View Full Version : Hki: Väärät fieldit yhdistyvät frameksi?
Kumma juttu, käytössäni on Finluxin digiboksi CDTV410 (kaapeliverkko-versio) ja jostakin syystä olen huomannut kaapatessani kuvaa analogisessa muodossa Snazzi USB2 -versiolla digiboksista (kaappaan suoraan mpeg2:sta), että kuvassa on monitorissa katsottuna kummaa haamukuvaa liikkeissä. Tutkin asiaa tarkemmin ja vaikuttaa siltä, että streamissa väärät fieldit yhdistyvät frameksi.
Ja siihen kysymys: onko muilla Hgin alueen kaapeliverkkoon kuuluvilla vastaavia ongelmia, vai johtuuko virhe digiboksistani?
Ps. Kokeilin Snazzia joulun aikana terrestriaaliboksin kanssa eikä kuvassa ollut mitään virheitä, joten jättäisin tässä vaiheessa Snazzin pois laskuista.
Kiitoksia tiedosta,
Poku
Eli esimerkiksi, jos fieldit 1A ja 1B muodostavat kuvan framen 1, niin tuntuu siltä, että tässä yhdistyvät sen sijaan 1B ja 2A ja ne saavat aikaa ko. haamuliikkeen.
Onko muuten tiedossa mitään softaa, joka korjaisi näin syntyneen Mpeg2-filen jälkikäteen?
Poku
Eli esimerkiksi, jos fieldit 1A ja 1B muodostavat kuvan framen 1, niin tuntuu siltä, että tässä yhdistyvät sen sijaan 1B ja 2A ja ne saavat aikaa ko. haamuliikkeen.
Onko muuten tiedossa mitään softaa, joka korjaisi näin syntyneen Mpeg2-filen jälkikäteen?
Poku
Eikös VirtualDubeilla ole fieldijärjestys käsin valittavissa? Luonnollisesti file rekonvertoidaan, alkuperäistä dataa ei voi muuttaa laskematta koko kuvaa uudelleen. Saattaa olla, että Virtualdub jopa automaattisesti huomaa sen fieldijärjestyksen ja itse tajuaa "oikean" järjestyksen, riittää pelkkä fileen seivaus toiseen formaattiin. Kannattaa tehdä fileestä XviD eli katselukopio, ja tallentaa alkuperäinen turvaan, jonain vuonna keksitään laatua heikentämätön konversiomenetelmä. Sitä odotellessa XviD kelpaa.
Minä esimerkiksi tein viime päivinä hieman viallisista Mpeg2-fileistä VirtualDubModilla sellaisia katselukopioita, jotka ovat filekooltaan alkuperäistä DVB-T-tallennetta kookkaampia. Kuvanlaatu ei sanottavasti tällöin heikentynyt, oikeastaan "parani", koska XviD-dekooderissa on niitä kuvanparannuspehmennyksiä yms. Toki alkuperäiset "vialliset" fileet aina tallessa ovat, mutta katselukopioiksi kelpaa maksimilaatuinen XviD.