View Full Version : Digit. audiokaapeli boxista vahvistimeen?
Tervehdys !
Eli onko mitään hyötyä piuhasta terrestriaaliboxin perässä?
Mikään kanava ei käsittääkseni vielä DD5.1 ääntä tarjoile, mutta olisiko piuhasta muuta hyötyä (esim parempi stereoääni)?
-janne
Minua on mietityttänyt ihan sama asia. DD5.1 ääntähän ei tietääkseni ole edes tulossa missään vaiheessa ahtaan kaistan takia.
On siitä stereokäytössäkin ainakin se hyöty, että pystyt käyttämään vahvistimen D/A-muunninta, joka on luultavasti laadukkaampi kuin itse digiboksin. Eri asia on sitten, kuuleeko eroa analogisiin liitäntöihin. Itselläni on digiboksi optisella letkulla vahvistimessa kiinni, mutta enpä ole kuitenkaan vertaillut ääntä analogisen lähdön antamaan.
mulla on molemmat kiinni, ja laiskuuttani yleensä käytän analogiliitäntää, koska digiliitännän jouduin laittamaan eri vehkeen sisääntulolle ja lähdetta vaihtaessa joutuu myös vaihtamaan vahvistimen kaukosäädöllä sisääntulon.
digitaalisesti siirretyssä äänessä on eroä sekä äänitasossa että laadussa
soi hieman kovempaa ja jonkinverran paremmalla saundilla. parempi saundi lienee nimenomaan viritinvahvistimen korkealuokkaisempi rauta ja sen raudan sisällä oleva softa
vaikkei 5.1 ole vielä lähetyksissä, on siis saundi parempi, olettaen tietysti että on audiopuoli joka a) muuntaa äänen laadukkaammin b) ja kajarit jotka toistavat eron