PDA

View Full Version : muuta fakta divx:stä

avenger
03.01.2001, 17:22
Joo elikkä täällä näyttää olevan hieman sekalaista käsitystä divx:stä !
Joten selvitetäämpä pari asiaa....

Joten aloitetaanpa siitä että divx on pakkaus codekki jonka avulla voi pakata periaatteessa mitä tahansa videota MPEG-4 muotoon. Divx on "crackätty" versio mikrosoftin mpeg-4 codecista jossa on mahdollistettu tallennus .avi muotoon ja wma:n vapaa käyttö (imho haviää mp3:lle 6-0)

Niin ja mikä sitten on divx:ää ???
No periaatteessa mikä tahansa voi olla divx-muodossa mutta nuo jo mainitut alt.binaries ryhmät lähinnä rellaavat screenereitä ja bootlegejä jotka ovat täyttä paskaa ...

Divx pääsee lähinnä loistoonsa kun kyseessä on dvdrip divx. Kuvanlaatu divx:ssä on sitten periaatteessa dvd laatua. Ainoa ongelma codecissa on nopeat kohtaukset joissa tapahtuu pikselöintiä. Tämänkin saa ratkaistua käyttämällä eri bitratea dvd:n tapaan.. hitaissa kohtauksissa pientä ja nopeissa kohdissa suurta bitratea.

Ja jos esim elokuva on 2h ja siitä tekee 2cd:tä vievän version vaikkapa vbr bitratella (mm4 eli mixed mode mpeg-4), 192kbit mp3 äänillä ja katsoo telkkarista niin sitä ei kyllä helposti dvd:stä erota ... ruudullakin laatu on aivan loistavaa.

Ainoa miinus codecissa on konevaatimukset ... mpeg-4:seen ei ole mitään purkukorttia mpeg-2 tapaan ja purku tapahtuu softalla ja kun kyseessä on noin 10 kertainen pakkaus niin tehoja vaaditaan sellaiset 400+ mhz =)

lisää voi lukea vaikkapa osoitteesta www.divx-digest.com

a2e
15.02.2001, 11:43
Pitäskö minulla pyöriä DivX:t kun kone on 550Mhz Athlon, 128 MB, Asus K7M, TNT2 / Win 98 SE / SB Live / DivX;-) 3.12a.

Vaan kun ei toimi, kuva nykii törkeesti.

DVD-filmien kanssakin oli sama ongelma mutta lopulta hankin H+:ssan.

Mikä voisi olla ongelma?

Maxpain
15.02.2001, 15:49
Riippuu ihan bitratesta ja resoluutiosta...
Minulla pyöri useimmat 1 cd:n vievät leffat amd k62/550mhz koneella.

Katso onko laatuslideri minimillä (eli 0)
windowsmediaplayer --> Properties --> advanced välilehti --> divx mpg4 video compressor --> divx control välilehti ja cpu (guality) kohta. Laita se 0:llaan ja paina ok.

Pietu
26.02.2001, 16:33
ja jos kattelet cd:ltä ja sul on hidas CDaseman ni suosittelen laittamaan leffan kovalevylle ennen katselua..

a2e
27.02.2001, 13:40
Olen testannut mm. seuraavia asioita eikä ole apua ollut.

DMA:kin _pitäs_ olla päällä.

Olen koittanut myös W2000, W98, W98SE, WinME.

Hakenut uusia ajureita, eikä konflikteja pitäs olla.

DivX:n kuvan & äänen laatu on heikoimmalla.

Kellotin prosessorin ~570Mhz:seksi.

Bios on vielä päivittämättä.

Voisiko ongelma johtua vain siitä että prossa teho ei riitä vai voiko nykiminen johtua jostain Emolevyn & Näytönohjaimen & Windowsin bugista?

Minulla on sellainen mielikuva että kerrain sain elokuvan näkymään paremmin ja se tais olla silloin W98:n alla.

Tällähetkellä asennettuna on W98SE ja fps(FramesPerSecond) tippuu elokuvan alettua nopeassa tahdissa johonkin n. 11 tienoille sekä ääni ei tule synkronisaatiossa elokuvan kanssa.

Mielipiteitä tai ehdotuksia?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vika löytyi... Se johtui bioksesta.... Päivitys korjasi tilanteen.

PC = :hitme:

[a2e editoi tätä viestiä (27-02-2001 klo 15:44).]

hastbto
28.02.2001, 17:39
kokeile laittaa udf-file system disableksi.

Tonppa
01.04.2001, 01:46
OK OK, nyt voi tulla tyhmää juttua, mutta olen oikeasti asiassa vielä täysin ummikkona!

Elikäs, olisin kiinnostunut kokeilemaan sellaista, että rippaisin DVD:ltä leffan ja tunkisin sen yhdelle CD-R -levylle. Mites moinen onnistuisi?

Koneessani on LG:n DVD-asema ja HP:n polttava CD-RW. Näin juuri tunti sitten yhden CD:n (74min!) jolla oli kokonainen kahden tunnin elokuva. Eihän se kuvanlaatu mitään loistavaa ollut, mutta yksilevyiseksi yllättävän siedettävä, etenkin kun kytkimme koneeni televisioon.

Eli summa summarum: Miten voin tehdä DVD:stä DVDrip DIVX:n (meniköhän nyt toi oikein?)

Aceman
01.04.2001, 09:30
Flask DVD:llä. Pitkällisen räpeltämisen jälkeen olen saanut homman itse toimimaan viimeinkin kunnolla. Puoli vuotta meni ihmetellessä sitä, että miksi hitossa äänitystaso vetää reilusti yli, mutta sekin korjaantui uuden Flaskin myötä. Homma vaatii lisäksi mahdollisimman paljon raakaa prossutehoa, ja vielä enemmän kärsivällisyyttä.

Yhdellekin levylle leffan saa toki tungettua, mutta laatu on ainakin kunnon resoja käytettäessä meikäläisen silmään sen verran kämäistä, että kannattaa suosiolla käyttää kahta. Tästäkin jutusta voi toki vääntää tekstiä sivukaupalla, mutta Flask DVD olis siis ensin tarvis saada.

Mika
01.04.2001, 13:54
Oikean codecin valinta ja käyttö on todella vaikeaa jos halutaan hyvää kuvanlaatua. Olen tässä tehnyt testejä käyttäen divx:ää, realia sekä mpeg2:sta.

Divx:llä saadaan periaattessa parasta kuvanlaatua alhaisella bitratella, mutta tällöin eteen tulee helposti tuota leffaa pyörittävän koneen teho. Ainakaan P500-luokan kone ei jaksa pyörittää 720x576 resoluutiota >1 megan bittivirralla nykimättä. Jos resoluution puolittaa niin nykiminen poistuu, mutta kuvanlaatu kärsii jos tuota aikoo pyörittää full-screen tai tv-outputin kautta.

Mpeg2 puolestaan on inhimillisempi konetehon suhteen, mutta vaatiikin jo vähintään 2 megan bittivirran jotta saadaan hyvä kuvanlaatu. Tällöin 2 tunnin leffa viekin jo 3 cd:tä.

Real on - vaikka onkin periaattessa streaming-formaatti - niin varsin mielenkiintoinen tapaus. Tehovaatimukset on koko joukon alhaisimmat ja jo megan bittivirralla 720x576-resoluutiolla kuvanlaatu on varsin hyvä. Lisäksi vaikka resoluution puolittaa niin ongelma ei ole niin paha kuin divx:ssä.

Tonppa
01.04.2001, 18:05
Koneessani hyrrää 800Mhz:n PIII, joten se pitäisi riittää? Ainakin tuo näkemäni DVDrip DivX pyöri pehmeästi. Palikoita luonnollisesti esiintyi jonkin verran, mutta olin silti äärimmäisen hämmästynyt kuvanlaadusta. Odotin nimittäin jotain aivan katsomiskelvotonta.

Yhdelle levylle tunkeminen olisi mielessäni. Mutta homma vaatii siis pitkää pinnaa ja aikaa? Eh, aikaa ei taida löytyä sen vertaa että jaksaisin ruveta homman kanssa sötvimään. Täytyypä katsella jos joku kamu osaisi homman hyvin ja pystyisi vierestä näyttämään miten juttu sujuu kaikista kivuttomimmin.

Aceman
01.04.2001, 18:29
Pitkää pinnaa ainakin siinä mielessä, että homma ottaa paljon aikaa jo vähän nopeammallakin koneella. Meikäläisen P3/667 laski reilut pari tuntia kestävää pätkää (reso 640x480) pitkälti toistakymmentä tuntia. Noh, hyllyssä odottaa asentamistaan uusi 1.2GHz Thunderbird, ja katsotaan sitten mihin ajat sen kanssa tippuvat.

Omissa jutuissani olen käyttänyt enimmäkseen DivXin Low Motion codeccia, ja kun bittivirtaa heivaa kehiin tuollaiset puolitoista megaa ja rapiat, niin jälkikin rupeaa olemaan jo varsin kohtuullista. Joku toinen voi taas suositella Fast Motionia, mutta tuntuu homma olevan aika pitkälti tapauskohtaista. Se on myös varmaa, että jos Flaskin alkuasetuksissa menee joku juttu vähänkin keturalleen, niin pitkän odottamisen tuloksena on vain kasa toimimatonta paskaa. Ja se syö miestä...

Masiina
10.04.2001, 08:41
Voiko DivX:iä muuttaa mitenkään MPG:ksi (tai muuten semmoseen muotoon, että ne vois polttaa Video-CD:ksi)? Onko mitään kunnon softaa?

Zuah
10.04.2001, 09:49
Ainakin TMPGEnc osaa kääntää divx:t mpeg-1 muotoon, jonka sitten voi poltella VCD:ksi. Tiedoston koko kasvaa ja kuvanlaatu kuitenkin kärsii samalla. Kerran testasin ja eipä enää viitsinyt nähdä vaivaa.. on se DVD niin paljon parempi.

Masiina
10.04.2001, 17:22
Originally posted by Zuah
Ainakin TMPGEnc osaa kääntää divx:t mpeg-1 muotoon, jonka sitten voi poltella VCD:ksi. Tiedoston koko kasvaa ja kuvanlaatu kuitenkin kärsii samalla. Kerran testasin ja eipä enää viitsinyt nähdä vaivaa.. on se DVD niin paljon parempi.
Voi olla, että jää hommamatta...