PDA

View Full Version : Yksi digiboksi, monta telkkaria

manfred
01.03.2004, 21:10
Asun kerrostalossa, ja asunnossa on 2 telkkaria. Antenni on tulee olohuoneeseen, josta lähtee haaroitus toiseen telkkariin. Oiskohan mahdollista laittaa haaroitin digiboksiin kiinni, jolloin sais yhdellä digiboksilla digilähetykset molempiin telkkareihin? Vai onko tuleeko jotain kuormitusongelmia tms vastaan. ei oikein viitsi kokeilemalla kokeilla, jos sitten boksi ei tästä tykkääkään.

KAM
01.03.2004, 23:07
Asun kerrostalossa, ja asunnossa on 2 telkkaria. Antenni on tulee olohuoneeseen, josta lähtee haaroitus toiseen telkkariin. Oiskohan mahdollista laittaa haaroitin digiboksiin kiinni, jolloin sais yhdellä digiboksilla digilähetykset molempiin telkkareihin? Vai onko tuleeko jotain kuormitusongelmia tms vastaan. ei oikein viitsi kokeilemalla kokeilla, jos sitten boksi ei tästä tykkääkään.

Digilähetys jatkuu eteenpäin ihan samalla tavalla kuin analoginenkin , eli koaksiaalikaapelia pitkin ( jotkut käyttävät jopa sisäantennia ) Jos haluat katsoa kahdesta analogisesta TV:stä samaa digilähetystä , niin sinun täytyy viedä signaali analogisena kumpaakin TV:hen. Jos digiboxissasi on kaksi scarttia ( VCR , TV ) , niin toinen scartti toiseen TV:hen ja toinen toiseen. Yhdestä scartista voi myös jakaa signaalin kahteen scarttiin , mutta silloin suositellaan aktiivista jakopurkkia.

hvh
01.03.2004, 23:48
Asun kerrostalossa, ja asunnossa on 2 telkkaria.

Kun sulla on kaksi töllöä, niin oletko huomannut että samaa kanavaa pidettäessä päällä ohjelmat tulevat eiriaikaan töllöistä.. Muo ainakin haittaa kun äänet kuuluu tuplaten. TV4 toimii mulla moitteettomasti.

Ois kiva tiettää onko muilla samoja ongelmia vai onko tää ominaisuus.

Tohon sun ongelmaan ei mulla olevastausta.

Ragnas
02.03.2004, 00:32
Kun sulla on kaksi töllöä, niin oletko huomannut että samaa kanavaa pidettäessä päällä ohjelmat tulevat eiriaikaan töllöistä.. Muo ainakin haittaa kun äänet kuuluu tuplaten. TV4 toimii mulla moitteettomasti.

Tohon sun ongelmaan ei mulla olevastausta.
Taitaa tulla sinulla toisesta töllöstä analogisena ja toisesta digitaalisena, koska toinen noista tulee hieman viiveellä...
Sinullahan on digiboxi vain toisessa televisiossa, eikö totta?

DVB-G
02.03.2004, 00:37

Tohon sun ongelmaan ei mulla olevastausta.Epätäsmällinen kysmä, mutta jos tarkoitetaan analogisen ja digitaalisen vastaanoton ajallisia eroja, niin digitaalinen tosiaan tulee 1-4 sekunnin viiveellä, se viive vaihtelee kovasti, enkä ole miettinyt vaihteluun syytä. Esim. Oscareissa taisi olla 4 sekunnin viive (tai jossain muussa ohjelmassa), koska katsoin analogisesta töllöttimestä, että mitä sieltä tuleekaan, ja ehdin käynnistää digitallennukset kiintoisille pätkille aivan rauhassa. Joskus, kun on vain sekunnin viive, niin ei millään ehdi reagoida ajoissa, eli annan mennä talteen koko ohjelman ja editoin palat ulos myöhemmin. 2-3 sekunnin viive yleisemmin on, ainakin minulla.

Viive johtuu siitä, että analoginen ja digitaalinen lähetetään suhteellisen viiveettä, niin nopeasti kuin kyetään. Jos analogiseen lähetteeseen pantaisiin sekuntikaupalla lisäviivettä, vastaanotto tapahtuisi samanaikaisesti, mutta minä ainakin iloitsen analogisen ennakosta, se varoittaa kivasti, koska pitää alkaa digitallennus.

Se, miksi vastaanottopäässä digitaalinen koodi on "hidas", johtuu datapakettien lomittelusta, eli paketit eivät saavu (eivätkä lähde) samassa järjestyksessä kuin elokuvan ruudut tai äänen näytteet. Kuva ja ääni on pirstottu ajallisesti sinne tänne, ja näiden palasten kokoaminen yhteen ja niputtaminen oikeaan esitysjärjestykseen vie oman aikansa, pari sekuntia.

eddie63
02.03.2004, 11:04
Digilähetys jatkuu eteenpäin ihan samalla tavalla kuin analoginenkin , eli koaksiaalikaapelia pitkin ( jotkut käyttävät jopa sisäantennia ) Jos haluat katsoa kahdesta analogisesta TV:stä samaa digilähetystä , niin sinun täytyy viedä signaali analogisena kumpaakin TV:hen. Jos digiboxissasi on kaksi scarttia ( VCR , TV ) , niin toinen scartti toiseen TV:hen ja toinen toiseen. Yhdestä scartista voi myös jakaa signaalin kahteen scarttiin , mutta silloin suositellaan aktiivista jakopurkkia.
Tarkoittaako tuo sitä että olohuoneen TV:hen kun menee scart, niin makuuhuoneen telkkariin voisi vetää koksusta suoraan piuhan ja näin katsella sielläkin digiTV:tä...
Olis aika hyvä veto, eipä ole tullut mieleen aikaisemmin...

Streami
02.03.2004, 11:13
Onnistuu kyllä, jos boxissa on RF-moduloitu lähtö digivirittimen antamalle kuvalle, harvassa boxissa on. Yleensä antenna out on vain läpisyöttö. Samoin haitaksi tulee kanavien vaihto kun kakkostölsyä makkarissa tiiraa.

eddie63
02.03.2004, 17:25
Onnistuu kyllä, jos boxissa on RF-moduloitu lähtö digivirittimen antamalle kuvalle, harvassa boxissa on. Yleensä antenna out on vain läpisyöttö. Samoin haitaksi tulee kanavien vaihto kun kakkostölsyä makkarissa tiiraa.
Jep.
Laitoin just näkymään makkarissa ja kyllä toi toimii ainakin 210T nokiassa.
No kanavien vaihto on kyllä vähän hankalaa, mutta jos tulee joku leffa, niin voi ainakin sen käydä laittaa päälle toisesta huoneesta... :D :thumbsup:

KAM
02.03.2004, 17:25
Tarkoittaako tuo sitä että olohuoneen TV:hen kun menee scart, niin makuuhuoneen telkkariin voisi vetää koksusta suoraan piuhan ja näin katsella sielläkin digiTV:tä...
Olis aika hyvä veto, eipä ole tullut mieleen aikaisemmin...

Nyt ymmärsit väärin. Tarkoitin , että se digilähetys joka tulee antennista sisään jatkuu digiboxin koksulähdöstä samanlaisena eteenpäin ( en usko , että yksikään digiboxi sitä muuttaa analogiseksi ) Mutta on kolmaskin vaihtoehto:
Langaton videosiirto. Se toinen scartti tähän langattomaan videopurkkiin , ja vastaanottopuolella taas TV:hen.

hvh
02.03.2004, 23:58
Epätäsmällinen kysmä, mutta jos tarkoitetaan analogisen ja digitaalisen vastaanoton ajallisia eroja, niin digitaalinen tosiaan tulee 1-4 sekunnin viiveellä, se viive vaihtelee kovasti, enkä ole miettinyt vaihteluun syytä. Esim. Oscareissa taisi olla 4 sekunnin viive (tai jossain muussa ohjelmassa), koska katsoin analogisesta töllöttimestä, että mitä sieltä tuleekaan, ja ehdin käynnistää digitallennukset kiintoisille pätkille aivan rauhassa. Joskus, kun on vain sekunnin viive, niin ei millään ehdi reagoida ajoissa, eli annan mennä talteen koko ohjelman ja editoin palat ulos myöhemmin. 2-3 sekunnin viive yleisemmin on, ainakin minulla.

Viive johtuu siitä, että analoginen ja digitaalinen lähetetään suhteellisen viiveettä, niin nopeasti kuin kyetään. Jos analogiseen lähetteeseen pantaisiin sekuntikaupalla lisäviivettä, vastaanotto tapahtuisi samanaikaisesti, mutta minä ainakin iloitsen analogisen ennakosta, se varoittaa kivasti, koska pitää alkaa digitallennus.

Se, miksi vastaanottopäässä digitaalinen koodi on "hidas", johtuu datapakettien lomittelusta, eli paketit eivät saavu (eivätkä lähde) samassa järjestyksessä kuin elokuvan ruudut tai äänen näytteet. Kuva ja ääni on pirstottu ajallisesti sinne tänne, ja näiden palasten kokoaminen yhteen ja niputtaminen oikeaan esitysjärjestykseen vie oman aikansa, pari sekuntia.

Joo kiitti hyvistä vastauksista. Vielä hiukan kuitenkin kaivertaa, kun TV4 kanavan analoginen ja digitalinen informaatio saapuu samaan aikaan perille.

No jospa ne ovat laittaneet analogiselle puolelle sit viivettä ja muut eivät.

eddie63
03.03.2004, 09:20
Nyt ymmärsit väärin. Tarkoitin , että se digilähetys joka tulee antennista sisään jatkuu digiboxin koksulähdöstä samanlaisena eteenpäin ( en usko , että yksikään digiboxi sitä muuttaa analogiseksi ) Mutta on kolmaskin vaihtoehto:
Langaton videosiirto. Se toinen scartti tähän langattomaan videopurkkiin , ja vastaanottopuolella taas TV:hen.
Mulla se meni silleen, että digiboxi on omalla paikallaan ja scartti menee telkkariin.
Vedin sitten koksusta kaapelin makuuhuoneeseen ja kyllä sielläkin näkyy nyt digikanavat, mikä on hyvä. :)
Eli näyttäisi siltä että kun boxiin tulee signaali, niin uloslähtö muuttuisi, eikä jatkuisi samanlaisena eteenpäin...

oppo
26.03.2004, 11:41
Voiskohan tuo viive johtua puskurin koosta ja purkuviiveestä. Koska saman lähetyksen (digitaalisen) vastaanotto eri tigitv-laitteilla antaa eri viiveet. esim Sonyn DVB VTX-D800N ja Hauppaugen WinTV novan välillä esiintyy erö samaa lähetystä seurattaessa.