View Full Version : Panasonic TX-32PL30F ja "sälekaihdinilmiö" (100Hz??)
pantteri
02.04.2003, 13:24
Ostin tuossa viimeviikolla otsikon mukaisen 32" laajakuvatelkun, kun vanha (n.10v) 28" wide kosahti toisen kerran vuoden sisällä.
Ensin ajattelin ostaa jonkun noin tonnin 32" 50Hz koneen, mutta sitten sain hyvän tarjoukusen tästä PL30sta ja päädyin siihen. Kone on siis 100Hz.
Olen ollut ihan tyytyväinen. Mitä nyt kaikkia kuvan säätöjä en oikein ole vielä saanut hierottua täysin kohdalleen.
Sitten se mutta:
Joillain materiaaleilla (pääasiassa DVD) kuvassa , kuvaruudun reunassa laaja asetuksella (en ole huomannut sitä 4:3) näkyy häiriötä. Se on paikallaan pysyvä läpikuultava raidoitus. Ikäänkuin sälekaihtimen läpi katsottuna. Ja se näyttää tulevan säteittäin kuvaruudun keskustasta. Häiriö näkyy vain kuvaruudun reunassa (n. 10 cm leveydeltä) ja vain joissain kohtauksissa. Ilmeisesti se on riippuvainen taustan väristä. Joskus se näkyy hyvinkin selvästi ja sitten taas seuraavassa kohtauksessa sitä ei ole ollenkaan. Ei se onneksi ole häiritsevä, mutta ärsyttää kuitenkin.
Osaisiko joku sanoa mistä moinen johtuu? Onko se jokin 100Hz tekniikasta johtuva "ominaisuus", vai onko telkussani vikaa. Pitääkö siis lähteä roudaamaan 65kg:n möhkälettä johonkin huoltoon.
Itselläni oli samanlainen vika Philips 8807:ssa. Eli näkyi kapeita, pari senttiä leveitä haaleita pystyraitoja. Itselläni kyseinen ilmiö näkyi parhaiten tummalla sinisellä taustalla esim. U-571:sen syvyyspommitus kohtaus. Soittelin huoltoon ja sieltä tulivat kotiin huoltamaan töllön. Laittoivat jonkun ferriitti eristeen. Eli samanlaisen metallirinkulan, mikä on tietokoneessa power ja reset johtojen ympärillä.
mutua: Mielestäni tämä ilmiö johtuu hilamaskin tukilangoista.
Joku paremmin tietävä korjatkoon jos olen väärässä.
Originally posted by pantteri
Ostin tuossa viimeviikolla otsikon mukaisen 32" laajakuvatelkun, kun vanha (n.10v) 28" wide kosahti toisen kerran vuoden sisällä.
Sitten se mutta:
Joillain materiaaleilla (pääasiassa DVD) kuvassa , kuvaruudun reunassa laaja asetuksella (en ole huomannut sitä 4:3) näkyy häiriötä. Se on paikallaan pysyvä läpikuultava raidoitus. Ikäänkuin sälekaihtimen läpi katsottuna. Ja se näyttää tulevan säteittäin kuvaruudun keskustasta. Häiriö näkyy vain kuvaruudun reunassa (n. 10 cm leveydeltä) ja vain joissain kohtauksissa. Ilmeisesti se on riippuvainen taustan väristä. Joskus se näkyy hyvinkin selvästi ja sitten taas seuraavassa kohtauksessa sitä ei ole ollenkaan. Ei se onneksi ole häiritsevä, mutta ärsyttää kuitenkin.
Osaisiko joku sanoa mistä moinen johtuu? Onko se jokin 100Hz tekniikasta johtuva "ominaisuus", vai onko telkussani vikaa. Pitääkö siis lähteä roudaamaan 65kg:n möhkälettä johonkin huoltoon.
Omistan saman töllön ja mulla on ihan sama ongelma elikkä täytyy varmaan huoltoon soittaa.
pantteri
03.04.2003, 17:33
Originally posted by Tero78
Omistan saman töllön ja mulla on ihan sama ongelma elikkä täytyy varmaan huoltoon soittaa.
Paitsi että, jos sulla on ihan sama juttu, niin alkaa huolestuttavasti vaikuttaa siltä, että kyseessä on "ominaisuus".
Jos soittelet sinne huoltoon, niin kerroppa mitä ne siellä sanoo...
Originally posted by pantteri
Paitsi että, jos sulla on ihan sama juttu, niin alkaa huolestuttavasti vaikuttaa siltä, että kyseessä on "ominaisuus".
Jos soittelet sinne huoltoon, niin kerroppa mitä ne siellä sanoo...
Juu soitin myyjäliikkeeseen (Musta Pörssi) ja myyjä lupasi selvittää että mitä tehdään että tuleeko huoltomies kotio vai lähteekö töllö huoltoon. Myyjä sanoi myös että töllö kannattaa sulkea aina välillä ihan virtakytkimestä sillä silloin telkku tekee de-magnetisoinnin (eli ei kaukosäätimestä).
Ensviikolla olen varmaan viisaampi ja postailen tänne lisää.
Itselläni on Panan TX-32PK20 eli tuosta vehkeestä aikaisempi malli. Samaa ongelmaa olen yrittänyt säätää kuntoon huoltovalikosta jo pitkään.
Onko mainitsemasi viivat vaakasuuntaisia ohuita (voisi kuvailla ehkä 2-5mm) ja vieri vieressä...tyyliin; vaalea(normaalin värinen)/tumma/vaalea/tumma...Näkyy yleensä selvimmin esim. harmaissa yksivärisissä taustoissa tai kasvoissa (joka on todella häiritsevää, jos niihin kiinnittä huomiota). Mainitsemallasi laita-alueella viivat kaareutuvat ulospäin?
Epäilen että kyseessä on MOIRE-ilmiö joka ei sinäänsä olisi TV:n fyysinen vika, vaan liitty enemmän fosforipisteiden ja "kuvapikseleiden" eroon.
Tämä näkyy selvästi esim. DVD:n pysäytyskuvassa.
Tähän saattaa saada apua huoltovalikosta kuvan V-AMP skaalausta muuttamallla. Ainakin viivoituksen tiheys muutuu.
Itse alun perin pienensin horisontaali- ja vertikaali"amplituden" minimiin, jotta saisin mahdollisimman paljon DVD:n kuva-alasta näkyviin (V-Amp +25). Over-scaniahan on keskiverrosti 5%. Jos katsot esim SW EPISODE1:n THX optimiseria TV:stä niin kuvasuhderuudun ulompi valkoinen "kehys" näkyy juuri ja juuri TV-ruudulla. Läppärin näytöllä näkee että kuva-aluetta on vielä senkin ulkopuolella. Loppujen lopuksi kun pienensin over-scanin minimiin > moire meni huonommaksi. Eli kopromisseja kaikessa.
Vaikka olen yrittänyt löytää optimaalista V-Amp (nyt +27)arvoa ei ongelma ole kokonaan poissa...Arghhhhh...Netistä löytyneen huoltomanuaalin optimi V-AMP arvoksi ilmoitettiin +29 (Tällä kyllä jo katoaa ihmisten päälaet usein ruudun ulkopuolelle, samoin kun MTV3:n kanavalogo).
Kontrastin pienentäminen saattaa auttaa, mutta itsellä sitä on myös hartaasti viritelty THX:llä ja vertailemalla eri kuvalähteitä, eli sekään ei enää ole vaihtoehto.
No..onnea viritykseen ja kerro mikäli viivat katoaa.
(Copypeistasin tämän tänne toisesta threadista, kun en jaksa samaa juttua kahta kertaa kirjoittaa)
Olen tyytyväinen omaan panan TX32pl30:seen, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten pääsee vai pääseekö ollenkaan kakella huoltovalikkoon.
Kiitos etukäteen.
Ainakin omassa mallissa huoltovalikkoon pääsee seuraavasti.
Äänivalikosta basso kokonaan ylös ja diskantti kokonaan alas.
Sitten ensin kakesta INDEX pohjaan ja toosan etupanelista painetaan hetki samanaikaisesti -/v. Siinä se.
Valikossa eteen ja taakse punaisella ja vihreällä. Arvoja muutetaan keltaisella ja sinisellä. Talletus STR- ja pois valikosta N-napilla.
Lääkäriliiton varoitus:
"Television huoltovalikossa tapahtuva säätely saattaa aiheuttaa vakavaa riippuvuutta" :p