View Full Version : Totuus julki: paras 50Hz wide screen!!??
Hirudroid
31.01.2003, 14:46
Nyt totuuden torvet puhumaan. Yksinkertaisesti kaunistelematta: paras 50Hz wide screen!!??
Erityishuomio myös hinta/laatusuhteeseen... ~8)
Samaan aikaan sama messu Murossakin, joten tähän vielä lisäyksenä: En toivo tähän messuun 100Hz:n paremmuusväittelyä vaan mielipidettä parhaasta 50Hz wide screenistä.. ;) :p
Kovasti tuntuvat kehuvan Panasonic:n 50 Hz malleja. Itsekin olen kyllä koekatsellut ko. malleja ja täytyy sanoa, että ainakin kuva näytti loistavalta....siis 50 Hz ongelmat huomioiden (huom! subjektiivinen mielipide). Muista ominaisuuksista en osaa sanoa?
Laitetaan tähän Panasonic PL1, joka on omasta mielestäni 50hz eliittiä. Hinta/laatu = OK :thumbsup:
Nooh, Panasonic PL1 tuossa on, ei valittamista... mielestäni erittäin hyvä kuva verrattuna muihin 50Hz malleihin.
Originally posted by oodi
Nooh, Panasonic PL1 tuossa on, ei valittamista... mielestäni erittäin hyvä kuva verrattuna muihin 50Hz malleihin.
Mihin muihin malleihin ja merkkeihin olet rinnakkaisvertaillut?
Erityisesti minua kiinnostaisi havaintosi virtalähteen suorituskyvyn eroista kirkkaissa-tummissa kohdissa sekä mielipiteesi valkoisen tason vaihteluista.
Lisäksi kerro ihmeessä värisävyjen vivahde-erot.
HesusNis
31.01.2003, 19:08
Originally posted by Lare
Erityisesti minua kiinnostaisi havaintosi virtalähteen suorituskyvyn eroista kirkkaissa-tummissa kohdissa sekä mielipiteesi valkoisen tason vaihteluista.
Saat verrata ihan mihin tahansa 50Hz. telsuun haluat (Sony, Finlux, Philips, JVC, LG ym.), PANASONIC PK1 / PL1 on paras kuvaltaan PISTE!
Bluntman
31.01.2003, 20:15
Minulla on Panasonicin 28" PL1 ja kuvanlaadun suhteen olen melko tyytyväinen, niin virittimen kuin rgb-lähteidenkin (dvd ja xbox) osalta.
Ostaessani tuli verrattua tuota lähinnä samanhintaisiin Sonyihin ja tarjouksessa olleeseen Panasonicin 100Hz 28" kalamaljaan. Jostain syystä kuitenkin päädyin PL1:een.
Mutta ei se kuitenkaan täydellinen ole:
* Ylä- ja alareunassa on konvergenssi hieman pielessä ja punainen erottuu muista väreistä. Tosin ei sitä huomaa kuin ihan läheltä katsottaessa ja silloinkin vain jos materiaali on sopivaa, esim. tekstitystä.
* Kuva pakkautuu lievästi reunoilla (siis ihan normaalissa 16:9 tilassa), sen huomaa joskus harvoin vaakavierityksissä.
* Virtalähteen suorituskyky on ilmeisesti heikko sillä suuret kirkkausvaihtelut saavat joskus aikaan hyvinkin selkeitä vaakasuuntaisia vääristymiä. Vääristymät tulevat hyvin esille Star Wars Ep.2 lopun miekkailussa otoksissa jotka alkavat kohdista 124:06 ja 124:11. Näissä kannattaa seurata taustalla oikealla olevaa pömpeliä. Television kirkkaus on säädetty n. 50% ja kontrasti n. 70% (levyn thx-optimizerin avulla)
* Jos koko ruudun täyttää hyvin kirkas valkoinen niin valkoinen ei ole aivan tasaista vaan jotenkin laikukasta.
* Kuva on keskellä tarkempi kuin reunoilla (lienee kaikkien tasaisten putkien "ominaisuus")
Kuitenkin vaikka noita epäkohtia löytyy runsaati kun suurennuslasilla tarkastelee niin mielestäni hyvä hankinta 699 euron töllöksi.
Huoltovalikossa olen uskaltanut koskea vain kuvan koon ja paikan säätöihin, pystyisiköhän jollain asetuksella kompentoimaan tuota kuvan lievää reunoille pakkautumista?
Originally posted by Lare
Itse en ole ainakaan mikään tarkkajäbä noiden kuvien suhteen, kunhan se miellyttää itseäni. Oma arvioni siitä miksi PL1 olisi paras perustuu täysin omaan näkemykseeni (vierekkäin panasonic PL1 ja sony LS35) Mielestäni panskussa oli kirkkaampi ja terävämpi kuva (voi osittain johtua säädöistä) ja parempi ulkonäkö :) Sen tarkempaan syyniin en ole yhtäkään mallia laittanut (johtuu osittain siitä ettei omalla silmälläni välttämättä eroja huomaa).
Kieltämättä tuo oodin antama kanta on erittäin jyrkkä. Toki muiltakin valmistajilta mm. sony löytyy hyviä vaihtoehtoja, mutta omaan sydämeeni on iskostunut panasonic erittäin isolla.
Originally posted by oodi
Olisi varmaan hiukan kannattanut tarkentaa tässä. Mielestäni erittäin hyvä kuva verrattuna muihin liikkeessä esillä olleisiin telkkuihin... mitäköhän siinä olis ollu muita 50Hz Daewood ja Samsung ainakin. Ihan silmämääräisesti katsottuna. Tosin, liikkeessä ei nyt noissa ihan kohdallaan säädöt ikuna ollu... Panassakin taitaa tehdasasetuksena olla kontrastit ja brightenssit täysillä tms.
Varmasti löytyy muita 50Hz telkkareita joissa on yhtä hyvä, mutta taitaa Panasonicin hinta/laatu olla aika vahvoilla kuitekin PL1/PK3:n ollessa kyseessä... uskoisin :sleep:
Panasonic PK3 ja PL1 ovat rinnakkaisia malleja. Tietääkö joku onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö ja hinta? Esimerkiksi poweroinnin suhteen?
Originally posted by p306
Panasonic PK3 ja PL1 ovat rinnakkaisia malleja. Tietääkö joku onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö ja hinta? Esimerkiksi poweroinnin suhteen?
Jossain thredissä muistan jonkuin maininneen että ei ole muuta eroa. Mutta tuo powerointi pisti miettimään. Löydyyköhän jostain spekseistä? Jos jollain on Panasonic:in megaspeksilista niin lunttaamaan.
PL1 on täysin sama kone uudemmilla kuorilla, tieto saatu maahantuojalta, löytyy myös netistä www.kaukomarkkinat.fi
Itse vertasin hiljan 32" ruutuja todellisten vaihtoehtojen ollessa PL1 ja Sonyn LS35, molemmat löytyivät Espoon Gigantista melko vierekkäin, kuva tuli analogisena antennilta.
Sonyn viritin saattaa olla hieman epäherkempi, koska parilla kanavalla sen kuvassa esiintyi enemmän taustakohinaa kuin Pansussa, edelleen Pansun kuva oli ehkä hieman tarkempi mutta Sonyn värien, erityisesti mustan sävy oli mielestäni syvempi, kuvan tällöin yleisesti ollessa hieman lämpimämmän kuin Pansussa, makuasia mitä arvostaa.
Sonyn kohdalla tuo signaalin vahvuus kotona täytynee tiedostaa ellei käytä digiboksia.
Meillä tv on melko keskeisellä paikalla olohuoneessa ja lopullisen päätöksen tuli rouva tehneeksi kun tuli mukaan ostoshetkellä ja ilmoitti Pansun olevan niin pahan näköisen ettei sellaista tule allekirjoittaneen talouteen:love: , olin kyllä onneksi puhtaasta ulkonäköasiasta samaa mieltä hänen kanssaan.
Muista malleista en osaa sanoa kun en tosissani niitä katsonutkaan, mutta nämä kaksi kannattaa ehdottomasta tsekata ja säätää liikkeessä kuva kohdalleen ennen vertailua.
Itse vertailin Sonyn 32LS35:sta ja Panan 32PK3:sta keskenään tehdessäni valintaa tv:n suhteen noin 8 kk sitten. Tv:itä katsellessa liikkeen rivissä ensimmäiseksi pisti silmään Panan parempi kuva. Lähteenä tällöin oli siis aivan tavallinen analoginen tv. Siirryttäessä vertailemaan kuvaa dvd-lähteellä, erot kuvanlaatujen välillä hävisivät ja tilanne ehkä jopa kääntyi Sonyn eduksi. Sonyssa värit ovat ehkä hieman paremmat (luonnollisemmat ja kirkkaammat), mutta tämä saattoi johtua asetuksista ja on todettava, että erot olivat aivan minimaalisia ja hyvin vaikea sanoa paremmuudesta. Samalla tavalla kävi digitvlähdettä katsottaessa. Tästä voisi ehkä vetää kaksi johtopäätöstä: Sonyssa tv:n oma viritin ei ole yhtä herkkä kuin Panassa ja Panassa oleva digitaalinen kampasuodin erottuu edukseen analogisissa lähetyksissä vähentäen "lumisadetta". Telkkareiden virittimien ulkopuolisia lähteitä käytettäessä molemmissa kuvanlaatu on erinomainen.
Itse päädyin silloin Sonyyn suurimmaksi osaksi siitä syytä, että sain sen kahden vuoden takuulla hintaan 850 euroa. Mikäli Sonyn ja Panan hinnat olisivat olleet tasavertaisia, valinta olisi saattanut olla toinen. Sonyn ulkonäkö on kyllä huomattavasti enemmän silmää miellyttävä kuin kuin Panan, eikä uusi PL1:ään siinä mielessä paljoa muutosta ole tuonut.
-J-
Muistattehan säätää kuvansäädöt kuntoon testikuvalla.
Muuten lienee turha puhua "mustan syvyydestä" tai muistakaan mustan tai valkoisen tasoista tai varsinkaan kohinasta jos sharpness-asetukseen ei ole puututtu.
Originally posted by Peura
Meillä tv on melko keskeisellä paikalla olohuoneessa ja lopullisen päätöksen tuli rouva tehneeksi kun tuli mukaan ostoshetkellä ja ilmoitti Pansun olevan niin pahan näköisen ettei sellaista tule allekirjoittaneen talouteen:love: , olin kyllä onneksi puhtaasta ulkonäköasiasta samaa mieltä hänen kanssaan.
Tuo pitää paikkaansa, yksi rumimmista markkinoilla olevista telkuista, kuvan suhteen varmasti yksi parhaista.
Originally posted by whoman
Tuo pitää paikkaansa, yksi rumimmista markkinoilla olevista telkuista, kuvan suhteen varmasti yksi parhaista.
makuja on näköjään todella monenlaisia, mielestäni Sonyn LS muotoilu on ihan naurettavan näköinen pyöreine linjoineen (omalla jalustalla tilanne hieman paranee) , Pana taas on todella tyylikäs.
Sonylle ääni, siinä vain on mielestäni paras kuva.
Ne Panasonicin laajakuvat on ihan kammottavan näköisiä. Tulee mieleen lähinnä joku 60-luvun mustavalko-tv. Ne ei edes näytä laajakuvilta, lähinnä joltain 4:3:sen ja 16:9:sen välimuodoilta.
Tämän hetken kuvanlaadullisista eroista en ole selvillä, mutta ainakin muutama vuosi takaperin Sonyn Wegat oli laakuvatelkkujen ehdotonta parhaimmistoa, Trinitroneineen ja rautalankaverkkoineen. Siksi itsekin ostin silloin Sonyn, eikä ole tarvinnut juuri katua.
HesusNis
01.02.2003, 20:19
Originally posted by Jorse
Sonylle ääni, siinä vain on mielestäni paras kuva.
Noh, makuja on monia... :rolleyes:
Originally posted by driver
makuja on näköjään todella monenlaisia, mielestäni Sonyn LS muotoilu on ihan naurettavan näköinen pyöreine linjoineen (omalla jalustalla tilanne hieman paranee) , Pana taas on todella tyylikäs.
Jotkut katsoo jalustaaa, minä mielummin kunnon kuvaa (=SONY)
Nostanpa vanhan topicin esiin... Kävin tänään paikallisessa markantalossa katsastamassa tuollaisen panasonicin PL1n ja tykkäsin kyllä sen verran, että teki mieli kantaa heti pois... Vaan, tuolla tilin saldolla (70snt) ei paljon televisiota vielä ostella :rolleyes:
Kysymys kuuluukin... Mitä olette maksaneet omista 32" PL1stä ja mistä sen saa halvimmillaan? Tuohan on jo vanha malli...
990euroon myyjä television lupasi, mutta en viitsinyt ruveta tinkaamaan, kun ei rahaakaan ole :hitme:
En tiedä onko 32" Beko paras (tiedänpäs ettei ole), mutta halpa se ainakin on. Kotiinkuljetettuna taisi olla 500 euron luokkaa, kun aikanaan itse sellaisen ostin.
Kuva on ihan jees vaikka joskus pientä pumppaamista esiintyykin. Eli ainakin kakkostelkkariksi ihan hyvä ja halpa vaihtoehto.
Paljon muita laajakuvatelkkareita en ole päässyt silmäilemään, joten niistä en tiedä mitään.
Tietenkin vähän hankala miettiä, että mikä telkkari on absoluuttisesti paras, koska aina voit laittaa tonnin lisää ja ostaa paremman...
Originally posted by nepa
Tietenkin vähän hankala miettiä, että mikä telkkari on absoluuttisesti paras, koska aina voit laittaa tonnin lisää ja ostaa paremman...
taitaa raja tulla vastaan aika nopeasti 50 hz laitteissa joista täällä oli puhetta ..
Kun tälläinenkin ketju on, niin pakko se on kehua omaakin telkkaria. Mielestäni JVC AV-28WT4EN on paras näkemäni ei-flat-screen TV. Reilu pari vuotta olen tämän omistanut ja erittäin tyytyväinen olen ollut, vaikka vähän pienihän tuo tietysti on. Ja ovat kaveritkin tuon kuvaa kehuneet. Huonoina puolina voisi mainita onnettoman teksti-TV:n (vain neljän sivun muisti), ainoastaan kaksi scarttia (tämän mallin korvanneessa on jo tosin 3) ja äänen ulostulon puuttumisen.
HesusNis
03.05.2003, 16:21
Jeps, JVC pääsi yllättämään!
Tutustuin tänään tarkemmin JVC:n AV-32T35 malliin, 50Hz, Flat, 3 x scart.:thumbsup: Kuva oli huomattavasti kohinattomampi kuin Sonyssä tai Philipsissä analogiasignaalia katsottaessa, lähes samaa tasoa kuin Panasonicin malleissa. JVC on hyvin tarkka kuvasäädöistään, kontrasti on pistettävä reilusti alle puolenvälin ja kirkkautta ei voi nostaa yli puolenvälin, ilman että kuva kärsii...
Huonoja puolia on, että TXT-TV on mallia "venaa vuosi".:(
Kannattaa ehdottomasti tutustua laitteeseen, jos on ostamassa 32" 50Hz TV:tä alle 1000€:n hintaluokassa.
Itselläni on JVC AV32 WFT1 (rinnakkaismalli AV32 T15) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ostin telkkarin viime syksynä 900€ hintaan (esittelykone), hinta/laatu suhde oli kohdallaan ja ominaisuudet ovat mielestäni "riittävät": 50Hz flat, 3xscart joista 1kpl RGB, kuvasuhdeautomatiikka, kontrastiautomatiikka, kampasuodin.
Jos jotakin negatiivista hakee niin teksti-tv on kyllä todella hidas, ja kuvasuhdeautomatiikka ei aina toimi toivotulla tavalla, RGB-tasoisia scartteja voisi olla enemmän...
...mutta mainio kotiteatteritöllö kuitenkin! :thumbsup:
Onhan noita tullu seurattua useampi kuukausi. Mallitki on saattanut vaihtua parin viime viikon aikana.
Sony Ls35 ja Panan PL1 on hyviä vaihtoehtoja.
Jvc:n uus malli on vissiin joku h tai t 35 on ehkä jopa parhain, jos ajatellaan hinta/laatu-suhdetta.
Tosin JVC on ns. palava
100HZ-malleissa niitä eroja vasta alkaa olemaan.
OT, mistä tuota Panan 32" PL1:stä saisi halvimmalla?
thentunen
25.06.2003, 19:05
OT: Tänään kävin katselemassa Gigantissa rivissä olleita telkkareita. 100Hz malleista täytyy sanoa, että CNBC Nordikkia katsellessa kuvan alareunassa pyörivä osakelista toistui parhaiten Philipsin 100Hz telkkarissa. Mallia en muista juuri nyt. Hintaa taisi olla reilu 1000€. Vieressä olleen Panasonicin 100Hz mallissa kyseinen rullaava palkki mene selvästi "mössöisemmäksi", kuin philipsissä. Mallia en taasen muista, mutta hinta taisi olla 900€ paikkeilla. Heitän vain vähän löylyä yleiseen televisioitten vertailukeskusteluun, jossa Philips on usein heikoilla. Noista kahdesta ostaisin todennäköisesti Philipsin. Pitää huomenna käydä kirjaamassa mallit muistiin ja lisätä ne tänne. Sanottakoon vielä, että Philipsin vanhemmassa 100Hz mallissa oli havaittavissa sama levähtämisilmiö, kuin Panassa. Uusien mallien kuvanparannuspiiri ei siis ole turha kapistus omien silmien mukaan.
Itse kovin tässä koitan pähkäillä, että minkä television sitä oikein ostaisikaan. Merkkirajoitteina Panasonic, Sony ja ehkä Philips. "Ehkä Philips" sen vuoksi, että merkistä ei ole missään oikein hyvää sanaa kuullut....mutta omia silmiähän sitä kannattaa kuitenkin uskoa.
Originally posted by thentunen
OT: Tänään kävin katselemassa Gigantissa rivissä olleita telkkareita. 100Hz malleista täytyy sanoa, että CNBC Nordikkia katsellessa kuvan alareunassa pyörivä osakelista toistui parhaiten Philipsin 100Hz telkkarissa. Mallia en muista juuri nyt. Hintaa taisi olla reilu 1000€. Vieressä olleen Panasonicin 100Hz mallissa kyseinen rullaava palkki mene selvästi "mössöisemmäksi", kuin philipsissä. Mallia en taasen muista, mutta hinta taisi olla 900€ paikkeilla.
Kyseessää 32 vai 28" ilmeisesti 28,
Jos Philipsiltä oli 8807 niin ei mikään mahdottomuus että teksti onkin tarkempi kuin (toi pansku oli varmaan) PL10:ssä.
Kyllä Philipskin osaa tehdä koneita.