ElvisThePelvis
22.05.2004, 20:23
Tietääkö joku mitä eroa sähkösinkityllä teräksellä ja alumiinilla, kun on kyse antennimastoista? Alumiini on ainakin kalliimpi mutta mikä hyöty alumiinista on?
Olen hankkimassa uutta antennia (Triax UNIX 100 UHF) digiTV:seen ja uusin myös maston (haluan mahd. hyvän).
Kysymys kuulostaa hieman kierolta, tekisi mieli vastata aluksi näin:
On laissa sallittua (HE-Karjujen PilkunviilausLaki, §13, kappaleA2) käyttää ainoastaan 24 karaatin kultauksella varustettua hiilikuitukeppiä, johon on saatu Llloydsin hyväksymisleima ja Muhahahan Maharadjan omakätinen kaiverrus timanttiupotuksilla varustettuna.
Mutta pitäähän se totuuskin kaivaa esille, ettei vallan harhan vallassa oltaisi vallan tyystin. Siis:
Minulla on ulkona sekä anodisoitua alumiinia, puhdasta alumiinia, kuumagalvanoitua terästä ja kromattua (vain niklattua käytännössä, luulen ma), sähkösinkittyä ja mitä muuta lienee, en edes muista. Putkina ja palkkeina. Osana antennipidikettä ja muuten vain varastoituna pois jaloista.
Käytännön ero eri putkilla on vain hiplaamistuntumassa, aineet ovat joko miellyttäviä tai inhottavia kosketella. Ne säilyttävät sähköiset ominaisuutensa tarpeeksi vakaina kunhan liitos- ja hankauspisteiden korroosiosuojauksesta erikseen huolehditaan. Meri-ilmasto on pahin, etenkin jos pääsee sulamaan-jäätymään jatkuvasti talvisin. Umpihangesa lapissa tunturin huipulla kama siis säilyy paremmin kuin Stadin Kolera-altaan laitaan ruuvattu tolppa.
-Paljas alumiini muuttuu himmeäksi ja karkeammaksi kuin uusi sileä. Siitepöly ja muu on vaikeampi pestä puhtaaksi vuosien kertyessä.
-Anodisoitu alumiini pysyy lähes ikuisesti kiiltävänä ja se on helppo pitää puhtaana ja kiva kosketella, tuntuu aina puhtaalta.
-Sinkittyjä teräksiä (kuuma- tai sähkö-) ei ole kiva kosketella, ne ovat karkeita, rosoisia, täynnä likaa ja niistä saa haavoja tai muita naarmuja kun itseään niihin teloo.
-Kromattu/niklattu pysyy hyvänä niin kauan kuin pintaa jaksaa pitää puhtaana ja vailla passiiviruostetta. Ruostuva pultti pilaa/tahraa allaan olevan kromatun pinnan. Hyvän ja huonon kromauksen erot paljastuvat vuosien varrella: hyvän kromauksen laatu säilyy, huono alkaa hilseillä ja kerää likaa ja muuttuu karkeaksi.
-Ruostumaton/happoteräs pysyy kunnossa jos se saa ilmaa (happea?) tarpeeksi. Upotettuna puun sisälle tai muuhun ilmattomaan paikkaan se alkaa syöpyä kuoliaaksi.
Valitse tolppasi materiaali sen mukaan, mitä itse haluat. Teknisesti katsoen mitään eroja eri aineilla ei ole, kaikki pysyvät pystyssä kymmeniä vuosia, kun huolehditaan liitosten ja hankauskohtien suojaamisesta, kullekin materiaalille ominaisilla metodeilla.