PDA

View Full Version : Sähköiskuja DVD-soittimesta koskiessa toiseen metalliin samanaikaisesti?

apip
28.07.2001, 16:12
Ostin eilen DVD-soittimen ja tänään huomasin aika ovelan jutun... Siirtelin johtoja soittimen takana ja samanaikaisesti koskin lämpöpatteriin (vesi, ei sähkö) kun otin "tukea" DVD-soittimesta (metallinen kotelo) joka oli standby-tilassa. Ja naps, sain pienin sähköiskun... samaa tasoa kuin lievät staattiset iskut. Testasin muutaman kerran uudelleen, ja kyllähän se sähkö tosiaan tuli noiden kahden yhdistelmästä.

Onko tämä nyt ihan normaalia vai onko soitin kenties vaarallinen?!? Tuntuu vähän oudolta että kotelossa kulkee virtaa pienissäkin määrin? Maanantaina täytyy soittaa huoltoon ja kysäistä, mutta ajattelin jos tätä kautta saisi "pikavarmennusta".

PS. Ei muuten kannata puhua samaan aikaan seinäpuhelimeen kun koskee päälläolevan TV:n kuvaruutua ;)

Maukka
28.07.2001, 16:33
Oliko DVD-soittimesi yhdistetty televisioon, joka taas oli yhteydessä antenniverkkoon? Tuommoisia tällejä saan minäkin aina, eikä siinä mitään epätavallista ole. Kyllähän nuo laitteet usein ihan eri potentiaaleissa kelluvat.

apip
28.07.2001, 16:45
Joo on. Tosin DVD-soittimesta menee S-video-kaapeli vahvistimeen, ja siitä taas S-video TV:seen. TV oli päällä.

Pistorasiat eivät ole maadoitettuja, mutta ei ole myöskään DVD-soittimen sähköjohto. Joten tämä huoneen maadoittamattomuus tuskin tota tekee?

Maukka
28.07.2001, 17:03
Itse olen iskuilta säästynyt vain siinä tapauksessa, että kaikki laitteet on kytketty samaan rasiaan, eikä antenniverkkoon ole oltu yhteydessä. Tämä siis maadoittamattomissa rasioissa. Kokeilepa ihan testimielessä irroittaa tuo antennikaapeli. Luultavasti johtuu juuri siitä.

allapo
29.07.2001, 20:26
Loppuu sähköiskut kun laittaa DVD kieputtimen suojamaadoitettuun pistorasiaan.

juhaa
29.07.2001, 21:57
Originally posted by allapo
Loppuu sähköiskut kun laittaa DVD kieputtimen suojamaadoitettuun pistorasiaan.

Monessako DVD-soittimessa olet nähnyt maadoitetuntöpsykän? ;)

apip
30.07.2001, 08:33
Niin, minkähän takia yksikään Hifi-laite ei sisällä maadoitettua töpseliä? Tai ei ainakaan mun silmään ole sellaista sattunut...

Kokeilepa ihan testimielessä irroittaa tuo antennikaapeli.Kokeilin, "iskuja" tuli vieläkin, tosin huomattavasti pienempiä. Eli kai toi antenni on ainakin yksi paha. Tai sitten vaan kuvittelin ;)

apip
30.07.2001, 08:44
Huoltokin aukesi viimein ja sieltä sanottiin kanssa että asia on täysin normaali. Kai sitten voin hyvin mielin kosketella soitintani ja kaikkea muuta metallista samalla, ilman pelkoa kunnon tälleistä =)

Samppa
30.07.2001, 08:54
Kosketelkaa soittimianne :)

Raimo
30.07.2001, 11:26
Onhan niitä schuko-johtoja joissain laitteissa, ainakin järeimmissä vahvistimisssa olen moisia nähnyt.
Jos kaikissa laitteissa olisi maadoitus käytössä, niin silloin todennäköisesti olisi myös hurina ongelmiakin enemmän, kun maadoitus kiertää montaa kautta.

Omatkin vermeet on maissa ainoastaan antenniverkon kautta, koska talo on sen verran vanha ettei maadoituksista ole ollut tietoa silloin. Ja rätkiihän nuo omatkin joskus kynsille mutta siihen on jo turtunut :)

Maukka
30.07.2001, 13:40
Originally posted by Raimo
Onhan niitä schuko-johtoja joissain laitteissa, ainakin järeimmissä vahvistimisssa olen moisia nähnyt.

Ainakin omassa Creekin 5350:ssä on maadoitettu sähköjohto ja saman merkin cd-soittimestakin löytyi moinen.

Raimo
30.07.2001, 14:09
Noni, eli en ole sitten nähnyt Creekkiä.