa, ainoostaan silloin kun et syötä signaalia. Ja noi autovahvarit tuskin on A-luokkaa jolloin hystereesi puolijaksojen välissä tekee jo huomattavasti paljon enemmän kuin pieni rippeli. Menee vissiin enemmän sähköökin hukkaan kun ekaks laturiin ja sieltä akkuun ja sieltä vasta vahvarille kuin että muuntajan ja parin komponentin läpi suoraan vahvariin.

TTT
17.09.2004, 21:26
"Tavallinen starttiakkukin toki kelpaa, se vain on uusittava vuosittain jos sitä purkaa päivittäiskäytössä, ne kun on suunniteltu pidettäväksi täyslatauksessa."

Eipä tuolla SULJETUSTA mitään puhuttu. Jotain toki umpinaisesta... Mutta silti ulkokäyttöön kaikki tyynni!!

Jonzeri
21.04.2010, 22:15
ajattelin tässä nyt vähän jatkaa aihetta.
itse olen rakentamassa subbari koteloa kotiin, elementit ovat jo tiedossa mutta vahvistin ei ole vielä..meinasin ostaa autovahvistimen ja viritellä siihen jonkinlaisen virtalähteen.mutta ongelma on se että subbarit vievät yhteensä 4000w rms elikkä tarvis 2 vahvaria ja 2 virtalähdettä,tälläset on ollu suunnitelmat.jos nyt jotenkin joku osaisi auttaa tuon virtalähteiden kanssa koska niiden pitää olla aivan järkyttävän tehokkaat.

Nenolanjones
21.04.2010, 23:53
ajattelin tässä nyt vähän jatkaa aihetta.
itse olen rakentamassa subbari koteloa kotiin, elementit ovat jo tiedossa mutta vahvistin ei ole vielä..meinasin ostaa autovahvistimen ja viritellä siihen jonkinlaisen virtalähteen.mutta ongelma on se että subbarit vievät yhteensä 4000w rms elikkä tarvis 2 vahvaria ja 2 virtalähdettä,tälläset on ollu suunnitelmat.jos nyt jotenkin joku osaisi auttaa tuon virtalähteiden kanssa koska niiden pitää olla aivan järkyttävän tehokkaat.

Eiköhän ole helpoin että tilaat vaikka thomannilta pari järeää t.amppia ja niille jonkun erillisen jakosuotimen. Vai onko jotain erityistä syytä miksi pitää autovahvistimet saada kotikäyttöön?

rgaweer
21.04.2010, 23:57
Kun et vielä ole vahvistinta etkä poweria hommannut, niin suosittelen suoraan ostamaan pa-kamaa tollaisiin tehontarpeisiin. Esimerkiksi se kuuluisa the t.amp TA2400 mk. Paljon watteja halvalla ja samalla yksinkertaisempaa ja luotettavampaa.

Itsellä on 120W autowafti jota käytän sisällä tietokoneen powerilla. Aika lo-fi, mutta ei ole tarvetta tuossa setissä parempaan.
Tätä isommissa tehoissa kääntäisin pääni suoraan noihin 230V toimiviin vehkeisiin.

papukaija
22.04.2010, 08:39
ajattelin tässä nyt vähän jatkaa aihetta.
itse olen rakentamassa subbari koteloa kotiin, elementit ovat jo tiedossa mutta vahvistin ei ole vielä..meinasin ostaa autovahvistimen ja viritellä siihen jonkinlaisen virtalähteen.mutta ongelma on se että subbarit vievät yhteensä 4000w rms elikkä tarvis 2 vahvaria ja 2 virtalähdettä,tälläset on ollu suunnitelmat.jos nyt jotenkin joku osaisi auttaa tuon virtalähteiden kanssa koska niiden pitää olla aivan järkyttävän tehokkaat.


Milläkähän perusteella ne subit vievät 4KW:a? Silläkö, että niiden tehonkesto on 4KW:a? Vai?

Suosittelisin hommaamaan jonku kotikäyttöön tarkoitetun PA-vahvistimen ja tarvittaessa jonkinlaisen suodattimen. Autokäyttöönkin tarkoittu suodatin kävisi, sellaista voi aika huoletta käyttää vaikka halvan, 12V/<1A antavan pistokemuuntajan perässä, virrankulutus kun on olematon. Toisin kuin siis tehokkailla autovahvistimilla, jotka vaativat helposti tuollaisille 4KW:n tehoille useampien satojen amperien virrat. Esim. viimeisimmän ASTM:n (http://www.auto-sound.net) monovahvistintestissä taisi syöpöin pääte imaista reippaat 450A parhaillaan. Aika pikaseen ko. testin eilen läpi vilkaisin kirjastossa käydessä, ja enemmänki kuuntelukokemuksiin huomiota kiinnittäen. Tosin siis tuollainen lukema jostain syystä jääny mieleen...

IMO Ei ole oikein kannattavaa hommata monen sadan euron autovahvistimia ja lisäksi niille sellaisia virtajärjestelmiä, jotka kykenisivät hetkellisissä, monen sadan amperin virtapiikeissä pitämään jännitteet edes kohtuullisen korkeina. (Auto)vahvistinten modaaminenkaan 230V:n jännitteelle ei ole kovin järkevää jälleenmyyntiarvoa ajatellen. Ja kun vielä huomioidaan, että tehokkaita, siltään kotikäyttöön soveltia PA-vahvistimia (esim. T.Ampeja Thomannilta) saa kuitenki aika edullisesti. Eikä siihen nyt ulkoinen, kotikäyttöön(kään) tarkoitettu suodatin(kaan) hirveitä maksa...

Edit: Se olikin "vain" 262A, mitä virtasyöpöin (samalla toki tehokkainkin, SinusLive SL-A3000 kyseessä muuten) vahvistin oli tuossa ASTM:n testissä parhaillaan virtaa tarvinnut. Noh on sitä toisaalta aikalailla siinäkin ja jos niitä vielä 2kpl meinaisi, niin... Tehoahan ko. vahvistin oli antanut pikkuisen reilut 2.1KW:a 2 ohmiin 1% säröllä ja n. 2.5KW:a 10% säröllä. Äänenlaadusta ei tosin kovin hyvää arvosanaa saanu, häntäpäähän jäi siinä suhteessa...

aheikkinen
22.04.2010, 10:00
Siltä varalta että tuohon tehon tarpeeseen lipsahti yksi nolla liikaa (4000W->400W), niin Sure myy kohtuulliseen hintaan 350w poweria (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=59), joka saattaisi juuri ja juuri riittää.. Kiinanihmeen laatu (ja yleensäkin järjestelyn mielekkyys) ovat kylläkin siinä määrin kyseenalaisia että itsekin suosittelen T-kauppaa, tuosta valkkaamaan (http://www.thomann.de/fi/search.html?gf=paatevahvistimet&bf=the_tamp&oa=pra) sellainen kuin lompakolle sopii. Paras hinta/watti/laatu -suhde on TA-2400 (http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm) mallissa.

shamen
22.04.2010, 11:57
Elementit lienee joitain autokäyttöön tarkoitettuja paine-elementtejä, kun tehonkesto on 4kw?

Kotikäyttöön saattaisi kyllä löytyä parempaakin, jos elementtejä ei vielä ole ostanut?

Autotavarat ei ole kotikäyttöön suunniteltuja.

Jonzeri
22.04.2010, 15:00
Kiitos paljon vastanneille..
Olen itse pitänyt suhteellisen hintavina noita PA vahvareita (siis tehokkaita) ,mutta onhan toki tehokkaat autovahvistimetkin kalliita, mutta tuo TA2400 mk on kyllä tosi hyvä ''hinta-teho'' suhde,olin kyllä aika yllättynyt hinnasta. taidan sittenkin kääntyä tuon vahvistimen puoleen..ei ainakaan mitään epämääräisen näköisiä Rengasmuuntimia tarvitse katsella siellä tv kaapissa...olin kyllä kaavaillut tuolta thomannilta aikaisemminkin ostaa PA vahvistinta mutta tyhmänä menin katsomaan niitä kalliimpia.Papukaijan kommentti oli hyvä siinä mielessä että autovahvistimet veisivät myös järkyttävän määrän amppeereja.autossani on 800w denver cappi joka vie 62A ja tuo määrä x5 on aika paljon.Shamen ''Autotavarat ei ole kotikäyttöön suunniteltuja''...jos tarkoitit tässä nyt elementtejä niin minun mielestä kotikäytössä on ihan samanlaisia elementtejä kuin autokäytössä autoissa on tietysti vain isompia ainoita eroja on materiaalit,PA elementit on sitten jo ihan oma luokkansa,ja ei kai se muita haittaa jos toiset pitää niistä paine subbareista eivätkä sakota siitä äänen laadusta niin paljon,ja saahan sitä basson balance ruuvia aina käännettyä pienemmälle jos katsoo esim elokuvaa.
pitemmittä puheitta kiitos kaikille.

harzzza
23.04.2010, 09:27
Juu kyllä se akku ja laturi sille on se kaikkein fiksuin vaihtoehto jos kotona on pakko 12v vehkeitä käyttää. Ympäri maailmaa on lyijyhyytelöakkuja sisätiloissa jatkuvassa latauksessa, esim turvavalo- ja murtohälytinkeskuksissa jne. Jos se jollekkin jäi epäselväks niin autovahvistinhan kytketään paksummilla kaapeleilla akunnapoihin, josta se saa suurehkot virtatarpeensa. Akkulaturi voi olla millainen tahansa. Pienikin riittää.

Ei edes hirveesti väliä onko hakkuri vai rautasydänmallia kun vahvistimessa on kuitenkin hakkuri joka poistaa laturin rippelit.

Jos haluaa pitää laturia kiinni akussa kokoajan, on sitten syytä olla siihen tarkoitettu ylläpitotyyppinen laturi. Laturin ei tarvitse olla monenkaan ampeerin malli eikä sen liittämisessä akunnapoihin tarvita kummoisia piuhoja, se kun lataa sillä välin akkua kun vahvistin ei sitä kuormita. Esim leffaa kattellessa vaikka hanat kaakossa muutamankin ampeeri laturi riittää pitämään akun täynnä. Musan kuuntelussa sitten ehkä tarve suurempi.

Mut kuten todettu, halpa T-amp on aina fiksumpi ja parempi ja sellaisen saakin samaan hintaan kun akun ja laturin ja tarvittavat kaapelit...

shamen
23.04.2010, 13:22
Ei ne watit kotona auta, jos elementin parametrit ei anna periksi. Autojen elementit ei ole "isompia".
Auto tilana on muutaman kuution koppi, joka korostaa matalia itsessään todella paljon. Tämä seikka taas otetaan huomioon elementtejä suunniteltaessa. Kotikäytössä taas on aivan eri olosuhteen, koska kuutioita on toisella tavalla.
PA elementit ei nekään ole kotikäyttöön tarkoitettu, koska niiltä ei voi vaatia alle 20hz lukemia kovalla tasolla. Auto ja PA käytössä tuo käyttöäalua on ylensä 30hz ->
Jos ei tunne elementtien eroja muuten kuin, 4kw on parempi kuin 1kw, niin good luck.

Kerro toki mitä elementtejä olet ajatellut käyttää ja millasia tasoja odotat ja miten matalalle niillä pitäisi päästä.

Mulla on kotona 2kpl 18" joiden yhteenlaskettu tehonkesto on vähemmän kuin 4kw 4ohmilla. Nämä ei toimisi autossa, mutta se ei tarkota, että ne olisi paskempia elementtejä kuin autoelementit. Silti tällä setupilla saavutetaan 120db alle 20hz:lläkin, mikä on kotikäytössä paljon.

Janoch
23.04.2010, 21:25
Shamen tiivistikin aika hyvin asian.
Auto- ja PA-elementtikin toimii kyllä kotona, kunhan elementti on valittu käyttötarkoituksen mukaan ja käytettävä kotelo on tarkkaan harkittu. Kaikenmaailman hihavakiot ja vertailu autokäyttöön on syytä nyt unohtaa.
Sanotaan nyt selvennykseksi näin että tehonkesto, kartiokoko ja "käytetyt materiaalit" ovat kokolailla merkityksettömiä "parametreja". Vinkkejä kannattaa kuunnella, tai itse opetella huolella kotelonsuunnitteluohjelman käyttö.

Kaikenlaista virittelyä ei ole kukaan kieltämässä, opettavaistahan se vain on. Vähän niinkuin :OI