PDA

View Full Version : Pitkiä USB- ja muita kaapeleita

Kaitzu
08.04.2003, 07:23
Eli jos sais hommattua htpc-kotelon ja sen sijoitettua laitetelineeseen, niin silti haluaisin pitää muut pc laitteet työpöydälläni, eli tarvetta ois :
- 2 x 10m VGA-kaapelit (toinen vois toki olla VGA-BNC, kun näyttö tukee moista)
- 2 x 10m USB-kaapelit
- 1 x 10m ratille jatkokaapeli eli kyseessä siis peliporttiliitäntä

VGA-kaapeleita löytyy, mutta en etsimisestä huolimatta löytänyt USB- ja ratin jatkokaapelia, onko moisia olemassakaan ???

MastaDJ
08.04.2003, 12:07
Tarvitset joko neljä 5 m. pituista passiivista USB-kaapelia ja väliin USB-hubi, tai sitten neljä aktiivista 5 m. kaapelia. Aktiivinen tulee halvemmaksi, jos sinulla ei USB-hubia ole jo ennestään. USB-jatkokaapeleita ostin ainakin Anttilasta, maksoivat jotain 20 € luokkaa. USB-kaapelin enimmäispituus on käsittääkseni 5 m, USB 2.0:lla kait puolet pidempi.

Peliporttiin tuon kaapelin väsää tarvittaessa vaikka itse, jos löydät liittimet jostain. Katso kuitenkin vaikkapa http://www.verkkokauppa.com.

VGA-kaapeleita saa joka paikasta, suojattu malli on lähes pakollinen.

Vode
08.04.2003, 12:15
Originally posted by Kaitzu
VGA-kaapeleita löytyy, mutta en etsimisestä huolimatta löytänyt USB- ja ratin jatkokaapelia, onko moisia olemassakaan ???

Bdogissa on ainakin 5m usb jatko piuhoja ja tavallisia a-b piuhoja joten siitä saat 10m yhteispituuden. Sen että kuinka nopsaan noin pitkällä piuhalla data liikkuu, onkin sitten eri juttu.
http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=029503003378

Peliohjaimiin en ole nähnyt kuin 2m piuhoja (Bdogissa 1.8m) ja epäilen että 10m etäisyys ei välttämättä toimisi edes kovin hyvin (kun muutenkin peliohjain-portin mittaustarkkuus on aika kehno ja 10m matkalle häviää jonkun verran jännitettä).

MastaDJ
08.04.2003, 14:07
Voin omasta puolestani vahvistaa, että 5 m. USB-jatkokaapeli ei hidasta tiedon siirtymistä yhtään. Pidemmistä ei kokemusta. Hintaa noille USB-jatkokaapeleille tulee, muistaakseni oli juuri tuon 20 € / 5 m.

Todellakin tuo peliportin jatkokaapeli ei todennäköisesti toimi noin pitkänä, ellei signaalia sitten jollain tavalla vahvista välissä...

Kaitzu
08.04.2003, 16:42
Kiitoksia, eli lienee helpompi pitää kone tässä pc-pöydällä ja hommata vain 5 metrin VGA-kaapeli tuonne projektorille ja reilu 5 metrin koaksiaalikaapeli äänensiirtoon pc:ltä vahvistimelle.

Toki aika harvoin tulee enään pelattua pc:llä, kun ei toimi tuo MS:n ratti kunnolla XP:ssä :( Eli silloinhan ei tarttis tuota peliportin jatkokaapelia.

Pitääpä harkita ja suunnitella asiaa vielä.

benighted
09.04.2003, 17:07
Originally posted by MastaDJ

Todellakin tuo peliportin jatkokaapeli ei todennäköisesti toimi noin pitkänä, ellei signaalia sitten jollain tavalla vahvista välissä...
Olen päätellyt toisin, itse olen musiikkihommia enimmäkseen tehnyt ja käyttänyt midi-laitteita paljon, ja peliportissahan kulkeen myös midi-data tarvittaessa. Midi-piuhoja löytyy valmiina ainakin 10 metrisiä, ja data kulkee vielä hyvin, kunhan ovat vain kunnollisia, joten eiköhän peliohjain toimi myös 10 metrisellä kaapelilla(vrt. midi-datalla virheensieto suht pieni), vaikka luultavasti itse joutuu sellaisen värkkäämään.

MastaDJ
09.04.2003, 21:32
Originally posted by benighted
Olen päätellyt toisin, itse olen musiikkihommia enimmäkseen tehnyt ja käyttänyt midi-laitteita paljon, ja peliportissahan kulkeen myös midi-data tarvittaessa. Midi-piuhoja löytyy valmiina ainakin 10 metrisiä, ja data kulkee vielä hyvin, kunhan ovat vain kunnollisia, joten eiköhän peliohjain toimi myös 10 metrisellä kaapelilla(vrt. midi-datalla virheensieto suht pieni), vaikka luultavasti itse joutuu sellaisen värkkäämään.

Saatan olla tässä asiassa väärässä, mutta eikös peliohjain (varsinkin ratti) käytä jännitteitä/vastuksia asennon määrittämiseen (kun käännät rattia/poljet polkimia, vastus kasvaa, tms.). Napin painallukset, yms. puolestaan lähetetään "raakana datana", eli aivan kuten esim. sarjaportissa. Ja tämä "raaka data" kyllä kulkee aivan kuinka pitkälle tahansa, jännitettä saattaa puolestaan hukkua osa.

En tiedä, mitä ne MIDI-laitteet siellä piuhassa lähettävät, mutta epäilisin, etteivät ne vastuksia käytä. En kylläkään ala asiasta väittelemään, koska en ole sähkömies. :) Olen vain oman ratin tehnyt (ja testiohjelman sille), jolloin jouduin näiden asioiden kanssa pelaamaan. En enää tosin muista tätä asiaa kovinkaan tarkasti, siitä on nyt jo viitisen vuotta aikaa.

Kokeilemallahan se selviää. :thumbsup:

Vode
10.04.2003, 00:09
Originally posted by MastaDJ
Saatan olla tässä asiassa väärässä, mutta eikös peliohjain (varsinkin ratti) käytä jännitteitä/vastuksia asennon määrittämiseen (kun käännät rattia/poljet polkimia, vastus kasvaa, tms.). Napin painallukset, yms. puolestaan lähetetään "raakana datana", eli aivan kuten esim. sarjaportissa. Ja tämä "raaka data" kyllä kulkee aivan kuinka pitkälle tahansa, jännitettä saattaa puolestaan hukkua osa.

Peliohjaimen x- ja y-akseleiden mittaustarkkuus on 8-bittiä, elikkästä ratin tahi joikkarin kumpikin akseli voi saada laidasta laitaan 256 eri arvoa joidenka mittaus perustuu ihan 256-eri jännitetasoon. Näinollen jos laitetaan pitkä kaapeli jossa on jännitehäviötä, osa mittaustarkkuudesta menetetään kaapelin häviöihin. Peliohjain voi kyllä toimia hyvinkin mutta jos häviötä on tullut esim 25% niin myös peliohjaimen asennon mittaustarkkuus häviää samalla 25% koska maksimiarvon jännitetaso on laskenut sen 25% (Olettaen sen että ohjain vielä suostuu kalibroitumaan keskelle eikä esimerkiksi 1/4 sivulle).

Itse olen käsittänyt että vanhoissa ohjaimissa tämä napinpainallus vain aiheutti jännitteenmuutoksen portissa joten datalla ei ole siinä mitään tekemistä. Uudemmissa n-näppäimisissä ohjaimissa sitten on laitettu toinen tai molemmat x-y-akseliparit uusiojakoon jolloin saadaan lisänäppäimiä asettamalla akseleille tietyt jännitetasot tietyille näppäimille jolloin voidaan kiertää pc:n historiallinen ohjainten 2/4 -näppäin limitti. Näissä uusimmissa ohjaimissa sitten paha jännitehäviö sitten aikaansaisi osan tai kaikkien näppäinten sekä mahdollisesti ohjainsuuntienkin toimimattomuuden.

Mitä tulee tuohon midin häiriökestoisuuteen niin voisi hyvinkin todeta että 10m matka datamuotoisena ei varmaan ole mikään este. Analogisesta signaalista menetetään varmasti jotain tuolla matkalla, se että kuinka paljon, riippuu ihan kaapelin hyvyydestä.

Vielä voisi mainita tuosta usb:n toimivuudesta että standardin mukaan 5m on maksimi ilman hubia jolloin maksimi etäisyys kun käytetään viittä hubia (mikä on maksimi) on 30m. Se asettaakin mielenkiintoiseen valoon nämä 5m jatkopiuhat... varmasti saadaan pitempikin yhteys tosiaan toimimaan mutta sekin on pitkälti laitteista ja kaapelin hyvyydestä kiinni.

MastaDJ
10.04.2003, 00:13
Originally posted by Vode
Vielä voisi mainita tuosta usb:n toimivuudesta että standardin mukaan 5m on maksimi ilman hubia jolloin maksimi etäisyys kun käytetään viittä hubia (mikä on maksimi) on 30m. Se asettaakin mielenkiintoiseen valoon nämä 5m jatkopiuhat... varmasti saadaan pitempikin yhteys tosiaan toimimaan mutta sekin on pitkälti laitteista ja kaapelin hyvyydestä kiinni.

Pidempiä kuin 5 m. USB-kaapeleita voidaan tehdä laittamalla väliin joko hubi tai käyttämällä aktiivisia USB-kaapeleita, jotka vahvistavat signaalin tuossa välissä. Nämä ovat juuri näitä kalliimpia piuhoja, joista tuossa jo aikaisemminkin mainitsin.

harza
10.04.2003, 00:40
mulla ei toiminu logitechin momo force 5m usb jatkokaapelilla
tai napit toimi mutta polkimet ja ohjaus ei toiminu
vaihdoin 2,5 metriseen ja heti rupes pelaamaan

en tiedä johtuiko kaapelin laadusta vai koneesta vai onko ratti vaan nirso piuhan mitalle, momon ratissa on jo itsessään noin 2 m kaapeli + 5m lisää olikin jo kyllä 7m

MastaDJ
10.04.2003, 12:32
Originally posted by harza
en tiedä johtuiko kaapelin laadusta vai koneesta vai onko ratti vaan nirso piuhan mitalle, momon ratissa on jo itsessään noin 2 m kaapeli + 5m lisää olikin jo kyllä 7m

Jos käytit passiivista USB-jatkokaapelia, niin ei varmasti toimi jos ratissa on jo tuo 2 m. pitkä piuha. Tuo 5 m. raja ei sovi ylittyä parilla metrillä.

harza
10.04.2003, 20:46
oli passiivi kaapeli, ratti ja scanneri ei toiminu tuolla yhdistelmällä
mutta digikamera ja tulostin kyllä toimii joten on se hiukka laitekohtaista.

jengstro
01.05.2003, 19:16
Originally posted by Kaitzu
Eli jos sais hommattua htpc-kotelon ja sen sijoitettua laitetelineeseen, niin silti haluaisin pitää muut pc laitteet työpöydälläni, eli tarvetta ois :
- 2 x 10m VGA-kaapelit (toinen vois toki olla VGA-BNC, kun näyttö tukee moista)
- 2 x 10m USB-kaapelit
- 1 x 10m ratille jatkokaapeli eli kyseessä siis peliporttiliitäntä

Sullakin on toi MSFF wheeli, joka onkin ihan mukava HTPC käytössä (jos PC kaukana olohuoneesta). Itsellä tällä hetkellä on tehty peliporttiin ~17metrin jatkokaapeli.

Nooh, nyt sitten Microsoft on suuressa viisaudessaan tehnyt joitain erinomaisia muutoksia DirectX9:n jolloin enää forcet eivät toimi "midi/game" portillisissa peliohjaimissa.
http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?threadid=16084&highlight=directx

Anyway, nyt ei tosiaan ole muuta mahdollisuutta (jos haluaa nauttia Toca RaceDriveria tykin ja ratin kera) kuin vetää
20m USBi kaapelia... Aktiiviset 5m toistimet on jotain 30€ kpl.
Niitä 4 kappaletta. http://www.usbmax.com/Products/USB_Extension.cfm

Löytyykö joltain näin pitkiä USB-vetoja, toimivatko laitteet?

jengstro
08.05.2003, 14:07
Ihan tiedoksi jos jotain kiinnostaa...
Ostin 3*5m aktiivisia(vahvistin) USB jatkokaapeleita ja laitoin
Momon ratin jatkoksi... eli pituuttä yhteensä 18metriä, hienosti
toimii.

Tinkaamalla yhden jatkokaapelin hinnaksi tuli 35€uroa (norm. 45€)
Eli suht koht kallis metrihinta, mutta toimiva.

jori@puuvaja.fi
17.12.2008, 09:27
Onkos kenelläkään kokemuksia tästä tuotteesta toimiiko kunnolla?:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6282

Pariakin aktiivista jatkokaapelia on tullut kokeiltua (esim Vivanco) mutta kummatkin toimivat välillä ja taas välillä tulee ilmoitus että "virta ei riitä".
Käyttökohteena FF-ratti/poljin (http://www.logitech.com/index.cfm/gaming/pc_gaming/wheels/devices/131&cl=roeu,en) -setti sekä webcam valvontatarkoituksessa (Logitech QC 9000 (http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_communications/webcams/devices/3056&cl=US,EN))